PDA

View Full Version : Sivrt`s Jeep, Chevy & Polaris garage.

Pages : 1 2 3 4 [5] 6

Madbutcher
06-13-2010, 17:41
slenger meg på å feirer med en:beer:

Synes bilen kler capsen .. så er det sagt også:smokin:

sivrt
06-13-2010, 20:34
Poenget er vel egentlig at jeg synes bilen din er så tøff at jeg BRYR meg nok til å si ifra når du tar et steg bakover :wink_animate:

The rest is all good and makes me want a jeep! Får meg nesten til å begynne å bygge på min søster sin xj... :beer:

Skjønner.. Jeg må nok si meg enig med de siste innringerne her, synes XJ kler den. Men det er jo noe av det fine med Jeeps, du finner ingen like.. Ombygde ihvertfall da. Morro å se andres løsninger og stil på sine Jeeps når man er på treff. Men det kommer selvfølgelig ann på hvordan capsen ser ut og hvilken bil den sitter på..

Takker for koselige tilbakemeldinger her folkens, det er noe av morroa av å bygge.. Jeg må ha gjort noe rett med denne ihvertfall:wink_animate:

sivrt
06-13-2010, 20:40
1000 innlegg er passert ja og det må jo feires selvfølgelig:smile:

Vil takke alle som har vært innom og sett og kommet med innspill i denne garasjen. Det er bare morro å dele mine "erfaringer" og ombygginger på disse Jeepene hvis noen kunne ha nytte av de. Enten bare som underholdning eller at noen får svar på noe de lurte på før de leste garasjen min..

Uansett, vi ses vel underveis til innlegg #2000:smile:

Jeg kan jo legge inn bilde av en liten gave jeg fikk av min søster og svoger (aka Rødhette driver) til min første arving som kommer om en liten stund..

Sjef...
56979

Ghosterix
06-15-2010, 00:04
ikke tvil om at det har blitt en tøff doning!
..og så over 1000 innlegg gitt...går litt tregere i min byggetråd :smile:
Ta gjerne en titt... hadde jo bare vært moro med litt tilbakemeldinger:
Det er jo ikke en Jeep, men noe som etterhvert skal gjenoppstå som en relativt grom Patrol..:smokin:
http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=35213

sivrt
06-16-2010, 23:00
Takk for det du..

Er innom av og til der ja, grom Patrol det der. Godt å se den har fått et godt hjem:smile:

sivrt
06-17-2010, 23:37
Da har jeg bestemt meg for å selge gamle Ulven.. Annonse finner du her :http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=36228

sivrt
06-19-2010, 13:18
Endelig har jeg fått summet meg til å gå til innkjøp av en ARB fridge freezer som er en kjøleboks med mulighet for frysing av varer ned til -18*C.
Gikk mange runder og undersøkte omtrent alle kjølebokser med frys mtp ampere/forbruk, utforming og størrelse. Kom frem til at ARB sin var vesentlig bedre enn de andre jeg kikket på spesielt mtp forbruk. Den har også andre kjekke ting som drain plugg, LED lys innvendig og display som viser akkurat hvilke grader som er innvendig i cooleren.
Så når Bgnor la ut disse til kampanjepris ble det sendt bestilling.

Grunnen til at jeg ville investere såpass i en kjøleboks er mitt bruksområde. Jeg har lenge tenkt på et kjøleskap i båten. Dette ville kostet meg rundt 10 lapper for ferdig produkt klar til bruk. Dette ville man mest sannsynlig aldri fått igjen ved salg av båten.
Denne kan jeg bruke i båten, på treff, på familieturer og festivaler. Så derfor ville denne cooleren fra ARB dekke mine behov mye bedre og ble dessuten rimeligere enn alternativet..

Så nå gjenstår det å få testet denne skikkelig, men det lover godt så langt..

Legger ut noen bilder som viser den nye ARB fridge freezer ved siden av min trofaste Evercool kjøleboks. 47 liter Vs. 24 liter:smokin:
57161

57162

57163

martinj
06-19-2010, 13:28
den så skikkelig bra ut.. har tenkt på å ha en slik i forden.. :smile:

sivrt
06-19-2010, 13:30
Ja den virker vekdig bra synes jeg. Hvis du har tenkt på en burde du ringe Bgnor. De hadde noen stykker til 6938,- som det står i annonsen. Det er det samme som man måtte gitt for den fra USA. Da får man jo en plass å henvende seg også hvis det skulle være noe i garantitia som er 3 år.

Nå gjenstår det å se om denne får plass i Miamien, he he.

Denne funker også som ekstra sitteplass forresten..

martinj
06-19-2010, 13:40
skal du ha den i båten ja.. vær forsiktig:grinpimp:
http://www.agderposten.no/article/20100618/LOKAL8/706189968/1001/ABONNEMENT

sivrt
06-19-2010, 13:43
Så det ja.. E får fylle den med 72 brusbokser kanskje da.. Eller ikke..

sivrt
06-21-2010, 00:06
Fant noen videoer på tube`n som viser litt om den nye cooler`en jeg har kjøpt. Kan være noe å sjekke ut hvis du lurer på å handle en..

http://www.youtube.com/watch?v=pvt6XsZiad0

http://www.youtube.com/watch?v=WFQbW51SY0o&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=Ks-fOv2Zgdc&feature=related

På denne siden finner man masse nyttig informasjon om denne kjøleboksen, ca midt på siden:
http://www.expeditionexchange.com/arb/

Sammenligning av den helt nye ARB boksen og den forrige, som i prinsippet var en Engel boks:
http://www.myfjcruiser.org/1575/arb-fridge-freezer/

frabus
06-28-2010, 21:53
Takk for tips! Den var så flott at jeg bare måtte kjøpe en! Den kan jo fungere som fryseboks i båten og kjøleboks i bilen! Genialt!

Jeg kjøpte min i dag fra Janne på Norsk Offroadteknikk for 5999,-, så jeg tror det må være et kanonkjøp! :-)

sivrt
06-28-2010, 22:33
Ja denne har virkelig imponert meg. Dette er ikke en vanlig 12V kjøleboks for de som måtte tro det. Har hatt den i båten flere ganger og i helgen hadde jeg den på hytta til svigerfar ifm 50 årslag. Utrolig kjekt å ha tilgang på 2 graders øl på utsiden til langt ut i de små timer..:smile:
Testet den litt i WJ`n også, der sto den i 17 timer med bilen av og gikk fortsatt uten å slå seg selv av. Så den er strømgjerrig ihvertfall.

Du har ihvertfall fått den billig.. Jeg ga 6938,- hos Bgnor for 9 dager siden..

Hmmm, mon tro om Bgnor har samme prisgaranti som ElkjøpThefinger

frabus
06-28-2010, 23:09
Det høres bra ut! Gleder meg til å få testet den ut.

Kjempe å handle med Janne i alle fall! Tror det er en kampanje ho har nå...

Genilat tips var det i alle fall, hadde nok ikke snublet over den hvis ikke du hadde lagt ut skryt her...

sivrt
07-04-2010, 21:07
Står for tiden litt stille med jeepene her gitt. Har fått samme feil på den ene sensoren på girkassa på WJ`n som jeg hadde i oktober ifjor. Det er nok den andre sensoren som ikke ble byttet som kødder nå. Så ny sensor er bestilt og blir byttet ved første anledning.
Andre ting som skal gjøres med WJ`n neste friperiode:
- Bytte olje på transferkasse.
- Bytte olje på begge aksler.
- Bytte motorolje og filter.
- Ta resten av servicen i heftet selv også.
- Grundig vask utvendig og innvendig.
- Må bytte hovedlyspæren på passasjersiden.
Alt i alt veldig kurrante ting..

XJ`n skal få montert på gangstercapsen og egentlig bare bli brukt litt. Jeepchallenge nærmer seg og den har blitt luftet altfor lite i det siste.

Siden sist har ARB cooleren fått testet seg skikkelig og leverer virkelig varene. Kan ikke si annet enn at jeg er storfornøyd:smile:

sivrt
07-13-2010, 18:21
Huff dette er plagsomt.. Andre er hjemme og koser seg i garasjen mens jeg sitter i havet og bare tripper. Etter lang tid med maling, hagearbeid og båtpuss skal det bli godt å komme hjem å få på noen nye deler på kjerra..

Må nok kikke litt på plassering av ARB boksen i XJ`n også. Mistenker den kan bli litt høy til å passe oppe på det falske gulvet baki der. Det blir muligens litt for tungt også. Håper jeg får lurt den inn i baksetet da i tilfelle. Er visst ikke alltid det er bra med 2 dørsThefinger

sivrt
07-19-2010, 08:44
Da er gamlebilen lagt ut for salg på Finn.no. Håper den snart får et godt hjem så den får en fremtid..

Annonsen ligger her: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=23397719

sivrt
07-21-2010, 16:54
Idag har WJ`n fått seg enda en ny sensor på girkassen. Var den fremre som tok kvelden denne gangen. Men nå er begge byttet så jeg regner med de holder en stund nå.

Har også kjøpt inn Teroson kraftlim til montering av gangstercapsen. Blir limt pluss 2 skruer, 1 i hver A-stolpe.

Så nå er det ikke lenge igjen til montering heldigvis:smokin:

Nils
07-21-2010, 22:57
Jasså...:smile: Når blir det montering da?
Var føleren på wj grei og bytte eller ble det trangt?

sivrt
07-23-2010, 18:29
Tja si det.. Vi får ta det en av dagene her.. Alt er klart ihvertfall..

Sensoren var forholdsvis enkel å bytte. Måtte bare fjerne en overføringskabel til kassa som lå foran sensoren. Gjort på 10 min:smile:

sivrt
07-24-2010, 16:27
Da var gangstercapsen fra Lund montert. Fikk hjelp av Nils og monteringen tok vel ca 15 min.
Først satte vi den på med klyper og merket hvor den skulle sitte til slutt. Borret 2 stk 3,5mm hull, 1 hull i hver A-stolpe til skruene. Dette ble de eneste skruene da jeg ikke vil ha mer hull i taket enn absolutt nødvendig.
Fjernet capsen igjen og mattet ned lakken der kontaktflatene er. Mattet ned capsen innvendig på kontaktflatene også og la på Teroson kraftlim.
Satte på capsen igjen og festet den med klyper i hver ende, 1 skrue ihver A-stolpe og satte 1 batteri + 1 ambolt på midten på taket.

Sneak preview:
59171

Satte på sorte hetter over skruene etter de var trekt til. Så nå er det bare å vente til alt tørker. Satser på noen bilder ute av hele jeepen i morgen, hører rykter om litt kjøring da..

Madbutcher
07-24-2010, 20:06
Fett med ambolt på taket da:grinpimp:

Om det blir noe kjøring på deg i morgen ser jeg frem til litt bilder:smokin:

Double Toy
07-24-2010, 20:15
Er det kjøring på haugereid? Ikke det at jeg har tid da men:shaking:...Nysgjerrig bare:grinpimp:

sivrt
07-25-2010, 18:21
Det ble litt kjøring idag ja.. Klarte jaggu å "poppe rimmen" også, for førstegang faktisk.

Noen bilder fra dagen:
59250

59251

Ulven og Rødhette koser seg på kjørefeltet:
59252

59253

sivrt
07-29-2010, 10:47
Da kan det se ut som om gamle Ulven får seg et nytt hjem. Så da begynner jobben med å sette den litt mer i stand og sette over vinsjfangeren. Må justere panseret litt også, noe som egentlig burde vært gjort for leeenge siden.

Ny vinsjfanger til `98 XJ`n blir også bestilt en av dagene.. Spørs om ikke det blir vinsjtau også slik at ikke rullene stikker så langt ut. Time will show.

Nils
07-29-2010, 14:11
Stilig:smile:
Stemmer for vinsjtau:smile:

sivrt
07-30-2010, 16:28
Spørs om ikke det blir tau på sikt ja:smile:

Fått bestilt meg Xenon kit til kjørelysene på WJ`n også. Blir greit å kunne se noe til vinteren etter jeg har dimmet ned Hella`ene med Xenon:smokin:

Har også sendt mail til Csl offroad angående Iceland offroad vinsjfanger til XJ`n..

Ellers går dagene med til å rydde garasjen skikkelig da en jeep skal opp til uka og få seg 6" løft... Bilder av dette kommer nok i en annen garasjetråd her inne..Thefinger

sivrt
07-31-2010, 18:37
Liten update ang gamle Ulven..
Kjøperen som sa han skulle ha den trakk seg og den er nå på markedet igjen:(
Har fått justert panseret, smurt opp forstillingen, fjernet orginalfangeren foran og montert takkonsollen igjen.
Har en som skal tenke på det til i morgen så mulig den forsvinner likevel. Hvis ikke blir det å sende mailer til de som jeg sa jeepen var solgt til.. Arrgh!

sivrt
08-04-2010, 21:08
Som noen har fått med seg er gamle Ulven nå solgt videre..:(

Den står her enda men når den blir hentet får den et godt hjem der planen er å få den rustfri og på veien i mange mange år til..

Den nye eieren vet mange her hvem er, men hvem det er gjenstår å se. Den nye eieren vil helst være anonym intill videre..:laughing:

Madbutcher
08-04-2010, 21:22
Den nye eieren vet mange her hvem er, men hvem det er gjenstår å se. Den nye eieren vil helst være anonym intill videre..:laughing:
da kommer det vel en ny xj bygge tråd her snart da?

sivrt
08-05-2010, 21:02
Du skal nok ikke se bort fra det nei..

martinj
08-05-2010, 23:21
han kan jo starte anonyme jeepeiers klubb hehe:grinpimp:

sivrt
08-09-2010, 22:52
Idag ble det montering av vinsjen og in cab winch control igjen siden den nye eieren av gamle Ulven ikke trenger vinsjfangeren med en gang.

Fikk også satt inn et 12V uttak baki med konstant strøm på. Monterte det i kanten av det falske gulvet baki der så det ikke er i veien når det er i bruk.
60165

Kjøpte meg en 12V vifte på Biltema. Kompressoren ble noe varm sist, slo seg ut etter 4 stk 35" som ble fyllt fra ca 5psi til 30psi. Det vil forhåpentligvis hjelpe litt på varmen..
60166

Kan jo være greit med et 12V uttak baki der til andre ting også. ARB cooler f.eks...:smokin:

sivrt
08-11-2010, 11:30
Da var Peders Comanche ferdig i denne omgang og garasjen er igjen åpen for skruing på mine Jeeps..

Det kan se ut som det blir litt fortgang i omgiring og akselbytte på XJ`n også. Får vente med alle detaljer til handelen er i boks men vi snakker om Ford 8.8 bakaksel m/skivebremser og diffbrems samt 4.56 giring til begge aksler. Så da blir det vel montering av ARB`n jeg har liggende til Dana 30`n også om ikke altfor lenge.
Hadde vært morro å få dette på stell før Jeepchallenge i september..

sivrt
08-12-2010, 22:42
Idag fikk jeg demontert automatkassa som sto på `91 motoren som pleide å stå i min `86 XJ.
Motoren og ledningsnettet med hjerne får ny eier og skal i et nytt prosjekt etter overhaling..

Kjekt med en AW-4 i reserve uansett:smokin:

sivrt
08-15-2010, 21:15
Igår fikk WJ`n en grundig vask utvendig og innvendig. Deilig med helt gullren bil asså..

Idag ble det gjort det samme med XJ`n. Er en stund siden den så en svamp kan man si.. Satte også på igjen den ene LED lampa på bakluka som datt av for en tid tilbake. Warn skliplata til transferen er også montert igjen etter den fikk mer sveis og et strøk med hammerlakk.

Fikk også byttet oljen i begge akslene på WJ`n. Den gamle oljen var helt fin og gjennomsiktig honningfarget. Skulle tro den var byttet nylig og ikke for 60K siden. Skal bytte motorolje og filter og oljen i transfer også en av de nærmeste dagene. Da er 156K servicen tatt på den.. Det gjelder vel kanskje ikke med et Flåklypatoppen auto stempel i serviceheftetThefinger

sivrt
08-16-2010, 21:51
I morgen går turen til Bgnor der jeg skal møte Dynna og få med meg hjem Ford akselen og nye giringer..

Siden det blir besøk på den kanten av landet må vi nesten innom Amund en tur å se hva han har og friste oss med denne gangen:laughing:

Satser på at vi kommer oss helt inn og tilbake før arvingen kommer. :laughing:

sivrt
08-17-2010, 23:03
Da var endelig Ford 8.8 akselen i hus:smile: Til min overraskelse fulgte det med komplett sett med lager og simmeringer, U-bolter og de gamle giringene. Komplett sett med 4.56 giring til Dana 30 og 8.8`n fulgte også med.
Fjørsalene og fjørfestene var sveist ferdig på. Disse skal helt av og tilpasses mitt løft og vinkler. Akselen skal pusses ned og lakkes før montering. Denne skal ikke monteres før den er strøken:smokin:

Akselhylse, bremser og stikkaksler:
60344

Carrier med sol og planethjul. Ikke vanskelig å se denne har diffbrems:
60345

Komplett sett med 4.56 giringer foran og bak, overhalingssett og nye U-bolter:
60346

Takk for handelen Dynna!

Xjrebel
08-18-2010, 08:35
Gratulerer med kjøp av gromme deler:beer:

supersvein
08-18-2010, 08:59
Igår fikk WJ`n en grundig vask utvendig og innvendig. Deilig med helt gullren bil asså..

Idag ble det gjort det samme med XJ`n. Er en stund siden den så en svamp kan man si.. Satte også på igjen den ene LED lampa på bakluka som datt av for en tid tilbake. Warn skliplata til transferen er også montert igjen etter den fikk mer sveis og et strøk med hammerlakk.

Fikk også byttet oljen i begge akslene på WJ`n. Den gamle oljen var helt fin og gjennomsiktig honningfarget. Skulle tro den var byttet nylig og ikke for 60K siden. Skal bytte motorolje og filter og oljen i transfer også en av de nærmeste dagene. Da er 156K servicen tatt på den.. Det gjelder vel kanskje ikke med et Flåklypatoppen auto stempel i serviceheftetThefinger

Hvordan går du frem for å skifte olja på transfer, er det kronglete å komme til?
Hva med automaten, tar du den i samme slengen også?

sivrt
08-18-2010, 09:57
Har ikke fått kikket så nøye på transferkassa enda men regner ikke med det er noe verre enn på XJ`n å komme til. Jeg må finne ut om den skal ha vanlig ATF eller ATF+4 også. Har du peiling?

Girkassa byttet jeg på for en stund siden da jeg byttet den første sensoren. Byttet både olje og begge filtrene. Girkassa skal ha ATF+4. Noe tungvint var det da min kasse ikke har tappeplugg sånn som AW-4 kassene på XJ har.

sivrt
08-18-2010, 10:24
Fant en kjekk oversikt som viser spec til akselen jeg har under nå og den nye Ford 8.8 akselen. Ser jaggu ut som den er noe kraftigere enn Dana 44 ogsåThefinger

Komplett oversikt over diverse akslinger finner du her i innlegg #2 : http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=8341

Chrysler 8.25 Rear Axle:
C-clip
Vehicles: '91-'01 XJ
Ring Gear: 8.25”
Stock Gearing: 3.55, 3.73, 4.10
Axleshaft Spline: 27 ('91-'96), 29 ('96-'01)
Axleshaft Diameter: 1.17” (27 spline), 1.21 (29 spline)
Brakes: Drum 11”
Weakness: 27 spline, c-clip
Width: 60.5”
Wheel Bolt: 5x4.5”
Max Recommended Tire Size: 35”

Ford 8.8 Rear Axle
C-clip
Vehicles: Ford Explorer (Prefered Swap, information reflects Explorer only), Ford F-Series , Ford Ranger
Ring Gear: 8.8"
Stock Gearing: 3.08, 3.27, 3.55, 3.73, 4.10
Axleshaft Spline: 28, 31
Axleshaft Diameter: 1.320"
Brakes: Drum ('91-'94), Disc ('95-'01)
Weakness: C-clip, weak carrier
Width: 59.625" to 65.6"
Wheel Bolt: Most 5x4.5"
Max Recommended Tire Size: 40"

Max 40"... Burde tåle litt julig da vil e troThefinger

sivrt
08-18-2010, 22:58
Fikk med meg et nytt ARB diffcover til D30`n også igår. Skal bli kjekt med enda bedre beskyttelse der foran samt muligheten til å peile olja innimellom. Coveret har også tappeplugg og magneter i tappeplugg og i bunnen av peilepinnen. Kjekt måte å sjekke ut litt på, stål på peilepinnen og dekselet tas av..

Nytt og blankt:
60425

På innsiden kan man se peilepinnen. Denne skal jeg merke opp slik at man enkelt ser nivået det skal være. Dette merket må overføres fra det gamle coveret.
60426

Om dette blir montert før akselen er omgiret og satt opp med ARB gjenstår å se:smile:

sivrt
08-20-2010, 10:01
Måtte bare ta et bilde igår av de nye 4.56 giringene. Litt forskjell kan man si..:smile:

Ford 8.8 Vs. Dana 30:
60454

Nils
08-20-2010, 11:18
Når man ser det bilde dær synes e nesten det e rart mine aksler har tålt så mye julig... bank i bordet:smile:

Ove
08-20-2010, 17:29
Er ikke det en litt urettferdig sammenligning ?

8.8'ern er vel en bakaksel , og D30 en foraksel ?

sivrt
08-20-2010, 22:27
Joda det er vel litt urettferdig sammenligning kanskje. Men tror nok en Dana 35 ville sett smått ut det også, er jo den akselen som er mest vanlig på XJ..

Men festlig var det ihvertfallThefinger

dynna
08-21-2010, 11:37
Bare hyggelig Morten.
Litt surt og selge alt man har brukt tid og penger på og skaffe, men det skal bli gøy og se at det blir brukt.

Troe et bilde av stikk akslene på 8.8 v.s. D35 hadde vert like gøy

sivrt
08-21-2010, 21:30
Den skal nok blibrukt ja, he he..:smokin:

Stikkaksel bilder kan ordnes vettu..

Ove
08-21-2010, 21:33
Har du også fått tatt mål av org.demperene for meg ? :smile:

sivrt
08-21-2010, 21:39
Hmm, det har nok blitt glemt ja.. Skal fikse i morgen Ove..

sivrt
08-22-2010, 17:59
Her har du noen mål jeg tok av orginal demperne til `98 XJ`n. Vil tro de er like på din, innfestningene er ihvertfall det..

Foran:
Helt utstroket 56,5cm
Helt kollapset 35,0 cm

Bak:
Helt utstroket 50,5cm
Helt kollapset 32,0cm

sivrt
08-22-2010, 18:03
Idag har mesteparten av dagen gått med til å ordne litt bedre forhold for de litt større delene mine som ligger ute. Rigget pressenningen litt bedre og litt plank som jeg håper vil hjelpe litt mot snøen. Plankene er hengslet i toppen så det ikke blir noen problemer å få ut delene hvis jeg må det..

Men har også fått begynt så smått på den nye 8.8`n. Kappet bort fjørfestet og demperfestet på den ene siden. Disse må sveises opp etter mitt løft og pga SYE må pinjongvinkelen være 0 grader..

Arbeidet med denne fortsetter utover uka....

martinj
08-22-2010, 21:34
får ta en tur opp i smia på flåklypatoppen å myse litt en dag denne uka tenker jeg:smokin:

sivrt
08-22-2010, 22:06
Det er bare å stikke innom vettu. Er stort sett hjemme om dagen, klar til utrykning:smile: Så det blir nok litt pusling med XJ`n fremover. Må jo ha den helt ship shape til Jeepchallenge.

sivrt
08-23-2010, 22:26
Fikk gjort litt mer idag med 8.8`n. Slipte vekk alle festene, pusset ned akselen og penslet på Neutra-rust..

Festene slipt vekk og sveisefugene slipt ned:
60680

Resten av akselen pusset fri for rust og gammel lakk:
60681

60684

Dynna (forrige eier) har sveist fast akselhylsene i diffhuset. Det er enkelte som har hatt problemer med at disse løsner under litt juling. Hylsene sitter orginalt fast bare med noen "klinker", ses som noen klumper på bildet.
60685

Neutra-Rust (Nordsjøtype) påsmurt:
60686

Neutra-Rust nesten ferdig tørket:
60687

Dette skal få tørke til i morgen, da blir det grunning.:smile:

supersvein
08-23-2010, 22:54
Har ikke fått kikket så nøye på transferkassa enda men regner ikke med det er noe verre enn på XJ`n å komme til. Jeg må finne ut om den skal ha vanlig ATF eller ATF+4 også. Har du peiling?

Girkassa byttet jeg på for en stund siden da jeg byttet den første sensoren. Byttet både olje og begge filtrene. Girkassa skal ha ATF+4. Noe tungvint var det da min kasse ikke har tappeplugg sånn som AW-4 kassene på XJ har.

Nope - har ikke kommet så langt selv enda heller.
...tenkte å sjekker hvor mye styr det var før jeg bestemte meg for å ta jobben sjøl eller ikke :-/

vegsir
08-23-2010, 23:17
blir kjedeli å se når du får det her på bilen:grinpimp: da kan vi jo ikke mobbe deg for det her med its a jeep thing lengreThefinger hehe men blir morro å se åssen det her funker:smokin: blir det enda større dekk å da ellernono

Ove
08-24-2010, 01:10
Hvis du har overskudd av den syrebaserte rustkilleren på akselen , anbefaler jeg å nøytralisere den med en såpe av sterk alkalisk verdi , spør Nils om ikke han kan ta med noe fra jobb ,

60688

sivrt
08-24-2010, 10:17
blir kjedeli å se når du får det her på bilen:grinpimp: da kan vi jo ikke mobbe deg for det her med its a jeep thing lengreThefinger hehe men blir morro å se åssen det her funker:smokin: blir det enda større dekk å da ellernono
Hmm, hvem var det som ødela akselen sist vi var på Haugereid kanskjeThefinger. Akselen som er på nå tåler 35" den, men det er jo greit å ha litt å gå på:smokin: Noe av grunnen til at jeg bytter er giringen som fulgte med på kjøpet, den bør bli like kvikk som med orginale hjul når jeg har fått byttet. Større dekk er mulig men tror ikke det blir noe riktig enda.

Hvis du har overskudd av den syrebaserte rustkilleren på akselen , anbefaler jeg å nøytralisere den med en såpe av sterk alkalisk verdi , spør Nils om ikke han kan ta med noe fra jobb ,
60688
Mener du at jeg bør vaske akselen så den ikke reagerer med grunningen eller er det en annen grunn til å gjøre dette? Alt tørker jo helt inn. Du fikk med deg målene på org. demperne over her forresten?

Ove
08-24-2010, 11:54
Hvis denne behandlingen er beregnet for å male over - med en grunning som ikke reagerer med syra - er det ingen grunn for å vaske det , men står det på kanna at overskydende skal fjernes ?

Takk for målene forresten , ser at demperene mine kan brukes , men må heve bilen en smule først .:smile:

sivrt
08-24-2010, 14:06
Kan ikke huske det sto noe om å fjerne overskuddet. Den er beregnet til å nøytralisere rusten. Jeg tok det på siden alt ikke var like greit å komme til. På riggen maler vi grunning rett på denne. Så vil tro at det burde går greit å grunne rett på denne også. Skal bruke grunning som pensles på og male over med hammerlakk i sort..

PS: Vet Nils har et par OME framfjører og Procomp add-a-leaf liggende du sikkert kan få kjøpt billig. OME er vel ca 2" og AAL er 3".

vegsir
08-24-2010, 16:44
Hmm, hvem var det som ødela akselen sist vi var på Haugereid kanskjeThefinger. Akselen som er på nå tåler 35" den, men det er jo greit å ha litt å gå på:smokin: Noe av grunnen til at jeg bytter er giringen som fulgte med på kjøpet, den bør bli like kvikk som med orginale hjul når jeg har fått byttet. Større dekk er mulig men tror ikke det blir noe riktig enda.

hehe var jo ikke en aksling... det er noe sånn halvfabrikatgreier toyota har fått billig å slengt påThefinger

ja vil vel hjelpe godt på forbruket også, og så blei det sperre også blei det ikke?

men hvorfor gå så grundig til verks mot rust på akslingen før det er noe farlig rust på den så er det jo ikke noe igjen av resten av bilen:shaking:

Hovatn
08-24-2010, 17:54
men hvorfor gå så grundig til verks mot rust på akslingen før det er noe farlig rust på den så er det jo ikke noe igjen av resten av bilen:shaking:

det er vel siden det er et gjennomført bygg detta

sivrt
08-24-2010, 21:14
Det er fordi det er mye mindre jobb å gjøre det skikkelig med en gang VegardThefinger Hadde jeg ventet til akslingen var skikkelig rustet måtte jeg sandblåst den, nå kunne jeg bare fjerne det enkelt med stålbørste på drillen og negerhår på vinkelsliperen. Nå ruster jo ikke disse som en Toyota men det er jo greit å ha det på stell vettuThefinger

Forbruket forventer jeg går ned endel ja, men det er underordnet. Bensin selges overalt. Men det blir morro å få tilbake litt power i kjerra.

Bak blir det bare orginal diffbrems, foran blir det ARB ja..

sivrt
08-24-2010, 21:28
Hadde besøk av broder idag som byttet bremsene sine bak på XJ`n. Mens han var opptatt med det fikk jeg grunnet 8.8`n og slipt rene alle fjørfester og demperfester.. Det kommer seg..

Nygrunnet 8.8:
60696

I morgen blir det forhåpentligvis 1.strøk med sort hammerlakk:smile:

Nils
08-24-2010, 21:57
Blir jo kjempe bra detta:smile:
Blei den rød eller:laughing:
Blir det ikke fullmåne ikveld tro.....

Hovatn
08-24-2010, 22:03
kommer en tur opp å kikker i morra ettermiddag hvis det passerThefingerThefingerThefinger må beundre den bakakselen din en del:eyemouth::eyemouth::wink_animate::wink_animate :

Tommy
08-24-2010, 22:07
Skal bli spennende å følge ulven videre

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

vegsir
08-24-2010, 22:28
Det er fordi det er mye mindre jobb å gjøre det skikkelig med en gang VegardThefinger Hadde jeg ventet til akslingen var skikkelig rustet måtte jeg sandblåst den, nå kunne jeg bare fjerne det enkelt med stålbørste på drillen og negerhår på vinkelsliperen. Nå ruster jo ikke disse som en Toyota men det er jo greit å ha det på stell vettuThefinger

Forbruket forventer jeg går ned endel ja, men det er underordnet. Bensin selges overalt. Men det blir morro å få tilbake litt power i kjerra.

Bak blir det bare orginal diffbrems, foran blir det ARB ja..

ah det er jo sant. holder på med toyota aksling nå og der er det masse rust:shaking: hehe den blei fin i hvitt :grinpimp:

sivrt
08-24-2010, 22:28
Blir jo kjempe bra detta:smile:
Blei den rød eller:laughing:
Blir det ikke fullmåne ikveld tro.....
Du må lese hele innlegget Nils.. Svart må det være vettu.. Fullmåne i kveld ja, håper håper..:smokin:

kommer en tur opp å kikker i morra ettermiddag hvis det passerThefingerThefingerThefinger må beundre den bakakselen din en del:eyemouth::eyemouth::wink_animate::wink_animate :
Det er bare å komme vettu. Hvis jeg ikke er hjemme eller svarar på tlf må du prøve på SSAThefinger

Skal bli spennende å følge ulven videre

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
Ja det begynner å dra seg til her nå gitt. Gleder meg litt til å få ny giring og sperre nå kan man si.. Har jo bare hatt diffbrems bak i beste fall på alle mine Jeeps..

sivrt
08-25-2010, 21:49
Det står forresten stille med alle Jeep prosjekter om dagen.. Grunnen er enkel..

Idag kl15:35 kom min førstefødte, en gutt som skal hete Trym! Veide 3800gram og var 52cm lang. Så prioriteringen er nokså enkel i disse dager kan man si....

martinj
08-25-2010, 21:51
Det står forresten stille med alle Jeep prosjekter om dagen.. Grunnen er enkel..

Idag kl15:35 kom min førstefødte, en gutt som skal hete Trym! Veide 3800gram og var 52cm lang. Så prioriteringen er nokså enkel i disse dager kan man si....

gratulerer så mye til morten og mari:smile::smile::smile:
å lykke til med våkennetter oppkast å bleieskiftThefingerThefinger

Hovatn
08-25-2010, 21:52
gratulere så mye ja:eyemouth::eyemouth:

Double Toy
08-25-2010, 22:06
Gratulerer, kjempemye:smile: Nå har du mye moro i vente:smile:

dynna
08-25-2010, 22:09
Gratulerer så mye.

Aklslingen blir fin og da:)

ShuDuck
08-25-2010, 22:17
ja det er stas, gratulerer

supersvein
08-25-2010, 22:53
Grattis Morten !
...du skal ikke se bort ifra at det blir litt tid til Jeepen selv om smårollingen har meldt sin ankomst, ikke umulig at han mest av alt vil sove en del de nærmeste ukene :wink_animate:

Ove
08-26-2010, 00:20
Gratulerer :smile:

Tommy
08-26-2010, 00:30
grattis...

Amund
08-26-2010, 09:02

Grattis!!! :smokin:

Madbutcher
08-26-2010, 16:25
Grattis så mye:smokin:

vegsir
08-26-2010, 21:24
gratulerer og lykke til:wink_animate:

sivrt
08-29-2010, 00:46
Takker så mye for alle gratulasjoner både her og på meldinger på tlf.. Ikke tvil om at dette er stort for førstegangsfedre..

sivrt
08-29-2010, 00:53
Da har jeg endelig fått litt tid til å oppdatere litt her inne igjen.

WJ`n har fått seg nye xenonlys i dimlysene og barnesete i baksetetThefinger Xenon funket virkelig bra og endelig kan jeg se noe igjen når jeg dimmer ned Hella xenon lyktene..

Et par bilder, orginale fulltlys er fortsatt halogen men disse merker jeg ikke når Hella`ene er på:smile:
60849

60850

sivrt
08-29-2010, 01:06
Siden jeg hadde vært så tålmodig og snill under de siste 9 månedene (ifølge min Mari), overrasket hun meg med et nytt Kodak Playsports videokamera:smile: Dette skal vi bruke til bl.a babysvømming siden det er vanntett ned til 3 meter. Hun hadde også kjøpt med et feste som gjør det mulig å montere kameraet egentlig hvor som helst.. Det filmer dessuten i full HD og kan i tillegg ta vanlige bilder..
Så nå burde det bli muligheter for noen hårete filmer på Jeepchallenge:smokin:

Montert på lyktebøylen på WJ`n:
60851

På Warn fangeren på XJ`n:
60852

Close-up av "linse siden":
60853

Andre siden der jeg kan se skjermen fra førerplassen:
60854

Måtte ta det en testtur med WJ`n og ble overrasket over hvor bra det ble. Kult med en film fra en litt anderledes vinkel..

Eventuelle filmer fra challenge tatt med dette kameraet blir lagt ut på youtube, og sikkert her inne..

sivrt
08-29-2010, 20:15
Har skjedd litt med 8.8`n også.. 2 strøk sort hammerlakk gjorde susen. Som ny denne nå:smile:

60944

60945

Så nå må den settes opp på nytt. Tror jeg skal behandle ytterendene på stikkakslene og bremseskjoldene også i samme stil mens jeg er igang. Må jo ha noe å gjøre mens jeg venter på å få satt den opp også.

Forhåpentligvis får jeg tid til å behandle forakselen på samme måte også når sperra skal inn i den..

sivrt
08-31-2010, 22:08
Fikk pyntet litt på XJ`n idag.. Må jo være fin til Jeepchallenge:smile:

61098

61099

Fjernet de små Warn merkene på skjermene så det ikke skal bli for mye merker.. Noen vil sikkert synes det er for mye allerede men.. Samma det, er jo bare å fjerne igjen hvis jeg ikke liker de lenger..Thefinger

martinj
08-31-2010, 22:52
tøft det ja,...

men hvorfor satt du det ikke rett???ThefingerThefingerThefinger

sivrt
08-31-2010, 22:54
Det står rett! Er bare vinkelen på bildet. Sto ikke rett foran sedduThefinger

martinj
08-31-2010, 22:57
Det står rett! Er bare vinkelen på bildet. Sto ikke rett foran sedduThefinger

eller så er det me som har drikki for møe vin.... har nemlig funnet ut at det er den beste medusinen for kneet:grinpimp::grinpimp:

sivrt
09-03-2010, 18:10
Idag fikk jeg endelig montert Firestik antenna jeg har hatt liggende en stund. Denne er 4` (ca 120cm) så den burde være endel bedre enn den jeg har hatt frem til nå. Har vært fornøyd med den også men vil gjerne ha enda lenger rekkevidde på CB`n.

Firestik Vs. gammel antenne:
61181

Siden Firestik`en er noe høy laget jeg den avtagbar. Den har jordingskabel på utsiden som orginalt monteres fast med en ringkabelsko. Denne fjernet jeg og laget en liten ledning med kabelsko slik at jeg kan fjerne denne enkelt og raskt.
61182

Kunne bruke det gamle festet mitt og monterte Firestik monteringsbolten i det. Her er også jordingskabelen festet i bolten som holder baklykta i toppen.
61183

Coax kabel festet og bakluka lukket:
61184

Firestik ferdig montert! Ble høy men regner med litt bedre mottak nå.
61185

Det eneste som mangler nå er å skjøte coax kablene. Den som var der må kappes da den har et spesielt feste mot den gamle antenna. Den gamle antenna er til salgs hvis noen er interessert i den.. Er fullt brukelig og har fjør i bunnen.

sivrt
09-04-2010, 21:01
Idag fikk jeg besøk av min bror som koblet opp sin CB og litt småtteri innvendig. Jeg fikk utbedret antennefestet litt med en ekstra skrue for avstivning og et strøk lakk. Broder skjøtet kabelen også for meg, så nå er det bare å justere med SWR meter..

Ble bedre nå:
61246

61247

Fikk også summet meg til å montere Warn skvettlapper bak idag. Kjettinger i bakkant er også satt på men det ble gjort etter bildet ble tatt.
61248

sivrt
09-05-2010, 22:01
Fikk testet det nye kameraet idag på moroløpet til AOK i øvre Gjerstad. Her er en liten filmsnutt med litt kjøring i sanden:smokin: Ikke noe forstyrrende musikk, bare deilig 4 liter snerring..

w3tUGVyICOM&hd=1

Rocker
09-05-2010, 23:22
Sweet :smile:

Som jeg sa for ei stund sia...bilen din er bare værst :smokin:

Madbutcher
09-05-2010, 23:22
godt å klart bilde på det iallefall:wink_animate:

hvor lenge kan du filme i den kvaliteten?

sivrt
09-06-2010, 00:36
Sweet :smile:

Som jeg sa for ei stund sia...bilen din er bare værst :smokin:
Takker så mye Rocker:smile:

godt å klart bilde på det iallefall:wink_animate:

hvor lenge kan du filme i den kvaliteten?
Ja det blir bra i HD.. Kan filme i en og en halv time i full HD (1080). Litt mer i denne kvaliteten:smokin:

Det kommer flere filmer etterhvert fra idag også. Det tar litt tid å laste opp sånne HD filmer på tuben.

sivrt
09-06-2010, 11:11
Her er en liten snutt til fra Moroløpet i Øvre Gjerstad igår. Filmet litt etter selve løpet under litt frikjøring.. Kjempedag!

cxTOuj82K4Q

MJPeder
09-06-2010, 19:24
Super kvalitet fra det nusselige kamera.. Det kan lage mange kule filmer fra kjøring og mye annet. Blir sikkert tøft å filme med det på bilen når det er litt mer flexing og mellom trær å sånn:laughing:

sivrt
09-06-2010, 22:02
Ja e synes det blir veldig skarpt selv om kameraet er lite og nett. Skal prøve å finne andre plasser å montere det også. Forhåpentligvis sånn at man ser litt av hjulet foran f.eks.
Det er nå jeg skulle hatt rockslidersThefinger Det får bli det neste på lista tror jeg..

Har forresten en liten film fra eggeløpet ditt.. Skal få den på tuben og inn på garasjen din Peder.

sivrt
09-10-2010, 21:52
Idag fikk jeg kjøpt meg noen små nette arbeidslys som jeg tenkte å ha enten innfelt i bakfangeren eller under den en plass. Må jo ha litt lys bakover også, enten ved kjøring eller andre ganger det er behov for litt arbeidslys..
Forhåpentligvis blir det tid til å få disse montert til uka..

PA høyttaler til CB radioen har også ankommet. Tenkte å montere denne i motorrommet en plass. Kjekt å ha:smokin:
Denne skal også på plass til uka.

sivrt
09-13-2010, 23:03
Fikk idag mail fra ClsOffroad. De fikk ikke tak i IcelandOffroad som lager fangeren jeg prøver å bestille. Så når de får tak i de blir fangeren sendt direkte fra IcelandOffroad. I tillegg er det 30 dagers "lead time" på fangeren før den blir sendt over. Så i beste fall er fangeren her om 45 dager fra idag...
Regner med de kun lager fangerne på bestilling siden det drøyer 30 dager før de kan sende de ut.

Så nå er det bare å håpe på det beste og at CSL får tak i IO tålig kjapt..

Et lite bilde av hva som skal monteres etterhvert..
61522

sivrt
09-16-2010, 22:55
Fikk tatt et litt festlig bilde i WJ`n her om dagen.. Kikket bort på stereoen tilfeldigvis og fikk se dette:
61569

Tålig flaks at e hørte på Cd nummer 1, sang nummer 11 samtidig som klokka var 11 min over 11:eyemouth:

Ghosterix
09-17-2010, 08:52
:smile:
Men det ser faktisk ut som sang 11 for meg

sivrt
09-17-2010, 09:16
Selvfølgelig var det det ja.. Fingrene gikk litt for fort over tastaturet her igår, he he:smile:

sivrt
09-17-2010, 09:34
Igår fikk jeg montert opp PA høyttaleren til CB`n i motorrommet. Satte den under luftfilteret så den ligger litt beskyttet fra vann, gjørme og annen dritt. Holder muligens litt lengre da. Måtte skjøte kabelen siden den bare var 1,5m lang. Høyttaleren er kjøpt på www.dittvalg.no.
Er jo bare candy selvfølgelig, men kjekt å f.eks kunne gi beskjed til syklister som ligger midt i veien hva jeg synes om det:laughing:

61593

sivrt
09-17-2010, 09:41
Fikk også montert rygge/arbeidslys bak igår. Den opprinnelige planen var å felle disse inn i bakfangeren slik at de lå helt beskyttet der. Men selv om disse lampene var små var de ikke helt små nok til det. I tillegg er det noen massive braketter til den fangeren så derfor ble de montert under istedet. Ville ikke ha de for langt ut siden det hender at jeg legger fangeren nedpå.
Fant ut at det var noen orginale hull i tverrbjelken bak tanken som passet nokså bra.
Der sitter de tålig bra beskyttet mellom fangeren og tanken. Mangler oppkobling enda da, det skal gjøres idag før pølsekjøringshelgen begynner for fullt.. Arbeidslampene er kjøpt på Bilutstyr på Stoa i Arendal.

Et par bilder av plassering:
61594

61595

martinj
09-17-2010, 11:49
Fikk tatt et litt festlig bilde i WJ`n her om dagen.. Kikket bort på stereoen tilfeldigvis og fikk se dette:
61569

Tålig flaks at e hørte på Cd nummer 1, sang nummer 11 samtidig som klokka var 11 min over 11:eyemouth:

var det køntry sang nr 11 på køntry cd nr 1:grinpimp::grinpimp:

blir riggent nå. å utrolig kjekt med arbeidslys:smile::smile:

Nils
09-17-2010, 14:54
61569

Ja det er veldig spessielt.... Men sånn egentlig.. Hvor lenge ventet du på at klokken skulle være 11min over11?

sivrt
09-19-2010, 20:58
var det køntry sang nr 11 på køntry cd nr 1:grinpimp::grinpimp:

blir riggent nå. å utrolig kjekt med arbeidslys:smile::smile:
He he, det var det faktisk ikke duThefinger Fikk testet plasseringen av de skikkelig i helga ihvertfall. Kom ned fra et fjell der jeg dro fangeren nedover, men lyktene var aldri inntil noe som helst.:smile:

Ja det er veldig spessielt.... Men sånn egentlig.. Hvor lenge ventet du på at klokken skulle være 11min over11?
Faktisk så arrangerte e ikke det bildet nei. Kikka hen for å sjekke hvor mye klokka var når jeg så det. På veien rett etter Wino`s. Da måtte tlf finnes fort:laughing:

sivrt
09-20-2010, 22:27
En liten teaser fra helgas kjøring.. Og min nye bakgrunn:smokin: La til en liten Jeep logo i tillegg:laughing:

61707

norwegian redneck
09-21-2010, 13:47
bildet ønskes i full oppløsning :D

sivrt
09-21-2010, 15:24
Det kan ordnes vettu.. Send meg en PM med mailadr så sender jeg det..

sivrt
09-23-2010, 23:18
Idag reiste gamle Ulven til sitt nye hjem og sin foreløpige hemmelige nye eier.. Litt vemodig men jeg trenger plassen her og jeg vet den får en ny fremtid.. Blir sikkert en ny prosjekttråd her etterhvert vil jeg tippe:smokin:

martinj
09-24-2010, 09:19
Idag reiste gamle Ulven til sitt nye hjem og sin foreløpige hemmelige nye eier.. Litt vemodig men jeg trenger plassen her og jeg vet den får en ny fremtid.. Blir sikkert en ny prosjekttråd her etterhvert vil jeg tippe:smokin:

er sikker på at den får en bra fremtid. å en fin prosjekttråd:smile:

sivrt
09-24-2010, 15:26
Det er jeg ikke i tvil om.. Blir morro å følge den videre..:smile:

sivrt
10-05-2010, 17:17
Ikke mye som skjer her om dagen med jeepene siden arvingen kom i hus:laughing:
Men når jobbperioden er over blir det å fortsette på aksel prosjektet. Skjermbredderne skal demonteres, sparkles opp og lakkes i bilens farge..
Tenker også litt på en aldri så liten photoshoot med XJ`n i høstfargene.. Må bare tenke ut noen bra lokasjoner først.. Gøy å teste litt.
Så det blir nok noen flere oppdaterte bilder her inne om ikke så lenge...:smile:

Madbutcher
10-05-2010, 18:05
Høres flott ut.. Morro med bilder:smile:

du kan jo trøste deg med at det skjer ingen ting med jeepen her heller.. helt stille om dagen

sivrt
10-06-2010, 12:01
Ja jeg synes det er morro å ta litt bilder.. Hvis man i tillegg kan få tatt noen bra bilder i bra omgivelser er det jo enda bedre. Tenker så det knaker på hvor det kunne blitt noen bra bilder av XJ`n. Det er verre enn man skulle tro gitt:laughing:
Har hittil tenkt litt på steder som parkeringshus, ved sjøen, industriområder, i skogen i høstfargene og egentlig over alt om vinteren..

Noen som har noen andre gode forslag til lokasjoner mottas de med takk.

Som f.eks dette bildet ved et gammelt sagbruk. Lettere tunet i paint.net.
62143

Nils
10-06-2010, 15:55
Hm... den så noe gammel ut dær..:laughing:
Kult bilde.:smile:

sivrt
10-07-2010, 11:40
Den gjorde det.. Morro å ha til senere vettu..

Fikk forresten levert bestillingen til 4wd.com også idag. Så nå er det litt "spare parts" på vei over samt noe snacks.. Litt snacks til XJ`n og litt til DVD spilleren....
Nå kan snart vinteren og mørket snart komme for å si det sånn, he heThefinger

martinj
10-07-2010, 15:57
Den gjorde det.. Morro å ha til senere vettu..

Fikk forresten levert bestillingen til 4wd.com også idag. Så nå er det litt "spare parts" på vei over samt noe snacks.. Litt snacks til XJ`n og litt til DVD spilleren....
Nå kan snart vinteren og mørket snart komme for å si det sånn, he heThefinger

ååå har du fått pakket inn båten da??

sivrt
10-08-2010, 11:44
Nei den må tas første uken jeg kommer hjem. Må nok hente litt ved også etterhvert.

Men får over en liten oppgradering på lysfronten her, he he...

W700D-HID DRIVING LIGHTS
At 7" (17.8 cm) in diameter, these HID lights deliver outstanding range and spread, and will blaze a trail of intense white light through the darkest off-road terrain. The Xenon HID bulb is 300% brighter-and lasts 10 times longer-than 55W halogens. Features include tempered clear glass lenses, vaporized aluminum over die-cast aluminum reflectors for outstanding light output, and impact- and corrosion-resistant polymer cases for great weather resistance. The integrated ballast and wireless control switch allow for a straightforward installation.

62188

62189

62190

Blir kjekt med HID lykter med trådløs fjernkontroll til.. Skulle tro monteringen ble kjapp ihvertfall.

Nils
10-08-2010, 16:19
Stilig. Lyser sikkert heil porno:smile:

sivrt
10-08-2010, 18:44
Håper det:smile: Det er egentlig "bare" kjørelys og ikke kastere men.. Regner med det blir tålig bra allikevel.. Tror de passer bedre i fronten også..

Mulig e må lage meg en lightbar til taket også nå.. Av de gamle KC`ene og et par til e har liggende som er nesten like..:smokin:

sivrt
10-15-2010, 23:55
Idag fikk WJ`n litt stell.. Ny motorolje og filter, samt ny olje på transferkassa. Fant også en styrekule som må byttes, i "hjulenden" av styrestaget..

Greit å finne ut av det da før den ryker helt.

WJ`n skal i vinter få litt mer oppgradering. Warn firkanfestet skal monteres og legger opp strøm til vinsj. Da kan T-Max`en brukes foran på denne når den ikke brukes bak på XJ`n.:smile: Har også fått meg en liten ATV vinsj som jeg tenkte å montere på varehengeren min. Lurte litt på å sette Warn kontakt på denne også så jeg kan drive den rett fra WJ`n. Skal også ha et hengerfeste til å putte i foran der. Da kan jeg koble hengeren på foran og rett i med den lille vinsjen for å lette lasting av tunge ting.
Har allerede liggende en skliplate/tauekrok som skal stå i frontfestet til vanlig om vinteren. Denne stikker akkurat utenfor lyktebøylen og følger den profilen som bøylen har. Har faktisk reddet meg ved et par anledninger når jeg brukte min forrige WJ i terrenget..

sivrt
10-19-2010, 22:31
Idag fikk jeg prøvd meg på litt bilder igjen i det fine høstværet. Var mye gran og furu så ikke de helt spennende høstfargene men..

Enjoy!
62552

62553

62554

62555

StigA
10-20-2010, 16:08
Veldig fine bilder! En av de fineste Jeep'ene jeg har sett! :smile:

sivrt
10-20-2010, 21:42
Takk for det du.. Alltid hyggelig med så fine komplimenter:smile:

Har noen flere bilder også, legger de ut om litt..

sivrt
10-20-2010, 21:52
Kan jo legge ut disse også..
Etter bildene i forrige innlegg tok jeg meg en tur mot en liten topp jeg har vært oppe på før. Gikk greit en stund, tok ingen sjanser siden jeg var alene. Men et lite stykke fra toppen begynte jeg å spinne. Tok litt fart og prøvde igjen, da kom det litt gjørme på taket gitt.. Hmm det så jo så greit ut foran jeepen like før tenkte jeg.. Måtte ut og sjekke litt etterhvert da det ble sparsomt med bevegelse..

Sånn gikk det... Kort fortalt, vinsj er kjekt når man trenger det:laughing:
62575

62576

62577

Ble 5 x vinsjing på tur opp bakken før jeg kunne snu. Måtte nesten det siden det begynte å bli lite fuel på kjerra.. Så da var det bare å peke nesa mot moroa igjen. Var litt dypt, fangeren ble liggende på:eyemouth:
62578

62579

Ble litt vasking etter denne turen, he he

Ghosterix
10-21-2010, 09:37
--> drømmer om den dagen man kan få godkjent en bil med et slikt oppsett :eyemouth:

Veldig flott bil du har!

sivrt
10-21-2010, 14:03
Takk for det Ghosterix:smile:

Hadde jo en med heving og vinsjfanger godkjent da.. Dagen der 35" blir godkjent på en XJ tror jeg vi må vente lenge på dessverre.
Men har planer om å få heving og vinsjfanger godkjent på denne også etterhvert. Men da med en annen fanger da..

sivrt
10-22-2010, 01:24
Fikk mail tidligere idag fra CSL offroad.. Den nye vinsjfangeren blir sendt fra Iceland offroad i morgen den dag:smokin: Bestilte også en "Go berserk" fairlead til vinsjtau som også kommer..
Detta kan bli morro:smile:

sivrt
11-02-2010, 23:44
I morgen blir det potensielt gode nyheter her:smokin:

sivrt
11-03-2010, 23:18
Da ser det jammen meg ut til at det blir en ny (brukt) jeep på Flåklypatoppen:smokin:

Madbutcher
11-03-2010, 23:45
såpass?

sivrt
11-04-2010, 17:35
Jepp:smile:
Jeg skal nå kjøpe tilbake min aller første Jeep fra min bror. `99 XJ med 2,5TD og 150K på telleren. Trengte en ny daily driver da min samboer skal begynne å bruke WJ`n. Den trenger litt stell siden den har stått en stund men ikke noe alvorlig. Overhaling av bremser, fiks av kjørelys bak og PKK. Blir også regget om til 5 seter på nyåret. Den ligger på nett fra da jeg hadde den. Linker til garasje på denne ligger vel i første innlegg i denne garasjen tror jeg..

Denne har 3,5" heving fra Rubicon express, Procomp MX-6 dempere, 31" Trxus M/T, Rustys tauekroker foran og gangstercaps selvfølgeligThefinger

Skal se om jeg ikke kan ordne et bilde eller to fra sånn den står nå her..

sivrt
11-04-2010, 21:58
Denne XJ`n kjøpte jeg i `02-`03 en gang og solgte den videre til broder 21.01.2006. Husker godt hvordan jeg begynte med 2" AAL bak og spacere fremme. Kjøpte et sett med brukte 31" Bf A/T og brukte den slik en stund. Så ble det innkjøpt et 3,5" Rubicon express hevesett og etterhvert også 31" Goodyear MT/R. Laget meg hjemmelaget QD av Rubicon end links`ene og oppheng for disse. Satte på tauekroker fra Rustys offroad og et sett 150W KC Daylighters. Orginale skvettlapper ble også satt på rundt om og hengerfestet ble senket 2". Hvite blinkers og markeringslys ga prikken over i`en. Sånn var den når jeg solgte den videre og er nokså uendret idag. Den har nå fått seg gangstercaps i bilens farge og Trxus MT dekk i 31"... De hvite lyktene ble byttet tilbake til meg igjen for litt siden i hvite til Black Betty. Nye skal bestilles.

Noen bilder tatt for et par år siden. Det er slik den står pr idag..

62939

62940

62941

Denne Jeepen vant jeg faktisk TT på Røedsåsen med i 2004.

Madbutcher
11-05-2010, 12:06
Fett.. :smokin:

dynna
11-05-2010, 17:27
Se her ja. Ingen dum bil det:) Triver veldig godt i min 2.5tdi.
Hvordan går det med ford 8,8`n?

sivrt
11-05-2010, 19:09
Ford akselen har jeg ikke kommet noe lengre med dessverre.. Må ha tak i noen som kan sette den opp sammen med D30`n og ARB. Vil ha det så bra som mulig så det holder lenge. Men det er på gang kan man si..

Men nå skal nyanskaffelsen få full overhaling av oljer og kjølevæske, full overhaling av bremser og litt tune-up på kjørelysene. Så blir det PKK og å hente skiltene igjen..
Egentlig så er det jo bare toppene på denne vogna som kan komme til å måtte fikses en gang. Det er jo ikke umulig det. Ellers er det jo samme bilen som en 4 liter. Nok pulver for en daglig/arbeidsbil og like mye dreimoment som en 4 liter HO, dvs 300Nm. Så er det jo ikke sikkert de toppene ryker heller da:smile:

sivrt
11-05-2010, 23:10
En liten update på den nye vinsjfangeren:
Fangeren er nå ankommet Gardemoen og blir sendt sørover på mandag. Bare synd jeg reiser på jobb til mandag:pissed: Men da blir det lakking og montering av denne når jeg kommer hjem igjen.. Wohoo!
Blir morro å se hvordan stuket blir på den etterhvert. Ikke minst fordi ingen andre har lik, he heThefinger

martinj
11-05-2010, 23:26
er det 2 eller 4 seter i den bilen nå??
du omregistrerte vel aldri denne vel???

sivrt
11-05-2010, 23:26
Et lite stemningsbilde tatt utenfor Flåklypatoppen Auto 21.10.2010...
63010

Her er nyanskaffelsen på vei hjem igjen. Viktig med riktig trekkvogn:smokin:
63011

Tøff Jeep dekor på siden av JK`n til Strømmen bil. Hadde kanskje vært noe på den svarte XJ`n min?

Amund
11-07-2010, 01:16
Husker jeg kjørte i spora dine på Kongsberg en gang da jeg var ganske fersk i gamet, bilen din var ganske stiv i fjæringa så jeg. Du gassa og spratt og risikerte livet til den dyre fine bilen og publikum jubla og tok helt av. Jeg luska elegant etter, midt i løypa svingte jeg ut av de dype spora som skulle vært helt umulig å få til, alt dette på tomgang. Jeg var kjempestolt og så bort på publikumet for å ta i mot heder og ære som fortjent - men de hadde gått for lenge siden... :laughing:

sivrt
11-07-2010, 22:38
er det 2 eller 4 seter i den bilen nå??
du omregistrerte vel aldri denne vel???
Det er 2 seter i den nå. Skal få inn baksete over nyttår tenker jeg, er jo gratis nå så.

Husker jeg kjørte i spora dine på Kongsberg en gang da jeg var ganske fersk i gamet, bilen din var ganske stiv i fjæringa så jeg. Du gassa og spratt og risikerte livet til den dyre fine bilen og publikum jubla og tok helt av. Jeg luska elegant etter, midt i løypa svingte jeg ut av de dype spora som skulle vært helt umulig å få til, alt dette på tomgang. Jeg var kjempestolt og så bort på publikumet for å ta i mot heder og ære som fortjent - men de hadde gått for lenge siden... :laughing:
He he, det begynner å bli noen år siden det ja.. Var vel i `04 eller `05 det. Har et par pose bilder av min, din og Halvards XJ på et fjell der oppe. Den er nok mer innkjørt nå vil e tro. Men det er jo 3,5" AAL så jeg forventer ikke OME komfort heller da. Det var forresten det treffet der jeg skled av en stubbe og bøyde stryrestaget på den det. Simon hjalp meg og vinsjet det rett igjen, he he.. Good times..:smile: Nå skal det vel også sies at du hadde lunchbox lockere foran og bak og jeg kun hadde orginal diffbrems bak.

sivrt
11-11-2010, 05:27
Da er visst den nye glassfiberfangeren i garasjen gitt:smokin:
Bare synd jeg ikke får sett den på en stund enda...:pissed:

Uansett blir det lakkering og montering av denne når jeg kommer meg hjem igjen..:smile:

sivrt
11-19-2010, 08:38
Da var delene fra 4wd.com sendt endelig:smile: Ble jo plutselig litt mer enn beregnet siden det dro litt ut. Får over en ny styrekule også nå til WJ`n, blir godt å bli kvitt "klunkinga" foran der.

Bakseter til den nyanskaffede `99 XJ`n skal hentes når jeg kommer hjem også. Fikk reservert et sett til den nye typen hos motorsenteret i Ski.

Et sett 35" dekk til Ulven skal også hentes i Sarpsborg. Bf A/T med LT pigg. Disse "vinterhjulene" skal på AR Torque thrust felgene og X-Terrain dekkene skal på noen nye felger som er på vei med containeren til Allen.

Mye morro i vente altså:smokin:

sivrt
11-23-2010, 18:11
I morgen blir det henting av bakseter til nyanskaffelsen og 35" A/T med LT pigg.. Får selskap av Peder på turen.. Blir nok morro.

Delene fra 4wd.com er nå kommet seg til Tyskland. Ikke mange dager til de dukker opp her forhåpentligvis..

sivrt
11-23-2010, 18:23
Idag fikk jeg kikket litt på den nye fangeren som lå og ventet på meg i garasjen.. Ser mer solid ut enn jeg hadde ventet. Krybben som vinsjen skal festes i er i 1/4" (6,5) stål og tauefestene er 1/2" (12,5mm)stål. Glassfiberskallet er 1/4" og virker veldig solid. Det fulgte også med et sett med braketter som blir liggende på siden og under rammevangene i front. Disse stiver nok av rammevangene endel og dessuten går boltene til styresnekka gjennom de og burde stive av denne også.

Planen er å grunne stålet med Corroless og lakke over med sort hammerlakk. Glassfiberen blir lakkert i bilens farge. Det jeg er litt i tvil om er Go Berserk merket i syrefast som er montert på førersiden. Blir det for "rotete" og utstikkende eller blir det bra. Må nesten bestemme meg for det før lakkering siden hullene må sparkles igjen i tilfelle.

Noen bilder før lakk:

Forfra, satt sammen:
63382

Bakfra. Festene ses rett under der vinsjen festes:
63383

Ovenifra:
63385

Sjakkelfeste, tåkelys og merket jeg er i tvil om:
63384

Tykkelsen på krybba:
63386

Tåkelykt fra baksiden. Det fulgte til og med ledningsnett til disse, dog av den enkle typen uten relè:
63387

Brakettene løst montert, blir sånn når alt er boltet opp:
63388

63389

Close-up av Go Berserk merket. I tillegg har den passende nok en ulv i logoen:
63390

Til slutt, den nye fairlead`en som monteres når jeg bytter til tau på vinsjen etterhvert:
63391

dynna
11-24-2010, 18:09
Detta ser bra ut. Gleder meg til og se den på bilen.:smokin:

Madbutcher
11-24-2010, 18:49
Ville helt klart hatt merke der, men det er meg da..

Hadde også vurdert å bestille/eller lage innvendig brakett som stiver av styresnekka også..( er jo den innvendige alu "spaceren" som er svak orginalt
http://c-rok.com/images/Broken-Spacer1-400.jpg

Blir flott å se den på bilen:smokin:

sivrt
11-25-2010, 20:18
Må nok kikke litt på mer forsterkning der ja. Har tenkt på det.

Tenker enda litt på det merket. Tror kanskje jeepen ville blitt mer clean uten på en måte. Det er jo også mulig å montere det en annen plass det kunne passet inn..

sivrt
11-25-2010, 20:23
Igår fikk jeg hentet hjem baksetene til `99 XJ`n og de nye brukte 35" Bf "vinterdekka". Baksetene ble enda billigere enn først antatt og i tillegg fikk jeg med rollo (bagasjeromstrekk) til WJ`n inkludert i prisen. Kjempeservice av Morten på Motorsenteret i Ski. :smile:

4wd delene er nå sendt fra Oslo og på vei.. Blir forhåpentligvis før helga da muligens.

Double Toy
11-25-2010, 21:21
Fangeren ser helt sjef ut:smokin: Skulle neste ønske jeg hadde Jeep nåThefinger

Men stemmer for fjerning av merket, finn heller en bedre plass til det:wink_animate:

Holten
11-25-2010, 22:52
Fet fanger :-) Men fjern merket! Tror det blir litt mye rot med :eyemouth:

dynna
11-26-2010, 11:38
Enig med resten her fjern merket blir for mye med sjakkelfeste, tåkelys og merket.

GMC-Tom
11-27-2010, 20:13
Har sittet og bladd gjennom hele garasjen din her, og sitter nå igjen med en trang til å kvitte meg med Toyota´n, og kjøpe meg en Jeep...
Imponerende arbeid må jeg si! :smokin:

Er det lov å stikke oppom og suge til seg litt sårt trengt inspirasjon en dag du er i garasjen? :smile:

sivrt
11-27-2010, 22:13
Takk for det du.. Det er lov å stikke innom vettu. Det blir nok noen kvelder i garasjen til uka tenker jeg. Den grønne XJ`n skal tunes litt så den går gjennom PKK og har jo en ny fanger som skal gjøres ferdig.

Dessuten kom delene mine fra 4wd.com på fredag :smile:

martinj
11-27-2010, 22:19
Enig med resten her fjern merket blir for mye med sjakkelfeste, tåkelys og merket.

enig:smile:..

sivrt
11-28-2010, 09:16
Det blir nok fjerning av det merket ja. Blir nok mer ryddig og clean look. Dessuten kommer det på et sett med større Warn HID lykter også som gjør litt av seg oppå der.
Fjernet merket på et bilde litt kjapt i paint.net her..

Med merket:
63464

Uten merket, klart finest:
63465

sivrt
11-28-2010, 09:22
Ser ut til at det blir god angrepsvinkel på denne i forhold til Warn fangeren:smokin:
63466

Slenger inn et par bilder til jeg fant av Iceland offroad sin XJ showrig:
63467

63468

63469

63470

Morro!

Brynjar
11-28-2010, 09:36
Uten merket, klart finest:

Helt enig. Blir lekkert det der Sivrt.
Må vel til å bygge inn vinsjen i vinter jeg og.. leker med ideer nå.

sivrt
11-29-2010, 00:11
Det er mange fordeler med å ha vinsjen fastmontert ja. Sikkert mange ulemper også, men siden jeg bruker denne hovedsaklig til terrengkjøring passer det perfekt for meg.
På WJ`n skal det etterhvert bli et feste så jeg kan bruke avtagbar vinsj på den i fronten. Skal også ha et feste bak på Ulven så samme vinsjen kan brukes der.

sivrt
11-30-2010, 22:14
Idag fikk jeg grunnet det meste av krybbe og braketter til vinsjfangeren med Corroless. Satser på å bli ferdig med grunning i morgen, kanskje litt pussing og grunning av glassfiberen også..
Hvis jeg får tid blir det å begynne med demontering av Warn fangeren.

sivrt
12-02-2010, 12:36
Igår ble det grunnet litt mer på den nye krybben og sjakkelfestene. Fikk også demontert KC lyktene, fairlead`en og vinsjen på Warn fangeren.
Går litt sent om dagen da jeg ikke er helt i form, les manneforkjølelse. Det er jo som kjent noe av det verste som finnes:laughing:
Men satser på å komme litt videre idag.

sivrt
12-03-2010, 22:29
Fikk malt på litt sort hammerlakk på brakettene og krybba idag..
Noen bilder tatt underveis:
63654

63655

Feilsøkte litt på motorene til spylevæsken idag på Ulven. De leverer ikke væske og lager heller ikke lyd ved forsøk på spyling. Sikringene i hele bilen er hele. Vil tro motorene har enten tatt kvelden pga litt for mye flex på venstre forhjul eller salt og dritt. Innerskjermene er jo tatt av pga bredderne. Kan ikke se noen fysisk skade på de så det kan jo være at bare de elektriske koblingene må rengjøres og smøres litt.

Noen som har vært borti det samme?

Brynjar
12-03-2010, 22:35
Er jo kjapt gjort å sette 12v direkte på motorene for å bekrefte om de går eller ikke.. Tror jeg har en som funker hvis du trenger.

sivrt
12-03-2010, 22:48
Får forsøke det ja. Mulig jeg har en liggende jeg også hvis de passer om hverandre fra det gamle karrosseriet til det nye som har tanken montert inni skjermen..
Da vet jeg ihvertfall om de går rundt, he he.

sivrt
12-05-2010, 22:25
Lekte meg litt i Photoscape her i kveld.. Måtte nesten dele dette med dere..

"Vintage" reklame:
63743

sivrt
12-05-2010, 23:09
...

Andreas S
12-05-2010, 23:22
tøft bilde.. stilig den bilen din morten :)

sivrt
12-06-2010, 20:51
Takk for det Storbrua:smile:

dynna
12-06-2010, 20:53
Slutt og lek med Photoscape og få på den nye fangeren din Morten... :smokin: Gleder meg virkelig til noen bilder

sivrt
12-06-2010, 21:03
He he, ask and thou shall recieve...

Den nye krybba ferdig lakket:
63767

Fikk litt hjelp av Bjørnar (Kjørisønder) i kveld til å demontere Warn fangeren og braketter. Da tok det ikke lang tid før fronten så slik ut:
63768

Gammel Warn fanger og braketter:
63769

Måtte jo teste litt mens den nye krybba tørket:
63770

Ser ut for at det må tilpasses litt i dybden før lakkering:
63771

Den gamle fangeren skal tilbake til sin tidligere Jeep som nå er solgt videre.. Stoppet litt opp idag da jeg måtte avgårde å kjøpe nye bolter. De som fulgte med fangeren er tommes mens de som passer i gjengene i rammevangen er metriske. Men nå har jeg alt som trengs så i morgen blir det montering av krybba og brakettene:smokin:

dynna
12-07-2010, 11:15
Se her ja, detta blir bra. Hvor mye lettere blir bilen nå?

sivrt
12-07-2010, 16:44
Det vet jeg ikke helt eksakt. Men den ble mye høyere i fronten nå, he he. Skal ihvertfall ta vekk den 1" spaceren jeg har foran der. Mulig jeg må fjerne enda mer. Får se når alt er montert igjen.

Har dukket opp en liten case da. De 2 boltene som fester styresnekka i bunnen burde ha vært litt lengre nå som de brakettene blir montert. Burde hatt bolter som er 1cm lengre. Problemet er at de er det jo ingen som har her i distriktet. Har sjekket på Würth, KSH og Stoa maskin uten hell.

Noen som vet hvor jeg kan få tak i 7/16" x 14 bolter i 100mm eller lengre?

sivrt
12-07-2010, 21:57
Fant ut av at jeg bare monterte dette sammen med de boltene som var der til styresnekka. Bare foreløpig altså.

Måtte file endel i 2 hull på passasjersiden for å få gjennom 2 stk 12mm bolter på brakettene. Hullet til venstre:
63797

Braketten ferdig montert på førersiden. Bruker de 2 boltene til styresnekka og de 2 boltene til stab stag festet. Alle boltene er byttet til lengre tilsvarende brakett tykkelsen:
63798

Krybba montert. Denne skal av igjen og hullene må files litt. Så blir det 12mm bolter her også for å få krybba mer stabil:
63799

Måtte jo teste glassfiberdelen også:
63800

Satte vinsjen løst oppå krybba og satte de nye Warn HID lyktene der de skal stå. De skulle ikke vært noe større, passer bare akkurat.:
63801

Ble mye mye bedre om jeg skal si det selv. Får mer frem fronten på bilen og den nye fangeren passer bedre til dette karrosseriet som er noe rundere i kantene.
Bare synd jeg må avgårde i morgen, men er igang igjen før helgen.. Ellers må jeg si bolthullene i brakettene passet heller dårlig overens med de orginale. Måtte file vekk flere mm i 4 hull (de på sidene).

Ghosterix
12-07-2010, 22:34
her inne skjer det altså alltid noe.. :smile:

dynna
12-08-2010, 06:36
Detta blir virkelig bra.

Får ikke noe serlig lyst til og bygge bil igjenThefinger

Chevy-Sheriff
12-08-2010, 12:14
Ellers må jeg si bolthullene i brakettene passet heller dårlig overens med de orginale. Måtte file vekk flere mm i 4 hull (de på sidene).

hehe....amerikansk presisjon, kjenner til dette :smokin:

Blir bra dette!
Er enig, denne fangeren passer bedre på dette karosseriet :smile:

sivrt
12-09-2010, 14:36
her inne skjer det altså alltid noe.. :smile:
Ja må ha noe å holde på med vettu ;)

Detta blir virkelig bra.

Får ikke noe serlig lyst til og bygge bil igjenThefinger
Takk takk. Du skulle ikke solgt unna delene du. Men flaks for meg da at du gjorde detThefinger

hehe....amerikansk presisjon, kjenner til dette :smokin:

Blir bra dette!
Er enig, denne fangeren passer bedre på dette karosseriet :smile:
Takk for det Trond. Gleder meg til den er helt ferdig kan du si. Det blir vel sånn presisjon når alt er målt med tommestokk, he he.

dynna
12-09-2010, 19:23
Takk jeg veit detThefinger

sivrt
12-13-2010, 23:04
Her om dagen fikk jeg filt opp de 4 hullene lengst fremme på krybba så det ble plass til 12mm bolter der også.

Idag skred arbeidet enda litt videre, om enn noe senere enn jeg ville. Det viste seg at glassfiberdelen måtte tilpasses endel på noen plasser.

Først ble grillen og den ene lykten demontert for å trekke ledningsnettet til de nye Warn lyktene. Dette måtte gjøres nå siden grillen ikke kan fjernes med vinsjen på plass. Flyttet litt på kablene til KC lyktene, disse blir nå brukt til tåkelysene. Må bare flytte styrestrømmen fra fulltlys til park.
Når grillen var montert igjen borret jeg opp hull til fairlead`en og monterte den.
Så ble vinsjen boltet fast og det var tid for litt testing av glassfiberen. Den ville ikke på med rullene montert så de ble fjernet igjen. Fangeren ville fremdeles ikke på da den tok i boltene til vinsjen.
Da var det bare å frese bort litt glassfiber så den sklei forbi:
63948

Når fangeren var på plass merket jeg opp slik at hjulbrønnen fortsetter forbi fangeren. Ble litt kapp her også:
63949

Når det var gjort borret jeg hull til Warn lyktene i glassfiberen og krybba:
63950

Med lyktene stappet i fant jeg ut av at det var jo ikke tilgang til å skru de fast. Glassfiberen gikk helt ned og bak til fremre travers. Så da ble det en tur i tenkeboksen. Fant ut av at jeg skulle skjære ut hull slik at jeg kunne få hånda og en skrallenøkkel gjennom.
Sånn ble det:
63951

Det er jo ikke optimalt men blir ikke så synlig under der. Håpet på å få grunnet glassfiberen idag og flekke over med hammerlakk der det har blitt skrapt opp men det ble det ikke tid til.
Satser på å bli ferdig med diverse ledningsnett og muligens grunning i morgen.

sivrt
12-14-2010, 22:02
Fikk nesten ferdig alt med ledningsnett til tåkelys og Warn HID idag. Mangler kun 2 stk ringkabelsko som passer på batteripolskoene.
Var ikke mye plass til overs rundt batteriet gitt. Men fikk montert modulen som kontrollerer den trådløse fjernkontrollen mellom batteriet og sikringsboksen.
Fikk også kortet inn jordingskabelen til vinsjen med ca 30cm. Flyttet styrestrømmen til det gamle KC ledningsnettet fra fulltlys til parklys og monterte styrestrømmen til Warn lyktene der også. Da kan jeg bruke ekstralyktene og tåkelysene når parklyset er på. Burde gå greit siden Warn lyktene er kjørelys og ikke kastere.

Pusset litt på kantene på glassfiberen også.

sivrt
12-17-2010, 22:41
Fikk testet Warn lyktene idag etter kabelsko var montert. Blir nok godt nok lys i de ja, he he.. Skal legge ut en liten filmsnutt etterhvert.

Borret hull til skiltet i glassfiberen og sparklet opp hullene der Go Berserk merket satt. Pusset over fangeren først med 230 papir, deretter 400 papir.
Klar for grunning:
64019

Etter en kjapp runde med degreaser og et strøk grunning:
64020

Når det andre strøket med grunning hadde tørket godt ble det litt degreaser innvendig også. Så ble det lakkert sort silkematt innvendig:
64021

I morgen blir det våtsliping av grunningen med 1000 papir og lakkering:smile:

sivrt
12-18-2010, 21:59
Ble våtsliping med 800 papir idag istedet. Hadde ikke 1000 liggende og gadd ikke å stikke nedover kun for det.
Men resultatet ble ikke så verst selv om da.. Ikke et eneste sig faktisk, ganske fornøyd med det siden dette ikke akkurat er mitt felt kan man si.

Etter 1.strøk, dekket bra denne lakken:
64043

Close up etter 4 strøk lakk:
64044

Ferdig lakkert fanger:
64045

64046

Ble fornøyd med tanke på at denne ble grunnet og lakkert med sprayboks. Kjøpte lik lakk som på bilen, lakkode PX8.

Tok også å flekket opp skrapene krybba hadde fått etter prøvemonteringene med hammerlakk.

I morgen satser jeg på å få montert sammen alt inkl lykter.

Brynjar
12-18-2010, 22:06
Blir nesten for fin denne Sivrt.. Showtruck Thefinger

Tommy
12-18-2010, 22:10
ble veldig bra Morten... og liker utseende på den der...

sivrt
12-18-2010, 22:11
He he, takk for det du.. Er nok ingen showtruck dette gitt.. Du får stikke bortom å kjøre en dag så finner du fort ut av detThefinger

Men har blitt lite actionbilder i det siste da.. Er liksom like morro å bygge på en måte. Blir vel litt snøkjøring på nyåret satser jeg på:smile:

sivrt
12-18-2010, 22:13
ble veldig bra Morten... og liker utseende på den der...

Takker.. Har tro på denne ja. Tror fronten blir finere i sin helhet også med denne fangeren.

Tommy
Nissetreffet??

sivrt
På jobb dessverre:(

sivrt
12-19-2010, 19:03
Idag ble det montering av glassfiberdelen, Warn HID lyktene og fairlead`en. Wohoo!:smokin:

Godt fornøyd kan man si. Nå må fronten senkes litt igjen. Det får jeg ta litt etterhvert..

Noen bilder av det ferdige resultatet:
64047

64048

64049

64050

Litt bedre angrepsvinkel her ja. Blir enda bedre når jeg får meg vinsjtau og montert Go Berserk fairlead.
64051

Liten test av Warn HID og parklys. Tåkelysene er bare plassert der foreløpig. Disse skal festes og kobles opp når jeg kommer meg hjem igjen.
64052

God jul og godt nytt år alle sammen..

Xjrebel
12-19-2010, 19:13
Kjempetøff:beer:Hvor mye senking foran tenker du?

sivrt
12-19-2010, 19:26
Tror jeg må ned mellom 1" og 2" faktisk. Denne fangeren er jo bare 1/4 av vekten til Warn fangeren ca.:smile:

Det sitter 1 stk 2" Teraflex spacer og 1 stk 1" teflonspacer over fjørene per side nå. Tenkte å fjerne den teflonspaceren men det er mulig jeg må fjerne 2" spaceren istedet og muligens putte på 1 stk OME spacer på 1cm istedet.

Har kjøpt 2 stk OME spacere til hver side i tilfelle til justeringer. Er litt jobb å bytte om på spacerne men det må gjøres. Vil uansett ha den lavere foran enn bak. Må jo ha litt stuk vettu...:smokin:

Xjrebel
12-19-2010, 19:48
Det vil nok hjelpe med 1"-2" senking,vanskelig å se utfra bilder,men med tau istedet i tillegg til ny fanger blir det endel kg borte.Bilen min heller bakover til jeg får på vinsjen,men har vurdert å dreie av 1" på spacerene jeg også,så får den heller bli litt lavere med vinsjen foran.Vi har vel mer enn nok allikevel:smokin:

sivrt
12-19-2010, 19:57
Vil nok tro det forsvinner rundt 8-10kg til da ja. Mtp at den fairlead`en som er der nå veier endel.

Mer enn nok, tja.. Jeg pleier å si "det finnes ikke for stort løft, bare for små hjul"Thefinger Har mer enn nok løft for 35" x 12,5 ja. Men sikler litt på 36" x 13,5 IROK etterhvert. Men det tror jeg er et stykke frem i tid altså.

Xjrebel
12-19-2010, 20:10
Joda,er forsåvidt enig i hjulstørrelsen:smile:jeg og har tenkt litt på 35".men er redd den blir for lat om jeg ikke gearer om og setter på grommere aksel bak..time will sjåvv:laughing:

mannen
12-19-2010, 20:43
blei nice, :smokin::smokin::smokin:

martinj
12-19-2010, 21:31
de warn lyktene er MYE finere en de gråtass lyktene.. kc eller å det heter for no:grinpimp::grinpimp:hehe..

jonny puma
12-19-2010, 23:36
Tøff den der GB fangeren.. :) Vurderer faktisk samme type fanger på min WJ, men får sje, syns den bygger for mye utover. Skal ha skjermutbyggerne til GB på jeepen iallefall.. De er kule syns jeg..:)

sivrt
12-20-2010, 00:14
de warn lyktene er MYE finere en de gråtass lyktene.. kc eller å det heter for no:grinpimp::grinpimp:hehe..
Gråtass lyktene skal monteres på en lastebøyle sammen med 2 til. Blir til mørkekjøring og skal ha stikke så jeg kan koble de av for å komme inn i garasjenThefinger

Tøff den der GB fangeren.. :) Vurderer faktisk samme type fanger på min WJ, men får sje, syns den bygger for mye utover. Skal ha skjermutbyggerne til GB på jeepen iallefall.. De er kule syns jeg..:)
Tror ikke du finner mange fangere som bygger mindre ut enn disse. På min stikker krybba bare akkurat nok ut til å få montert vinsjen. De fangerne som er beregnet uten vinsj er vel nokså like som de orginale mtp utstikk. Ihvertfall på XJ.
Spørs om det blir noe mer Iceland offroad produkter å få tak i på en stund da. Ryktene sier de er ute av drift. Synd egentlig så mye tøft de har.

sivrt
12-20-2010, 00:21
Joda,er forsåvidt enig i hjulstørrelsen:smile:jeg og har tenkt litt på 35".men er redd den blir for lat om jeg ikke gearer om og setter på grommere aksel bak..time will sjåvv:laughing:

Lat er en ting, men D35`n tåler IKKE 35". Det er testet ut for å si det sånn. Har 3.55 giring i min enda foreløpig, og med 4.0 HO går det helt greit men er ingen racer akkurat. Regner med en stor forbedring når det kommer 4.56 giring.
En annen ting er styringen, kontrollarmene og SYE. Det bør vurderes nøye når man går opp til 35". Hvis man ikke kapper skikkelig mye da og lager et par nye plater og sveiser inn.

jonny puma
12-20-2010, 00:34
"Tror ikke du finner mange fangere som bygger mindre ut enn disse. På min stikker krybba bare akkurat nok ut til å få montert vinsjen. De fangerne som er beregnet uten vinsj er vel nokså like som de orginale mtp utstikk. Ihvertfall på XJ.
Spørs om det blir noe mer Iceland offroad produkter å få tak i på en stund da. Ryktene sier de er ute av drift. Synd egentlig så mye tøft de har."

Så litt på en fanger som står på en WK. Den hadde bygd vinsjen inne i fronten. D så tøft ut..
Synd om de er ute av drift da.. Får sjekke litt.. Har virkeli lyst på de skjærmutbyggerne.. :)

Xjrebel
12-20-2010, 06:04
Lat er en ting, men D35`n tåler IKKE 35". Det er testet ut for å si det sånn. Har 3.55 giring i min enda foreløpig, og med 4.0 HO går det helt greit men er ingen racer akkurat. Regner med en stor forbedring når det kommer 4.56 giring.
En annen ting er styringen, kontrollarmene og SYE. Det bør vurderes nøye når man går opp til 35". Hvis man ikke kapper skikkelig mye da og lager et par nye plater og sveiser inn.

Og i tillrgg til det kommer det naturligvis en oppgradering av bremser,det må gjøres med 33" dekk også merker jeg:wink_animate:

sivrt
12-20-2010, 09:14
Ja bremser er viktig. Har orginale bremser på min fortsatt og merker det ikke er godt nok ja. Blir jo skivebremser bak her etterhvert da. Har noen planer om hydroboost også på sikt.

sivrt
12-27-2010, 06:42
Her skjer det ikke mye om dagen siden jeg for tiden er på jobb i havet.
Men på nyåret blir det til å få Go Berserk fangeren helt ferdig, mangler kun å feste tåkelysene og koble ledningene. Jobber også litt med å få tak i lengre bolter til styresnekka.

Den nyinnkjøpte `99 TD`n skal også få seg et kraftig løft på nyåret med overhalte bremser, Pro Comp lykter x 4 i fronten og bakseter. Må finne meg noen hvite blink og markeringsglass til den.. Men det første som skal gjøres er bremser, fikse kjørelysene bak og bytte ryggelysbryter slik at den går gjennom PKK og skiltene kan hentes ut. Så blir det ombygging til 5 seter og omregistrering.
Har noen småplaner til men det blir ikke så store greiene, skal jo tross alt være en daily driver :smokin:

Ellers vil jeg sende en julehilsen til alle som har vært innom min garasje i år og takke for hyggelige tilbakemeldinger.. Ha en riktig god romjulstid og et godt nytt år alle sammen.. :grinpimp:

sivrt
12-28-2010, 18:20
Hmmm, ryktene sier det blir noe nytt med 4x4 her inne.. Men denne gangen blir det ingen Jeep:eyemouth:

Amund
12-29-2010, 09:32
Hmmm, ryktene sier det blir noe nytt med 4x4 her inne.. Men denne gangen blir det ingen Jeep:eyemouth:

Hvæææææ h ? Nå er vi spente... :idea:

Xjrebel
12-29-2010, 09:44
Skal du ha noe annet enn Jeep?? klarer ikke helt å se det for meg:smile:

MJPeder
12-29-2010, 12:43
La meg gjette.... En arbeidshest????? Men den går på bensin og kan brukes til gøy au....:beer::beer::beer:

martinj
12-29-2010, 13:00
suzuki?????????????:grinpimp:

Madbutcher
12-29-2010, 13:25
WTF

Noe ATV greier da eller:question::question::question:

sivrt
12-29-2010, 17:12
He he, vil ikke avsløre for mye før handelen er avsluttet og det nye er hjemme..

Men kan vel si såpass at det er snakk om noe som går på bensin og har 4x4 og vinsj.Thefinger

sivrt
01-03-2011, 07:43
I morgen går turen innover mot hovedstaden for å hente nytt leketøyThefinger

Bilder kommer etterhvert....

martinj
01-03-2011, 14:53
atv???

ShuDuck
01-03-2011, 14:55
hmm det må være en sånn atv-ting som ser ut som en jeep

sivrt
01-05-2011, 00:16
Stemmer det gutter..

Idag ble det kjøpt en Polaris 800 fra en hyggelig kar fra Skjetten..
Litt info:
2007 Polaris Sportsman 800 Twin EFI
Farge:Mossy oak break up (Realtree camoThefinger)
Gått 56,5 timer.
Warn / Polaris vinsj bak (den største) med kontroll på styret + kontroll med ledning.
Piggkjettinger bak.
Vedlikeholdslader med hurtigkobling på batteriet.
ATV "Elgehenger", boggi med tårn med rulle til vinsjen og baklem.(Ca 2003 mod.)
Ingen plombering:smokin:
Hvite skilter.

Link til annonsen:
http://www.finn.no/finn/mc/atv/object?finnkode=26048398

Denne er kun brukt til elgjakt, derfor det lave timetallet. Var utrolig strøken, ikke 1 skrap eller steinsprut noen vei. Til og med under var den strøken.

Kommer sikkert et par bilder i morgen..

Xjrebel
01-05-2011, 05:38
Gratulerer med ny leke:beer:

sivrt
01-05-2011, 08:36
Takk takk. Nokså fornøyd selv må jeg si, he he..

Har litt planer med denna også på sikt men det blir litt frem i tid da. Men har en liten ATV vinsj liggende som skal monteres foran.
Må få kjøpt inn litt småting idag som hjelm, goggles og speil.

På sikt blir det håndtaksbeskyttere, kufangere i begge ender, varme i håndtak og tommel, skidplates under hele kjerra ++

sivrt
01-05-2011, 08:50
Noen bilder fra annonsen på Finn.no

64610

64611

64612

64613

Ghosterix
01-05-2011, 09:19
tøft. og så polaris da! :smokin:
Du må nesten sette belter på listen over mods :grinpimp:

martinj
01-05-2011, 09:40
grattis:smile:
jeg har noen chrom felger og 3 pungt løfteutstyr på lur til deg:smokin:

sivrt
01-05-2011, 19:02
tøft. og så polaris da! :smokin:
Du må nesten sette belter på listen over mods :grinpimp:
Beltekit er selvfølgelig også på den liten ja.. Glemte det visst..:smile:

grattis:smile:
jeg har noen chrom felger og 3 pungt løfteutstyr på lur til deg:smokin:
Sier du det.. Alu? Eller samme som står på i chrome? Tror nesten svart passer bedre da asså.. Men alu hadde vært interessant.

Tommy
01-05-2011, 19:12
SÅ en i trøndelag som hadde camo dekk.... det var grisekult...

sivrt
01-05-2011, 22:53
Vil tro det kunne blitt litt mye med camo på dekka au..

Har mer lyst på noen skikkelige mud hjul til den etterhvert. Noe alà ITP eller noe i den stilen. Time will show.. Og gjerne montert på litt tøffere alu felger. Men får vel kjøre litt på de som den kom med tenker jeg. Ikke akkurat mye slitt etter 56 timer og 26 milThefinger

martinj
01-05-2011, 22:56
Vil tro det kunne blitt litt mye med camo på dekka au..

Har mer lyst på noen skikkelige mud hjul til den etterhvert. Noe alà ITP eller noe i den stilen. Time will show.. Og gjerne montert på litt tøffere alu felger. Men får vel kjøre litt på de som den kom med tenker jeg. Ikke akkurat mye slitt etter 56 timer og 26 milThefinger

et tips.... ikke driv å spinn å sladd på snøen i 2wd... det liker de dårlig...

Andreas S
01-05-2011, 22:57
knalltøff den der.. Var ikke det styggbillig for den der? har du bilder av hengeren?

sivrt
01-05-2011, 22:58
Det har e fått med meg ja. Fått lest litt om de på litt forskjellige forum. Fikk registrert meg på atvforumet og polarisatvforums.com ca 1 uke før jeg hentet den, he he:eyemouth:

sivrt
01-05-2011, 22:59
knalltøff den der.. Var ikke det styggbillig for den der? har du bilder av hengeren?

Det var nok en god handel vil jeg tro ja. Har kikket lenge og når denne kom ut var det bare å slå til..
Bilder av hengeren skal jeg få til. Har et par liggende i en mail her..

martinj
01-05-2011, 23:15
Det var nok en god handel vil jeg tro ja. Har kikket lenge og når denne kom ut var det bare å slå til..
Bilder av hengeren skal jeg få til. Har et par liggende i en mail her..

jeg gikk på en smell med min kan du si..skiftet. vannpumpe, stempelfjører, toppakning, bunnpakning, stempelfjører, variator, dekk, og sisst men faen ikke minst diffen foran. det gikk foressten 2 drivknuter også hehe...

jeg skal ha yamaha nestegang hehe:grinpimp:

sivrt
01-05-2011, 23:22
Tror nok alle merker har sine svakheter.. Jeg kjøpte Polaris fordi det er enkel tilgang til Polaris verksted(2km), fordi svigerfar har en lik og endel erfaring med de og sist men ikke minst. Polaris er den mest solgte ATV i verden etter hva jeg har hørtThefinger
Kikket på Grizzly også men synes ikke de var hverken like fine eller praktiske i bruk.
Tror du bare var uheldig med din e MartinThefinger (Håper ihvertfall det, he he)

martinj
01-05-2011, 23:25
Tror nok alle merker har sine svakheter.. Jeg kjøpte Polaris fordi det er enkel tilgang til Polaris verksted(2km), fordi svigerfar har en lik og endel erfaring med de og sist men ikke minst. Polaris er den mest solgte ATV i verden etter hva jeg har hørtThefinger
Kikket på Grizzly også men synes ikke de var hverken like fine eller praktiske i bruk.
Tror du bare var uheldig med din e MartinThefinger (Håper ihvertfall det, he he)

jeg hadde 700.. har hørt i ettertid at de ikke er langt i fra så gode som 800. å ja, det må ha vært en mandagsmaskin.. spesielt 800 er finere en grizzlyen, synes jeg. men i jøsse navn å mye positivt jeg har hørt om grizzlyen :smile:

sivrt
01-05-2011, 23:30
Det har e au hørt da.. Nesten like mye som om 800`nThefinger

Neida de er gode de, men e liker rommene som er på Polarisen under foran og bak mellom lyktene. Kjekt til sånne småting som man ellers måtte hatt i lommene.

Jeg spurte en kollega fra Telemark om hva som brukes i fjellet og hva han mente var best.. Han svarte bare tørt " Eg kjørar Polaris" He he he..

sivrt
01-05-2011, 23:51
Et par bilder av elghengeren som fulgte med i prisen:smile:

64635

64636

Det er montert en rulle i toppen av det røde "tårnet" i fronten av hengeren til vinsjkabelen så det blir litt løft på det som eventuelt skal vinsjes oppå.. I bakkant er det en lem som kan taes av.

Andreas S
01-06-2011, 18:45
så grei ut den. er det noe slags fjøring på den hengeren? Den mi bruker i jakta mener jeg har barfe 2 stive aksler, noe som er ganske hardt for hengeren.. brukte å sitte på med den på de lengste gåturene.. Men 5-6 mann oppe der blei i tyngste laget, så da knakk den.. Nå må vi gå :P hehe

sivrt
01-06-2011, 19:59
Det er ikke fjøring sånn sett.. Det er 1 stiv aksel som er sveist på et firkantrør som går mellom hjulene på samme side. Sånn at hjulene pendler liksom..
Hadde nok vært kjekt med fjøring da, må kanskje lage noe der.

Denne skal hovedsakelig brukes til ved, enten i sekker eller trær i 3m lengder. Men det blir nok litt frakting av andre ting også, og som benkeplasser under Rally sørlandThefinger

Andreas S
01-06-2011, 20:28
aha.. ikke dumt :) er ikke sikkert det er så galt så lenge terrenget ikke er for ille..

Amund
01-06-2011, 23:07
Grattis Morten! Skal finne et bilde av Hoel sin, den er så myyye tøffere med bare noen enkle mods. Eller du kan se den i Ensyklobilia episode snøbrøyting!

supersvein
01-07-2011, 10:11
Fet atv.
...blitt svak for slikt etter å ha lånt en til litt måking den siste tiden.

Er det sperre forran på Polaris'en?

sivrt
01-07-2011, 10:48
Grattis Morten! Skal finne et bilde av Hoel sin, den er så myyye tøffere med bare noen enkle mods. Eller du kan se den i Ensyklobilia episode snøbrøyting!
Takk takk du. Det var ikke så mye utstyr på denne når jeg kjøpte den men det går jo ann å fikse, he he.. Har allerede fått kjøpt meg en deluxe frontfanger. Fikk den for halv pris pga litt pinstriping på det ene hjørnet.:smokin:

Fet atv.
...blitt svak for slikt etter å ha lånt en til litt måking den siste tiden.

Er det sperre forran på Polaris'en?
Polaris har det de kaller "On demand 4wd" og det skal visst være sperre foran og bak ja..

Skal prøve og få til noen bedre bilder av sykkelen og den "nye" fangeren til i kveld..

sivrt
01-07-2011, 21:29
Bilder som lovet.. Bedre? Tja kanskje ikke, men det er ihvertfall av noe nytt.:smile:

Bakfra:
64705

Ikke mye slitasje å spore her gitt:
64706

Nærbilde av camo fargen:
64707

Kufanger foran på plass:
64708

Skaden på fangeren. Kjekt å få denne til halv pris bare pga dette. Fulgte med nye bolter, braketter og instruksjoner.
64709

Forfra:
64710

Vinsjen bak:
64711

Monterte nye speil idag. Kjekt å slippe å vri skallen hver gang man lurer på om det er noen bak. Et must med hvite skilt vil e påstå.
64712

Monterte en boks og flaskeholder også likegodt. Monterte den i samme hullet som jeg borret til speilene.
64713

Hullene jeg laget er på utsiden av pakningen så det vil ikke lekke vann o.l inn i rommet under der. Satte speilene slik at ytterkantene er innenfor skjermene akkurat.

Amund
01-08-2011, 00:30
Første du må gjøre er å hive bagasjebrettet foran, da blir den kul med en gang! Kan sikkert hive det bak også, hvis du ikke har veeeldig bruk for det...

sivrt
01-08-2011, 10:14
Du er jo ikke god Amund.. Jeg skal bruke denne endel til å jobbe med ved på eiendommen til svigerfar så de trenger jeg. Dessuten kan man ikke fjerne det foran. Det er et rom under hele der så da hadde det blitt åpent rett ned i motoren. Det rommet er veldig kjekt og ha i tillegg. Skal ta et bilde av rommet så ser du hva jeg mener.
Planen er å montere rekker på de brettene både foran og bak. Blir muligens en bagasjeboks bak også.
Må ha en plass til motorsag, bensin, kjedeolje osv. vettu:smile:

Satser på at det neste blir montering av en T-Max vinsj foran og kufanger bak. Muligens håndtaksbeskyttere også.

Dette er jo en arbeidsmaskin Amund, ingen racerThefinger

Amund
01-08-2011, 12:04
Det er Odd Arild sin og! Jeg må finne noen bilder så du skjønner at det bare er å få ut finger'n. :smokin:

sivrt
01-09-2011, 12:28
Bagasjebrettene blir nok på du. Det er ikke mulig å fjerne de på 800`n da det ikke er "karrosseri" under de. 800`n er nokså ulik 700`n på endel områder.

martinj
01-09-2011, 13:38
Bagasjebrettene blir nok på du. Det er ikke mulig å fjerne de på 800`n da det ikke er "karrosseri" under de. 800`n er nokså ulik 700`n på endel områder.

på 700 er det ikke noe under.. den er kansje litt tøffere uten, men en arbeidsmakin trenger man all plass man kan få:smile:

sivrt
01-09-2011, 23:11
Kikket litt på det idag det der, glemte bilder selvfølgelig. Men under lokket der er det en liten luke som gir tilgang til sikringer og radiatorpåfylling.

Man får et lite inntrykk av hvordan det ser ut under der på dette bildet jeg fant:
64841