PDA

View Full Version : Styrebrems noen spm

BerntS
09-25-2007, 08:01
Hvordan virker det :confused:

Tenker som så,
Hydraulisk håndbrekk bak, denne er ok.

Så tre "bremse ventiler" elektrisk styrte.
En på hvert rør til bremsene framme og en på det bak.

En bryter med tre posisjoner
I midtstilling alle ventiler åpne.
Bryter til høyre stenger ventil bak ok venstre hjul slik at all bremsekraft går til høyre hjul.
Motsatt til venstre.

Eller bør det virke motsatt slik at man først må trykke inn bremsen hardt for å bygge opp trykk for så å "låse" trykke inne med ventilen??
Da trenger eg kun to ventiler...en til hver framme...

Har manuell og er jo bare en gutt så det blir mangen ting på en gang :o

Men hvor får man fatt i slike "ventiler/solenoider" med skru kobling som går på 12v??

Linker??

Harald
09-25-2007, 08:06
Stagelock. Brukes på amcars for å holde bilen i ro når dekka skal varmes.
Spør Am-car gutta de hvet hvor dette finnes på lager
Mvh
Harald

Blesvik
09-25-2007, 08:55
I aller fleste tilfeller trenger du bare 2 ventiler.
En til hver side.
Hvis du ikke kan koble ut bakhjulstrekken trenger du kun 2 ventiler!
i 99% av gangene jeg bruker systemet bremser jeg begge hjul på en side.
Da stenger jeg ventilene på f.eks. venstre side før jeg tråkker på bremsen når jeg skal svinge til høyre.
Dvs bare høyre bremsene får bremseveske.
Jeg bruker Sam Biondo Line Locks ventiler.
Ventilene er greiest å bestille fra Summitracing.com og koster 40$ stk
http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1&part=SBR%2DLL&N=700+400303+115&autoview=sku (http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1&part=SBR%2DLL&N=700+400303+115&autoview=sku)
Men det finnes sikkert mange brukbare typer.

BerntS
09-25-2007, 09:57
Ok, men tror du det ville ha funket med løsningen å holde bremsen helt i bånn, så koble inn ventilen...
Holder de på trykket? må vel nesten det.

Litt usikker siden jeg ha manuel kasse...
Clutche bremse og gasse samtidigt...

Surfer på summit no :-)

Blesvik
09-25-2007, 10:35
Ok, men tror du det ville ha funket med løsningen å holde bremsen helt i bånn, så koble inn ventilen...
Holder de på trykket? må vel nesten det.

Vil funke svært dårlig.
Da kan du ikke posjonere bremsen som du vil samt at du må stoppe helt opp for å aktivere!
I praksis velger du ett lavt gir, aktiverer styrebremsen før svingen, og gasser samtidig med brems rundt svingen.
For å få enda mer kontroll kan du gjøre som når jeg kjørte manuell, montere ett bremsehåndtak fra trøsykkel på girstanga og koble wiren til forgasseren slik at du får håndgass.
Da har du full kontroll;)

BerntS
09-25-2007, 10:42
Jupp koffor gjøre det vanskeligt :-)

I tenke boksen her no ja :-) takk skal du ha Pål :-)

BerntS
09-25-2007, 10:56
Noen som har den utkoblingen av bakhjulstrekk tilsalgs?
Mente det var noen her inne som skulle selge en slik???

epa b loco
09-25-2007, 19:09
1/8 npt gjenger, samme som på arb, passer disse gjengene med noe europeisk bremsenippler? eller må man bestille det i samme slengen?? Er også interessert i å vite hvilken dimensjon som brukes på bremserør? Regner med at det er mange som skal bygge om til neste år, slik jeg har forstått det så blir det lov med styrebrems i promod neste år, blir det lov å koble ut 4wd også??

supersvein
09-25-2007, 21:30
1/8 npt gjenger, samme som på arb, passer disse gjengene med noe europeisk bremsenippler? eller må man bestille det i samme slengen?? Er også interessert i å vite hvilken dimensjon som brukes på bremserør? Regner med at det er mange som skal bygge om til neste år, slik jeg har forstått det så blir det lov med styrebrems i promod neste år, blir det lov å koble ut 4wd også??

Hva som kommer av regelendringer vet en egentlig aldri med sikkerhet før det blir publisert fra nbf/Tommy, selv om det som regel blir en del spekulasjoner.
Uansett blir jo dette tillatt i Eurotrial (i Norge) neste år (i Pro-mod seff).
Selv har jeg brukt 3/16" bremserør fra Biltema, veldig greit. Det som skulle være nødvendig av nipler får du for kronestykker hos Tess ;)

Irok
09-26-2007, 14:57
Med manuell kasse i bilen vil jeg anbefale å bruke spaker som i firer`n. Jeg monterte linelock ventiler på min men kommer til å bytte de ut. Litt trasi å bruke clutc brems og gass samtidigt...