PDA

View Full Version : Sivrt`s Jeep, Chevy & Polaris garage.

Pages : 1 2 3 4 5 [6]

sivrt
01-12-2011, 22:12
WJ`n skal på PKK og idag begynte litt utbedringer..

- Byttet styrekula i enden ved dekket.
- Byttet en skiltlyspære bak.
- Byttet bremseskive på passasjersiden.

I morgen blir det ny bremseskive på førersiden og nytt sett med Akebono klosser.

Polaris`en har fått seg et par timer til på telleren og en 90L murerbakk på brettet bak. Freste hull i kanten og fester den med stropper ved behov. Kjekt med et lite lasterom. Blir nok sånn en transportboks på sikt, men denne får duge foreløpig.

sivrt
01-13-2011, 15:43
Fikk på den andre bremseskiva idag og nye Akebono klosser. Til tirsdag blir det PKK.

Et bilde fra passasjersiden med nye bremser og styrekule:
64996

Kan jo slenge inn et lite bilde av ATV trekket jeg kjøpte på Biltema. Kjøpte XL versjonen og den passet perfekt til 800`n. Ga 299,- for trekket, ikke galt vil e si.
64997

Fikk også byttet oljetrykksføler på Ulven idag. Da var det 1 mindre lampe som lyste i dashen. Nå er det bare oksygensensorene igjen så forsvinner det siste også.
Igår testet jeg de nye warn HID lyktene litt. Det viser seg at fjernkontrollen virker opp til 30m avstand! Ikke galt når modulen til denne ligger mellom batteriet og sikringsboksen godt nedi motorrommet.

sivrt
01-18-2011, 11:20
Fikk testet Polarisen litt i helga. Lastet opp henger og 800`n og reiste til svigerfars eiendom. Det gikk akkurat for å si det sånn:smokin:
Måtte laste hengeren først med draget ut over varehengeren for å få plass. Polarisen var akkurat litt for bred til å passe på tvers, men med litt heftig stropping gikk det også..

Et par bilder av vogntoget:
65122

65123

sivrt
01-18-2011, 11:25
Slenger inn et par bilder av lasterommet i fronten også. Utrolig kjekt å ha et rom til småting som vinsjkontroll, hansker, brus o.l. Rommet er i tillegg vanntett, skal ihvertfall være det.

Sånn ser rommet ut uten noe i. Dekselet i midten har reservesikringer og skjuler påfyllingen til radiatoren og sikringene på sykkelen.
65124

Her med litt oppi.
65125

Brynjar
01-18-2011, 11:30
Kunne du ikke bare satt Polarisen på Polarishengern og dradd den med bilen? Thefinger
En sånn "redskapshenger" trenger vel ikke være registrert?

sivrt
01-18-2011, 11:34
Det er nok ikke elghengeren bred nok til du. Den er heller ikke kraftig nok for det. Dessuten tror jeg ikke det ville vært lovlig langs E18/E39:eyemouth:

Elghengeren satt jeg igjen der borte så det kunne blitt en utfordring å få Polarisen hjem igjen også,he he.

sivrt
01-18-2011, 19:48
Ble ikke helt feilfri PKK idag med WJ`n gitt. Men den eneste feilen var litt rust rundt bremserørene et par plasser. Så en runde med stålbørsten og litt snabelstoff så er det good. Ikke verst for en 11 år gammel bil synes jeg.:smile:
Fikk justert hovedlyktene også i samme slengen. Fikk plutselig enda mer nærlys :smokin:

Hovatn
01-18-2011, 19:58
Det er nok ikke elghengeren bred nok til du. Den er heller ikke kraftig nok for det. Dessuten tror jeg ikke det ville vært lovlig langs E18/E39:eyemouth:

Elghengeren satt jeg igjen der borte så det kunne blitt en utfordring å få Polarisen hjem igjen også,he he.
i tillegg er det ikke lovlig å kjøre med den uregistrert uten lys. skal de være en uregistrert henger skal den ikke kunne ha noen form for last og i tillegg ha lys bak.
fant forresten de siste listene i går Morten så tar de med nedover en gang jeg er innom deg

sivrt
01-18-2011, 20:05
Flott Bjørnar.. Kjekt med nye lister når den grønne skal på stell.

sivrt
01-19-2011, 00:17
Kjøpte meg et par murerbakker til å frakte utstyr i til Polarisen. Skal ha transportboks på den bak med tiden men disse får duge foreløpig. Freste hull i håndtakene og fester de med stropper med krok i hver ende og hurtigstramming. Krokene fester jeg i noen slags lister som er hull i på bagasjebrettene. Den bak er på 90 liter og den foran er på 40 liter. Kjøpte de på Biltema til 90,- og 65,-.

Montert på forfra:
65157

Sett bakfra:
65158

Den foran kan jeg tippe siden lokket er hengslet. Men det er plastikkhengsler så det blir nok ikke så tung last i den i tilfelle. Men kjekt å ha muligheten.
65159

Blir kjekt å ha en grei plass til bensin, oljer, motorsag o.l der det ikke er så farlig om noe lekker eller velter.
Disse er dessuten veldig enkle å få av, tar ca 1 min.

Disse er ikke på til vanlig, så er det sagt. Kun til bruk ved arbeid. Er jo ikke pene akkurat, men veldig praktiske ser jeg for meg.

sivrt
01-19-2011, 22:05
Fikk gjort ferdig den nye vinsjfangeren idag. Monterte tåkelysene ferdig, brukte ledningsnettet til de gamle KC lyktene siden de allerede var koblet opp mot bryter inne.
Flyttet bare styrestrømmen fra fjernlys til parklys.

XJ`n har gått tom for strøm også i det siste, noe jeg ikke skjønner helt. Men det eneste som har blitt forandret er det som jeg nevnte over her og monteringen av de nye Warn HID lyktene. På kontrollboksen til den trådløse fjernkontrollen var det en tynn liten svart kabel som ikke sto på tegningen. Denne gikk jeg utifra var en jording til selve kontrollmodulen. Men jeg tenkte etter denne strømtappingen at den kanskje var en antenne. Så nå er den koblet vekk fra karrosseriet og lyktene fungerer ihvertfall enda. Så vil tiden vise om det var det som skulle til.

Noen bilder fra litt testing må vi ha..

Parklys, markeringslys og tåkelys:
65178

Nærlys, markeringslys og tåkelys:
65179

Nærlys, markeringslys, Warn HID og tåkelys:
65180

Fjernlys, markeringslys, Warn HID og tåkelys:
65181

Må justere HID`ene litt opp men alt i alt meget fornøyd. Tåkelysene er justert endel ned så de ikke skal blende mer enn nødvendig. Er jo mest for looken uansett.

sivrt
01-19-2011, 22:09
Ser ut som jeg må ta med meg godkameraet en dag ja. Blir ikke bra bilder med mobilen på kveldstid.
Skal få tatt et par bilder uten lysene på også, ser liksom litt mer da..

martinj
01-19-2011, 22:10
må jaggu si den er blitt bøs den tralla di altså:smokin:

sivrt
01-19-2011, 22:22
Takk takk du, ja det kommer seg.
Ikke verst til å være skrudd sammen i en liten garasje i de indre bygderThefinger

Bedre skal det bli.

sivrt
01-20-2011, 21:07
Fikk forresten rigget børsa litt her i juletia.. Fikk nemlig ny Baum av min nevø til jul:smokin:
65200
Jekkent:smokin:

sivrt
01-22-2011, 20:32
Fikk tatt et par litt bedre bilder idag.. Ser fanger og lykter litt bedre på disse.

65251

65252

65253

Nå må bare bredderne også lakkes så de står i stil. En grundig vask utvendig og innvendig trengs også. Håper bare de nye felgene mine kommer snart, det blir good.

Xjrebel
01-22-2011, 20:46
Stasvogna:smile:
til hverdags og fest.Jeep ER best:beer:Da blir det artig å se hva slags felger som kommer på etterhvert..

sivrt
01-22-2011, 20:52
Sant det.. Felgene blir noe som ikke alle andre har for å si det sånn. Liker å ha ting litt annerledes:smokin:

sivrt
01-23-2011, 21:18
Idag fikk jeg printet ut en orginal "Owner`s manual" til Polarisen og laget meg en egen perm til den. Denne permen er delt opp slik at det blir plass til alle kvitteringer, servicebok, vognkort, installasjonsmanualer og bruksanvisninger. Kjekt å ha alt på en plass, regner med det vil bli flere manualer, kataloger, instruksjoner og kvitteringer som omhandler denne.

Har også funnet frem et saueskinn som jeg tenkte å tilpasse for bruk om vinteren. Tenkte å skjære den til så den dekker salen akkurat, lage 6 hull til strikk og montere strikk under salen slik at skinnet sitter. Skal være lett å ta av og på så det går greit å få tørket ved behov. Opprinnelig var planen å bruke reinskinn siden det ikke trekker vann. Men siden jeg hadde dette saueskinnet liggende tenkte jeg å prøve det først. Tåler jo vær og vind det også.

Her om dagen fjernet jeg kabelen jeg trodde var jord til Warn HID lyktene på Ulven også. Virker som det gjorde susen for nå forsvinner ikke strømmen ihvertfall. Det var kanskje en antenne det der ja.:smile:

sivrt
01-25-2011, 00:14
Var innom Arild`s motorsenter idag og fikk med meg en servicebok til Polarisen. Greit å følge med på og dokumentere servicer.

Har også bestilt meg litt snacks fra bokkilden.no.
Først bestilte jeg meg denne Haynes manualen som dekker fra 1998 - 2006 og fra 250cc til 800cc. Den er egentlig litt for gammel siden min er en 2007 mod, men det meste er nok likt på `06 og `07. Er på 288 sider og kostet bare 170,-
65359

Så fant jeg ut av at denne manualen fra Clymer dekker fra 2002 - 2010 og er spesifikt for 600, 700 og 800. Denne er i tillegg på 484 sider. Burde være endel bedre når det er ca 200 sider mer og dessuten kun dekker de store modellene. Så da ble den bestilt også. Denne kostet 350,- men vil tro man får det man betaler for i dette tilfellet.
65360

Det blir vel Clymer manualen som får plass i hylla i garasjen. Haynes manualen blir nok tatt med på hytta til svigerfar. Der får den et godt hjem i garasjen og vi har noe å kikke i skulle noe skje med hans eller min.. Så nå er det bare å vente de 25-30 dagene det vil ta å få de. Kommer vel akkurat tidsnok til å være bursdagsgave tl meg selv, he he.
Kan forresten anbefale alle å handle på www.bokkilden.no . De har et veldig bra utvalg, er forholdsvis billige bøker der, billig frakt og de sender med faktura uten ekstra kostnad. Kjekt hvis man ikke har kortet for hånden.

sivrt
01-25-2011, 22:33
Da ser det ut til at transportboks bak på Polarisen kommer på litt raskere enn antatt:smile:
Kom over en som ville bytte boksen sin i litt ekstralys. Hmm, det har jeg jo noen sett av som jeg ikke trenger tenkte jeg. Så da blir det bytting og boksen blir hentet i nær fremtid.:smokin:

Utrolig kjekt med en boks med god plass, som er både låsbar og tett mot elementene. I tillegg får jeg ryggstøtte nå.

Bilder kommer..

sivrt
01-26-2011, 22:33
En liten update angående de nye felgene som kommer. De kommer visst ikke før om 2 mnd:( Men men, de er her ihvertfall før sommeren:smile:

Til fredag blir det henting av ny, brukt ATV boks. Det er en Biltema boks men ser de har den på Duells.no under navnet Bronco. Da til nesten dobbel pris faktisk:eyemouth: Den er på 75L, er låsbar og har mulighet for å feste ting på toppen av lokket. Den har i tillegg er det ryggstøtte og puter til å hvile armene på. Det blir vel mest for en evnt passasjer.
Slenger inn et bilde av boksen:
65447

sivrt
01-28-2011, 08:12
Fant et par bilder som viser boksen forfra og fra siden også..
65484

65485

sivrt
01-30-2011, 20:13
Fikk hentet ATV boksen på fredag. Byttet den til meg i 1 sett Hella Rallye 3000 jeg hadde liggende og KC lyktene som sto på Ulven før Warn lyktene kom på. Boksen var bare et par tre måneder gammel og tålig strøken.

Et par bilder med boksen på Polarisen:
65573

65574

65575

Tålig god plass her. Får greit plass til 2 hjelmer og litt til her:
65576

Har ikke festet boksen enda, må ha rekke bak der først. Det fulgte med et par U-klammer til å feste den med i tillegg til reimene (4 stk) Disse vil jeg ikke bruke siden jeg ikke kan fjerne salen med denne boksen på. Så jeg kommer til å bruke reimene så det går kjapt å fjerne boksen hvis man vil lade batteriet eller ta av og på saueskinnet.

sivrt
02-01-2011, 18:06
Idag ble det bestilt rekke bak og ny variatorreim til å ha i reserve til Polarisen. Kjedelig å stå ute i skogen når den ryker uten å ha med seg en i reserve..

sivrt
02-02-2011, 22:08
WJ`n fikk seg litt pussing og tectylering av bremserør idag. Bremserørene så heldigvis bra ut under overflaterusten så det var bare å spraye litt over så var de fine igjen.
Fikk også justert den nye styrekula litt, satser på rattet er litt bedre nå. Får ta en finjustering en annen dag.
WJ`n står inne i natt og i morgen blir det litt bremserørflikking igjen og tectylere litt under den der dette er slitt av.

sivrt
02-03-2011, 20:15
Da var WJ`n EU-godkjent for 2 år til:smile:
Rattet ble endel bedre også. Skrudde den nye styrekula 2 runder inn igår. Litt finjustering må til men det er jo bare kos..
Som belønning for god oppførsel de siste 2 årene siden sist kontroll spanderte jeg på den en grundig vask utvendig. Får ta en skikkelig vask innvendig også en dag, det trengs nå..

I morgen kommer forhåpentligvis rekka bak og reservebeltet også. Hvis de gjør det blir det montering av rekke til lørdag tenker jeg.. Liten vits i å ha boks til den hvis jeg ikke kan bruke den liksom.

Hvis noen trenger Histeer til jeepen sin har jeg et Teraflex sett til salgs, med alt som skal til for å få god styring igjen på løftede jeeps. Ligger annonse i selges forumet.

sivrt
02-06-2011, 01:03
Kom ikke rekke og drivreim til Polarisen igår dessverre så det blir utsatt litt.

Istedet begynte jeg å pusle litt med dieseldyret jeg har kjøpt tilbake. Det er litt som må gjøres før PKK som jeg må ha for å få ut igjen skiltene. Etter det blir det ombygging og omreg til 5 seter.

Gjøremålene idag:
- Monterte holder til reservehjul og reservehjulet med trekk.
- Testet samtlige sikringer i kupèen og motorrom, funnet OK.
- Laget ny jording til hengerfeste kontakten. Det var muligens der feilen med kjørelysene bak lå. Byttet sikringen i auto kjørelysboksen under rattstammen etter den nye jordingen var laget og så var det i orden.
- Satt på sort rattrekk. Det er skinnratt på denne også og begynner å bli en anelse slitt. Er ikke fullt så godt å holde i men sparer orginal rattet endel.
- Gikk over alle bolter og muttere i fronten med rustløser for fremtidig arbeid.
- Fjernet setetrekk og støvsugde hele vogna innvendig, det trengtes virkelig.
- Byttet pære i fotbrønnbelysningen på førersiden.
- Testet parklys, høydejustering på hovedlyktene. Alt OK.

Kikket litt på fjerning av KC lyktene og fronten generelt. Fangeren har blitt trykt litt opp en gang så den må justeres. Men før det skal den lakkes opp. Venstre innerskjerm foran er også slitt hull i. Har heldigvis en ekstra fra Ulven som skal monteres. Skal også sette over støtfangerhjørnene foran fra de som sto på Ulven. Det blir muligens lakkering av alle hjørnene og dørlistene siden disse har blitt helt grå med tiden.

Alt i alt en grei kveld og har funnet ut masse som skal gjøres før PKK.

sivrt
02-09-2011, 14:47
På mandag kom visst rekkverket og drivreima til 800`n. Men da reiste jeg selvfølgelig ut på jobb:pissed:
Så da er det bare å smøre seg med tålmodighet rett og slett.

Skal av gårde og hjelpe svigerfar med tømmerdrift om et par uker så da blir det felles service på begge to. Da skal absolutt alt byttes som kan..

Nils
02-14-2011, 18:56
Gratulerer så mye med dagen idag:smile:
Hilser fra søstra de og nevøen din oxo:smile:

sivrt
02-15-2011, 20:12
Takk for det du..:smile:

sivrt
02-23-2011, 12:55
Fikk hentet ny rekke og drivreim igår. Dessverre så var ikke rekka jeg skulle ha å få tak i lengre, den var gått ut. Fikk en annen type men den tror jeg må lakkes. Den hadde røret i sølv, noe som ikke passer helt inn med sort og camo synes jeg. Men han som solgte meg den påsto den nye typen var kraftigere enn den gamle, pluss at jeg fikk en grei pris siden det egentlig ikke var sånn en jeg hadde bestilt. Tålig kjekt siden den nye typen er dyrere enn den gamle:smokin:

Sånn rekke som er bak på denne ville jeg ha:
66608

Dette er den nye typen som jeg kjøpte nå. Bodyguard rear rack extender:
66609

sivrt
02-28-2011, 21:42
Skulle montere nye håndtakbeskyttere på Polarisen idag. Men de fikk ikke jeg til å passe. Dvs den på høyresiden passet perfekt, men på venstresiden tok braketten i bremsehendelen og boltene som fulgte med hadde feil gjenger:pissed: Får prøve å få byttet de i morra.

Men montering av rekke ble det da tid til.. Var egentlig rett frem montering så jeg har bare bilde av ferdig resultat. Har ikke lakket røret sort enda siden jeg er litt i tvil om hvordan jeg skal gjøre det. Sprayboks med sort silkematt er jo aller enklest men mulig hammerlakk holder bedre. Det skal ihvertfall ikke flasse av igjen!
Her er rekka montert:
66818

Med ATV boksen stroppet fast:
66819
Denne tenkte jeg å kjøpe noen fester til. Man får nemlig orginale Lock & Ride fester kjøpt i løsvekt som reservedel. De tenkte jeg bare å montere i et par vinkler som boltes i boksen. Da er det bare å sette boksen på plass og vippe over to hendler så er boksen låst til bagasjebrettet, akkurat som en orginal Polaris boks.

Fikk også moddet saueskinnet til salen ferdig idag. Stakk noen hull i skinnet og tredde gjennom 4mm strikk. Ved å bruke strikk kan jeg bare fjerne skinnet enkelt når det ikke brukes samtidig som det holdes på plass ved bruk. Det er jo kjedelig når saueskinnet sklir av hver gang man går av sykkelen hvis man ikke løfter beinet nok.

Med strikk montert på salen:
66820

Sal med skinn montert på sykkelen:
66821

Det er kanskje ikke så pent med saueskinn men det gjør underverker når det er kaldt. Skal jo selvfølgelig også kun brukes da.

Xjrebel
02-28-2011, 22:11
hvis det er aluminiumsrør i racket bør du bruke grunning med syre i,et billakkverksted eller en god fargehandel hvor de selger billakk bør ha det.

Andreas S
02-28-2011, 22:14
Hadde bare kluta den med grå klut, og syregrunning får du på meca, bilxtra og sikkert mekonomen au.. får det på sprayboks au..

sivrt
02-28-2011, 22:19
Tenkte å matte røret med pusseklut ja for så å grunne før lakk eventuelt. Er faktisk usikker på om det er alu eller stålrør som er bak der. Hvis det er vanlig stål, kan jeg bruke vanlig grunning på sprayboks for så å lakke over med lakk på sprayboks?
Eller funker grunning og hammerlakk bedre ?

Xjrebel
02-28-2011, 22:26
ta en magnet borti røret,da får du greie på det,jeg ville brukt syregrunning og en slagtålelig lakk som f.eks hammerslag eller Rustoleum.

Andreas S
02-28-2011, 22:45
kommer jo litt an på hvor hardfør du har tenkt og være med den..

Om det er stål eller alu ville jeg brukt syregrunning uansett.. er veldig bra heftgrunning.. Om du har tenkt og behandle doningen sånn høvelig fint så hadde jeg bare gått for sort silkematt på spray.. om det ikke holder kan du jo eventuelt overmale med hammerite senere..

sivrt
03-01-2011, 08:00
kommer jo litt an på hvor hardfør du har tenkt og være med den..

Om det er stål eller alu ville jeg brukt syregrunning uansett.. er veldig bra heftgrunning.. Om du har tenkt og behandle doningen sånn høvelig fint så hadde jeg bare gått for sort silkematt på spray.. om det ikke holder kan du jo eventuelt overmale med hammerite senere..

Den skal brukes, he he. Men tror jeg går for den planen der ja. Syregrunning, lakk først så ser jeg etterhvert om det er godt nok. Hammerlakken er blank, det passer med noe på den men fangeren foran er matt så tror det passer best.

Får prøve å få byttet handguards`ene idag så blir de montert også.

sivrt
03-01-2011, 21:57
Fikk byttet beskytterne til håndtakene idag så da ble de montert. Tok ca 10 min fra start til slutt..
Hjalp endel på utseende også synes jeg.
66846

Andreas S
03-02-2011, 06:56
Flott maskin dette her :)

mannen
03-02-2011, 13:17
er d bare atv med deg nå??? :question::question:

sivrt
03-02-2011, 17:37
He he, neida Fredrik. Men har ikke fått gjort så mye med jeepene i det siste. Ikke blir Ulven brukt noe særlig heller. Skal begynne på den grønne diesel XJ`n til uka da, blir nok noen timer der før den er helt klar for PKK..

mannen
03-03-2011, 00:30
vi må jo snart kjøre igjen

sivrt
03-03-2011, 08:34
Ja det hadde vært morro det. Ulven er klar den:smokin:

mannen
03-03-2011, 11:41
søndag kansje?

sivrt
03-03-2011, 17:05
Kan ikke de neste 4 søndagene desverre:( Ikke resten av de helgene heller..

sivrt
03-07-2011, 16:40
Fikk begynt litt på den grønne diesel XJ`n tidligere idag.

Gikk over bremsene bak, de så heldigvis fine ut så de trengte bare en rens og justering. Mener bremseskoene ble byttet for ikke lenge siden sammen med hjullager og simmering på førersiden. De så ihvertfall helt strøkne ut.

Byttet ryggelysbryter på girkassa. Det hjalp ikke stort så det må feilsøkes litt til. Men bryteren som var der var defekt så den måtte byttes uansett. Fikk en liten kikk på girolja også da, den må også byttes.

Ellers ble ventilene på MX-6 demperne smurt og movet opp, alle bolter i understellet fikk litt rustløser for fremtidig arbeid og ble satt på lading.

Da gjenstår bremsene foran som henger på noe skikkelig. Må også vaske motorrommet skikkelig da det ikke har blitt gjort etter bytte av diverse pakninger. Så er det full sjekk av bremserør og diverse før PKK.

sivrt
03-08-2011, 20:07
Idag hentet jeg 2 stk helt nye bremsecalippere som skal på dieseldyret.
Begynte å demontere men så knakk den ene bolten som holdt den gamle calipperen:pissed: Ja ja, får vel bare bore ut og få i en grisepikk tenkte jeg. 1 knekt grisepikk, 1 knekt bor og 3 grisepikker som ikke fungerte senere begynte pågangsmotet å forsvinne.
Da var det vel bare å bore mer og prøve å få ut restene av bolten i gjengene. Neida, det vil fortsatt ikke løsne. Må være mye rust i gjengepartiet der.

Men, knokkelen der bremseklossene skal gli har dype spor etter den klossen som ligger mot stempelet. Det er nok muligens derfor bremsene har hengt på også i første omgang.
Så da blir det til å bytte knokkel på passasjersiden etterhvert.:pissed:

Byttet også pærer i ryggelysene, dvs satte i pærer. Der var det ingen pærer gitt. Men fortsatt ikke noe ryggelys så må nok feilsøke nærmere. Har sjekket sikringen ja, he he.

Men i morgen blir alt bare foreløpig satt sammen igjen så bilen kan flyttes. Skjer nok ikke allverdens med den på de neste 2-3 ukene siden jeg reiser til Island om ikke så lenge.:smokin:

Ghosterix
03-09-2011, 08:48
akkurat ja, så da har du hatt "en av de dagene" da :smile:
Når det gjelder den bolten er min erfaring at det som regel lønner seg å sveise på en mutter.. hvis man kommer til da.
varmen gjør at det som regel løsner.
Nå er det jo det litt for sent her da :smile:

Jeg hadde en del bolter som tok kveld på patrol'en, her f.eks er boltene til traversen til girkassen
http://www.pirate4x4.no/forum/attachment.php?attachmentid=55185&d=1273178422

og de som holdt var jo bare såvidt
http://www.pirate4x4.no/forum/attachment.php?attachmentid=55186&d=1273178422

og her med mutter sveiset på..da kom resten av bolten ut. dog måtte det sveise på mutter 2 ganger for hver bolt så de satt godt.
http://www.pirate4x4.no/forum/attachment.php?attachmentid=60451&d=128

sivrt
03-09-2011, 09:13
Ja kunne både brukt varme og sveist på mutter. Men hadde bare 2mm av bolten på utsiden av gjengene og har ikke sveiseapparat.

Men knokkelen var moden for utskiftning uansett, så nå blir det endel bedre enn det var. Så får det heller bli litt mer jobb:laughing:

Ghosterix
03-09-2011, 10:27
jo, det er jo en god trøst :smile:

sivrt
03-16-2011, 20:07
Vel tilbake igjen fra Island og en kjempetur ble det:smile:

På fredag hadde vi en guidet tur med en Ford Econoline på 46" x 19,5 - 15. For en vogn!
Guiden var en kjempekar ved navn Doddi og hadde masse kunnskap om både landet sitt og bilen sin. Etter litt prat ble vi enige om å stoppe innom Artic Trucks etter turen for litt shopping:smile: Dette ble så gjort etter turen var over på hans fritid.
Så da ble det innkjøpt nye setetrekk foran til XJ`n fra Readigear og en souvenir t-skjorte derfra. Lurte litt på vinsjtau også men det kostet omtrent det samme som hjemme. Så da sa jeg at jeg ventet litt med det til han som jobbet der. Rett etter dro Doddi meg litt bort og sa at han kjente noen som kunne skaffe meg tau for 1/3 av prisen på AT. Så da ble det jaggu 40m med 8mm vinsjtau også gitt..

Skal lage en tråd med litt bilder og sånn fra turen. Hvis noen har sett Doddi sin bil er det en `04 Econoline i sølv på 46" med reklame for Centamani.is. Et klesmerke ikke helt ulikt Bergans som vi har her..

sivrt
03-16-2011, 20:12
Et lite teaserbilde av Doddi sin vogn med meg på 1,86m foran:smokin:

67607

sivrt
03-25-2011, 18:48
Hmmm, nå klør det etter å få dieseldyret på skilt her gitt.. Ikke lenge igjen før den skal få mer stell nå..:smokin:

sivrt
04-05-2011, 21:08
Fikk begynt litt på motorvasken på dieselen idag. Ble vasket 2 x med avfetting og høytrykk ovenfra og 1 x nedenfra. Må nok vaske mer siden det er endel gammel olje der. Ser ut som det blir bytte av simmering mellom motor og gear etterhvert. Men det blir etter PKK og skilter.

Fikk også montert det ene nye setetrekket på førersiden på Ulven. Det satt som et skudd BTW:smile:

Bilder kommer etterhvert.

Er det forresten noen som har noen tips til spleising av vinsjtau? Bruker man vanlig spleis som på tau eller er det en spesiell teknikk siden vinsjtau er flettet?:question:

Ove
04-05-2011, 21:15
Er det forresten noen som har noen tips til spleising av vinsjtau? Bruker man vanlig spleis som på tau eller er det en spesiell teknikk siden vinsjtau er flettet?:question:

Husfliden.no/forum :question::question:

Brynjar
04-05-2011, 21:19
f.eks : http://www.pirate4x4.com/forum/showthread.php?t=177344

Brynjar
04-05-2011, 21:36
og her er en fra Samson : http://www.samsonrope.com/site_files/12S_C2_EyeSpl.pdf

sivrt
04-05-2011, 21:53
f.eks : http://www.pirate4x4.com/forum/showthread.php?t=177344

Flott. Takker så mye. Var en link til i den tråden som viste hvordan spleise øye også.

sivrt
04-05-2011, 22:25
Husfliden.no/forum :question::question:

Haha OveThefinger

sivrt
04-11-2011, 21:16
Idag ble den orginale spilleren i WJ`n endelig byttet ut til fordel for en Sony. Blir deilig å kunne spille brente Cd`er i spilleren igjen. Det ville ikke den orginale nemlig, da måtte de legges i CD skifteren bak. Valgte en ny spiller som har USB og 3,5mm AUX i front. Kjekt å kunne bruke en minnepenn eller tlf.
En annen fordel er at rommet baki på passasjersiden nå blir ledig når skifteren er fjernet. Kjekt med ekstra plass.
Monterte en adapterplate til spilleren i hullene der den orginale er festet. Så var det bare inn med en overgang mellom Jeep kontaktene og spilleren og vips...

Men men, slenger inn et lite bilde av Sony`n på plass.
68616

sivrt
04-12-2011, 18:51
Da har jeg fått montert det nye trekket fra Readigear på passasjersiden også i Ulven. Ble bra.
En smule redneck look ble det men det gjør ingenting, he he.. Matcher Polarisen nå ihvertfall.:smokin:
Trekkene er sorte og realtree camo. Det er 1 nettinglomme på hver side av sitteputen med glidelås. 1 nettinglomme foran og 2 bak nakkestøtten. I tillegg er det en 2 store lommer bak setet med lokk som låses med klips.
Trekkene kan formes etter setene med tau på sidene, så disse passer flere biler.
Trekket virket kraftig og kan fint vaskes. For de som lurer på noen slike kan jeg bare si at disse passet fint i en XJ.

Noen bilder:
68635

68636

Har også fått kjøpt inn nytt Exide batteri til Polarisen som skal byttes i påska..

sivrt
04-24-2011, 20:41
Forrige helg fikk Polarisen full service med oljeskift på alt. I påska ble det montert nytt Exide 30ah batteri og det gjorde susen. Ellers har den fått virkelig prøvd seg den siste uka ut og inn av hogstfelt med ganske så full tømmerhenger bak seg.
Noen erfaringer ble gjort og vinsj fremme og skidplates under hele kommer nok på sikt.
Kommer litt bilder etterhvert.

Ellers fikk WJ`n og diesel XJ`n sommerhjula på idag og en liten vask.. Deilig med vår!

Om ikke lenge blir det også montert Dynema tau på Ulven og Icelandoffroad alufairlead.

sivrt
05-01-2011, 20:10
Har tenkt mye frem og tilbake angående salg av elghengeren til Polarisen og heller kjøpe en kombihenger til både tømmer og vare med tipp funksjon. Har sett endel på BK kombihengeren som har en genial løsning bl.a.

Men dette byttet er jo ikke gratis, så nå har jeg funnet en greiere løsning tror jeg. Tenkte rett og slett å bygge om elghengeren jeg har slik at jeg får tipp omtrent som på BK hengeren.
Istedet for en håndvinsj for å tippe blir det en 2000lbs T-Max vinsj med hurtigkoblinger for strøm og fjernkontroll.

Satser på at det blir en god løsning.. Blir ihvertfall mer anvendelig mtp tømming av ferdig kløyvd ved, sand, stein o.l..

Er det forresten noe nsom sitter på bilder av selve hengslene på en slik henger? Eller har en sånn en som kunne tatt et par bilder for meg?

sivrt
05-06-2011, 20:08
Da har jeg fått søkt litt på hengsler av ymse slag her og funnet en løsning som jeg tror vil fungere greit. Bare det er mulig å bygge om elghengeren uten for mye kåling.
Fabrikkering av hengslene er igang. Kan røpe at det involverer 20 x 130mm bolter i 12.9 kvalitet. Blir også fettnippel på de for å minske bråk og belastning på hengslene. Vil tro det holder for det jeg eventuelt kommer til å få på denne hengeren.
I utgangspunktet blir det 2 stk hengsler på "planet"

Xjrebel
05-06-2011, 20:16
regner med at det blir noen bilder etterhvert av den løsningen:smile:med såpass grove bolter innvolvert og resten står i forhold blir det solid.

sivrt
05-07-2011, 19:47
Bilder kommer vettu.. De blir fabrikkert offshore så jeg tror nok de skal tåle det jeg eventuelt skal kunne klare å utsette de for ja:smokin:
Dette ombyggingsprosjektet kommer nok til å ta litt tid da jeg vil prøve å samle sammen mest mulig av det jeg trenger og prefabrikkere mest mulig. Da blir ikke hengeren stående lengre enn nødvendig så jeg kan bruke den mest mulig.
Kommer nok noen flere upgrades når det gjelder både Polarisen og hengeren.
Har endel ideer oppi hodet som surrer rundt der, kan man si. Alt går ut på å få en mest mulig anvendelig og brukendes henger/ATV.
Det går litt i kasse til stropper, vinsj og strøm til disse, lys, beskyttelse osv osv....

sivrt
05-11-2011, 22:56
Ser jaggu ut som det detter inn en kran her om ikke lenge, he he.. Bruksområde er allerede planlagt... Bilder kommer, omsider..

sivrt
05-16-2011, 20:59
Fikk sjekket ut litt i helgen angående ombygging av elghengeren til tipphenger og evnt tømmerhenger. Det viste seg å være veldig greit gjennomførbart heldigvis. Trenger bare å slipe vekk sveisene der flaket er festet til rammeverket før jeg begynner å sveise opp ny rammedel.

Ramma ser nå ut som en T omtrent med kun 1 stk bjelke i 60mm firkantrør på tvers der hjulene er festet.

Her er et bilde undenifra som viser sånn jeg har tenkt å lage rammeverket og hvor hengslene blir:
69686

Planen er å bruke 2 stk 60mm firkantrør bakover og 1 stk på tvers. Den på tvers til å sveise hengslene fast i og 2 bakover for å kompensere litt for mye vekt på 1 punkt når det tippes tunge lass.
Noen tipphengere er hengslet midt på hengeren, noe som begrenser tippfunksjonen veldig slik jeg ser det. Med denne løsningen blir tippen ca 45 grader.
I forkant blir det også sveist på 2 stk 60mm firkantrør som flaket skal hvile på. Disse skal også brukes til en uttrekkbar støttefot i 50mm firkantrør som jeg flytter fra side til side alt etter hvilken side jeg skal bruke krana på. Det stemmer, det blir også kran med vinsjfunksjon på denne:smile: Sitter en båtvinsj der nå som byttes mot en 2000lbs ATV vinsj med hurtigkoblinger på strømmen mot sykkelen.

Bilde av fronten:
69687

Her blir det montert en plate som krana boltes i. Krana er omtrent som en elefant men med svingbar fot i 360 grader og med vinsjwire innvendig i bommen. Maks kapasitet er 500kg.
Foran blir det brukt 2 stk lemlåser som fester flaket i forkant. Tenkte å legge under noen gummiplater der flaket treffer rammeverket for å hindre skramling og bråk.

Denne krana skal brukes:
69688

Krana er kjøpt på netthandelen og virker overraskende god kvalitetsmessig. Den er ihvertfall verdt 151,-:smokin: Den har bl.a kulelager i begge skivene som wiren inne i bommen går over og kulelager på svingfunksjonen. Den har også håndtak for å snu rundt på kranen under bruk og den kan lett løftes vekk fra basen og lagres en annen vei når den ikke skal brukes.

Har også en plan for å kunne bruke denne som tømmerhenger. Trenger kun litt mer stål. Da tror jeg hengeren vil bli meget anvendelig. Istedet for elghenger blir den nå elghenger, varehenger, tipphenger, kranhenger og tømmerhenger...
Flere bilder og sånn kommer etterhvert som jobben skrider frem.

sivrt
05-16-2011, 21:05
Litt mer info om kranen:

Løftekran hydraulisk til brygge, pickup, lastebil etc. Kapasitet på hele 500 kg når bommen er inntrukket.

Kan monteres hvor som helst hvor du trenger en kran.

Komplett med praktisk vinsj med sveiv håndpumpe til den hydrauliske løftefunksjonen/bommen og wire.

Denne unike krana har en kraftig stålkonstruksjon samt en 360 graders svingbase for å få tilgang fra alle kanter.

Løftekroken har sikkerhetslås.

Svingbasen har ferdig borede hull, klar til montering.

Spesifikasjoner:
- Arbeidsområde bom 870mm-1290mm
- Løfteområde 0-2015 mm
- Dreibar base for enkel betjening 360 grader
- Inkluderer klargjort baseplate for enkel montering

69689

sivrt
05-18-2011, 23:09
Da var 2 x lemlåser og gummi til å legge mellom flak og rammeverk på plass. Hengslene ble ikke ferdige før hjemreise, så de må tilpasses litt. Dvs, bore 2 hull og slipe kantene runde.
Så nå mangler bare litt stål og en støttefot med feste så blir det satt igang ombygging.:smile:

sivrt
05-23-2011, 10:17
Ikke mye som skjer med jeepene om dagen dessverre.
Men nå er det bestilt litt småsnacks fra 4wd så det blir vel litt småpusling etterhvert her tenker jeg..

Så om noen uker kommer det over:
- Nye dempere til panseret på WJ`n, sikkert mange andre som har samme problemet på sine WJ`s
- Nye knokler til diesel XJ`n, disse måtte byttes pga store slitespor der klossene skal gli.
- Rep sett til styresnekka på WJ`n som har begynt å lekke litt.
- Dørstopper til WJ`n, har begynt å klikke litt i den på passasjersiden.
- Kause til vinsjtauet som skal på XJ`n, sånn type som ikke kan dras inn gjennom fairlead`n og er i alu. Er vel egentlig beregnet til kun sjakkel, men krok kan monteres.
- King of the Hammers `09 DVD, for inspirasjon på sene kvelder.

Skal bli moro å få dieselen på veien igjen etter noen hvileår. WJ`n blir også stelt litt med når delene kommer.. Så da er det bare å smøre seg med tålmodighet i noen uker..

sivrt
06-27-2011, 10:43
Da var delene i hus og demperne på panseret på WJ`n er byttet. En drøm å kunne fylle spylevæske f.eks uten å måtte bruke en trebit eller hvile panseret på hodet..:smile:
KOH `09 var helt konge, anbefales..

Min samboer fikk en masse vibrering på WJ`n mens jeg var på jobb sist. Typisk "deathwobble". Så jeg fikk den på bukker og sjekket at under der. Men alle bærekuler, styrekuler og foringer var i orden der.. Det eneste jeg fant var en gåen mansjett på drivakselen på førersiden. Hmmm.... Tok også av bremseskiven på førersiden for å sjekke at de nye skivene ikke var skeive, den var helt strøken.

Jeg og svoger fant ut av at vi skulle demontere styredemperen bare for å teste den. Det viste seg at den var helt utslitt. Så da regner jeg med at det var problemet. Monterte en styredemper fra en XJ som en foreløpig løsning. Da gjenstår det bare å få på en ny mansjett så er det klart for testing igjen..

sivrt
06-30-2011, 21:25
Ny mansjett ble montert og testkjøringen gikk som en drøm. No more wobble!
Da er det bare å få bestilt en ny orginal en..

Fikk gjort litt med Ulven idag da etter en lang barselpermisjon fra jeepene..

Byttet pære i det ene tåkelyset og gikk over bremserørene med stålbørste og tectyl siden det er PKK i morgen.

Men... Noe godis ble også montert..

Fikk på vinsjtau, Go Berserk alu fairlead og safety thimble.

Winch safety thimble, sikrer at ikke denne dras gjennom fairlead`en:
71669

Ny aluminium fairlead fra Iceland offroad, Go Berserk! :
71670

Nytt dynema tau ferdig montert:
71671

Dette burde spare endel vekt i fronten samt gi endel bedre angrepsvinkel der fremme. Neste på denne nå er å senke fronten 1" og lakke bredderne.
Den ble endel høyere nå etter vinsjfangeren ble byttet og nå dette..

sivrt
07-01-2011, 22:06
Da var nye bremseskiver til diesel XJ`n i hus. Fikk også ordnet meg en orginal Jeep vognkortmappe til Ulven..

Så da er alle delene i hus til overhaling av bremsene foran på dieselen. Får bytte det etter sjøsetting av båten..

sivrt
07-11-2011, 20:33
Da ser det dessverre ut til at Flåklypatoppen Auto er historie..... 1 August stenger dørene her for godt..

Brynjar
07-11-2011, 20:36
:confused: Flytte?

mannen
07-12-2011, 13:11
hva skjer?

sivrt
07-13-2011, 20:58
Er ikke så galt som det høres ut til, he he.. Vi flytter bare.. Så Flåklypatoppen er nå til salgs..Thefinger

I det nye huset blir det 60 kmv garasje under huset samt et frittstående verksted på 60 kvm med 3,80m takhøyde. Dette bygget er foreløpig bare et råbygg, men med høye isolerte stålporter og 2 stk H-bjelker i taket. Dette har også mulighet for en passelig "jugebu" på toppen etterhvert.
At det ligger ca 40m fra vannet er heller ikke å forakte. Riktignok ikke sjøen, men men.. :smokin:

Så i år kommer ikke båten på vannet dessverre. Satser på å få verkstedet opp å gå før snøen kommer :smile:

Brynjar
07-13-2011, 21:01
Lukta litt svidd av den der ja Thefinger

Hvor flytter dere nå da?

sivrt
07-13-2011, 21:07
Ikke så veldig langt. 2-3 km fra der vi bor nå bare.:smile:

Brynjar
07-13-2011, 21:12
Gratulerer med nytt hus da :smile: :beer:

Tommy
07-13-2011, 21:14
Fortsatt Froland??
Er på jakt etter et sånt sted selv...

martinj
07-13-2011, 21:17
Fortsatt Froland??

du må jo følge med tommy, har stått til salgs en stund dette..

skal du ikke ha båten på vannet morten??

sivrt
07-13-2011, 21:42
Gratulerer med nytt hus da :smile: :beer:
Takk for det du..

Fortsatt Froland??
Fortsatt Froland ja. Bare litt lenger mot Verket.

du må jo følge med tommy, har stått til salgs en stund dette..

skal du ikke ha båten på vannet morten??
Nei får ikke tid til det. Ikke til å sette den i stand og ikke til å bruke den heller. Synd men.. Så bare kos deg på plassen min du, he he..

sivrt
07-15-2011, 14:01
Da var Ulven EU godkjent for nye 2 år:smile:

Måtte bytte bremserøret over bakakselen, ellers bare litt pussing og tectyl på resten av rørene.
Men i forbindelse med lufting av bremsene knakk luftenippelen høyre bak:pissed: Denne var ikke til å få ut så da måtte jeg finne en delesylinder og bytte den. Den var heldigvis i orden. Men da så jeg at bremseskoa bak må byttes, inkl monteringssett. Det får taes etter vi er på plass i det nye verkstedet.

Blir deilig med en egen plass til verksted ja. Kjekt å slippe å måtte bli ferdig for å få inn andre biler der jeg er nå.
Men det tar nok en stund før det blir ferdig da. Må isoleres, trekkes vannrør fra garasjen i huset, elektrisk anlegg finnes omtrent ikke bortsett fra en dobbel stikkontakt osv...
Fått tips om å isolere betongveggene med sånn vannfast isopor. Styrofoam eller hva det heter. Bruke stålstendere og stålplater på de veggene. Da blir det nok vanlig isolering i treveggene og muligens stålplater her også. Disse kan man vel spyle rene ved behov også. Noe som letter rengjøring og vasking av biler/båt da det er sluk i gulvet der inne.
Bare å fyre opp gassen så blir det bilvask om vinteren også:smokin:

Ghosterix
07-15-2011, 14:48
tøft.
Jeg har nettopp kjøpt meg gård og har også planer om å innrede fjøsen til verksted. blir ikke så kjempestort, men ca 150-160kvm.
nja og så 108 mål tomt, så har man plass til ting og tang.

sivrt
07-15-2011, 17:22
Der burde det bli god plass til opptil flere ja.. Kjekt med plass.
Det er ca 3 mål tomt til huset vi har kjøpt, men er ikke så galt det for en vanlig bolighustomt. Godbiloppstillingsplass også til ca 10 biler. Så tror det holder for oss en stund, he he.

sivrt
07-15-2011, 22:50
Slenger inn noen bilder av nyanskaffelsen.. Dette bygget ble satt opp i 2009 og virker veldig solid bygd. Huset ses oppe i bakken.

Utvendig. Isolerte stålporter som åpnes til hver side.
72288

72292

Innvendig. Litt å gjøre her ja. H-bjelken som ses i taket er det 2 stk av. Her monteres det en løpekatt med talje i hver. Kjekt å ha hvis man må løfte ut motoren av båten eller bilen en gang..
72290

Loftet over verkstedet. Blir lager foreløpig. Men fullt mulig å bygge en jugebu eller en liten leilighet etterhvert her.
72291

Amund
07-15-2011, 23:03
Wow. Rått! Grattis! :smokin:

sivrt
07-15-2011, 23:04
Et par bilder av daglig garasjen på 60kvm under huset, med inngang til huset. Kjekt å slippe å måtte ut av bilen i skikkelig drittvær..

Utvendig:
72293

72294

72295

Innvendig:
72296

Her er det meningen å bare ha vinterdekk/sommerdekk til dagligjeepene, en liten arbeidsbenk med litt verktøy, snøfres og plenklipper og ved.
Skal få inn en liten vedovn her også, pipa går nemlig helt ned:smile:

sivrt
07-15-2011, 23:06
Wow. Rått! Grattis! :smokin:

Thanks.. Er tålig fornøyd om dagen ja, he he:smile:

martinj
07-15-2011, 23:24
ser jo kjempe bra ut morten:smile: gleder meg til å innspisere...:beer:

Ghosterix
07-16-2011, 01:37
ja, det der så jo virkelig bra ut. Og helt genialt å ha garasje knyttet sammen med huset :smile:.

sivrt
07-16-2011, 21:39
Takk for det Ghosterix..

Slenger ut et par bilder fra Homborsund dagene av børsa..
72329

72330

72331

martinj
07-16-2011, 21:49
var moro det.. gøy å ha med bøse 4x4 på skilt også på sånne tilstelninger.. fikk jo oppmersomhet denne også:wink_animate:

sivrt
07-16-2011, 21:51
Ja det var morro idag. Fikk endel oppmerksomhet ja og det er jo morro. Må jo ha gjort noe riktig da, he he.
Bøs vet jeg ikke helt. Men det kommer seg nå.

sivrt
07-25-2011, 16:12
Da ble det omsider sendt ny bestilling til 4wd. Måtte ha ny styredemper til WJ`n da XJ styredemperen ikke er helt perfect match.
Så da ble det slengt på litt ekstra selvfølgelig iom at dollaren er så lav om dagen..
Får over bl.a sånne vindavvisere til alle 4 dørene til WJ`n også. Kan være kjekt å få ut litt varme hvis man er parkert en stund i sommervarmen.
Litt candy ble det også plass til i pakka.. Gleder seg:smokin:

sivrt
09-06-2011, 10:00
Her er det lite action for tiden dessverre..
WJ`n har nå stått i over 1 mnd pga defekt CPS sensor:pissed: Ble masse kåling for å få byttet den, bl.a knakk den gamle av inne i blokka og måtte bores ut osv..
Fikk byttet den men feilen er der fortsatt:pissed: Fikk god hjelp av Mr.Kjørisønder som hadde med seg diagnostic tool men no luck. Siden jeg måtte reise på jobb ble den derfor satt på verksted.
Håper virkelig de finner ut av det og at det ikke er i hjernen feilen ligger.
Det som er veldig rart er at vi trodde egentlig dette var i orden. Vi hadde en prøvetur på ca 5 mil med all slags vei og hastigheter. Dagen etter gikk den ca 3-4km så var det stopp igjen..:pissed:

Siden jeg ikke er ferdig med diesel XJ`n ble derfor Ulven fritatt for airbag sikringer og fungerer nå som konebil med barnesete i passasjersetet:smokin:
Den fungerer heldigvis kjempemessig og er helt uten feil av noe slag..

På ATV fronten blir det nok noe candy om ikke så altfor lenge også.. Kjenner jeg gleder meg til snøen kommer Thefinger

Brynjar
09-06-2011, 10:07
Er det ikke fryktelig dårlig timing å drive å reise på jobb like før det skal kjøres på Brokelandsheia da? :confused:

Thefinger

sivrt
09-06-2011, 19:44
Jo egentlig.. Men hadde nok ikke hatt tid til det uansett er jeg redd. Gamlehuset er solgt så jeg driver å gjør klar Flåklypatoppen for overtagelse som blir når jeg kommer hjem igjen. Skal bli deilig å bli ferdig med det og bare ha ett hus igjen.
Men Ulven trenger absolutt å luftes litt i terrenget, lenge siden nå gitt..:(

sivrt
11-07-2011, 22:43
Lenge siden sist oppdatering her pga husbytting osv men får prøve å summere litt..

WJ`n har til nå stått i omtrent 4 mnd pga CPS sensoren. Ble en tur innom et lokalt verksted uten resultat siden de ikke hadde tid til å se på den for øyeblikket. Så da ble den tatt hjem igjen og har siden stått i verkstedet.
En teori han på verkstedet hadde var at den nye sensoren var defekt eller feil type.
Så da bestilte jeg en ny sensor til likegodt. Byttet sensoren igår igjen og så da at 3 plasser på sensoren var det nummer. Ingen av disse var like til den opprinnelige nye sensoren. Så da var jo håpet der at denne var feil i utgangspunktet.
I kveld stakk Bjørnar innom med diagnostic toolet igjen og slettet alle feilkoder. Dvs det lå inne en feil på girkassesensorene som ikke vi fikk slettet. Tenkte da at dette kan ikke stemme da jeg byttet begge disse for ikke så lenge siden. Bestemte så for å ta den en prøvetur for å se. Check engine lampa lyste i 8 km ca før den plutselig forsvant. Alt var som normalt. Så sjekket vi for feilkoder igjen og ingen lå aktive, men girkassekoden lå i history.
Så nå ser det ut som om alt er OK og WJ`n igjen er friskmeldt.
Den store testturen blir til onsdag da den skal hente dasser i gjerstad.. Fingers crossed:eyemouth:

Noen bilder fra CPS terroren:

Her ser dere sensoren der den går inn i blokka rett over starteren som her er fjernet. Måtte demontere øvre kontrollarm for å komme skikkelig til. Her med den første nye sensoren:
76473

Når den orginale sensoren skulle ut knakk denne i flere omganger og så etterhvert ut som dette:
76474

Etter mye pirking, varming, meisling og mye banning kunne jeg se o-ringen, dvs på bildet. Kunne ikke se noe av hullet fra gulvet.
76475

Så ble det borret med bor med sekskantfeste og pirket enda mer, da var det slik. Her er magneten på sensoren helt løs men ville ikke ut. Jeg måtte derfor pusse kanten av hullet med et bittelite smergelpapir.
76476

Her er den orginale sensoren og den første nye sensoren. Den orginale kom ut i ca 50 deler, dette er bare hoveddelene:
76477

Så etter måneder med frustrasjon og mange timer under WJ`n håper jeg nå at alt er bra igjen...

sivrt
11-11-2011, 12:23
På tirsdag skulle jeg bare ha en liten tur med WJ`n for å teste litt.. Etter 3km ca kom jammen meg samme feilen igjen.:pissed: Fikk nesten ikke start på den igjen, men etter 10-15 min med startkabler på fyret den og da bar det rett hjem og inn i verkstedet.
Tenkte da at de siste gangene den har fungert greit uten feilkoder har vært enten etter lading eller ved bruk av kabler. Så da målte jeg batteriet i alle kanter men det virket OK. Kjøpte nytt batteri uansett og testet. Bjørnar kom nok en gang innom og de første 10 min virket det som om problemet var løst. Men neida, feilkoden kom igjen den.:pissed:

Så nå er neste steg å feilsøke på ledningsnettet for å forsøke å finne et brudd en vei. Siden feilkoden kommer sporadisk er det jo et håp om det.
Hvis ikke ser jeg ingen vei utenom å bytte og reprogrammere hjernen. Dette må gjøres på merkeverksted som er 6-7 mil unna..

FØKK ASSÅ!!!!!

Brynjar
11-11-2011, 12:29
Merkelig.. Hva har du i ladespenning?

sivrt
11-13-2011, 21:06
Har ikke målt med multimeter enda men måleren inni viser 14 blank. Det gamle batteriet målte jeg til 12,52v uten motoren igang mens det sto i bilen.
Så det virket egentlig i orden, det hadde ihvertfall ikke noe å si når e byttet det..

sivrt
11-18-2011, 20:30
For en tid tilbake ble det kjøpt komplett Warn cyclone brøyteskjær og helt nye Tatou 4S belter.
Men....
For et par uker siden solgte jeg Polaris 800`n til en kompis med en ny tømmerhenger jeg hadde. Solgte den med alt utstyr utenom saueskinnet..
Triste greier men det er en grunn for alt:smokin:

800`n blir nemlig nå erstattet med en 2010 modell Polaris 850XP EPS som kommer til landet i månedsskiftet nov/des.
Så da ble brakettene til Warn skjæret levert tilbake og nye braketter til 850`n bestilt hos Amund.

Litt specs på den nye anskaffelsen:
- 2010 mod Polaris Sportsman 850 XP EPS
- 3,5 vinsj foran.
- Extreme bumpers foran og bak.
- Kompositt rekker foran og bak.
- Farge: Stealth black.
- Org. alufelger og dekk.
- Gått 42 timer
- Uregistrert.

Har fått kjøpt inn orginal bagasjeboks bak med 2 stk "saltasker" og varme til håndtakene. Beholdt piggkjettingene og elghengeren for bruk hjemme.
Kjøpte også en veiregget BK kombihenger for en tid tilbake med plan, tipp og tømmerstaker. Denne blir brukt på hytta..

Så nå klør det i fingrene etter å få den hjem så beltene som står i garasjen kan monteres...:grinpimp:

martinj
11-18-2011, 20:36
var godt du beholdt det nydelige saueskinnetThefinger

sivrt
11-18-2011, 20:41
Ikke sant..Thefinger

Er ikke pent, men veldig behagelig når gradene er blå..Thefinger

sivrt
11-18-2011, 21:48
Har forresten en helt ny ATV tømmerhenger for salg..

Se her: http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=47234

sivrt
11-19-2011, 22:26
Noen bilder av nyanskaffelsen som er på vei over dammen..

76668

76669

76670

76671

76672

76673

76674

76675

76676

sivrt
11-19-2011, 22:30
Pluss et bilde som viser hvordan den vil se ut når alt utstyret kommer på:smokin:

Bortsett fra vindskjermen, blinklysene og ekstralysene foran blir den lik. Bortsett fra veskene på hver side av boksen bak som også skal på..

76677

Let it snow, let it snow....

Ghosterix
11-20-2011, 00:21
blir tøft det der :)

sivrt
11-21-2011, 08:53
Ja jeg gleder meg bittelitt kan du si, he he..

jeepster
11-21-2011, 17:15
Kult!!

Får du den registrert her til lands?

Trond

sivrt
11-21-2011, 18:23
Nei det er ikke mulig lengre dessverre. Men det er ikke så viktig. Skal bare brukes i skogen på hytta og til snøbrøyting hjemme..

Chevy-Sheriff
11-22-2011, 09:04
Den ble faktisk tøffere med larveføtter :smokin:

MJPeder
11-24-2011, 22:03
Det der blir heilt sjef Morten:beer: Skal bli kanon med den hytteturen vi snakka om.. håper bare snøen kommer snart:eyemouth:

Andreas S
11-24-2011, 22:11
Har du testa atv med belter? Fetteren min hadde med seg en can am å testa med belter, som han lurte på å kjøpe (beltesatsen altså). Men etter endt dag rundt på snølagt vann, og i skog, så var det ganske klart at de ikke holdt mål. De hadde ikke kjangs mot snøskuter.. Kom merkelig dårlig frem, klarte ikke flyte på snøen i det hele tatt. Men de var utrolig praktiske over harde brøytekanter da, der trengte jeg litt fart med skuter..

sivrt
11-25-2011, 07:30
Det der blir heilt sjef Morten:beer: Skal bli kanon med den hytteturen vi snakka om.. håper bare snøen kommer snart:eyemouth:
Satser på masse snø i vinter.. Men den kan godt vente litt til på seg til XP`n er hjemme og rigget klar.. Gjerne også til WJ`n er på stell igjen.. Da blir det hyttetur vettu:eyemouth:

Har du testa atv med belter? Fetteren min hadde med seg en can am å testa med belter, som han lurte på å kjøpe (beltesatsen altså). Men etter endt dag rundt på snølagt vann, og i skog, så var det ganske klart at de ikke holdt mål. De hadde ikke kjangs mot snøskuter.. Kom merkelig dårlig frem, klarte ikke flyte på snøen i det hele tatt. Men de var utrolig praktiske over harde brøytekanter da, der trengte jeg litt fart med skuter..
Har ikke testet enda men alle jeg har snakket med sier det er helt rått. Snøscooter er nok bedre der man trenger fart, men i tett skog med masse fjellknauser tror jeg ATV med belter er hakket bedre på fremkommelighet. Høres merkelig ut at de ikke skulle flyte likegodt som en skuter egentlig, en ATV med belter har jo nesten dobbelt så mye kontaktflate.

sivrt
11-25-2011, 07:59
Ta en kikk på denne siden. Det er de som lager Tatou 4S beltene til ATV

Videogalleri på venstre siden..
http://www.camoplast.com/en/tracksystem/atv_track_systems/index.php#

Andreas S
11-25-2011, 19:33
Kan jo seff være at det er forskjell fra produsent til produsent, men de han hadde på den can am'n var ikke bra, ikke rare bakken som skulle til før det stoppa, måtte faktisk vinsje seg løs, med feste i skuteren over ei myr med litt kvist under snøen, der kjørte jeg lett over, uten noe videre fart. Men håper jo for all del at du blir fornøyd, å at vi kanskje testa på litt feil føre..

sivrt
11-26-2011, 17:32
Forskjell er det nok ja. Grunnen til at jeg gikk for Tatou 4S er at de kan brukes hele året og at på samtlige forum jeg har vært er dette regnet for de beste mtp fremkommelighet..
Er nok uansett endel hakk bedre enn hjulThefinger

Andreas S
11-26-2011, 23:43
Jepp.. Du får legge ut litt bilder og film når du får herligheten i hus.. Men du hadde en atv fra før?

martinj
11-27-2011, 01:12
Jepp.. Du får legge ut litt bilder og film når du får herligheten i hus.. Men du hadde en atv fra før?

ja han hadde en grom atv fra før.. må vel si jeg er litt misunnelig ja :smokin:

sivrt
11-27-2011, 02:49
Solgte nettopp en `07 Polaris Sportsman 800 ja.. Ligger litt bilder og info om den tidligere i garasjen her..

Bilder blir det vettu. Må nok få ordnet litt filming au. Har jo fortsatt det HD kameraet som e kan feste på fangeren eller hjelmen. Får satse på litt grom snøkjøringsfilm etterhvert:smile:

sivrt
12-25-2011, 23:45
Forrige onsdag ble den nye XP`n hentet og kan bare si at jeg er storfornøyd Servoen er jo helt konge på disse.
Har ikke fått testet den så mye enda men skal på hytta i morgen og utover i mellomdagene så da regner jeg med det går litt bensin gjennom dysene..
Fått montert og justert boksen bak og fyllt opp herligheten med fuel..
Tar med braketten til brøyteskjæret og beltekitet så jeg håper å få montert dette i løpet av tiden der.

Bilder kommer..

sivrt
12-30-2011, 22:51
Da var beltekitet ferdig montert og justert etter beste evne. Kan bare si at det ble noe helt annet enn hjul ja, helrått! Tuer på myrer gjør ikke at atv`n humper rundt lengre da beltene dekker flere på en gang. Mye mer stabil opp og ned bakker siden den nå er endel lengre og bredere. Den nye motorbremsen som går på alle fire hjulene er også en kjekk sak. Stopper på en femøring og holder faktisk XP`n stille i nokså bratt terreng.
Alt i alt superfornøyd:smile:

Noen bilder fra mellomdagene på hytta:

77320

77321

Tidlig krøkes:
77322

Fikk også montert støttelabb på BK kombihengeren når jeg var der borte.

Double Toy
12-30-2011, 23:33
Bøs doning det der ja:smile: Grattis

sivrt
01-03-2012, 19:11
Thanks.. Er rimelig happy med denna ja..

sivrt
01-03-2012, 19:34
Idag ble det litt skruing på diesel XJ`n faktisk. Lenge siden nå gitt.
Fikk den på bukker foran og demonterte calipper, skive, hjullager, stikkaksel og knokkel på passasjersiden.
Fant da ut av at nedre bærekule var gåen. Har liggende en ny men det er noe knot å bytte uten riktig verktøy. Heldigvis har de et sånt verktøy på Gasolin så da burde det snart være på vei nedover..
Håper det kan brukes til å bytte kryss også. Krysset på den siden er nemlig rustet omtrent helt fast og må også byttes.

sivrt
01-11-2012, 11:40
Verktøyet fra Gasolin til bærekulene var i hus nokså kjapt og virker veldig solid og bra. Det kommer nok godt med vil jeg tro siden disse kulene sikkert sitter godt etter mange år på salta veier.
Ifølge manualarket er dette også til bytting av kryss. Kjekke saker.
Blir spennende å teste det når anledningen byr seg.

På ATV fronten er det bestilt håndtaksbeskyttere, de er kommet men har ikke fått hentet de enda. Disse skal monteres om ikke så lenge sammen med varme i håndtakene og speil på styret.

Satser også på å ferdigstille en arbeidsbenk i garasjen pluss litt småtteri der. Skal også prøve å få ryddet litt i verkstedet så jeg kan begynne der med isolering osv..

Brynjar
01-11-2012, 11:46
Er det et sånn C-clamp tool til balljoints du har kjøpt? Det kan du sikkert tjene inn på utleie :D

(kan jeg få leie det? :wink_animate: )

sivrt
01-11-2012, 11:53
Det er sånn en C-clamp ja.. Som denne: http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=37_111&products_id=960

Ingenting er umulig bare jeg blir ferdig med å bytte bærekuler og kryss på diesel purka :wink_animate:

sivrt
01-19-2012, 22:52
Fikk demontert den øvre bærekula idag på diesel XJ`n. Den nedre satt noe skikkelig så den ble forlatt med press på clampen og nedsauset i WD-40. Adapterne som fulgte med settet jeg kjøpte på Gasolin passet ikke helt til XJ bærekuler så måtte improvisere litt. Den øvre kula kom ut helt uten jobb omtrent. Fantastisk verktøy!
Den nedre prøvde jeg å varme litt og slå litt på med en messinghammer mens jeg hadde fullt drag på klemma uten hell.
Får gi den et nytt forsøk en annen dag.

Et par bilder av den nedre og verktøyet på plass:
77899

77900

I tillegg ble håndtaksbeskytterne til XP`n hentet idag.

Brynjar
01-20-2012, 07:08
. Adapterne som fulgte med settet jeg kjøpte på Gasolin passet ikke helt til XJ bærekuler så måtte improvisere litt. .

Det stemmer forsåvidt bra med erfaringene fra andre Jeep-folk jeg har lest.
Det finnes mange slike verktøy men det er bare noen få som er tilpassa bruk på XJ.

Spørs om du ikke må til med noe mer varme - det så rimelig "brunt" ut der.

sivrt
01-21-2012, 00:03
Får lage meg et par adaptere til den der etterhvert. Må ta noen mål og se hva som kan lages på jobb.
Må nok varme litt mer ja. Har ikke fått sett på det idag dessverre.

sivrt
01-22-2012, 19:46
Idag ble skjæret til Polarisen satt sammen. Bare litt irriterende at det mangler 2 stk braketter:pissed:
Må dessuten bygge et mellomstykke til den så det kan brukes med beltene. Hadde jeg hatt brakettene kunne jeg ihvertfall fått brøytet med hjulene på da. Og fått målt litt til mellomstykket.

Ellers ble det tid til en aldri så liten luftetur med familien på XP`n. Trym på 16 mnd storkoste seg selvfølgelig. Men da vi hadde hatt oss en tur i nabolaget, les skogen, og fant frem akebrettet til han ja da var det ikke like greit. Hadde ingen interesse av å ake, skulle bare opp på XP`n igjen..

Stolt stolt øyeblikk for far:smokin:

supersvein
01-23-2012, 11:17
Trym på 16 mnd storkoste seg selvfølgelig. Men da vi hadde hatt oss en tur i nabolaget, les skogen, og fant frem akebrettet til han ja da var det ikke like greit. Hadde ingen interesse av å ake, skulle bare opp på XP`n igjen..

Stolt stolt øyeblikk for far:smokin:

Det der høres veldig kjent ut ja.
Jeg har to (2,5år og 1,5år) som slåss om Grizzlyen min...

sivrt
02-06-2012, 23:35
Igår kom vi hjem igjen etter nok en vellykket helg på hytta. XP`n var selvfølgelig med, tenkte det kunne være morro å teste den litt i 60 cm snø.
Kan ikke si jeg ble skuffa akkurat. Fremkommeligheten var det ingenting å utsette på ihvertfall..

Hadde med meg Trym også et par turer.. Bildene sier vel mer enn ord..
78471

78472

For de som er observante så skimtes de nymonterte håndtaksbeskytterne og speilene..

Neste på lista er varmen i håndtakene. Hvis ikke brakettene til brøyteskjæret kommer først da. Strøm, jord og bryter er allerede på plass til varmen.

Brynjar
02-07-2012, 07:18
Hehe.. stor stas for en liten kar.
Fått av bærekulene på XJ'en?

sivrt
02-07-2012, 22:28
Ja det var stor stas kan man si.:smile:

Nei den nedre sitter noe skikkelig. Har bare prøvd 1 gang etter første forsøket da, har ikke hatt tid. Varmet mer den gangen. Men noe sier meg at det var for lite. Satser på å få gjort litt denne uka på dieselen.
Må få den ut av verkstedet så jeg kan få sett litt mer på WJ`n. Begynner å bli lei av å kjøre A6 nå, he he. Savnet etter V8`r vokser hver dag her.Thefinger

sivrt
02-09-2012, 19:19
Da ble varmen i håndtakene på XP`n montert:smile:
Søkte og fant et godt triks på et amerikansk polaris forum. Det var ganske enkelt å putte blåsespissen i den enden du vil ha håndtakene av på, trykk litt og vips. Den andre siden må selvfølgelig plugges eller teipes.
Funket som bare det, selv om det virket som om håndtakene var limt fast før jeg begynte. Gummien bare blåste seg opp og kom av som et skudd. Brukte samme trikset når gummien skulle på igjen for å få litt rom mellom gummien og varmeelementene.

78548

Ghosterix
02-10-2012, 09:16
hehe.. morsomt triks.
Har sett det brukt i forbindelse med klyving av en løftesylinder til traktor.. effektivt! :smile:

martinj
02-10-2012, 11:39
du trenger ikke stikke hull i de engang. du kan også blåse fra motsatt side av håndtaket, med samme effekt. for fy fader å de kan sitte fast hvis ikke man blåser:eyemouth:

sivrt
02-10-2012, 23:13
Hullene er der orginalt, sikkert for å unngå fukt i styret vil e tro.
Kan bekrefte at det var effektivt ja, he he. Måtte holde igjen det ene med låret når det siste skulle monteres igjen over varme elementene. Prøvde uten og det tok av sikkert 5m..

Prøvde de litt idag da. Jeg og guttungen hadde oss en liten tur idag på litt over 1 time i ca 3 kalde. Funket som bare det. Det eneste som mangler nå er tommelvarme. Merkelig følelse å være så god og varm på hendene og fryse kun på tommelen..

Brynjar
02-14-2012, 09:48
Gratulerer med dagen Sivrt :smile:

:beer:

mannen
02-14-2012, 14:54
gratulerer med dagen ;)

Andreas S
02-14-2012, 20:10
gratulerer med dagen :)

Double Toy
02-14-2012, 20:28
Gratulerer med dagen:beer:

sivrt
02-15-2012, 02:50
Takk for det gutter..

Ble bl.a tommelvarme på meg til bursdagen. Så det ser jeg frem til å få montert når jeg kommer meg hjem igjen. Kommer bilder av det vil e tro.

På XJ fronten har jeg nå fått byttet begge bærekulene på passasjersiden på diesel jeepen og foreløpig montert ny knokkel. Mulig den må av igjen og slipes litt på da den gikk inntil godset på akselen littegrann. Bilder kommer her au.

Er godt mulig jeg bare tar passasjersiden og venter med førersiden til senere. Ville gjerne ha sett litt nærmere på WJ`n og forhåpentligvis fått den på stell igjen. Har en liten teori om hva som kan være galt mtp sensoren.

Har også fått hjem nye vinduslister til WJ`n som skal byttes. De orginale har en tendens til å ruste under plastbelegget som lager sånne stygge bobler og litt renn med rustvann.. Satser på en liten gjennomgang av den om ikke altfor lenge. Er tungvint med bare 1 dagligbil (5 seter) og Ulven.

sivrt
03-07-2012, 11:49
Igår fikk jeg montert ferdig knokkelen på passasjersiden på diesel jeepen. Måtte av igjen og slipes littegrann der den gikk mot akselen ved nedre bærekule.
Når den var på var det bare å bytte kryss i stikkakselen og montere denne med hjullager. Satte på ny bremseskive og ny callipper med nye klosser og luftet bremsene på den siden.
Så da er endelig den ute av verkstedet for denne gang. Bare litt rydding nå så er det klart for WJ`n.
Blir ikke gjort noe mer med diselen før WJ`n funker igjen.

sivrt
03-08-2012, 12:23
Fikk montert varmen i håndtakene på XP`n for en stund tilbake. For ca 1 uke siden ble det montert varme i tommelen også på egen bryter.
Speiler og håndtaksbeskyttelse ble montert i forbindelse med varmen i håndtakene.

Noen bilder av herligheten:
79694

79695

79696

79697

79698

sivrt
03-13-2012, 22:35
Fikk inn WJ`n i verkstedet før helgen og idag fikk jeg endelig gjort noe.

Tappet ut olja igjen som kun har gått få mil for å se om det lå noe rusk i den. Den var strøken og ikke et spor av noe spon eller noe annet.

Jeg har nå bestemt meg for at noen med litt mer peiling skal få fortsette på denne til den er komplett friskmeldt. Så nå blir det å få tak i en ny hjerne og sette WJ`n på merkeverksted for programmering av denne og startsperre/nøkler.
Kommer nok ikke til å bli billig, men jeg har ikke noe som helst nytte av den bare stående her.

Så idag ble det bare litt kosejobbing.
- Byttet samtlige "weatherstrips", dvs de listene under vinduene på utsiden av alle dørene. De er kjent for å ruste under plastovertrekket. Mine var helt råtne og hadde overført litt rustvann på lakken under de. Litt polish så var dette vekk.

- I forbindelse med bytte av "weatherstrips" måtte dekselet innvendig på fordørene av. Glimrende anledning til å få byttet et par klips som holder dekselet på plass. Dette har irritert meg en stund.

- Byttet også dørstopperen på passasjersiden. Den hadde begynt å lage en klikkelyd når døren ble åpnet helt. Dette skyldtes at kompositt armen var knekt i festet i karrosseriet. Deilig å slippe den lyden.

- Tok av alle koblinger på hjernen (PCM`en), renset de med electro cleaner før de lufttørket og ble satt sammen igjen. Kan jo ikke skade ihvertfall.

- Byttet et klammer på eksosen der grenrøret møter kat`en. Der skulle de sitte en jording fra karrosseriet, men denne var røket av. Fikset jordingen i samme slengen. Klammeret som er mellom demperen og kat`en skal også byttes en dag, er helt istykker rustet den også.

Så en av dagene blir WJ`n flyttet ut igjen og opp i garasjen under huset for å gi plass til diesel XJ`n.

sivrt
03-14-2012, 23:04
Etter å ha montert dekselet innvendig på fordøra på passasjersiden og byttet enda et eksosklammer ble WJ`n flyttet opp i garasjen. Men etter ca 20 min på tomgang dukket jammen meg samme feilkoden på veivakselsensoren opp igjen. Så da var det nok ikke bare en dårlig kontakt.

Så var det inn med diesel XJ`n igjen og fortsette på den.
Demonterte bremser, hjullager, drivaksel og knokkel på førersiden på den. Så nå må det byttes bærekuler på denne siden også.
Det som er godt å tenke på er at når de er byttet er det kun nye deler som skal monteres igjen bortsett fra hjullageret og akselen. Krysset på førersiden var helt strøkent heldigvis.

Brynjar
06-10-2012, 11:52
Gratulerer til brudeparet :beer:

sivrt
06-13-2012, 22:43
Takk for det Brynjar..:D

sivrt
08-10-2012, 18:32
Hei igjen alle sammen
Lenge siden sist oppdatering her inne nå.. Men noe har da skjedd.

WJ`n får jeg ikke til dessverre så den ryker på verksted for å finne ut av problemet.
Diesel XJ`n er solgt til svigerfar så nå må den bli helt ferdig.
Ulven er still going strong selvfølgelig, men den skal få litt stell etterhvert den også.

Meeeen... Noe nytt er i boks..
Fått meg et lite skilt som skal opp på veggen når verkstedet har fått ferdige vegger....
85499
Noen som drar kjensel på dette? Er vel ca 3m langt og rundt 70-90cm høyt med lysrør innvendig.

martinj
08-10-2012, 19:59
det blir bra vettu din jålebukk hehe...

sivrt
08-15-2012, 07:57
Jålebukk??? Neida...

Tror det kan bli et greit verksted etterhvert. Men det er jo bare et råbygg enda så det er langt igjen før jeg er fornøyd. Satser på å få et veldig funksjonelt verksted, men samtidig få en litt kul plass. Har masse som skal opp på veggene og endel ideer om åssen e vil ha det.
Kan jo nevne noen planer:
- Arbeidsbenk i vinkel med vask med varmt og kaldtvann og nedfelt delevasker.
- Opp/nedfellbar bardisk med 4 stoler
- Kjøleskap, micro og kaffetrakter.
- Wall of fame med gode minner og kule bilder.
- Masse skilt, flagg plakater o.l
- Loft/Hems til delelager.
- Masse lys i forskjellige former.
- Hjemmekinoanlegget flyttes ned
- TV og DVD
og så videre...

Men det er selvfølgelig endel snekring før jeg kommer så langt da. Målet er å få isolert, platet og malt det i høst/vinter.

Så hvis noen har noen kule skilt eller annen verksted/garasjedekor de vil kvitte seg med så er det bare å synge ut.. Alt som er bensin og olje eller 4x4 relatert er interessant.

sivrt
08-20-2012, 23:49
Endelig har det blitt tid til litt Jeep skruing igjen her!

Idag fikk jeg byttet bærekulene på førersiden også på dieselen som er forhåndsbestilt. Monterte ny knokkel, calipper og klosser her også. Så nå er den ihvertfall på hjula igjen. Må ha en skikkelig lufting av bremsene rundt om så er det videre til neste punkt på lista. Har et par ryggelys som er konstant på uansett gir. Håper det bare er dårlig jording en eller annen plass.
Satser på den er ferdig i løpet av uka og klar for PKK..

martinj
08-21-2012, 08:11
tipper det er ryggelysbryteren som har hengt seg opp...

sivrt
08-22-2012, 09:23
Det trodde jeg også. Det vil si, det visste broder. Så den er bytta men det lyser fortsatt.

Igår fikk jeg gått over alle bremserør. De så fine ut så da ble det bare litt finpuss med stålbørsten og tectyl over de. Sjekket alle lys og byttet skiltlyspære og pære i bremselyset i toppen av bakluka. Så nå er alt lyset på stell bortsett fra ryggelysa..
Får feilsøke litt på de i kveld tenker jeg.
Satser på å få luftet bremsene au så jeg kan ta en testtur etter endel nytt i fronten.

sivrt
08-22-2012, 23:11
Ble litt feilsøking på ryggelysene i kveld men uten løsning foreløpig dessverre..

Fikk hjelp av kjærringa til å lufte bremsene da. Da måtte jo prøvekjøring til. Fyrte med en gang etter månedsvis i verkstedet, godt tegn..
Prøveturen gikk utmerket, ingenting hang på lenger og brekket virket plettfritt.. Så nå nærmer det seg PKK endelig.

sivrt
08-25-2012, 20:29
Fikk diesel jeepen på PKK igår allerede faktisk. Det viste seg at det ble kun 1 stk 2`er feil og 1 stk 1`er feil. Toeren på ujevne bremser bak og eneren på ryggelyset som jeg visste om.. Det synes jeg ikke var galt mtp at den har stått i ro i 3-4 år.:D
Bremsene bak er nok bare en bremsesylinder som henger eller noe da bremsebånda ble byttet for ikke lenge siden og ikke har vært brukt siden.. Så nå er varebilskiltene bare en liten bremsetest unna..

Vegar
08-29-2012, 14:38
Moro å se at du fortsatt holder koken Morten!

sivrt
09-01-2012, 21:08
E holder koken vettu. Blir ikke like mye som før i tia men men..

sivrt
09-01-2012, 21:21
Det viste seg at bremsesylinderen på passasjersiden bak var knekt i det ene bolthullet så den beveget på seg og funket ikke skikkelig. Så da ble den byttet og bremserøret også mellom sylinderen og fordelingsblokka oppå akselen. Dette måtte gjøres siden mutteren på røret hadde rustet fast til røret.
Meeen... Nå er den ihvertfall godkjent!!

Var innom biltilsynet også igår og fikk bestilt hvite skilt og prøveskilt til fredag når den skal godkjennes med 5 seter..

Så nå står den klar i verkstedet med 5 seter montert og venter på tur..

sivrt
09-03-2012, 23:16
Har byttet oljer på absolutt alt på diesel jeepen nå. I den forbindelse skrudde jeg ut ryggelysbryteren for å kikke litt og forsøke å finne feilen med ryggelysa der.

Dette var det jeg fant:
85893

85892

85894

I enden av denne skulle det vært en kule. Denne skal trykkes inn når kassa er i park og slutte kretsen slik at ryggelyset lyser. Hvor kula er nå aner ikke jeg, men den er muligens malt opp inni der. Oljen var nemlig nokså mettallisk i fargen når jeg tappa den ut.
Men det blir ikke noen demontering, overhaling og montering av girkasse nå. Så bryteren ble puttet tilbake og kassa fylt med ny olje igjen. Kassa virker helt fint og har ingen ulyder. Ser ut som det er et drev som kommer i kontakt med kula på bryteren når den settes i revers.
Koblet ryggelyset på bryter slik at det kan brukes ihvertfall..

sivrt
09-06-2012, 15:33
Åtteren er igjen på veien, denne gangen helt uten feilkoder!

Fikk tilbake WJ`n fra RSA Bil Arendal idag og er helt og fullt friskmeldt etter 13 mnd i hiet.. De byttet CPS sensoren igjen og kamaksel sensoren, begge til orginale sensorer. Så da slapp jeg å bytte PCM og hele det styret..
Fantastisk morro å få denne på svev igjen må jeg si. Er jo akkurat som å handle seg ny bil detta.. Wohoooo!!:D

Vegar
09-06-2012, 22:03
Så moro! Jillt å ha en så flott bil på veien igjen:)

sivrt
09-10-2012, 20:50
Ikke sant, kjempestas å kunne bruke den igjen. Merket godt behovet for en skikkelig trekkbil når den ikke var tilgjengelig.. Skulle jo satt den på verksted eller satt meg bedre inn i det for lenge siden. Men men, nå er den ihvertfall på stell.. Fikk testet den tålig i helga, ble litt akselerasjonstesting (he he) og trekking av en lift på ca 1,7t og alt uten en feilkode. Men merker jo at det vil ta litt tid før jeg stikker på noen langtur med den. Den har jo fungert i 5 mil før for så å spytte ut en feilkode etter 2 km dagen etter tidligere.
Men krysser fingrene for at alt er som det skal denne gangen..

Diesel jeepen ble forøvrig godkjent med 5 seter på fredag og har fått hvite nye skilt. Så den er allerede overlevert svigerfar og har fått et nytt godt hjem der. Den skal nok inn i verkstedet igjen til vinteren for å fintunes litt på. Men akkurat nå ble det PKK godkjenning og skilter som ble prioritert.

Qk3n
09-11-2012, 17:40
Litt OT: Hvor er den "ball joint press" verktøyet kjøpt?

sivrt
09-12-2012, 02:16
Det kjøpte jeg på Gasolin.no. Adapterne passer ikke helt hundre til Jeep men det gikk helt greit. Men har hørt at man kan få egne adapter kit til jeep på ebay uten å måtte kjøpe hele clampen og resten av kitet.

sivrt
09-16-2012, 00:57
Forresten Qk3n, gi meg gjerne et vink hvis du finner slike jeep adaptere uten selve c- clampen. Skulle hatt et sånt sett selv..

sivrt
09-19-2012, 15:19
Gikk jammen meg på en aldri så liten smell på finn.no her om dagen gitt..
Så om en ukes tid ca må jeg rydde plass til noe nytt i verkstedet eller garasjen... Gleder meg til biltur til Skiptvet til uka, he he..

sivrt
09-20-2012, 18:42
Litt info og bilde av nyanskaffelsen..

http://www.finn.no/finn/mc/atv/object?finnkode=37228884

86374

For de som ikke orker å åpne linken så er dette en mini "Willys" med en 150cc ATV motor. Denne er bare kjørt 1km og har offroadhjul pakke og skinnseter med belter som tillegg. Denne kan også fås som 110cc og 125cc.
Blir nok morro å cruise rundt huset med ;)

sivrt
09-26-2012, 18:28
Litt oppdatering her siden sist..

Diesel jeepen med visningshjul, he he:
86529

Satt opp en ny lagerhylle i verkstedet. Kan laste 900kg/hylle, altså 3600kg totalt. Kjekk til tunge ting som girkasser, vinsjer o.l
86530

supersvein
09-27-2012, 09:51
Stilig sak. Det der MÅ jeg også få tak i etterhvert.
Det kan vel ikke gå veldig lang tid før gutta mine har brukt opp Jeepen de fikk før sommeren:
86538

Litt info og bilde av nyanskaffelsen..

http://www.finn.no/finn/mc/atv/object?finnkode=37228884

For de som ikke orker å åpne linken så er dette en mini "Willys" med en 150cc ATV motor. Denne er bare kjørt 1km og har offroadhjul pakke og skinnseter med belter som tillegg. Denne kan også fås som 110cc og 125cc.
Blir nok morro å cruise rundt huset med ;)

sivrt
09-30-2012, 11:03
Ja det ble en hit her ihvertfall. Trym er nok litt for liten enda med sine 2 år på baken. Men morro for far i mellomtia, he he. Kan absolutt anbefales.

sivrt
09-30-2012, 21:38
Har fått testet mini Willysen litt de siste dagene og den innfrir virkelig til forventningene. Det eneste som burde vært bedre er svingradiusen og fjøringen. Det er nemlig ingen fjøring på denne utenom det som dekka gir. Skal prøve å sette på et par spacere foran for å hjelpe litt på svingen etterhvert.

Et par bilder:
86605

86604

86606

Et for å vise størrelsen:
86607

Trym godkjente Willy med en gang, he he
86608

sivrt
10-01-2012, 22:08
Fremover blir det litt jobbing i verkstedet for å få det på stell. Hovedplanen i vinter blir å lage delelager loft, isolere og plate veggene, male murveggene og male gulvet med epoksy. Arbeidsbenk og litt verkstedinnredning blir det også etterhvert...

Noen bilder fra utgangspunktet:
86611

86612

86613

86614

Siden bildene ble tatt er det ryddet innerst for å få plass til stillas. Det skal brukes for å bygge et lite loft til deler og ting som ikke brukes så ofte. Loftet blir ca 14m2 og kommer over arbeidsbenken innerst i verkstedet. Tilkomst til dette blir via en vanlig loftstrapp.

Vegar
10-02-2012, 07:42
må si jeg misunner deg den Willy`n! :P
flott garasje!

sivrt
10-10-2012, 10:48
Takk for det Vegar, tror nok den blir bra etterhvert ja..

Fått på litt utstyr til på XP`n da..

Ble nye LED arbeidslys foran på egen bryter:
86798

86799

Brøyteskjæret er nå montert, men må lage mellomstykke til bruk av skjæret når beltene er på. Sånn som det er nå kan skjæret brukes men ikke skråstilles, noe det egentlig bør.
86800

86801

86802

86803

Fikk også montert de nye håndtakene bak til passasjer. Fikk tak i orginale bolter så de er like til resten av bagasjebrettet bak der.
86804

86805

sivrt
10-28-2012, 05:35
Da er nytt henger feste under fabrikering. Blir egentlig bare en modifisering av det gamle som knakk slik at jeg kan bolte på et orginalt Polaris feste med både kule og bolt til sleden som jeg har på hytta. Blir kjekt med eget hengerfeste igjen.

Har også funnet ut av den greieste måten å forlenge plogramma på ved bruk av belter og brøyteskjær.

Så nå kan vinteren snart bare komme:D

Om ikke lenge blir også "delelageret" i verkstedet påbegynt.. Gleder meg til å få ryddet gulvet der inne nå. Altfor mye rot og deler der nå. Loftstrapp og festemateriell er innkjøpt, mangler bare materialene nå..
Skal prøve å få dokumentert verkstedbyggingen med litt bilder.

martinj
10-28-2012, 09:11
har trua på at du kommer til å få et strøkent verksted morten:smokin:

sivrt
10-28-2012, 20:33
Håper det.. Går nok lang tid før det blir sånn som e vil ha det men.. Må jo begynne en plass.

sivrt
11-08-2012, 22:09
Idag fikk jeg begynt litt på verkstedet.
Satte opp 3 stk impregnerte 1 1/2" x 3" til verktøytavlene og litt over halve veggen med 2"x6" som gulvet til delelageret skal skrues i. Lektene til tavlene er skrudd i betongen med 60 cm cc. 2"x6" er boltet på 120cm cc med 16mm bolter som går ca 10cm inn i betongen.

Fikk opp 6 av 8 tavler i kveld og fikk opp litt verktøy..
87231

Fortsettelse følger....

sivrt
11-14-2012, 22:02
Nå begynner det å ligne på noe her..
http://pirate4x4.no/forum/attachment.php?attachmentid=87342&d=1352926532&thumb=1&stc=1

http://pirate4x4.no/forum/attachment.php?attachmentid=87343&d=1352926561&thumb=1&stc=1

http://pirate4x4.no/forum/attachment.php?attachmentid=87344&d=1352926693&thumb=1&stc=1

http://pirate4x4.no/forum/attachment.php?attachmentid=87345&d=1352926726&thumb=1&stc=1

http://pirate4x4.no/forum/attachment.php?attachmentid=87347&d=1352926761&thumb=1&stc=1

Satser på å få lagt ferdig gulvet, få opp de to siste bjelkelagene og muligens få montert loftstrappa i morra..

Amund
11-15-2012, 12:06
Tips til Polarisen: Kapp de rette røra i skyveramma midt på, finn et rør som passer akkurat utenpå, bor noen hull og stikk gjennom bolter. Da kan du lage flere hull så du kan dra den sammen til original lengde når du har hjul på, eller strekke den når du setter på belter. Kun en idé, har ikke testa det :)

sivrt
11-15-2012, 22:03
Det var forsåvidt løsningen jeg også kom på, men da helsveise rørene. Hadde jo vært kjekt å kunne justere skjæret etter behov, men er litt i tvil om det blir kraftig nok asså.. Ser vel egentlig heller ikke at jeg kommer til å brøyte med hjulThefinger

sivrt
11-15-2012, 22:17
Da var delelageret foreløpig ferdig. De 2 siste bjelkelagene kom opp idag og la ferdig gulvet. Brukte avkappet til "sparkekant" så ingenting faller ned mellom stenderne og legger seg mellom gulvet og taket over arbeidsbenken.. Ytterveggen blir platet opp så dette vil bare synes oppe på lageret..
Skrudde på takåsbeslag i tillegg til 12mm vognboltene i koblingen mellom stendere og gulvbjelker. Regner med dette vil holde vekten av det som eventuelt blir lagret der oppe..

Noen bilder fra dagen idag:
87364

87365

87366

87367

Så nå er det endelig klart for rydding av gulvet nede:smile:

sivrt
11-16-2012, 22:12
Ble ikke noe snekring idag på verkstedet. Men fikk ryddet endel opp på lageret og fikk ut tilhengeren. Så nå går det ihvertfall greit å bevege seg der inne uten å måtte gå sidelengs eller stege over tilhenger draget hele tia..

Det neste nå blir å få opp litt isolering på langveggen og plate denne.. Når det er gjort et stykke ut på veggen blir det å isolere og ferdigstille taket over lageret så jeg kan få opp resten av det som skal være der.

sivrt
11-29-2012, 22:41
Igår fikk jeg hjelp av Peder (MJPeder) til å forlenge plogramma til Warn skjæret så jeg kan bruke det på XP`n med beltene på. Ble kappet på midten og satt i to rør innvendig i den orginale plogramma. De stikker ca 15cm inni de orginale rørene på hver side. i tillegg sveiste Peder inn en avstiver midt på for å stive av enda mer. Skjæret kommer nå 30cm lengre frem som er det beltene stikker lengre frem enn orginal hjulene. Fikk slipt sveisene og grunnet det idag, hammerlakk i morgen er planen.

Noen bilder:
87643

87644

87645

87646

Har også fått isolert litt i verkstedet og begynt litt plating på langveggen. Rupanel ligger å venter på å bli tak over arbeidsbenken, under lagerloftet.

sivrt
12-09-2012, 05:14
Forlengingen av skjæret ble ikke helt etter forventningene. Etter første snøfallet her så knakk det i 2 av sveisene. Vi mistenkte jo at rørene var for tynne i utgangspunktet. Greit å finne ut av det nå da før det kommer mer heavy snø her. Så nå blir plogramma bygd om igjen med tykkere rør. Må bare finne noen feitere rør først..

Hengerfestet til XP`n er lakket opp og montert sammen med rustfrie bolter, funker som bare det:smile:

Ellers er det ikke mye som skjer om dagene. Fortsetter med verkstedbygging litt nærmere jul er planen..

martinj
12-09-2012, 08:57
Forlengingen av skjæret ble ikke helt etter forventningene. Etter første snøfallet her så knakk det i 2 av sveisene. Vi mistenkte jo at rørene var for tynne i utgangspunktet. Greit å finne ut av det nå da før det kommer mer heavy snø her. Så nå blir plogramma bygd om igjen med tykkere rør. Må bare finne noen feitere rør først..

Hengerfestet til XP`n er lakket opp og montert sammen med rustfrie bolter, funker som bare det:smile:

Ellers er det ikke mye som skjer om dagene. Fortsetter med verkstedbygging litt nærmere jul er planen..

Nå må du gi på, det det er snart kommet en halvmeter snø her i natt:eyemouth:

sivrt
12-09-2012, 17:38
E vet.. Det har første prioritet for å si det sånn.. Vi har jo en som brøyter for oss med traktor da, så er ikke helt krise enda..

sivrt
01-06-2013, 22:42
Plogramme ble bygd om før jul og fungerer som bare det. Nye rør med 7,5mm godstykkelse ble montert. Dreid ned i begge ender til ca 2,5mm gods så det ble rør i rør og helsveist. Brukte ikke tverrstag denne gangen og det var det heller ikke behov for... Har fortsatt ikke fått noe lakk på da, men det kommer.. Ville teste det skikkelig før jeg la ned noe mer jobb enn nødvendig. Og skikkelig testet har det blitt kan man si..

Sånn ble resultatet med den første ombyggingen før kraftigere rør:
88366

Satser på at dette ikke gjentar seg med det første..

sivrt
01-07-2013, 10:34
Har skjedd litt i verkstedet også på nyåret.. Taket over der arbeidsbenken blir er ferdig panelert med gran rupanel. La plast mellom 2"x6" som er boltet i veggen og opp mot bjelkelaget til delelageret i tilfelle fukt gjennom murveggen. Så slipper fukten å trekke inn i panelen under der. Ble ganske greit. Panelen skal beises hvit så det ikke blir så mørkt under der. Det vil jo komme arbeidslys der etterhvert, men jo lysere tak jo mer lys nedover.
Har også isolert og platet opp langveggen fra gavl til enden av delelageret. Det ble ferdigmalt smartpanel.

Et par bilder:
88369

88368

Brynjar
01-07-2013, 11:39
Dæven Morten, dette blir helt porno :eek:

sivrt
01-08-2013, 08:47
Håper det Brynjar.. Skal jo bli min lille guttebule detta vettu :smokin:

Begynte på arbeidsbenken igår. Ble 2 delt i fronten pga verktøyvogna så den kan rulles under benken. Benken blir 1,00m til topp benkplate. Bruker 30mm vannfast kryssfinèr og en plate fra IKEA med rustfri plate jeg hadde liggende der skrustikka skal stå.
Benken blir bygd med 2"x4" med impregnert mot veggen. Boltes fast med ekspansjonsbolter i betongen innerst så slipper jeg flere bein som tar plass.
I tillegg lager jeg den så den følger skråveggen på den ene siden. Virker kanskje overdrevet men det vil gi ca 0,4m2 ekstra benkplass og så synes jeg det ser penere ut.

Et par bilder..
88382

88381

sivrt
01-10-2013, 10:12
Igår ble arbeidsbenken 90% ferdig. Fikk fòret litt under de vannfaste platene så de kommer på lik høyde med Ikea plata og skrudde de fast med syrefaste skruer på hver 30cm. Flyttet det ene beinet nærmere skråveggen så mellomrommene på begge sider ble ca like store pluss at da blir det en større hylle der.
Skrudde sammen en skuffereol og satt den under benken på venstre side. Satte den på 2 stk alu "flattjern" for å få litt luft under bunnplata. Fikk også inn kjøleskapet under benken.
Ble tid til litt rydding og støvsuging av verkstedet også på slutten av kvelden.

Det som gjenstår nå er å feste Ikea plata med vinkelbeslag undenifra og lage en hylle på hver side. Så er benken ferdig.

Et par bilder..
88413

88414

88415

sivrt
01-12-2013, 10:15
Bestilte meg bodyguard til Polarisen forrige fredag av et par gavekort som dukket opp under treet i jula. Den kom igår så da måtte nesten den monteres.
Disse røra beskytter hele sidene på XP`n og bredder den med ca 5cm. Kjekt når det blir litt trangt i skogen..
Har samme finish og dim som fangerne.

Noen bilder:
88436

88435

88434

88437

88438

sivrt
01-13-2013, 19:26
Slenger inn et litt bedre bilde av arbeidsbenken. Blir en hylle over byggtørkeren til en boks med rene filler og delevaskeren.

88468

martinj
02-03-2013, 17:48
Skjer det noe her om dagen? ulven fks???:smile:

sivrt
02-05-2013, 10:49
Skjer ikke mye med den for tia dessverre. Må prioritere andre ting for øyeblikket. Fått ordnet meg en ny lader da. Må prøve å få liv i Optima batteriene i Ulven. Ble en C-Tek MXS 10, håper den kan få de til å holde litt bedre på strømmen.

Men har da fått inn et par skap og litt sånn i verkstedet da.. Går sakte men sikkert fremover der nede.

sivrt
02-06-2013, 08:53
Prøvde først med den nye laderen på batteriet foran på vanlig AGM setting. Da kom et varsellys på etter noen timer som viste at batteriet tok imot strøm men holdt ikke på strømmen. Etter å ha hatt det fremre Optima batteriet på "Recondition" ble det grønt lys. Satte det så på vanlig AGM setting igjen og noen timer senere, voila! Green light! Så da bør det batteriet være friskmeldt. Satte på Optima`n bak også igår, men da direkte på "Recondition mode". Var ute og kikka istad og det lader fremdeles uten feilmelding. Krysser fingrene for det også..

Det hører med til historien at begge batteriene har måttet lades over natten hver eneste gang jeg skal ha flyttet Ulven i det siste halvannet året. Til og med da virker det som det har vært lite strøm.

Skal måle om det er noe forbruk med tenninga av for å utelukke eller finne strømtyver. Har kikket endel på youtube og andre nettsider og ser at det er mye å lære mtp batterier og lading. Forbruk måles med 1 polsko på batteriet og 1 polsko vekk fra batteriet. Så måler man med et multimeter mellom disse. Forbruket bør visst ligge rundt 25mA og er det over 100mA har man en strømtyv.

Hvis jeg ikke får noe særlig forbruk med tenninga av regner jeg med at strømproblemene kommer av lite bruk av jeepen og at jeg har vinsjet med den på disse korte turene. Har bl.a vinsjet rett en veranda helt til vinsjet stallet ut og måtte bruke blokk. Har sikkert ikke vært flink nok til å vedlikeholdslade disse batteriene.

sivrt
02-07-2013, 23:10
Slenger inn noen bilder av den siste innsatsen i verkstedet.. Fikk god hjelp av en kompis igår kveld til å plate veggen på delelageret og flytte over skiltet. Det er ikke lys i Jeep skiltet foreløpig men det kommer på sikt. Begynner å ligne noe nå synes jeg..

89131

89130

89129

89128

martinj
02-08-2013, 08:16
Meeeget flott nå Morten :) blir snart garasje her au :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Brynjar
02-08-2013, 08:38
Rein porno :D

Det blir så fint at du må vaske og stelle der ukentlig :wink:

sivrt
02-08-2013, 09:48
Ja det trenger du Martin.. Blir det sprengning til våren eller? Eller blir det oppe bak huset på plassen der kanskje..

Brynjar : Det blir nok litt tuning av og til der nede når e blir ferdig ja, men det skal brukes au. Har også tenkt litt på en avtrekksvifte for å prøve å få ut litt støv når man sliper, sveiser eller lakker der inne.

Nå er ihvertfall langveggen platet opp langt nok til å få inn resten av verkstedinnredningen. Har 2 stk høyskap på 80cm og 130cm bredde liggende som er like som de sorte lave skapene/skuffene.

sivrt
02-11-2013, 20:33
Har også fått montert en sånn sidewall på Warn skjæret på XP`n. Må si det fungerer meget bra og får samlet mye mer snø før det "renner" ut på den lave siden. Anbefales på det varmeste.

Måtte spleise vinsjtauet på XP`n også her om dagen da det røyk etter jeg løftet skjæret litt for tidlig, dvs fullt av snø. Brukte da en sånn strikkepinne med plasttråd mellom pinnene. Fikk en av kona i str 3mm. Funket glimrende til å spleise vinsjtau med. Festet den ene pinnen inni tauet og brukte den andre til å lede tauet gjennom. Har ikke noen bilder av dette dessverre, men de som har en kone som strikker vet sikkert åssen pinner e snakker om.:D

sivrt
02-16-2013, 23:09
Jaggu dukket det ikke opp en liten rustfri vask og et par gavekort her om dagen. Så nå er jeg litt nærmere å få innlagt vann i verkstedet. Det var allerede et slags trekkerør i sort plast lagt opp som går fra garasjen til verkstedet. Det kommer opp i garasjen rett under krana for "utevannet". Så her blir det en T kobling og PEX rør inni trekkerøret ned til verkstedet.
Vasken blir montert i et av de nye skapene og så blir det en liten varmtvanns bereder i hjørnet på sikt. Skal også lage et uttak for vann nærmere porten for bruk av høytrykksspyler.

Blir kjekt med mulighet for både å vaske hendene, vann til kaffen, spyle av jeepene osv...

martinj
02-16-2013, 23:35
Og vann til isbitemaskinen morten:D

sivrt
02-17-2013, 09:48
Stemmer det ja... Nei det blir det ikke altså.. Sånn sett trenger jeg jo bare noen poser til isbiter så ordner ARB cooleren restenThefinger

sivrt
05-23-2013, 03:56
Ikke de store oppdateringene her inne på en stund..

WJ`n har omsider blitt EU godkjent da. Måtte bytte håndbrekk bremseskoene, 60 cm bremserør og en foring i den øvre armen bak. Ellers har den fått seg litt nye LED pærer rundt forbi og radiatorlekkasjen er forsøkt tettet. Ble endel bedre men lekker fortsatt litt.

XJ`n står bare å venter på litt stell. Tenkte å levere inn skiltene før 30 juni da den ikke blir brukt allikevel om dagen. Så denne blir bare satt i verkstedet der den skal få litt overhaling. Breddere skal lakkes, rust skal fjernes, det som tapper batteriene skal fikses +++

Polarisen har blitt satt over på hjulene og skal få Xenon kit og trådløs fjernkontroll til vinsjen etterhvert.

sivrt
09-11-2013, 11:36
Da må jeg dessverre selge min WJ med V8 til fordel for en annen bil.

Ligger tråd på dette under kjøp/salg..

Alle bud vurderes da jeg allerede har kjøpt meg en annen bil.. Så hvis du er ute etter en WJ med masse utstyr og den rette motoren, løp og kjøp.

sivrt
09-16-2013, 23:20
Da var dessverre WJ eventyret over for denne gang, etter ca 7 1/2 år med den modellen.. Litt blandede følelser for det men den får sikkert et fint hjem hos en tidligere ZJ eier.

martinj
09-17-2013, 09:19
Da var dessverre WJ eventyret over for denne gang, etter ca 7 1/2 år med den modellen.. Litt blandede følelser for det men den får sikkert et fint hjem hos en tidligere ZJ eier.

Jasså.. Solgt alerede..

Du må få ut bilder av nyvogna:smokin:

sivrt
09-17-2013, 09:54
E må vel det ja..

Kan jo legge inn litt info først..

2002 Chevy Silverado Extended Cab.
- 6,6L Duramax
- 20" felger m/305/50-20.
- 2" Reciever hengerfeste.
- Lund Moonvisor (Som snart får klare "glass")
- Bugshield og ventvisors på alle 4 dørene.
- Bedliner og kantlister på planet i rustfritt.
- Open air filter av ukjent type, skal erstattes med et KN filter.
- LED arb/ryggelys bak.

Planene fremover blir trekk over planet, Xenon/LED ekstralys i fronten, bredding av skjermbredderne foran, strømuttak til vinsj bak, KN open air filter.

Denne skal brukes til bl.a transport av Polarisen og vedsekker. Har laget en ramme til planet så XP`n passer oppi der med beltene montert.

OK, noen bilder da...

92948

92947

92943

92944

92945

92946

Vegar
09-26-2013, 23:00
Feit pickup! Godt du fortsatt har en fullsize jeep igjen da!:)

Sent from my Ifaun using Tapatalk

sivrt
09-27-2013, 03:37
Takker.. Ja XJ`n blir nok ikke solgt med det første, he he..

sivrt
09-27-2013, 03:42
Har fått bestilt et Truxedo Truxport trekk til planet, universal breddere til foran og KN open air filter til Chevy`n. Fikk også handlet meg et sett med Xenon/LED ekstralys til fronten på Dyrskun i Seljord så disse må monteres i nærmeste fremtid. Bilder kommer sikkert.
Har også tenkt å koble LED lysene bak på egen bryter og ikke ha de koblet på reversen sånn som de er nå. Hadde vært kjekt med mulighet for litt arbeidslys når den er i park.

Ghosterix
10-02-2013, 08:44
du får koble LED-lysene både via ryggelys og bryter så har du både automatikk og manuell styring :)
Grom bil forresten! :)

sivrt
10-03-2013, 09:31
Takk for det du..

Tenkte først på å koble det sånn som du beskriver. Men det som er, når jeg blir stående å vente på grønt lys eller lignende tilfeller så setter jeg den over i park eller neutral. Da blir det som å bli tatt bilde av en fotoboks for de bak, he he.
Man skal visst ikke ha den i drive på tomgang lengre enn nødvendig og helst ikke over 5 min.
Kan selvfølgelig bare sette den i neutral når jeg venter i sånne tilfeller så slipper jeg at lysene går på. Tja, mulig det blir koblet sånn allikevel. Er jo greit å slippe å huske på bryteren hver gang man rygger i mørket. Da må man jo også huske å slå de av igjen også..

Ghosterix
10-04-2013, 08:32
har ikke tenkt på det med at det vil flash'e ved nytting til park.. godt poeng :)
Men som du sier... i lyskryss, etc, holder det jo å gå til neutral. det pleier jeg å gjøre på bmw'en.
Men du vil jo få et flash hver gang du parkerer..
Da blir neste oppgave å klare å legge inn tidsforsinkelse slik at den må ha vært i revers et par sekunder før LED-lysene slås på :D

sivrt
10-13-2013, 22:54
Fikk endelig byttet ut det litt usikre luftfilteret som sto på Duramax`n. Kjøpte et nytt KN filter og byttet rundt. Var 89mm/ 3,5" rør på denne her.
Aner ikke hvor mye olje det forrige filteret har sett. Det er jo tross alt olja og ikke bomullen som stopper støvet i disse filtrene. Men beholder det gamle til erstatningsfilter når KN filteret skal ha seg rens..

Noen bilder....

Nytt vs gammelt:
93191

Nytt KN filter montert:
93192

sivrt
10-13-2013, 23:17
Fikk hjem et trekk til planet fra Summit her om dagen. Kjekt å kunne ha planet noenlunde tørt, ihvertfall på denne tiden av året og fremover. Valget falt på et trekk fra Truxedo. De har flere modeller, men siden jeg skal ha XP`n på planet med jevne mellomrom gikk jeg for et som kan rulles helt opp og vekk. Truxedo Truxport er et "soft trekk" som blir rimelig stramt og monteres uten å bore eller skru, bare med klemmer.
Har 3 aluminiumsrør på tvers av planet så det burde tåle litt snø ihvertfall..

Noen bilder..
93193

93194

Har dessverre ikke bilde av trekket helt opprullet enda..

Mer om dette trekket kan leses og ses her : http://www.truxedo.com/truxport/land.php

sivrt
10-16-2013, 23:16
Hvis noen lurer på hvor kraftig dette "roll-up" trekket er...

http://www.truxedo.com/maingallery/video/durability.htm

Burde tåle snø detta ja, he he..

sivrt
10-16-2013, 23:25
Var en liten tur og hentet litt ved med nyvogna.. Burde duge fint til detta. Hadde 1 stk 1000 L sekk blandet på planet og 2 stk 1000 L blandet + 1 stk 1500 L med eik på hengeren. Kunne fått på en sekk til på planet men lot være pga at den er nedklasset til kl.B, mao mindre nyttelast.. Kunne ihvertfall ikke vært bedre å dra dette med. Merket knapt noe som helst bak der..

93250

sivrt
10-31-2013, 21:07
Fikk pimpet Chevy`n litt igår.. Tusen takk til Kanonbra reklame for ypperlige logoer i 12 års speilfolie.

93427

martinj
10-31-2013, 21:51
Blei kanonbra det:D

sivrt
11-04-2013, 08:41
Ja ikke sant, he he..

Monterte DeeZee Tailgate assist på baklemmen før helga. Det var en kjekk "oppfinnelse". Kommer visst som standard på `14 modellene, merkelig at det ikke har vært standard før egentlig.. Er i hovedsak bare en gassdemper som monteres i den ene siden av lemmen som demper den på vei ned.

Noen bilder og en liten snutt som viser den i bruk:
93464

93465

http://www.youtube.com/watch?v=UIeJgZyHJjc

sivrt
11-07-2013, 05:36
På søndag røyk dessverre multireima på Chevy`n grunnet et løpehjul som ikke løp lengre. Muligens skjært lager eller noe. Nå er ihvertfall delene i bestilling. Så det går nok ikke lenge før vogna er på svev igjen vil e tro..

Siden sist har den fått vinterdekka på og nye "breddere" foran da dekka stikker litt utenfor og søler det til..

Får slenge ut noen ferske bilder imens.

93513

93512

93514

93515

93516

sivrt
11-27-2013, 23:23
Da var Chevy`n på veien igjen. Var rimelig enkelt å bytte reim og løpehjul. Var et deksel under som måtte av for å komme til bedre, ellers tok jobben ca 15-20 min.

Ikke mye til lager igjen her:
93815

Litt gummi fra reima:
93816

sivrt
01-15-2014, 23:53
Må kanskje oppdatere litt her igjen ja. Har jo skjedd litt med Chevy'n siden sist.

Fått montert klare glass og oransje LED pærer i capsen. LED i tåkelys og xenon kit i dim.
94256

94255

94261

94260

Har også montert lås på baklemmen men har ingen bilder av det.

sivrt
01-15-2014, 23:57
XP'n har også fått litt småtteri montert.

Litt beskyttelse på lyktene foran og sånne pinner på skjæret som markerer kantene.
94257

94259

94258

sivrt
01-19-2014, 21:15
Har kommet litt snø den siste uka.. Burde jo fått jeepen ned i verkstedet til tining, men der står det en annen jeep uten girkasse. Alt fordi jeg mangler enda girspak til den nye kassa som skal inn.

94289

sivrt
01-28-2014, 06:38
Liten oppdatering siden sist..

Chevyen har fått byttet viftemotstand da vifta plutselig kun virket på trinn 5. Den har også fått montert de nye Strands "Lycksele" Xenon kasterne, men LED park/kjørelysene er ikke koblet til foreløpig. Bare monterte de på en sånn skiltplate for ekstralys foreløpig men det ble ikke bra. Synes lyktene står for nærme hverandre og for lavt. Ny lyktebøyle er under bestilling fra Summit. Har regnet med dette på kablene så når den nye bøylen kommer blir det bare å flytte lyktene over på den.

Polarisen har fått full 100 timers service med alt av oljer og filter nytt.. Kjekt med full service når den er i full brøytetjeneste om dagene. Har også fått bestilt KN filter med precharge filter til den som skal på etterhvert.

sivrt
02-09-2014, 12:14
Hmm, ser ut som det kan bli litt mer nytt på XP`n. Både nyttig og mindre nyttig..

sivrt
02-19-2014, 19:52
Fikk hentet og montert en sånn lock & ride front box på XP'n igår. Ikke all verdens med plass men utrolig greit til de små tingene som alltid bør være med.
94512

94509

94510

94511

Hvis det skulle være behov for en rekke å feste ting i med stropper, er det ikke mer enn 10sek å bytte tilbake med L&R festene.

sivrt
02-20-2014, 22:02
Det ble tid til en liten tur igår med guttungen på Polarisen. Så 2 rådyr au

Slenger inn et par bilder fra turen.

94536

94537

94538

94539

sivrt
02-24-2014, 20:08
Litt mer oppdateringer på XP'n.

KN filter med precharger er nå montert. Kjekt å kunne bare rense istedet for å måtte kjøpe nytt hver gang.
94579

94580

Fikk også tak i en sånn "snow control flap" fra Warn til skjæret. Den skal ta seg av snøføyke som kommer over skjæret ved litt fart.
94581

94582

sivrt
02-25-2014, 18:03
Fikk hentet litt bling til Polarisen idag. Ny girspak topp i ett stykke polert aluminium med logo frest inn på sidene. Ble litt forskjell i forhold til orginalt.

94585

94586

94587

sivrt
02-26-2014, 18:49
Slenger ut noen bilder av ATV ramma i planet som er modifisert litt og et nytt "støtteben" til å ha under kjørebroene.
Måtte lage en ny avstiver nærmest hytta siden ramma skled litt ifra hverandre der. Nå er det frest spor og skjært slik at den låser ramma i alle retninger. Ramma kan fjernes enkelt og ingen skruer eller bolter er nødvendig, alt passer sammen i freste spor. Som et byggesett.
Støttebenet er for å avlaste lemmen når XP'n skal lastes og har spor så det ikke skal skli under kjørebroene.

94601

94602

94603

sivrt
03-03-2014, 22:08
Idag fjernet jeg like greit "bugshield'en" på panseret på Chevy'n. Er usikker på om den er beregnet for HD utgaven da den ligger helt inntil panseret på midten. Syntes "bulken" i midten ble for anonym med den på.

Noen synspunkter?

Legger ut et før og etter bilde.

94636

94635

gundersen
03-03-2014, 22:17
Personlig syntes jeg det var finere med den på

Double Toy
03-03-2014, 22:47
Uten

sivrt
03-04-2014, 11:09
Synes nok at den er tøffere uten bugshield'en jeg også. Blir litt mer bøllete på en måte. Ikke tror jeg det er bra at den ligger helt inntil panseret heller og gnikker på lakken. Men den er jo veldig enkel å montere igjen i tilfelle hvis jeg skulle forandre mening.

sivrt
03-06-2014, 13:27
Fikk meg en lav, sort vindskjerm til XP`n til bursdagen av mine søsken. Var superenkel å montere og kan fjernes/monteres på ca 10 sek hvis behovene endrer seg.. Ser litt lav ut for noen kanskje men den tar bort masse vind fra brystet slik at man ikke blir fullt så nedkjølt på tur i litt fart.

Guttungen godkjendte den med en gang og var veldig fornøyd etter prøveturen da han ikke fikk vind i øyene mer..

94679