PDA

View Full Version : Ny Bil !!!!!

Oddimann
08-16-2007, 11:25
Nå har jeg kjøpt meg ny bil.En Blazer -78 mod.
350 motor og 350 gear.Ble fortalt av tidligere eiger at han satte inn en 400 converter.Gearen skal vere nyoverhalt.Det er og helt ny dynamo og vannpumpe på denne.
Bakakselen er 12 bolta og 10 bolta framme.Det er mye å henge fingrene i her også,så den første k-5en blir nok delebil.Skal prøve å få lagt inn bilder nå ....

Red_Baron
08-16-2007, 12:07
Sweet!!!!!! :D :D :D :D :D

Chevy-Sheriff
08-16-2007, 12:50
:):):)
Grattis med enda en kuul bil!

Oddimann
08-16-2007, 13:13
Takker og bukker,Kjenner dere til denne?? Den hadde gått i Drammens omr.for ca. 1 år siden.

Camarocab
08-17-2007, 00:00
Gratulere med gøyal bil, er ganske sikker på at en som hetter Erik Reiersen eide denne for en fire fem årsiden, og han bor i Drammen.

Oddimann
08-17-2007, 14:02
Flott å vite.Når jeg kjøpte bilen,så fikk jeg beskjed om at det var en del å gjøre med den,og det såg jeg.Men når jeg kjører,så lyser det i dashbordet:(4weel lock Eller no sånt) Det står ingenting på gearspaken (den som man bruker for å koble inn 4wheel) om når den er koblet inn eller ikke.Men 3 ganger når jeg kjørte hjem,så hørte jeg en jækla slurelyd. Fikk beskjed og om at den bakre mellomakslingen,der var det dårlig splines (nedslipt) og at jeg ville høre en sånn lyd av og til.Når jeg kom hjem og fikk roet meg,så kjørte jeg gearspaken fram,og da var lyden der hele veien nesten.Så den mellomakslingen må nok skiftes.

Camarocab
08-17-2007, 15:49
Flott å vite.Når jeg kjøpte bilen,så fikk jeg beskjed om at det var en del å gjøre med den,og det såg jeg.Men når jeg kjører,så lyser det i dashbordet:(4weel lock Eller no sånt) Det står ingenting på gearspaken (den som man bruker for å koble inn 4wheel) om når den er koblet inn eller ikke.Men 3 ganger når jeg kjørte hjem,så hørte jeg en jækla slurelyd. Fikk beskjed og om at den bakre mellomakslingen,der var det dårlig splines (nedslipt) og at jeg ville høre en sånn lyd av og til.Når jeg kom hjem og fikk roet meg,så kjørte jeg gearspaken fram,og da var lyden der hele veien nesten.Så den mellomakslingen må nok skiftes.
Høres ikke bra ut, kobler lyset ut når du kjører spaken helt frem, hvis du har kjørt med spaken et "hakk" ned mot setet har du kjørt med firhjulstrekken på og det er ikke lurt på asfaltvei..................nono. Hvis det er sånn at den "slurer" på splinsen er det nok mer en mellomakselen som må byttes.....:o

Oddimann
08-17-2007, 20:43
Høres ikke bra ut, kobler lyset ut når du kjører spaken helt frem, hvis du har kjørt med spaken et "hakk" ned mot setet har du kjørt med firhjulstrekken på og det er ikke lurt på asfaltvei..................nono. Hvis det er sånn at den "slurer" på splinsen er det nok mer en mellomakselen som må byttes.....:o

Joda,lyset går av når jeg kjører spaken helt fram.Har en mistanke om at jeg må bytte den dingsen som akslingen går inn på og.( i fordelerkassa)
Reiser snart i nordsjøen og får se på det når jeg kommer hjem.

Camarocab
08-17-2007, 23:46
Det er vel noen her som har bedre greie på dette en meg, men jeg ville har tatt av mellomakselen tar ikke lang tid, så ville jeg ha kikket på utgangen fra transferkassa, er ganske sikker på at denne er iorden, tror feilen din enten er i bakakselen eller inne i transferkassa, hvis det er slik at den "slurer" i bakhjulstrekk og ikke når 4x4 er innkoblet.:(

raffe
08-18-2007, 00:50
1978 modell? er det ikke konstant 4x4 på den da? kanskje den står i lock. Mener å huske at jeg fikk litt rar lyd i min gamle blazer hvis jeg kjørte i lock på asfalt? Men vet ikke jeg altså, bare et forslag.:)

Oddimann
08-18-2007, 07:55
Jo altså.Tror ikke det er konstant 4 hjulstrekk i og med at når jeg kjører spaken fram,så går lyset av.Men han som jeg kjøpte den av har jo også kjørt sånn lenge.Når jeg sto i en oppoverbakke,og drog spaken fram,så var lyden der med en gang.Hvis dere har en dårlig startkrans og ikke "tenna" tar med en gang,da får dere jo en sånn "krrrrrrwinnnnn" lyd.Der var en sånn lyd jeg hørte.Bak akselen? Kansje,huff og huff. Vet ikke helt hvilken transferkasse jeg har heller,men den ligner på en 208 på utseende.Tenkte jeg skulle under og se i morgen.

Camarocab
08-18-2007, 09:45
Det som skjer er at når du setter den så lampa lyser har du koblet inn firhjulstrekken, det vil avlaste enten bakaksel eller det drevet i transferkassa som er gåent, fordi den da trekker på forhjulene også...... Så det å kjøre med firhjulstrekk inne på asfalt er vel å regne som den 8. dødssyndencrossboned.
Når du kjører rett frem går bakhjul og fremhjul likt rundt, men når du svinger skjer det en forandring i dette, så når da den er låst i trensferkassa vil du få brytninger som tilslutt knekker et eller annet.
Nederst på transfer kassa er det en "mutter" på størrelse 30-32 eller noe slikt, skru ut denne og tømm transferkassa for olje, og bruk så fingeren for å kjenne inne i kkasse så finner du kanskje noen metalbiter og se også på olja om den inneholder spon.

Oddimann
08-18-2007, 20:07
Nå skal dere høre.Jeg må jo si at jeg ikke har så stor peiling på sånne biler,men jeg har alltid likt Blazer av eldre årgang,så derfor kjøpte jeg meg en sånn.
Jeg var ute i bilen nå isted og tok en test,og da funker den veldig bra,både når jeg drog spaken helt fram og helt tilbake.Helt topp. Men når jeg hadde den i frigear,og satte bilen i Drive,da kom den lyden som jeg beskrev.
PS: på gear spaken til transferkassa mi, så er det en tegning over gear systemet,og det er som følge: Bilde av framakslingen først,så går det en strek nedover til den kommer til en firkant,så fortsetter streken på andre siden av firkanten,og ned til bakakslingen,dere forstår?? Kan det vere som Raffe skriver: Konstant 4 hjulstrekk??

Chevy-Sheriff
08-18-2007, 20:17
78 Blazer har 203 transferkasse.
Denne er orginalt en FULLTIME 4x4 kasse. DVS det er en differensial i transferkassa som utlingner hastighetsforskjell på for og bakre mellomaksel.

Mener shiftet er slik: Hi - Hi lock - Low - Low lock. (mulig jeg tar feil, kanskje lock er først)

Ved LOCK, låser du diffen i transferkassa - 50/50. LOCK skal kun brukes ved offroad og snøkjøring.,,,,IKKE på asfalt.

MEN, til disse kassene får du kjøpt PART-TIME kit. Den vil da fungere på samme måten som en 208.
Har du frihjulsnav foran, er det stor sjanse for at det sitter part-time kit i bilen.
Orginal kommer disse uten frihjulsnav. Bare en "kopp" som permanent låser stikkakselen til navet.

Oddimann
08-18-2007, 21:18
Når jeg kjøpte bilen,så var gearspaken trekt helt tilbake,og lock lyset i dashbordet sto på.Det er og frihjulsnav på den,de sto i lock.Hva skal jeg forholde meg meg til? Hvis jeg tar og trekker transferspaken helt tilbake,og setter frihjulsnavene i "free" hva skjer da? Går lyset av da? For å si det sånn:Hvordan skal spaken stå for å få bare bakhjulsdrift,og hvordan skal de frihjulsnavene stilles inn?,bare sånn at jeg får testet om det ikke er noe riv ruskende galt nedi der.
Han som jeg kjøpte bilen,har kjørt med den en god stund slik jeg har gjort + at jeg kjørte bilen helt fra Kristiansand og til Stavanger,ca 30 mil:eek:.Hvis det er noe som er gått til /€#€"%€#,så skulle vel ikke bilen virket isted når jeg tok den testen? Da gikk den jo helt fint.Men kan du/dere si meg hvor den spaken skal stå og de navene,slik at jeg får sett om det er noe galt? Jeg går utfra at det er bakhjulsdrift som blir brukt til vanlig på desse bilene? Jaja,vet at det er teite spørsmål,men.........

Oddimann
08-19-2007, 15:48
Nå har jeg vert ute igjen og prøvd meg fram.Jeg satte frihjulsnavene mine i "free" og prøvde med transfer spaken både helt fram og helt tilbake.Jækla stykk lyd,krrrrrrrrrr:eek:. Og uansett om navene står i "free" eller "lock",så lyser det i dashbordet :4 wheel lock. Da satte jeg det slik det var når jeg kjøpte bilen,og kjørte bilen ut på ett Bilverksted, og han skal se på den nå når jeg er i nordsjøen.Men ett eller annet er riv ruskende galt,DET er sikkert,men det ordner seg sikkert en vakker dag :):)

Oddimann
08-29-2007, 19:50
Huff og huff. Jeg har jo levert bilen på verksted nå mens jeg er i nordsjøen,og har ringte hver dag for å sjekke om han har sett på Beiste mitt.Og i dag så hadde han kjørt bilen inn for å ta en titt.Og joda,det var utgående aksling som var knekt inni der crossbonedcrossboned.Jeg spurte hvilken kasse det var,og da sa han bare at det var en som var av jern.(203 eller 205) Men han hadde mye rart liggende,og jeg spurte da om han hadde en 208 liggende,og om han kunne få den til å passe.Han mente at han kansje hadde en sånn liggende,men det skulle han se på i morgen.får se får se.