PDA

View Full Version : Nye regler for TT 2016

VPettersen
01-20-2016, 22:41
Hei.

Har de siste åra bygd opp en Jeep for TT uregistrert. Nye regler fra 1.1.16 sier at jeg må ha bur, stol med høy rygg og 4-punkt sele, hvis bilen er modifisert.
Hva menes her med modifisert? Har røska ut interiør og vinduer, samt kappet litt i skjermer. Bilen er heva ca 2 tommer. Har standard ståltak og takkonstruksjoner er som originalt.

Hvorfor er det krav om bur og seler i denne klassen, når det kjøres i de samme løypene som TT registrert, som ikke har krav om dette? Skal uansett være lite eller ingen veltefare?

Bergum
01-21-2016, 05:03
Fordi med skilter Så er du mer forsiktig. Uten skilt er det lettere å satse, og kan havne ut for noe, da det ikke er så nøye med bilen.

VPettersen
01-21-2016, 07:59
Joda, ser den. Men hvor går grensa for om bilen er modifisert eller ikke?
I reglene står det: "Tilnærmet original bil som ikke er ombygd eller endret er tillatt.
Hvis bilen er modifisert eller har endret oppbygning, må bilen tilfredsstille sikkerhetskrav § 922 klasse 2 standard bil. Punkt 6.4 stol, 6.5 veltebur, og 6.6 sikkerhetssele."

Hva er tilnærmet original bil?
Jeg mener reglene burde være klarere her...

Brynjar
01-21-2016, 09:31
Vi har jo sett eksempler på at TT-biler uten skilt har blitt ganske ekstremt ombygd med større motor, masse heving og svære hjul.
De har da og kjørt såpass tøfft på trening/frikjøring at det har vært både veltefare og velt.
Tipper det er mye av grunnlaget for regelendringen.

Ellers er jeg helt enig i at dette med "tilnærmet original" burde vært definert bedre. Kan en heve "litt", sette på "litt" støre hjul? Gjøre endringer i karosseri? Fjerne swaybars etc etc.

Offroadseksjonen kunne kanskje tatt dette til vurdering.

Mikael
01-21-2016, 10:06
Vanskelig å definere dette bedre, slik at det fortsatt skal være enkelt å følge og enkelt å kontrollere :smile:
Offroadseksjonen tar gjerne imot forslag på en bedre ordlyd som er enkel og kort.

La oss snu på det da; de aller fleste som har modifiserte biler uten skilt, vil jo gjerne kjøre litt hardere med sine biler (snakker av erfaring fra vårt kjørefelt....).
Av egen sikkerhet, vil dere ikke da ha et bur og ordentlig 4 punktseler så dere sitter trygt?

Ekstrakostnaden for bedre sikkerhet er ikke stor.

Brynjar
01-21-2016, 11:13
Jeg er selvfølgelig helt enig med deg Mikael. Har en først en dedikert offroadbil uten skilter bør den få sikkerhetstutstyr som står i forhold. Det kan bli veldig kjipt å rulle baklengs med en bil med original takstruktur.

Men.. for de som begynner litt i det små, gjerne med en Suziki, Hilux, Patrol eller Cherokee er det kanskje greit å ha litt klarere linjer. Kan de sette 31" Mud på bilen eller er det for mye? Kan de heve bilen med sjakler/spacere?

"Tilnærmet original" blir litt for diffust for en regeltekst.

Man kunne kanskje definert lovlig modifisering til kutting av skjermer, maks 10% større dekk enn originalt og max 2" heving?

VPettersen
01-21-2016, 11:33
Helt enig i at sikkerheten bør stå i fokus. Og jeg har uansett planer om montering av bur i bilen min, det kom bare litt brått på... Prosjektet mitt er "low-cost", og tar litt etter litt. Men nå kan jeg altså ikke bruke den, før bur, stoler og seler er på plass.

Det jeg stusser på, som Brynjar også sier, er ordlyden i reglene. Blir litt for diffust. Er også enig i forslag til ordlyd han kommer med.

Bergum
01-21-2016, 12:48
Tanken er vel "det du kan slippe unna med ved en politikontroll" er greit nok.

gundersen
01-21-2016, 15:38
Det blir jo veldig opp til hver enkelt teknisk kontrolant å avgjøre hva som er modifisert eller ikke sånn som ordlyden er nå

Har selv en bil som jeg har kjørt terreng touring med av og til godkjent med heving og større dekk, altså bilen har hatt skilt på med alt av ombygging
men i og med at jeg nå har valgt å levere inn skiltene for å slippe å betale vegavgift og forsikring på en bil som blir kjørt 2 timer i året så må jeg da styre med å bygge bur noe som igjen vill gjøre at jeg aldrig igjen kan sette skilt på bilen igjen
Da blir det fort at en heller holder seg hjemme når det er arrangemanger hvis ikke man er veldig intresert

j0lle
01-31-2016, 19:14
Da blir det fort at en heller holder seg hjemme når det er arrangemanger hvis ikke man er veldig intresert

Eller bygger ny bil til den slags bruk. (ps. ble oppringt av bur dealeren din som lurte på hvor lenge det var til du hentet)

gundersen
02-01-2016, 22:50
Eller bygger ny bil til den slags bruk. (ps. ble oppringt av bur dealeren din som lurte på hvor lenge det var til du hentet)

Oops kan hende jeg har glemt det ja du kan si jeg henter de 3-5 april ca
Hvis de fremdeles er der

Mikael
02-02-2016, 08:17
Reglene er nå oppdatert med lettere retningslinjer for en kontrollant å følge:

https://bilsport.no/reglement-offroad/