PDA

View Full Version : Elektrisk vifte - hvilken og hvordan?

Zuki
08-16-2007, 11:14
Jeg synes vifta mi bråker og sliter litt, sikkert noen lager som ikke er helt på topp. Så jeg leker med tanken om å bruke elektrisk i stedet for, kanskje jeg frigjør en hk eller to også.

1. Hvilken vifte passer? Er det mye tilpasning?
2. Hvordan koples evt termostat? Den jeg har går vel så lenge motoren går, siden det er reimstyrt, men en elektrisk trenger vel termostat? Det er vel uansett lurt å kople om en bryter som velger mellom termostatstyrt og kontinuerlig, siden det blir litt mye pes og lite luft for motoren under offroadkjøring.
3. Hvilken viftereim brukes når ei elektrisk vifte er på plass og det bare er hjulet og dynamoen igjen som skal gå på reim (nei, har ikke tenkt å bygge om til servo...)

sven
08-16-2007, 20:57
Vifta di vil ikke lage noen lyd om den er gåen da den sitter fast på reimhjulet. hjulet reima går over driver ikke bare vifta, men også vannpumpa, så du skal bruke samme reim....

Vil tro det er lagerene i vannpumpa di som ikke er helt med lenger.... (litt harde bankelyder, eller en slags skraping??)

du setter inn en termobryter i den nederste slangen fra radiatoren og styrer vifta med den.... Termostaten på motoren trenger du uansett til å holde motoren driftsvarm...

Zuki
08-17-2007, 14:16
Vil tro det er lagerene i vannpumpa di som ikke er helt med lenger.... (litt harde bankelyder, eller en slags skraping??)

Høres kjent ut med en slags skraping ja! Betyr det at vannpumpa må byttes?

knixen
08-17-2007, 14:24
Ja! Ny koster ca 1000,-. Mulig det kan være like greit å bytte register reim og sånt samtidig...

Zuki
08-17-2007, 15:00
Mulig det kan være like greit å bytte register reim og sånt samtidig...

Eh, da husker du kanskje ikke hva jeg pusla med tidligere i sommer ;) ?

Får bytte etterhvert. Skifta faktisk vannpumpe i 2003. Holdt altså ikke SÅ lenge!