PDA

View Full Version : Turbotrykk ?

Jalle_Patrol
08-28-2007, 11:24
Hva skjer om man bare kobler bort wastegaten uten og justere mye på pompa?
Prøvde det på min, da lader den ca1,1. Er vell ikke farlig og kjøre me det?
Har IC men orginal eksos enda, merket i så fall stor forskjell når jeg kobla på campingvogn i sommer og kjørte fra nord til sør og retur.

Tom K
08-28-2007, 21:03
Du bør nok gi den litt mere suppe også ja, ellers så risikerer du at den går for magert, noe som kan resultere i havari

mercemann
08-29-2007, 23:01
Du bør nok gi den litt mere suppe også ja, ellers så risikerer du at den går for magert, noe som kan resultere i havari

Dieselbiler kan ikke gå for magert. Men effekt får du ikke om du ikke gir suppe.

patrolkiller
09-02-2007, 20:37
når du justerer trykket så mye må du justerepå diesel hvis ikke vil den gå for magert ja å d resulterer i havari justering på pumpa er jo for å gi den mere diesel så dumt å si at en diesel ikke kan gå for magert

mercemann
09-08-2007, 12:33
når du justerer trykket så mye må du justerepå diesel hvis ikke vil den gå for magert ja å d resulterer i havari justering på pumpa er jo for å gi den mere diesel så dumt å si at en diesel ikke kan gå for magert

En diesel kan IKKE gå for magert. Dieselmotorens prinsipp er luftoverskudd og tilførsel av diesel i forrhold til effektutaket du ønsker. Derfor kan du lade med så mye trykk du ønsker uten å gi mere diesel. Dette uten at motoren tar noe som helst skade. (innenfor rimelighetens grenser) Bensinmotorer trenger drivstoff for å smøre/kjøle. Men bensinmotoren får tilført drivstoffet før kompresjon. Diesel etter kompresjon.

Men du får selvsagt ingen eller liten effektøkning av bare å justere opp trykket.

Patrol93
10-27-2007, 12:06
For og få full effekt må du montere 3" eksosanlegg.
Det er ikke noe heldig å kjøre med så høyt turbotrykk.Unødvendig slitasje på motor.
Få den ned på maks 0,9 turbotrykk .Juster diesel mengden.

Med 3" eksosanlegg, justert diesel mengde, intercooler og turbotrykk på 0,9. Da får du ca 130/140 hestekrefter og en økning på dreimoment med 25 til 35.:D:D

fullgass
11-02-2007, 11:26
vet ikke hva slags patrol du har men td2,8 har jeg hørt at man helst ikke bør kjøre på mer en 0,8bar siden turboen ikke tåler det. (vingene til turbinen kan løsne ved for høyt turtall på turboen).
etter min mening så må man altid justere diesel pumpa etter turtbo trykket.
det blir sinnsykt varmt hvis motoren får for mager blanding ved belastning og fullt turbo trykk, ic er en fordel.
går helt fint å havarere en diesel motor ved å kjøre på for høyt turbo trykk

jeg synes det skal ryke LITT svart av en turbo diesel da vet man at den får nok suppe.

Å.H
11-02-2007, 17:50
Du vil få høyere eksostempraturer til feitere blanding i en diesel motor....så en eksostemp måler anbefales montert ved dieseltrimming + åpent k&n filter og større eksosanlegg.Merket stor forandring på effekten på en patrol 3.3 som jeg justerte for noen år siden først bare turbotrykk 0.9bar,så oppjustering av pumpa gradvis etterpå.

Jalle_Patrol
11-06-2007, 18:15
Er en 3.3 jeg har. Hvordan justeres turbotrykket på denna da?
Har som sakt før tenkt og koblet fra wastegaten , snakka med en som hadde gjort det.
Koblet bare fra slangen på klokka og kobla slangen til en turbotrykk måler, ved kjøring viser den et ladetrykk på ca 1 bar.
Ser på andre forum at man justerer på staget til wastegaten, men da kan den vell ikke vere frakoblet?

offpist
03-11-2008, 21:30
Hvordan stiller man opp ladetrykket på en 3,3?
og hvor/hvordan stiller man pumpa?

Har forska litt på det men finner ikke no fornuftig løsning...
bilder er fint:)

Finken
03-11-2008, 22:14
Veit ikke hvorda turboen ser ut på de her, men en måte og gjøre det på er og justere staget slik at wastegaten åpner seinere, kan også "shimse" klokka litt ut ifra turboen så den ikke åpner så fort som den skal gjøre.

Kan også kjøpe noe som kalles bleed valve, det er ei lita kran som settes på wastegateslangen og så kan man justere, den kan også settes i bilen så kan man justere turbo trykket som man vil.

Her er en såklat bleed valve

http://shop.jma.no/index.php?cPath=33&osCsid=4876a0a6ad62380450074ef4439cd428