PDA

View Full Version : Sivrt`s Jeep, Chevy & Polaris garage.

Pages : 1 2 3 [4] 5 6

sivrt
10-09-2009, 01:58
Bruker et Canon 350D ja.. Takk for tips..

Slenger inn noen "reklamer" jeg laget av noen av bildene. Beskjært, tunet fargene og lyset og litt sånt..

Synes de ble litt coole..
46974

46975

46976

46977

Ble mye av det samme her men.. Bare en test egentlig daThefinger

amplifier
10-09-2009, 11:07
Er ikke noen jeepkar selv , men den der e bare rå ! Bra bilder !

knixen
10-09-2009, 11:10
Veldig bra! Det er en fotoregel som heter at det området skal være større den veien tingen peker. Dvs at de siste bildene burde hatt fronten på bilen andre vei, eller fokusert på området fra bilen og bortover.

Men dette er kun fordi du ba om foto-tips. Når det gjelder instillinger så kan jeg ikke Canon sitt oppsett, har Nikon kamera og stiller det meste manuelt på mitt apparat.

Jeg har tilgang på A2 fargefoto utstkrift hvis du ønsker noe skrevet ut. Min far som har, han tar ca 200,- for en utskrift på proff foto papir...

sivrt
10-09-2009, 12:12
Er ikke noen jeepkar selv , men den der e bare rå ! Bra bilder !
Takk for det, håper både jeep og bilder blir bedre etterhvert:smile:

Veldig bra! Det er en fotoregel som heter at det området skal være større den veien tingen peker. Dvs at de siste bildene burde hatt fronten på bilen andre vei, eller fokusert på området fra bilen og bortover.

Men dette er kun fordi du ba om foto-tips. Når det gjelder instillinger så kan jeg ikke Canon sitt oppsett, har Nikon kamera og stiller det meste manuelt på mitt apparat.

Jeg har tilgang på A2 fargefoto utstkrift hvis du ønsker noe skrevet ut. Min far som har, han tar ca 200,- for en utskrift på proff foto papir...
Den fotoregelen mener jeg at jeg har hørt om ja. Grunnen til at jeg valgte dette bildet fremfor et der fronten peker "rett" vei er pga naturen i bildet. Synes naturen var finere på dette bildet samtidig som det ga en plass til reklamen uten å forstyrre i bildet. Men ser absolutt poenget ja.
Setter veldig pris på fototipsene, og skal huske på tilbudet ditt ang A2 utskrifter..:smile:

sivrt
10-10-2009, 15:58
Fikk litt sansen for redigering av bilder her etter gode tilbakemeldinger fra Knixen og svempa bl.a
Så jeg har redigert noen til av Ulven, min forrige WJ ++

Here ya go!

Ny versjon under jernbanebroen:
46995

Ulven på JCN`s høsttreff på Kongsberg:
46996

46997

Broders XJ, min forrige WJ og Rødhette på Beachtour `08:
46998

svempa
10-10-2009, 16:11
Jeg er Jeepmann å må bare si det er til å bli varm av å se bildene med reklamen du har laget...som tatt ut av en amerikansk jeepreklame...tøøffft.

Er sant det Knixen sier at bilen skulle vært trekt helt bak mot Jeepclublogoen på de øverste bildene, sånn at det ikke ser ut som den kjører mot en vegg.

Uanset er det kjempetøffe bilder med absolutt rett stemning i som passer perfekt...alltid morro å se på garasjen din Sivrt.

vegsir
10-10-2009, 17:41
tøffe bilder:grinpimp: nå må du bare få me han me minien som flekserampe å ha fotoshootThefinger

sivrt
10-11-2009, 16:14
Jeg er Jeepmann å må bare si det er til å bli varm av å se bildene med reklamen du har laget...som tatt ut av en amerikansk jeepreklame...tøøffft.

Er sant det Knixen sier at bilen skulle vært trekt helt bak mot Jeepclublogoen på de øverste bildene, sånn at det ikke ser ut som den kjører mot en vegg.

Uanset er det kjempetøffe bilder med absolutt rett stemning i som passer perfekt...alltid morro å se på garasjen din Sivrt.
Tusen takk:smile: Sånne kommentarer setter jeg veldig pris på. Gøy å høre at andre også kan ha glede av garasjen her..

tøffe bilder:grinpimp: nå må du bare få me han me minien som flekserampe å ha fotoshootThefinger
Er mer fan av stein og fjell under jeepen jeg altsåThefinger

vegsir
10-11-2009, 19:09
Tusen takk:smile: Sånne kommentarer setter jeg veldig pris på. Gøy å høre at andre også kan ha glede av garasjen her..

Er mer fan av stein og fjell under jeepen jeg altsåThefinger

hehe, ja blir jo liksom litt mere utfordring det da. snakka forresten med han med minien i går, og skulle hilse å si at han syntes det var veldig gøy å få bilde av bilen sin her:wink_animate:

men fremdeles fryktelig tøffe bilder, du kan få lov til å ta sånne av bestemor ogsåThefinger

sivrt
10-11-2009, 20:07
Det kan vi sikkert ordne vettu.. Får ta en liten fotoshoot på haugereid neste gang kanskje? Er fort gjort å fikse litt på de også så..

Hmm, aner jeg en liten bijobb når jeg har fri her tro?Thefinger

sivrt
10-16-2009, 18:41
Sitter her og vurderer litt mtp den nye cherokeen og bredding av den. Bushwackerbredderne som står på den nå skal settes over på Ulven før den selges, må nesten det siden det er cutout breddere.
Planen var å bestille nye like breddere fra bushwacker men er blitt litt i tvil. Jeg liker stuket på BW med de bolthullene men de kunne dekt mer av hjulene. De bredder 5" foran og 4" bak fra karrosseriet og utover.

Jeg kan nå få tak i glassfiberbreddere fra Island som bygger ut 6" foran og 5" bak, altså 1" bredere på hver side enn med BW. Disse bredderne er laget for cherokee med 35" på 10" felger.. Disse kan også breddes ytterligere, noe som blir vanskelig med BW.

Så er spørsmålet, hva vil passe best på min XJ?

Slenger inn noen bilder av like breddere:

sivrt
10-16-2009, 18:48
Når jeg sitter og ser på bildene er det noen for- og bakdeler med disse islandsbredderne..

Fordeler:
- Lettere å bredde hvis ønskelig.
- Lettere å montere skvettlapper på foran.
- Virker som de går mer rett ut fra karrosseriet der BW`ene går skrått nedover. Ergo bedre plass til store hjul og derfor mindre subbing.
- Noe ikke "alle" andre har.

Bakdeler:
- Stuket vil bli islansk da de gjør endel utav seg, istedet for mer crawlerstuk med BW`ene.
- Må lakkes, kan da også fort bli stygge mtp skrap o.l.
- Tilpasning kan bli en utfordring siden XJ`n er kappet og borret hull til BW`ene.

Synspunkter?

Rocker
10-16-2009, 18:56
Rent estetisk synes jeg de bredderne der var N-Y-D-E-L-I-G :smile:
MYE finere enn BW, men det er såklart MIN mening.
Jeg synes ikke BW er spesielt pent akkurat pga de bolt-hullene.
Tøft som bare f...men ikke pent, hvis du skjønner....
Utseendet blir mere "clean" med de Island-bredderne, og det liker jeg.

Hva koster sånne da?

sivrt
10-16-2009, 19:25
Jeg er jo ikke ute etter nydelige breddere heller daThefinger Liker det tøffe stuket BW har, blir litt grove liksom. Men jeepen vil bli bredere og det vil bli bedre plass til hjulene. Er jo også litt gøy å ha breddere som ikke alle har også da. Kan ikke huske å ha sett noen XJ`s med islandsbreddere her til lands. Er liksom bare BW å få tak i hvis man skal ha litt hjul på disse jeepene.
Hvis man ikke kjøper hele glassfiberskjermer da, noe jeg ikke synes er så fint og er en større jobb.

Hva de kommer på skal jeg avsløre hvis det blir handel, noe det sikkert blir, he he..

knixen
10-16-2009, 19:27
helt klart mye finere enn BW!!!

Hadde kun to merker etter mine BW når jeg monterte islandsbreddere, resten ble skjult. Og det var helt klart verdt det. De tåler også mer, og er lettere å reparere ved skader :smile:

Rocker
10-16-2009, 19:30
Pøh...du lurer ikke meg.....Thefinger
Selvfølgelig vil du ha en bil som er pen å se på, ellers hadde du ikke orket å ta bilder i alle retninger av bilen din.
Jeg mener bare at med sånne island-breddere vil du ha det råeste og peneste xj i Scandinavia...kanskje i hele europa, men det er jo som sagt MIN mening :laughing::laughing::laughing:

sivrt
10-16-2009, 19:31
De tåler også mer, og er lettere å reparere ved skader :smile:

Dette er også et argument jeg har tenkt litt på. Hvis man knekker en BW bredder er liksom løpet kjørt og det er ikke så enkelt å få tak i bare den ene breddere istedet for et helt sett. Med islandsbreddere er det store muligheter for at de kan reddes selv ved store skader..

Hmmm, må ta en tlf her tror e..Thefinger

sivrt
10-16-2009, 19:32
Jeg mener bare at med sånne island-breddere vil du ha det råeste og peneste xj i Scandinavia...kanskje i hele europa

DET er et godt argument Rocker!

JoJeep
10-16-2009, 21:19
Kjøp dem, prøvemonter, ombestem deg og selg dem videre for halve prisen til meg Thefinger

Eller fortell hvor du fant de for sånne skal jeg bare ha! Akkurat det stuket jeg er ute etter.

sivrt
10-16-2009, 22:19
Da var de bredderne mine gitt.. Blir vel en liten kjøretur til uka da for å hente de...
Blir morro å se åssen detta blir.:smokin:

martinj
10-17-2009, 21:48
det er bra.. synes de var de fineste:smokin:

sivrt
10-18-2009, 22:18
Gøy med litt forandring vettuThefinger
Blir kanskje en kjøretur i morra for å hente de. Forhåpentligvis lager de litt bedre plass i hjulbuene så jeg kan senke jeepen 2". Det betinger at jeg fortsatt får full flex selvsagt. Får jeg det med disse bredderne er det bare fordeler med å senke den litt. Lavere tyngdepunkt i første rekke. Time will show.....

sivrt
10-20-2009, 22:53
Fikk hentet de nye bredderne idag:D

De må tilpasses litt og ikke minst jeepen må tilpasses littThefinger De nye blir montert lavere på karrosseriet så jeg må sveise igjen noen bolthull i alle 4 hjørner. Men det går bra. Noen bilder...

Bushwacker i forhold til hjulet på passasjersiden:
47324

Islandsbredder på førersiden:
47325

Sammenlikning rett forfra:
47326

Mer å kappe på her:smile:
47327

Noen bilder av ny bredder prøvemontert med klyper:
47328

47329

47330

Ble ikke så verst detta synes jegThefinger Men bredderne skal tilpasses og lakkes. Pluss at jeg vil ha en gummipakning mellom bredderne og karrosseriet..

Rocker
10-20-2009, 23:04
Ser du...det der blir dritfett :smile:
MYE tøffere enn BW syns jeg Thefinger
Gleder meg til du får alt på plass....tror det blir uber-fett :smokin:

Nå er vell tiden inne for å tilfredsstille oss andre med pris og link for ev kjøp osv ??? :eyemouth:

sivrt
10-20-2009, 23:11
Disse er spesialbestilt av han jeg kjøpte de av. Han hadde en bekjent som bor på Island som fikk de laget. De er spesielt laget for 35", men sikkert ikke for 7" løft, he he.. Han ga 6000,- for de og siden han hadde solgt jeepen "ga" han de til meg for 2000,-Thefinger Tror ikke det er noen uprisThefinger
Jeg har aldri sett disse montert på en norsk Cherokee før, så det gjør det jo ekstra morro..

Jeg fant faktisk disse på Finn.noThefinger
Her: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19359143

sivrt
10-23-2009, 19:20
Sitter og lurer på om jeg kanskje burde lage former av islands bredderne før jeg monterer de. Kan jo være greit å ha hvis man plutselig trenger en ny en etter et hardt møte med noe.. Enklere å lage nye da liksom.

Kunne jo være flere også som kunne tenke seg sånne breddere kanskje?

De gjør ihvertfall at man får den lille ekstra plassen man trenger i forhold til Bushwackerne. Har ikke fått sett hvor mye plass jeg får i hjulbuene bak enda, men det ser lovende ut der også mtp plass.

Rocker
10-23-2009, 19:53
Det synes jeg var en hysterisk god ide Morten :smokin:
Kanskje du kan ta en pris da, som jeg har råd til også?
Bare levere selve rå-produktet, så kan man pusse og ordne sjøl?

35" blir vell i drøyeste laget for de fleste kanskje, men er det mulig å gjøre de litt smalere?
Passe til 32" f.eks?

Det hadde vært noe det :smile:

martin
10-23-2009, 20:23
Det der ser jo ut til og bli j..... bra:smokin: .
Lager du former så kan det nok bli noen bestillinger ja:smokin: Vet ihvertfall om ett par stykker til som kunne tenkt seg noe slikt.

martinj
10-23-2009, 20:47
mye jobb å lage former morten... du vet det??

sivrt
10-23-2009, 21:30
Hadde ikke vært meg som hadde laget de da MartinThefinger Har en bekjent som driver med sånt, og det er ikke deg nei. Den jobben skal du få slippeThefinger Får ihvertfall høre hva han skal ha for det.

Hadde uansett bare blitt kopier av de jeg har nå, for mye jobb å lage smalere eller breiere.

Så er det jo det igjen, hvis jeg lager masse av disse blir det mindre gjevt å ha de selvThefinger

Den som lever får se.

martinj
10-23-2009, 21:36
nemlig.. gøy å ha noe ikke alle andre har også:smokin:

sivrt
10-23-2009, 21:42
Ikke sant.. Hvis det blir former blir det til eget (for)bruk først og fremst. Vil jo ikke at de skal bli like vanlige som Bushwackerne. Da er liksom vitsen vekk for min del.

Var ute å testet litt til istad og jeg må nok tilpasse de bakre bredderne litt. De passer ikke helt til karrosseriprofilen i bakkant. Må nok også kappe noe der og sveise inn nye plater for å få utnyttet bredderne.

Lukter vinterprosjekt detta..

martinj
10-23-2009, 21:50
ligger ikke bredderen helt inntil skjermen??

sivrt
10-23-2009, 21:56
Foran er alt OK. Bak må bredderen tilpasses i forhold til profilen som er mellom hjulet og bakfangeren. Spesielt på førersiden. Den ligger inntil skjermen stort sett, men mellom den øverste knekken og bunnen av karrosseriet er det litt luft imellom. Litt mer enn man kan fikse med en pakning kan du si.

Har kjøpt svart pakning til å ha mellom bredderen og karrosseriet så de ikke gnisser hull på lakken.

Hadde også tenkt å bruke popmuttere i aluminium som ankere til festeboltene men er usikker på åssen alu reagerer med stålet? Evnt blir det bolter og muttere med store skiver.

martinj
10-23-2009, 22:05
monterte breddere på en lux en gang.. samme leksa der,
tok bare å la et tykt lag med glassfibersparkel på bredderen å klasket den på mens fiberen var blaut, la maskeringstape på skjermen så bredderen ikke hang fast i lakken,
ventet til sparkelen herdet.
dro bredderen av igjen, vips.. 100% passform:idea::idea:

sivrt
10-23-2009, 22:07
Det hørtes jo overkommelig ut det ja.. Skulle ikke forundre meg om det skulle gå i orden:laughing:

martinj
10-23-2009, 22:10
veldig enkel og grei løsning, og ikke mindst veldig god og holdbar:smokin:

Nils
10-24-2009, 08:00
Sikkert lurt og tilpasse de så godt som mulig før evt. form laging da.. så slipper du tilpasse alle de andre oxo.
Blir heil konge de dær:smile:

sivrt
10-25-2009, 18:42
De skal tilpasses før evnt former blir laget ja.. Gleder meg til å få de på utover vinteren kan du si.

Får satse på å få tatt noen skikkelige snøkjøringsbilder i vinter da, litt IslandsinspirertThefinger

Madbutcher
10-25-2009, 18:47
De skal tilpasses før evnt former blir laget ja.. Gleder meg til å få de på utover vinteren kan du si.

Får satse på å få tatt noen skikkelige snøkjøringsbilder i vinter da, litt IslandsinspirertThefinger
hahaha du vurderer vel snart å flytte til Island nå:grinpimp:

Syns bredderne er fine.. men de gamle er tøffere:smokin:

sivrt
10-25-2009, 18:51
Fikk et problem med WJ`n for et par uker siden på vei til Stavanger. "Check engine" lampa lyste men lading, oljetrykk og temperatur var OK. Tok en sjekk på feilkodene om det lå noen inne. For de som ikke vet det gjøres det ved å vri nøkkelen til lampene lyser og tilbake 3 ganger og lar nøkkelen stå der lampene lyser siste gangen. Da kom feilkode 0700 opp der km.standen vanligvis er.
Fikk sjekket opp denne feilkoden på www.wjjeeps.com og der sto det at det var en vanlig feil på WJ at input sensor og output sensor ikke kommuniserte sammen. Der sto det også delenr. og hvor de var på girkassa. Følgene av dette var at jeg mistet overdrive og kickdown funksjonene.

Så da var det bare å bestille en ny sensor, da disse er like, og bytte en om gangen. Jeg byttet den bakre først siden den var enklest å komme til. Når jeg hadde byttet den virket overdriven og kickdown funksjonen igjen men check engine lampa lyste enda. Wjjeeps hadde svaret på det også. Jeg måtte kjøre 3 ganger fra kald olje til varm. Såkalte "warm-up runs"
Etter dette forsvant lyset i dashbordet og alt er såre vel. Hvis ikke det samme skjer de neste 40 warm-up runs, sletter computeren feilkoden automatisk..

Enkel og grei jobb altså som tok hele 5 min og noen min søking på nettet..
Kjekt å vite for noen som får samme feilkode kanskje?

Her kan dere lese om sensorene: http://wjjeeps.com/speed_sensors.htm

Bilde av sensorene der de sitter på kassa:
47478

sivrt
10-25-2009, 18:54
hahaha du vurderer vel snart å flytte til Island nå:grinpimp:

Syns bredderne er fine.. men de gamle er tøffere:smokin:

Not anytime soon, he he. Så dårlig båtliv derThefinger

BW er tøffe, men disse er ikke så vanlige. Det viktigste er egentlig at de dekker hjulene helt, det gjorde ikke BW`ene. Ser bedre ut ifm kontroller o.l. XJ`n blir også 2" bredere, kan våre tøft det også:smokin:

Amund
10-25-2009, 22:25
Enkel og grei jobb altså som tok hele 5 min og noen min søking på nettet..
Kjekt å vite for noen som får samme feilkode kanskje?

Very cool! Det er sånne ting som gjør at jeg i motsetning til de fleste andre bilinteresserte digger elektronikk framfor forgassere og vakuumstyrte ting :smokin:

(I tillegg til at de virker MYYYE bedre!)

sivrt
10-30-2009, 03:09
Jo det var greit når det var såpass enkelt. Feilsøking på bilelektronikk er nok ikke min sterkeste side kan man si. Da er det enklere det mekaniske.

Når jeg kommer meg hjem igjen skal det gjøres litt mer med WJ`n også i vinter.
- Bytte oljer i aksler foran og bak og inspisere diffene litt.
- Bytte motorolje og filter.
- Bytte olje på transferkassa.
- Rense luftfilteret.
- Montere Warn 2" recieverfeste i fronten til skliplaten/tauekroken og vinsjkrybben.
- Polèring av vogna før den verste snøen og saltet kommer på veiene.
- Behandling av skinnsetene.
- Åpne dørtrekket på førersiden fremme og smøre opp låsemekanismen. Er ikke alltid den døra går i lås ved bruk av fjernkontrollen. Litt kjedelig når man har glemt at bilen er egentlig låst, lukker opp døra og alarmen går på for fulle mugger:laughing:

Har også tenkt på å modifisere festet til A-armen på bakakselen litt med en spacer for å kompansere for den siste hevingen. Det sitter et kuleledd ytterst der armen festes til akselen og det har en litt dårlig vinkel for øyeblikket. Sånn en spacer følger med i hevesett som Teraflex sitt 4" short arm sett.

Det bakre stab.staget er også nokså utstrekt så det burde gjøres noe der også. Får vurdere å kjøpe inn lengre end links til det.

I begynnelsen av mars har WJ`n 10 års jubileum også og skal få nye ubrukte bakseter i bursdagspresang:smokin: Blir morro med "hel" WJ igjen. Den forrige WJ`n fikk også bakseter men ble solgt uten å ha blitt kjørt noe særlig med..

sivrt
10-30-2009, 03:26
Et par bilder av A-arm spaceren som må fabrikkeres.. Anbefales for WJ`s med rett under 4" løft til 6" løft med short arms..

sivrt
11-28-2009, 01:16
Har ikke skjedd så mye med jeepene her i det siste, men det blir det muligens de neste dagene igjen:smile:

Fått ordnet med litt "forsikring" av verktøyet daThefinger
48373

martinj
11-28-2009, 21:40
hatt besøk av bjørnar igjen ja:smile:

å ellers.. stille og rolig i garasjen din for tiden ser det ut til..

sivrt
11-29-2009, 13:36
Ja Bjørnar var med å skrudde på Sondres TJ og hadde med litt goodies til oss..

Ja det har vært litt stille i det siste her må e innrømme. Men satser på å få tilpasset de nye bredderne bak ferdig denna uka så e kan få lakka de. Vet du om noen som vil ha den jobben?:smokin:

Gamle Ulven skal også få litt stell så den blir helt kjørbar. Greit å kunne flytte på den innimellom. Må bytte olje på foraksel og transferkassa og lufte bremsene. Må sveise litt på et feste også under der.

martinj
11-29-2009, 20:33
hææ skal du lakke de?? holder det ikke å male de???

sivrt
11-30-2009, 10:12
Må jo gjøre det skikkelig når e først skal gjøre det synes e. Men tror kanskje de blir bra nok med sprayboks.
Vet du hvor e kan få min lakkode på sprayboks Martin? Kan være kjekt å ha til andre ting også.

Glassfibersparkel er ihvertfall kjøpt inn og diverse pussepapir. Så nå blir det tilpassing utover uka. Kjenner det hadde vært morro å fått de på snart..

martinj
11-30-2009, 18:58
px8 eller pg8???

de blander det på bilutstyr vet jeg. kan få 2k på spray boks også vettu...

sivrt
12-01-2009, 00:27
Tror det er PX8 som e har. PG8 er fargen på Roalds grønne XJ.

Hva er 2K?

knixen
12-01-2009, 00:28
2 komponent

sivrt
12-01-2009, 00:39
Aah, skjønner. Men den jeg har er vel ikke 2 komponent tror jeg. Er ikke noe metallic eller noe, bare sort blank.

knixen
12-01-2009, 01:35
Aah, skjønner. Men den jeg har er vel ikke 2 komponent tror jeg. Er ikke noe metallic eller noe, bare sort blank.

Du har nok 2 komponent. Farge først, så klarlakk.

sivrt
12-06-2009, 00:13
Da var grunning, 2 komponent PX8 lakk og utstyr til å få lakket islandsbredderne i hus:smile:

Har også fått byttet pluggene på WJ`n. De så ikke så ille ut men har fått økning i forbruket i det siste. Er halvannet år siden de ble byttet så det gjorde ikke noe å skifte de ut.

PS: De 2 bakerste pluggene på passasjersiden er et lite helv€@* å få byttet..

Fikk også tatt en sjekk på væskene og oljene og satt inn alle lister i åpningene med silikon for vinteren.

sivrt
12-06-2009, 00:23
Idag fikk jeg endelig fikset diskantene i dashbordet på WJ`n. Disse er opprinnelig Infinity men er en vanlig svakhet at disse ryker.

Fjernet dekselet som dekker diskantene først. Dekselet sitter med klips og kan bare trekkes opp, selv om det kan sitte litt godt. Diskanten skal sitte mellom de 2 skruene helt til høyre i bildet.
48717

Demonterte de orginale Infinity diskantene, de ser slik ut:
48718

Siden disse diskantene kun kan fåes orginalt for å passe, gjorde jeg en litt annen vri. Gjorde dette siden de orginale koster ca 750,- per stk! Kjøpte 1 sett med diskanter på Biltema og tilpasset de til de orginale festene.. Diskanten ble så kappet opp:
48719

Så plasserte jeg diskantene fra Biltema oppi de orginale:
48720

Brukte litt tykk teip for at diskantene skulle sitte noenlunde fast i rammen til de orginale:
48721

Så var det bare å skjøte ledningene så jeg fortsatt kunne bruke de orginale koblingene:
48722

Nye diskanter montert i dashbordet:
48723

Så var det bare å kneppe dekselet fast igjen og nyte lyden. Må si Biltema diskantene spilte veldig bra nedi der. De ligger rett under frontruta så de får nok litt hjelp mtp lyd der. Hvor holdbare de er vil tiden vise, men til 109,- paret er de nok verdt det.

Dette er ihvertfall en lett og billig måte å fikse de ødelagte orginale diskantene på. Tok ca 45 min. Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke gjorde dette førThefinger

sivrt
12-11-2009, 19:59
Siden den gamle Ulven har Warn fangeren godkjent i vognkortet selges den mest sannsynlig med den..
Derfor har jeg trålet nettet etter en ny vinsjfanger og har funnet den jeg kommer til å handle om ikke så lenge..
Denne fangeren veier ikke mer enn ca 13kg:eyemouth:
Dette er fordi bare selve krybben der vinsjen sitter er i stål, resten er 1/4" glassfiberThefinger
Denne har bedre angrepsvinkler enn mange andre fangere. En annen fordel man får mtp mindre vekt er mindre slitasje på understell og forhåpentligvis mindre bensinforbruk.

Jeg har selvfølgelig tenkt på at denne må være skjørere enn en vinsjfanger i stål. Men de eneste gangene jeg ser dette som en fordel må være når man bruker et tre mot fangeren som "anker" under vinsjing. De skal visst tåle en trøkk disse fangerne i glassfiber også. Så går det jo fint å lappe litt på de også hvis det skulle være nødvendig.
Mest sannsynlig er disse også enklere å få godkjent hos BT

Satser på at disse gjør seg på vogna sammen med islandsbredderne og gangstercapsenThefinger

Enjoy!

martinj
12-11-2009, 21:01
er dette glassfiber fangeren morten??
den så tøff ut den.. men jeg likte jo warn fangeren også godt jeg da:smile:

dynna
12-11-2009, 21:31
Den så meget bra ut.
Hvem lager den og hva koster den?

Double Toy
12-11-2009, 23:23
Den var nice...Har kikket litt på fanger i glassfiber, og de skal vist tåle en del dem og:wink_animate: Hvor kjøper du ifra, er på utkikk etter 1 eller 2 til toyota'ne:grinpimp:

sivrt
12-12-2009, 02:36
er dette glassfiber fangeren morten??
den så tøff ut den.. men jeg likte jo warn fangeren også godt jeg da:smile:
Dette er den jeg snakket om ja. Liker Warn fangeren jeg også, hovedargumentet for å kjøpe denne er en eventuell godkjenning. Warn fangeren med bøyle går nok ikke gjennom lenger.

Den så meget bra ut.
Hvem lager den og hva koster den?

Den var nice...Har kikket litt på fanger i glassfiber, og de skal vist tåle en del dem og:wink_animate: Hvor kjøper du ifra, er på utkikk etter 1 eller 2 til toyota'ne:grinpimp:

Hvor jeg kjøper denne må dere nesten finne ut av selvThefinger Vil jo ikke at "alle" skal ha lik fanger, he he...
Men det er i US og prisen blir nok ca det samme som en fanger her hjemme, muligens litt mindre. Dvs mellom 5K og 10K:smile:

vegsir
12-12-2009, 12:44
likte den fangeren:wink_animate:

sandviper
12-18-2009, 14:31
Hvor jeg kjøper denne må dere nesten finne ut av selvThefinger Vil jo ikke at "alle" skal ha lik fanger, he he...
Men det er i US og prisen blir nok ca det samme som en fanger her hjemme, muligens litt mindre. Dvs mellom 5K og 10K:smile:

http://www.icelandoffroad.com/ Thefinger

knixen
12-18-2009, 15:27
Det var en mye flottere fanger enn den du hadde!!!

sivrt
12-31-2009, 17:42
Takk for det gutter..

Blir nok en "liten" bestilling litt utpå nyåret fra statene med litt godsaker..

Har ikke skjedd allverden her siden sist heller. Men har vært på AOK`s nissetreff der XJ`n fungerte perfekt. Trengte ikke kjettingene engangThefinger

Vinsjen fikk også prøvd seg da jeg måtte hjelpe en 800ccm ATV med belter og en velkjent protobil i gjørma.
Fikk også testet vinsjen skikkelig da jeg måtte hjelpe en kompis som hadde vært uheldig med sin Ford Excursion i bakken hjemme hos seg. Måtte vinsje den ut av grøfta og oppover en tålig bratt bakke med Ford`en på flatt forhjul. Dette var etter jeg måtte over plenen til naboen med endel snø på. Fikk også testet kjettingene skikkelig for første gang. Er veldig glad for jeg oppgraderte kablene til vinsjen tidligere i år kan man si. Har også fått kommentarer på hvor frisk min vinsj høres ut under bruk av folk som ikke vet hva jeg har gjort med den. Utrolig hva skikkelige kabler og batterier kan gjøre med en standard Tabor 9K vinsj. Høres nesten ut som en liten påhenger på full pupp:smokin:

Ellers har jeg fått inn gamle ulven i garasjen igjen. Måtte bare fjerne 50cm snø som var på den først. Men nå står den til tining, har vært opp mot 20 blå her noen dager her nå.

Forhåpentligvis begynner arbeidet med å tilpasse islandsbredderne på XJ`n på nyåret. WJ`n skal også få litt stell etterhvert før baksetene settes inn i mars..

sivrt
12-31-2009, 17:50
Slenger inn et bilde fra AOK`s nissetreff på Haugereid 2.juledag..

Vinter er gøy!

49277

sivrt
01-05-2010, 22:46
Idag fikk jeg såvidt begynt på monteringen av de nye bredderne. Fikk merket opp og borret hull til festeboltene på førersiden. Festet den foreløpig med noen bolter jeg hadde liggende.
Disse bredderne, ihvertfall foran monterer jeg med 8 stk 5 x 20 bolter med nylockmuttere per bredder. Jeg skal også sette på en gummilist mellom bredderne og karrosseriet før permanent montering.
Venter med å lakkere de siden det ligger jevnt på mellom 10 og 20 kalde her om dagen.
Bredderne bak krever endel mer modifisering av karrosseriet så de tar jeg etterhvert.

Her ser dere boltene som fester bredderne til karrosseriet, borret bare hull gjennom leppa på bredderne og gjennom skjermen:
49449

Disse 4 hullene etter bushwackerne blir synlige. Får fikse de på sikt, sveises og lakkes:
49450

Foreløpig montert bredder på førersiden fra en litt annen vinkel enn tidligere bilder:
49451

I morgen blir det permanent montering av breddere på begge sider foran forhåpentligvis.:smile: Dvs permanent helt til de skal av igjen og lakkes da..Thefinger

Satser på noen gode bilder utendørs av hele bilen med begge bredderne foran montert i vinterværet i morgen

sivrt
01-06-2010, 17:16
Idag fikk jeg montert begge bredderne foran mer eller mindre permanent. Brukte en sort vinduslist jeg fant på Clas Ohlson mellom bredderne og skjermen for å skåne lakken litt samt unngå små mellomrom der bredderne ikke lå helt inntil.

Noen bilder fra idag:

ShuDuck
01-06-2010, 17:32
hot :grinpimp: og den glassfiberfangeren var helt perfekt. Hva med å flytte framakslingen litt frem? det hadde hjulpet på det meste, også vinkelen på stagene. Og skal du ha high steer på den? nesten ekstrem vinkel på staget :smile:

sivrt
01-06-2010, 17:45
Takk takk Shu..

Forakselen skal litt frem ja. Men jeg må vente til longarms er montert. De får jeg ikke montert heller før resten er godkjent i vognkortet. De er justerbare så da kommer den ca 1 tomme lenger frem i bunn. Skal ha justerbare øvre kontrollarmer også på sikt for å få den enda litt lenger frem.

Skal ha hi-steer ja, ligger på wish list`en min på 4wd.comThefinger Det går faktisk helt fint å kjøre med den nå. Har hatt flere turer på noen mil. Dvs tur retur Froland - Brokelandsheia.

ShuDuck
01-06-2010, 17:51
allright, det høres da bra ut :grinpimp:

Double Toy
01-07-2010, 01:30
Så bra ut med nye breddere ja:smokin: Og blir enda litt bedre når du får flytta framakselen litt og...:grinpimp:

Nils
01-07-2010, 19:21
Blir heilt kanon dette...:smokin: syntes du kunne spart deg for bilder ved siden av Rødhette på vinterhjul men... nono
Ser ut som det må bli litt kjøring på lørdag:smile:

sivrt
01-07-2010, 20:34
Så bra ut med nye breddere ja:smokin: Og blir enda litt bedre når du får flytta framakselen litt og...:grinpimp:
Takk takk:smile:

Blir heilt kanon dette...:smokin: syntes du kunne spart deg for bilder ved siden av Rødhette på vinterhjul men... nono
Ser ut som det må bli litt kjøring på lørdag:smile:
Måtte jo ha noe å sammenligne bredderne mot vettuThefinger Ja det blir morro med litt snøkjøring..

sivrt
01-07-2010, 20:40
Gikk igjennom XJ`n litt idag før kjøringen til helgen. Gikk over alle væsker som selvfølgelig var helt topp og "tunet" den litt innvendig.

Fikk også kikket på en ulyd jeg har hatt en stund.. Visste vel egentlig at det var et kryss som gikk på siste verset, som man ser på bildet under.. Den ene koppen er knekt en bit av og man kan se litt av nålene ligger nede på akselen.
49490

Men nå er den som ny og klar for helga:smokin:

Fikk også montert Bushwackere foran på gamleulven. De bak skal også over når islandsbredderne bak på den svarte er montert..

sivrt
01-09-2010, 18:51
Idag hadde vi en koselig kjøring både på Tromøya og på Haugereid. Vi var 9 biler på det meste.
På Haugereid ble det tid til både grilling og fastkjøringer..

Ble ikke så mange bilder fra meg idag men her er noen av snøturen vår idag:

Per
01-09-2010, 19:51
Nesten så skjermbredderen fikk juling jo....

sivrt
01-09-2010, 19:59
Bare nesten.. Den gikk klar med noen cm. Men myra tok unna 35" og 7" løft:eyemouth:
Myra var ikke så frossen som man skulle tro, he he...

martinj
01-09-2010, 21:24
Gikk igjennom XJ`n litt idag før kjøringen til helgen. Gikk over alle væsker som selvfølgelig var helt topp og "tunet" den litt innvendig.

Fikk også kikket på en ulyd jeg har hatt en stund.. Visste vel egentlig at det var et kryss som gikk på siste verset, som man ser på bildet under.. Den ene koppen er knekt en bit av og man kan se litt av nålene ligger nede på akselen.
49490

Men nå er den som ny og klar for helga:smokin:

Fikk også montert Bushwackere foran på gamleulven. De bak skal også over når islandsbredderne bak på den svarte er montert..

var det den lyden vi hørte her forleden??

sivrt
01-09-2010, 21:32
Den lyden som kom når e måtte vinsje opp Ford`en mener duThefinger

Var nok det ja. Hørte ikke stort idag til noen ulyder..

martinj
01-09-2010, 21:35
ja forden ja:grinpimp:
du har nemlig ikke dradd opp suzukien endaThefingerThefinger

men det kommer nok til å skje en dag hehe

sivrt
01-09-2010, 22:46
Er bare å ringe vettu. Bare morro det.

Flåklypatoppen rescueteam tar jobben:grinpimp:

sivrt
01-14-2010, 22:22
Når det ble mildere i været fant jeg ut av hvor mye dekkene kaster møkk oppetter sidene på jeepen. Tenkte idag at da må jeg få på de Warn skvettlappene jeg har liggende foran.

Begynte med å lage noen braketter til å feste skvettlappene i. Disse er 75x75 vinkelbeslag, litt moddet for anledningen. Festet brakettene med 1 stk 5 x 20mm bolt hver, 1 gjennom skjermen som holder de 2 øverste brakettene og 1 gjennom bredderen i underkant:
49728

Festet så skvettlappen med 6 stk 5 x 20mm bolter til brakettene:
49729

Skvettlappene ble da hengende noe merkelig pga plasseringen til brakettene, slik som dette:
49730

Dette ble fikset vha en 4mm syrefast kjetting og noen syrefaste karabinkroker jeg hadde liggende. Borret et hull i skvettlappen i den ene siden og et hull gjennom falsen mellom kanalen og gulvet. Det hjalp betraktelig:
49731

Her ser dere hvor kjettingen er festet. Denne hindrer også skvettlappen i å bli dratt mot hjulet:
49732

Førersiden ferdig:
49733

Passasjersiden ferdig:
49734

På passasjersiden kappet jeg litt av skvettlappen der den møter innerskjermen for at den skulle passe litt bedre. Dette skal jeg gjøre på den andre siden også etterhvert.

Har også liggende Warn skvettlapper til bakhjulene som skal monteres etter islandsbredderne er montert der.

Ellers har NyUlven fått seg en liten vask etter diverse kjøringer etter jul. Har vært for kaldt til å vaske helt til nå dessverre..Thefinger

martinj
01-14-2010, 22:33
det blei skikkelig tøft asså..

anne har et sett med wæærn sprutlapper, som hun kjøpte på auksjonen på sladden. faktisk de samme skvettlappene son jeg bydde på, jammen ikke dårlig å ha budkrig med kona si om noen skvettlapper hehe.

kansje på tide å montere de på forden snart...

sivrt
01-14-2010, 22:37
Har ho det ja, he he.. Ja de kler en lastebil au de derThefinger

XJ`n får jo litt mer islandsstuk også nå med skikkelige grove skvettiser vettu:smokin: Ihvertfall når de bak er montert også.

Double Toy
01-14-2010, 23:06
Så bra ut detta...Må bare få på bredderne bak og:wink_animate:
Lur festeanording:grinpimp:

sivrt
01-15-2010, 11:23
Takk takk. Bredderne bak får jeg ta litt på sikt. Jeg må kappe endel av karrosseriet for at de skal passe perfekt. Da må jeg også sveise inn mye nytt av innerskjermene.
Interiøret bak der må demonteres for å se hvor mye jeg kan kappe og sveise inn der. Så det blir litt jobb kan man si, he he. Men vil gjøre det skikkelig med en gang. Synes ikke det er vits med breddere som lager en stor åpning hvis åpningen i hjulbuen og innerskjermen er endel mindre liksom.

Festeanordningen var det beste jeg kom på i farten. Er ikke mye å feste kjettingen i under der som du ser. Men den gjør jobben ihvertfall..:smokin:

sivrt
01-15-2010, 21:49
Fikk jaggu gjort litt pusling med XJ`n idag også:smile:

Kom plutselig på at min XJ er importert fra Canada. "Over there" kommer jo disse med markeringslys både på siden og i blinklysene. Hadde jo sånne lys på gamle Ulven, så dette måtte e sjekke nærmere. Tok fra hverandre alle lyktene der foran på den ene siden.
Fant ingen løse kabler men en god klump med teip som skjulte 2 strømtyver fra blinklysene til markeringslyset på siden. Disse har blitt brukt som blinklys siden jeg ikke har sånne "vanlige" blinklys over skjermbredderne.
MEN, under teipen skjulte det seg også 4 ledningsstumper:idea: 2 fra blinklyspæresoklene og 2 fra ledningsnettet. Kunne det være så enkelt?
JA, det kunne det. Målte litt før jeg tok ledningene mot hverandre, og voilà, markeringslys!:eyemouth:

Det viser seg at disse ledningene er blitt kappet når bilen ble importert. Men siden det i de siste årene har blitt lov igjen å ha det orginale lysoppsettet som bilen ble levert med i sitt hjemland, måtte disse kobles opp igjen.
Jeg hadde heller ikke vanlige park.lys i hovedlyktene men trakk kabler til det også, og vips, park.lys også.:smile: Disse er litt gule som dere ser, så de byttes ut i morgen med LED park.lys i farge hvit.

Nykoblede markeringslys, som orginalt over there:
49777

Fikk bare tatt den ene siden idag. Så den andre siden får en gjennomgang i morgen. Må muligens se på om det går å koble markeringslysene på siden sånn at de virker både på park og blink.

Fikk også støvsugd og tørket av innvendig i kjerra. Det trengte den siden det ikke er gjort siden oppbyggingen før Jeepchallenge i august..
Slenger inn noen bilder i morgen av ferdige lys forhåpentligvis..

mannen
01-15-2010, 22:10
tøft;) hvor får e kjøpt sånne skvettlapper?

sivrt
01-15-2010, 22:14
Warn skvettlapper fås kjøpt hos Bgnor:wink_animate:

Jekken signatur, he he.. Vi får se om den lever opp til den mer enn 1 gangThefinger

mannen
01-16-2010, 17:56
he he, ja blir gøy d, ja var kansje litt overdrevet men hva gjør man ikke for å fyre litt he heThefinger:smokin:

sivrt
01-16-2010, 19:10
Det er alltid lov å fyre litt vettu.. Man har ikke kjørt skikkelig før man må vinsjesThefinger

sivrt
01-16-2010, 19:25
Idag fikk jeg koblet opp passasjersiden ferdig også og byttet parklyspærene til LED. Noe jeg ikke visste er at Biltema faktisk har 2 typer, 1 pære som spreder og 1 pære som lyser rett frem. Kan sikkert bruke en retningsbestemt pære til noe gøy en gang,he he. Men jeg gikk for de som spreder lyset siden de er montert inni hovedlysene. Det ble som natt og dag, eller kanskje mer som dag og solnedgang (Les: guloransje):wink_animate:

Forskjell mellom vanlige parklyspærer og LED parklyspærer. Trenger jeg å si hvilken som er LED?Thefinger
49803

Begge sider ferdige:
49804

49805

49806

49807

Jeg måtte koble om litt idag også da jeg trenger blinklys foran på skjermen, det er ikke blinkers utenom markeringslyset. Hvis jeg kobler markeringslysene på den ene kabelen på blinklysene, lyser de som markeringslys. Hvis jeg kobler de på den andre kabelen, blinker de som blinklysene. Jeg ville gjerne hatt begge deler så dette må jeg se nærmere på en dag.

Men jeg er stort sett meget fornøyd med hvordan dette ble til slutt:grinpimp:
Mangler bare oransje strober foran og bak nå til vinsjeoppdragThefinger

Rocker
01-16-2010, 19:40
Ble veldig fint det der ja :smile:

vegsir
01-16-2010, 20:26
likte det parklysoppsettet ditt, men synes du må ha alle i samme farge eventuelt da:wink_animate:

har et sett med strober som du kanskje kan få kjpt til en grei penge:smokin:

sivrt
01-16-2010, 20:35
Alle i samme farge? Mener du at parklyset burde vært oransj eller at markeringslysene burde vært hvite.. Eller noe lignende?
Synes det er finere med litt kontrast e asså.. Vil ha det som det er orginalt i USA. Tror jeg har funnet ut av hvordan man kobler de slik at markeringslysene både lyser og blinker også. Dessuten skal de blinke når blinklysene ikke blinker og motsatt..

Åssen strober har du da? Sånne men kan justere antall blink og hastighet? Hvor mye vil du ha da? Kan ta dette på PM forresten..

sivrt
01-16-2010, 23:17
Fikk ryddet og ordnet litt i "Sivrt`s Jeep Garage" idag også:smile:

Noen oppdaterte bilder innvendig.. Dette er noe for deg unge herr OlsenThefinger

martinj
01-16-2010, 23:23
Fikk ryddet og ordnet litt i "Sivrt`s Jeep Garage" idag også:smile:

Noen oppdaterte bilder innvendig.. Dette er noe for deg unge herr OlsenThefinger

så at noen av fastnøklene dine ikke hang helt rett!!!!

dette må være en glipp!!

dette må virkelig ikke gjenta seg mortenThefingerThefinger

sivrt
01-16-2010, 23:25
Stemmer det, ser det jo når du sier det.. Detta må rettes opp i, får stå opp litt tidlig i morraThefinger

Tommy
01-16-2010, 23:44
Jeg ser at jeg må kjøpe mer tavler ja.. ellers må jeg si meg enig med Martin... ser fort veldig rotete ut når de henger slik....:wink_animate::wink_animate::wink_animate: :shaking:

sivrt
01-16-2010, 23:47
Du er festlig du, he he:smile: E får ta meg en tur opp når e kommer hjem fra havet neste gang. Få litt orden hos dere ogsåThefinger

Tommy
01-16-2010, 23:49
DU får ha en god tur på havet Morten... jeg får ta en tur oppom deg når du kommer hjem å titte.... men en ting er sikkert vi har det varmere enn deg,.... he he

sivrt
01-17-2010, 00:01
Takk for det du.. Bare å stikke innom vettu.

Nå vet ikke det, 18 pluss holder for megThefinger

vegsir
01-17-2010, 03:12
Alle i samme farge? Mener du at parklyset burde vært oransj eller at markeringslysene burde vært hvite.. Eller noe lignende?
Synes det er finere med litt kontrast e asså.. Vil ha det som det er orginalt i USA. Tror jeg har funnet ut av hvordan man kobler de slik at markeringslysene både lyser og blinker også. Dessuten skal de blinke når blinklysene ikke blinker og motsatt..

Åssen strober har du da? Sånne men kan justere antall blink og hastighet? Hvor mye vil du ha da? Kan ta dette på PM forresten..

synes det er litt rotete når de har forskjellig farge. men ser kanskje bedre ut i virkeligheten. vet ikke jeg var bare en tanke:wink_animate:

knixen
01-17-2010, 07:52
Idag fikk jeg koblet opp passasjersiden ferdig også og byttet parklyspærene til LED. Noe jeg ikke visste er at Biltema faktisk har 2 typer, 1 pære som spreder og 1 pære som lyser rett frem. Kan sikkert bruke en retningsbestemt pære til noe gøy en gang,he he. Men jeg gikk for de som spreder lyset siden de er montert inni hovedlysene. Det ble som natt og dag, eller kanskje mer som dag og solnedgang (Les: guloransje):wink_animate:

Forskjell mellom vanlige parklyspærer og LED parklyspærer. Trenger jeg å si hvilken som er LED?Thefinger
49803

Begge sider ferdige:
49804

49805

49806

49807

Jeg måtte koble om litt idag også da jeg trenger blinklys foran på skjermen, det er ikke blinkers utenom markeringslyset. Hvis jeg kobler markeringslysene på den ene kabelen på blinklysene, lyser de som markeringslys. Hvis jeg kobler de på den andre kabelen, blinker de som blinklysene. Jeg ville gjerne hatt begge deler så dette må jeg se nærmere på en dag.

Men jeg er stort sett meget fornøyd med hvordan dette ble til slutt:grinpimp:
Mangler bare oransje strober foran og bak nå til vinsjeoppdragThefinger

tøft!!! Men du trenger et nattfoto kursThefinger

sivrt
01-17-2010, 10:52
He he, e vet knix.. Tok bare noen få med mobilen før jeg tok kvelden her.

Rocker
01-19-2010, 23:22
Navneforslag til nye XJ-en din: "Mothertrucker"
Synes det var litt kult :eyemouth:

sivrt
01-21-2010, 19:51
Det tror jeg ganske sikkert det ikke blir Rocker.. Thefinger

Rocker
01-21-2010, 21:22
:laughing::laughing::laughing::laughing:

Nils
01-22-2010, 12:17
Hehe godt forslag:laughing::laughing:

sivrt
01-23-2010, 19:41
Da var endelig bestillingen til 4wd.com sendt.. Så nå er det bare å lene seg tilbake å vente på at det skal bli julaften på Flåklypatoppen:smokin:

En "liten" liste...

Order Summary Quantity Price
X-Joint with needle bearing by Alloy USA
Part # ALY11500
up to 15% off sitewide 3 $102.57

--------------------------------------------------------------------------------

Spicer 1310 Driveshaft U-Joint by Dana Spicer
Part # D/S5-153X
up to 15% off sitewide 2 $30.38

--------------------------------------------------------------------------------

Power Lead Quick Connect by WARN®
Part # WAR22680 1 $39.99

Quick Connect Dust Cover by WARN®
Part # WAR69847 2 $31.98

Spicer 260x Axle Shaft Universal Joint by Dana Spicer
Part # D/S5-260X
up to 15% off sitewide 3 $105.42

3-Way Mobile CB Antenna Mount by Firestik
Part # BRJ300-K64A 2 $27.98

Glow in the Dark Tire Pressure Gauge by Joe's Racing
Part # JRP32307
up to 15% off sitewide 4 $107.96

Rear Axle Snubber by Crown Automotive
Part # CRO52002393
up to 15% off sitewide 2 $16.18

Liftgate Shock
Part # CRO55076208AB
up to 15% off sitewide 2 $55.78

2-1/2 Gallon Air Tank by ViAir
Part # V/A91025 1 $69.99

Softride Nitro Shock by Skyjacker
Part # SKYN8025
up to 15% off sitewide 4 $151.16

Part # SKYN8028
up to 15% off sitewide 4 $151.16

Part # SKYN8049
up to 15% off sitewide 2 $75.58

Part # SKYN8063
up to 15% off sitewide 2 $75.58

“Dually” Twin Cylinder Portable Air Compressor by Smittybilt
Part # S/BQ89
up to 15% off sitewide 1 $118.99

X Factor Steering Upgrade by Rock Krawler
Part # RKSTJ88004
up to 15% off sitewide 1 $341.99

2008 Top Truck Challenge DVD
Part # VIDTTC08DVD
up to 15% off sitewide 1 $22.49

Shift Linkage Grommet by Crown Automotive
Part # CRO53004810
up to 15% off sitewide 3 $5.37

Seal Output Shaft by Crown Automotive
Part # CRO83501389
up to 15% off sitewide 3 $8.07

Shift Linkage Repair Kit by Crown Automotive
Part # CRO5014148AA
up to 15% off sitewide 1 $12.59

sivrt
02-05-2010, 21:41
Idag har jeg sjekket ut noen ulyder under bilen rundt transferkassen. Har hatt en dunkelyd spesielt ved pådrag når 4 hjulstrekken er på. Lyden er ikke der når jeg bare kjører i 2wd. Det er en liten slakk i foringene som fester stagene mellom spaken og transferkassen som kanskje kan lage denne lyden, de foringene er på vei fra 4wd.com.
Tenkte kanskje at ved pådrag i 4wd vil transferkassen vri seg noe pga kjedeoverføringen. Tok derfor ned warn skliplaten siden det er nokså liten klaring mellom denne og transferkassen. Der fant jeg et lite felt, som en 10 øring, som var slitt.
Siden jeg ikke har vært nedi med denne noe særlig regner jeg med at lyden gjerne kan komme fra dette. Shimset skliplaten ned ca 2mm, håper dette funker. Nye foringer blir montert uansett når de kommer.
I verste fall kommer denne lyden fra innmaten i kassa, da blir det overhaling av denne i tilfelle. Men tar det enkle først.
Forhåpentligvis forsvinner lyden i 4wd nå, har ikke fått tatt den en prøvetur enda..

Fingers crossed...

sivrt
02-05-2010, 21:58
Fikk også sjekket litt på T-Max vinsjen som jeg skal ha i krybbe og brukes bak på XJ`n og evnt foran på WJ`n.
Ville gå over girhuset siden jeg måtte overhale dette på Tabor vinsjen jeg har foran for en tid tilbake. I Tabor`en var det et sort fett som minnet mistenkelig om MoS2 fett. Pusset derfor opp alt i den og satt den inn med MoS2 fett igjen. Den fungerer helt perfekt.

Men, i T-Max vinsjen viste det seg et brunt særdeles seigt fett når jeg åpnet den. Hva slags fett er dette og er det sånt fett som egentlig skal brukes? Eller kan jeg bruke begge deler tro?
Ellers så drevene helt fine ut og frie for rust og vann.

Noen som har erfaringer eller sitter på annen info om hva slags fett som er foretrukket på vinsjer i girhuset?

Noen bilder av T-Max vinsjen og fettet som er i den:

vegsir
02-06-2010, 02:33
kjør på med litt sleggefett duThefinger

mannen
02-06-2010, 03:37
NICE, kjør på;)

sivrt
02-06-2010, 16:14
Ha ha..Thefinger

Tok en prøvetur idag med XJ`n og det viser seg at ulyden er borte vekk:eyemouth: Deilig når det er så lite som skal til for å få ting i orden..

Har også fått kjøpt inn stålomspunnede slanger og filter til å forlenge luftingen på begge kassene. Kjøpte også et 12V uttak som skal monteres bak i lasterommet og noen sikringsholdere til montering av diverse elektrisk utstyr baki der.

sivrt
02-08-2010, 23:34
Slenger inn en film av XJ`n tatt på siste kjøring 07.02.10

60-70cm jomfrusnø, dvs aldri kjørt på, + tung høyrefot = Veldig morroThefinger

http://www.youtube.com/user/Sondref150#p/a/u/0/jBXlTi8Iro0

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/jBXlTi8Iro0&color1=0x6699&color2=0x54abd6&hl=en_US&feature=player_embedded&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowScriptAccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/jBXlTi8Iro0&color1=0x6699&color2=0x54abd6&hl=en_US&feature=player_embedded&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" allowScriptAccess="always" width="425" height="344"></embed></object>

A-Ball
02-09-2010, 20:56
Hehe, festlig det der..... Jeg har en snøhaug i gårdsplassen som måtte offres for litt ukritisk morro på søndagen!!

sivrt
02-09-2010, 22:44
Ja det var skikkelig morro med litt jomfrusnø kan du si.. Mye av det var det også..

Et par bilder til av T-Max vinsjen jeg ikke har fått gjort noe med enda. Planen er å vaske alt grundig i diesel og fette det opp igjen med Mos2 fett.

50812

50813

Hadde broder på besøk med "Black Betty" her om dagen og fikk gjort litt småting med den også. Men vi måtte jo ha litt mat også...

Så derfor... Sivrt`s garasjetips mtp pølser:

Man tager en vanlig propandrevet varmeovn med varmeelementer som avgir 4,2 kW, en pølsepinne og en grillpølse. Tre pølsen på pølsepinnen som ved vanlig grilling, legg pølsepinnen mot gitteret på propanovnen og vend pølsen av og til..

Og vips, nygrillede pølser i garasjen:laughing: Dette kan også kalles restemat for oss pølsekjørere i AOK..
50814

sivrt
02-09-2010, 23:19
Fikk gjort litt med gamle Ulven idag også. Hadde Nils på besøk så jeg fikk litt hjelp der.

- Fyllte på ny olje på transferkassen.
- Byttet en luftenippel på bremsecalipperen på førersiden foran.
- Luftet bremsene foran og bak.
- Tappet av et par liter kjølevann og fyllte på ren kjølevæske siden det var mest vann i kjølesystemet.
- Monterte nye svarte hjulmuttere med låsemuttere og senterkopper i felgene.
- Flyttet den ut av garasjen så det ble plass til damas bil inne nå om vinteren.

Må fortsatt overhale bremsene rundt om og få sveist opp festet til bladfjøren på førersiden før den er helt kjørbar.. Forhåpentligvis blir det anledning til å ta dette i nærmeste fremtid. Da blir det prøvetur!

Dette blir nå gamleulvens hjem foreløpig..
50816

sivrt
02-10-2010, 23:13
Idag fikk jeg renset T-Max girene skikkelig i diesel og satt de inn igjen med Mos2 fett før den ble montert sammen igjen.

Begynte med å skrape av så mye av det gamle fettet som mulig på girene. Kunne sikkert fyllt en kopp med de klissete greiene som girene var satt inn med..:pissed:

Når alle delene var ferdig skrapet la jeg de i en syrefast bøtte med diesel og lot de ligge en liten stund. Brukte et "oljespillfat" til å vaske delene i med børste og tok siste rest i et annet kar med ren diesel oppi.
Når delene var helt rene ble de skyllt med bremserens og lagt til tørk.. Brukte gummihansker så ikke dieselen kommer i kontakt med huden.

Satte så inn alle tannhjul med Mos2 fett og monterte girene sammen slik de satt. Det kan være en fordel å ta bilder av rekkefølgen på drevene hvis man ikke har gjort dette før..

Mitt arrangement til vaskingen:
50867

Noen av de rene girene:
50868

Det ene giret med litt fett på. Satte inn alle drevene med fett skikkelig før montering. :
50869

Dette ble kanskje litt mye flisespikkeri for mange,men håpte kanskje dette kunne være nyttig for noen som har tenkt å overhale girene på vinsjen sin som ikke har gjort denne jobben før.:smile:

Fikk også byttet motorolje og filter idag, håper det vil øke oljetrykket noe da det har vært litt lavt i det siste. Virket bra rett etter oppstart ihvertfall, gjenstår å se om trykket holder seg når oljen blir varm.

sivrt
02-11-2010, 19:33
Idag fikk jeg puslet litt med ARB kompressoren jeg kjøpte til sperrene som en gang skal monteres.

Monterte kompressoren på avstiveren under bakseteputen og tiltet den så den går klar av både bakseteputen og teppet på gulvet. Siden denne ikke går kontinuerlig tror jeg ikke det vil bli et problem med varmgang der. Der blir også solenoidene bedre beskyttet mot støv, gjørme o.l enn f.eks i motorrommet.

Her er kompressoren montert på avstiveren:
50882

50883

Tenkte at det må jo være kjekt med et ekstra luftuttak på denne. Da kan jeg koble denne opp mot 2,5 gallon lufttanken jeg har bestilt i tillegg til den noe større kompressoren som også skal kobles opp mot tanken. Kjøpte noen smådeler på Tess slik at uttaket til den bakre solenoiden også fungerer som ekstra uttak med hurtigkobling for en 8mm luftslange. Setter her på en 8mm slange med hurtigkobling som kan kobles på tanken ved behov for mye luft på kort tid..

Koblingene fra Tess:
50884

Overview av kompressoren med koblinger:
50885

Koblet opp ledningsnettet til bryterne for kompressoren og den fremre sperra og til batteriet bak. La inn en sikringsholder med en 15 amp flatsikring før plusskabelen på batteriet.

Her er sånn det ligger nå. Kablene skal trekkes und rteppet og inn i midtkonsollen der bryterne skal monteres..
50886

Bryterne skal monteres som på dette bildet når jeg kommer så langt. Dette er ikke min bil men det blir nokså likt mtp plassering.
50887

knixen
02-11-2010, 19:41
Burde du ikke montere de en plass hvor de er lett tilgjengelig når du plages i skogen?

sivrt
02-11-2010, 19:47
Tenkte du på bryterne eller koblingene bak Knixen?

Bryterne blir i forkant av midtkonsollen og er veldig enkle å nå. Hurtigkoblingen bak skal trekkes bakover til tanken som skal ligge under det falske gulvet. Hurtigkobling til luftverktøy blir lagt opp direkte fra tanken og opp i det falske gulvet for enkel tilgang.
I tillegg kan bakseteputen lett vippes opp ved å dra i en stropp på hver side av puten. Det holder å dra i den ene stroppen, er bare en på hver side så man kan åpne puten på begge sider av bilen..

knixen
02-11-2010, 19:53
Tenkte du på bryterne eller koblingene bak Knixen?

Bryterne blir i forkant av midtkonsollen og er veldig enkle å nå. Hurtigkoblingen bak skal trekkes bakover til tanken som skal ligge under det falske gulvet. Hurtigkobling til luftverktøy blir lagt opp direkte fra tanken og opp i det falske gulvet for enkel tilgang.
I tillegg kan bakseteputen lett vippes opp ved å dra i en stropp på hver side av puten. Det holder å dra i den ene stroppen, er bare en på hver side så man kan åpne puten på begge sider av bilen..

mente bryterne, ville tenkt på en plassering i nærheten av rattet.

sivrt
02-11-2010, 19:56
Det skiller så lite i avstand i forhold til der jeg har tenkt å ha de at det tror jeg vil fungere vel så greit. Går jo litt på kjørestil også vet du, he he..

Det vil også være enklere å montere de i midtkonsollen mtp ledningsnettet og trekking av dette..

Nils
02-11-2010, 23:46
Blir heil konge detta:smile:
Vi må nok snart igang med onboard air på min bil oxo.
Jeg har jo trengt det noen ganger mener e :laughing::laughing:

sivrt
02-12-2010, 00:03
Satser på det blir nok luft etterhvert ja.. :smile:

Men denne kan visst ifølge ARB bare kjøres i 21 min for så å kjøle seg ned i 39 min. Men derfor skal den bare brukes av og til når det trengs mye luft, f eks ved popping av rim`en og sånn..

Ja vi får se om ikke vi får det opp å gå en av dagene. Du må nok ha noen fittings og litt sånn i tillegg. Vi får ta en liten handletur til Tess til uka tror e:smile:

Har forresten masse info liggende om å bygge om din AC til kompressor:wink_animate:

Nils
02-12-2010, 00:13
Konge:smile:

sivrt
02-12-2010, 20:18
Idag fikk jeg handlet inn litt goodies til onboard air prosjektet.. Litt hurtigkoblinger og sånn.
Planen er å ha 2 uttak bak, 1 uttak som går til Biltema koblingene og 1 uttak som tar Hansen koblinger. Da kan man bruke all slags typer verktøy selv hvis man låner noe som har en annen type enn det jeg har..

Kjøpte også rammer til Carlingswitch som skal holde ARB bryterne i midtkonsollen.

sivrt
02-14-2010, 03:38
Idag, eehh.., igår fikk e noe nytt gøy som skal på den sorte XJ`n etterhvert.. Fikk en bittelitt for tidlig bursdagsgave av en fellow Jeeper..

Bilder kommer utpå dagen idag engang når e våkner igjen..

For de som lurer, ja jeg har vært å feiret idag:beer::beer::beer:

sivrt
02-14-2010, 23:39
Hmm, glemte visst å ta bilde av gaven min idag. Ble for mye skruing på broders XJ..
Satser på et lite bilde eller to i morra..

For de som er nysgjerrige, det er noe som er i samme gate som en av de siste modifiseringene på XJ`nThefinger Er mange andre som har samme, men veldig få Jeeps som har det..

Double Toy
02-15-2010, 00:16
Hmmmm...nysgjerrig:smokin:

mannen
02-15-2010, 00:32
he he har du fått nye toyota logoer;)

vegsir
02-15-2010, 11:19
turbo?:smokin:

sivrt
02-15-2010, 23:15
Ingen med rett svar gitt..

Neida, Kjetil kom likegodt med disse :
51051

Disse kan vel passe bak mtp de bredderne jeg har tenker jeg, hva mener folket?
Det er vel egentlig en sånn Toyota greie, men på island har vel "alle" merker disse.

mannen
02-16-2010, 00:05
har du ettpar warn skvettlapper e kan kjøpe av deg da;)??

sivrt
02-16-2010, 09:49
Vet ikke enda du, får se.. Du får kjøpt de hos Amund og gjengen på Bgnor også da, helt nye he he. Mine er brukt vettu.

mannen
02-16-2010, 10:40
he he, vet, si ifra da

sivrt
02-16-2010, 20:55
Good news!

Den nye styringen fra Rockkrawler er nå ankommet landet og bør være i garasjen før helgen:smile:

De andre delene blir sendt fra 4wd idag:smile:

sivrt
02-17-2010, 15:09
Idag kom den nye styringen min fra Rock Krawler. Dette settet heter X-Factor plus steering kit og er et OTK sett. Dvs at man flytter tierod over knokkelen og ut av veien.

Link til mer info om dette settet:
http://www.rockkrawler.com/pages/catalog/index.php?r_itemID=177

Det første jeg la merke til når jeg pakket ut dette settet var hvor kraftig dette var. Tierod`en (paralellstaget) var hele 1,5" (38mm) tykk og er i solid stock. Drag link (styrestag) var 1,25" tykk og solid stock den også.
Alle endene har johnny joints bortsett fra der drag linken skrus på styrekulen ved pitmanarmen. Boltene som fester de nye kuleleddene til knoklene er 5/8" (16mm).
Kanskje ikke så rart dette settet har livstidsgaranti:smokin:

Her ser dere hele settet med alle delene. Det kom faktisk med nye bolter til styrestopperne også:
51100

Draglinken kan man se er solid stock og har spor i sidene for å kunne låse gjengene ved å klemme:
51101

Her ser dere klemmen som skal låse gjengene ved styrekulen til pitmanarmen:
51102

Tykkelsen på tierod er ingenting å si på:
51103

Godstykkelsen der johnny joints blir skrudd inn i tierod er 11mm fra ytterkant til gjenger:
51104

51105

Dette er sånn settet skal monteres ifølge instruksjonene. Med draglink under tierod og knokkel. Vet ikke men tror kanskje det er pga at drag link skal være paralell med trackbar eller noe sånn. Drag linken har derfor noen foringer som de kaller for high misalignment spacers som gjør at kulen klarer denne vinkelen.
51106

Jeg tenkte jeg kanskje kunne montere det sånn som dette. Med både tierod og drag link over knokkelen.. Får se på det under montering.
51107

Til slutt et bilde med den nye Rock Krawler styringen Vs. orginal styring:
51108

Nils
02-17-2010, 15:39
Bilder av ferdigmontert da?:smile:

sivrt
02-17-2010, 16:01
Det kommer det kommer, he he..

Blir sikkert litt jobb siden knoklene må bores opp til 16mm pluss justering og sånn.. Men det er jo bare kos..

sivrt
02-17-2010, 20:15
Fant et bilde på nettet som viser hvordan instruksjonene sier den skal monteres. Det er plass til drag linken under der pga bøyene på tierod`en men synes det ser mer fornuftig ut hvis den hadde vært over tierod`en.

Men den anbefales sikkert montert der pga vinklene mellom trackbar og drag link vil jeg tro..

51112

sivrt
02-19-2010, 00:14
Idag har jeg rigget meg med en stasjonær PC med flatskjerm i garasjen. Kjekt å kunne ha enkel tilgang på write-ups, FSM (Factory service manual), you tube,diverse forum og lignende mens man skrur:smokin:
Har ordnet med USB adapter så jeg kan bruke det trådløse nettet i huset.

WJ`n har også fått seg en grundig vask innvendig, ny pære i det ene tåkelyset og litt top off væsker.

Ellers så går dagene her nede mye i fresing og snørydding:smile:

Begynner på den nye styringen til uka. Da kommer også forhåpentligvis mesteparten av resten av delene. De er for øyeblikket i tyskland.:smile:

Nils
02-19-2010, 12:11
Du må bare ta en tur ned og frese litt:smile: har nok og frese på...
Ryddet verandaen på onsdag. Idag er det over 50cm. Bare pudder nesten da. Blåser rett inn der.

Olaisen
02-19-2010, 16:19
Fette rå jeep! gjenomført.

Amund
02-19-2010, 19:15
Fant et bilde på nettet som viser hvordan instruksjonene sier den skal monteres. Det er plass til drag linken under der pga bøyene på tierod`en men synes det ser mer fornuftig ut hvis den hadde vært over tierod`en.

Men den anbefales sikkert montert der pga vinklene mellom trackbar og drag link vil jeg tro..

51112

Er det dette de mener med 'cross-over-styring' :laughing:

Madbutcher
02-19-2010, 22:33
Begynner på den nye styringen til uka. Da kommer også forhåpentligvis mesteparten av resten av delene. De er for øyeblikket i tyskland.:smile:
jeg har også deler liggende i tyskland.. iallefall ifølge tracking nr:grinpimp:

sivrt
02-21-2010, 18:27
Fette rå jeep! gjenomført.
Takk for det du, den begynner å nærme seg der jeg vil ha den nå.:smile:

Er det dette de mener med 'cross-over-styring' :laughing:
Mulig det, he he.. Satser på dette settet blir mer holdbart og at jeg får mer klaring enn mitt Teraflex Histeer kit. Selv om det er et bra sett det også, spesielt mtp styringen.

jeg har også deler liggende i tyskland.. iallefall ifølge tracking nr:grinpimp:
Da var mine deler fortsatt i Tyskland, men har reist fra Køln til Langenhagen. De er visst i rute for levering den 25.02.
Så da blir det vel julaften på oss begge til uken..

ShuDuck
02-21-2010, 18:33
litt snodig ja, men må jo være slik for å matche panhard. Det er ikke noen kit der en får panhard mere vannrett? sexy materialer i det steering kitet :smokin:

sivrt
02-21-2010, 18:41
Har sett en brakett på noen jeeps i statene der de flytter festet til trackbar over akselen istedet for under/foran. Vet ikke åssen de gjør det mtp festet til styredemperen. Men det er jo også noen som kjører uten styredemper der borte.

Satser på at jeg monterer settet sånn som det var på bildet. Det er jo uansett ikke veldig utsatt rett ved hjulet der. Det viktigste er jo at styringen blir bra og at tierod blir flyttet oppover for økt klaring.

Veldig sexy, Shu.. Meget holdbart også vil jeg påstå, he he..

sivrt
02-21-2010, 18:46
I helgen var jeg på julebord med jobben på Hovden. Dvs ca 40 mil tur/retur i rundt -10 grader og masse snø og is langs veiene.
Dette gikk jo selvfølgelig helt fint for WJ`n men tenkte jeg kunne slenge ut litt info om bensinforbruk for de som interesserer seg for sånt.

WJ`n er som kjent hevet 3,5" og har 245/75-16 Bf piggdekk om vinteren. På disse veiene opp og ned fra fjellet brukte WJ`n 1,22 L/mil ifølge kjørecompisen. Har byttet plugger for ikke veldig lenge siden og trykket i dekkene har jeg på ca 30psi, men bortsett fra det er ingenting gjort utenom det vanlige.
Dette synes jeg ikke var så rent galt til å være en bil som veier rett over 2 tonn og har 220hk.
Jeg nullstilte kjørecompisen før jeg reiste btw..:smokin:

supersvein
02-22-2010, 09:27
WJ`n er som kjent hevet 3,5" og har 245/75-16 Bf piggdekk om vinteren. På disse veiene opp og ned fra fjellet brukte WJ`n 1,22 L/mil ifølge kjørecompisen.

Synes det er veldig akseptabelt ja.
Det er bare marginalt mer enn min 3,1 diesel bruker (uten noen mods).

sivrt
02-22-2010, 12:12
Jeg ble litt overrasket selv, he he. Trodde jeg var nærmere 1,4 L/mil på langkjøring. Nå skal det sies at den bruker rundt 1,6 - 1,7 L/mil med 32" og blandet kjøring da..

Men, bensin selges jo overaltThefinger

Nils
02-22-2010, 18:21
Det er en innstillingen jeg liker:smile:

martinj
02-22-2010, 22:14
de selger heldigvis diesel overallt også.hehe(excursion)

sivrt
02-24-2010, 22:39
Idag kom første forsendelse av deler fra 4wd.com.:eyemouth:

Ble rene juleaften her:
51360

Fikk bl.a de nye Skyjacker Nitro 8000 demperne som er beregnet til 6" - 8" løft. Burde bli litt bedre utflex når disse og longarms er montert:
51361

Kompressoren kom også. Testet den litt på Nils sine 33" og det virket som denne kan fylle dekka mine nokså raskt ja. Litt bling med chrome kompressor men det funker, he he. Håndtaket er nå fjernet siden denne blir fastmontert oppå det falske gulvet baki jeepen.
51362

Skal koble kompressoren sammen med denne 2,5 gallon (10L) tanken fra Viair for å ha litt mer luft tilgjengelig i perioder. TTC DVD`n er der bare for å angi str på kompressoren og tanken.
51363

Fikk begynt så smått på tanken. Monterte sikkerhetsventil på 10 bar, dreneringsventil og luftuttak med slange. Uttaket blir montert i det falske gulvet. Tanken blir montert under det falske gulvet, i taket på en måte.
51374

I andre enden blir det montert overgang til slangen som kommer fra kompressoren og en trykkregulator.
Det var ingen trykkregulator på denne kompressoren så jeg må få kjøpt en og koblet den opp mot tanken og relèet til bryteren.

Fikk også byttet demperne til bakluka på XJ`n, det skal bli deilig å slippe å holde denne oppe hver gang jeg skal hente noe. Kikket også litt på plassering av kompressor og tank baki der. Tror nok jeg kan finne en grei plass til begge.

sivrt
02-25-2010, 21:05
Idag fikk jeg endelig på plass de 2 ARB bryterne og ledningsnettet mellom disse og ARB kompressoren.

Kjøpte rammer til Carlingswitch da ARB bryterne er like og felte inn rammene i midtkonsollen mellom koppholderen og lokket:
51393

Synes midtkonsollen ser grei ut nå. Ikke for mye eller for mye bling, men har nok knapper til å styre det jeg måtte få bruk for:
51394

Koblet meg innpå lyset i 4x4 dekselet så de lyser selv om de ikke er i bruk:
51395

Synes det ble en grei plassering av bryterne mtp bruk av sperrer under kjøring. Right at my fingertips:smokin:
51396

Når den siste bryteren eventuelt blir montert er det bare å skjære litt mer i hver kant så er det plass til den også. Men men, disse gjør ingen nytte for seg før det blir montert sperrer da. Men greit med alt som er gjort.

Har puslet litt med tanken og kompressoren baki også idag og fått kjøpt inn litt mer fittings til det.

knixen
02-25-2010, 21:16
spørs om det var så lurt at de lyser konstant, problemet med de bryterne er varmeutvikling i pærene. Så pærene går og det blir trøbbel med bryterne, ikke all verden av kvalitet. Håper du ikke får disse problemene. bra jobba forresten

sivrt
02-25-2010, 21:21
Har koblet de så de lyser når parklyset er tent. Hvis bryterne skulle konke så bytter jeg de bare i noen Carlingswitch og setter over bryterknappene i tilfelle. Men vi får se hvor lenge de holder.
Takk takk forresten..

Nils
02-25-2010, 21:33
Blei jo kjempe pent detta:smile:

sandviper
02-25-2010, 22:37
Bra plassering.
Jeg hadde lys i mine når parklysene var på, ingen problemer der.

vegsir
02-25-2010, 23:11
stilig:grinpimp: men hva er poenget med knapper uten funksjon??:shaking:Thefinger

Tommy
02-25-2010, 23:16
Ok ikke minst... hvorfor laget du ikke plass til 3 brytere???

sivrt
02-26-2010, 00:10
Da håper e mine brytere også holder Kjetil, he he..

Det kommer VegardThefinger Sperra foran ligger i hylla her. Kjøpte den sammen med ARB kompressoren. Venter med å sette den inn til jeg får kjøpt 4.56 giring til begge aksler. Når man først skal bytte giring er det like greit å hive i en sperre bak også. Derfor har jeg montert det jeg har foreløpig.. Så det så..:smokin:

Tenkte å lage plass til 3 brytere Tommy. Men så tenkte jeg at når den tid kommer, kan det jo hende at jeg skal ha noe annet i bakakselen. F.eks en OX locker eller noe. Regner med det blir ARB bak også men man vet jo aldri. Pluss at det ser ikke bra ut med et tomt hull der i mellomtiden. Det er veldig enkelt å frese opp litt i plasten der da til en tredje bryter. Har monteringsrammen til den allerede så..

Takker så mye forresten alle sammen:smile:

vegsir
02-26-2010, 02:49
Det kommer VegardThefinger Sperra foran ligger i hylla her. Kjøpte den sammen med ARB kompressoren. Venter med å sette den inn til jeg får kjøpt 4.56 giring til begge aksler. Når man først skal bytte giring er det like greit å hive i en sperre bak også. Derfor har jeg montert det jeg har foreløpig.. Så det så..:smokin:

hehe ja jeg vet åssen det der er, jeg har og en sånn en klump liggende i garasjen:shaking::(

sivrt
02-26-2010, 22:53
Ble mye fundering og lite produktivt idag. Blir litt kobling mtp relè, trykkregulator og så videre. Har også tenkt endel på plassering av tank og kompressor. Det endte med at jeg tok ut det falske gulvet så det blir enklere å se.

Siden tanken blir montert "opp-ned" ser man drain ventilen her på toppen, Sikkerhetsventil og luftuttak på enden og en blindplugg i bunnen. Blindpluggen blir erstattet med en vinkel og uttak til en slange som kobles opp mot et manometer så jeg ser hvor mye trykk det er i tanken. Vet ikke enda om jeg vil ha manometeret bak der uttaket blir eller rundt midtkonsollen en plass.
51433

Har montert på trykkregulator som stopper kompressoren ved 120psi og starter den igjen ved 90psi, til høyre i bildet. På venstre siden har jeg montert en tilbakeslagsventil og en hurtigkobling der kompressoren kobles opp mot tanken. Ved å ha en hurtigkobling her kan jeg ta ut kompressoren eller tanken hver for seg, montering blir også enklere.
51434

Sånn så det ut når jeg ga meg for kvelden idag. Tror jeg har alt som trengs nå bortsett fra en 1/8" blindplugg til tilbakeslagsventilen. Så i morgen satser jeg på prøvekjøring etter alt er koblet opp.
51435

Testet kompressoren koblet opp mot tanken idag og fyllte reservehjulet (35") fra ca 10psi til 30psi. Virker som denne kan gjøre susen ja, he he. Tok ikke lange tiden kan man si.

sivrt
02-26-2010, 22:58
Fant et bilde som viser hvordan dette skal kobles mtp bryter, relè og trykkregulator. Kommer til å følge denne oppskriften så burde den virke greit..

51438

Hovatn
02-27-2010, 00:56
Fant et bilde som viser hvordan dette skal kobles mtp bryter, relè og trykkregulator. Kommer til å følge denne oppskriften så burde den virke greit..

51438
så ut som er enkelt å koble opp ja. rene kosejobbenThefinger

sivrt
02-27-2010, 17:16
Fikk besøk av Bjørnar idag som hjalp meg med kompressoren og tanken og monteringen av disse.

Demonterte sikkerhetsventilen og plasserte denne på toppen av tanken istedet for i enden. Gjorde dette siden det ble en liten forandring mtp monteringen av tanken. Kappet et forholdsvis rundt hull i det falske gulvet slik at tanken kunne monteres lenger bakover i bilen. Da får jeg bedre plass til å koble opp i andre enden. Tanken er nå montert slik:
51519

Her stikker tanken litt ut gjennom det falske gulvet med hurtigkoblingen lett tilgjengelig. Det ledige hullet skal i kveld få montert en trykkmåler.
51520

Her er kompressoren og tanken montert i det falske gulvet inni bilen. Her med lokket åpent for tilgang.
51521

Lokket på, slik det blir til vanlig.
51522

Oversiktsbilde med luftverktøy i brukThefinger
51523

Klaring mellom baklukedeksel og hurtigkoblingen. Ser ut til at jeg må flytte litt på LED lampen i bakluken når manometeret er montert:
51524

sivrt
02-27-2010, 17:29
Bjørnar fikk pimpet kjerra også litt idag. Hadde Piraten på rutene fra før men manglet liksom noe.. Så da ble det noe alà gamle Ulven dekor..

Bjørnar in action:
51525

Ferdig resultat:
51526

sivrt
02-27-2010, 22:46
Da var onboard air prosjektet enda et hakk nærmere ferdig. Har koblet opp ledningene fra batteriet med sikring til bryter og til trykkregulator. Laget klar jording til relèet og koblet jordingen til kompressoren. Venter med resten av ledningene til jeg har fått meg et kraftigere relè og 50amp sikring med holder. Denne kompressoren drar 45amp på maks så jeg må ha meg et 50amp relè også. Får ta det når jeg kommer meg hjem igjen.

Manometeret er montert, så da er alle koblingene mot tanken ferdige:
51596

Måtte flytte den ene LED lampen litt oppover på luka pga manometeret. Har ca 2 cm klaring til dekselet på luka. Siden jeg hadde en til liggende ble den også montert og alle 3 ble flyttet oppover. Kjekt med lys når campen skal rigges eller noe må fikses i mørket.Thefinger
51597

Området rundt hullet der tanken stikker ut skal selvfølgelig trekkes med teppe igjen. Det skal jeg kappe så det blir liggende helt inntil tanken. Jeg kommer også til å droppe prosjektet med å koble ARB kompressoren opp mot tanken. Den leverer altfor lite til at det har noe å si, har en lavere duty cycle og jeg har ikke flere innganger på tanken. Alle 6 er nå i bruk.

Tommy
02-27-2010, 22:48
Flotte merker Morten....

sivrt
02-27-2010, 22:54
Ikke sant, he he. Det var jo på tide nå Thefinger

sivrt
02-28-2010, 10:00
Litt info om kompressoren..

- Fyller et 35" hjul fra 10 - 35 psi på ca 2,5min.
- Fyller Viair tanken på 2,5 gallon (10L) fra 0 - 6 bar på 1 min.
- Fyller Viair tanken på 2,5 gallon (10L) fra 0 - 7 bar på 1min, 20sek.
- Duty cycle er 40 min på, 20 min hvile.

Litt info fra hjemmesiden til Masterflow:
The Masterflow® Diabloww® Dually is perfect for trucks, SUVs, RVs, and other full-size vehicles. It is the largest and fastest in its class and great for everyday use.

•Inflates a full size truck tire in under 1.5 minutes*
•Inflates a passenger car tire in under 30 seconds*
•Powerful 12-volt motor
•Powers directly from car battery
•Quick release 24 ft. coil hose with E-Z twist brass inflator
•10 ft. power cord
•Convenient nylon carry bag
•Includes 3 adapter nozzles for inflating sports balls, rafts, and toys

Hjemmesiden til Masterflow som lager kompressoren: http://www.masterflowair.com/products.php

Her ligger operasjonsmanualen på kompressoren : http://www.masterflowair.com/manuals/MF-1089.pdf

sivrt
03-01-2010, 00:24
Da var hvite skilt bestilt til WJ`n. Blir ombygging til 5 seter når jeg kommer meg hjem med påfølgende drop-in time hos biltilsynet.

Skal bli deilig med hel bil igjen. Den forrige WJ`n fikk jeg kjøre 1 hel tur med 5 seter og det var for å hente den nye eieren. Kan nesten ikke vente, he he..

supersvein
03-01-2010, 11:30
Da var hvite skilt bestilt til WJ`n. Blir ombygging til 5 seter når jeg kommer meg hjem med påfølgende drop-in time hos biltilsynet.

Skal bli deilig med hel bil igjen. Den forrige WJ`n fikk jeg kjøre 1 hel tur med 5 seter og det var for å hente den nye eieren. Kan nesten ikke vente, he he..

Det er noe annet det ja, men det er ikke den store opplevelsen for dem i baksetet uansett... Finnes biler med bedre baksetekomfort, men det er heldigvis bare ved en anledning jeg har fått oppleve det selv :grinpimp:

sivrt
03-03-2010, 05:48
Det finnes nok helt sikkert Super`n.. Men det blir som en ny bil da, anderledes bil ihvertfall:smile:
Da har man plutselig muligheten til å ha med seg flere enn bare 1 passasjer..

1+1 blir av og til flere vettu:smokin:

supersvein
03-03-2010, 08:08
Det finnes nok helt sikkert Super`n.. Men det blir som en ny bil da, anderledes bil ihvertfall:smile:

He he, ja det er observert (sladreboka vettu). Gratulerer ! :smile:

Nils
03-03-2010, 11:35

Hva skjer om du har 1+4 da.........:smile: blir ikke det oxo fler...

sivrt
03-06-2010, 23:10
He he, ja det er observert (sladreboka vettu). Gratulerer ! :smile:
Takk for det du:smile:

Hva skjer om du har 1+4 da.........:smile: blir ikke det oxo fler...
Den må e si e ikke tok asså..

sivrt
03-16-2010, 14:36
Da var WJ`n grundig vasket utvendig og klar for nye bakseter:smile: Bakseter er hentet ned fra loftet, så i kveld blir det forhåpentligvis 5 seter av det..
Visning hos BT til fredag den 19.

sivrt
03-16-2010, 23:09
Da var varebil veggen og det falske gulvet fjernet endelig og baksetene montert.. Måtte flytte litt på Cd skifteren siden jeg hadde skrudd den i varebilveggen fra før av. Så nå er den plassert der de orginalt kommer. Mistet et oppbevaringsrom bak da men det får gå..

Noen bilder fra idag må man jo ha vel..

Detta ble jo greit:
52393

52394

Her ser man at baksetene kan deles og legges ned hver for seg:
52395

CD skifter "relocated":
52396

Rocker
03-17-2010, 01:45
Fin innredning på disse bilene altså :smile:
Hvordan er de baksetene å sitte i når "halve" ryggen mangler?

supersvein
03-17-2010, 08:37

Baksetene på WJ'en er ingen stor opplevelse uansett. Fordelen er at en sitter ganske høyt med godt utsyn (fint for unger ihvertfall).
For voksne folk er det ikke veldig behagelig på lengre turer.

...men det ser bra ut, det er riktig :smokin::smokin:

sivrt
03-17-2010, 18:38
Tenkte du på hvordan det er å sitte bak hvis halve seteryggen er lagt ned? I så til felle ville jeg nok sittet på passasjersiden der putene er størst.

Baksetene på WJ'en er ingen stor opplevelse uansett. Fordelen er at en sitter ganske høyt med godt utsyn (fint for unger ihvertfall).
For voksne folk er det ikke veldig behagelig på lengre turer.

...men det ser bra ut, det er riktig :smokin::smokin:
Hvis jeg sitter med ryggen foran bittelitt rettere enn vanlig går det greit med voksne bak. Men tror nok ikke det er helt sjef på lange turer nei. Men greit sånn til vanlige småturer. Men disse blir nok mest brukt til barnesete fremover vil jeg troThefinger

Nils
03-17-2010, 20:11
Blei jo skikkelig pent detta. Blir mye mer bil liksom:smile:

sivrt
03-17-2010, 21:16
Ja det ble liksom mer bil nå ja, he he.. Tror nok det blir til å beholde denne en stund. Sikler litt på konfilter og skikkelig eksos til den nå..
Det blir vel etterhvert. Er litt andre ting som koster litt fremoverThefinger

sivrt
03-17-2010, 21:34
Da var endelig onboard air prosjektet ferdig..

Først ble det innkjøpt sikringsholder til litt større sikringer og et 70A relè. Relèet måtte være såpass siden kompressoren trekker 45A maks. Disse relèene har litt større kontakter siden det går mer strøm gjennom, så større kabelsko måtte også kjøpes inn. Sånn ser det ut:
52399

Koblet opp relèet og sikringsholderen til kompressoren og batteriet og satte i en 60A sikring.. Skrudde de rett i "beinet" til det falske gulvet.
52400

På kompressoren er det en av/på bryter og en sikring mot overoppheting. Denne boksen satte jeg på litt borrelås for å feste denne ved siden av kompressoren. Greit å kunne slå av kompressoren både i midtkonsollen og bak når den brukes.
52401

Boksen montert:
52402

Laget en T-kobling på uttaket med en slange til den doble kompressoren og en slange ned til ARB kompressoren.
52403

Monterte hurtigkobling på slangen fra tanken og den andre fra ARB kompressoren. Derfor vil ikke noen av kompressorene blåse lufta rett ut når de ikke er koblet sammen. Skjøtestykket ligger ved siden av her og brukes for å koble begge kompressorene til tanken.
52404

Her er de koblet sammen. På denne måten kan jeg bruke ARB kompressoren som backup i tilfelle noe går galt med den doble. Jeg kan også trykke opp tanken med den doble og bruke luften i tanken til å operere sperrene når de kommer etterhvert. Så hvis noe skjer med ARB kompressoren kan jeg fortsatt bruke sperrene.
52405

Har også pimpet den delen av tanken som stikker ut av det falske gulvet littThefinger
52406

Manglet lim idag, men slik skal det bli når teppet er limt på igjen. Planen her var å ha en dør her også men det ble ikke noe av.
52407

Fikk også byttet lokket på toppen med et med lås. Greit å ha så ikke dette lokket hopper av ved litt kraftig helling under kjøring.
52408

Så nå gjenstår det å få testet systemet skikkelig. Kompressoren slår seg ihvertfall av og starter automatisk og virker på begge bryterne.

mannen
03-17-2010, 22:42
ja vi må få til noe kjøring på søndag;)

sivrt
03-19-2010, 16:43
Skulle gjerne kjørt i helgen ja, men får ikke anledning til det denne helgen dessverre. Kanskje neste helg igjen..

Idag ble ihvertfall WJ`n godkjent med 5 seter og har fått seg nye fine hvite plast skilt. Det som overrasket meg var at de skiltplatene jeg måtte ha, kostet mer enn skiltene:shaking:

Så igår måtte jeg demontere budget boostet på 2" så de ikke kikket for nærme på det slik at jeg måttet komme innom igjen..
Men nå er alt i orden, så da blir det montering av dette igjenThefinger

Må finne en måte å få senket festet til A-armen og stab.staget bak på også. Er litt i det snaueste laget ved 3,5" løft.

vegsir
03-19-2010, 19:22
Skulle gjerne kjørt i helgen ja, men får ikke anledning til det denne helgen dessverre. Kanskje neste helg igjen..

Idag ble ihvertfall WJ`n godkjent med 5 seter og har fått seg nye fine hvite plast skilt. Det som overrasket meg var at de skiltplatene jeg måtte ha, kostet mer enn skiltene:shaking:

Så igår måtte jeg demontere budget boostet på 2" så de ikke kikket for nærme på det slik at jeg måttet komme innom igjen..
Men nå er alt i orden, så da blir det montering av dette igjenThefinger

Må finne en måte å få senket festet til A-armen og stab.staget bak på også. Er litt i det snaueste laget ved 3,5" løft.

syntes e så en kjent bil der i dag tidlig. var jo ukristelig tidlig å:shaking:

martinj
03-19-2010, 19:27
har du en skille vegg å donere da hehehe.

sivrt
03-19-2010, 20:39
syntes e så en kjent bil der i dag tidlig. var jo ukristelig tidlig å:shaking:
Stemmer det, så du kjørte forbi der. Måtte tilbake halv tre da siden jeg var nr.6 i køen, he he

har du en skille vegg å donere da hehehe.
Ja ja, bare å hente den vettu. Den står på utsia garasjen her hvis jeg ikke er hjemme..

sivrt
03-21-2010, 14:28
Da var WJ`n ferdig hevet igjen. Det tar jo tross alt bare 1,5 time å heve eller senke disse..
Men denne gangen trikset jeg litt rundt med forskjellige spacere og løftet den bare rundt 1" igjen istedet for 2" som den var, i tillegg til hevefjørene selvsagt.
Grunnen til det er at siden jeg bruker MX-6 dempere beregnet for XJ er disse litt for lange foran og litt for korte bak.
Må derfor finne en gyllen middelvei for å kunne bruke de. Så nå er WJ`n i overkant 2,5" hevet totalt med fjører og spacere. Det er nok for 32" ihvertfall. Men burde nok bytte til OME dempere beregnet for WJ en gang senere.
En annen ting er stab.staget bak som blir for stramt ved 3,5" og helst ikke bør fjernes ifølge brukere i USA.
A-armen har også en kule der den festes mot akselen som burde hatt en spacer hvis jeg skulle hatt den på 3,5".

Men men, nå er sommerhjulene på og høyden der den skal være foreløpig.. 9 grader i skyggen og strålende sol, jeg klager ikkeThefinger

sivrt
03-23-2010, 16:44
Idag kom endelig de siste delene fra 4wd.com som jeg har ventet på.
De 3 siste demperne til broder og svoger og en lufttrykksmåler hver til oss 3.

Det siste for denne gang i hus:
52684

Trykkmåleren skal bare trykkes mot ventilen og har svivel i enden så man slipper å vri på slangen:
52685

Veldig kjekt "display" som viser hver psi. Greiere å finjustere da hvis det skulle være nødvendig:
52686

Tallskiven er som enkelte dykkerklokker, den lyser skikkelig godt i mørket:
52687

Grunnen til at jeg kjøpte en sånn trykkmåler er pga ventilene i mine hjul. De sitter mellom "eikene" og ikke på felgkanten som på "vanlige" felger. Kjekt siden de er mer beskyttet der under kjøring, ikke fullt så kjekt når man skal måle trykket i dekket uten måler med slange.

Trykkmåleren ble som sagt kjøpt hos 4wd.com og er av merket Joe`s racing products. Min går fra 0-60psi
Hjemmesiden til Joe`s Racing: http://www.joesracing.com/scripts/prodView.asp?idproduct=764

sivrt
03-24-2010, 22:15
Idag fikk jeg endelig summet meg til å montere nye bumpstops og spacere til disse. Tenkte det var greit å få på litt fler av de orginale delene til hevesettet, siden bilen skal godkjennes etterhvert.

Gammel vs. ny bumpstop med spacer. Spaceren er egentlig bare et firkantrør som fulgte med hevesettet. Bumpstop`en er kjøpt på 4wd.com og er 4,1", endel lengre enn de orginale.
52747

Ferdig montert:
52748

Med spacer og ny type bumpstop vil den treffe akselen rundt 10 cm før den gamle. Må ta en test på maksflex og eventuelt lage plater på toppen av bladfjørene hvis de ikke er lange nok.

sivrt
03-24-2010, 23:58
Fikk begynnt på montering av islandsbredderne bak også idag.

Måtte først demontere alt i lasterommet og sidedekslene innvendig. Dette måtte gjøres siden jeg skal kappe enda mer av hjulbuene og må derfor sveise inn litt nytt stål. Da så den plutselig sånn ut:
52768

Fjernet bushwacker bredderne bak:
52769

52770

Prøvemontering av bredderne. Disse skal tilpasses litt før lakkering og montering.
52771

52772

52773

Her kan man se hvor mye høyere bushwackerne satt i forhold til hvor islandsbredderne blir montert. Må sveise igjen samtlige hull etter boltene på begge sider.
52774

Fikk merket opp hvor jeg må kappe. Ser ikke så mye ut men det er jo kappet litt her fra før av når jeg monterte bushwacker bredderne.
52775

I morgen blir det kapping av hjulbuer og tilpassing av stålet som skal sveises inn der. Blir forhåpentligvis sveist ferdig til fredag, er litt avhengig av sveiseapparat da jeg ikke har det selv:(
Når jeg ser på bildene her er det mulig at bredderne blir trukket litt lenger fremover slik at åpningen i hjulbuen blir litt mer sentrert. Får ta frem målebåndet i morgen og merke opp endelig der det skal kappes. Dette skal bare gjøres 1 gang ihvertfall..

sivrt
03-25-2010, 16:27
Har fått begynt på den ene siden med bredderne så langt idag.

Merket opp hvor jeg skal kappe på nytt. Trakk bredderen litt mer mot døren.
52790

Ferdig kappet på passasjersiden. Nesten da, mangler litt kapping nede ved kanalen.
52791

Fra innsiden:
52792

Kappet 4 steder på tvers i hjulbuen så jeg får bøyd platene opp mot skjermen for sveising:
52793

Meislet bort punktsveisene mellom platene bak og kappet bort litt stål på innsiden. Denne platen blir presset mot skjermen og sveist.
52794

Litt prøvemontering i rett høyde og testing av nye skvettlapper.
52795

52796

Der det ble kappet i innerskjermen legges det inn noen platebiter. Alt blir helsveist, fuget og rustbehandlet. Lurer litt på om ikke jeg må kjøpe meg Artic skvettlapper til å ha foran også. Ser litt rart ut med en av hver type...

To be continued.......

sivrt
03-25-2010, 21:40
Ble nesten ferdig med førersiden også idag. Bare litt kapping igjen nede ved kanalen. Passasjersiden er klar til sveising.
Avstanden mellom åpningen i hjulbuen økte idag med ca 8cm. I tillegg kommer det rundt 3-4cm som ble kappet når Bushwackerne ble montert.
Så rundt 11-12cm større plass til hjulene bak i forhold til orginalt.

I morgen blir det å kappe førersiden ferdig på 98`n og få inn gamle ulven for litt sveising på bladfjørfestet på førersiden på den..

sivrt
03-27-2010, 09:44
Igår fikk jeg besøk av Peder som sveiset opp det fremre festet til bladfjøren på førersiden på gamle ulven. Glemte å ta bilder av det selvfølgelig..

Jeg fant litt smådeler på lageret og fikk inn reservehjulet med trekk.
52837

Fikk også montert Bushwacker bredderne bak, samt en sjekk på olje i transfer og bakaksel og en liten sjekk på bremsene bak.

sivrt
03-27-2010, 09:51
Siden Warn fangeren med tire carrier egentlig ikke passer +97 karrosseriet må selve armen modifiseres littegrann.
Armen tok i vindusviskeren og dekselet på bakluken der skiltlyset er slik at den ikke kom langt nok mot bilen til å låses.

Kappet derfor ut der det tok i og testet igjen:
52838

52839

52840

Grunnen til at jeg gjorde dette nå er for å få mest ut av det sveiseapparatet som nå er på besøk:smile: Får se om jeg rekker å sveise inn plater igjen denne gangen. Nå passer armen ihvertfall, gjenstår litt sliping og sveising av plater i hullene jeg kappet ut så armen beholder stivheten.

Vi begynte på skjermene også igår da, men ingen bilder av det enda.. Det kommer.....

sivrt
03-27-2010, 18:14
Idag ble det bare litt småpusling med XJ`n..
Monterte lengre stålomspunnede lufteslanger til bakaksel, transferkasse og girkasse.
Kjøpte 8mm stålomspunnede bensinslanger (3x1m) på Biltema og et par luftfilter beregnet på veivhusventilasjon. Måtte skjøte slangen til transferkassen for å få denne høyt nok i motorrommet.
Ville ha disse lufteslangene lenger pga dyp gjørme eller vading.

Byttet på bakakselen først, denne er 6mm innvendig. Satte på slangeklemmer på begge sider så de ikke skal bli revet av. Denne slangen muliggjør mer flex uten å nappe av slangen.
52974

Monterte luftfiltrene i toppen av torpedoveggen. Borret hull og satt inn popnaglemuttere. Brukte sånne klemmer med gummi og bolter til å feste filteret til torpedoveggen. Ble nokså bra synes jeg. Disse filtrene er nokså like til open air filteret jeg har montert..
52975

52976

Tidligere stoppet lufteslangene i toppen av converterhuset. Skal ikke mye til før det hadde kommet gjørme eller vann opp dit. Bare en 80-90cm eller noe sånnThefinger Har litt mer å gå på nå. Alt er festet med slangeklemmer forresten.

Oversiktsbilde av motorrommet til slutt:
53743

Hovatn
03-28-2010, 01:45
nonononononononomen det ser jo ikke ut som det bremserøret er bytta enda.
Noen dritt å tråkke hull i det når du er på vei utfor bakken eller noe sånt

sivrt
03-28-2010, 11:12
Hvilket bremserør?

Hovatn
03-28-2010, 12:06
Hvilket bremserør?
ser et veldig rustent rør under bilen. husker du ikke jeg sa det til deg i sommer også når jeg var oppe å kikket på bilen under byging

sivrt
03-28-2010, 12:31
Det røret du ser ved rammevangen er et fuelrørThefinger Kun overflaterust på det... Husker du ikke detThefinger

Blir mer jobbing på den idag.. Kommer nok noen bilder til kvelden her.:smile:

dynna
03-29-2010, 14:28
Blir bra detta. Hvor mye mer avstand får du med de bredderene?

sivrt
03-29-2010, 22:20
Takker.. Blir ca 8cm større åpning i bunn av åpningen. Har kappet ca 2-3cm mer i toppen enn med Bushwackerne.

Ser ut til at 37"-38" burde gå på med litt mer bumpstops og litt mer svingstopp. Men det har jeg ikke aksler til så det blir nok å holde seg på 35". Men disse bredderne er 1" bredere enn BW så de dekker bedre. Men har vurdert å bredde disse enda 1" for å få hele dekket innenfor.

sivrt
03-30-2010, 17:42
Noen bilder fra helga..

Mesteparten sveist av innerskjerm mot skjermen. De gamle bolthullene til Bushwackerne er også sveist igjen da de kommer over islandsbredderne alle sammen.
53170

Her ser dere 1 av hullene som måtte sveises igjen etter kapping og tilpasning av innerskjermene.
53171

Nede ved kanalene blir det litt mer tilpasning da det ikke var like lett å kappe stålet like fint og rett som ellers rundt skjermen.
53172

Hullene til brakettene til den gamle bakfangeren er også sveist igjen da denne ikke skal på igjen.
Planen er å sveise igjen alle hull så godt som mulig, legge på Corroless, legge på noe snabelstoff i alle sveiser for så å tectylere over alle sveiser. Hullene til Bushwackerne som ble sveist igjen har fått litt Corroless og får bare flekking med litt lakk. Bilen skal jo rettes og lakkes en gang allikevel.

De nye bredderne monteres med sånne alu popnaglemuttere i skjermen. Disse monteres med litt snabelstoff så det ikke lekker inn vann der også. Alt i alt burde alt være helt tett der bak når jeg er ferdig..

Stooor takk til Peder (MJPeder) for god sveisejobb sålangt..

sivrt
04-04-2010, 17:30
På onsdag som var fikk jeg og Peder gjort oss ferdig med sveisingen og Corroless..

Peder i full gang med å tette hullene i innerskjermene:
53529

53530

53531

Pusset ned feltene der braketten til end caps`ene til støtfangeren har vært da det var bittelitt rust der. Grunnet det med Corroless etterpå:
53532

Skjermene ferdig sveiset og grunnet med Corroless:
53534

53535

Blir god plass her nå:smokin: :
53536

Fikk boret hull til boltene som skal feste bredderne til karrosseriet i bredderne:
53533

Det neste nå blir å fuge alle sveiser med noe snabelstoff, tectylere og flekke opp de gamle bolthullene til BW med lakk.

Nils
04-04-2010, 18:46
Hm.. god plass nå asså... lurer på hvor lenge du klarer og holde deg på 35"...
:smile:

sivrt
04-04-2010, 23:10
Har tenkt tanken selv noen ganger ja.. Er vel ingen i dette landet som kjører Cherokee med større enn 36 x 13,5 - 15 som e vet, så det hadde jo vært litt morro med noe større.
Det burde bli plass til 37"-38" i 12,5" eller 13,5" bredde da. Men så var det det med å få tak i aksler som holder til det. Vil tro det ikke blir lett eller billig.
Får se hvor stor plass jeg har å gå på når budget boost er tatt av før godkjenning av hevesettet.
Vil helst unngå å måtte begrense svingen og innflexen. Men vi får se.....:smokin:

sivrt
04-06-2010, 15:56
Da nærmer det seg endelig slutt på breddermonteringen..

Fikk flekket de gamle bolthullene til BW og der brakettene til bakfanger endene var med lakk. Fikk også poppet fast de nye mutterne til de nye bredderne:
53711

Close-up av pop-mutterne:
53712

La på Simson over alt av sveiser innvendig for å være helt sikker på at alt er tett for vann o.l:
53713

53714

Gikk over all Corroless med bodyskyts:
53715

53716

53717

Har satt på gummilister på bredderne og montert alt innvendig igjen også idag. Skal bare ha et strøk til med bodyskyts før jeg monterer bredderne.
Så da er det avgårde å handle inn litt småting som trengs for ferdigstillelse av dette prosjektet...

martinj
04-06-2010, 16:33
dette ser veldig bra ut morten:grinpimp:

sivrt
04-06-2010, 21:41
Ja vil tro det blir tett nå, he he...

Må tilpasse bredderne litt til, men det tar jeg når de skal breddes en gang i fremtiden..Thefinger

sivrt
04-06-2010, 21:57
Etter handlerunden idag fikk jeg på 1 strøk til med rustbeskyttelsesmasse i innerskjermen.

Her er innerskjermen ferdig:
53719

Festet bredderne med 5mm x 20mm bolter og skiver i syrefast. Skulle noe reagere over tid er det alumutterne som ryker, så da er det bare å bore disse ut og erstatte de med nye.
53720

Og vips, bredderne er på!:
53721

Det var litt dårlig passform på førersiden så den må gjøres noe med etterhvert. Tenkte å ta det når jeg skal bredde de 1" til foran og bak.
Nå har alle sveiser fått 2 strøk Corroless og Simson masse innvendig. Utvendig har alt fått 2 strøk Corroless og 2-3 strøk bodyskyts.
Alumutterne ble også satt inn med Simson før de ble kollapset så det ble tett rundt de også.

Skal få vogna ut i morra og ta noen bedre bilder..

sivrt
04-07-2010, 21:38
Her ser man hvor bredderen på førersiden ikke ligger helt inntil karrosseriet helt i bakkant. Dette skal fikses på etterhvert men tror jeg bare monterer skvettlappene som dekker dette foreløpig.
53757

Noen bedre bilder av børsa i det flotte været som har vært her idag..

Rett bakfra:
53758

Noen til:
53759

53760

53761

Dekka stikker ca 1" på utsiden foran og bak. Det blir nok bredding av alle bredderne på sikt.
53762

Alt i alt meget fornøyd med bredderne. De dekker bedre enn BW, har blitt bedre plass til større hjul eller eventuelt like store hjul med mindre heving. Så ser det jo ikke verst ut heller daThefinger

Rocker
04-07-2010, 22:29
Var det jeg sa mann...driiiit-tøft :smile:

sivrt
04-07-2010, 23:21
Takk.. Ja synes det ble bra jeg. Litt annerledes enn andre XJ`s ihvertfall. Har vært endel jobb med de bakre bredderne men det var det verdt synes jeg..

Nå er det bare resten igjen. Gangstercaps, longarm kit, sperrer, dreving, Icelandoffroad vinsjfanger osv.. Men må jo ha noe å stelle med fremover også:smokin:

sivrt
04-11-2010, 11:37
Skjer ikke så mye med bilene her om dagen. Er jo vår og greier så andre ting må også gjøres. Men noe har det blitt..

Ifm sveising av bakskjermene demonterte jeg Warn skliplaten under transferkassen. Denne ble modifisert for en stund siden for å passe skikkelig med NP242 kassen. Den gangen gikk vi tom for sveisetråd og alt ble ikke ferdig.

Peder fikk sveist opp alt denne gangen så den burde tåle en trøkk nå. Grunnet med Corroless og lakket den med Biltemas hammerlakk.

Et par bilder over og under:
53888

53889

sivrt
04-20-2010, 18:41
Endelig en liten oppdatering igjen her fra Flåklypatoppen..

Når jeg reiste på jobb ville svoger (Nils) låne WJ`n på tur til Rauland. Tenkte det var like greit siden jeg var på jobb allikevel og samboeren har egen bil.
Etter endt tur fikk jeg PM her fra Nils der det sto at bremsene bak var gåene. En ting er ihvertfall sikkert, de har vært skikkelig gode helt til slutten.
Bremsene ble undersøkt og nye Brembo skiver og klosser ble kjøpt inn og byttet.. Det må man kalle service når man låner bort bilen..

I tillegg så lurer jammen meg gutten på om ikke han må justere håndbrekket, vaske og polere den hvis tiden strekker til.. Gale mann..

Så nå gleder jeg meg til å komme hjem og prøve de nye bremsene..

Tusen takk Nils!:beer: Du kan låne mine biler når som helst, he he..Thefinger

sivrt
04-23-2010, 18:30
En liten update..

Nils fant også ut at pakningene rundt stempelet på høyre side bak var gåene så da ble de byttet. Var noen svimlende priser hos forhandler, men Nils fikk ordnet en ny brukt calipper med gode pakninger som ble brukt.
Så nå er håndbrekket justert og Åtteren kan igjen bremse skikkelig:smile:

Nils
04-24-2010, 18:51
Noen bilder av bremsene dine. Rimelig slitt hehe:smile:

Nils
04-24-2010, 18:53
Her er noen av den gåene pakningen og rust rundt stempelet.

vegsir
04-25-2010, 02:18
jøss det her blir jo bra:grinpimp: du kan låne min bil anytime nils:wink_animate:

men når tid kommer denne på 39.5'' da?

sivrt
04-25-2010, 14:27
Det var nok på tide med en overhaling av de bakbremsene ja.. Flotte greier Nils.

WJ`n kommer nok aldri på større enn 32" Vegard. Har jo XJ`n til sånt bruk vettu.. Men orginal blir den nok heller aldriThefinger

vegsir
04-25-2010, 15:34
Det var nok på tide med en overhaling av de bakbremsene ja.. Flotte greier Nils.

WJ`n kommer nok aldri på større enn 32" Vegard. Har jo XJ`n til sånt bruk vettu.. Men orginal blir den nok heller aldriThefinger

ja nå surra jeg, var xjen jeg tenkte på:wink_animate:

sivrt
04-27-2010, 05:13
I see..

39,5" blir nok for stort og ubrukelig på en liten XJ tror jeg. Men litt større blir det nok etterhvert. Men det blir etter ny fanger, sperrer og giring foran og bak.

sivrt
05-31-2010, 21:22
Lenge siden sist oppdatering her inne nå. Lite som skjer om dagen med Jeepene..

Men nå øker lysten på å få lakket gangstercapsen jeg har hatt liggende i noen år nå.. Har ikke lakket den selv da jeg vil ha den skikkelig. Hvis XJ`n skal rettes og lakkes en gang får jeg heller prøve å fjerne den igjen hel, eller evnt investere i en ny en. Forhåpentligvis blir det ikke så veldig lenge før montering av den.

Fremover blir det også litt mer tilpassing av islandsbredderne og lakkering av disse også. Disse lakker jeg selv da jeg regner med noen skjønnhetsmerker i de etterhvert. Etter det blir det grundig vask og polering av kjerra..

Men alt dette blir ikke før etter båten er på vannet..Thefinger

martinj
05-31-2010, 21:27
Lenge siden sist oppdatering her inne nå. Lite som skjer om dagen med Jeepene..

Men nå øker lysten på å få lakket gangstercapsen jeg har hatt liggende i noen år nå.. Har ikke lakket den selv da jeg vil ha den skikkelig. Hvis XJ`n skal rettes og lakkes en gang får jeg heller prøve å fjerne den igjen hel, eller evnt investere i en ny en. Forhåpentligvis blir det ikke så veldig lenge før montering av den.

Fremover blir det også litt mer tilpassing av islandsbredderne og lakkering av disse også. Disse lakker jeg selv da jeg regner med noen skjønnhetsmerker i de etterhvert. Etter det blir det grundig vask og polering av kjerra..

Men alt dette blir ikke før etter båten er på vannet..Thefinger

har hørt snakk om at den capsen blir plutselig lakkert....
vet ikke om det stemmer.. han er jo en jekla surrekopp han lakkereren du brukerThefinger

sivrt
05-31-2010, 21:31
He he, e har jo ikke akkurat pushet noe særlig på heller da..Thefinger Men nevnte ingen navn da..

martinj
05-31-2010, 21:33
hmmmm:shaking::shaking::shaking:

sivrt
06-10-2010, 22:07
Da har jeg fått høre fra sikre kilder at gangstercapsen min er lakkert og er nå underveis til Flåklypatoppen..

Blir morro å se hvordan dette blir etterhvert..:smokin:

Updates med bilder kommer når jeg får tid til montering, he he..Thefinger

sivrt
06-12-2010, 22:24
Da var endelig 1 stk lakkert Lund gangstercaps i hus.:smile:

Det ble tid til en liten prøvemontering også.. Lurer på å bare lime denne fast med Terroson kraftlim eller noe lignende. Hadde vært kjekt å slippe å måtte bore hull i A stolpene eller taket mtp evnt lekkasjer i fremtiden..

Noen synspunkter på det?

Et par bilder fra prøvemonteringen..
56956

56957

56958

martinj
06-12-2010, 22:46
blei rått det:smile: ville heller bare brukt de store kleklypene du har der jegThefinger

neida... vile brukt teroson lim jeg:smile:

Tommy
06-12-2010, 23:05
Vi her oppe på den andre toppen har veldig god erfaring med lim både til fest og hverdags!!!:wink_animate::wink_animate:

martinj
06-12-2010, 23:31
he he he:innocent::innocent:

knixen
06-13-2010, 01:12
råtøff bil (men sponser en hundrings til den som knuser kapsen:smokin:)

sivrt
06-13-2010, 08:41
blei rått det:smile: ville heller bare brukt de store kleklypene du har der jegThefinger

neida... vile brukt teroson lim jeg:smile:
Du tror det holder med kun lim ja? Da får vi prøve det tror e:smile:

råtøff bil (men sponser en hundrings til den som knuser kapsen:smokin:)
Jada Knixen, jeg har fått med meg at du misliker gangstercaps! Men det synes jeg faktisk du kan holde for deg selv. Jeg bygger min bil som jeg vil ha den!

Xjrebel
06-13-2010, 09:08
Av en eller annen grunn synes jeg G-kaps tar seg bra ut på 2 dørs xj,har ikke trua på det på på 4-dørs.Jeg også ville brukt lim,men er litt usikker på hvilket.En kompis av meg kjørte van i mange år og hadde g-kaps som kun var limt.limfuga holdt,men når den løsna etter noen måneder så var det lakken som hadde sluppet taket i karrosseriet,så der ble det skruer i tillegg.

martinj
06-13-2010, 11:10
Av en eller annen grunn synes jeg G-kaps tar seg bra ut på 2 dørs xj,har ikke trua på det på på 4-dørs.Jeg også ville brukt lim,men er litt usikker på hvilket.En kompis av meg kjørte van i mange år og hadde g-kaps som kun var limt.limfuga holdt,men når den løsna etter noen måneder så var det lakken som hadde sluppet taket i karrosseriet,så der ble det skruer i tillegg.

som limselgeren sa til meg... limet sitter ikke bedre en den driten den er festet i...

det er jo et godt poeng det:smile:

knixen
06-13-2010, 11:40
Jada Knixen, jeg har fått med meg at du misliker gangstercaps! Men det synes jeg faktisk du kan holde for deg selv. Jeg bygger min bil som jeg vil ha den!

Poenget er vel egentlig at jeg synes bilen din er så tøff at jeg BRYR meg nok til å si ifra når du tar et steg bakover :wink_animate:

The rest is all good and makes me want a jeep! Får meg nesten til å begynne å bygge på min søster sin xj... :beer:

Nissan
06-13-2010, 12:07
Knall bra ! ikkeno steg bakover dette:smokin:

Hovatn
06-13-2010, 12:34
synes den bilen kler en cap

knixen
06-13-2010, 12:38
straks 1000 innlegg her, må feires! :beer::beer::beer:

knixen
06-13-2010, 12:38
1 til nå...