PDA

View Full Version : Bak akslinger.

Oddimann
09-24-2007, 07:05
Ett kjapt spørsmål.
Nå når jeg skal ha den første K-5en som delebil,så tenkte jeg på den bak akslingen som er der,14 boltet.
På den siste som jeg kjøpte,så er det 12 boltet (Orginalt?) Men hvis jeg skal skifte fra 12 til 14 boltet aksling,må jeg skifte noe mer fra drivlinjene da? Tenkte på mellomakslinger feks. og dette med utveksling og splines ol.

Chevy-Sheriff
09-24-2007, 07:51
14 boltern er litt større, så det er mulig du må korte mellomakselen.
Er bilen hevet (fjørheving) går det greit.
Jeg mener Yoken på pinion er større på 14B, men da kjøæper du bare overgangskryss.

Oddimann
09-24-2007, 18:10
14 boltern er litt større, så det er mulig du må korte mellomakselen.
Er bilen hevet (fjørheving) går det greit.
Jeg mener Yoken på pinion er større på 14B, men da kjøæper du bare overgangskryss.
Takker for infoen du.:D Det frister jo ikke å begynne å kappe en helt ny mellomaksling akuratt,så .......

Chevysub
09-24-2007, 19:09
Mulig jeg har en mellomaksling liggende fra Pick-Upen, den er til en 14SF aksel. Har jo akselen også btw.

Sånn just in case asså :)

Chevy-Sheriff
09-24-2007, 21:10
Er det mellomakslinger på delebilen?
Hvis ja, er det forskjellige transferkasser på delebilen og bilen din ?

Oddimann
09-25-2007, 06:59
Den fremste mellomakslingen er ok,men den bakre er helt kaputt.Det er en 205 kasse i den delebilen,med dårlig simring.Men hvilken kasse jeg har i den "nye"skal jeg sjekke i dag.Det regner ikke i dag :eek::eek: Utrolig!!!!!! Så i dag er det litt sjekk av den nye K-5en,gitt om!!!!!!

Oddimann
09-25-2007, 15:10
Det var 203 kasse i bilen,men nå er det bare bakdrift på den,så da har jeg kansje et sånnt part time kit på kassa?

randknu
09-30-2007, 16:59
Da har du sikkert part time kit, men det part-time kittet er ikke akkurat det mest solide løsningen som finnes. Det gir somregel stor slark i drivlinja med påfølgende "BANG" når du skifter fra D til Revers og tilbake.

Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å få i 205'en hvis ikke så vil jeg ha den i min blazer :p

Chevy-Sheriff
10-01-2007, 12:22
Enig!

Skal du bruke enten 203 eller 205, er valget enkelt:

BRUK 205 !

Det er en stålkasse med drevoverføring til framhjulstrekket. (i 203 og 308/241 er det kjede)

Begge disse har 2:1 utv. i lavgear

Alt. er 208/241 hvis du ønsker lavere gearing. de har 2.6:1

Ultimate løsninger er selvsagt å bruke begge 203+205, med ett "doublerkit".

Les her : http://www.offroaddesign.com/catalog/doubler.htm

http://www.offroaddesign.com/catalog/images/GU4004-assembled.JPG

Oddimann
10-01-2007, 20:09
Joda,jeg har forstått at den 203 kassa er noe dritt i forhold til 205 og 208 kassene.Og det var jo en fet klump den der "doublerkitet".
Men saken er den at: Nå har jeg lagt ut 8400,- på ny mellomaksling til den 203 kassa,og hvis jeg skifter til 205,passer denne akslingen til 205en??
Det er også en lekkasje i 205 kassa + at den foten (adapteret) som ligger inntil gearkassa er knekt.Her er det forsøkt sveist,men gud fader for en sveis,den stoler jeg ikke på nei.Dette er helt nede på foten.Så det adapteret må skiftes.Er det noen som har en sånn fot??
Men jeg fikk ett tips fra deg sheriff om å heller kjøpe en subb dele bil som har 400 gear og 208 kasse.Jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å rase rundt i skog og mark,sorry,og da holder vel det kansje for meg??
Jeg vet at du Sheriff,var interesert i å bytte den 208 kassa di (som bare passa til en 400 gear) i 205 kassa som jeg har,:):)
Men nå har jo gearkassa mi gått til h###### og :(:(.Har den inne på verksted nå igjen.Den ville ikke opp i 3dje giret,men både 1,2 og reversen funka fint.Så jeg åpna bunnpanna på gearen,og fant fin "leire" og litt sånn spon vet du.Han har fått den andre 350 gearen min og for å se hva som kan brukes.off og off.

Chevy-Sheriff
10-01-2007, 21:22
208 holder i massevis.
Dem bruker dem på formula offroad biler....:)

Fordelen er at du får lavere lavgear.

Jada jeg har liggende en en 208 hvis du vil bytte, men jeg har ikke 400 kasse.....ikke enda hvertfall, før jeg får satt inn 4L80 i pickupen min.

Du vil nok trenge en ny travers også. 208 har annen type innfesting og trenger annen type travers.

Oddimann
10-01-2007, 21:59
Okey,da kan vi jo snakkes ved en senere anledning.Nå kommer jo jeg til å legge ut "en halv million" på ting og tang for å få kjøre faenskapet litt,og da har jeg det litt moro så lenge det varer.Jeg skal jo ikke kjøre så mye oppå Gallhøgpiggen,så 208/400 tenker jeg holder til meg.Leste om en som hadde 208 kasse i sin offroader (vet ikke hvilken på 3dje året,skog,fjell og alt det der)uten å merke noen problemer.Og så er den lettere å håndtere hvis den må demonteres/monteres.Så jeg kommer til å¨gå for det på sikt ja.
Takk for fin info Sheriff og Randknu.

randknu
10-04-2007, 09:19
Hvis du kjøper det doublerkittet trenger du ikke den foten som var sveist, da brukes foten til 203 kassa... itillegg blir denne kombinasjonen akkurat like lang (+-1/2") som en enkel 203, som betyr at du kan bruke den fine nye mellomakselen din. Ulempen er at du trenger en lenger fremre mellomaksel... og at 205 kassa di ikke har den rette splinesen i inntaket. Ellers er jo dollaren så billig for tida så det er jo bare å handle...

Oddimann
10-04-2007, 14:18
Joda,shoppe ja,hehe.Jeg har jo brukt en del dollar på Beistet mitt allerede,så må nok bremse litt ja.Jeg var og kikka inne autodb i går,og der var det mye billigt som man kan "snope" seg av og til:):)