PDA

View Full Version : Rørbøying.... #¤%&£$€ i helv...



ZukiJack
08-26-2007, 16:52
Får bare skrukkete bøy...
Har nå også prøvd med hardstampet sand inni røret... riktig nok ikke sandblåsersand eller annen spesiell sand, men vanlig fin sand.
Hjalp ikke noe...

Noen som har dårlig erfaring med rør fra Stålrør a/s på Skytta...i forhold til andre rør?
Bruker 48.3x2.6mmsømløse kalddragne rør...

8412

8413

8414

8415

8416

8417

tjd
08-26-2007, 17:18
Hei

Vi fikk også litt flate på toppen av bøyen ! Har du låst fast skruen som holder "trekker" da den drar rører rundt bøyen ?

Vi har også tidliger brukt hardpakket sand med tre plugger i endene !

ZukiJack
08-26-2007, 17:23
Ja, jeg skrudde til set-skruen før jeg begynte å jekke, og så med en gang den begynte å dra at setskruen hadde løsnet igjen da røret drar seg litt unna i bøylen. Strammet så til igjen og holdt øye med den.

Ja, rørene blir litt flate også i yttersvingen.
Jeg prøvde med en 80cm rørbit.Sveiste igjen den ene enden og fylte litt og litt sand og stampet røret i bakken og stampet med en kjepp mellom hver fyllig av sand. Plugget så igjen med treplugg til slutt.
Som sagt, så brukte jeg ikke noen spesifik sand...bare noe fin sand jeg spadde opp. Vet ikke hvor mye sandtypen...og hvor tørr/våt den er...har å si...!!????

Bakkene til rørbøyeren er egentlig i tomme-mål, så jeg vet ikke om det kan være det at størrelsen på bakkene er litt feil og skaper problemer.

epa b loco
08-26-2007, 18:33
Jeg bruker en mye enklere bøyer enn din, men har ikke hatt problemer med så mye "skrukker" som du har. Størrelsen på bakken som brukes er viktig, den skal enten skal den passe perfekt eller være litt for tight.. Jeg bruker en som er litt liten, ca 45mm...De tipsene jeg har fått er at med riktig bøyer+bakke skal det bare være å bøye, trenger ikke å fylle med sand o.l..

Lykke tilcrossbonedJævli dyrt å bøye feil ihvertfall:p

ZukiJack
08-26-2007, 18:43
Bakken ser ut til å være 48...kanskje 48,1-2mm... Den er litt trang for da man legger røret i så lyper bakken seg litt fast i røret.

epa b loco
08-26-2007, 20:39
hmm, snodig, da skal d egenlig funke, kan jo være noe muffens med rørene, for tykk/smal vegg?

ZukiJack
08-26-2007, 21:21
rørene er ut fra hva reglene krever...i dimmensjon. 48.3x2.6mm...

Jeg har ingen erfaring med stålrør og slikt, så jeg vet ikke om disse rørene er spesiellt vanskelig å bøye.
Derfor jeg lurte på om noen her har erfaring med det...om noen rør er bedre eller værre å bøye...av samme dim/type.

Chevy-Sheriff
08-26-2007, 21:25
Jeg har kjøpt rør derfra. Samme dim.

Var ikkeno' problem med å bøye dem.

morten larsen
08-26-2007, 21:31
hemmelig-heten her er å få røret til å gli på ytter bakkene , sånn at du strekker ytter radien og ikke stuker inner-radien ........



med denne rør-bøyeren som har bøyd de fleste velte-bur på sørlandet (jørgens garage) - og med disse innstillingene tror jeg du får en mye finere inner-radie......

ta med en rør bite til den lokale rørleggeren og spør om du kan ta en bøy...

p.s. mi bruker ikke sand under bøying.....

ZukiJack
08-26-2007, 21:59
Jeg har kjøpt rør derfra. Samme dim.

Var ikkeno' problem med å bøye dem.
Brukte du samme type rørbøyer som Hr. Larsen viser?

Noclass
08-26-2007, 22:13
Han brukte denne kan jeg tenke meg

http://img356.imageshack.us/img356/8828/rrbyeriu8.jpg (http://imageshack.us)

Amund
08-26-2007, 22:18
Jeg brukte og Noclass sin, samme rør fra samme sted, ingen sand... har aldri sett så strøkne bøyer, de fleste trialbur jeg har 'befølt' (Einar og jeg hadde en liten runde med forskning før vi skulle bygge) er det litt rynker, men kanskje ikke så ille som du får. Det som er med noclass-typen er at motholda må stå på riktig sted, er de for langt inn blir det bulk etter motholdet og er de for langt ut blir det rynker i bøyen. Ser ut som det er er der problemet ditt ligger, kan du få motholdet nærmere bakken så du får mer press i innerbøyen?

Chevysub
08-26-2007, 22:27
Har hørt noe om våt sand, og hva med varme? Er det fy på rør som skal brukes til bur?

Dem bruker jo varme ellers liksom

Nitteberg
08-26-2007, 22:40
Rare greier, den bøyeren er fra samme firmaet og bøyer etter samme prinsipp som fleste pirater i USA bruker, kanskje søke litt på pirate4x4.com

Nitteberg
08-26-2007, 22:42
http://www.pro-tools.com/

KJELLIS
08-26-2007, 22:50
Rør til bur skal ikke varmes. prøv å smør ytterebakken med olje og puss røret fri for rust, røret må gli på ytterbakken når de bøyer

Nitteberg
08-26-2007, 23:09
Ytterbakken ruller på lager med bøyen og det er spesifisert i bruksanvisningen at det ikke må brukes smøremiddel på bakker eller rør, men alt kan jo prøves, funker jo tydlig ikke, kanskje maile produsenten å høre hva de sier.

KJELLIS
08-26-2007, 23:18
ja det har du rett i. jeg så ikke lagrene da hjelper det ikke å smøre, merkelige greier

Paja
08-26-2007, 23:19
Ytterbakken ruller på lager med bøyen og det er spesifisert i bruksanvisningen at det ikke må brukes smøremiddel på bakker eller rør, men alt kan jo prøves, funker jo tydlig ikke, kanskje maile produsenten å høre hva de sier.

Jeg får bøyd rørene mine med en industrirørlegger. Han smører rørene ganske godt med et slags hvitt fett. Uten smørring blir rørene skrukkete...

ZukiJack
08-27-2007, 00:03
Stemmer som Nitteberg sier. Det står i bruksanvisningen at det må ikke smøres noe på bakker eller rør med dette bøyeapparatet.

På toppen av jekken sitter en rulle. den vannrette bakken ruller fremover sammen med røret på rulla når den buede bakken drar med seg røret oppover i bøyen.
Vi har også kakker til 33.7mm rør til dette bøyeapparatet, og meg er blitt fortalt at den bøyer de rørene helt uten skrukker.

Kan det være at bakkene vi har til de store rørene (48.3mm) ikke er riktig nok?
At det er et tommemål på de som ikke stemmer godt nok til røret?

Jeg er i allefall lei av å stå å vrake rørene mine.
Vil lage meg bur NÅ og ikke skrapjern.

ENDELIG har jeg fått meg rør.... rørbøyer og tid til å gjøre det, men så ender det i bare skrapjern.

Er den rørbøyeren dere viser til langt unna Jessheim?

Amund
08-27-2007, 08:50
33,7x2,6 er ikke noe problem å bøye, blir strøkent uansett hvor jalla bøyer du har. 48,3 er litt verre, men mål bakken med skyvelær, den skal være akkurat eller et par mm mindre. At røra dine blir flate i ytterbøyen er helt normalt, dvs litt flate blir de når røret strekker seg, ser normalt ut på bildene dine. Du må bare få litt mer press i innerbøyen så blir det fint, det er ingen måte å justere motholdet nærmere bakken på?

wa-sho
08-27-2007, 14:42
Er den rørbøyeren dere viser til langt unna Jessheim?

en tilsvarene en befinner seg på sørumsand.. husker bare ikke akkorat nå om jeg har riktig bakk..
kan finne ut etterpå..

ZukiJack
08-27-2007, 17:50
Ytterbakken ruller på lager med bøyen og det er spesifisert i bruksanvisningen at det ikke må brukes smøremiddel på bakker eller rør, men alt kan jo prøves, funker jo tydlig ikke, kanskje maile produsenten å høre hva de sier.

Hadde du vært så snill å ta den jobben å kontakte produsenten og finne litt ut om dette?

Om det er mulig å få tak i bakker som er mer riktig til rørene...
Her har jeg målt de vi har.
8486

ZukiJack
08-29-2007, 22:04
Da har jeg nå prøvet med wa-sho sin rørbøyer...

Den har 47-48mm åpning ytterst i senterbakken.
Satte ytterbakkene helt ytterst i bøyern som vist på bildet.
Smørte med masse hvitt fett jeg har på spray-boks.

Dette er resultatet...... Kan det være at disse rørene er helt håpløse?

8612

8610

Dette er samme bøyen, men med litt forskjellige lys-settinger slik at de forskjellige detaljene kommer frem.
Her synes det godt hvor flate og skrukkete røret ble.
8611

Ove
08-29-2007, 23:49
Samme rør som jeg brukte , og samme type rørbøyer .
Det står preget på senterbakken hvilken dim den er beregnet for , og du må bruke 1 1/2 tommers bakken.

Se på plasseringen av ytre bakker , du har brukt feil hull - og dette er veldig viktig !

Der er en skalainndeling , og du skal bruke samme her 1 1/2 tommes hullene - ser ut til å være 3. hull utenfra .

Kjøpte en sekk fin sandblåsesand på Biltema for ca 50-lappen , og fylte røret .

Prøv dette før du gir opp .......

ZukiJack
08-30-2007, 06:13
Jeg har prøvd flere av hullene innenfor med enda dårligere resultat.
Prøvde i hullene rett innenfor, og de yttre hullene i den yttre hullrekka.
Når jeg brukte sistnevnte hull fikk jeg i tillegg bulker i røret fra ytter-bakkene..

Nå har jo flere sagt at de får dette til med slik bøyer og uten sand...
Hvorfor skulle jeg da ende opp med å å måtte bruke sand...hehe
Legg forresten merke til at denne bøyern ser ut til å være en mindre/smalere utgave enn den som de andre viser bilde av. Se på hullmønstrene..

Amund
08-30-2007, 10:25
Drit i sand - men motholda skal stå mye lenger inn! Halvveis inn til midten tenker jeg... og hullene pleier å være merka med det samme som bakken (tror Ove har rett) Hvis motholda lager bulk så må du lage nye som støtter røret lenger langs etter, eller fore mellom med et rør delt i 2. Men det er en fin balansegang, litt prøving og feiling må påregnes.

wa-sho
09-11-2007, 17:17
har du kommet noe videre..?

ZukiJack
09-12-2007, 23:41
Nei....
Ga opp det der....
Jeg kommer bort til deg med bøyer'n på fredag, tenkte jeg.
Reiser fra Økern i 13-tiden... Om du ikke er hjemme da, så setter jeg den inn i teltet en plass bare.

Skal ta kontakt med Sheriffen og se om jeg gjør en avtale med han om den han har stående.