PDA

View Full Version : Swinburne`s Pajeroprosjekt...

Maylinn
02-10-2007, 20:10
Endelig er pajeroen min kommet inn i nyleide lokaler og planlegginga av
restaurering kan sette igang..har ventet lenge på en plass å kunne la bilen
stå under oppussing..gobilen er skiltet av og skal få ett hvileår eller to,det blir en lang og tidkrevende oppussing..ikke minst kostbar,men hva gjør man ikke for det kjæreste man harcrossboned crossboned ..
håper å kunne få bilen godkjennt med hevesett,bodylift,kufanger,vinsj og 35" dekk..(er jo lov å være opptimist he he)
meningen er å forandre bilen både inn og utvendig..legger ut noen bilder av utgangspunktet og tar gjerne imot råd og tips fra andre..

Tommy
02-10-2007, 21:13
Flott verksted....crossboned crossboned

Tommy
01-19-2008, 10:54
Nå tror jeg jaggu Swinbrne har bestemt seg for å dele litt med alle dere...

Tore Hansen
01-19-2008, 16:12
- Det var jammen på tide... hiver meg i bilen med en gang,sett på litt koselig musikk og tenn noen stearinlys daThefingerThefinger

Tom K
01-19-2008, 16:25
Tore grisegutt Thefinger

Holten
01-19-2008, 16:34
hahaha Thefinger

Tommy
01-19-2008, 16:49
vent til Karina leser dette som blir det nok husarest uten data og telefon på Tore de neste 4 ukene...crossbonedcrossbonedcrossboned

Maylinn
01-19-2008, 17:38
får nøye dere med litt pajerostæsjThefingerThefingerThefinger..

legger ut litt mer bilder av pajeroen og håper med dette at dere kan komme
med ideer og innspill....
Det går ikke akkurat fort dette prosjektet da trialbilen opptar litt for mye av tiden,men pusler litt med den når jeg har noen rastløse kvelder...

Maylinn
01-19-2008, 17:48
her kommer noen tidlige bilder,tatt for ganske lenge siden,men er ikke veldig dreven på pc..

Maylinn
01-19-2008, 17:52
Så har jeg begynnt å plukke litt,går sakte..
blir gjerne mer planlegging enn skruing...

Maylinn
01-19-2008, 17:55
lett å demontere,men dette skal jo settes sammen igjen så alle bolter og skruer legges i merkede bokser...
Tar faktisk utrolig lang tid å merke alt..

Maylinn
01-19-2008, 18:06
Står 2.5td i bilen,men jakter på noe nyere..Gjerne den nyere 3l V6 motoren
helst med manuell kasse hvis dette er mulig å få tak på..
Så hvis noen hører om en slik motor er det bare å skrike til...

Maylinn
01-19-2008, 18:27
14287

14288
litt vanskelig å komme til alle boltene for å få ut dashbordet,så her må jeg være litt tåæmodig..
14289
Endelig ute....
14290

14291
Utrolig hvor mye jobb det er å demontere alt dette..begynner å få litt dårlig magefølelse med tanke på at denne
bilen tross alt skal settes sammen igjen også..Dette gjør jeg nok bare en gang og får trøste meg at jeg har all den tid i verden..
Viktigste er å gjøre dette grundig..
14292

14293
Begynner å hjelpe seg nå,velger å ta ut det elektriske når alt annet er fjernet..litt enklere å merke allt og kommer bedre til..
det som er mest kjedelig er all denne merkingen,får nesten skrivekrampe..Men er nok glad for dette senere..
14294

KJELLIS
01-19-2008, 18:36
Hva er planene her? er det mye rust på den?:eek:

Maylinn
01-19-2008, 18:39
Hold deg fast..Planen er syrebad av både karosseri og ramme...

KJELLIS
01-19-2008, 18:49
hehe det blir bra vettu

Maylinn
01-19-2008, 19:43
blir ihvertfall dyrt og sinnsykt mye jobb,men nå er det ikke mye fornuft
i megThefingerThefinger

KJELLIS
01-19-2008, 20:26
hvor skal du døppen hen (syrebad) nei det er vel ikke billig?

Tom K
01-20-2008, 01:48
Tror det er et firma i nærheten av Gardermoen som driver å "døpper" tror det ligger på ca 3500,- for et karosseri;)

Tommy
01-20-2008, 05:22
Tror de Maylinn har snakket med tar ca 15000,-

lulle
01-20-2008, 05:52
Tror det er et firma i nærheten av Gardermoen som driver å "døpper" tror det ligger på ca 3500,- for et karosseri;)

Det ligger et som heter BS-teknikk i det gamle galvanverkstedet til SAS på Fornebu.

Maylinn
01-20-2008, 08:46
skal dyppe bilen hos bs-teknikk,av den enkle grunn at det er den eneste
jeg har funnet ut driver med dette..
Prisen varierer veldig avh. av hvor mye asfaltmatter,tectyl og liknende på bilen..
foreløpig må jeg bare gå etter veil.pris,skal ta nermere kontakt med de når bilen er klar..
Håper å kunne levere bilen april-mai...

gufre
01-20-2008, 08:50
Jeg glæder mig til at følge dette projekt..

Maylinn
01-20-2008, 09:04
http://www.bs-teknikk.no/

Maylinn
01-20-2008, 09:50
14330

Har fått med meg Johan til å hjelpe meg ta ut rutene,var litt vrient å gjøre alene da
jeg ville prøve å få ruta hel ut med pakningen i behold...

14331

Ruten var så godt limt at jeg ga opp håpet om å få den ut hel,måtte skjære rundt for å
fjerne pakningen på innsiden,for så å bruke makt..

14332

14333

Ny frontrute kan settes på innkjøpslista..Dette er like greit,god anledning til å få
nye pakninger og rute uten riper...

Bergum
01-20-2008, 10:07
Jæren sink holder på med det samme, Der kan du få forsinka ramma samtidig...

Maylinn
01-20-2008, 11:00
14334

Så var det bakrutene,disse virket ikke til å være limt,pajerorutene skal orginalt ikke
være limt,men mange bruke sicaflex når pakningene begynner å bli gamle og det begynner å bli lekkasje..

14335

14336

Med en god dose tålmodighet og ett butt skrujern kunne man trykke pakningen over kanten(fra innsiden) og hele tiden presse
ruten utover greit løsne bakrutene..Kan være greit å begynne i ett hjørne som på bildet her da de gjerne kan
sitte litt ekstra her..

14337

14338

[attach]14339[/att

Maylinn
01-20-2008, 11:17
Jæren sink holder på med det samme, Der kan du få forsinka ramma samtidig...

Har de noen nettside??? ikke farlig å høre på flere plasser..
Pajeroen skal grunnes etter syrebad,tror det er sinkgrunning de bruker på bs-teknikk også..

elroyo
01-20-2008, 12:45
jeg har lest litt om syrebad på andre forum også og der mener dem at bs teknikk dypper bilen i syrebad og får alt rent,men så grunner de med lakk sprøyte og da kommer dem ikke til med grunning på trange plasser og hulrom.

På http://www.surfaceprocessing.co.uk/ dypper de visst bilen i grunningsbad etter syrebadet og får grunning overalt.

hjemmesiden til jæren zink.. http://www.jzink.no/index.html

Maylinn
01-20-2008, 14:27
jeg har lest litt om syrebad på andre forum også og der mener dem at bs teknikk dypper bilen i syrebad og får alt rent,men så grunner de med lakk sprøyte og da kommer dem ikke til med grunning på trange plasser og hulrom.

På http://www.surfaceprocessing.co.uk/ dypper de visst bilen i grunningsbad etter syrebadet og får grunning overalt.

hjemmesiden til jæren zink.. http://www.jzink.no/index.html

Takker for svar..
Skal ta å ringe litt rundt..helt klart ingen vits hvis ikke bilen også blir dyppet i grunning,uten dette blir det mange ubehandlede hulrom...

KJELLIS
01-20-2008, 21:00
Hmm det blir litt av en jobb å få den bilen i sammen igjen Hvor er kristian hen ser ikke han på bildene?

Tommy
01-20-2008, 21:02
Du kjenner Kristian....nonononoThefingerThefinger

KJELLIS
01-20-2008, 21:22
jepp ta med en kasse øl så er han derThefingerThefinger

Ove
01-20-2008, 21:22
Hmm , ser ut som at den jobben jeg skulle gjøre haster nå ... :o

Hvordan er arb.planene deres de kommende dager ?

.

Maylinn
01-20-2008, 22:32
Hmm , ser ut som at den jobben jeg skulle gjøre haster nå ... :o

Hvordan er arb.planene deres de kommende dager ?

.

Det meste av det elektriske er merket og det er fort gjort å fjerne det,men
det er nok en fordel at du ser koblingen til alarmen og diverse...

Nå er det ikke noe som heter "dere" i verkstedet,stort sett jeg som pusler
med pajeroen frem til enn må igang med trialbilen..
Er stort sett ledig de fleste kvelder....

velox
02-10-2008, 22:43
Good good.. Bra å se at noen gidder å ta tak i en pajero! :) Ikke bare gamle amerikanere... Følger med denne! Stå på! :D

Maylinn
03-15-2008, 18:58
Nå nærmer det seg at karosseriet er ferdig ribbet,men klarer ikke få bestemt meg hva som er den beste måten å behandle bilen..syrebad eller ikke...
Får mye negative tilbakemeldinger og mange positive,men ingen ordentlige svar av folk med ordentlig peiling på restaurering av biler,så her må det nok forskes litt..trenger mer fakta og ikke bare meninger...

de forskjellige firmaene opererer med mange forskjellige fremgangsmåter og etterbehandlingsmåter og variasjon i pris...

Må si dette så ganske lovende ut

http://www.surfaceprocessing.co.uk/for-cars.html

morten larsen
03-15-2008, 20:15
stå på Maylinn , dette blir sikkert en av norges tøffeste pajeroer....:eek:

Ronny
03-15-2008, 20:19
Dette blir nok en DRIT tøff bil maylinncrossbonedcrossboned

Chri-ha
03-15-2008, 22:54
med tanke på å få den godkjent kan du jo søke om å få ombygd bilen til spiral aksling bak. da finnes også tuv godkjent hevesett som holder til 35". og da er det jo lettere å få det godkjent også.

Maylinn
03-16-2008, 08:44
stå på Maylinn , dette blir sikkert en av norges tøffeste pajeroer....:eek:

Dette blir ihvertfall en av de dyreste...crossbonedcrossboned

Maylinn
03-16-2008, 08:55
med tanke på å få den godkjent kan du jo søke om å få ombygd bilen til spiral aksling bak. da finnes også tuv godkjent hevesett som holder til 35". og da er det jo lettere å få det godkjent også.

Har tenkt veldig på dette,men føler at bygger jeg for mye om til gen2,kan jeg like godt sette karosseriet mitt over på en gen2 ramme (hvis mulig)..
Er også veldig viktig for meg å bevare så mye som mulig fra gen1,samtidig fornye endel...

Noen som har bygd om fra bladfjær til spiralfjær...

Chri-ha
03-16-2008, 09:14
har ikke gjort det sjøl, men det er jo gjort på min.
de siste gen 1 ble jo levert med spiral orginalt.
og med gen 2 bærebruer som nitteberg har, så får du jo en bil med plass til store dekkcrossboned

Maylinn
03-16-2008, 09:32
har ikke gjort det sjøl, men det er jo gjort på min.
de siste gen 1 ble jo levert med spiral orginalt.
og med gen 2 bærebruer som nitteberg har, så får du jo en bil med plass til store dekkcrossboned

Planen er å bygge om til gen2 akslinger pga bremsene og at jeg kan da få kjøpt sperre til foran..Husker de siste gen1 90-91 pajeroene kom med spiraler..

Har du bilder av bilen din,regner med fjærfestene er satt på en ramme som det i utgangspunktet var bladfjærer på??

Kjører på store dekk nå også..35", men planen er å få bygge bilen for å få den godkjennt...
Hevesettet har tuv-godkjenning,men jeg må søke om bodylift og dekk...
håper å få godkjennt bilen med 33",men førsteprioritert er å få godkjennt
heving i vognkortet

Maylinn
03-16-2008, 09:38

Hvor stort hevesett tenker du på da..
problemet er jo at bilen kan ikke heves mer enn den er foran da pajeroene har IFS og det er dårlig med hevestt på markedet til pajero:confused:

Chri-ha
03-16-2008, 09:44
til min med spiral bak hadde de på bg nord. tror det er det samme som til gen 2.

begrensinga ligger i torsjonen forran. må kappe de bumpstop putene forran. men det følger med i bruksanvisningen sammen med tuv papirene

Maylinn
03-16-2008, 09:55
til min med spiral bak hadde de på bg nord. tror det er det samme som til gen 2.

begrensinga ligger i torsjonen forran. må kappe de bumpstop putene forran. men det følger med i bruksanvisningen sammen med tuv papirene

Husker du hvor mye det settet skal heve i ".....
Har fått forståelse av at det største hevesettet de hadde til pajero var 2" og det har jeg fra før.

Chri-ha
03-16-2008, 10:25
tror det var 6cm bak og 3cm forran. men med litt kapping i front gikk 35 fint på. og med gen 2 bærebruer tror jeg ikke man trenger å kappe heller. satt 33 på bilen når jeg monterte det, og de så små ut etterpå

Jeff Carter
03-16-2008, 10:30
Maylinn - I will look into getting your car to England. and how far it is from Newcastle .

Maylinn
03-16-2008, 10:40
Maylinn - I will look into getting your car to England. and how far it is from Newcastle .

Thanks a lot...:)

Jeff Carter
03-16-2008, 11:42
Maylinn = It's 338km from Newcastle and will take just over 4 hours to drive.
But if you can wait till june I can take it back for you ? thats if you can get it to Denmark for the Formula race. Me and Bob are driving round so we could tow it back for you. ????? not sure how we could get it back to Norway when it's done - maybe get someone to bring it back when we come to Eurotrial ?

Maylinn
03-16-2008, 12:02
Maylinn = It's 338km from Newcastle and will take just over 4 hours to drive.
But if you can wait till june I can take it back for you ? thats if you can get it to Denmark for the Formula race. Me and Bob are driving round so we could tow it back for you. ????? not sure how we could get it back to Norway when it's done - maybe get someone to bring it back when we come to Eurotrial ?

Ok,very nice.. I will contact the company and then we can see..

Amund
03-16-2008, 16:30
En på jobben syrebada en gammel reserbil som er verdt masse penger, den ble HELT rein for alt av guff og maling, virker både lettvint og beste løsning om man er villig til å punge ut for det - tror ikke det kosta rare greiene egentlig. Trailmaster har 60/30mm sett (altså 60 bak, 30 foran, sjekk www.trailmaster.de, ikke sikkert jeg husker millimeterne helt riktig) som er godkjente, både med spiral og blad for Gen1. Forhandles av BG Nor.

Maylinn
03-16-2008, 17:52
En på jobben syrebada en gammel reserbil som er verdt masse penger, den ble HELT rein for alt av guff og maling, virker både lettvint og beste løsning om man er villig til å punge ut for det - tror ikke det kosta rare greiene egentlig. Trailmaster har 60/30mm sett (altså 60 bak, 30 foran, sjekk www.trailmaster.de, ikke sikkert jeg husker millimeterne helt riktig) som er godkjente, både med spiral og blad for Gen1. Forhandles av BG Nor.

Så han du jobber sammen med ble fornøyd?Greit med tilbakemeldinger fra folk som faktisk har utført dette..
Det blir nok å reise med bilen til England å få dette utført,da det ser ut som de tilbyr en bedre etterbehandling...

Kjøpte dette trailmaster settet for to år siden med tuv papirer på BG Nor..
Har prøvd å undersøke om det kan skaffes større hevesett,men lar seg vanskelig gjøre ser det ut som til pajero..
Er i utgangspunktet veldig fornøyd med settet jeg kjøpte,men det er vel sånn med de fleste at det blir liksom aldri høyt nok hehe..I tillegg kjøpte jeg torsjonsfjører også,disse er grovere enn de orginale,men de hever vel ikke mer er vel bare forsterkede??? disse ble aldri montert...
Monterte også hevesjakler fra hilux og kjører med 35" hjul,men vil gjerne ha
36" IROK...mulig det må en moderat kapping til da selv om det er mest ønskelig å unngå dette..

Prøver å slå meg til ro med at jeg har oppnådd maximal heving,men jo høyere jo bedreThefinger....

Vet du om det finnes større sett til gen2 eller er dette settet det maximale til pajero..

Chri-ha
03-16-2008, 18:11
jeg har det settet amund snakker om. i tillegg har jeg kappa ca 2 cm av hjulbuene. og jeg tipper at jeg har plass til 36.

rakk ikke ta bilder i dag. skal få tatt bilder av både bakaksling og avstand til dekka i morra. så kan du se.

når du først skal gjøre så mye ville jeg ha bygd om til spiral. bilen flexer sinnsykt mye bedre enn med bladfjær.

Har også snakka med mistu her på lillehammer, og de kunne ikke se noen grunn til at det ikke skulle la seg godkjenne. (lurte på å søke om en godkjenning på min egen bil)

Maylinn
03-16-2008, 19:49
[

Men hevesettet kommer vel ikke med noe til å heve i front???Her er det vel
bare vanlig å justere opp torsjonene...Eller hever de torsjonene man får med
30mm...

Maylinn
03-16-2008, 19:57
jeg har det settet amund snakker om. i tillegg har jeg kappa ca 2 cm av hjulbuene. og jeg tipper at jeg har plass til 36.

rakk ikke ta bilder i dag. skal få tatt bilder av både bakaksling og avstand til dekka i morra. så kan du se.

når du først skal gjøre så mye ville jeg ha bygd om til spiral. bilen flexer sinnsykt mye bedre enn med bladfjær.

Har også snakka med mistu her på lillehammer, og de kunne ikke se noen grunn til at det ikke skulle la seg godkjenne. (lurte på å søke om en godkjenning på min egen bil)

Er nok ganske sær av meg hehe,noe som sikkert gjør dette prosjektet litt vanskligere,men jeg tror jeg beholder bladfjærene,er liksom en viktig del av det at bilen er gen1..I likhet med at det er viktig at karosseriet har det opprinnelige utseendet...
Supert hvis du legger ut bilder,trenger alle ideer og råd jeg kan få...
Dessuten kommer vel den bilen bare til å flexe de gangene den skal over en fortauskant..crossbonedcrossboned...

velox
03-18-2008, 16:34
Er nok ganske sær av meg hehe,noe som sikkert gjør dette prosjektet litt vanskligere,men jeg tror jeg beholder bladfjærene,er liksom en viktig del av det at bilen er gen1..I likhet med at det er viktig at karosseriet har det opprinnelige utseendet...
Supert hvis du legger ut bilder,trenger alle ideer og råd jeg kan få...
Dessuten kommer vel den bilen bare til å flexe de gangene den skal over en fortauskant..crossbonedcrossboned...

Det er bra.. Er jo en grunn for at pajero ble bygget sånn! :P

Chri-ha
03-18-2008, 17:17
:D
fant større bilde

Maylinn
03-18-2008, 20:15
Det er bra.. Er jo en grunn for at pajero ble bygget sånn! :P

Helt enig...Viktig å prøve å holde bilen så original som mulig,men gjøre det til
en tøffere gen1..

Maylinn
03-18-2008, 20:24
:D

Litt vanskelig å se med så lite bilde,men det ser ut til å være bra flex i bilen...
Men beholder bladfjærene,er nå en gang sånn bilen kom og syns den fungerer bra..Får ikke hevet den mer med spiraler enn sånn den er..

Men planen er å bygge om til gen2 forstilling slik at jeg kan bruke gen2 bremser..disse har bedre bremseeffekt en gen1 og håper dette kan gjøre det lettere i forsøket på få bilen godkjennt med større dekk....Med gen2 framaksling kan jeg også få sperre foran noe som ikke går med en gen1 fram-
aksling..:innocent::innocent::innocent::

Chri-ha
03-18-2008, 20:31
du skal ha med aksel og alt ja. det blir sikkert drit tøft....... og dyrtThefinger

gleder meg til å følge prosjektet

Maylinn
03-18-2008, 20:42
du skal ha med aksel og alt ja. det blir sikkert drit tøft....... og dyrtThefinger

gleder meg til å følge prosjektet

Ja dette blir uten tvil ett svært dyrt prosjekt,men skal jeg først restaurere
må jeg bare satse...Solgte Land Cruiseren min med tungt hjerte for å finansiere begynnelsen...Blir det krise er det stor fare for at trialbilen også ryker med...Eller en tur i banken...
Får bare krysse fingrene på at jeg får dette til,mekaniker kunnskapene er ikke de største,men er ganske sta og gir ikke opp så lett..
Er vel sånn man blir etter 6 år som pajeroeier...Thefinger...
Har tre delebiler å plukke fra og se etter hvis jeg blir i tvil når ting skal sammen igjen...

Maylinn
03-18-2008, 22:28
Legger ut litt flere bilder fra kveldene i verkstedet....

16985

Endelig er motoren ute og alt kan demonteres også oppi motorrommet...
16987

16989

16991

Dette bildet skulle lagt først men men...
Nå er alt klargjort til å løfte ut motoren..

Maylinn
03-18-2008, 22:57
17003

Så var det ut med girkassa..

17004

Maylinn
03-18-2008, 23:04
17005

Blir mindre og mindre igjen av pajeroen for hvert verkstedbesøk....

Håper å bli litt flinkere til å ta og ikke minst poste bilder..
Data er ikke helt min sterke side og når jeg er igang å skrur glemmer
jeg helt bort å få tatt litt bilder..

Maylinn
03-18-2008, 23:12
Så er det bare å sette igang å demontere undersiden...

17006

Greit å få en hjelpende hånd..Her er Tommys tolv år gamle datter i full gang å lære seg å skru pajero...
Som dere ser har hun passet på å ta på seg hetten til genseren,er nemlig smertefullt å sette håret fast i hjulene
på liggebrettet...
17007

gufre
03-19-2008, 05:15
her er der god arbejdslyst. Godt med billeder. Og godt at vi er nogle der "redder" de gamle pajeroer. Har lige set opgørelse over biler i Danmark, og der er kun 56 pajeroer tilbage. Det er dog uden de nye der hedder Grand Pajero. Så det er vel gen l og ll :question:

Finken
03-19-2008, 12:38
Syrebad er ganske så rått, spesielt hvis det skal gjøres endel jobb med karosseriet, rust sveising og ombygging, men en stor bakdel er alt arbeidet før lakkering.
Alt forsvinner jo, så enkelte skjøter må kittes opp igjen og det er MYE sparkling før lakkering, ihvertfall hvis man skal ha et bra resultat.

Et alternativ hadde jo vært og syrebadet ramma og så heller sandblåst karroseriet under og eventuelt det som er av rust.
Da ender du jo opp med ei helt strøken ramme og bilen blir jo like blank og strøken under som resten av bilen etter lakkering.

Bare noen tanker ifra min side.
Et tøft prosjekt og tøft med damer som ikke er redd for og bli møkkete på henda. 8-)
Lykke til videre.

velox
03-19-2008, 15:10
Gleder meg til du skal begynne å montere ting igjen! Du kommer ikke til å klare å montere noen gamle deler på den "nye" bilen din! :P :P

Kommer til å bli artig! Da du endelig er klar for montering, en helt rein pajero uten rust i karroseri og ramme. Så ligger oljete, skitne deler på garasjegulvet, klar til montering! :D Kanskje dette prosjektet blir sånn alvorlig dyrt. Sånn sammenligna med en ny pajero! :P

velox
03-19-2008, 15:38
sjekk denne restaureringa..

http://www.cardomain.com/ride/2334792

velox
03-19-2008, 15:59
Et tips med tanke på bremser og godkjenning med store dekk..

http://www.geocities.com/spun_bearing/brakes

Maylinn
03-19-2008, 18:27
Syrebad er ganske så rått, spesielt hvis det skal gjøres endel jobb med karosseriet, rust sveising og ombygging, men en stor bakdel er alt arbeidet før lakkering.
Alt forsvinner jo, så enkelte skjøter må kittes opp igjen og det er MYE sparkling før lakkering, ihvertfall hvis man skal ha et bra resultat.

Et alternativ hadde jo vært og syrebadet ramma og så heller sandblåst karroseriet under og eventuelt det som er av rust.
Da ender du jo opp med ei helt strøken ramme og bilen blir jo like blank og strøken under som resten av bilen etter lakkering.

Bare noen tanker ifra min side.
Et tøft prosjekt og tøft med damer som ikke er redd for og bli møkkete på henda. 8-)
Lykke til videre.

Tenker så det knaker når det gjelder syrebad,men til nå føler jeg dette den beste måten å fjerne begynnende rust i skjøter o.l man ikke kommer til
ved f.eks sandblåsing..

Skal ikke spare på grunnarbeidet,legger heller en del tusenlapper ekstra til
for å oppnå det resultatet som er best mulig...

velox
03-19-2008, 18:34
Bare du ikke går lei når du skal begynne å sparkle og lakke bilen. Det er jo MYE arbeid om det skal bli bra og hvis du skal slippe å måtte gjøre mye etterarbeid.

Maylinn
03-19-2008, 18:43
Gleder meg til du skal begynne å montere ting igjen! Du kommer ikke til å klare å montere noen gamle deler på den "nye" bilen din! :P :P

Kommer til å bli artig! Da du endelig er klar for montering, en helt rein pajero uten rust i karroseri og ramme. Så ligger oljete, skitne deler på garasjegulvet, klar til montering! :D Kanskje dette prosjektet blir sånn alvorlig dyrt. Sånn sammenligna med en ny pajero! :P

Nesten alt av deler går til glassblåsing,er heldig å ha en Far som kan ordne dette på jobben..Men her blir det å montere det aller meste nytt..
Handlelista begynner å bli ganske lang allerede... Og ja jeg kunne kjøpt
en mye nyere og fetere bil for det denne bilen kommer til å koste meg,men
denne bilen betyr mye for meg og har drømt lenge om å restaurere den,
så valget ble å bare satse fullt ut..
Bilen bli nok mye dyrere enn beregnet,men dette er en bil som aldri blir for salg..

Maylinn
03-19-2008, 18:52
Bare du ikke går lei når du skal begynne å sparkle og lakke bilen. Det er jo MYE arbeid om det skal bli bra og hvis du skal slippe å måtte gjøre mye etterarbeid.

kommer nok til å bli litt lei,men er ganske sta og dette er ikke ett hasteprosjekt så blir man litt lei kan man ta en pause..
Kjører biltrial,så når det står på for fullt blir det en naturlig pause fra pajeroen...
Trives godt med å pusle litt i verkstedet om kveldene og kose meg med litt
mekking på bilen..

Amund
03-20-2008, 02:22
Vær fornuftig, kjøp Gen3 3,2 DI-D, det skal jeg bare jeg får spart litt... det er bare å innrømme det, det blir bare asfalt uansett, da er det fint med IFS, IRS, ASP, ABS, ESP, skinnseter, AC, elektrisk stol og automat og takluke og gps og stereo og cd-skifter og super select og sperre på bakaksel. Og kanskje man slipper å skru på noen år og? Også er den feeeeet.... :)

Skjønner ikke hvorfor ingen har nevnt Nitteberg? Han har jo fasiten på alt du lurer på. www.nitteberg.com, ingen oppdaterte bilder der men finn garasjen hans på www.nofear.no. Han har da en gen1 med 35x14,5 pitbull rocker med staun internal beadlocks. gen2 forstilling, mekanisk vinsj, one-off fresa drev for lavere utveksling i transferkasse, ome, sjakler, titangrill, sportsstoler, landingslys fra fly og ju neim it. den er bare fefefeeeet. han er rett mann å spørre for alt det du lurer på... han har også sveisa og pussa mer på den enn noen pajero i historien tror jeg... også har de jo pussa opp medusa sin etterpå.

velox
03-20-2008, 09:12
Nesten alt av deler går til glassblåsing,er heldig å ha en Far som kan ordne dette på jobben..Men her blir det å montere det aller meste nytt..
Handlelista begynner å bli ganske lang allerede... Og ja jeg kunne kjøpt
en mye nyere og fetere bil for det denne bilen kommer til å koste meg,men
denne bilen betyr mye for meg og har drømt lenge om å restaurere den,
så valget ble å bare satse fullt ut..
Bilen bli nok mye dyrere enn beregnet,men dette er en bil som aldri blir for salg..

Å kjøpe ny bil er uaktuelt. Nå har du en gammal bil med nye deler, da vet du hva som kan gå galt og du kan lett fikse ting selv. Slipper servicer osv. Og trenger ikke bruke ditt lokale verksted eller bare orginale deler. Er en helt anna frihet! :D

Maylinn
03-20-2008, 09:20
Vær fornuftig, kjøp Gen3 3,2 DI-D, det skal jeg bare jeg får spart litt... det er bare å innrømme det, det blir bare asfalt uansett, da er det fint med IFS, IRS, ASP, ABS, ESP, skinnseter, AC, elektrisk stol og automat og takluke og gps og stereo og cd-skifter og super select og sperre på bakaksel. Og kanskje man slipper å skru på noen år og? Også er den feeeeet.... :)

Skjønner ikke hvorfor ingen har nevnt Nitteberg? Han har jo fasiten på alt du lurer på. www.nitteberg.com, ingen oppdaterte bilder der men finn garasjen hans på www.nofear.no. Han har da en gen1 med 35x14,5 pitbull rocker med staun internal beadlocks. gen2 forstilling, mekanisk vinsj, one-off fresa drev for lavere utveksling i transferkasse, ome, sjakler, titangrill, sportsstoler, landingslys fra fly og ju neim it. den er bare fefefeeeet. han er rett mann å spørre for alt det du lurer på... han har også sveisa og pussa mer på den enn noen pajero i historien tror jeg... også har de jo pussa opp medusa sin etterpå.

For det første er det ikke snev av fornuft i denne jenta her og for det andre kan ikke de nye bilene samenlignes med de gamle,helt UAKTUELLT med ny bil og sist men viktigst har denne bilen stor betydning for meg personlig:D:D

Har kikket endel på Nittebergs sider og også sendt han en del spørsmål osv..
Saken er den at jeg skal ikke ha samme pajero som Nitteberg ,jeg vil bygge den slik jeg vil ha den.. (ja,jeg er ganske sta...)
Hadde jeg ønsket Nittebergs bil hadde jeg sendt han ett meget høyt bud på bilen hans..
Ingen tvil om at pajeroen til Nitteberg er en av de tøffeste i landet,men jeg bygger etter min stil og velge løsninger er en del av moroa med dette..

Maylinn
03-20-2008, 09:24
Å kjøpe ny bil er uaktuelt. Nå har du en gammal bil med nye deler, da vet du hva som kan gå galt og du kan lett fikse ting selv. Slipper servicer osv. Og trenger ikke bruke ditt lokale verksted eller bare orginale deler. Er en helt anna frihet! :D

Kunne ikke vært mer enig..
Helt uaktuellt med ny bil,eller annen bil enn den jeg har...
Erstatter ikke pajeroen med noe...

Chri-ha
03-20-2008, 11:27

og så ny plastikk pajero da gitt.......:shaking:
Nei. heller en gen 1 el gen 2. mye penere. Og på gen 3 er jo visstnok reg-kjede en svakhet. så skruing blir det jo lellThefinger

Nitteberg har vel gen 2 bærebruer, men har jeg skjønt maylinn rett snakker hun om å få på en gen 2 aksling også....? for å få sperre framme.......?

Bjørn sin superlave serie er jo snasen da. den misunner jeg litt.
Så ingen tvil. han har den feteste i landet, iallefall gen1. jeepir sin gen 2 er jo og fet. men har ennå tilgode å se en gen 3 som er i nærheten

Maylinn
03-27-2008, 09:18
http://norskescortregister.net/lofiversion/index.php?t4587.html

Følger med på denne tråden,her er en som har hatt bilen sin hos BS-teknikk..
Resultatet etter syrebad ser bra ut,men er skeptisk til etterbehandlingen:idea:

velox
03-27-2008, 22:36
spakkel spetakkel baby! :):)

velox
04-30-2008, 10:42
Tornerose sov i hundre år... :P Hallo?

Chri-ha
04-30-2008, 23:40
hon sover ikke....... hon SKRURThefinger

velox
05-01-2008, 08:37
E pajeroen plutselig blitt mye viktigere enn oss?!?!?!?

Maylinn
05-01-2008, 11:58
Hei folkens.. hyggelig at jeg er savnet..
Har bare blitt litt småplukk på pajeroen i det siste og må bare unnskylde at jeg ikke er veldig glad i å sitte på pc`en..

Her er grunnen til at det er blitt litt lite pajero i det siste:
Lørdag er første løpet i år og derfor har jeg brukt tiden på leketøyet mitt..

Chri-ha
05-01-2008, 13:49
hehe, super innfestning på den bakskjermenThefinger

Neida skal ikke mobbe. tøff bil. lykke til i helga

Maylinn
05-01-2008, 20:54
hehe, super innfestning på den bakskjermenThefinger

Neida skal ikke mobbe. tøff bil. lykke til i helga

hehe..var eneste måten å holde de for å se hvor mye jeg måtte kappe,var alene så jeg hadde ingen til å holde..

Men skal innrømme at jeg er ganske stor tilhenger av strips...

extremetoy
05-01-2008, 21:08
ikke glem å juster spissinga, ser litt kalvbeint ut bilen:grinpimp:

Maylinn
12-29-2008, 19:04
Pajeroprosjektet har lenge stått uten at det har skjedd så mye fordi det har gått mye tid til offroadbilen,men denne skal co-driver Kristian overta etter rundvelten på eurotrail. meningen er å bygge ny bil,men fremover blir det å holde på med pajeroprosjektet og bruke tiden på dette.

Maylinn
12-29-2008, 19:08
Karosseriet er helt demontert og løftet av rammen.
Planen er å gjøre ferdig alt av understellet før jeg påbegynner karosseriet.

knixen
12-29-2008, 19:15
Skal si du har tatt julegaven i bruk!!! Imponerende og ikke minst grundig! :beer:

Kaare
12-29-2008, 19:17
Du er sikker på at Kristian skal overta trial-prosjektet? Er det plass til en mann på 190 i en sånn liten tass?

Maylinn
12-29-2008, 19:21
33136

33137

33138

33139

33140

33141

33142

33143

33144

33145

Alt av deler er nå demontert fra rammen og denne er nå klar for å sendes til sandblåsing.Eneste er foringene til opphenget foran som jeg sliter med å få fjernet. skal legge ut ett bilde så kanskje noen har noen gode tips..

Alle delene som er demontert har jeg lagt i kasser klare til glassblåsing.

Maylinn
12-29-2008, 19:23
Skal også kjøpe meg en ny tank,noen som vet hvor det kanskje er greiest å kjøpe dette.

Medusa
12-30-2008, 08:06
Bra du holder liv i pajeroen =)

Maylinn
12-30-2008, 15:41
Bra du holder liv i pajeroen =)

Ja pajeroen er kommet for å bli,har bare blitt så liten tid og penger til den når man har holdt på med biltrial.:smokin:

Men det er god inspirasjon når jeg ser pajeroene til deg og Nitteberg,har prøvd å følge med på siden deres....

Toro
01-02-2009, 22:02
bygge du om te stiv aksling fram????

Maylinn
01-03-2009, 09:59
bygge du om te stiv aksling fram????

Nei det skal jeg ikke,av den enkle grunn av at pajero er aldri kommet med dette.
Dette skal jo bli en gatebil og tror kanskje det kan bli vanskelig å få godkjennt noe slikt og ikke minst mye jobb å bygge om.

Har tenkt tanken på å bytte til nyere akslinger slik at det er mulig å få sperre i både fram og bakaksel,samt calipere med dobble stempler,men er usikker fra hvilken modell jeg kan få sperrer til.

Tom K
01-03-2009, 10:17
Ny tank tror jeg du får på Veng :wink_animate:

Maylinn
01-03-2009, 10:23
Skal glass-og sandblåse mye deler fremover og lurer veldig på hva jeg bør grunne med og hva jeg bør male lakke med.Hva er mest slitesterkt og hvilke produkter kan anbefales...

Det er snakk om understellsdeler...

Tom K
01-03-2009, 10:49
Hammerite har jo kommet med maling uten disse "hammerslagene" den er slitesterk og bra

Maylinn
01-05-2009, 09:16
Ny tank tror jeg du får på Veng :wink_animate:

Har sett det ligger en stor veng butikk ikke langt fra halden,tenkte kanskje høre litt priser der,er jo stadig i halden nå som søstrs mi bor der...
Du har tilfeldigvis ikke nummeret ditt Tom.

Maylinn
01-05-2009, 09:23
Hammerite har jo kommet med maling uten disse "hammerslagene" den er slitesterk og bra

har prøvd denne typen maling før og var ikke så fornøyd.snakket med en forhandler og han nevnte noe om at hammerite ikke var så motstandsdyktig mot veisalt..

hadde tenkt meg noe epoxy maling,men usikker på merke om det har så mye å si..og så tenkte jeg grunne med sinkgrunning.

kan man sprøyte epoxy med en sprøytemaler fra ex biltema eller må den tynnes???
gjør kanskje ikke noe om man tynner bare man sprøyter mange nok lag eller???

Tom K
01-05-2009, 09:39
Jeg har 25% på Veng :grinpimp:

Veng Norge AS
Isebakkeveien 6, 1788 Berg i Østfold
69 19 54 00 Postadresse: Postboks 1009, 1787 Berg i Østfold

Maylinn
01-05-2009, 10:52
[QUOTE=Tom K;121934]Jeg har 25% på Veng :grinpimp:

Takk!!!!

Tom K
01-05-2009, 11:06
Kan kjøpe den jeg vet du, så kan Kjell ta den med ned til Arendal

Medusa
01-05-2009, 11:39
Ja pajeroen er kommet for å bli,har bare blitt så liten tid og penger til den når man har holdt på med biltrial.:smokin:

Men det er god inspirasjon når jeg ser pajeroene til deg og Nitteberg,har prøvd å følge med på siden deres....

Koselig å høre :smile:
Blir spennende å følge med på din!! =) Bare å stå på :)

4springar
01-05-2009, 13:14
den erfaring eg har med zink-grunning (på boks) er at den legger seg som et lag som ikke fester mot underlaget... lakka over uten å vite det, men lakken datt rett å slett av når eg slo på den.
men for all del, finnes sikkert andre typer en den jeg har brukt.
husker ikke helt navnet på den, men var et anbefalt, dyrt og kjent merke...

martinj
01-05-2009, 13:28
zink...... har jeg dårlig erfaring med. bare se på alle 3 4 år gamle audi vw biler. hadde deffentlig gått for 2k epoksy, kjempebra resultat. finnes ikke noe annet alternativ innen billakk som er så tett som epoxy:smile:

Maylinn
01-05-2009, 14:58
Kan kjøpe den jeg vet du, så kan Kjell ta den med ned til Arendal

kjører rett forbi når jeg besøker søstra mi..
skal ta å ringe å høre på litt priser og hva de evnt. har til pajero så kanskje jeg bare kan sende cash til deg så kan jeg få utnyttet prosentene dine...:wink_animate:

Maylinn
01-05-2009, 15:02
zink...... har jeg dårlig erfaring med. bare se på alle 3 4 år gamle audi vw biler. hadde deffentlig gått for 2k epoksy, kjempebra resultat. finnes ikke noe annet alternativ innen billakk som er så tett som epoxy:smile:

sant så sant..
anbefaler du da å bruke epoxy rett på metall uten noen form for grunning..har alltid trodd at man bør bruke en rusthemmende grunning...
og er det mulig å bruke sprøyte eller må epoxyen da tynnes for å ikke tette dysa.
tenkte å kjøpe en sånn billig på biltema som ikke er så farlig om den evnt. må kastes.

Tom K
01-05-2009, 18:06
kjører rett forbi når jeg besøker søstra mi..
skal ta å ringe å høre på litt priser og hva de evnt. har til pajero så kanskje jeg bare kan sende cash til deg så kan jeg få utnyttet prosentene dine...:wink_animate:

Ikke noe problem :wink_animate:

martinj
01-05-2009, 19:13
epoxy rett på stålet. epoxyen er litt tykk. så kan du finne en sprøyte med 1,8 til 2mm dyse. trenger du nok ikke tynne den. men kommer du ned i 1,3 eller 1.4 dyse må du nok tilsette rundt 10% tynner:smile:

Maylinn
01-06-2009, 16:14
Ikke noe problem :wink_animate:

kjempeflott...blir nok ikke før vi er ferdig med verkstedflyttingen så jeg tar bare kontakt:grinpimp:

Maylinn
01-06-2009, 16:17
epoxy rett på stålet. epoxyen er litt tykk. så kan du finne en sprøyte med 1,8 til 2mm dyse. trenger du nok ikke tynne den. men kommer du ned i 1,3 eller 1.4 dyse må du nok tilsette rundt 10% tynner:smile:

Da går jeg for det,dette er jo noe du kan..

noen tips om hvor jeg bør kjøpe epoxy maling,er vel varierende kvaliteter her som alt annet...bilutstyr er vel kanskje plassen???

martinj
01-07-2009, 10:41
bilextra selger lesonal og sikkens. selv bruker jeg lesonal. det lille jeg bruker:smile:

verkstedflytting??? kan jeg spørre hvor?

Maylinn
01-07-2009, 20:04
bilextra selger lesonal og sikkens. selv bruker jeg lesonal. det lille jeg bruker:smile:

verkstedflytting??? kan jeg spørre hvor?

takker for gode tips Martin.

Vi flytter til graskjær..Kristian leier hus med ledig lokale under:smile:

martinj
01-07-2009, 20:30
neeei sattan,,, da kan jo jeg bare vippe over jernbanen halvfull på 4hjulingen så er jeg der. er jo bare 2min over heia ved meg jo. får dere inn alle bilene deres der eller?

Åge Kolaas
01-08-2009, 13:00
Sikker at du it vil ha han?:smokin:

Møtte lama på Sunde
www.kvinnheringen.no: Ein mann på Sunde møtte onsdag ein lama i Slettestølen

Av Ivar Vaage Publisert 08.01.2009 - 13:11 Oppdatert 08.01.2009 - 13:33 Tips ein venn om denne saka Skriv ut denne sida Ein mann på Sunde fekk seg litt av ei overrasking på onsdag. Han kom køyrande i Slettestølsvegen, då det brått bykste eit dyr ut i vegen og forsvann på andre sida. Sjølv om mannen heldt på å hamna i grøfta på det glatte føret, var han ikkje i tvil om at det var ein lama han hadde sett.

Nokon i området som saknar ein lama?

Maylinn
01-09-2009, 19:16
Sikker at du it vil ha han?:smokin:

Møtte lama på Sunde
www.kvinnheringen.no: Ein mann på Sunde møtte onsdag ein lama i Slettestølen

Av Ivar Vaage Publisert 08.01.2009 - 13:11 Oppdatert 08.01.2009 - 13:33 Tips ein venn om denne saka Skriv ut denne sida Ein mann på Sunde fekk seg litt av ei overrasking på onsdag. Han kom køyrande i Slettestølsvegen, då det brått bykste eit dyr ut i vegen og forsvann på andre sida. Sjølv om mannen heldt på å hamna i grøfta på det glatte føret, var han ikkje i tvil om at det var ein lama han hadde sett.

Nokon i området som saknar ein lama?

Nå er du jo blitt berømt lamaeier:smokin:
Den var større en jeg trodde Åge..

Hadde jeg hatt større plass så skulle jeg gjerne hatt den,men blir mer enn nok med tre sauer i byggefeltet.

Åge Kolaas
01-09-2009, 21:33
Nå er du jo blitt berømt lamaeier:smokin:
Den var større en jeg trodde Åge..

Hadde jeg hatt større plass så skulle jeg gjerne hatt den,men blir mer enn nok med tre sauer i byggefeltet.

BYTTE:smile:
No har barna tatt over ansvaret, de meinar og at den er fin:shaking:

Maylinn
01-09-2009, 22:21
BYTTE:smile:
No har barna tatt over ansvaret, de meinar og at den er fin:shaking:

kjempeflott lama,men den egner seg nok best i landlige omgivelser med god boltreplass...

KJELLIS
01-09-2009, 23:08
kjempeflott lama,men den egner seg nok best i landlige omgivelser med god boltreplass...

hmm holder du ikke det du lover Maylinn? jeg er vitne til Åge:laughing:

Åge Kolaas
01-10-2009, 09:15
hmm holder du ikke det du lover Maylinn? jeg er vitne til Åge:laughing:

Ja, og Kjellis var edru:beer:

Maylinn
01-10-2009, 13:43
Nå har det seg sånn at jeg glemte at jeg er ikke alene om å ta alle avgjørelser her hjemme...

Maylinn
01-10-2009, 13:43
Ja, og Kjellis var edru:beer:

:laughing::laughing::laughing:

KJELLIS
01-10-2009, 15:40
Nå har det seg sånn at jeg glemte at jeg er ikke alene om å ta alle avgjørelser her hjemme...

hehe kan tenke meg det. det er ungene som har satt ned foten nå.

Maylinn
01-19-2009, 17:45
Tenker på å bygge om til gen2 bremser på bilen min.
Noen som kan forklare hvor stor forskjell i størrelse på skiver og calipere.
hvor mye evnt. hva må jeg bygge om for å gjøre dette.

kjempeflott hvis noen har noe bilder av gen2 forstilling å legge ut...

Per
01-19-2009, 23:32
Vidar Aas gjorde den jobben på sin Gen 1, han har all info du trenger

Maylinn
01-20-2009, 16:14
Vidar Aas gjorde den jobben på sin Gen 1, han har all info du trenger

Ligger denne infoen på nett?

extremetoy
01-20-2009, 16:16
Ligger denne infoen på nett?Han har garasje på offroad hvertfall..

v.aas @ c2i.net er msn adr hans..

Maylinn
01-20-2009, 16:27
Skal kikke litt jeg.
også fint hvis noen evnt.har noe gen2 deler å selge.

Maylinn
05-26-2009, 17:57
Har vært dårlig til å følge opp denne tråden,men nå blir det endelig endel jobbing fremover.
Her er en smakebitt på det som har skjedd denne uken..

Endelig fått ramma som har stått nedribbet en stund ut av garasjen og er igang med rengjøring før levering til sandblåsing.
Her går jeg over rammen flere ganger med whitespirite på pumpekanne.

41194

Maylinn
05-26-2009, 18:19
41195

Viste seg at whitespiriten var utrolig på fjerning av tectyl.Hadde skrapet rammen godt på forhånd,men spylte fortsatt av mye tectyl.

41196

Maylinn
05-26-2009, 18:27
Rammen ble levert til sandblåsing på fredagen og avtalt hentet ferdig blåst,grunnet og lakkert søndagen.
Må si det var virkelig gøy å hente ramma når det så så bra ut som dette..

41197

Nå er det bare bære inn å begynne på delene,blir nok en del timer i verkstedet fremover nå.
Gleder meg til å begynne å sette sammen deler igjen etter en land periode med bare demontering.

41198

Maylinn
05-26-2009, 18:30
Eneste er nå grubler jeg fælt på hva jeg skal behandle ramma med innvendig???

Og hva er den beste fremgangsmåten ved sandblåsing av akslinger,hvor mye kan jeg demontere uten at det er fare for å få sand inn i lager etc..

Nitteberg
05-26-2009, 18:34
Det ble fint, hva kostet det? Fikk du gjort noe med innsiden av ramma?

Edit: Owatrol er mye brukt, men bør vel gjentas en til to ganger i året, akslingene er vel tette nok, bare rengjøre bremser godt etterpå og tette lufteslangen på diffen.

gufre
05-26-2009, 18:55
bare det var min ramme.. vil også gerne hører om prisen da?

det bliver godt, hold os opdateret..

Maylinn
05-26-2009, 19:47
Det ble fint, hva kostet det? Fikk du gjort noe med innsiden av ramma?

Edit: Owatrol er mye brukt, men bør vel gjentas en til to ganger i året, akslingene er vel tette nok, bare rengjøre bremser godt etterpå og tette lufteslangen på diffen.

Har ikke gjort noe med innsiden annet enn å spyle med vann når jeg vasket den. Skal blåse rent for sandrester så må jeg finne ut hva jeg skal behandle med..

Maylinn
05-26-2009, 19:53
bare det var min ramme.. vil også gerne hører om prisen da?

det bliver godt, hold os opdateret..

vanligvis tok han 3500-4000NOK,men siden rammen var grundig rengjort og nesten uten rust betalte jeg 3000NOK..

Syns dette var veldig billig og resultatet var over all forventning..
Utrolig dyktig og erfaren sandblåser,så jeg kommer til å blåse akslinger på samme plass..
De mindre delene blåser jeg i det lille kabinetet vi har selv og mellomstore deler sender jeg til glassblåsing på min fars arbeidsplass...

Chri-ha
05-26-2009, 20:15
du skulle ikke ha kjøpt dette her da? ferdig godkjent ramme med hevesett. så hadde bilen din som sikkert blir rimelig strøken vært godkjent og.

http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=23884

gufre
05-26-2009, 20:25
billigt, når jeg tænker på hvor meget tid jeg har brugt på ryggen for at rense af, male og behandle.
Jeg har brugt en afløbsrenser til højtryk renseren indvendig i rammen, og så været grundig med en hempalin ( skibslak, mellem lak med zink, ufortyndet), i en sprøjte til hulrumbeskyttelse med slange på. og derefter undervognbeskyttelse.

Maylinn
05-26-2009, 20:28
du skulle ikke ha kjøpt dette her da? ferdig godkjent ramme med hevesett. så hadde bilen din som sikkert blir rimelig strøken vært godkjent og.

http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=23884

Har allerede kjøpt forstillingsdelene,kunne fått med ramma også for en billig peng,men litt av greia er å bygge opp nettopp denne pajeroen...
Skulle jeg bygd på annen ramme er det liksom ikke samme pajeroen lenger,og da kunne jeg godt tenkt meg å heller bygd annen type bil..(Land cruiser)

4springar
05-27-2009, 02:14
Ser bra ut, men sørg for å få behandla ramma kjapt innvendig, tar ikke lange tia før det bynner å ruste på bart metall. Ville gått for linolje/sagkjedeolje eller owatrol, for så å gjøre det et par ganger i året.
Tror du er inne på rett spor, ser du tenker i retning LandCruiser!

Maylinn
05-29-2009, 17:27
Ser bra ut, men sørg for å få behandla ramma kjapt innvendig, tar ikke lange tia før det bynner å ruste på bart metall. Ville gått for linolje/sagkjedeolje eller owatrol, for så å gjøre det et par ganger i året.
Tror du er inne på rett spor, ser du tenker i retning LandCruiser!

Tenkte å få behandlet rammen iløpet av uken.
Fortsatt usikker hva jeg skal bruke,prøve å lete litt etter hva andre har gjort.

Er vel egentlig ferdig med land cruiser,selv om jeg savner HJ`en....
Begynner vel egentlig å bli ganske lei gamle slitte biler...
Kunne godt tenkt meg en caddy som hverdagsbil nå...

Så om noen gir ett greit bud på turbobøssa(740)blir det vel "pizzabil" på meg..

Kaare
05-29-2009, 23:09
Misunner deg den ramma... Y60'n står i hagen og skriker etter samme behandling :(

Pen pris!

Maylinn
06-01-2009, 15:48
Misunner deg den ramma... Y60'n står i hagen og skriker etter samme behandling :(

Pen pris!

syns 3000 var billig jeg for sandblåsing,grunning og lakkering...
ikke minst var dette skikkelig gjort,så hit sender jeg akslingene også...

jh4x4
06-02-2009, 09:20
kan trøste deg med at HJ`en har det veldig bra om dagen.
strax i mål med det tekniske nå og ny rustfri kaross står i garasjen.:smile:

Maylinn
06-02-2009, 16:40
kan trøste deg med at HJ`en har det veldig bra om dagen.
strax i mål med det tekniske nå og ny rustfri kaross står i garasjen.:smile:

Det var godt å høre...Det var trist å selge den bilen:crybaby2:
Men det holder med ett prosjekt..Selv om jeg må innrømme å pusse opp HJ hadde vært ett mye mye smartere valg...

Gleder meg til å se cruiseren når du har fått gitt den litt pleie...

tare
06-03-2009, 18:56
you ask this video long time ago and finally i can get it out.

and here it is

http://www.youtube.com/watch?v=4Ubvjilw670