PDA

View Full Version : ingen drivning fram

Nutti
08-21-2007, 06:27
var ute och körde förra söndagen och märkte i ett surhål att det driver inte alls fram.45minuter winchning senare, så kom jag loss och kunde börja titta på vad som var fel. jag såg direkt att drivknuten vid förarsidan inte snurrade alls när man körde frammåt, men vid passagerar sidan så snurrade den.

kan jag ha knäckt drivaxeln till förarsidan, eller är det automatnavlåset som inte slår i på förarsidan?
eller kan det vara så att det slår i vid förarsidan, men inte vid passagerarsidan som skulle resultera i att diffen för över kraften till hjulet som inte är låst?

tacksam för svar, igen...:p

Chevy-Sheriff
08-21-2007, 07:24
Hvis du kjørte frammåt på hård underlag och inte akselen/drivknuten snurrade rundt, har du nog knackt drivakselen...:(

Nutti
08-21-2007, 11:19
Hvis du kjørte frammåt på hård underlag och inte akselen/drivknuten snurrade rundt, har du nog knackt drivakselen...:(

jag testade igår med att köra på asfalt, och då snurrade den inte :mad: men borde det inte låta konstigt från framaxeln ifall drivaxeln har gått av?

Tom K
08-21-2007, 11:35
Når en drivaksel ryker så blir det som regel et "clean cut" dvs at det ser ut som om du har brukt en kniv og delt den med.

randknu
09-03-2007, 16:42
Det kan jeg skrive under på, jeg opplevde dette, da jeg tok av frihjulsnavet for å finne ut hva som var galt falt hele navet av og akselen som stod igjen så ut som den var skåret av...
http://byfiles.storage.live.com/y1pgQA86xm10sQCwg84TcR0J9hBC3cXCrcIXqHtTS0Q8JBTGE4 FAO61vXACUXPiFwBWS2GZ7MJuG4w

randknu
09-03-2007, 16:48
Kan også være det automatiske frihjulsnavet. Det er noe riktig dritt. Legger ut akkurat idet du trenger dem mest å sånn.

Nutti
09-03-2007, 20:23
det var bara etta navlåset som hade hakat upp sig...fick hjälp från www.bnmotor.fi så...

tack för svar!

randknu
09-04-2007, 16:01
Få deg manuelle nav!

Nutti
09-04-2007, 21:06
Få deg manuelle nav!

med såpass dåliga axlar som gm10bult så tror jag knappast att jag kommer att satsa pengar i att köpa manuella navlås när automatlåsen endast behövde en ordentlig omgång vaselin för att börja funkka igen...