PDA

View Full Version : Spm ang. førerkort kl.C1 og tillhenger

Å.H
09-18-2007, 17:44
Jeg tolker regelverket for førerkort C1 slik at man ikke kan dra henger mer enn 750kg på lett lastebil...

§ 3-8. Førerett i klasse C1

Førerett i klasse C1 gjelder for førerett i klasse B og for:

1. Motorvogn med tillatt totalvekt over 3500 kg, men høyst 7500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel eller tohjuls moped.
2. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.
0 Endret ved forskrifter 12 mai 2004 nr. 740, 5 nov 2004 nr. 1448 (i kraft 1 jan 2005).

men,derimot personbil der nye bestemelser tredde i kraft etter nyttår i år,kan man dra vogntogvekt bil/henger, visst bilens vognkort tillater det inntill 3500kg.

Førerett kl.B..
3. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognens egenvekt.

Er det noen som vet om denne regelendringen ble forandret i førerkort kl.C1,slik at tillat vogntogvekt gjelder inntill 7500kg?....Har hørt litt forskjellige påstander angående dette å fant ingen forandringer i www.lovdata.no ,så jeg går ut i fra at kl.C1 ikke kan dra henger mer enn 750kg..korrekt?

Bergum
09-18-2007, 18:01
Om jeg ikke tar feil, så kan du ikke ha noe som helst bakpå, når du bare har C1 lappen.

Å.H
09-18-2007, 18:10
å jo da..har kjørt slik i mange år jeg:o

Tom K
09-18-2007, 19:28
Skal du ha noe bak så må du nok ha CE

Lillegutt
09-18-2007, 19:52
På alt annet en klasse B så har alle Bare lov til å kjøre med henger av totalvekt opp til 750kg.
Hvis man ikke har E lappen innen den aktuelle klassen

Dvs har man C1 kan man ha henger opptil 750kg i totalvekt
Samme men D1, C og D også..

Men for klasse B er det noe annet men det er mye å tenke på der.
Men det er det ikke noen som lurer på her...

Dette er jeg helt sikker på for jeg har skjekket dette for en stund siden

Amund
09-18-2007, 21:41
Her kommer et vrangt spørsmål: Hvis man tar C1, så mister man jo ikke B. Betyr det at man fortsatt kan kjøre en B-bil med vogntog på 3500kg, eller mister man den retten da sånn at man også kan kjøre maks 750 kg henger på en B-bil?

Tom A-G
09-18-2007, 22:27
Oppgrader C1 til C1E. Da kan du kjøre vogntog på opptil 12 tonn.

EvoMan
09-19-2007, 00:00
Her kommer et vrangt spørsmål: Hvis man tar C1, så mister man jo ikke B. Betyr det at man fortsatt kan kjøre en B-bil med vogntog på 3500kg, eller mister man den retten da sånn at man også kan kjøre maks 750 kg henger på en B-bil?

nei du mister ingen rettigheter på B

Coltaine
09-19-2007, 00:46
Er omtrent like dyrt(billig) og utvide til C som til C1 fra B nå, holder på med C(strøyk på vogntog teorien newburnnewburn )

Om du tar CE og D får du CE, DE, BE, M og S (Muligens T)

Buss får obligatorisk 250 timers kurs over nyttår ettersom jeg har forstått og C får obligatorisk 250 kurs i 2009...

Og uansett klasse må du ha E for å dra henger over 750 Kg... Har teoriboka i fanget om noen vil krangle Thefinger

Lillegutt
09-19-2007, 01:42
Hvis ikke det har blitt byttet regler innen de siste 7 mnd så er reglene for klasse B fra Biltilsyner slik:

1: Maks Vogntog vekt (Dvs Totalvekt Bil+Totalvekt Henger) 3499 kg

2: Totalvekt for henger må ikke overstige Bilens tilatte Henger vekt (Eller åssen di skriver det)

3: Hengerens Totalvekt må ikke overstige bilens egenvekt.

Dette har jeg skriftlig fra Statensvegvesen avd Arendal. Gidder ikke å lete nå men hvis noen må ha bevis så kan jeg prøve å finne det en annen gang..
Fikk dette fra ansvarlig person innen dette i Arendal. Han sa: Det står mye rart rundt forbi, men det er dette som er rett..Pratet med han Feb/Mars i år...
(Sier ikke at det er feil i læreboka di Coltaine, Men det er dette Biltilsynet går etter)

Harald
09-19-2007, 08:23
Hvordan kan det ha seg at jeg da kan trekke nesten 1500kg med min Vitara som veier 1050kg?
Førerkortforskriftene har så uklare regler at ingen forstår de.
Akkurat som resten av veglovene
Mvh
Harald:)

Raymond_K5
09-19-2007, 08:43
... reglene for klasse B fra Biltilsyner slik:
1: Maks Vogntog vekt (Dvs Totalvekt Bil+Totalvekt Henger) 3499 kg
2: Totalvekt for henger må ikke overstige Bilens tilatte Henger vekt (Eller åssen di skriver det)
3: Hengerens Totalvekt må ikke overstige bilens egenvekt.

Hvordan kan det ha seg at jeg da kan trekke nesten 1500kg med min Vitara som veier 1050kg?

1 er oppfylt så lenge bilen har totalvekt under 2000 kg.
2 er oppfylt så lenge det står i vognkortet at hengeren kan være så tung.
3 er ikke oppfylt.
Konklusjon: Du må ha BE.

Amund
09-19-2007, 09:02
Mvh

Har du BE kan du trekke mer enn bilens egenvekt :) (opptil 3500 kg totalt - eller var det enda mer og? :confused:)

Paja
09-19-2007, 13:27
Er ikke så vanskelig, bare man skiller mellom aktuell og tillatt totalvekt....

Med C1 kan ikke TILLATT TOTALVEKT på hengeren være over 750kg uansett. Spiller ingen rolle hva hengeren veier når du drar den, eller hva den er lastet med, hengeren kan ikke være godkjent for mer enn 750kg uannsett om den er tom eller full.....

Med C1E kan ikke hengerens TILLATTE TOTALVEKT være over BILENS EGENVEKT. Merk TILLATT TOT.VEKT, spiller ingen rolle om hengeren er tom eller full.... eller om bilen har lov til å dra mer.. Så en tom bilhenger med tillat totalvekt på 3500kg er ikke lov å dra etter en suburban med C1E.. Da må du ha CE....

Med B kan man kjøre bil og henger med samlet TILLATT TOTALVEKT på maks 3500kg, men merk at TILLATT TOTALVEKT på henger ikke kan være mer enn EGENVEKT på bilen.
Men ingen regel uten unntak: TILLATT TOTAVEKT på bil og henger kan være over 3500kg hvis henger har TILLATT TOTALVEKT på maks 750kg.

Med BE kan man kjøre bil med TILLATT TOTALVEKT på inntill 3500kg og henger som bilen har lov til å dra ifølge vognkort. Vekt på tillhenger gjelder her AKTUELL TOTALVEKT, uavhengig av hva henger er godkjent for. Så her er det lasten på hengeren som avgjør.

Klasse C er enkel. Stort sett alt som heter bil. her kan du også hekte på en henger med TILLATT TOTALVEKT på 750kg.
Klasse CE er enda enklere... BIL MED HENGER......

Mange fallgruver å gå i når det gjelder førerkort.. så les reglene godt før tur....

-------------------------------------------------------------------------------------------------
§ 3-5. Førerett i klasse B

Førerett i klasse B gjelder for: 1. Motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel og tohjuls moped.
2. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.
3. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognens egenvekt.
4. Tre- eller firehjuls motorsykkel.
5. Klasse M kode 147.

I tillegg gjelder føreretten for kjøring i Norge: 1. Beltebil med eller uten tilhengerslede.
2. Klasse M kode 146.
3. Tilhenger til tre- eller firehjuls motorsykkel med slagvolum over 125 cm3 , når tillatt totalvekt for tilhengeren er høyst 750 kg. Trekkvognen må være godkjent for å trekke tilhenger og tillatt tilhengervekt må være påført vognkortet.
0 Endret ved forskrifter 12 mai 2004 nr. 740, 5 nov 2004 nr. 1448 (i kraft 1 jan 2005), 31 mars 2006 nr. 395 (i kraft 1 juli 2006).

§ 3-11. Førerett klasse BE

Førerett klasse BE gjelder for vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av § 3-5 første ledd nr. 1, og tilhenger.

I tillegg gjelder føreretten for kjøring i Norge for traktor og motorredskap, med tillatt totalvekt ikke over 25.000 kg og med konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t, med eller uten tilhenger. 0 Endret ved forskrifter 12 mai 2004 nr. 740, 5 nov 2004 nr. 1448 (i kraft 1 jan 2005).

§ 3-8. Førerett i klasse C1

Førerett i klasse C1 gjelder for førerett i klasse B og for:
1. Motorvogn med tillatt totalvekt over 3500 kg, men høyst 7500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel eller tohjuls moped.

3-13. Førerett i klasse C1E

Førerett i klasse C1E gjelder for klasse BE og for vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av § 3-8 første ledd nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 12.000 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige trekkvognens egenvekt.

§ 3-7. Førerett i klasse C

Førerett i klasse C gjelder for førerett i klasse B og for:
1. Motorvogn med tillatt totalvekt over 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel eller tohjuls moped.
2. Vogntog bestående av motorvogn som omfattes av nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.

§ 3-12. Førerett i klasse CE

Førerett i klasse CE gjelder for klasse BE og for vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av § 3-7 første ledd nr. 1, og tilhenger.

Står mer her: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-20040119-0298.html#map003

EvoMan
09-19-2007, 16:26
Er omtrent like dyrt(billig) og utvide til C som til C1 fra B nå, holder på med C(strøyk på vogntog teorien

Og uansett klasse må du ha E for å dra henger over 750 Kg... Har teoriboka i fanget om noen vil krangle

skjønner at du strøyk hvis du tolker det dit du skriver her....

Tom K
09-19-2007, 16:36
Førerkortforskriftene kan være vanskelig å forstå. Men ta likevel en titt på de : Forskrifter om førerkort og førerprøve m.v.

Nedenfor følger en tolkning pr.1/10-2001 som forhåpentligvis kan hjelpe deg å forstå forskriftene. ( med forbehold om evt. nye forskrifter etter at dette er forfattet )

A: Sett at du har sertifikat klasse B:
Tilhenger uten brems:
Du kan trekke en tilhenger uten brems med en totalvekt opp til det som står i bilens vognkort, eller maks 750 kg. Det som er viktig er at tilhengere med totalvekt opp til 750 kg kommer i tillegg til bilens totalvekt som kan være 3500 kg. Dette siste er viktig å huske på for dem som har store tunge biler med totalvekt for eksempel på 3000 kg. Altså: Klasse B gir deg rett til å kjøre en bil opp til 3500 kg totalvekt + en tilhenger med totalvekt max 750 kg.
Vi har en merkelig regel i Norge når det gjelder henger uten brems og kjørehastighet. Den sier at dersom tilhenger med last veier mer enn 300 kg, så skal max hastighet være 60km/t. Under 300 kg så gjelder fartsgrensene ( max 80 km/t). Men denne regelen er ikke enkel å håndheve, så det er ikke mange som har blitt tatt pga brudd på denne regelen.

Tilhenger med brems:
Det finnes tilhengere med brems som bare har 750 kg totalvekt. For disse vil selvfølgelig gjelde samme regler som de vi har beskrevet for hengere uten brems. Men de fleste tilhengere med brems har en totalvekt på mer enn dette, og da gjelder et annet sett regler. I bilens vognkort står det hvor mye den har lov å trekke dersom hengeren har brems. Vær obs på at totalvektene på bil + henger nå ikke må overstige 3500 kg. I tillegg så er der en helt utrolig regel som sier: Tilhengerens totalvekt må ikke være høyere enn bilens egenvekt. Dette betyr at du med en liten bil ikke kan trekke en litt større tilhenger selv om den er tom!

Konklusjon for sertifikat klasse B:
Som du for lenge siden har skjønt så er dette nesten ikke til å skjønne, så dersom du vet at du har bruk for og skal bruke tilhenger fremover, eller du har en bil som er for lett i forhold til hengeren, så er et godt råd å utvide sertifikatet til BE. Dette er en enkel praktisk prøve hos biltilsynet som alle klarer. Ta kontakt med en kjøreskole der du må ha en time eller to, og der du også må låne bil til prøven.

B: Sett at du har sertifikat kasse BE:

Du har nå lov til å trekke alle tilhengere med vekt opp til det som bilen kan trekke. (Se bilens vognkort.) Bil + tilhenger kan kan også være mer enn enn 3500 kg.

C: Sett at du har sertifikat klasse C1 eller C1E:

I 1999 opprettet EU en ny klasse for biler mellom 3500 og 7500 kg. Reglene er stort sett de samme som for B og BE.

Tom K
09-19-2007, 16:39
skjønner at du strøyk hvis du tolker det dit du skriver her....

Denne gidder jeg ikke engang å kommentereThefinger

FrolandPirates
09-19-2007, 17:28
Mvh

hengeren KAN veie 1,5x bilens vekt:D

Å.H
09-19-2007, 17:30
Takk.... Ser ut til at jeg har fått svar på det jeg lurte på:):)

EvoMan
09-19-2007, 17:58
Denne gidder jeg ikke engang å kommentereThefinger

det skønner jeg da for vi var desverre enige der, selv du vet jo at en kan dra tyngre henger en 750kg med bare B så lenge alle krav er oppfylt.

disse reglene er jo inni helvette enkle så de burde så absolutt begynne å bli forståbare nå

Finken
09-19-2007, 22:46
Bare og ta hele regla med engang, da slepper dere og tenke på detta. Bare og kjøre da. og få be ce de på førerkortet er det smarteste jeg noen gang har gjort tror jeg, har gjort mye dumt. he he

HardKåre
09-20-2007, 09:14
Konklusjon for sertifikat klasse B:
Som du for lenge siden har skjønt så er dette nesten ikke til å skjønne, så dersom du vet at du har bruk for og skal bruke tilhenger fremover, eller du har en bil som er for lett i forhold til hengeren, så er et godt råd å utvide sertifikatet til BE. Dette er en enkel praktisk prøve hos biltilsynet som alle klarer. Ta kontakt med en kjøreskole der du må ha en time eller to, og der du også må låne bil til prøven.
Dette med enkel praktisk prøve er vel endret er det ikke? Nå er det jo krav om fullt lastsikringskurs og minimum ant. kjøretiomer for å få BE, (correct me if I'm wrong...)

Men må du låne bil, kan du ikke bruke egen? Må kontrollanten ha sine egne pedaler for å tørre å være med på tur? Veit at det ofte er praktisk å låne henger hos skolen, da hengeren må være tyngre enn bilen for å få kjøre opp.

Ante
09-20-2007, 23:51
Det er påkrevd et lastsikrings kurs og 2 kjøretimer.
Man kan bruke egen bil og henger, men biltilsynet setter krav til størrelse og vekt på henger og vekt på last

FrolandPirates
09-22-2007, 18:16
det skønner jeg da for vi var desverre enige der, selv du vet jo at en kan dra tyngre henger en 750kg med bare B så lenge alle krav er oppfylt.

disse reglene er jo inni helvette enkle så de burde så absolutt begynne å bli forståbare nå

nei det kan du nok ikke:D for regelen om at en henger maks kan veie 750kg opphever andre lover fordi den er streengest. dn strengeste regelen opphever alltid de andre! samme faen

Ante
09-22-2007, 18:45
nei det kan du nok ikke:D for regelen om at en henger maks kan veie 750kg opphever andre lover fordi den er streengest. dn strengeste regelen opphever alltid de andre! samme faen

Mener du at man ikke kan dra en henger tyngere enn 750 kg med B

knixen
09-22-2007, 19:20
Mener du at man ikke kan dra en henger tyngere enn 750 kg med B

Som det sikkert har vært nevnt før så kan du dra en henger med totalvekt som er lavere enn egenvekta på bilen. Så lenge de to ikke overstiger 3500kg.

Vier
09-22-2007, 19:55
Jeg skjønner ikke hvordan dere kan være uenige. Dette står VELDIG enkelt forklart på vegvesenets egne sider for førerkort

http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=Page&cid=1162372675068&pagename=vegvesen%2FPage%2FSVVsubSideInnholdMal

Ante
09-22-2007, 20:08
Ja, det er "campingvogn regelen" som gjelder.
Bil 3500 + 750 kg. ---4250 kg.
Vogntog inntil 3500 så lenge bilen har lov å trekke hengeren + at tillatt tot. vekt på henger ikke overskrider bilen egenvekt

EvoMan
09-23-2007, 22:18

du tar SÅ feil..

Tom K
09-24-2007, 07:39
Nå kan vi kanskje legge denne død??

§ 3-5. Førerett i klasse B

Førerett i klasse B gjelder for:

1. Motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel og tohjuls moped.
4. Tre- eller firehjuls motorsykkel.
5. Klasse M kode 147.

I tillegg gjelder føreretten for kjøring i Norge:

1. Beltebil med eller uten tilhengerslede.
2. Klasse M kode 146.
3. Tilhenger til tre- eller firehjuls motorsykkel med slagvolum over 125 cm3 , når tillatt totalvekt for tilhengeren er høyst 750 kg. Trekkvognen må være godkjent for å trekke tilhenger og tillatt tilhengervekt må være påført vognkortet.
0 Endret ved forskrifter 12 mai 2004 nr. 740, 5 nov 2004 nr. 1448 (i kraft 1 jan 2005), 31 mars 2006 nr. 395 (i kraft 1 juli 2006).

HardKåre
09-24-2007, 10:57
Som skogssamen skriver:
Du kan trekke 750kg UANSETT, selv om bilen din veier 3500kg. Dvs at vogntoget kan veie inntil 4225kg. DERSOM hengeren har tillattvekt på 751kg eller MER, kan ikke vogntoget veie mer enn 3500kg. Og hengeren kan ALDRI ha større tillatt totalvekt enn egenvekta på bilen uten at du tegner litt i førerkortet ditt.

Er ikke så vanskelig som mange vil ha det til, husk bare at det er TILLATT TOTALVEKT som gjelder når du har førerkort kl B, mens det er AKTUELL TOTALVEKT med BE... :eek: