PDA

View Full Version : Offfffff!!!

TheChieF
02-13-2007, 09:33
Æsj og isj. kjørte ungene til skole og barnehage, og vips så var 3 gir borte. bare gikk å slura. skjønner ikke en dritt. sjekket olja og den var rød og fin. ikke lukta det brent heller. skjedde etter at jeg hadde kjørt opp en lang bakke til skolen til ene ungen her.

parkerte der, leverte hun på skolen, gikk ut igjen satte meg i bilen å kjørte ned igjen, merka ikke noe føre jeg skulle opp i lovlig hastighet som er 60 her. da ville faanskapen ikke gire til 3. den bare rusa seg opp.

Skal prøve igjen når den har fått kjølt seg ned. Noen med forslag på hva det kan være da tro? Håper jo inderlig at jeg slipper overhaling.newburn crossboned

Kan jo legge til at R og 1 og 2 gir fungerer perfekt.

Chevy-Sheriff
02-13-2007, 13:51
4L80 automat - med sprekk i revers-stempelt....?

TheChieF
02-13-2007, 16:04
Nei, har TH700R4 synes det er rart at 3 gir ikke virker. tp kabelen, har den noe å si for giringa? sist jeg sjekket den så var den fliset seg. hvis jeg ruser opp så går den bare tilbake til 2 gir.

har gjort utførende test nå, og da girer den normalt til og med 2 gir, etter det så er det ingen trekk kraft, dvs girer ikke videre. Reversen er helt fin.

FSJFrank
02-13-2007, 16:24
Hvis du mener throttle valve kabelen, er det den som kontrollerer giringa.
Den må både være hel og riktig justert for at kassa skal fungere.

Chevy-Sheriff
02-13-2007, 16:32
Jepp, Frank har rett.
TV kabelen må justeres riktig.
Det er noen linker om dette på nettet, men jeg har ikke de linkene her.

Jeg justerete min på "feelingen" den gangen jeg hadde K5....
Kjørte noen turer uten luftfilteret, slik at jeg kom til justeringa.
Litt fram og tilbake, så synes jeg det ble bra....

TheChieF
02-13-2007, 17:00
Så med litt flaks, så kan det rett å slett være at den er f.eks røket. mener å huske å ha lest at den skal være stram som en gitar streng ved fullt pådrag. Stemmer dette.
Da får jeg bytte den, siden den har flisa seg opp, regner da også med at den har røket. får ikke sjekket nå for det er mørt her. får ta det på dagen i morgen.

Har liksom ikke lyst på en overhalings regning nå som jeg går uten jobb.:mad:

FSJFrank
02-13-2007, 17:16
Kan ikke hjelpe deg med hvordan den skal justeres, men google det.

Giljar
02-14-2007, 19:54
Stram på full gass ja.......stemmer det. Trenger vel ikke overdrive stramminga, men det sklal ikke vere igjen dødgang.
Men som "sheriffen" sier er det jo ikke sikkert at du vil at kassa skal gire på samme tidspunkt som GM opprinnelig ville, så da går det jo ann å prøve litt utenfor "standarden"

Chevysub
02-14-2007, 20:43
Var det ikke slik at denne skulle justeres slik at den var veldig stram under fullt pådrag ? Og man trenger ikke kjøre for å få dette til, men justere den til den er veldig stram når gasspedalen er i bunn?

Eller er jeg ute å plukker bær nå...............

TheChieF
02-14-2007, 22:17
Joa, det stemmer det. ringte ringstad og ats i dag, og de hevder begge at kassa må overhales.
Og da er mitt spørsmål: hvorfor er olja like fin?, hvorfor lukter det ikke brent av olja? hvorfor virker da reversen? mener å huske fra onroad at 3 og r brukte samme klutsjer. Det er dette jeg synes er så rart. for begge ovennevnte sa at klutsj pakka for 3 var brent.
Så jeg har ringt klintern i dag å bestillt ny tw kabel, så da får jeg bare krysse fingra på at det funker når jeg skifter den på fredag, og byttes skal den samme f... å sjuk jeg er.

Er ganske avhengig av den bilen, uten den så stopper min lille verdennewburn

sebban
02-15-2007, 13:53
På Th700r4 ligger 3:an & 4:an på samma lamell paket. Så mest troligt stämmer det som dom sa på verkstäderna, det är bara att renovera.

TV-cable justerar inte växlingspunkterna utan oljetrycket i lådan, och den är självjusterande. Dock måste man göra en grundinställing.
(den ska inte "justeras så du tycker det blir bra") nono

Justering: vid fästet uppe på förgasaren/insuget så finns det en "knapp" som när man trycker ned så kan man föra Tv-cable höljet fram och tillbaka. Det ska då skjutas till sitt bakersta läge, dvs. spänna vajern så mkt det går. Sen släpper du knappen, vrider gasspjället för hand (inte gå in i bilen o gasa) till fullgas, då ska TV-cable "släppa" några "klick"..

MVH Sebban

(PS. been there, done that..)

Chevysub
02-15-2007, 14:25
Merkelig at den går fra "VIRKER HELT FINT" til "VIRKER IKKE I DET HELE TATT" helt plutselig.

slitasje vil jo merkes ved at den slurer mer og mer, ikke fra null slur til full slur liksom, med mindre man kjører tom for olje da.

Red_Baron
02-15-2007, 14:32
Det er ikke bare så "enkelt" at giret er dødt da? At et eller annet har bare hoppa av`? Aner ikke hvordan kassene hverken fønker eller ser ut inni, men høres litt sånn ut da. Har vært borti en sub som krangla med 3 gir, men der var det heller ikke noe revers. Til slutt var alle gir borte. Da hadde alt inni der gått til helvete. Modern's bil så jeg hadde ikke no med skruinga der å gjøre. Lykke til Chief. Får låne Dynga mi hvis det er for ille da veit du! :D

Bare sette over skiltene dine! Thefinger

TheChieF
02-15-2007, 14:34
Synes det er rart selv. mente å ha lest at 3 og R brukte samme klutsjer oxo, og da er det jo rart at R virker. men skal som sagt prøve med et nytt olje og filter skift i morra + tv kabelen, så får vi jo se.

TheChieF
02-15-2007, 14:36
Det er ikke bare så "enkelt" at giret er dødt da? At et eller annet har bare hoppa av`? Aner ikke hvordan kassene hverken fønker eller ser ut inni, men høres litt sånn ut da. Har vært borti en sub som krangla med 3 gir, men der var det heller ikke noe revers. Til slutt var alle gir borte. Da hadde alt inni der gått til helvete. Modern's bil så jeg hadde ikke no med skruinga der å gjøre. Lykke til Chief. Får låne Dynga mi hvis det er for ille da veit du! :D

Bare sette over skiltene dine! Thefinger

Jass, samma om det er van eller blazer, det er jo fremdeles en chevrolet. heheheheThefinger Thefinger Thefinger Thefinger

Chevysub
02-15-2007, 16:09
Jass, samma om det er van eller blazer, det er jo fremdeles en chevrolet. heheheheThefinger Thefinger Thefinger Thefinger

eller du kan jo kjøpe deg en NUBIRAThefinger

Giljar
02-15-2007, 16:14
Merkelig at den går fra "VIRKER HELT FINT" til "VIRKER IKKE I DET HELE TATT" helt plutselig.

slitasje vil jo merkes ved at den slurer mer og mer, ikke fra null slur til full slur liksom, med mindre man kjører tom for olje da.

Kann være en pakning som har gått slik att olja renner rett forbi stempelet i steden for å lage trykk på lamellene.

Det kan forklare både att olja ser fin ut og at gira plutselig blir borte.
Har og sett eksempel på at ståla mellom lamellene hadde gleppi taket i tromelen og snurra sundt, da blir det og plutselig borte, men da så og olja mindre bra ut siden det i utgangspunktet var varme som hadde ødelagt kvaliteten på ståla.

cwathne
03-05-2007, 01:25
Jeg vet en ting det er at reversen ikke har noen felles lamell/clutch.
På min tideligere van mistet jeg reversen. Men alle gir virket forover helt perfekt. Jeg tror 1/2 deler og 3/4 deler. Revers har egen.

Chev_G30
03-16-2007, 21:14
Ja er riktig det at reversen sitter for seg selv helt bakerst i kassa,har selv tatt opp ei kasse som jeg hadde selv en TH700r4.. En gang når jeg var ute å kjørte den å skulle gi på litt så brant 3.gearet ringte til Ringstad å Rats å dem sa at 3 og 4 gearet får for dårlig oljetrykk å dem brant men han sa ikke hvorfor trykket var dårlig da....Men jeg har den kassa enda vis det er noen som vil ha den å "Forske" litt på....

wa-sho
03-17-2007, 13:27
har du prøvd å gire manuelt?

TheChieF
03-18-2007, 16:16
Har prøvd allt, og den er og blir død. bare å finne seg ei ny kasse, men det blir nok bare en brukt en. skal uansewtt selge bilen til fordel for 4x4 så da ser jeg ingen grunn til å koste på bilen x antall 1000, for jeg får ikke dem igjen alikevel.:eek: