PDA

View Full Version : Turbo..

gufre
08-27-2007, 20:04
Kan man få turboen til at tage ved lidt tidligere? Var i terræn med bilen første gang i Lørdags. Tak for turen til dem der var med. Jeg synes den er kvik nok oppe i omdrejninger,men kræfterne kommer først lidt for sent. hvis man eksempelvis skal motorbremse nedad bakke og så hurtigt op ad bakke igen.
udover dette klarede den det flot, på trods af små 31" og lave frihøjde.

krüger
08-28-2007, 15:24
du kan nok ikke gøre så meget med den du har, muligvis mindre kompressorhus??, eller sætte en hel men mindre mølle på, det er hvad jeg har gjort på min 42'er, der er ingen gang i turbo'en når man når over 90/100 km/t, til gengæld har man ladetrykket hvor jeg mener det bør være, nemlig helt i kælderencrossboned fra tomgang til hmm 1800 omdr. eller lign..fordi turbo'en m vilje er for lille til min motor.

knixen
08-28-2007, 15:39
Det er mulig det ikke har noe med virkeligheten å gjøre, men på min bil så hjalp det med 3" eksos. Det virker som om turboen spooler opp raskere og dermed virker bedre tidligere

krüger
08-28-2007, 20:56
Det er mulig det ikke har noe med virkeligheten å gjøre, men på min bil så hjalp det med 3" eksos. Det virker som om turboen spooler opp raskere og dermed virker bedre tidligere

måske, det er jo godt at den kan komme af med luften hurtigt;)

Tom K
08-28-2007, 21:01
Kjennt triks det der ja, grøvre eksos fra downpipe og ut gir noe bedre respons, kan også bidra til at turbotrykket øker litt

gufre
08-28-2007, 22:09
du kan nok ikke gøre så meget med den du har, muligvis mindre kompressorhus??, eller sætte en hel men mindre mølle på, det er hvad jeg har gjort på min 42'er, der er ingen gang i turbo'en når man når over 90/100 km/t, til gengæld har man ladetrykket hvor jeg mener det bør være, nemlig helt i kælderencrossboned fra tomgang til hmm 1800 omdr. eller lign..fordi turbo'en m vilje er for lille til min motor.

Ok jeg er sgu ikke helt med. Må nok læse lidt mere på stoffet. Jeg tror måske det er ok idé at begynde med større udstødning. Men udgangen fra Turbo kan jo ikke laves større. Jeg har faktisk tænkt på en 2,5" ell. 3" rustfri udstødning og så finde potter der passer.

krüger
08-29-2007, 11:57
hvis du går til 2½" så er en mellempotte fra en Fiat Ducato 2,5 TD, 2½" i hullet, og et godt alternativ til racerpotter:)

gufre
09-06-2007, 20:54
Tak for det Krüger. Har du nogen erfaringer med intercooler til 2.5 TD motorer?
Der er nogle der siger noget Fiat noget, andre siger Audi og der er også nævnt noget saab. Men jeg tror jeg finder en fra en gallopper eller en nyere Pajero..
jeg har måske en komplet 2.8TDI motor fra 93 på hånden, det var jo også en mulighed..;)

krüger
09-07-2007, 07:37
jeg ved desværre ikke rigtigt noget om de mitsubishi'er, men du skal bare finde den største intercooler du kan få plads til, og så helst frontmonteret, ikke oven på motoren ligesom Strada'en og lign.

2,8'eren er jo også en mulighed hvis prisen er rigtig, jeg ved ikke om det kan lade sig gøre at skifte til den men..?, jeg har haft 2 2,5td'er og de kunne da godt bruge lidt ekstra power;) det er der måske i 2,8'eren..

gufre
10-01-2007, 07:49
Jeg kan pludselig høre turboen, når den arbejder, måske kan jeg også mærke lidt krafttab.. lyden er som turbo hvinen og en raslen, måske som et leje der er slidt. Min mekker siger, dog uden at have hørt lyden, at det er en utæthed på tryksiden. Jeg er selvføglelig bange for at noget bliver knust og kommer ind i motoren. Jeg har jo lige fået nyt topstykke og skiftet et stempel. og den spinner jo som en ny motor.
Er der noget jeg kan checke inden jeg kasserer den og skifter den?

Jeg kan ikke se noget når jeg kigger ind i luftindgang i turboen. Og møllen drejer fint rundt,dog lidt slør, ikke nok til at den går på huset, Jeg kan ikke mærke nogen modstand..

Palle
10-03-2007, 08:21
Det kunne lyde lidt som overtryksventilen, den sidder i ende af manifolden.
Hvor højt ladetryk kører du med? Hvis du skal køre med højt ladetryk, skal du fjerne overtryksventilen, ellers "fisler" den.
Jeg ville nu ikke have skrupler over at fjerne den først som sidst.

gufre
10-04-2007, 19:57
Jo.. Tirsdag morgen, efter min mekker havde hørt lyden, og sagt : Ja, der er en utæthed på tryksiden, lige som jeg troede. Det er ikke vigtigt, bare lige finde utætheden og spænde efter.
Så kørte jeg på arbejde, lidt usikker på om jeg stolede på ham.. jeg kørte til Brønderslev Autoophug, på vej hjem fra arbejde. Og de havde en turbo liggende. (Og mange tak til dem, for god service og rigtige pris). Så havde jeg en, hvis nu!! Da jeg kommer hjem, vælger jeg lige at kigge ind i luftindgangen igen. Og der kan jeg jo se det som billedet viser
http://www.opsynsmanden.dk/images/turbo2.jpg
den mangler stykker af bladene på møllen, 3 blade er næsten væk.:eek:
Jeg har lige fået skiftet top, hvor der så knækkede et ventil hoved. så ny top igen og nyt stempel. Så 2 dyre reparationer og nye dyre dele måske ødelagt igen. Hvis bare mekkeren havde sagt, det kan gå galt, stop. Men han vil jo nok gerne lave den samme reparation igen..newburn
Her er billede af udstødningsiden.
http://www.opsynsmanden.dk/images/turbo1.jpg
Og link til lille video af slør i møllerne.
http://www.opsynsmanden.dk/04102007.mp4

gufre
10-04-2007, 20:09
Den er ikke suget tom for olie, utroligt nok.
Men jeg skiftede turbo, jeg måtte jo bare prøve, og så håbe på at motoren har "spyttet" stumperne ud igen. 3½time cirka tog det. Og nu.. ingen lyde som ikke skal være der. god trækkraft, iforhold til før. Jævnere motorgang, lavere tomgang. Og den første køretur i dag ca 200 km uden problemer, ikke antydningen af olieforbrug. Og faktiskt lidt lavere brændstofforbrug. Jeg håber virkelig at det forsætter, jeg har ikke flere penge til at reparere for. Jeg skulle jo havde brugt alle disse penge, til nye dæk, fælge, snorkel og solskærm, som jeg nu har brugt til reparationer. :(

kermith
10-19-2007, 09:10
hej gufre jeg tænkte på hvor store hjul havde du tænkt du skulle ha på og hvorfor ikke lave snorkel i rustfri stål.

gufre
10-19-2007, 09:36
Jeg havde tænkt mig 33"x12,5"x15" general grabber A2 (tror jeg de hedder)
på en 8"x15" ET-25 eller -30 brasil fælg (lakket sorte).
Den størrelse havde jeg på den gamle. dog på org. mitsu Alu fælg.
http://www.nissan4wd.dk/billeder/vennebjerg_oktober_2005/images/IMG_2135_JPG.jpg

Og mht snorkel, jeg ved ikke rigtig om jeg gider lave en. Jeg går ikke i værkstedet mere, jeg er rykket ind til skrivebordet. Hvis jeg kan købe en, som er i sort plast ville det se bedre ud.

Hvad tænker du på da?