PDA

View Full Version : Freekarns Volvo Valp V8

Freekarn
08-28-2007, 22:21
Får väl ta och lägga upp projektet här så att man kan få nån feedback och kanske lite ideer :)

Som det ser ut just nu sitter det en 3.5L Rover Alu V8 monterad på en BW65 låda som i sin tur sitter direkt moterad på orginal valpf-låda.
orginal stolarna fram är utbytta mot plaststolar.
Bilen är höjd ca 4", just nu står den på orginalhjul men har stått på 38" swampers, står och väljer mellan att köpa 38"swampers eller 35"mudders till den, som det känns just nu så lutar det åt mudders då framaxeln inte verkar hålla för 38orna med lockright i framaxeln.

så, planer:
att bygga om buren och kappellet så att det täcker även passagerarna på flaket.
Det är det som står närmast.
Sen står även skivbromsar högt upp på önskelistan.

Freekarn
08-28-2007, 22:32
Dagens projekt var att byta ut den slitna främre kardanen
Efter att ha rotat runt och byggt om en 240 kardan lite så hade jag en kardan med samma kors och väldigt nära samma längd som den som satt där innan.
Då f-lådan är tillbakaflyttad ca 10cm och bilen är höjd så är ju detta tyvärr inget som går att göra på andra valpar.. men det kan ju vara bra att veta att korsen är detsamma som till vissa modeller av 240..
Sen ser ju den nya kardanen (till vänster) lite stadigare ut än den gamla..
och ja, jag tog bort bussningen och stödlagret och bytte till nya kors innan jag monterade kardanen :)
Ska väl börja med buren imorrn tror jag
var även ute och testkörde lite och det verkar fungera bra crossbonedcrossboned

skogsvild
08-29-2007, 10:21
FAn vad roligt. jag vill oxå ha en fungerande 4x4 ;)

Freekarn
08-31-2007, 00:37
Så.. dagens arbete bestog av att böja och svetsa rör

efter lite svordommar så blev det rätt ok, men en böjare av den modell som jag har är inget jag rekomenderar

Freekarn
08-31-2007, 00:39
det ska även bli rör mellan huvudbågen och det bakre "hockeymålet"
den främre delan ev buren går nu även på insidan och är gjord av böjda rör istället för ihopsvetsade rörkrökar..
arbetet fortsätter imorgon:)

Freekarn
09-01-2007, 22:34
Nu börjar det likna något..
har svetsat ihop det mesta, och punktat ihop det som kanske ska ändras, det saknas ett antal trianguleringsstag men i stora drag så börjar burbygget att bli "klart". känns som att det blir bra mycket bättre än det gula skräpet som bara satt över främre platserna innan :)

Geir
09-03-2007, 10:59
utrolig bra dette her , spurte tidligere om noen hadde gjort noe lignende -uten svar - fint om du legger ut enda flere bilder av løsningene dine!

det er de orginale stolene du har montert bak ?

suzuki sj410
09-04-2007, 22:02
kult, en gammel kriger. lengesia jeg har sett sån på onkelig

Freekarn
09-05-2007, 22:03
blir väl ett ryck till helgen igen, vad vill du se blider på Geir så ska jag försöka ordna fram det, har varit och handlat småbrytare, huvudbrytare och späningsvisare så jag ska dra om den något gamla militär-elen med något som förhoppningsvis fungerar lite stabilare..
som det är nu vågar jag inte röra fläkten eller mörkerkörnings reglaget