PDA

View Full Version : Artic trohpy Russland

søderberg
08-23-2007, 00:29
ThefingerPå onsdag drar vi. Start lør 1 sept mål søndag en uke senare. 80- 100 mil terreng kjørning på Kola halvøya. Kommer bilder etter vi kommer hjem. Ligger en artikel i Drammens tidene på nett. Ni kan se på AT4x4.ru på bilder og info fra tidligare år. Gleder mig nå. Målet med turen er att kjøre ifra en viss elendigwagen i fra achtung auto. Vi kjører engelsk (kvalitet) med sixpence på huvudet. (Defender td5 chippad arb foran og bak 35 super svamper= elendigwagen killer.)

Mvh Jonas ut på tur!

Tommy
08-23-2007, 06:20
Ikke glem å legg ut noe her.... vi gleder oss allerede..

hoel-in-one
08-30-2007, 21:24
Guttene var innom og fikk skodd om skyssen før avreise... IROK Bias 36" er et must på en slik tur.
Fikk melding i dag, de var godt inne i Finland.... jeg er misunnelig og lei meg for at jeg ikke fikk deltatt med Runneren !

hoel-in-one
09-05-2007, 21:43
Update fra Russland i dag, sitat sms:
Vi kom inn på 2. plass i 2. etappe,som var den værste av alle som har vært kjørt her i historien. Den kjørte vi på 7 timer, den starta på søndag og det står biler der ennå. Om vi hadde hatt en bra GPS så hadde vi slått alle !! Vi kjører ikke dagens etappe, fordi vi må hjelpe de andre norske deltakerene. I morgen kjører vi. Russerene har døpt bilen og en av de vil kjøpe bilen. Russerene er veldig imponert og bilen har vært filmet av TV flere ganger.
Hilsen fra Jonas, som håper av vinsjen (T-max) og bilen overlever.

Guttene har skikkelige sko og skikkelig understell, og det drar i alle hjørner, det gjør susen !

søderberg
09-10-2007, 16:49
Bilen står på toget vi sitter på brannstasjon i Narvik og venter på flyet. Dette har vart min råaste opplevelse nåensin. Tuff offroad kjøring, russere, nydelig natur og russisk kultur. 3 nye etapper vart kjørt og dem sa att det er det hardaste Arctic trohpy kjørt i historien. Vi fikk en 5:e plass totalt og en 2:e plass på andre etappe. Den brukte vi 7 timer på en russisk patrol vart hentet ut etter 6 døgn. Myr, myr, myr kjøre ned trer før att komme utenom myren var taktiken den dagen. Calle min stuhrmann løp føran bilen i ca 6 av de 7 timerne av den etappen. Vi valgte att ikke kjøre 4:e etappen pga vi visste ikke status på alle Norske biler. Vi avbrøt den 5:e før att kjøre sammen ut med en annen bil som hadde motorproblemer. Er veldigt glad att vi fikk låne store dekk 36"/13,5 Iroks av Hoel på BG-Nor ellers hadde vi winshet mye mere. Bilen har virket over alle førventinger. Det som har blivit ødelagt er en felg, bulker, riper, bøjd fanger, plastik grill og hodet av all vodka.
Calle har tatt 2000 bilder og ca 1,5 time film, dessverre ikke i fra den tuffaste køringen, da måtte han legge vekk kamera og ha på arbeidshandskene. Alle de Norske bilerne er nå i Norge endel i dårlig stand, en er helt død men alle er ved gott mot og har fått en opplevelse før livet. Jeg tror att mange hoper på att komme tillbake. Mer info og bilder kommer.

:rolleyes:Pilote Jonas Søderberg

:)Stuhrmann/fotograf Calle Varfjell

søderberg
09-15-2007, 23:43
http://www.youtube.com/user/Varf135
Snart kommer det bilder. IROK rules

Mvh Jonas

søderberg
09-18-2007, 12:14
Nå ligger det bilder på at4x4.ru

Mvh Jonas

Rossi
02-29-2008, 14:33
Hvordan får jeg tak i bilder og 1.5h film fra dette löpet?? Lit interessant og se hvor mye göy dere haddecrossboned

søderberg
02-29-2008, 19:32
Jeg har masse bilder på pc min;). Jeg skall høre med Calle om jeg kan legge ut bilder her, det er han som har tatt de fleste. Jeg hade begge henderne på rattet. Og så er jeg dårlig på att legge ut bilder, hvordan gjøres det?
Om du ringer mig på 91665058 så kan jeg ordne så att ni i norr får nå bilder att drømme om tills ni kommer dit og tar egne bilder. Knut har brent ett par cder med film i fra alle biler ca 10min som vi sikkert kan sende oppover.

Mvh Jonas

Rossi
03-01-2008, 04:19
Jeg har masse bilder på pc min;). Jeg skall høre med Calle om jeg kan legge ut bilder her, det er han som har tatt de fleste. Jeg hade begge henderne på rattet. Og så er jeg dårlig på att legge ut bilder, hvordan gjøres det?
Om du ringer mig på 91665058 så kan jeg ordne så att ni i norr får nå bilder att drømme om tills ni kommer dit og tar egne bilder. Knut har brent ett par cder med film i fra alle biler ca 10min som vi sikkert kan sende oppover.

Mvh Jonas

Takk Jonas:) Vi er helt gira på denne turen nå, har bestemt oss for att Arctic Trophy er prio 1 i år:) Er utrolig spennendecrossboned
Forsto det som att Knut/Mengele allerede har sendt film til Mercemann? Er det samme materiale som du har?
For å legge in bilder på forumet trycker du "Post" eller "Reply", så går du in på "manage attachments" en bit ned på siden , der laster du in ev bilder fra pc:n din. Når du har lastet opp bildene du vil vise kan du sortere dem ved hjelp av å trykke på den lille symbolen som ser ut som en "binders/gem" lengst opp i mitten på den grå ruten som omgir teksten du har skrevet:)

bebe
03-17-2008, 20:12
Det er vel å banne i kjærka, men jeg slenger inn en link her til oss som reiser i år til Arctic Trophy 2008:

http://www.offroad.no/forum/index.php?showtopic=89626

bebe
03-25-2008, 15:12
Rossi, er det flere som fra nord som vil reise over?

knixen
03-25-2008, 17:06
Jeg vil veldig gjerne reise... Blir sikkert å pakke runneren... :eyemouth:

KJELLIS
03-25-2008, 20:37
Går det greit å kjøre in i Russland med alt utstyr på bilene uten noen store problemer har hørt mye rart ang Russland?:shaking:

Tommy
03-25-2008, 20:44
Jeg har snakket litt med russerene om dette med løpsbiler, og det var et problem, men biler med skilter er vel bare å trille inn...

KJELLIS
03-25-2008, 20:52
Ok da tar vi Toyotan din Tommy til Russland:laughing::laughing:

Tommy
03-25-2008, 21:02
:beer::beer::beer:Om du pleier den og bygger den om så..... la oss reise....:beer::beer:

søderberg
03-25-2008, 21:50
Vi hadde inge problem med utstyr eller biler som vart borte i 2007.

mvh Jonas

Kaare
03-26-2008, 01:10
Jeg vil, jeg vil, jeg vil - nå gjenstår det bare å se om jeg får det til!

Hvordan er det å kjøre så langt på Irok bias?

Holten
03-26-2008, 01:11
Det rimer sånn btw Thefinger

Kaare
03-26-2008, 01:16
Ikke dårlig å få til det mitt på natta HÆ?!

Holten
03-26-2008, 01:24
Nei, jeg er imponert :laughing: Det står på nicket mitt på msn også. Hvis du ikke har copywright da! Thefinger

søderberg
03-26-2008, 13:31
Jeg kjørte førre året på bias iroks 36/13,5 dit i fra Oslo og tillbaks till Narvik.
Jeg henta dekkene på tirsdagen satte dem på bilen på kvellen og skar karosseri med hodelykt. Kjørte i fra Drammen till Oslo ons morgon etter jobb kjørte vi mot russland. På vei till jobb og de 200 1:e km så lurte jeg på om jeg skulle bytte dekk pga risting, men etter ett tag så gikk dem sig till. Nå har jeg 0,5 kg sand i dem og da er dem fine att kjøre med på vei. I russland så kjørte jeg på motor vei i 110 km + med ca 6 psi i dekkene og det likte dem lite, da såg jeg nesten sorte render etter bilen. Du hører att du har dekkene på bilen men det er helt ok. I år så sitter jeg på med Knut og han har boggers så dem hiver vi på henger og bytter ved russiske grensen før att spare dekk. Om du skall med så lønner det sig att så snart som muligt att melde sig på pga av att AT trenger att få inn påmeldingen så att dem kan gå till myndigheterne og få en invitasjon som du må ha før att søke visum. Vi kommer att melde oss på i nermste fremtid. Jeg får ikke kjørt i år men er "sturmann" før Knut men i 2009 skall jeg kjøre og vi er 3-4 biler som er klare att kjøre i 2009 bare i fra Drammen. Det ser ut som løypen blir lik som førre året. Da var det det 2:e+3:e etappen som var litt tøffe ellers var det veldig grei kjøring, og det var bare siste elva som var litt dyp, men da var du i mål. Om du har 35"+ hjul så er alle etapper fullt kjørbare med litt winshing, men om man vill ha en veldig fin tur så kan man kjøre 1:e snu kjøre ut igjen hoppe på 4:e og kjøre resten, om det blir likt som førre året.
Bare att ta kontakt på tlf om det er ngn som lurer på ngt mer.

Mvh Jonas
91665058

truls t
03-26-2008, 21:00
har kjørt artic trophy 2 ganger.. første gang i 1999 og andre gang i 2001.. dritartig men slitsomt.. og kjempegøy å tenke tilbake på..

søderberg
03-26-2008, 22:23
Slitsomt, ja moro, ja. Går ikke en dag uten att jeg drømmer mig tillbake. Truls din juging rundt bålet på Rena lurte mig till att dra-TAKK. Hoper dette blir till en tradition, om ikke det blir AT hoper jeg att få till ngn liknade vart år.

Mvh Jonas

kjetil
03-27-2008, 12:31
Vel Jeg skal til Russland i år, hadde vært artig om flere fra sør turde å bli med.

Skal kjøre 7ern min.

truls t
03-27-2008, 15:05
fra sør.. hvor i sør er det du holder til.. og jonas.. klør i fingrene etter å dra igjen.........:smokin:

kjetil
03-27-2008, 17:40
fra sør.. hvor i sør er det du holder til.. og jonas.. klør i fingrene etter å dra igjen.........:smokin:

Vel jeg er fra Arendal. Skal kjøre sammen med gutta fra Drammen.

truls t
03-27-2008, 19:42
du har noe å glede deg til....

dracan
08-11-2008, 17:55
Skal vi ta ett "møte" i Svinndal førstkommende lørdag?
Vet at Børre, Knut og Håvard kan. Flere?

Jeg har akkurat snakket med Romanov som skal være med på AT og er med i klubben som arrangerer hele greia.
Han mente at grenseovergangen er stengt om natten. De har åpent mellom 0800 og 2300. Så vi bør treffe mellom der når vi skal passere.... Greit å vite!
Jeg spurte om sted til å lagre veidekk og evnt annet stash, og han bekreftet at det skulle de ordne. Han anbefalte oss om å ikke ha med oss så mye ut i løypene.
Løypene i år er nesten like som i fjor.
Ang visa ba han oss om å ordne det via det reiseselskapet som har sendt oss mail. Da får vi turist visa.
Starten på løpet blir i en liten by ca 20 mil fra Murmansk.

Ellers mente han at de lager ett kjempearr på avsluttningsdagen som vi absolutt må få med oss. Wink og ikke kjøre med en gang!!!!!
Dette skal jeg ha med meg i vært fall! Og da må Knut og. :D

jepp....
Fy fa..... som jeg gleder meg :smile::smokin::beer::smile:

søderberg
08-12-2008, 22:30
Ordnade visa idag, invitationerne ligger på konsulatet. Husk passbilde!
Jobber dessverre på lørdag, kanske Knut tar en tur. Starten går ca 20 mil sør før Murmansk? Sa han vilken by? Det står Kandalska på hjemmesiderne deres, sa han nå annen by?

Jonas

Kaare
08-14-2008, 20:16
Hold oss drømmerne oppdatert her!!! Vi vil vite alt!

bebe
08-28-2008, 10:28
Følg med her:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=7080

vi orker ikke holde alle forumene oppdatert :-) hvorfor denne vant vet jeg ikke...

hva sa Darwin igjen - som de driver å skriver på alles Toyotaer for tiden ;-)

søderberg
08-28-2008, 17:47
Vi har ikke tid att oppdatere her før vi skrur bil så vi slipper att skru i russland.

mvh Jonas

truls t
08-30-2008, 10:03
det er der starten gikk i 2001

knut4x4
09-02-2008, 14:49
Nå reiser vi snart.
Kongsvinger i morgen Ca kl 12. Du kan rekke det Truls....

4springar
09-02-2008, 21:27
god tur og lykke til! spent på oppdateringer!!

søderberg
09-02-2008, 21:38
Drar kl 10 i fra Drammen

Neowulf
09-02-2008, 22:41
God tur , kjør pent , ta mange bilder , bruk trackeren på gps'en.

Lykke til.

:smokin:

ps. er det noe behov for assistanse ved retur eller inne i russland kan dere kontakte meg hvist det er krise, har kontakter innover og noen kjører nesten daglig over grensa(kirkenes-murmansk). bare som en liten backupp i tilfelle rottefelle.

truls t
09-03-2008, 21:08
nastravoia.... hils resten av gjengen i murmansk...

Bergum
11-05-2008, 21:22
Et ekte Newbee spørsmål om Artic trohpy Russland

Hvor sover man? I bilen, telt eller?

knixen
11-05-2008, 21:54
Et ekte Newbee spørsmål om Artic trohpy Russland

Hvor sover man? I bilen, telt eller?

det bestemmer du nok selv... :wink_animate:

Men tror det er lagt opp til noen netter på hotell... e.l...

søderberg
11-07-2008, 21:55
Vi har valgt att sove mest muligt i skogen. Nydelig natur. Telt, i bilen, åpen himmel, endel dager kan du sove i hotell. Men skogen er best, bål telt og en sovpåse som er ok i -10c.

Mvh Jonas

Bergum
11-07-2008, 23:23
Tempraturen lå da på hva? Minus 10????

truls t
11-08-2008, 14:55
han trenger en pose som går ned til minus 10 i komfort sonen for sovepose.. det er noe dritt å ligge å fryse de timene de får tid til å sove.. vi kjørte av og til fram til kl 0500/0600 og startet igjen kl 0900/1000.. ikke så mye hvile på de turene.. vi hadde kun ei natt på hotell og det var før start i murmansk..

Bergum
11-08-2008, 23:01
Utstyrsliste????

Hva må en ha med til de breddegrader?
Ullsokker, og gode støvler, den er grei.

Snakker vi tykk jakke i arbeidsjakke for vinter, eller vinterjakke som i noe som holder deg varm i snøhelvete midt i en storm på vinteren?
Det samme for bukse??
Dette er ting som tar plass, så jeg vil helst bare ha en (riktig) størrelse....

Hva annet av personlig utstyr må en ha med?

truls t
11-08-2008, 23:31
tannbørste..

Bergum
11-19-2008, 22:07
Hvordan er myggen der borte?
Jeg er av den typen som myggen elsker.
Tas de med baseball bat, eller hammer og kloss?
IE, Er de plagsomme på den tiden av året der borte?

søderberg
11-19-2008, 23:09
Jeg kjørte i 07 og var hore før Knut ACHTUNG AUTO i 08. Vi hadde samme vær begge gangerne, sol litt regn og klarnetter. Det betyr som fin høst i okt på østlandet. 5-15 c dagtid og 2- -8 på natta. Om jeg drar fler ganger så drar jeg i ett par Bergans derrimax bukser, 2 t shirts 2 tynne ullgensere, 2 par truser 2 par ullsokker, 1 par tynne sokker, en tynn dunjakke, en goretex jakke, 2 par fjellstøvler, 1 stilongs, liggunderlag, enmannstelt som tar 2 sek att sette opp. Thats it. Bilen skall vare bra stand (servad og prøvd) tåle juling og veie minst muligt. Minst mulig med vertøy og resrvedeler, men ha med rett greier. Du trenger ikke det største pipesettet på biltema, fastnøkler i dem dimensjoner som er på bilen holder. Ta en titt under bilen og se vad som kommer att slå i bakken. Ta det vekk eller førsterk det så att det tåler att møte moder jord. Var løsningsorientert, kjør du i stykker ett styrestag så sett i gang skru, ikke klø dig i hodet, det blir ikke rett før det. I år så kjørte vi i stykker en felg i 40 km i timen. Det er ingen ide att kjefte på fører. Ut finne high lift, jekke, kaste ut all pakkning før att få ut reservedekk, da har fører funnit verktøy og skrudd loss det skadade dekket. På med nytt dekk, inn med det andre og all pakkning. Gi gass brukt 3-5 min. Mista venstre fremdekk i 40-50 km i timen, 10m spår etter bremse skiva i jorden. Alle bolter var rista vekk. Stjal bolter i fra de 3 andre dekkene. Du må bare finne en måte på att bilen skall snurre og gå uansett. Vi sjekke bilen var dag, etterstramme bolter, sjekke oljer, fylle diesel, lage foringer, vaske vinduer, ordne camp, fylle vann mm. Det lønner sig att ha en rutine der bil og utstyr ordnes fortløpende. Det er veldigt fristande att "ta det senare" og gå å prate med russerne el liknande.
Det spiller ingen roll vilken type av bil du kjører, allt går i stykker. Det er det du modifiserer, førsterker ol som gjør om du har en lett morsom tur eller om du sliter, skrur dig igenom hele turen. Vi stilte med en av de tyngste bilerne i år, en engelskmann lo av oss på torvet innen starten. Han hadde den råaste bilen av alle. Han lo ikke av oss når vi startade på 3:e etappen når han akkurat kom i mål etter 35 timer med myr. Vi kjørte rundt myren, han winsha igenom myren. Det går ikke en dag utan att jeg tenker på denne opplevelsen, og kommer sikkert att kjøre en gang till. Da skall jeg kjøre alle etapper men ha tid till att stoppe og oppleve naturen. I år så kjørte vi over grensa vad som er førsvarligt før att bilen skall overleve. Vi kjørte snabbest, fikk samme straff før dekkstrl som en russer, men kom på en 2:plass. Jeg drar dit før att ha en spesiell ferie så plassering spiller ingen roll, men det er litt surt att det skall vare sånn. når bilen kjøres nesten i filler.
Ha med dere 2 winsher, går den ene istykker så er det stroppen bak beltevogna ut som gjeller. Jeg synes det var morsomt att alle som drog i år hadde en kjempetur uansett om man kjørte alle etapper eller bare kjørte transport etapper, uansett om biler gikk i stykker eller vad som skjedde.
2 winsher en bra bil uansett merke, ett gott humør, en stå på vilje og ta det som en tur mentalitet så får dere en opplevelse før livet.

God tur!:smokin:

Mvh Jonas

søderberg
11-19-2008, 23:10
Du overlever uten tannbørste Truls men den er grei att ha den. Ja mygg er tillstede!

Bergum
11-20-2008, 05:53
Takk for et utrolig godt og utfyllende svar Jonas.. :-)

truls t
11-20-2008, 15:00
Du overlever uten tannbørste Truls men den er grei att ha den. Ja mygg er tillstede!godt att du ligger ienmanns telt jonas..

Bergum
12-06-2008, 17:13
Så var det telt da...

Raskt å sette opp:

http://discountcamping.com.au/index/products/fast/tents
http://discountcamping.com.au/images/products/tl1831.jpg

VS

Litt mere komfort, og brannsikkerhet....

http://discountcamping.com.au/index/products/romanswags/swags
http://discountcamping.com.au/images/products/tl1924.jpg

Hvor er anbefalingen hen?

Bergum
12-11-2008, 14:16
Hvordan ble det gjort med betaling for løpet?

Bergum
12-27-2008, 21:08
Noen som har prøvd denne formen for telt???

PxKWxRCTDVo

Tommy
12-27-2008, 21:17
Jeg har testet lignende telt og de er helt kurante om man ikke lider av klaustrofobi eller ligger veldig urolig om natten..

Bergum
12-28-2008, 00:43
Akkurat nå står det mellom noen få telt....

http://www.sportsmansguide.com/net/cb/cb.aspx?a=445906
Likte dette teltet, da du kommer opp fra bakken. Ser utrolig mange bakdeler + at vekten er 15 kg. Droppes :-)

http://www.backcountry.com/store/BLD0245/Black-Diamond-Tripod-Bivy-Bag.html?CMP_ID=SH_NXT001&CMP_SKU=BLD0245&mv_pc=r147
http://content.backcountry.com/images/items/medium/BLD/BLD0245/BIBGRN.jpg
Denne ser aldeles utmerket ut. Lav vekt, og utrolig rask å sette opp. $300 er det som trekker ned.

http://www.backcountry.com/store/BLD0258/Black-Diamond-Bipod-Bivy-Bag.html
http://content.backcountry.com/images/items/large/BLD/BLD0258.jpg
$40 billigere kommer denne. Virker like solid, men med et annet innfestning for glidelås.

http://www.sportsmansguide.com/net/cb/cb.aspx?a=328395
Denne virker vel akkurat nå som det beste kjøpet. Det er samme som videoen litt over. $30 er prisen + regnteltet. Litt mere komplisert å sette opp, men jeg har alltid likt separat regntelt. Liker og at det er glidelås hele veien på siden.

Noen som har tips og kommentarer???

knixen
12-28-2008, 01:09
Jeg blir ikke å bruke telt jeg behagelig kan kle av og på meg i!!! Jeg kjøpte et litt for lavt telt for 2 år siden, og jeg gidder nesten ikke bruke det!!! Så kjøp et høyere ett... :beer:

Bergum
12-28-2008, 01:17
Ser den, men her er det jo ikke snakk om mange metrene til bilen, og det er jo der en kler seg.... Regner jeg med.... (ikke det at bilen er så mye større en disse teltene da....

knixen
12-28-2008, 01:30
Ser den, men her er det jo ikke snakk om mange metrene til bilen, og det er jo der en kler seg.... Regner jeg med.... (ikke det at bilen er så mye større en disse teltene da....

Ja, du kler jo på deg bilen... ThefingerThefinger:beer:

Svein54
12-28-2008, 09:46
Når jeg er ferdig med å bygge om bilen så trenger vi nesten ikke telt, det blir så god bakkeklaring at det er bare å krype under med soveposen.:grinpimp::smile:

Bergum
12-28-2008, 10:02
Hehehe. Sant nok. men når bilen står nedpå i ei myr, og vi må sove litt, så tror jeg heller at jeg vil ha telt....
Blir liksom litt vått undenfra....

truls t
12-28-2008, 19:53
en stangs lavo.. lett å sette opp, lett å ta med seg..

Bergum
01-18-2009, 10:48
Har dere den informasjonen dere fikk i fjor? Tenker på kjørebeskrivelser etc?
Er et lurt å ha med seg norsk-russisk ordbok, eller bør vi satse på den digitale utgaven?

haakonbs
03-14-2009, 17:38
Jeg har Mapstore kart som dekker en stor del av området. Jeg mener også at jeg sted skal ha ha alle veipunktene fra 08 løpet.

Bloggen (http://www.offroad.no/forum/redirect.php?url=http%3A%2F%2Fteamknitwits.blogg.n o) vår fra ifjor.

søderberg
06-30-2009, 23:14
Ta en kikk på hjemmesiden till AT, på den russiske delen, det ser ut som dem er ute og kikker på nye løyper. Tipper den nye løypen går bredvid en transportetappe som vi kjørte i 2008. Ta med langt tau, ser ut som myr uten trer:smokin:. Ligger bilder i fra att dem har kjørt der. Ett russisk ord som dere kommer att høre er "davai" og det betyr allt muligt, fort, nej, ikke fan, fløtt dig, bra, idiot, mm. Dere som drar er heldige. Lykke till, ønsker jeg kunde ha vart der.

Mvh Jonas