PDA

View Full Version : lj80

Reinsberg
08-12-2007, 19:19
hvilken sperre kan brukes på min lj80?
ønsker egentlig en som jeg kan slå av og på og ønsker de på begge aksler

og da lurer jeg på om de er den rette veien og gå er og kjøpe 410 akslinger og montere ARB Locker på di? og da får jeg jo og me skive bremser.
men ser ikke ut som de finnes Locker til 410? kan jeg eventuelt bruke 413 akslinger? men da blir probleme høy utveksling

eller så finns disse orginalt med sperre, men sjangsen får og finne noen slike akslinger er veld litn?

seter stor pris på linker og fyldige svar å derres meninger:)

Tommy
08-12-2007, 19:59
Hmmmm
jeg hadde satset på en sperre først og da en forsterket originalsperre, disse har "Livstidsgarranti" ved normal bruk, problemet er at du trenger en bakakaksel som har original sperre, disse kom blant annet på alle tyske og belgiske biler...
Jeg vet at flere her hjemme har slike aklser liggende.. kanskje en som vil selge??

Ellers kan jeg være behjelpelig med å skaffe både original sperreaksel og forsterka deler fra kontakter i Tyskland

Reinsberg
08-12-2007, 20:55
hvordan fungerer inn og utkobling på disse orginale? vaier \ luft?
hvilken pris ligger slike akslinger på?
og pris på de forsterka delene?

og er de noen som har slikt liggende?????:)

fikk bilen på veien på fredan og kjørt lit med den i helga,
og må påstå at jeg herved er hekta.
den lille 800cc jeg hadde mine tvill til fungerer perfekt :)

Tommy
08-12-2007, 21:06
Dette er supre biler... og virkelig verdt å ta vare på..
Originalt er det vaier.. forsterkede styres enten med vaier men helst med vakum....

Aksel burde du få for en 1000 lapp... forsterkede deler kommer vel på rundt 3000,-

Zuki
08-12-2007, 21:14
Jeg har ikke noen gang sett ARB til 410, men det finnes automatiske lockere både foran og bak. Rocky Road (http://www.rocky-road.com) har dette. Til 413-akslinger finnes det både lockere og ARB, men da får du som du selv sier høyere utveksling.

jan terje
08-12-2007, 21:20
Palle B. Jensen, DK, har satt på knokkelhus med skiver fra 410 på orginalakslingen. Men da må du bruke 410 CV ledd på orginal stikkakslene.

Tommy
08-13-2007, 07:06
Det siste som JT skriver er riktig... de fleste gjør det og det er veldig enkelt, en fremaksel til en 410 får man for 1000 spenn..
Det finnes vel ARB bak til 410 men ikke foran...
Aksler ville jeg aldri byttet.... SJ akslene er bredere samt at diffen ikke står på samme sted...

Reinsberg
08-13-2007, 14:40
har lest lit på linken din fra før Tommy om disse sperrene. finnes de flere bilder og info om disse? eventuelt linker? set lit etter hey men finner ikke noe på nett...

har egentli ikke lyst til og bytte akslinger heller for lyst til og holde bilen mest mulig orginal, Men skulle antageli prøvd og montert skivbremser på di.. finnes de en how-to på dette?

Reinsberg
08-13-2007, 15:58
må legge inn et bilde til av den med ferske skilter...
burde kanshe laget meg en garasje her og slik som på offroad

Sven Arne
08-13-2007, 16:36
Her er linken til Hey
http://www.suzuki-hey.de/differentialsperren/
Du kan også gå inn på forumet til http://www.lj10.com/
men du må registrere deg for å kunne se alle emnene. Her ligger det også noen bilder.

Kort sagt om sperrene til LJ....
Original parkeringsperre knekker ganske rakst om du bruker den til å kjøre med.
Fjæra til den originale utkoblingen er litt svak, så om du skal bruke det originale systemet eller om du bytter ut til vakum, så bør du bytte til en sterkere fjær. Alternativet er å bruke en dobbeltvirkende luftsylinder slik som jeg har gjort.

Når det gjelder fremakselen, så er det straks mye mere jobb og mere kostbart.
Du må sette en differensial fra bakakselen foran, og montere en tilsvarende boks på forakselen som styrer sperra. Så må du få laget innerdelen av stikkakslene slik at de passer i denne diffen. Husker ikke hva jeg betalte for disse, men tror det var 1000-1500,- pr stk.

Hvor holder du til?
Bare send en mail til saknu@broadpark.no
eller ring meg på 37034899 om du har noen spørsmål

Sven Arne

Reinsberg
08-13-2007, 18:27
stemmer de at sperre fra 410 bak passer på min bak og?

fårstår dårlig tysk:( men denne fjæra svein arne snakker om er ikke de noe som burde følger med di forsterka delene til hey? siden dette er en svakhet?
selger hey utstyr til og koble den inn og ut og? vakum system \ luft systemet eller de orginale vaier systeme eller er de best og bygge noe selv?

vist de er noen her med en slik aksling eller vet av så rop ut:)

holder til i steinkjer:eek:

Tommy
08-13-2007, 20:03
Jeg skal se om jeg finner mailadressen til Harald Schumann i Tyskland, han er vist den nye trollmannen med deler til disse...

Sven Arne
08-13-2007, 20:45
Ove Anderson (Ove på forumet) tror jeg har en aksling liggende. Skal sjekke hva jeg har liggende. Om jeg har to av de, kan jeg selge den ene.
Alle disse forsterkede delene selges separat hos Hey.
410 og LJ80 kan ikke brukes om hverandre, det er bare prinsippet som er det samme.
Hey selger også vakum systemet. Svakheten med det er å ha en "plasklump" i forkanten av akslingen. Du skal ikke komme borti rare greiene før den sprekker.

Sven Arne

Vidar
08-17-2007, 09:43
Hei, har akkuratt fått fatt i en slik aksling med original sperre. Trenger også denne Shumann sperra, den fra hey er bra, men dyr.

Har liggende 410 akslinger som du kan få kjøpe så bruker du skivebremser fra denne på din lj. Jeg har gjort det samme og er svært fornøyd.

Det sies at en trenger mer volum i bremsesynlideren for å få bremsene til å sitte skikkelig, det er jeg enig i. Har funnet bremsesyl fra en 410 som skal på etterhvert.

Har sett dobbel virkende luftsylindre til salgs i us, de koster fra 10 bucks og oppover, så trenger du en billig biltema kompressor og noen ledninger, eller som Tommy sier noe greier fra audi Q.

Kan du finne pris på disse delene fra Shumann Tommy? PS: fint å se at du også er bitt av lj basillen :)
Har mye deler så ring meg gjerne, 90 55 75 50, vidar

Reinsberg
08-18-2007, 12:04
ser ut som de er mye jobb me og skaffe og montere denne sperren så tror jeg venter til de passer bedre

tror heller ikke at denne bilen jeg har kommer til og bli så hardt terengkjørt at jeg trenger sperre med tanke på hvor få de er av dem, og så bra min har blit så er de synd og ødlegge den..nono

men du vidar, jeg har lest garasjen din på offroad.no en rekke ganger og menner og huske at du har aksling fra 410 fram? med diffen til vengstre og med skjeiv mellom aksling. hvordan funker dette? har du da og bakaksling fra 410 bak og da med tanke på utvekslingen?

og vist du har noen bilder fra glassfiber toppen din så legg di ut for jeg holder på med min nå og den ser helt jævlig ut for øyeblikke....

tror numre på innsiden av toppen din hvar 0001? min er 0047....

Tommy
08-18-2007, 13:57
Heisann.. sperre er litt jobb ja, men noe du burde vurdere iallefall på sikt...

Det er mulig å sette på aksel fra 410 men som du sier blir det litt krøll med mellomaksel.. jeg ville bare bygd om til skiver fra 410 og beholdt akslene som de var..

Tommy
08-18-2007, 13:57
Har du forresten lest om Ljene på forsiden....

Reinsberg
08-18-2007, 15:47
opp til flere gangercrossboned