PDA

View Full Version : Overhale bussmotor

Tommy
09-03-2007, 18:14
Jeg lurer på om jeg skal overhale bussmotoren i vinter.. noen som vet om noen som kan overhale en slik motor...
Tenker også litt på å bytte istedenfor overhaling... noen som har formening om dette, eventuellt motor (Volvo B10M)

FrolandPirates
09-03-2007, 20:00
Jeg lurer på om jeg skal overhale bussmotoren i vinter.. noen som vet om noen som kan overhale en slik motor...
Tenker også litt på å bytte istedenfor overhaling... noen som har formening om dette, eventuellt motor (Volvo B10M)

Nils Homstøl på Blakstad V.G.S.
Jobbet på Scania Arnedal før og er jævli dyktig. Han gjør det på skolen, og er vel sannsynligvis ikke så voldsomt dyrt hvis han tar på seg jobben!:o

Øystein
09-03-2007, 20:16
Er det en B10M du har? Da har den vel en THD 101, 102 eller 103 motor? Har du chassi-nr.?

Hva er det som må overhales?

Tommy
09-03-2007, 20:23
Jeg har en B58....
Jeg kan tenke meg en totaloverhaling, deler skaffer jeg selv..

SKal jeg bytte er det vel B10M som er mest aktuelt, eller kanskje en B12M??? om det er mulig...

Chevysub
09-03-2007, 20:49
Fatter har jo skrudd bussmotorer i en mannsalder, jobba over 40 år i Oslo sporveier :)

Kan jo spørre han, men tviler egentlig på at han gidder. Etter 40 år holdt det tror jeg.

Men han har et stempel fra en MAN liggende veit jeg Thefinger

Palle
09-03-2007, 22:43
Jeg ligger i forhandlinger, om 5stk volvo busser(mage til min), plus en masse reservedele, deriblandt en hel B10M motor, i meget god stand.
Jeg ved ikke endnu hvad det hele ender op i, men det bliver ikke dyrt, kan jeg sige allerede nu.

Tommy
09-04-2007, 07:26
Hold meg informert Palle....

Palle
09-04-2007, 19:55
Hold meg informert Palle....
Det gør jeg, håber på at vide lidt mere, til nordic trial.
Men det er et kommunalt ejet firma, så det er med hurtige beslutninger er ikke altid aktueltnono:confused:

Palle
10-17-2007, 12:33
Hej Tommy

Det går lidt trægt på busfronten, mht. handel af "nye" busser og stumper.
Men det er ikke gået i stå, jeg har været derovre og set det hele med selvsyn.

Der hvor den ligger stille, er fordi de stadig kører i rute, så vil de ikke af med deres reservedele endnu.

Men grunden til at jeg var derovre var, at jeg skulle se på de sidste busser de har kørende, med handel for øjegrnpirate

Med andre ord: Jo før vi får købt deres "restlager" af gamle busser(5stk), jo før er der reservedele til folket.

Et par billeder af nogle hele busser:

Den første var desværre ikke til salg, den næste(blå) skulle gerne blive til et royalt køretøj(undskyld kong Finn:rolleyes:), den sidste(rød) er der PT ingen køber til endnu.
De resterende 3 busser var ude at køre.

Tommy
10-21-2007, 22:01
Håper det ordner seg Palle.. takker for innsatsen...

Finken
11-26-2007, 02:17
Jeg, fattern og en figur med motorkunnskaper over gjennomsnittet overhalte motoren i gamle bussen vi hadde.
Det var en volvo b10m 81 mod med underligger, bytta først motor, men hadde vist fått tak i en dårlig motor, så den skar seg den å.

Handla deler hos volvo, med en del rabbatter så kom det på rundt 15000 trur jeg, var kansje + moms det, ekke sikker.

I det settet fulgte det med nye stempler, foringer, råde og bære lager og paknings sett.

Pelte av bunnpanna, ut med stempler og råder, lånte spesial verktøy og dro ut de gamle foringene, satte isammen igjen med nye deler,
Bytta ikke bærelager, da de var bra.
Bytta også dyser.
Inn i bussen men, starta opp og jeg har aldri hørt en 25 år gammal buss gå så pent.

Ikke no værre og overhalle en buss motor en personbil motor, alt er bare litt større.
Og ganske kurant med gammeldags opplegg med støtstenger.

Er helvetes tung en slik motor da, kjørte bussen opp på no klosser vi lagde tel, brukte en 2 tons truck vi har med lange gafler, men blei tungt så langt utpå gaflene, men et par stykker som dytta med beina samtidig som trucken gjorde så godt den kunne så fikk vi den inn til slutt.

Lagde stativ inni bussen når vi skulle ha den inn igjen og brukte ei talje.
Litt av et prosjekt.

Tommy
11-26-2007, 06:45
eg har blitt advart mot å overhalle.... de sier at om Veiva må slipes så må uansett motor ut, og slipes n slik veiv kan ingen garrantere resultatet, men overhaler man så har man jo nesten ny motor da.. en brukt kan være like dårlig... jeg er i villrede her...

Finken
11-26-2007, 12:29
Vi tok jo ut motoren, det var jo mest fordi vi bytta motor en gang.
Er vel sjelden at veiva må slipes, spørs jo så klart hva som har skjedd da, men det var ikke nødvenig på våres motor, der var det skjæring på en sylinder.
Kan fort gå på en smell ved og kjøpe ved og kjøpe en brukt motor også.
Ifølge gammern så er det vist slik på gamle volvoer at plutselig så skjærer de seg når de har gått langt nok.

Vi overhalte og fikk en helt ny motor, oherhalte ikke toppene da, men hele motoren blei pakket om.
Syns egenlig at overhallinga gikk greit, få med seg noen som har litt peiling, ihvertfall når sylinderforingerne skal byttes og stempler skal byttes, husker ikke om vi bytta kryssbolt foringa.
Pell av bunnpanna på den motoren du har og kikk på bærelagrene, er de bra og veiva bra så ville jeg gått for overhalling.

Er det automat du har?
Vi hadde automat og på de som har det så er automat kassa kalibrert til den motoren som sitter der, så når vi bytta motor så fikk vi den aldri til og gire helt riktig, men fikk i den gamle motoeren som var overhalt så gira den som den skulle igjen.

Tommy
11-27-2007, 07:07
Denne er manuell... da tror jeg at det går ot en overhaling..
Bussmotoren går fortsatt fint, men er tregstartet og ånder ut av veivhusventilasjonen, bruker også olje og vann...
Så da regner jeg med at veiva er fin...

Tom K
11-27-2007, 09:31
Hva med å kjøpe en brukt motor som du overhaler? da slipper du å stresse med å bli ferdig å bussen er kjørbar mens du jobber med den "nye" motoren

Tommy
11-27-2007, 09:39
kke enkelt å få tak i motor, og pris er jerne 10-15K.... masse annet jeg har lyst til å bruke penger på.. tror ikke de regner mer enn 20-30 timer på en overhaling

Finken
11-27-2007, 21:28
Den brukte motoren vi fikk tak i måtte vi gi 20k for og den var jo værre enn den vi hadde, men fikk igjen penga der.

Sats på overhalling, hvis du handler deler selv, får med deg noen som har litt peiling, låner du det du trenger av spesial verktøy hos volvo, trenger bare avdrager til sylinder foringene.

Regn en dag på og ta den ut, er litt keikete og håndtere en slik motor.
Spyl den skikkelig rein med høytrykk før du begynner og pelle ifra hverandre motoren, bruk varmt vann og skikkelig avfetting, så slipper du og få drit inn i motoren.
Iløpet av ei uke med kveldsjobbing så har du pelt ifra hverandre og fått den isammen igjen og kan montere motor til helga.

Vi spylte også rein bunnpanne, blokka innvendig og en del deler, utrolig og mye drit som samler seg oppp i en motor etter så mange år.
Men var så absolutt verdt penga sine den overhallinga, starta på første slaget og gikk jo som en ny motor.

KJELLIS
12-22-2007, 20:30
Har du funnet noen deler til motoren Tommy?

Tommy
12-22-2007, 20:32
Hva var navnet på han fyren??

KJELLIS
12-22-2007, 20:41
Trond Horg Ellingsen AS. kan hende han har noen deler

Palle
12-23-2007, 01:34
Ja. Man må sige det går noget trægt, med odense busserne, de er stadig i rute!
Gad hvor længe de nye busser kan lade vente på sig?

Men som sagt tidligere, giver jeg lyd her på siden, der kan du jo selvfølgelig have fået renoveret din motor i mellemtiden, men alligevel...