PDA

View Full Version : axlar till blazer

Nutti
08-24-2007, 11:30
vad ska man köpa för axlar till blazer -85 som skulle hålla med 40" däck? bör ha 5,5x6 tums bultcirkel...VAR ska man söka axlar?? jag har hört att dana 44 fram och dana 60 bak ska vara en hållbar kombination. men var ska man börja söka axlar? bor i finland, så det blir ju en hel den leveranskostnader också om man tar t.ex. från sverige.

Mvh. Fredrik

EKJ
08-26-2007, 14:46
Dana 44 er ikke holdbar nok etter min mening, Jeg hadde Dana 44 HD fram aksel og fikk ikke den til å holde med 38" hjul knekte både kryss, stikkakseler og kronhjul/ pinion newburn Dana 60 er nok den rette løsningen for deg som skal ha 40":cool:

Chevy-Sheriff
08-26-2007, 15:01
Vanskelig å finne D60 med hjulbolter...

tror du må gå for 8 bolta felger og prøve å få fatt på aksler fra K30 pickup.
Det er "bolt-on" forann. Bak må du flytte bladfjørfester.
K30 er lavert med D60 foran og FF14bolt bak

Nutti
08-27-2007, 13:03
Vanskelig å finne D60 med hjulbolter...

tror du må gå for 8 bolta felger og prøve å få fatt på aksler fra K30 pickup.
Det er "bolt-on" forann. Bak må du flytte bladfjørfester.
K30 er lavert med D60 foran og FF14bolt bak

ahaa...någon aning om var man ska börja söka en dana60 och en gm14ff? här verkar det inte alls finnas några k30 pickisar...
varför måste man flytta bladfästningen? kan man inte bara bulta fast där den är och korta/förlänga kardanaxeln istället?

Chevy-Sheriff
08-27-2007, 13:52
Man måste flytta innfestingen på axelen (den "padden" bladfjøren ligger på).

K30 pikkiser er svårt att finna

Nutti
08-28-2007, 13:38
ahaa...ok...har fått ett telefonnummer till en kille här i finland som åker till holland nu som då och köper hem delar och bilar...han lär ska enkelt få tag på axlarna...är det något skillt man ska se efter vid inköp av begagnad axel?

Chevy-Sheriff
08-28-2007, 13:49
I Holland finnes det noen militære K30....jeg har en Nato-bil (K30) derfra. Og en fra Tyskland...

Det er DE du skal se etter. Disse har 4:56 utveksling og locker i bakaxlen.

Nutti
08-28-2007, 17:24
I Holland finnes det noen militære K30....jeg har en Nato-bil (K30) derfra. Og en fra Tyskland...

Det er DE du skal se etter. Disse har 4:56 utveksling og locker i bakaxlen.

kollade just meddelandet med killens tel nr. och det var just med en sån skrot som köper upp nato-bilar som han hade kontakt med...måste skicka mail åt honom och fråga vad dom kostar...

vad ska man betala för axlarna då? alltså vad ska dom kosta utan att man betalar helt för mycket...

tigger
08-28-2007, 18:52
så denne og tenkte kanskje det var interesant
http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=5005

Chevy-Sheriff
08-28-2007, 20:39
kollade just meddelandet med killens tel nr. och det var just med en sån skrot som köper upp nato-bilar som han hade kontakt med...måste skicka mail åt honom och fråga vad dom kostar...

vad ska man betala för axlarna då? alltså vad ska dom kosta utan att man betalar helt för mycket...

Alt under 10.000,- er rimelig for ett komplett axel-sett (fram och bak) i bra stand.

Nutti
08-29-2007, 03:38
Alt under 10.000,- er rimelig for ett komplett axel-sett (fram och bak) i bra stand.

fick prisuppgifter på killen som tar in axlarna...1700euro skulle han ha för båda :(
då fanns det detta ställe i tyskland som också sitter på akslar http://www.morlock-motors.de/ , dom skulle ha 1600euro för bak- och framaksel

Chevy-Sheriff
08-29-2007, 07:38
Det er nok i det prisbildet akslene ligger på hos høgger / skroten.

ca. 13-15.000 er nok det de tar. MEN da MÅ de være BRA !

Nutti
08-29-2007, 13:15
Det er nok i det prisbildet akslene ligger på hos høgger / skroten.

ca. 13-15.000 er nok det de tar. MEN da MÅ de være BRA !

usch och fy...det låter som man har en 5års inbesparning innan man har råd till att köpa dom :( finns det inget billigare alternativ som skulle hålla? jag har gm10bult bak och fram med 3,07:1 och tycker att det är mycket konstigt att bakaxeln fortfarande är hel fast jag har wheelspinnat på våt asfalt flera gånger...

kunde man inte bara köpa något billigare alternativ till framaxel med samma utväxling som skulle hålla?

Chevy-Sheriff
08-29-2007, 13:34
Jeg har kjørt suburban axlinger: 10bolt 28-spline framaxel og 14SF aksel på 38,5x16 bajaclaw's.
Bak holdt det big-time, selv med sveiset diff.
Framaxelen tok jeg stikkaxlar och kryss. Men dette var med en bil som gikk i Trail - och fikk mye stryk - juling !

Billigt alternativ, men det holder ikke.

Jag har ochså kjørt Blazer K5 med 10 bolter foran och bak, med ARB sperr bak, och 35"....
der knakk jag to stikkaxlar.

Nutti
08-29-2007, 16:31
idag kollade jag lite närmre på vad som hade hänt, och skruvade isär navlåsen i båda sidorna...skruvade ihop igen och testade över ett dike...4x4 funkkade Thefinger så det var bara passagerar fram navlåset som hade hakat upp sig, så jag tog upp igen och tryckte dit massor med vasselin...

nu är det bara att tuta och köra tills vidare...fattar inte hur mina axlar kan hålla, borde dom inte ha gått av vid dethär laget eller tar det en tid innan man knäcker drivaxlarna?

Tom K
08-29-2007, 17:41
Det beror lite på hur man kør;)

Nutti
08-30-2007, 03:36
Det beror lite på hur man kør;)

i lera kör jag full gas så långt som jag kommer i bakhjulsdrift, sedan byter jag till 4x4 då jag fastnat och ger full gas direkt...då det är våt väg så brukar jag ge full gas vid stadskörning för att få bakhjulen att yla, och det måste ju slita något otroligt på drivaxlarna...jag gör inte det nu längre sen jag fick reda på vad som kan hända och hur pass skit axlarna är men...nono

Chevy-Sheriff
08-30-2007, 08:55
<Den erfaringen jag har med framaxlen er:
Drivkuten / krysset slites først. Blir det slakk i denne, vil den gå i stykker, og ryker den ved hjulspinn, ødelegger du samtidig drivaxlene.

Nutti
08-30-2007, 16:25
ahaa...då kan det nog vara att dom åker snart, för knutarna ute vid hjulen glappar med ca.5mm

Chevy-Sheriff
08-31-2007, 07:33
ahaa...då kan det nog vara att dom åker snart, för knutarna ute vid hjulen glappar med ca.5mm

Bytt dem STRAKS !
Det er billigere å bytte bare knutane enn hele drivaxelen...;)

Kjøp Spicer knutar! Dom er de mest holdbare!

Nutti
08-31-2007, 12:34
Bytt dem STRAKS !
Det er billigere å bytte bare knutane enn hele drivaxelen...;)

Kjøp Spicer knutar! Dom er de mest holdbare!

alltså jag menade att glappet ligger inne i axeln, som om det vore något lager som är slut

Chevy-Sheriff
08-31-2007, 12:38
alltså jag menade att glappet ligger inne i axeln, som om det vore något lager som är slut

Ahaa, ja..... den slakken er helt normal.....:)

Nutti
09-01-2007, 15:08
Ahaa, ja..... den slakken er helt normal.....:)

ok...puh! tusen och åter tusen tack för all hjälp som jag fått här...skriver säkert en ny tråd efter några dagar då jag kommer på nåt nytt att fundera över Thefinger