PDA

View Full Version : Resultater, Nordisk mesterskap 2007

Blesvik
09-16-2007, 18:11
Takk for kjapp ekspedering Svein!:)

http://www.arendaloffroadklubb.com/resultater07/nordic07-resultater.htm (http://www.arendaloffroadklubb.com/resultater07/nordic07-resultater.htm)

Tommy
09-17-2007, 08:02
Velidig bra...
Synd det er så få utlendinger som dukker opp, blir liksom ikke den store svungen over et nordisk da...

jan terje
09-17-2007, 08:37
Men en overaskelse denne helgen var nok att Lars Dahl havnet utenfor pallen. Det er vel kansje første gang det skjer? Var vel storfavoritt i klassen for mange, men det viser att det hardner til på toppen. Imponerende av Gustav Dahl med 2 plass i debyåret.

supersvein
09-17-2007, 08:42
Velidig bra...
Synd det er så få utlendinger som dukker opp, blir liksom ikke den store svungen over et nordisk da...

Hadde selvfølgelig vært moro med flere deltakere fra de andre landene, men jeg synes likevel ikke at 17 av 60 påmeldte biler er så helt gale.

Tommy
09-17-2007, 09:23
Det som nesten er litt tragisk er at Nordisk i Norge alltid blir det som blir dårligst besøkt, nettopp fordi det er vi som er flinkest til å reise... Nordisk til neste år er i Finland, jeg tipper at Norge stiller med 25 biler alene....

Nok om det, i Proto var det veldig bra, 5 Nordmenn, 4 Svensker og 2 Finner 7 av de 10 beste fra årets Eurotrial var der..

Lars utenfor pallen var nok et skrell, han har vunnet de 3 siste år, og terrenget burde passet ham bra.. men det er tøft i toppen for tida, heldigvis....

Mats
09-17-2007, 16:05
Det var:

+Kanon terräng
+Bra väder
+Trevligt folk
+Snabb resultat lista
+God mat

MEN MAN FICK JU INTE KÖRA FÄRDIGT !!!
vad är det för regler?:eek:
?
?
?

Tore Hansen
09-17-2007, 21:42
hyggelig lesing,gitt... Thefinger
- ser at det er mange biler som har 30 prikkere,dvs. ikke fikk fullført løpet:eek:

- det viser bare at det trengs fler dugnadstimer oppe på feltet før ET neste år,vi burde lage veiene rundt i feltet såpass brede at ikke kø til en bane lager trafikk kork... hadde inntrykk av at det var lite kø i bane en og seks,nettopp fordi det sto en tredjedel av start feltet nede i bunnen av enveiskjøringa,inn til bane fire...

- ett annet inntrykk er kommunikasjon mellom funksjonærer... samband bør være ett minimum når det arrangeres storløp med 60 biler,og relativt lite bergning... nononono

- førere får jo også ta en liten del av skylden,for de husker veldig godt hvor tregt det går i siste del av løpet,men glemmer litt fort at de var den lille halvtimen tregt i gang etter førermøtet på morgenen..(kjørte selv bane 5,6 og 2,FØR kl. 11... løpet startet kl.10.45...) ;);)

- og selvfølgelig kan uhell skje,som i bane tre...- dette gjorde at det ble mere belastning av biler i de andre seksjonene,og mere trafikk mellom seksjonene...

- her er det ting å ta tak i før ET neste år,dette er bare noen tanker som er ute til lufting,ikke ment som å være negativt,men som en liten vekker til en klubb som vanligvis arrangerer gode løp,men som kanskje denne gangen gikk på en liten smell...crossbonedcrossbonedcrossboned

Blesvik
09-17-2007, 21:57
kjørte selv bane 5,6 og 2,FØR kl. 11... løpet startet kl.10.45...
Imponerende Tore!
Husket du gangfart mellom seksjonene?Thefinger
Var disse seksjonene tomme?

Tore Hansen
09-17-2007, 23:22
først i bane 5og 6.. kanskje rundt femtemann i bane 2... litt heldig,selvfølgelig,men gjelder jo å komme igang,daThefingerThefingerThefinger

jan terje
09-18-2007, 06:09
Bane 6 hadde ifølge funksjonærene 4 biler den første timen.

Tommy
09-18-2007, 06:33
Skiltingen til de forskjellige banene var helt tragisk egentlig.... vi sto i kø fra kl 10.45 kjørte først bane 1 så bane 2...

Det er også helt naturlig at når en eller to baner utpeker seg som særskilt tøff i flere klasser så venter man med den til senere...
Synes løsningen klubben valgte var særs dårlig, tenker man på at man skal tilrettelegge for to førere på samme bil så stemte ikke det her.
Vi var ikke mere enn 60 biler og fikk problemer flere steder, og ikke alt kan tillegges førere som venter, jeg sto selv i kø i 1 time og tre kvarter i den ene banen.
i bane 4 sto det en standardbil fast i 15 minutter med en ubrukt traktor like i nærheten, når bilen kom ut var det kun 10 minutter igjen av kjøretiden.

Bare i Proto var det 9 biler som ikke fikk kjørt siste bane...

supersvein
09-18-2007, 07:53
Vi som arrangører har en del å ta selvkritikk for, det er det ingen tvil om.
Det skal likevel sies at det var max uflax at det gikk som det gikk i seksjon 3 som ble stengt, som førte køen direkte inn til seksjon 4 hvor det ble flaskehals.

Det er nok, som Tore nevnte, samtidig litt mye taktikk ute å går blant noen førere som velger å vente mer enn nødvendig. Jeg synes det skal vurderes å gi alle biler en bestemt seksjon å starte i for å få konkurransen i gang, og ikke minst spre bilene. Det er ikke ideelt, men kanskje tvingende nødvendig.

Det er kjedelig at ikke alle får fullføre kjøringen, men etter 90minutters utsettelse må nødvendigvis løpsledelsen ta flere hensyn enn bare førernes ønsker. Det er både funksjonærer og hjelpemannskaper som hadde startet sin arbeidsdag kl 0930, med 30min pause, holdt det gående til kl 1830!
...vi skylder dem en stor takk allesammen !!

Blesvik
09-18-2007, 08:40
...vi skylder dem en stor takk allesammen !!
Helt enig!:)

Chevy-Sheriff
09-18-2007, 11:50
Det var en knalldag!

Tøffe, trange og fine seksjoner - slik skal de være :)

God middag :):)

Flott fest :):):)

Berging av biler i seksjonene :(

6 seksjoner spredt i Brokelandheia-terreng, med kun 3 traktorer og 2 som kunne kjøre dem, var etter min mening ikke bra.

Brokelandsheia er WINCH terreng. Traktor uten winch kan bare brukes på de flateste seksjonene.

På jamboreen ble det brukt bil med winch (de gale finnene :) ) og dette fungerete utmerket.

Så mitt tips til ET = flere traktorer / kjøretøy med winch :)

Sven Arne
09-18-2007, 13:32
Til pause hadde jeg og Sveinung kjørt 1 sekjson i runde 2, men men vår strategi var hele tiden å kjøre den seksjonen med minst kø. Jeg regnet meg enkelt frem til 60 biler à 2x4 minutter = 8 timer for å få alle bilene gjennom en seksjon. Hovedårsaken til at jeg var sent ute til de 2 siste seksjonene var sommel fra min side, samt noe småplukk med bilen. Har dritt meg ut i bl.a. ET på strategien med å drøye sekjoner i håp omat de skal se bedre ut (500 straffeprikker for ikke å stille til sekjonen i tide). Og bare så det er sagt, da ble seksjonen stengt uavhengig om vi sto i kø in til denne seksjonen.

Iår har det vært flere ganger med 4 min. seksjoner, og da har det uten unntak blitt vesentlige løpsforlengelser. Jeg vet at det er folk som tar det for gitt at det skal gi løpsforlengelse p.g.a. lange seksjoner, for lite berging o.s.v. og spekulert i dette. Jeg vil si at det er en "risikofylt" strategi, men det er nå min mening.

Jeg synes lange seksjoner er veldig OK, men ting tyder vel på at det tidsmessig ikke lar seg gjøre. Men som folk vet, så er jeg for SC reglementet. Da kan vi si 3 minutter uansett hvor lange seksjonene er siden man blir premiert for hvor langt man kommer. Jeg vet ikke hvor mange biler som sto i kø ved løpslutt, men 1 minutt mindre/bil i to omganger = 2 timer kortere løpstid.....

Aina
09-18-2007, 18:33
Det var en knalldag!

Tøffe, trange og fine seksjoner - slik skal de være :)

God middag :):)

Flott fest :):):)

Berging av biler i seksjonene :(

6 seksjoner spredt i Brokelandheia-terreng, med kun 3 traktorer og 2 som kunne kjøre dem, var etter min mening ikke bra.

Brokelandsheia er WINCH terreng. Traktor uten winch kan bare brukes på de flateste seksjonene.

På jamboreen ble det brukt bil med winch (de gale finnene :) ) og dette fungerete utmerket.

Så mitt tips til ET = flere traktorer / kjøretøy med winch :)

Det som også gjorde at det gikk galt var at deltagerene selv måtte drive med berging fordi de som var satt til det ikke kunne håndtere redskapen. Pga dette fikk for eksempel ikke vi kjørt ferdig fordi Øistein brukte tid på dette istedenfor å kjøre.... derfor dro vi på oss ihvertfall 60 poeng for mye.

jan terje
09-18-2007, 19:34
Ett annet problem var selvsagt att speakeren ble syk. En funksjon for speakeren er jo å prøve å informere litt om hvor det er lite biler i kø.
Nå er det ikke så mye å gjøre med det, men vi skal ha en reserve/avløser til ET. Da er det også enklere å holde førerne oppdaterte på resultater.

Når det gjelder taktikk, så må jeg si det er en uting att noen venter så lenge med å starte. Jeg mener vi bør bruke danskenes system med å trekke hvilken bil i hver klasse som skal åpne seksjonen for sin klasse. Da får ingen i klassen starte før den bilen har kjørt seksjonen.

Tenk tilbake på hvordan NC var for 4-5 år siden når hele "eliten" gikk og sparket i grusen mens de uerfarne kjørte, så forlangte/forventet de løpsforlengelse.

Som Sven Arne skriver skulle 8 timer holde, og det var ingen grunn for forlengelse. Det er en del av sporten å prøve å rekke gjennom på gitt tid.

hoel-in-one
09-22-2007, 09:40
Uten sammenligning forøverig var jeg ferdig med begge rundene kl 1700. Sikkert flaks og helt klart ikke de største utfordringene i LT. Enig i at 60 biler burde vært trekt 10 til hver seksjon, samt at deltakere med vinsj (ikke mange) kan hjelpe til slik som under Jamboreen. Men hvem vil vel ut av køen sin ? Ellers var alt det andre bra, til og med været !