PDA

View Full Version : Sivrt`s Jeep, Chevy & Polaris garage.

Pages : 1 [2] 3 4 5 6

Nils
04-25-2008, 07:08
coole bilder gøbben:smokin:

sivrt
04-25-2008, 23:34
Fikk pimpet interiøret litt igår med litt stickertrimming:grinpimp:
19640

Her er plasseringen av CB radioen foreløpig. Men fikk idag tak i en takkonsoll fra en ZJ som skal moddes litt og trekkes om i svart skai. Skal ha CB`n i den og brytere til alt som trenger det.
19641

Her er et greit tips til dere som skal montere holder for telefon eller som i mitt tilfelle, mic`en til CB`n. Monterte en tlf. holder i skruen som holder plastdekselet rundt instrumentene over sigarettenneren. Jeg brukte en sånn holder som opprinnelig skulle stått rundt CD spilleren. Bare kuttet den av der den skal komme ut ved siden av spilleren. Da blir det ingen stygge skruehull i interiøret og tlf står på en grei plass og ikke i veien for noe. Kjøpte holderen på Clas Ohlson for de som vil gjøre det samme.
19642

Slenger inn et bilde av rattkulen jeg har montert. Synes den er veldig grei i terrenget når det skal svinges fort, he he..
19643

sivrt
04-26-2008, 20:20
Var en liten tur i terrenget idag igjen.. Første heftige bakken og vips, måtte bytte bremseslangen til en lengre en på førersiden også. Men til forskjell fra sist e gjorde samme jobben på den andre siden snødde det ikke idag.. Det regnet!Thefinger
Så nå har Ulven fått seg forlengede stålomspunnede Procomp bremseslanger rundt om:grinpimp:

Ulven forgriper seg litt på Rødhette, he he
19664

Hva er galt på dette bildet?
19665

sandviper
04-27-2008, 20:33
Wunderbaum er det eneste gale jeg kan se med bildetThefinger

sivrt
04-27-2008, 20:39
Er jo ikke bare Wunderbaum det der.. Redneck versjonen av vinkelindikatorThefinger

Mats Erik
04-27-2008, 21:12
Liker bilen din sivrt.
Har faktisk lurt på å kjøpa meg ein slik sjøl.

Er det mykje trøbbel med de?

sivrt
04-27-2008, 22:23
Takk takk du..

Synes ikke det er mye trøbbel til å være en 22 år gammel bil egentlig.. Det e skrur mest på er vedlikehold og oppgraderinger av forskjellige ting. Noe trøbbel dukker det opp selvfølgelig men det må nesten forventes sånn som den blir brukt da, he he.
Skal til å bytte motor i XJ`n nå pga rådelager. Men har hatt den siden september, hvis e husker riktig, og den har hatt det hele tiden.. Starter og går enda med over et halvår med dårlige lager. Så, holdbar er den nok vil e påstå.

Hovatn
04-30-2008, 08:28
må du få ut bilder av smileyen du fikk av meg har flere på lager å et tøft som jeg avslører når det er trykt :idea: det blir sinnsykt rått ThefingerThefinger

sivrt
04-30-2008, 21:29
Har ikke fått montert noen enda.. Men det kommer vettu..

Måtte bytte stikkaksel bak på passasjersiden her om dagen au.. Vinglet noe skikkelig på vei hjem fra siste kjøring. Greit å ha noen stk i reserve da.. Var bøyd godt og splines`ene var vridd endel også..

sivrt
05-03-2008, 22:41
Fikk montert merkene som e fikk av deg Hovatn, på bakruten på Åtteren idag.. Ble bra vettu.. Nå ser ihvertfall folk hvem som kjører forbi dem, he he.. Takk skal du ha.. Skal ha et på Ulven også etterhvert. Må bare finne ut hvor..

Har noen bilder til av Åtteren med litt utsikt på også. Tatt på vei til hytta idag i det flotte været vi har hatt.. Legger de ut senere..

sivrt
05-06-2008, 22:03
Ikke mye som skjer her om dagen.. Båten skal på vannet og mye tungt stoff skal leses:shaking:

Men noen nye bilder her mi mi ha ..:grinpimp:

Som nevnt før tatt for noen dager siden. Var med min bror, RaoulXJ her inne, på hytta og jobbet litt.. Ikke noe å si på utsikten her.. Og dette er et godt stykke fra toppen der hytta ligger.. I Tovdal for de lokale.

Enjoy!

Nils
05-06-2008, 22:41
Pene bilder:smile:

sivrt
05-06-2008, 23:50
Thanks..:eyemouth:

Mi får ta godbilene en tur opp au en dag å ta noen coole bilder helt på toppen..

Hovatn
05-08-2008, 17:15
har det samme merke på hjelmen i rød refleks, men logoen gikk til hel... så må lage den på nytt ein da seinerer ska rigge et sinnsykt toft merke til sondre, nils, preder å resten a gjengen etter hvert det blir sinnsykt rått ThefingerThefingerThefingerThefinger

sivrt
05-11-2008, 23:06
Måtte ut å kjøre litt igjen idag i det fine væretThefinger

Var mye bratte bakker det gikk i idag. Måtte gi oss på noen, men kjørte opp flere..

Har et par videoer også som e skulle lagt ut men får ikke spilt de av med Windows media player. Er sånne mobilvideoer, 3gp tror e formatet er. Noen som vet hvordan man gjør disse om til "normale" videoer?

Holten
05-12-2008, 01:34
3gp kan du laste opp direkte på www.photobucket.com

Må kanskje lage deg en bruker men, jævlig bra side! :D

Monster Teddy
05-12-2008, 09:36
du kan også bruke det som jeg bruker: "Quick Media Converter" et fint lite gratis program :)

sivrt
05-12-2008, 13:52
Takk for tips.. Får prøve.

sivrt
05-12-2008, 14:46
Da kommer videoen av Ulven opp en nokså bratt bakke på Haugereid..

http://www.youtube.com/watch?v=Mhzc5gW18ao

<object width="425" height="355"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/Mhzc5gW18ao&hl=en"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/Mhzc5gW18ao&hl=en" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed></object>

Nils
05-12-2008, 16:11
Stilig:smokin:

knixen
05-12-2008, 16:55
tøft det der ja!:beer:

sivrt
05-12-2008, 17:10
Var en cool bakke å kjøre opp det der ja.. Har fått høre at den bakken var en del av en promod løype en gang.. Litt tøft å komme opp der uten sperrer eller noe. Nils kjørte også rett opp der rett før meg med Rødhette...:grinpimp:

Er samme bakken som vises på de første bildene over her med Peders blå XJ.

sivrt
05-13-2008, 23:44
Har begynt å sandblåse innvendig i Ulven nå. Er endel overflaterust i gulvet bak baksetet. Blir nok bra etterhvert. Grunner med Corroless først. Blir malt svart med et eller annet før nytt teppe skal inn. Gulvet ellers må sveises endel også men det blir etterhvert.
Skulle bare hatt en skikkelig plass å stå med dette:(
21136

Har også en pakke fra Bgnor på vei:grinpimp: Hmmm, vet bare om en XJ til i Norge som har dette montert..
Hva kan det være tro.. Et hint: De er lengre enn de orginale..Thefinger

knixen
05-13-2008, 23:49
Har også en pakke fra Bgnor på vei:grinpimp: Hmmm, vet bare om en XJ til i Norge som har dette montert..
Hva kan det være tro.. Et hint: De er lengre enn de orginale..Thefinger

Vindusviskere??? Thefinger

sivrt
05-13-2008, 23:55
Nope..

Er en del av understellet.. Øker flex og komfort langs vei..

Ulven skal nå få seg nye lange armer fra Teraflex:grinpimp:

sivrt
05-14-2008, 13:45
Fikk pakken fra Amund idag.. Tror det kan bli grom flex av detta, he he:grinpimp:
Legg merke til at de ettermonterte kontrollarmene som fulgte med 115mm hevesettet fra Trailmaster er halve lengden:eyemouth:

sivrt
05-14-2008, 14:16
Spec`en til Ulven på side 2 er oppdatert forresten..

knixen
05-14-2008, 14:25
ser bra ut det der!!! lover godt!!! :wink_animate:

sivrt
05-14-2008, 14:31
Får å vise akkurat hvor godt det lover Knixen, slenger jeg ut et bilde av en XJ med longarm her.. Men flex kommer nok an på endel annet også da, bl.a dempere. Men mine dempere er nå ca 5 cm lenger enn ved full flex, så noe bedre vil det bli.. Ikke minst behageligere på veien.

knixen
05-14-2008, 14:56
jeg har noen dempere liggende med 10" travel... hvis det er en oppgradering da... :wink_animate:

Det lover meget godt!!! :beer:

Amund
05-14-2008, 16:35
10" travel, det er for toyotapuser... hadde litt over 10" på den vesle røde min jo Thefinger

Håper dette blir bra Sivrt, har store planer om et sånt sett på en av mine snart sjøl... pluss bli kvitt hestekjerreteknologien bak :)

knixen
05-14-2008, 17:10
10" travel, det er for toyotapuser... hadde litt over 10" på den vesle røde min jo Thefinger

LIGGENDE sa jeg... ikke på bilen... har 14" på bilen... men de får han ikke... :shaking::shaking::shaking:

sivrt
05-14-2008, 20:10
Vet ikke hvor mye travel jeg har med de som fulgte med 115mm settet. Vet du Amund?
De er ihvertfall lange nok nå, he he..

ShuDuck
05-14-2008, 22:18
Longarms er stilig, du slipper kanskje at dekket blir presset under bilen når du skal opp krappe skråninger?

vegsir
05-15-2008, 18:39
var ute å lufta sykkelen min da jeg plutselig så noe som virka kjent inni mellom noen busker. endte med at jeg kjørte frem og tilbake 5 ganger bare for å beundre de ''vakre'' bileneThefinger

sivrt
05-15-2008, 18:58
Kjørte du forbi hjemme hos meg?

Må ikke bare kjøre forbi vettu, stikk innom. Er begge bilene der er nok e au der. Bortsett fra i helgene, he he:smokin:

Hovatn
05-27-2008, 13:18
blei bra det merke ja, men e ser at det må være noe større på "ulven" da ring meg eller noe sånt så kan e lage alt av merker du vil ha for en billig penge ThefingerThefinger og sikkert en :beer: å ha i bakruta eller noe sånt bare å ringe vet du så lager e

sivrt
05-27-2008, 13:28
Tror ikke e vil ha større på Ulven av de. Skal ha sånne e hadde på bakrutene på den svarte WJ`n jeg hadde på siderutene bak. Dvs et sånt pirathode med tekst på høyre siden. Like som Martin har på sin MonsterCruiser.
Ellers blir alt av merker røde og hvite/elfenben. Sånn som Warn og Teraflex.

På sikt blir Ulven svart med svarte fangere, breddere, ruter og noen utvalgte merker. Bl.a kommer det en svær rød W på panseretThefinger

sivrt
05-30-2008, 07:44
Fikk akkurat mail fra 4wd.com. Ser ut til at det er en pakke på vei med diverse godsaker fra unaiten bløff gitt..:grinpimp:

Måtte nesten benytte meg av lav dollarkurs og bestilte likegodt masse slitedeler i tillegg til litt candy..

Så nå må SYE og longarm inn så fort som fy. Kommer jo 2" BB fra Teraflex for å gjøre plass til 35"Thefinger Sikler litt på 36" IROK også men vi får se etterhvert. Blir rundt 7" løft da. Men det blir først etter akslene er oppgradert da. Men det kommer seg. Får også litt armor til forakselen++

Snart julaften på sørlandet:beer:

sivrt
06-10-2008, 11:10
Igår kom endelig 3 esker med deler til Ulven, rødhette og min brors XJ.

Ble endel etterhvert:grinpimp:
- Grant GT ratt til Rødhette.
- Warn deksel til fairlead`en på Ulven.
- 3 øvre opphengskuler.
- 3 nedre opphengskuler.
- 4 kryss.
- 2 Hjullager til Dana35 og simmeringer.
- 2 Pinionlager til Dana 35 og simmeringer.
- 3 Pinionsimmeringer til Dana 30.
- Simmeringer til diffen i Dana 30.
- Posi-Lok pakning til Dana 30.
- 2 dørhåndtak.
- ZJ baklykt.
- Komplett sett med sol og planethjul til Dana 35.
- Teraflex 2" BB til Ulven
- 2 Warn Diffskid til Dana 30.
- Stab stag foringer
- Hilift bumperlift.
- Procomp ES styredemper til min brors XJ.
- 2 sett bullett ventilhetter.

22665

Var også innom Amund en tur her om dagen. Fikk med med trekk i neopren til vinsjen og 4 Warn skvettlapper til Ulven. Tenkte å henge skvettlappene opp i en liten kjetting bakover. Blir nok bra.

22666

Blir moro å få montert endel av dette etterhvert..:eyemouth:

Amund
06-10-2008, 14:23
Dette er bra Morten. Dere to har inspirert meg så mye i det siste, så nå har jeg bestemt meg: Bytte front på den blå jeepen, bytte simring i veiva og et kryss, få den eu-godkjent, hive på teraflex 5" kit med longarms og spiraler bak, tjuvlåne np231 fra den røde og sette SYE på den, putte inn en Auburn ECTED som ligger på jobben i bakakselen + gire ned, gire ned foran + ARB? har vel en tera T-locker liggende her tror jeg. også bare denge den i halvannet år. og SÅ flytte alle delene over på den røde, som blir lakkert og gjort skikkelig i orden først... med hannemann glassfiber og kanskje litt luftfjæring? :smokin:

også skal jeg trimme dieseljeepen... har en kompis som overhaler tanksmotorer, han påstår han skal greie å skremme ut 50 ekstra hester av den.... :grinpimp:

sivrt
06-10-2008, 19:38
Høres bra ut Amund:grinpimp:Alltid gøy hvis man kan inspirere noen, spesielt BGnors egen Jeepguru:smokin:

Hadde jeg bare hatt tid om dagen til å få montert noe også hadde det vært fint. Blir vel litt oppdatering neste uke her tenker jegThefinger

Vi ser deg kanskje med indianeren på jeepchallenge i Arendal da i begynnelsen av august, he he..

sivrt
06-24-2008, 00:49
Fikk igjen Åtteren fra TS dekor på fredag. Har sotet rutene helt frem, ble skikkelig bra. De gutta der vet hva de holder på med.. Anbefales på det varmeste.

Fikk meg Pirate streamer i matt sølv til frontruten også samtidig..

Litt posing under overleveringThefinger

sivrt
06-24-2008, 01:00
Har også fått noe snacks til siderutene på Ulven som skal på, også i matt sølv:grinpimp:

Men, idag har det endelig skjedd litt med Ulven igjen. Begynte på longarms idag. Ble nesten ferdig også faktisk, bare å kappe et feste og montere den andre armen igjen.

Men men, her følger en liten "how-to" på XJ longarms.

La først ut alle delene jeg hadde fått for å sjekke at alt var der, som selvfølgelig var OK.
23534

Så demonterte jeg traversbjelken til girkassen, sikret da girkassen på en vanlig garasjejekk.
Monterte brakettene til longarm`ene i hullene som traversen bruker normalt. Boret i tillegg opp 2 hull i rammevangen på utsiden og skrudde inn 2 selvborende bolter.

Så måtte traversbjelken kuttes på hver side. Her må alt måles og dobbelmåles da det ikke er noen vei tilbakeThefinger
Her er traversen merket og klar for kutting:
23535

Her er traversen montert mellom brakettene. Det må bores nye hull til festeboltene, både gjennom traversen og en fals på rammevangen. Det sitter en spacer mellom longarm brakettene og denne falsen.
23536

23537

23538

Fikk ikke noen bra bilder fra når den ene armen ble montert men her har dere et dårlig bilde foreløpig..
23539

Den andre armen blir montert i morgen med påfølgende flextest og obligatorisk fotosession, he heThefinger

sivrt
06-24-2008, 01:09
De nye kontrollarmene er faktisk over dobbelt så lange som Trailmaster sine.

Trailmaster sine var 41 cm senter - senter bolthull, Teraflex longarmene var faktisk 83,5 cm:eyemouth:

Burde bli flex av detta..

Holten
06-24-2008, 01:10
Gromt!! :smokin:

sivrt
06-24-2008, 01:17
Ja har tro på at dette kan funke bra.. Det som ikke var fullt så gromt var all rusta e plutselig fant mer av, he he..

Men den er snart historie forhåpentligvis..

dynna
06-24-2008, 21:40
Ser bra ut detta.

Har startet med rusta på XJ nå triste greier.

Tommy
06-24-2008, 22:07
Gøy å følge med her... mye nyttig for Jeepers... fete biler som du gjør en skikkelig jobb på...

sivrt
06-25-2008, 11:16
Takk takk gutter..

Fikk ferdig den andre siden igår også. Var jo bare å måle litt og kappe vekk festet til den gamle kontrollarmen før den nye longarmen ble montert..

Ble ikke så veldig mye mer flex enn det jeg har hatt før, men nå har jeg ikke fått testet de helt grundig enda heller da.
Det som overrasket meg mest er hvor god den ble å kjøre langs veien med longarms. Ujevnheter i veien merkes nesten ikke i forhold til før. Vinkelen på armene er mye bedre enn før som gjør at ujevnhetene i veien ikke tas opp i karrosseriet like lett.
Alt i alt må jeg si meg veldig godt fornøyd med denne ombyggingen, ble nesten som en orginal XJ langs veien igjen:grinpimp:

Noen bilder..

sivrt
06-25-2008, 11:30
Fikk også satt på noen sjefs piratmerker på siderutene på ulven igår.. Fikk de laget i matt sølv, står litt i stil med åtteren da:grinpimp:
Tror det blir pent med sølv når bilen blir lakkert svart etterhvert..

sivrt
06-25-2008, 11:32
Ble tid til litt vedlikehold på Åtteren også igår gitt.. Byttet tennplugger, og det var ikke for tidlig, he heThefinger
Mulig dette kan hjelpe litt på forbruket? Var nesten ikke elektroder igjen her jo.. Bildet er av en av de beste pluggene som sto i og en ny plugg. Var endel plugger som var mer slitt enn denne..

Neste på denne nå er en liten rens av KN drop-in filteret..

dynna
06-25-2008, 12:09
Sier det igjen. F F... detta blei bra. Grei flex nå...

knixen
06-25-2008, 12:21
TØØØFFFFFT!!!

Klart det hjelper med bedre vinkel på armene, merket stooor forskjell på min også!

ShuDuck
06-25-2008, 13:59
Rått.. og enda råere blir det når du lakker den svart :grinpimp:

Nils
06-25-2008, 14:39
Blei kjempe knall det dær..:smile: gleder meg til og se den i litt mere ræktig miljøThefinger

dynna
06-25-2008, 18:37
ufff. nå blir det enda mere og kjøpe inn:smile:

flyttet du de nedre trail master armene opp på de øvreste festene på akslingen?

Mere Bilder...

sivrt
06-25-2008, 22:14
Nei de øvre kontrollarmene som fulgte med settet står der fortsatt og fungerer som opprinnelig. De nedre kontrollarmene fjernet jeg helt fra jeepen og kappet vekk festene med bajonettsag og vinkelsliper. Prøvde å få de så hele som mulig av rammevangene, litt sånn "i tilfelle".

Skal få tatt litt bedre og fler bilder i morra.Thefinger

Takk for det Shu, planen foreløpig er svart metallic matt. Tror ikke så mange andre har det og det brekker litt med alt det andre svarte på bilen.:grinpimp:

Hadde også en runde på bakbremsene idag. Renset og smurte opp strammeskruene. Må nok bytte tromler og band bak der ja nokså snart..
Greaset opp alt understell og de nye longarmene samtidig..

ShuDuck
06-25-2008, 23:18
hmmm svart metallic matt, det blir spennende å se :smile:

sivrt
06-27-2008, 00:43
Flere bilder av det nye oppsettet..

Fra siden:
23658

Oversikt bakfra under jeepen:
23659

Noen bilder av brakettene og armene:
23660

23661

23662

23664

23670

23671

Her var de gamle festene, nå skjært vekk:
23663

sivrt
06-27-2008, 00:51
Byttet også en av sjaklene bak siden foringen var gåen.. Irriterende med sånne knirkelyder..

Fikk også lagt noen strøk på Warn diff skid`en også.. Skal på i morra.. Lakket den rød så den står i stil til resten under der..

sivrt
06-27-2008, 00:55
Fikk trekt om høyttalerbroen i taket også her om dagen. Tok den fra donorbilen og trekte den med skai fra Biltema.. Funket som fy det.. Brukte 3M spraylim og en stiftepistol..
Satt i 6,5" Sony tre veis høyttalere i den..

Synes det ble greit..

sivrt
06-27-2008, 00:57
Hvis noen rister på hodet når e treffer de langs veien og ikke skjønner noe, er det jo greit å kunne forklare segThefinger

Amund
06-27-2008, 01:43
Dette er kult Morten. Bra du lærer meg åssen jeg skal montere dette greiene :)

sivrt
06-27-2008, 09:52
Du får inspisere den neste gang du ser den vettu Amund, he he..:laughing:

Er veldig godt fornøyd med denne oppgraderingen. Mulig e bare innbiller meg det, men synes den er mange hakk bedre langs veien med longarm. Blir morro å få testet den skikkelig når den skal være med på Jeepchallenge her nede i begynnelsen av august.:eyemouth:

Om et par ukers tid begynner motorbyttet, skal bli deilig å få vekk de ulydene.:grinpimp:

Hovatn
06-27-2008, 16:01
bra du fikk bruk for noen a merken du fikk a mæ hehe merketrimming e noe a det viktigste som er vet du ThefingerThefinger

sivrt
06-27-2008, 16:47
Stickertrimming er 50 hester lett, det vet jo alleThefinger

Men synes merker på bilen bør stå i stil til hverandre og i stil til bilen de står på..

Fikk montert Warn diff skid på forakselen idag.. Sto litt mer i stil til resten under der nå.
23674

Warn deksel på fairleaden på plass..
23675

sivrt
07-14-2008, 13:58
Da var det bare 1 time igjen av skiftet gitt:grinpimp:. Så hvis værgudene er på min side begynner motorbyttet i Ulven i morgen.

Blir bare en 2 ukers friperiode denne gang og Ulven må klargjøres for Jeepchallenge i Arendal.

Det som foreløpig er planen å gjøre de neste 2 ukene er:
- Bytte motor, aut.kasse og transferkasse fra 95`donorbilen.
- Bygge om transferkassen til SYE kit.
- Sveise rust i gulvet og rundt bladfjørfestet på førersiden.
- Fjerne kompressorhornet og flytte det ene batteriet frem igjen.
- Koble opp "on board air" ferdig.
- Lage feste til Hilift på tire carrieren på bakfangeren.
- Trekke om og montere takkonsoll med brytere og CB radio.
- Bytte tromler og bremseband bak.

Pluss en haug med småting som kommer i tillegg..

Blir vel noen bilder etterhvert..

FrolandPirates
07-14-2008, 15:36
Stickertrimming er 50 hester lett, det vet jo alleThefinger

Men synes merker på bilen bør stå i stil til hverandre og i stil til bilen de står på..

Da passer det jo fint med pirate4x4.no merket jeg har på Peugeot 407'en min!!
ThefingerThefingerThefinger

sivrt
07-15-2008, 22:39
Da var motorbyttet igang...

Fikk også montert trekk til vinsjen idag, måtte kappe litt av lyktefestene og lyktene. Disse lå helt inntil vinsjen men nå er det klaring nok til trekket..

sivrt
07-15-2008, 22:42
Begynte motorbytte jobben med å fjerne kompressorhornet, Warnfangeren, frontplaten og radiatoren. Fant også ut av at det manglet noen bolter til innfestningen på fangeren.

Tok også av begge mellomakslene og tømte transferkassen for olje.

I morgen fortsettes det på motoren, mulig den kommer ut da.

sivrt
07-16-2008, 21:48
Litt oppdatering på motorbyttet.. Fikk av transferkassen, fjernet luftfilterboksen og skrudde av servopumpa med reservoar.

Så var det bare å hive maskinisten ut:smokin:

Det meste gikk veldig greit, bare et par bolter på transferen som var litt kronglete å komme til..

sivrt
07-16-2008, 21:51
Det neste nå er å bytte rattstamme for å få intervallen på viskerne til å fungere. Bremsekraftforsterkeren skal også byttes, den er noe kraftigere og bedre enn på de eldre modellene.
Så blir det litt sveising og generell opprydding/oppgradering i motorrommet før donorbilen skal under kniven..

Men det går ihvertfall rett vei:grinpimp:

ZukiJack
07-16-2008, 23:23
Er det en 4.0 HO som skal inn/ut av den bilen?

Har du mulighet til å måle hvor lang hele greia er??...fra fronten av motoren med reimhjulene og til og med flensen for bakre mellomaksel på transfer'n?

Lurer på hvor langt det der er i forhold til motor og giropplegget på sukien min.

sivrt
07-16-2008, 23:39
Det er en 4 liter HO som både går ut og inn ja.. Skal få målt det e vettu, men vil tro det er endel lenger enn på zukin.

Amund
07-17-2008, 00:16
Stå på Morten, dette blir bra! Har et triks, jekkestropp fra kroken på elefanten og rundt bakre del av kassa, da er det lett å tilte motor og kasser når det skal nedi igjen.

Si hvor feilen lå hvis du fikser intervallpussern... det er faktisk det eneste som ikke funker på dieselxj'n min.. .fryktelig plagsomt. Det og lysa i instrumentpanelet :eyemouth:

sivrt
07-17-2008, 09:27
Pleier du å sette inn igjen motoren med transferkassen på Amund? Vi festet et tau mellom motorfestet på passasjersiden og innspruts manifolden nærmest torpedoen. Funket helt topp det.

Feilen med intervallen tror jeg ikke jeg finner. Vil bare bytte hele rattstammen for å på sikt kunne koble opp cruise control. Skal bytte hele arrangementet som styrer viskerne også, mistenker de for å være litt slakke i foringer o.l

Amund
07-17-2008, 09:50
Pleier du å sette inn igjen motoren med transferkassen på Amund? Vi festet et tau mellom motorfestet på passasjersiden og innspruts manifolden nærmest torpedoen. Funket helt topp det.

Feilen med intervallen tror jeg ikke jeg finner. Vil bare bytte hele rattstammen for å på sikt kunne koble opp cruise control. Skal bytte hele arrangementet som styrer viskerne også, mistenker de for å være litt slakke i foringer o.l

Pleier å pleier, har egentlig bare gjort det en gang, da var motoren løs og så satte vi inn begge kassene fra under. Når jeg høgger biler derimot... gidder aldri å dele drivverket da :) men det blir sikkert trangt å få transfern gjennom hullet når det skal sammen igjen...

sivrt
07-17-2008, 23:21
Fikk gjort litt idag også..

- Fikk demontert det som skal brukes fra den "gamle" motoren på den nye og fått den ut av garasjen.
- Demonterte fronten på donorbilen.
- Koblet av det meste av ledningsnettet på den nye motoren.
- Byttet bremsekraftforsterkeren, må bare lage noen nye bremserør.Måtte bytte bremsepedalen også da de ikke var like.

Zukijack, motoren er ca 186cm fra reimhjulene til utgående aksel på transferkassen. Viften som er fastmontert på motoren tok jeg ikke med.

Amund
07-18-2008, 09:30
Sikker på 186 Morten? Mener bestemt jeg målte rørbildrivverket til 2 meter akkurat, med Teraflex supershort SYE, og da målte jeg bare fra front av toppen... Er automat dette og eller?

ZukiJack
07-19-2008, 10:38
Det er en 4 liter HO som både går ut og inn ja.. Skal få målt det e vettu, men vil tro det er endel lenger enn på zukin.
Jeg har ikke "suki-oppsett" lenger på min.
Jeg har 2.9i Scorpio-motor med C3 Granada automat-kasse og suzuki transfer.
Granada-automatkassa er alene 74cm lang, så jeg sliter med at motoren sitter for langt frem på bilen.

Zukijack, motoren er ca 186cm fra reimhjulene til utgående aksel på transferkassen. Viften som er fastmontert på motoren tok jeg ikke med.
186cm??? Da er det jo enda lenger enn oppsettet mitt som er på ca 165cm...
Æsj.... da ryker den drømmen også.

Vet om en krasjet XJ 4.0 Limited edition...men da er ikke det noe godt alternativ heller.

ShuDuck
07-19-2008, 12:23
Bare strekk bilen litt mer ZJ :smile:

er bilen oppe å går snart tro?

ZukiJack
07-19-2008, 14:16
Bare strekk bilen litt mer ZJ :smile:

er bilen oppe å går snart tro?
Vi holder på å planlegge masse rundt dette med Challange i klubben nå...
Kan se ut som om det blir det store nye her og at kanskje det er den veien jeg kommer til å satse i hovedsak fremover.

Hmmm....plutselig slo en annen tanke meg da jeg nå nettopp har snakket om den krasjede XJ'n.... Challange/XJ... God kombinasjon!!???

sivrt
07-20-2008, 22:18
Er e nvanlig 4.0HO med AW-4 og 242 transfer ja, Amund. Får kontrollmåle i morra tror e..

Det siste som ble gjort på fredag før Norwegian grand prix var å demontere frontplata med radiator på delebilen og lagde nye bremserør til bremsekraftforsterkeren jeg byttet. Fikk også kommet litt videre på avkobling av litt småting på motoren og tømte transferkassa for olje. Den var rød og fin..

sivrt
07-20-2008, 22:22
Glemte et par bilder her gitt..

Amund
07-21-2008, 00:23
Vi sporer vel av litt nå, men må bare nevne at automatene fra Wrangler er en god del kortere enn cherokee'n sin. Og om noen vet *hvor* kort så blir jeg utrolig glad, har nemlig en 4.0 og en willys, og en idé om at å ha 4 biler med samme motor må være veldig fint :laughing:

sivrt
07-21-2008, 09:53
Vil tro det garantert finnes noen som vet lengde på dette på forumet på www.jeepclubnorway.no :eyemouth:

sivrt
07-21-2008, 21:57
Fikk demontert transferkassen idag og nappet ut motoren fra donorbilen. Tømte også girkassa for olje og den var som ny nesten..:smokin:

Siden alt er mye enklere å komme til med motoren ute av jeepen gjorde jeg litt småting på den før den skal inn i Ulven.
- Byttet dynamo, den som sto på sto helt fast.
- Byttet motorfester til Poly.
- Byttet et løpehjul som det var bittelitt slark i.
- Byttet lufteslangene til gir og transferkasse, ble lengre enn standard med et lite filter på toppen. Filtrene skal monteres på torpedoveggen så høyt det går.
- Monterte over throttle body spaceren.
- Monterte AC kompressoren med overganger til onboard air prosjektet.

Noen bilder..

ZukiJack
07-22-2008, 18:19
Åhhhhhhhhhhh... Jeg har hele tiden trodd at 4.0'en var V-motor...

sivrt
07-22-2008, 23:50
Idag ble det nye timer i garasjen til Nils og noe ble gjort også..

- Fikk sveiset en sprekk i eksosmanifolden, et kjent problem på disse.
- Fikk sveiset igjen hullet i motorrommet der det ene batteriet skal stå. Dette var skjært ut for å få plass til kompressorhornet. Det forsvinner nå og jeg får mer plass bak.
- Byttet over instrumentene, har nå visning i km igjen.
- Byttet plugger og termostat.
- Satt i motoren og har begynt å koble denne opp igjen.

Så i morgen håper e at e får fyrt Ulven uten rådebank for første gang i mitt eie.

Platen jeg brukte fra donorbilen til batteriplasseringen:
25015

Hullet som var i Ulven:
25016

Peder sveiser platen for meg:
25017

Donormotoren endelig der den skal være:
25018

sivrt
07-22-2008, 23:54
Fikk også kikket litt på rusten i gulvet. Er verst bak førersetet så begynte å se der. Festet til bladfjøren henger heldigvis ikke i gulvet kan man si.. Nesten bare rammevangen og braketten til bladfjøren som er helt her..
Alle bildene er bare av dette ene hjørnet bak førersetet...

Fortsettelse følger.. Regner med å bytte ut ihvertfall 75% av gulvet etterhvert..

ShuDuck
07-23-2008, 00:03
wow, der var det litt rust ja, godt du ble kvitt kompressorhornet, så genialt å kutte hull i unibodyen for det :shaking: Å starte ny motor for første gang er alltid spennende, lykke til :D

sivrt
07-23-2008, 00:11
Ja e synes også det var kjempelurt gjort. Men jeg eide ikke vogna da så da er det bare å fikse det, he he..

Kompressorhorn er festlig noen ganger men ikke på sikt, he he.
Trenger heller plassen bak i lasterommet.

Håper det går fint å fyre den, den sveiv ihvertfall som en klokke før den ble plukket ut.. Har "bare" gått 176K også. Resten av drivlinjen, altså autokasse og transferkasse blir også satt over fra donorbilen. Blir ikke SYE før montering da jeg ikke rekker det før Eurotrail.

Må jo nesten ha denne bortover da.. Kommer forhåpentligvis bortover i konvoi med rødhette..:grinpimp:

ShuDuck
07-23-2008, 00:16
Må jo nesten ha denne bortover da.. Kommer forhåpentligvis bortover i konvoi med rødhette..:grinpimp:

ja må jo det, tror jeg må ta en inspeksjon av bilen din der :smile:

sivrt
07-23-2008, 00:18
Det må du vettu.. Bare å stikke bort det.. Alltid hyggelig å bli kjent med personene bak navnene her inne..

Amund
07-23-2008, 01:06
Oioi sånn så fjærfestet mitt ut også, hang bare i ene sida :) Men heldigvis var det myyye mer igjen av gulvet enn på din... ugh :shaking: Men nå blir den frisk igjen, kjenner jeg deg rett :smokin:

sivrt
07-23-2008, 23:47
IT`S ALIVE!:eyemouth:

Gleden var stor idag når den nye motoren startet som en drøm på første forsøk etter ca 5 sek..:grinpimp:

Ble litt gjort idag også gitt..
- Montert transferkassen.
- Koblet opp resten av kabler og slanger.
- Modifiserte frontbjelken for å få gjennom slangene til oljekjøleren til girkassa og monterte kjøleren.
- Monterte sammen fronten og lyktene.
- Peder sveiste og ordnet endel av rusta, fortsettes i morgen.

Noen bilder, sånn så ulven ut når vi reiste hjem kl23.15Thefinger
25052

25053

I morgen skal alle væsker fylles i og resten av jeepen monteres. Blir forhåpentligvis prøvetur også i morgen..

sivrt
07-24-2008, 23:00
Ble ikke prøvetur idag allikevel desverre, manglet oljefilteret til girkassen. Men det kom i posten idag og monteres i morgen.

Men...
- Fikk renset kjølesystemet, flushet 3 ganger og fyllte opp med nytt kjølevann.
- Fyllte olje på transferkassen.
- Byttet olje og filter på motoren.
- Slipte punktene og grunnet med Corroless der den nye platen ble sveist inn igår.
- Gikk over med fugemasse i overgangene, tectyleres i morra.
- Monterte panser.
- Monterte Warnfangeren igjen løst med 8 bolter, resten går i i morra.

Ser frem til første turen nå gitt..

Nils
07-26-2008, 09:35
Blei bra det dær morten.. håper du får ornings på kjølingen idag så vi kan ta begge bilene med oss til Gjærsta idag..:smile:
Tror du ikke vi kan teste de litt dær.. skulle vært terengtouring idag.. hadde vært gilt.:smile:

sivrt
07-28-2008, 08:54
Ble sjef uten lagerbank ja, he he... Har litt problemer med kjøling så må nok ha ut vannpumpa og termostaten og sjekke de. Mulig det må kjøpes ny radiator kanskje..

Men alt i alt veldig fornøyd med byttet. Virker som den går bedre enn før også..:grinpimp:

Amund
07-28-2008, 22:23
Takk for turen i helga gutter, nå var det lenge siden sist. Nils har en skitgrom XJ! Ja sikkert Morten og, men den dukka aldri opp som jeg kunne se dessverre :(

sivrt
08-02-2008, 10:32
Ja det var morro det.. Ventet på deg en stund Amund når du var avgårde for å spise og dusje men... Ble en lang helg så jeg reiste etterhvert.. Vi får ta det en annen gang vettu..

Amund
08-02-2008, 17:03
Ja det var morro det.. Ventet på deg en stund Amund når du var avgårde for å spise og dusje men... Ble en lang helg så jeg reiste etterhvert.. Vi får ta det en annen gang vettu..

Sorry, fant deg ikke igjen da jeg kom tilbake.. mulig du hadde dratt allerede.

sivrt
08-05-2008, 23:18
Demonterte girhuset på vinsjen idag pga at jeg ikke fikk den frikoplet. Fant fort ut av at en vinsj ikke er veldig tett akkurat.. Med tanke på at vinsjen er 1 - 1,5 år gammel og forholdsvis lite brukt var det nok av rust og rustvann inne i girhuset. Renset og pusset opp alle delene igjen før montering. Satte sammen alt med masse litiumbasert fett, molydyb et eller annet. Virket nokså likt som det fettet som var der orginalt ihvertfall.
Etter en stund med pussing, rensing, fetting og montering er vinsjen igjen en fryd å frikoble..

Noen bilder av alle delene jeg plukket ut:
25706

25707

25708

Delene før fetting og montering:
25709

sivrt
08-05-2008, 23:23
Fikk også montert batteribraketten idag og flyttet frem det ene batteriet. Blir koblet i morgen ferdig sammen med vinsjen.

Gjorde ferdig det nye open air filteret. Borte to hull i aluminiumsrøret, gjenget opp og monterte to slangenipler til veivhusventilasjonen og en annen slange. Byttet slangene samtidig. Nils fabrikerte et feste til meg så røret og filteret ikke ligger å slenger i motorrommet..
Ble nokså greit synes jeg....

Roxy
08-07-2008, 10:15
ble drit nice med det konfilteret!

sivrt
08-07-2008, 23:06
Det hjalp det ja, he he. Tøffere lyd også. Har pimpet røret litt idag med en pinup sticker i sørstatsflagget:smokin:. Har tenkt å lage vegger for å isolere også men får se. Har lyst på en snorkel også på sikt..

sivrt
08-07-2008, 23:12
Slenger inn litt bilder av det siste..

Fikk flyttet et batteri frem i motorrommet igjen. Satte på skikkelige batteripolsko med 10mm bolt på og vingemuttere på begge batteriene..
25769

Koblet strømbryteren ferdig og monterte den i motorrommet ved viften til varmeapparatet. Denne bryteren tåler 350A kontinuerlig og 1500A peak.
25770

Kjøpte en batterikasse på Biltema og laget gjennomføringer i den til jording og plusskabel. Plusskabelen går igjennom boksen på undersiden.. Ble endel bedre plass bak der nå..

Før:
25773

Etter:
25771
25772

sivrt
08-07-2008, 23:20
Ble gjort litt mer også idag faktisk..

- Byttet begge stikkakslene bak.
- Byttet bremsebånd og tromler bak.
- Nils laget nytt bremserør for meg bak over akselen.
- Festet batterikassen bak.

Etter bremsene ble luftet skikkelig ble det skikkelige bremser, har ikke hatt bedre på denne tror jeg..

I morgen blir det bytte av kryss i stikkakselen foran på passasjersiden og muligens forlenging av bumpstops bak.

Så er det challenge!:eyemouth:

sivrt
08-10-2008, 19:06
Ulven overlevde Jeepchallenge i helga med glans.. Fikk en bulk i kanalen på passasjersiden og bredderne foran løsnet litt, ellers ingenting..

Noen teaserbilder fra helga:grinpimp:

sivrt
08-10-2008, 19:35
Ikke noe å si på innflex hverken foran eller bak her, he he:smokin:

Tommy
08-10-2008, 19:41
Når kommer det noen resultater fra Chhallengen da??

sivrt
08-10-2008, 19:52
Vi kjørte egentlig alle løypene uten poster og poengberegning siden vi ble så få biler. Ble mer frikjøring i oppsatte seksjoner. De fleste kom seg gjennom alle seksjonene også så vi begynte egentlig bare å telle antall vinsjinger i løpet av begge dagene..

Den soleklare vinneren ble Nils i Rødhette. Han ble ikke vinsjet en eneste gang i noen av de tilsammen 14 seksjonene! Utrolig bra kjørt hele helgen..

sivrt
08-15-2008, 00:15
Noen bilder til.. Pimpet luftfilteret litt, he he.. Moddet slangen fra veivhuset litt også. Brukte det orginale plastrøret og trakk slangen på utsiden. Dette gjorde jeg for å få den orginale bøyen på slangen. Ser litt bedre ut synes jeg og slangen blir mye stivere.
26047
26091

Og et bilde av den nye plasseringen til batterivelgerbryteren. Plasserte den så høyt som mulig for å unngå gjørme og lignende.
26048

sivrt
08-15-2008, 00:23
Har også fått montert begge hornene, på nye plasser da. Må nesten ha horn til EU kontrollen i november.

Koblet opp Bosch tåkelysene i Warnfangeren. Kunne bruke det orginale ledningsnettet og bryteren siden de ble levert med jeepen som ledningsnettet er fra opprinnelig. Greit med vanntette koblinger på den plassen, regner med det blir fler ganger under gjørme og vann på den fangeren:grinpimp:
Tenkte å montere gitter foran dem men fant ut av at gjørmen kan bli vanskelig å spyle vekk da.

sivrt
08-16-2008, 17:26
Fikk montert Hiliften på tire carrieren idag. Borret bare to hull i selve armen etter litt måling og satte i to stk 12mm gjengestenger. Satte på to muttere og en skive som skal holde jekken borte fra resten av fangeren og festet jekken med vingemuttere.
Som dere ser på bildene mister jeg ikke noe markfrigang bak heller ved helling.

knixen
08-16-2008, 19:49
Meget flott sivrt!!! Liker jeepen din jeg:beer::beer::beer:

sivrt
08-17-2008, 19:00
Takk for det Knixen.. Synes ikke den er så verst Runneren din heller, he heThefinger

sivrt
08-20-2008, 21:21
Fikk handlet inn en treesaver og et repsett til dekkene før Jeepchallengen. Kjekt å ha som en sikkerhet i verste fall. Kjøpte begge deler hos larsenvinsj, billig og bra service.

knixen
08-20-2008, 21:24
Hvor kjøpte du batteripol-skoene??? Jeg trenger og finner ikke...

sivrt
08-20-2008, 21:27
Jeg kjøpte mine på Batterielektro i Arendal. De var de eneste e fant som hadde polsko med 10mm bolt. Du får polsko med 8mm bolt hos Maritim.no og Bema.

Mikael
08-20-2008, 21:28
Heftig Jeep.
Ganske god ut- og innflex på den :smokin:

sivrt
08-20-2008, 21:31
Takk for det Mikael.. Begynner å nærme seg sånn jeg vil ha den nå..

sivrt
08-22-2008, 00:42
Da ser det ut til at det kommer 35" Procomp X-Terrain hjul på vognaThefinger

Så da er det bare å montere SYE og Teraflex budget boost før montering av nye lisser..:grinpimp:

Må nok kjøre litt forsiktig da før akslene er oppgradert til noe kraftigere..

Er dette landets første 2 dørs XJ på 35" tro?:eyemouth:

sivrt
08-22-2008, 00:44
Et lite bilde av en annen kjent XJ da den gikk på 35" X-Terrain, bare for å vise hvordan det blir..:grinpimp:

knixen
08-22-2008, 00:51
du ender kanskje på 36" snart du også??? Blir jævlig tøft det der!!! :beer::beer::beer:

(Fant forresten bare minus pol-sko her, må lete etter noen til pluss ellers må du ta deg en shopping runde...:wink_animate:)

sivrt
08-22-2008, 01:01
Planen var egentlig 36" IROK, men tror ikke den blir så bra å kjøre med langs veien da. Har jo tross alt skilter på denne og kjører den til og fra treff. Kjører denne faktisk like mye som WJ`n, bare fordi den er så gøy å kjøre:smokin:
Flex blir også dårligere med 36" og svingradiusen blir også noe mindre siden IROK er 13,5" breie og X-Terrain er 12,5".

Men man vet jo aldri, he he.. De slites nok ut en gang disse også..Thefinger

Du får bare si ifra så sender jeg deg nye polsko jeg vettu. Jeg ga 52,- per stk for de med 10mm. Er omtrent dobbelt så dyre som de med 8mm bolt. Men hvis det gir bedre kontakt for vinsjen så er det billigere enn reservedeler til den.

Planen er å oppgradere kablene på vinsjen også. Er jo bare 35 kvadrats ledninger på den orginalt.

Amund
08-22-2008, 09:32
Flexer da fint med 36..

http://amund.bilbygging.no/coppermine/albums/userpics/10062/normal_Nikon_D40_051_krymp.jpg

http://amund.bilbygging.no/coppermine/albums/userpics/10062/normal_Nikon_D40_046.JPG

har ikke merka noe galt med svingen heller, men det ser ikke akkurat ut som jeg kunne dratt en skarp venstre på det siste bildet, hehe

denne bilen er grusom å kjøre etter veien, men det er ikke dekka sin skyld.. 4-runnern er helt strøken helt opp til 130 km/t, den har samme dekk, og til og med beadlockfelger, aldri balansert... :smokin:

knixen
08-22-2008, 10:52
denne bilen er grusom å kjøre etter veien, men det er ikke dekka sin skyld.. 4-runnern er helt strøken helt opp til 130 km/t, den har samme dekk, og til og med beadlockfelger, aldri balansert... :smokin:

Det sier seg selv... :smokin::smokin::smokin:

sivrt
08-22-2008, 11:04
Forhåpentligvis vil det hjelpe noe på handlingen av bilen med longarmene på 35". Irok er jo grisetøft på den bilen, men som du sier Amund ikke bra å kjøre langt med. Så da får jeg heller nøye meg med 35", trenger jo ikke være størst heller..Thefinger
Får heller satse på den største 2 dørs XJ`n, he he..:grinpimp:

sivrt
08-24-2008, 20:19
Fikk testet flexrampen på Brokelandsheia igår i forbindelse med kjøring sammen med KOK..
Flexen kunne vært bedre kanskje, får se om jeg kan modde litt under der.

Vier
08-24-2008, 20:38
Det er jo ikke plass til mer flex i skjermene dine uansett. Må heve mer da...
Nei det er viktigere med manuelle sperrer både foran og bak, men det har du kanskje?

sivrt
08-24-2008, 22:19
Den skal opp 1,5" - 2" til for å få plass til 35". Kommer etter SYE er montert..

Sperrer har jeg ikke dessverre, kun orginal diff.brems. Gidder ikke montere sperre i de akslene jeg har nå. Skal oppgradere til kraftigere etterhvert.

Amund
08-24-2008, 23:03
Enig med Vier, hvis du skulle hatt mer flex - hvor skulle du gjort av den? Thefinger Syns det ser respektabelt ut det der :smokin:

sivrt
08-24-2008, 23:42
Nei innflex er det nok av, det er jeg enig i. Den må jeg faktisk begrense litt så ikke bredderne blir revet løs igjen sånn som på jeepchallenge for 2 uker siden.

Tenkte mest på mere utflex, eller drop om du vil.. Er nok mer å gå på der. Er sikkert hovedsaklig demperne som begrenser utflexen foran. De øvre kontrollarmene begrenser nok også litt men det er det ikke så mye å gjøre med. Hvis man ikke monterer andre longarms da der de øvre kontrollarmene er festet midt på de nedre.
Men det blir nok ikke aktuelt på denne.

Når xj`n blir 2 tommer høyere vil jo egentlig demperne være tilsvarende for korte. Men de funker fint så det får vente til jeg trenger nye. Da blir det sikkert nok et sett med Procomp MX-6 i rett lengde. Er jo bare å bygge om foran til øye-øye dempere og måle hvor lange de må være når de er fullt komprimert.

Time will show!

sivrt
08-31-2008, 23:11
Da var 35 tommerne i hus.. Så nå er det bare å få Ulven litt høyere og bygge om transferkassen til SYE. Bumpstops må også forlenges..

Så er det bare å holde utkikk etter en kraftigere bakakselThefinger

På siste bildet ligger de nye dekka foran vinterdekkene til WJ`n, de er 245/75-16 til sammenligning..:grinpimp:

knixen
08-31-2008, 23:20
Blir tøft det der... dekkene ser ut til å trenge en vask... :smokin:

Btw, på siste bildet så ser det ut som en aksel som ligger der, er DEN sterk nok??? :grinpimp:

sivrt
08-31-2008, 23:26
Det ligger faktisk to aksler der Knixen.. Men den øverste av de er en vanlig Dana 35 med C-clip fra en `97 XJ. Den er ikke kraftigere enn den jeg har på nå, er samme aksel.
Men planen er å bytte ut bakakselen med en Dana 44 eller Ford 8.8 på sikt. Tenkte å bare kjøre litt mer forsiktig frem til da. De er jo ikke akkurat enkle å finne til en grei pris.
Planen foran blir å bytte til en nyere dana 30 uten disconnect og montere Warn stikkaksler som er kraftigere. Warn leverer ikke disse til disconnect aksler.
Dreving skal også byttes til 4.56 når jeg engang får ny bakaksel.
Sperrer foran og bak står også på ønskelisten da..

Nils
09-01-2008, 11:05
Så en god del større ut disse ja..... spørs om e ikkje må finne på noe lurt nå..... får sette på belter istedet e kansje.Thefinger
Blir kult som fy hvertfall:smile:

Double Toy
09-01-2008, 22:37
Har du kanskje non gamle dekk du må kvitte deg med nå da:smokin:

Blir nice det her...eller rettelse, bilen er jo allerede ganske så nice:beer:

sivrt
09-02-2008, 00:43
Så en god del større ut disse ja..... spørs om e ikkje må finne på noe lurt nå..... får sette på belter istedet e kansje.Thefinger
Blir kult som fy hvertfall:smile:

He he.. Vi får se hvor stor forskjell det blir etterhvert vettu.. Tenkte å begynne på hevingen i morra.

Har du kanskje non gamle dekk du må kvitte deg med nå da:smokin:

Blir nice det her...eller rettelse, bilen er jo allerede ganske så nice:beer:

MT/R`ene som står på nå skal nok min bror overta. Han skal bygge en 2 dørs til etterhvert. All black:grinpimp:
Takker for det du..

sivrt
09-02-2008, 21:01
Da var endelig 35 tommerne montert!!

Monterte 2" Teraflex budget boost, bestående av lengre sjakler bak og spacere foran. Fjernet OME spaceren på 1 cm foran siden sjaklene ikke hever like mye som spacerne.

For de som er interessert løfter sjaklene 1,75" og spacerne foran 2".

Tok noen dårlige bilder ved siden av Nils sin Rødhette som har ca 5,5" løft og 33" av samme typen, dvs Procomp X-Terrain..Thefinger

sivrt
09-02-2008, 21:48
Har ikke fått prøvd den så mye enda, bare kjørt rundt en mil. Men det er overraskende lite vibrasjoner til å ha 7" heving uten SYE kit montert. Dette blir montert til uka uansett da..
Gikk ihvertfall greit i 85km/t, og det med ubalanserte dekk! Hadde ingenting kast i felgene, kun høydekast i dekkene. Bare det synes jeg er utrolig med tanke på at både meg og Stein i JCN som hadde felgene før meg, har brukt de skikkelig i terrenget.
AR Torque thrust med sentreringsmuttere må være kraftige saker, he he..

Bønna
09-02-2008, 22:27
detta blir bra:smile:

martin
09-02-2008, 23:51
Hmm må nok si jeg er en smule sjalu nå,du har en av om ikke den råeste xjèn her til lands.
Sperrer som må bli det neste vel:smokin:

sivrt
09-03-2008, 01:02
Takk for det du..:smile:

Sperrer kommer nok etterhvert. Må først og fremst ha tak i en kraftigere bakaksel. Når den kommer blir begge akslene giret om til 4.56 og sperrer satt i. Men har faktisk klart meg veldig greit uten til nå. Har bare orginal diff.brems bak og har kjørt opp bakker som har vært en del av både promod og proto løyper.

Nils
09-03-2008, 10:03
Gleder meg til og se den i farta nå.. eller i slow heia...:smile: hehe nytt ord det nå.. skal bare ut og slowe litt i heia gøbben.........

Nils
09-03-2008, 10:05
Tror e må ha en spacer foran så er får rettet den litt ja... bilen min ser jo orginal ut ved siden av din nå.. men har jo ikke lyst til og miste hele stuket heller..:smile:

sivrt
09-03-2008, 10:56
He he, ja det ble litt forskjell i fronten på de nå gitt.Thefinger. En spacer på 1" eller 3/4" hadde gjort seg på "hetta" nå. Da beholder du stuket au vil e tro.. Mulig den vil bli noe rettere hvis du bytter de orginale fjørisolatorene i toppen der..

Hvis ikke er det lettere å ta ut og inn dine fjører enn mine da:eyemouth: Hvis du vil endre på det igjen..

sandviper
09-03-2008, 11:03
Tøfft med 35 grattis, venter på flexe bildene...

Nils min er litt segen bak planen var egentlig teraflex BB bak, men tror heller jeg fjerner spacerene fremme, hvis ikke det subber kan du få de for en billig penge hvis du må opp litt.

sivrt
09-03-2008, 11:13
Takker..

Flexebilder kommer vettu.. Må bare få på noen skikkelige bumpstops først. Skal se litt på det idag var planen..

Nils
09-03-2008, 21:34
Tøfft med 35 grattis, venter på flexe bildene...

Nils min er litt segen bak planen var egentlig teraflex BB bak, men tror heller jeg fjerner spacerene fremme, hvis ikke det subber kan du få de for en billig penge hvis du må opp litt.

Ja det hadde vært greit.. men tror e skal lage noen.. men blir ikke det noe av hadde det vært en deal..:smile:

sivrt
09-03-2008, 22:36
Ble ikke bumpstops idag allikevel gitt.. Ingen som selger hockeypucker endaThefinger. Tenkte å bruke 4 pucker inne i hver fjør foran. Har boret et hull i hver "fjørmonteringsplate" på akselen. Skal bore hull gjennom alle puckene og tre igjennom en lang 10mm bolt. Da vil den orginale bumpstoppen i toppen av fjøra treffe disse istedet for nede på akselen..

Men slenger inn bilder av den siste hevingen.. Sjaklene bak og spacerne foran. Den sorte spaceren som ligger under Teraflex sin er en 1" spacer laget på jobb i teflon. Satte den inn for en stund siden for å kompensere for vinsjfangeren og vinsjen..

sivrt
09-03-2008, 22:38
Fikk pimpet nakkestøttene litt idag ogsåThefinger Min kjære søster sydde på noen Warn merker for meg hun hadde kjøpt på Ebay..:grinpimp:

Vier
09-03-2008, 22:41
Ble ikke bumpstops idag allikevel gitt.. Ingen som selger hockeypucker endaThefinger. Tenkte å bruke 4 pucker inne i hver fjør foran. Har boret et hull i hver "fjørmonteringsplate" på akselen. Skal bore hull gjennom alle puckene og tre igjennom en lang 10mm bolt. Da vil den orginale bumpstoppen i toppen av fjøra treffe disse istedet for nede på akselen..

Det er en god plan, billig og fungerer helt topp :smile:

sivrt
09-03-2008, 22:45
Ja har brukt det på min forrige XJ, funker som fy.. Men da limte jeg de sammen med PL400, det holdt ikke så lenge. Derfor gjennomgående bolt og mutter..
Kan være litt klønete på passasjersiden, der må trackbar demonteres. Men boret hullet ovenfra når fjøra var ute så jeg håper jeg kan få en mutter forbi..

Men men, må justere trackbar uansett etter siste hevingen så hvis den må av i akselenden tar jeg det da..

knixen
09-03-2008, 23:00
Du står på sivrt!!! Kjempejobb! :beer:

sivrt
09-03-2008, 23:10
Takk for det Knixen..:smokin:

Slenger inn noen bilder av vogna ved siden av Piddå sin MJ, orginal høyde og 30x9,5-15

Litt forskjellThefinger

knixen
09-03-2008, 23:12
Takk for det Knixen..:smokin:

Slenger inn noen bilder av vogna ved siden av Piddå sin MJ, orginal høyde og 30x9,5-15

Litt forskjellThefinger

Liker sånne bilder! Kommer du å tar bilder atme min også???:beer::beer::beer:

sivrt
09-03-2008, 23:17
Tror ikke det gitt, he he.. Blir jo min som ser orginal ut daThefinger

Men nå er det nok sikkert noe enklere å få på store hjul på en Runner enn en XJ vil e tro.. Ikke at det er enkelt å få på 39,5" , det er det sikkert ikke..

Double Toy
09-03-2008, 23:27
Litt størrelse forskjell ja...Dritrå, det er det bilen din er:smokin:

knixen
09-03-2008, 23:27
Tror ikke det gitt, he he.. Blir jo min som ser orginal ut daThefinger

Men nå er det nok sikkert noe enklere å få på store hjul på en Runner enn en XJ vil e tro.. Ikke at det er enkelt å få på 39,5" , det er det sikkert ikke..

Tja, kanskje det. Vet ikke igrunn, har jo bare bygd en runner... Fordelen er jo at den har ramme da... Du har en grom XJ... har mange ganger siklet på den godkjente som var til salgs...

sivrt
09-03-2008, 23:35
Litt størrelse forskjell ja...Dritrå, det er det bilen din er:smokin:

Hyggelig at du liker den, he he.. Var deg jeg møtte på stoa idag ?

Tja, kanskje det. Vet ikke igrunn, har jo bare bygd en runner... Fordelen er jo at den har ramme da... Du har en grom XJ... har mange ganger siklet på den godkjente som var til salgs...

Den du tenker på er til salgs enda den, he he.. Er vel eneste som har godkjent 7" OG longarms i vognkortet. Den har ikke dekkene godkjent da.
Min er også godkjent hevet, men ikke med siste hevingen og longarms dessverre. Har også vinsjfangeren i vognkortetThefinger

Double Toy
09-04-2008, 00:23
Var nok meg du møtte ja, i blåbilen:smokin:

sivrt
09-04-2008, 23:18
Fikk montert ferdig Warn skvettlappene idag. Brukte 6mm gjennomgående bolter med skiver på begge sider. 3 stk i hver bushwacker og 1 stk i en fals mellom gulvet og hjulbuen. Skvettlappene er forsterket med noe glassfiberstoff inni så satser på at det holder.
Festet en øyebolt nederst i skvettlappene og monterte en 4mm syrefast langløkket kjetting mellom de og bakfangeren. Brukte syrefaste karabinkroker å feste kjettingen med. Da kan jeg justere de i terrenget hvis det blir nødvendig.
Kjettingene er der for å få skvettlappene litt vekk fra dekket og for å få rett stuk på de. Sånn de henger nå følger de linjen til bredderne..

knixen
09-04-2008, 23:27
Tøft! Men reservehjulet ser jo høyere ut enn taket på bilen så trur du må heve bilen litt mer for å kompensere for dette... ThefingerThefingerThefinger

sivrt
09-04-2008, 23:37
Fikk også trekt om takkonsollen jeg hadde liggende idag. Er egentlig fra en Grand Cherokee (ZJ) men passer sånn passe..
Planen var å ha alle bryterne jeg trenger og CB radioen i denne, men festene er ikke kraftige nok til å ha CB`n der dessverre..
Denne var i beige stoff så jeg trekte den om i sort skai, samme som høyttalerbroen bak. På bildene lyser bare den ene lampen foran, dette aner jeg ikke hvorfor.

Satte også i 4 LED pærer, men det viste seg at jeg hadde fått blått lys:(. Får kjøpe noen til da med hvitt lys. LED lyser ihvertfall mye bedre enn vanlige pærer. Har byttet de som lyser ved fotbrønnene også til hvit LED.

Boret 6 stk 6mm hull i plasten der kompass o.l vises til bryterne. Har montert bryterne men ikke koblet de opp enda..
Bryterne skal gå til:
- Elektrisk vifte i motorrom, i tillegg til rele.
- KC lyktene.
- AC kompressoren, ved bruk av on board air.
- El.kompressoren i lasterom.
- Reserve, til evnt ryggelys.
- Reserve, til evnt rock lights(lyser opp understellet ved nattkjøring)

sivrt
09-04-2008, 23:39
Tøft! Men reservehjulet ser jo høyere ut enn taket på bilen så trur du må heve bilen litt mer for å kompensere for dette... ThefingerThefingerThefinger

Det er nokså flush med taket faktiskThefinger. Men ser litt sånn ut ja når man tar bilder på huk, he he..
Men med et 35" bak der er det mulig det blir noe høyere faktisk..

35" X-Terrain reservehjul kommer om et par uker forhåpentligvis forresten..

sivrt
09-06-2008, 00:39
Fikk puslet litt med jeepen idag også gitt..

Byttet de blå LED pærene ut med hvite LED, ble mye bedre. Den ene lampen som ikke ville lyse viste seg å være dårlig kontakt i bryteren i den lampen..

Før jeg trekte konsollen om..
27796

Montert:
27797

LED pærene lyser endel bedre:
27798

sivrt
09-06-2008, 00:44
Laget meg også en holder til mob.tlf idag. Skjærte til en monteringsplate og boret et hull så jeg kunne bruke den orginale skruen som holder dekselet fast til dashbordet. Da blir det ingen stygge skruehull hvis dette skal demonteres en gang. Er samme montering av mic`en til CB`n på andre siden av rattet..

Greit å frigjøre litt plass i de få rommene som finnes innvendig. Pluss at nå kan jeg kanskje se om tlf ringer når jeg spiller som verstThefinger

sivrt
09-06-2008, 00:48
Laget også et 12V uttak med konstant strøm i lasterommet. Monterte det inne i hulrommet på passasjersiden med uttaket pekende bakover så ikke utstyr som er tilkoblet skal knekke hvis noe sklir inn i uttaket under terrengkjøring f.eks.

Kjekt å ha når man skal på treff så kjølebagen kan være tilkoblet hele tiden:grinpimp: Eller man har en lykt eller lignende man vil lade og allikevel ha uttaket foran ledig..

Resten av dette hulrommet skal bygges om til et rom jeg kan ha luftpåfyller, muttertrekker eller lignende til OBA systemet.. Dekker da halve eller 3/4 av hulrommet med en plate, sånn aluplate med riller i kanskje..

sivrt
09-06-2008, 00:57
Siden det var så fint vær på palmekysten idag tenkte jeg å få tatt noen litt fine bilder av Ulven til en forandring.. Ble ikke så veldig proffe men men... Synes de ble litt tøffe da..:grinpimp:

Amund
09-06-2008, 10:07
Rimelig heftig, men vi er fortsatt spent på om du har plass til noe flex :smokin:

sivrt
09-06-2008, 13:43
He he.. Det blir kanskje litt kjøring i morra.. Må vel få flexet litt da.. Regner ikke med jeg får like god innflex som med 33 tommerne, men det har jeg en liten plan påThefinger

Går å tenker litt på å skjære litt i bredderne. Det går en kant fra nederste del av bredderne og inn mot senter av bilen rundt hele bredderne. Tenkte å skjære vekk denne og bare spare 1cm eller 2 for å få stuffet hjulet inne i hjulbuen. Håper ikke konstruksjonen på bredderne gjør at de blir mye svakere.
Det går muligens å forsterke bredderne innvendig med noe glassfiber..

Skal se om jeg kan lage et bilde av det jeg mener..

sivrt
09-06-2008, 13:54
Tenkte å kappe der den grønne linjen går. Muligens forsterke bredderen med glassfiber på undersiden, altså der hjulet vil komme inn hvis dere skjønner..

Mikael
09-06-2008, 16:50
Jævli kul Jeep !

Men bredderne vil vel kanskje bøye seg lettere, eller knekke lettere hvis du kapper av stivingen under..

sivrt
09-06-2008, 18:37
Takk for det..

De vil nok svekkes noe regner jeg med. Derfor tenkte jeg å forsterke de med glassfiber på innsiden, vist med hvitt felt på bildet.. Håpet det ville holde. Evnt legge inn en aluminiumslist der før glassfiberen legges på for å stive av ytterligere..

sivrt
09-06-2008, 18:39
Laget meg en gummimatte bak i lasterommet idag av noen rester jeg hadde etter min forrige WJ. Ser litt bedre ut frem til jeg får sandblåst og lagt på teppe der bak. Kommer nok til å bruke det da også for å skjerme litt mot olje og gjørme o.l

sivrt
09-06-2008, 18:42
Tok noen flexebilder også idag.. Har ikke laget bumpstops foran enda så tok det litt rolig. Regner med jeg får mer drop, må bare få stoppet innflexen på motsatt side først så jeg kan kjøre lengerThefinger

På sikt skal jeg også ha justerbare øvre kontrollarmer. Både for å få rett vinkel på pinjongen foran og for å flytte akselen litt frem. Burde gå å få den ca 1 tomme frem ved å justere øvre kontrollarmene og longarmene..

knixen
09-06-2008, 19:01
De bushwackerne jeg hadde var kappet slik som du har tenkt, var ingen problem med styrken på de. Knall løsning det der. Tøffe bilder av en tøff bil! :smile:

Double Toy
09-06-2008, 22:47
BW'ene på min bil har ikke slikt no "innmat" som du tenker å kappe bort, og de er fortsatt ganske solide:D Så tror ikke det blir no problem jeg...Har sagt det før, men...biler er rå:smokin:

knixen
09-06-2008, 23:04
BW'ene på min bil har ikke slikt no "innmat" som du tenker å kappe bort, og de er fortsatt ganske solide:D Så tror ikke det blir no problem jeg...Har sagt det før, men...biler er rå:smokin:

det er ikke du som kjøpte mine gamle??? de ble kjøpt til en suzuki...

Double Toy
09-07-2008, 01:06
Er nok ikke det nei...mine er brand new, fra trail tough:smokin:

sivrt
09-07-2008, 23:43
Det var jo betryggende å høre gutter.. Da blir det nok kapping ja. Får noe mer innflex men ikke så veldig mye, kanskje 1 tomme eller noe. Men alt hjelperThefinger.

Og igjen takk for hyggelige tilbakemeldinger.. Alltid morro det:smile:

sivrt
09-09-2008, 01:39
Har hatt litt trøbbel med varmgang en stund nå. Det hadde jeg før jeg byttet motor også. Den eneste delen som ikke ble byttet er radiatoren. Synes det er litt rart hvis begge vannpumpene skulle være like dårlige, spesielt siden skovlene på disse er av stål og slites veldig sjeldent. Er helst lageret som går.

Så jeg renset radiatoren med radiatorrens og ut kom det masse dritt.. Flushet systemet 3 ganger med rent vann før jeg fyllte på med 50/50 kjølevæske.
Men allikevel går den varm. Fikk et tips om å bruke systemrens fra maritim. Er sånn man bruker på båtmotorer men har samme effekt på biler. Så idag, etter en stund siden siste rens, tappet jeg ut kjølevæsken igjen.
Den var ikke helt gal, men endel grums var det i den. Demonterte ekspansjonstanken og rengjorde den igjen, gjorde det sist også. Og i den var det mye grums i bunnen.. Fyllte opp systemet igjen med vann og 15% systemrens. Skal kjøre på dette til i morgen så det får tid til å virke skikkelig og så drenere og flushe nok en gang..

Forhåpentligvis blir radiatoren bedre etter dette, hvis ikke må den nok byttes ut med en ny..

Bildene viser ekspansjonstanken etter jeg hadde helt ut det verste.. Ikke bra..

Amund
09-09-2008, 09:10
Det er bare å kjøpe ny radiator Morten...

ps. slutt å poste bilder fra forrige rektoskopi er du snill! Thefinger

sivrt
09-09-2008, 11:56
Vi får se etterhvert idag Amund når det nye stoffet har gjort sitt.. Men det er jo en kjent sak på disse at gamle radiatorer kan være tette. Ny radiator står allerede på handlelisten på 4wd.comThefinger

He he, så noe ekkelt ut oppi der ja...:eyemouth::laughing:

Joakim R
09-09-2008, 12:23
Hehe, det der så ikke bra ut:puke:

Jeg har brukt orginal mercedes radiator rens på noen biler som har hatt masse olje i kjølesystemet etter deffekt topp pakning og det har fungert veldig bra, selv om det tar lang tid å få vekk all gugge ifra hele kjølesystemet. MB rensen ser ut som havsalt og er noe sitronsyre greier mener jeg å huske. Først pleier jeg å kjøre motorvarm og skru ut tappeplugg ifra radiator/blokk og starte motor igjen mens jeg bruker varmtvanns høytrykkspyler`n uten munnstykke(får å få ned trykket litt) ned i påfyllings hull for å skylle systemet for den værste driten. Når vannet som kommer utifra tappe pluggen ser reint ut begynner jeg med rensen. skru igjen plugg og fyll opp kjølesystem med vann og riktig mengde rens og kjør motor varm og la den stå å gå en stund, tar ofte 4-5 gjennom skyllinger med rens før det blir reint. Selv om du skal bytte radiator så vil det jo være mye gugge i kjølekanalene i motor som er fint å få vekk før nye radiatoren monteres.

Kul bil du har! :smokin:

sivrt
09-10-2008, 00:34
Idag tappet jeg ut systemrensen som har stått i siden igår og flushet systemet 6 ganger. Bilen gikk på tomgang med varmeapparatet på fullt helt til den oppnådde arbeidstemperatur hver flushing før jeg tappet det av igjen. Demonterte ekspansjonstanken også og rengjorde den.

Tok også ut termostaten og testet om den åpnet i en gryte, noe den gjorde.

Etterfyllte med kjølevæskeblanding 50/50 etter dette..

Resultat: termostathuset og slangene var gullrene inni meeen...... Går fortsatt varm:pissed:

Så da blir det ny radiator på meg fra 4wd.com..

Fikk justert styrestaget også så rattet er rett igjen. Justerte også toe in på tie-rod`en. Prøvde også å justere trackbar`en så akselen blir sentrert under bilen. Men det viste seg å ikke være så lett. Måtte bruke masse rustløser, varme og to rørtenger for å få justert den. Så viste det seg at den er for kort. Er jo beregnet på 4,5" løft og ikke 7" så det er ikke nok gjenger på den jeg har nå. Må nok bytte den ut med en beregnet for mer løft..

vegsir
09-11-2008, 23:37
utrolig rå bil det der. blir bare mere og mere forelsket i jeep jeg:shaking::jeep2::maggie::eek:

sivrt
09-14-2008, 01:13
Takk for det Vegsir..:smile:

Fikk gjort litt småting idag også..
- Flyttet CB radioen, den sto litt i veien for beinet der den var.
- Trakk 8 ledninger fra under dashen opp til takkonsollen til bryterne.
- Monterte et ute/inne termometer, kjekt å ha..
- Festet litt av ledningsnettet i motorrommet skikkelig.
- Festet utluftningene til kassene i motorrommet skikkelig.
- Byttet dekslene som er rundt bryterne til vinduene fra krom til svarte.
- Smørte opp og byttet splinter i dørstopperne.

For å feste CB`n, utluftningene og ledningsnettet brukte jeg popnaglemuttere. Genial oppfinnelse det der..

I morgen skal Ulven til Kongsberg på JCN sitt høsttreff.. Kommer nok noen bilder derfra også for de som er interessert

Noen bilder av det siste..

Ropavo
09-14-2008, 13:17
Det gikk bra med dekka ser jeg. Ble en jævlig tøff Jeep. Holder de på lufta da?
Har du prøvd å slippe luft?

sivrt
09-14-2008, 21:12
Det gikk greit å få de på ja.. Kjørte på rundt 6-7psi idag på høsttreffet til JCN og det gikk fint det og. Men fant en stygg skade på det ene dekket da. Den ene knasten har en revne rundt halve som er nokså dyp. Så det dekket blir satt på som reservehjul. Kjøper et nytt et til uken som skal erstatte det.

sivrt
09-14-2008, 21:45
Et par bilder fra Jeepclubnorway sitt høsttreff på Kongsberg idag.. Endelig kjørebilder med 35"Thefinger

Første på lista nå er Bumpstops for å si det sånn, he he

sivrt
09-15-2008, 20:08
Idag fikk jeg laget meg bumpstops foran, ikke et øyeblikk for tidlig..

Kjøpte 8 hockeypucker, 4 til hver side. Boret hull i akselen der fjørene sitter til en gjennomgående bolt. Siden jeg skulle ha såpass mange pucker på hver side, brukte jeg en gjengestang på 13cm med muttere og skiver.

Enkelt og greit, funker gjør det ogsåThefinger

sivrt
09-15-2008, 20:16
Fikk også trimmet litt på bredderne foran idag.. Grunnen til dette var for å få stuffet dekkene litt bedre og dermed mer plass til innflex.

Her er bredderne i orginal versjon, har bare trimmet de litt i nedre hjørne på dette bildet.
28184

Her har jeg skjært de til med en rotterumpe, sparte ca 2 cm for å beholde noe stivhet i de.
28185

Montert igjen på jeepen.
28186

28187

28188

Ble litt mer stuffing her gitt:grinpimp:
28189

Litt fler bilder av testingen..
28189

28190

28191

Alt i alt ble jeg veldig fornøyd og bredderne er fortsatt stive nok i massevis. Økte nok innflex med et par tommer ca. Tar fortsatt littegrann inni helt nede mot dørene når jeg svinger ved full flex men det får gå..

ShuDuck
09-15-2008, 20:44
det blei gode greier. Er ikke BW tiltenkt å være "hule" ?

Du trenger bare en BFH eller en vinkelsliper så får du vel vekk det siste og :D

sivrt
09-16-2008, 00:20
Bushwackerne til Wrangler er laget sånn som disse men de er noe tykkere i plasten.

Det stålet som er på innsiden der er ikke i veien faktisk. Bumpstops`ene stopper dekket et par millimeter før, he he.
Kunne kappet de ned til der platene møtes da, trenger bare litt plass til boltene som holder bredderne. Men som sagt ikke nødvendig akkurat nå.

Har banket flatt noe under der da, den falsen som sitter på veggen mot pedalene.

vegsir
09-16-2008, 16:06
det er ikke verst at det er godkjent ogsåThefinger

sivrt
09-17-2008, 18:53
Nei alt hjelper, he he.. Ikke verst med godkjent "Redneck bumpstop kit"Thefinger

Var en svipptur til Bgnor idag og fikk meg reservehjul til Ulven. Samme dekktype og dim som de andre, må bare seipes og legges om først så er det klart..

Tok det med samtidig som broder tømte lageret der inne:eyemouth: Blir nok en grom XJ garasje til her inne snart. Omtrent alt av deler til hans XJ er kjøpt allerede eller er på vei.. Fortsettelse kommerThefinger

sivrt
09-20-2008, 00:15
Idag fikk jeg endelig montert SYE kit`et fra Tom Woods og den nye mellomakselen. Var utrolig enkelt og nesten litt irriterende at jeg ikke har gjort dette før nå..

Her kommer en liten write-up for de som lurer på å gjøre dette på en NP242 transferkasse.

La ut alle delene på benken og fant ut av hvordan dette skulle passe sammen
28307

Først fjerner man mellomakselen bak, denne brukes ikke igjen da man må ha ny mellomaksel med "teleskopeffekt". Kassa tømmes også for olje. Da ser kassen sånn ut:
28308

Man fjerner den ytterste hylsen som simmeringen sitter i, ser da slik ut:
28309

Så demonterer man begge sensorene og tar ut splinten som holder mainshaften fast til det bakerste dekselet på kassen:
28310

Så er det bare å dele fordelingskassen, vær obs på at den øverste bolten er en 10mm 12 kant hode på. Oljepick-up og pumpe følger med dekselet av. Når kassen er delt ser det slik ut:
28311

Så er det bare å fjerne kjedet og dra ut den orginale mainshaften. Denne blir strippet for deler på benken og satt over på den nye akselen.
28312

Når akselen er på benken er det en splint som holder den tynneste delen med splines. Når den er fjernet er det bare å dra av denne delen. Neste splint, som er noe større, holder drevene. Når man tar ut disse drevene må man passe på nålene som ligger mot mainshaften, disse kan lett falle ut. Så er det bare å montere delene på den nye akselen.

Her er kassen uten mainshaft og kjede, klar for den nye mainshaften:
28313

Ny mainshaft montert i kassa uten kjede:
28314

Når kjedet er montert og magneten i bunnen av kassa er satt på plass er det bare å legge på tetning og sette på igjen dekselet som utgjør den andre halvdelen av fordelingskassen. Så legges tetning på før det siste huset monteres. Det som sensorene sitter i, pass på at speedometergiret settes i likt som det sto. Hvis ikke virker ikke speedometeret. Så settes splinten på mainshaften på igjen. Da ser det slik ut:
28315

Det neste er å montere den nye delen som tetter mellom kassa og monteringsplaten til den nye akselen. Denne delen har en dobbel simmering som neste del tres inn i. Bruker samme boltene som orginalt. Så tres monteringsplaten til mellomakselen inn på mainshaften og denne festes med en stor skive, låseskive og bolt i mainshaften. Da skal det se noe sånn ut:
28316
28317

Så er det bare å montere den nye mellomakselen med 4 bolter med låseskiver og Loctite til kassen og på vanlig vis i bakakselen. Da ser det slik ut:
28318
28319

Så er det bare å fylle opp kassen med ny frisk ATF olje og det er klart for prøvetur:grinpimp: Det er viktig at vinkelen mellom pinion og mellomaksel er omtrent null..

Etter å ha kjørt litt med SYE kitet montert må jeg si jeepen er mye stillere inne i kupeen og vibrasjoner finnes ikke. Godt fornøydThefinger. Burde montert dette for lenge siden, settet fulgte med jeepen når jeg kjøpte den september ifjor, he he

knixen
09-20-2008, 00:22
Strøkent sivrt!!! :beer:

dynna
09-20-2008, 08:01
Ser bra ut detta. Hvordan skal du gjøre det i inner skjermen din? Hos neg er det dårlig med lakk og andre ting som beskytter mot rust.

Øystein
09-20-2008, 14:09
Dette ble fint:smile:, men du har montert mellomakselen feil!
Se på bildet, disse skal være rett overfor hverandre, så du må ta av og "vri" akselen på splinesen:wink_animate:
Jeg tror også det er lurt å endesnu mellomakselen, hvis kryssene er like. Da får du splinesen lenger unna terrenget og forhindrer at vann kommer inn.

Per Lys
09-20-2008, 19:42
Han har CV kryss så denne er helt riktig montert
Per L

Nils
09-21-2008, 15:31
Saa bra Sivert... sitter og folger med paa hva som skjer fra mallorca vettu.. hehe har jo ikke aa eller noe her nede..

sivrt
09-21-2008, 22:42
Strøkent sivrt!!! :beer:

Thanks!

Ser bra ut detta. Hvordan skal du gjøre det i inner skjermen din? Hos neg er det dårlig med lakk og andre ting som beskytter mot rust.

Jeg har banket flat den kanten som er mellom platene men har ikke fått gjort noe mtp grunning o.l . Planen er å sandblåse jeepen under og innvendig, tar hjulbrønnene da..

Dette ble fint:smile:, men du har montert mellomakselen feil!
Se på bildet, disse skal være rett overfor hverandre, så du må ta av og "vri" akselen på splinesen:wink_animate:
Jeg tror også det er lurt å endesnu mellomakselen, hvis kryssene er like. Da får du splinesen lenger unna terrenget og forhindrer at vann kommer inn.

Godt observert.. Tenkte ikke på det engang med at ikke yoke`ene ikke sitter over hverandre. Måtte nemlig dra den fra hverandre siden lokket som sitter mot nederste kryss hadde løsnet, sikkert da akselen bunnet i splinesene under frakt.. Dette må fikses.
Kan nok ikke snu noe mtp splines, yoke`ene er ikke like i begge ender. Er lengre ører på den siden mot akselen..

Saa bra Sivert... sitter og folger med paa hva som skjer fra mallorca vettu.. hehe har jo ikke aa eller noe her nede..

Er fornøyd e vettu.. Håper dere koser dere der nede.. Var forresten på fest igår med en nybakt Grand Wagoneer FSJ eier..

Amund
09-22-2008, 01:24
Godt observert.. Tenkte ikke på det engang med at ikke yoke`ene ikke sitter over hverandre.

Per heter ikke Lys for ingenting, siden det er dobbeltkryss oppe så kan du sette den nedre yoken på akkurat hvilket klokkeslett du bare vil :smile:

Øystein
09-22-2008, 16:38
Per heter ikke Lys for ingenting, siden det er dobbeltkryss oppe så kan du sette den nedre yoken på akkurat hvilket klokkeslett du bare vil :smile:

Hmm, hvorfor?

Amund
09-22-2008, 17:29
Hmm, hvorfor?

Fordi de 2 kryssene oppe kansellerer ut hverandre når det gjelder ujevn hastighet, kryss nr 3 på samme aksel bør da ha minst mulig vinkel, for å gi jevn hastighet på begge sider av krysset. UUuuh jeg har feber, er visst ikke så flink til å forklare i dag...

sivrt
09-28-2008, 21:00
Har nå rettet den nye mellomakselen så yoke`ene står ovenfor hverandre. Men viktigere, har fått tettet en lekkasje som kom etter montering av SYE. Det viste seg at når bolten som holder monteringsplaten til mellomakselen var dratt til kunne denne platen skyves 3-4mm innover mot kassa. Dermed lakk det olje ut i splines`ene. Det fulgte med en stålring som jeg ikke fant noen plass til under monteringen. Derfor satte jeg denne på mainshaften bak monteringsplaten og foran det bakerste lageret i kassa. Så dro jeg til bolten med stor skive bare sånn passe, er låseskive også på den. Drar man for hardt her vil mainshaften ligge i spenn og utgående lager ta kvelden fortere.

Resultat: No more leaks!:smokin:

sivrt
09-28-2008, 21:08
Har også gjort noen småting de siste dagene, mest bare dill og kos..Thefinger

- Byttet dekselet over girspaken.
- Byttet ut pærene som gir lys til giranvisning og 4x4 anvisning til LED, ble mye tydeligere kan man si.
- Montert en koppholder ved siden av CB`n
- Etterstrammet alle bolter på longarms m/braketter, øvre kontrollarmer og crossmember til transfercase.
- Smurt opp alt av forstilling, longarms og begge mellomakslene.
- Kappet til et syrefast rør som tres på akselen til tire carrier`en når denne ikke er montert. Laget denne så fettet holder seg der slik at denne akseltappen ikke ruster.
- Montert brannslokningsapparat på venstre side av førerstolen. Borte hull i plastdekselet som sitter nederst mot gulvet og brukte 4mm gjennomgående bolter med skiver og låsemuttere.. Bilder under her..

sivrt
10-05-2008, 12:29
Byttet bakseteryggen igår til en rygg med fester for nakkestøtter. Dette tror jeg ikke kom som en option i `86 men er kjekt og ha.:eyemouth:

Først fjernet jeg trekket og de plastbrakettene som sto i donorryggen:
29373

Her er festet jeg trengte for å montere nakkestøttene, bytter egentlig hele stålkonstruksjonen og skumplasten. Bare trekket og monteringsdetaljene på siden av seteryggen som beholdes.
29374

Fant ut av at de orginale nakkestøttene bak var større enn de foran. Liker best utseende på de foran men de har ikke samme innfestning. Så da byttet jeg over stengene som går ned i seteryggen. På bildet vises stengene som var i nakkestøttene orginalt. Byttet disse over og vips, frontnakkestøtter bak med samme justeringsmuligheter som orginalt. Det ekstra trekket var også for lite til de orginale støttene bak, og må jo ha de på. Kan ikke ha grått og sort interiør med beige nakkestøtter bak, he he.
29375

Så monterte jeg det orginale setetrekket igjen og det ekstra trekket. Laget hull til de plastbrakettene som stengene går ned i i trekket og monterte disse. Ferdig montert med trekk.
29376

Prøvesatt baksetet og justerte nakkestøttene helt opp for å sjekke at de har en funskjon også. Funket helt topp. Når de er helt nede er det noe bedre utsikt bakover også enn med de orginale nakkestøttene.

Denne "ombyggingen" av nakkestøttene tok kanskje en times tid og var veldig rett frem. En grei oppgradering mtp både sikkerheten til de som sitter bak og utseendemessig..:grinpimp:

Rocker
10-05-2008, 12:44
Det ble flott sivrt (litt sjalu jeg på de nakkestøttene), men jeg har skinn Thefinger

Mvh
Rocker

sivrt
10-05-2008, 12:50
Det går sikkert å gjøre samme jobben på et skinnsete da hvis du får tak i en donorrygg en plass..

Skulle gjerne hatt sorte skinnseter jeg også, men de kommer ikke med vipp dessverre. Må jo ha det i en 2 dørs vettu..:(

Rocker
10-05-2008, 12:58
Ja, sikkert, men å kjøpe et slikt koster jo flere 1000,- så det får bare være....
Mine seter er mørkegrå
Finnes de skinnsetene i svart i det hele tatt?
(De ser svart ut på bilder)

Mvh
Rocker

sivrt
10-05-2008, 13:01
De er kanskje mørkegrå ja.. Vet ikke om man får helt sorte. De jeg har i WJ`n er mørkegrå de også.

Jeg tenkte mest på at du kan bruke hvilken som helst seterygg og bare flytte over skinnet så har du holdere. Men du må få tak i nakkestøttene i skinn da.. Ikke sikkert det er det enkleste..

Rocker
10-05-2008, 13:05
Nei, det blir sikkert minst like dyrt :eyemouth:
Men din ble fin da :smokin:
Med det samme jeg er igang å skryter: synes bilen din er rå jeg :smokin:

Mvh
Rocker

Sondres
10-06-2008, 12:00
Men viktigere, har fått tettet en lekkasje som kom etter montering av SYE. Det viste seg at når bolten som holder monteringsplaten til mellomakselen var dratt til kunne denne platen skyves 3-4mm innover mot kassa. Dermed lakk det olje ut i splines`ene. Det fulgte med en stålring som jeg ikke fant noen plass til under monteringen. Derfor satte jeg denne på mainshaften bak monteringsplaten og foran det bakerste lageret i kassa. Så dro jeg til bolten med stor skive bare sånn passe, er låseskive også på den. Drar man for hardt her vil mainshaften ligge i spenn og utgående lager ta kvelden fortere.

Resultat: No more leaks!:smokin:

HVa var det jeg sa;) jo at det kom til å lekke olje gjennom splinesa ;)

Hehe..
Sjekk bildene av bilen min etter 15 timers poleringsjobb;)
http://http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?p=103559&posted=1#post103559

Rocker
10-06-2008, 12:26
Tror det er feil på første linken din der Sondre :smokin:

Mvh
Rocker

Sondres
10-06-2008, 13:16
Tror det er feil på første linken din der Sondre :smokin:

Mvh
Rocker

http://www.pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=11229&page=3

sivrt
10-10-2008, 19:59
Idag har jeg fått vinnerbudet på et nytt hus med garasje..

Så nå utvides snart "Sivrt`s Jeep garage" til 50 kvadrat med varmekabler, epoksy på gulvet, masse lys, garasjeportåpnere x 2 og innlagt 3fas. Denne er også fullt isolert og dyp..

Blir morro å få en skikkelig plass å skru i, istedet for å kapre garasjen til Nils hele tiden, he he..:grinpimp:

For de som er lokale forlater jeg nå byen og flytter til FrolandThefinger
Skal bli deilig å komme seg på "landet" igjen etter 8 år..

Bilder kommer selvfølgelig, he he.. Var vel ingen som lurte på det?

vegsir
10-10-2008, 20:36
Idag har jeg fått vinnerbudet på et nytt hus med garasje..

Så nå utvides snart "Sivrt`s Jeep garage" til 50 kvadrat med varmekabler, epoksy på gulvet, masse lys, garasjeportåpnere x 2 og innlagt 3fas. Denne er også fullt isolert og dyp..

Blir morro å få en skikkelig plass å skru i, istedet for å kapre garasjen til Nils hele tiden, he he..:grinpimp:

For de som er lokale forlater jeg nå byen og flytter til FrolandThefinger
Skal bli deilig å komme seg på "landet" igjen etter 8 år..

Bilder kommer selvfølgelig, he he.. Var vel ingen som lurte på det?

te froland?:rasta::shaking:nono uff da. men blir sikkert deilig med egen garasje. får bilen stå inne hele tia også da kanskje?Thefinger det fortjener den så rå som den e blitt

sivrt
10-10-2008, 23:51
Blir bra i Froland seddu, he heThefinger. Er jo fra Rykene så der passer jeg rett inn..

Ulven får nok hedersplassen innvendig ja. Planen på sikt er å bygge en carport med strøm og lys foran garasjen med plass til 2 biler til. Da blir det bedre plass til et noenlunde verksted der inne..

Takk for komplimentet du..

Rocker
10-11-2008, 00:01
Gratulerer med nytt hus Sivrt.
"Gøy På Landet" sier jeg bare :smokin:

Amund
10-12-2008, 19:06
Gratulerer med nytt hus. Da er det bare å kjøpe rør ? :smokin:

sivrt
10-12-2008, 19:38
Takker..

Men hva i all verden skal jeg med rør? Lage vask med kaldt og varmt vann kanskje.. Tja..Thefinger

Neida, synes det er bedre med skilter jeg. Min jeep er ingen trailer queen vettu Amund..Thefinger

sivrt
10-24-2008, 16:59
Siden jeg for tiden er på jobb på sjøen skjer det lite med Jeepene..

Men fant igjen den gamle garasjen min på Offroad.no med min første Jeep:laughing: Startet den i august 2003. Har vært littegranne utvikling siden den gang på XJ parken min kan man si .

Link til garasjen på Offroad.no:
http://www.offroad.no/forum/Sivrts-Cherokee-garasje-t3688.html

Amund
10-24-2008, 19:21
Takker..

Men hva i all verden skal jeg med rør? Lage vask med kaldt og varmt vann kanskje.. Tja..Thefinger

Neida, synes det er bedre med skilter jeg. Min jeep er ingen trailer queen vettu Amund..Thefinger

Ikke min heller... det er en trailer queer! :laughing:

Kommer du og Nils til Gjerstadsladden eller?

FrolandPirates
10-24-2008, 21:42
hvor i froland skal du nå då:smokin:
Det er ofte sånn, at folk søker seg hitThefinger

sivrt
10-25-2008, 07:22
Ikke min heller... det er en trailer queer! :laughing:

Kommer du og Nils til Gjerstadsladden eller?

Jeg tenkte å ta Ulven bortover en tur ja.. Har ikke hørt med Nils enda men regner jo nesten med det, he he..

hvor i froland skal du nå då:smokin:
Det er ofte sånn, at folk søker seg hitThefinger

Nå blir det en Langedal residens på megThefinger. Selv om Froland var andrevalgetThefinger

vanco4wd
10-27-2008, 21:31
Idag fikk jeg endelig montert SYE kit`et fra Tom Woods og den nye mellomakselen. Var utrolig enkelt og nesten litt irriterende at jeg ikke har gjort dette før nå..

Her kommer en liten write-up for de som lurer på å gjøre dette på en NP242 transferkasse.

La ut alle delene på benken og fant ut av hvordan dette skulle passe sammen
28307

Hei du! Dette ser jo riktig så lekkert ut :)

Men ble dette settet bestilt fra fra et bestillingsnummer eller tok du mål og fikk lagd mellomaksling spesielt for din bil?
Hva er sånn omtrentlig pris på herligheten?

Utrolig rå xj du har forresten :)

-Ove-

sivrt
10-29-2008, 17:46
SYE kitet fulgte med bilen når jeg kjøpte den. Men tror nok du må ta mål. Settet med aksel kostet 1050$ pluss frakt og moms.

Takker..

sivrt
11-25-2008, 21:49
Er lite aktivitet her inne for tiden dessverre.. Men har nå kommet nokså i orden i huset nå så da står garasjen for tur når jeg kommer hjem igjen. Har ikke hatt Pc heller for tiden så har blitt lite bilder og slikt her inne..:(

Men deler fra 4wd.com har ankommet i garasjen som skal på når garasjen blir ferdig rigget opp..
Ble ikke så mye for min del denne gangen men broder skal bygge opp sin 2 dørs XJ i vinter. Blir en grom sak med rundt 5" løft, 33" MT/R på 15x10 Rockcrawlere og Bushwackere. Annet stæsj han skal ha på blir Warn vinsjfanger, Lund gangstercaps, CB radio++++
Blir nok en egen garasje på den børsa her etterhvert. Kan jo også nevne at denne vogna skal være "all black"..Thefinger

sivrt
12-14-2008, 18:08
Da var mesteparten av verktøyet oppe på veggen og garasjen begynner å ta form. Skuffer og skap er det kommet noe av og Nils og meg laget hyller på loftet til deler o.l.
Neste nå blir å få opp resten av skap, hyller og resten av verktøy og deler fra mitt forrige hus, samt bygge ny arbeidsbenk..

Siden garasjen er isolert er det også lagt gulv på loftet og der skal det fylles opp med deler. Kompressoren skal også stå der oppe for å fjerne støyen. Legger da en slange mellom den og en 30m kabeltrommel nede i garasjen som skal henge i taket..

Piggkjettingene er nå også modifisert til å passe 35" og er prøvemontert men ikke testkjørt enda.

Bilder kommer når jeg får pc`n på nett igjen etter flyttingen..

martinj
12-14-2008, 18:51
på tide med bilder nå ja morten:laughing::laughing:

martinj
12-14-2008, 18:54
men foressten............... å ska du med alt det der verktøyet??? ikke kan du skruThefinger å jeeep er jo så goe greier at de trengs jo ikke skru på. er det bare for å imponerer eller??

øøøø... det er hvertfall derfor jeg har mye verktøy.. så slapp du å si det he he heThefingerThefinger

sivrt
12-14-2008, 20:54
He he, må jo ha verktøy når e har andre kompiser som ikke kjører Jeep enda vettu..Thefinger

Bilder kommer om litt..

sivrt
12-14-2008, 21:22
Her kommer det noen dårlige mobilbilder..

Er helt fra jeg overtok til nå, garasjen er på ingen måte ferdig enda......Thefinger

Kommer mere oversiktlige bilder etterhvert..

ShuDuck
12-14-2008, 21:40
Lys of fin garasje :smile: ser at jeg må få male min hvit innvendig slik som kjerringa sier

ed: hmm hvor er det arbeidsbenken er hen?

Kaare
12-14-2008, 22:00
Makan til orden! Hvor lenge varer det?

martinj
12-14-2008, 23:21
åååå det varer lenge:smile: du skønner han kjører jeeep. å da trenger han nemlig ikke skru he he,, ingen skruing, ingen roting. så enkelt er det:smokin: men jeg ser du alerede har rigget deg med nisse på loftet. det var da koseligThefingerThefinger

vegsir
12-14-2008, 23:52
eh du? er det garasjen som er liten eller bilen som er stor? ser bra ut det her. kanskje froland ikek var så dumt allikavel.Thefinger

var vel ikke tilfeldigvis du som kjørte bak meg her om dagen?

sivrt
12-15-2008, 15:06
Lys of fin garasje :smile: ser at jeg må få male min hvit innvendig slik som kjerringa sier

ed: hmm hvor er det arbeidsbenken er hen?
Arbeidsbenken er bak WJ`n i hjørnet. Blir ny benk der på 2,5m x 2,5m etterhvert. Byttet ut alle lysrør fra varmhvit til dagslys, det hjalp veldig.

Makan til orden! Hvor lenge varer det?
Forhåpentligvis lenge.. Skal ikke ha noe liggende å slenge der. Alt av deler skal på loftet og det verktøyet som ikke henger opp skal inn i skuffereoler og skap.

åååå det varer lenge:smile: du skønner han kjører jeeep. å da trenger han nemlig ikke skru he he,, ingen skruing, ingen roting. så enkelt er det:smokin: men jeg ser du alerede har rigget deg med nisse på loftet. det var da koseligThefingerThefinger
Nils fungerer som loftsnisse her vettuThefinger

eh du? er det garasjen som er liten eller bilen som er stor? ser bra ut det her. kanskje froland ikek var så dumt allikavel.Thefinger

var vel ikke tilfeldigvis du som kjørte bak meg her om dagen?
Garasjen er en nokså standard garasje på 50kvm. Er bare takessene som er under takstolene og de bygger bare noen mm. Så forhåpentligvis er det bilen som er stor, he he.. Men jeg trenger egentlig ikke mer høyde heller. Kan fint ligge under bilen uten å jekke noe, har ca 70cm til kanalene..
Ikke umulig det var meg, men husker ikke en sånn 60 da..

martinj
12-15-2008, 15:12
har akkurat vært der å innspisert. blir veldig bra dette. litt misunnelig på den garasjen. men etterhvert blir det greit for min del også. åssen jeg kom opp den jvlige bakken er jo et helt annet spørsmål:pissed:

sivrt
12-15-2008, 15:15
Skal ikke si noe om det til noen e Martin.. Men idag var faktisk første gangen jeg kjørte opp den bratte bakken full av speilblank is med en svær kassebil på slepThefinger Takk Jeep for Vari-Lok aksler:smokin:

martinj
12-15-2008, 15:20
e blei faktisk litt imponert selv. hadde fort 2200-2300kg på kroken der:smile: så får vi jo se i morgen da. må vel slepe renåen da også skal du se. men ikke et stykt ord om renåen. den er faen så grei på flat vei med tørt underlag:smokin:

sivrt
12-15-2008, 15:23
Ja der kan du se..Thefinger

WJ er en ålreit bil det, he he.. Hadde ikke trodd det ville gå så lett e heller, var jo holke der idag.. Men kjekk vogn du har ja, absolutt..

martinj
12-15-2008, 15:28
ja ja ja ja, dette har vi snakket om før. du får aldri meg til å innrømme at jeeep er kjempebra offentlig på på et forum fullt av offroad interessete personer. men kansje når jeg her lånt den til å dra trialbilen til gjerstad. eller når jeg er helt sikker på at ingen andre hører hva vi sier. eller er fullThefingerThefinger

sivrt
12-19-2008, 18:54
Noen oppdaterte spionbilder fra garasjen. Begynner å ta form nå synes jeg.. Er rundt 0 grader ute her nå, ca 15 inne bare med gassovnen på:smokin:

Det grå skapet ved siden av kjøleskapet blir deleskap til alle småting. Er 90 skuffer, alle med inndeling eller mulighet for inndeling oppi skuffene..Thefinger