PDA

View Full Version : Dieselpumpe 460.3

Rambalder
09-27-2007, 08:27
Hepp godtfolk!

Etter at jeg solgte dodgen og konverterte til GD300 gikk det ikke mange dager før krampa hadde tatt høyrebeinet(som var klistra i torpedoveggen/ gulvet-med gasspedalen i mellom)

Dette er jo en 1983 mod 300 lik mercemanns "gelenda" så turbo og manifolder fra en 123 serie 300TD er stappa nedi motorrommet.

etter å ha kranglet et par timer for å få opp baklokket på dieselpumpa fikk jeg endelig justert opp pumpa litt (etter å ha kasta de latterlige M6 flat-trekker skruene som holder baklokket)

bilen går jo nå dobbelt så bra som den gjorde(ikke sprekt fremdeles - men er kanskje litt bortskjemmt etter å ha kjørt 8'er med automat og 200hk+???), men er jo fremdeles laaaaaaaangt fra racerbil, eller nissan patrol/ mitsubishi pajero.....

Er det stor forskjell på gassrespons og akselerasjon på disse bilene med forskjellige dieselpumper??? - eller mer spesifikt - er det mye å hente på å bytte pumpe??? har 300TD pumpe liggende, men er jo endel oljesøl forbundet med å bytte ettersom oljefilterhus og all annen garnityr rundt må vekk for å utføre byttet....???

takknemlig for innspill!

Bortsett fra det er det glassfiberbredddere og snorkel rett rundt hjørnet - bare Ronny får frem bøtta med slippmiddel og tar avstøp av bilsidene:cool:

om ikke lenge er det vel oxo 30mm spacere på vogna med 5x5,5 boltsirkel og pinnebolter med hjulmuttre..... blir godt å slippe de jævla personbilskruene!

EKJ
09-28-2007, 20:12
Bytte pumpe????? næææ, men de er veldig vare på tennings tidspunktet, du kan kansje hente litt der, har ikke tall foran meg her, men mulig at det er en viss forkjell på suge og trykk opererte stjerne griser??? :rolleyes:

mercemann
10-05-2007, 12:44
Pumpa fra sugemotoren har bedre kapasitet en den fra turbomotoren. Juster den opp til den nesten overruser og gi etter med turbotrykk. Kan være lurt med en ic så du ikke moser moteren din.

Rambalder
10-09-2007, 08:31
Ser man det...... hadde aldri trodd at det sku være sånn....

har justert opp pumpa slik at bilen ryker littegrannn ved lavt turtall(opp til ca 1800rpm) og får da ca 0,5bar overtrykk ved 2000, ved 2500-2600 er den oppe i 0,8bar og der blir den til den tipper 3100rpm, da bikker'n over 1bar

Monterte den største av de to turboene jeg hadde til'n - en KKK dings, var større innsugsturbin på den enn Garret T3'n jeg hadde..... og wastegate justeringa var lettere å komme til...

burde kanskje bare hatt en Garret T25 og fått ladetrykket litt før????

skal nå prøve å justere opp litt mer når jeg får på snorkel på bilen..... sitter noe så jævlig knølete til den derre justeringsskrua så......

bilen føles sterk, men samtidig dau...-merker veldig godt at den er mer villig når ladetrykket stiger over 0,6bar...men da er man jo allerede oppe i 2200rpm....hvis det ikke blir mer respons ved å justere opp litt til, så trur jeg jaggu jeg bytter til mindre turbo....

takker for innspill EKJ og Mercemann!!!

mercemann
10-09-2007, 10:38
En mindre turbo vil absolutt gi deg raskere respons. Men du vil bli fri for turbo når turtallet øker. dvs motorvei.

Så det spørs hva du skal bruke bilen til.

Jeg har montert en t3/t4 hybrid på bilen min. Den kommer enda seinere, men da lader den 1,8 bar helt til turtalsperra. (ja vet det ikker er optimalt for offroad, men tror nok det kommer på en kompressor også....)

Rambalder
10-16-2007, 12:46
er jo primært en gatebil - er jo tross alt GD!!!!

men hadde jo vært litt arti å få den dugande i terrenget også - har bytta til 5,33 utvekslinger nå og det hjalp jo endel, men skulle absolutt hatt mer krutt opp til 3000rpm. sånn det er nå er brukbart effektregister fra 2600-3500rpm

justere opp mengde litt + evt justering av pumpe - hvis det ikke funker får en prøve T3 turboen evt noe mindre....

ingen av dere som tilfeldigvis har forsøkt både T3 og KKK turboen og vet hvem som egner seg best på lavt turtall??

valgte KKK'n ettersom den hadde fysiskt mindre eksosturbin(utvendig) og litt større innsugsturbin enn garret'

STT kit'et til nyere GD290 bruker en Garret M27 som minner mest om T25 turboen rent fysiskt....

Lundblad
10-17-2007, 10:16
er jo primært en gatebil - er jo tross alt GD!!!!

men hadde jo vært litt arti å få den dugande i terrenget også - har bytta til 5,33 utvekslinger nå og det hjalp jo endel, men skulle absolutt hatt mer krutt opp til 3000rpm. sånn det er nå er brukbart effektregister fra 2600-3500rpm

justere opp mengde litt + evt justering av pumpe - hvis det ikke funker får en prøve T3 turboen evt noe mindre....

ingen av dere som tilfeldigvis har forsøkt både T3 og KKK turboen og vet hvem som egner seg best på lavt turtall??

valgte KKK'n ettersom den hadde fysiskt mindre eksosturbin(utvendig) og litt større innsugsturbin enn garret'

STT kit'et til nyere GD290 bruker en Garret M27 som minner mest om T25 turboen rent fysiskt....

GD.. Gatebil??
Hva faen? Sperrer er ikke til pynt!Thefinger

Rambalder
10-18-2007, 14:42
GD.. Gatebil??
Hva faen? Sperrer er ikke til pynt!Thefinger

Er ikke sperrer på GD er obligatorisk for å komme frem i det heletatt:o:o????

Det var dieseldyrenes gange i stjernegrisens organisme og dens evne til å reagere med pustemaskin jeg var interessert i å lære noe om/ dra nytte av ekspertisen på forumet her for... ikke hvorvidt om GD egner seg eller ikke til Geländeferdsel - det er jo ikke lov iht norsk lov og føringslinjer for ferdsel i utmark....

Har nå skrudd opp pumpa litt mer, men da begynnte bilen å ruse seg opp i 2500-3000 rpm på tomgang, og reagerer ikke lenger på tomgangskruen....

effekten økte jo litt under 3000rpm, men mest merkbart over 3000 og opp til 4500

ikke der jeg ønsker mest futt - men veeeeeldig fint å ha når man pisker avgårde i hastigheter man bare har lov til på noen motorveier.....

det sitter to justeringsskruer til bak baklokket(lenger oppe) - noen som vet hva slags funksjon disse har??? - er det mulig å få ned tomgangen litt med disse???

Mercemann har jo nevnt at den originale turbo-pumpa ikke klarer å levere samme mengde som sugepumpa.... hva blir forskjellen på lavt turtall?? kan den pumpa egne seg bedre til min type offroad( sorry) mente gatebruk???

dvs gjerne litt mer trykk litt tidligere, mer diesel tidligere???

Kanskje bare bytte ut motoren med en 6'er som er litt mer futt i???

tenke-tenke-tenke...... er selvfølgelig takknemlig for alle svar, og takker for alle svar som har kommet allerede!

mercemann
10-18-2007, 14:53
Er ikke sperrer på GD er obligatorisk for å komme frem i det heletatt:o:o????

Det var dieseldyrenes gange i stjernegrisens organisme og dens evne til å reagere med pustemaskin jeg var interessert i å lære noe om/ dra nytte av ekspertisen på forumet her for... ikke hvorvidt om GD egner seg eller ikke til Geländeferdsel - det er jo ikke lov iht norsk lov og føringslinjer for ferdsel i utmark....

Har nå skrudd opp pumpa litt mer, men da begynnte bilen å ruse seg opp i 2500-3000 rpm på tomgang, og reagerer ikke lenger på tomgangskruen....
Det betyr at du har skrudd litt for langt. Det du da har opplevd er overrusing. Juster litt tilbake å sett på en mindre turbo.

Monter i tilegg vann/metanolinsprut så skal du se at du får effekten på rett plass.

effekten økte jo litt under 3000rpm, men mest merkbart over 3000 og opp til 4500

ikke der jeg ønsker mest futt - men veeeeeldig fint å ha når man pisker avgårde i hastigheter man bare har lov til på noen motorveier.....

det sitter to justeringsskruer til bak baklokket(lenger oppe) - noen som vet hva slags funksjon disse har??? - er det mulig å få ned tomgangen litt med disse???
Du får ikke ned tomgangen på disse skruene

Mercemann har jo nevnt at den originale turbo-pumpa ikke klarer å levere samme mengde som sugepumpa.... hva blir forskjellen på lavt turtall?? kan den pumpa egne seg bedre til min type offroad( sorry) mente gatebruk???
Turbopumpa leverer mindre diesel enn sugepumpa også ved lavt turtall. Du trenger mere trykk tidligere=mindre turbo eventuelt kompressor.

dvs gjerne litt mer trykk litt tidligere, mer diesel tidligere???

Kanskje bare bytte ut motoren med en 6'er som er litt mer futt i???

tenke-tenke-tenke...... er selvfølgelig takknemlig for alle svar, og takker for alle svar som har kommet allerede!

Mattis

Rambalder
10-22-2007, 10:28
Mattis

Hmmmmmmrmf!!!

Har begynnt å skjønne hvordan denne dingsen fungerer nå......

Tror jeg har forstått åssen dieselpumpa fungerer nå (merk - tror)

justeringsskruene fra toppen av pumpa og nedover er som følger:

tomgang - anslag/ mengde tomgang - regulator - mengdeskrue

fikk mye bedre respons ila fredagen og slik gjorde jeg det:

1. - justerte hovedmengden( nederste skrue) til det motoren overruser, skrudde den deretter inn igjen 3/4 runde ( etter mye finjustering mellom tomgangsmengde/ anslagsskruen og mengdeskruen for å finne punktet der motoren både gikk på tomgang, har retardasjon når du slipper gassen igjen, og klarte dra seg selv uten å kveles ved tomgang - dette er også høyeste setting man kan ha på mengdeskruen og tomgangsmengde - i denne posisjonen har ikke tomgangsskruen stort meer den skulle sagt - den står justert så langt inn at tomgangsmengde/ anslags skruen sørger for tomgang på ca750 rpm.

2. justerte så opp regulatoren ( nr 3 fra toppen) innover til det tomgangen begynner å ruse seg opp igjen til ca 2000rpm ( ca 1/2 runde)

3. justerte ned tomgangsmengden litt for å komme ned til ca 1000rpm og unngå overrusing etter gasspådrag

4. justerte så regulatoren ned til tomgang på ca 700rpm

5. opp igjen på tomgangsmengde slik at bilen ikke kveles så lett (800 rpm)

6. justere tomgangsskruen til 850rpm slik at den går på tomgang selv om motoren kun har 40-50grader driftstemp.

resultatet etter justering slik jeg ønsker å ha bilen??????

-motoren er mye kvikkere fra bunn og opp til 3500

-ladetrykket ved 2000rpm er nå oppe i 0,7bar med samme store turbo

- motoren bygger turbotrykk og trekker fint helt fra13-1400rpm uten nevneverdig svartrøyk.

- motoren mister effekt over 3000rpm sammenliknet med å ligge på grensa til overrus og nedjustert tomgangsmengde, men får merkbart bedre kjørbarhet og effekt fra 1500-3000. mister derfor noe av seigdraget i motbakker i høy hastighet - sakker ned fra 3000 til ca 2600 i lange oppover bakker på 5.gear (ender opp i ca 80km/t fra ca 100km/t)

for terrengkjøringen og småkjøring i elverumsområdet er dette en setting som passer brukbart for meg, og ofrer gjerne toppfart og maks effekt( selv om jeg gjerne skulle hatt begge deler)

skal vurdere å prøve T3 turboen og eventuellt en T25 el liknende for å få ladetrykk raskere fra bunn av....

takker for all hjelp og innspill fra spes Mercemann her!

alle yttligere innspill/ rettelser av feil osv mottas med takk - har justert på gefühl og ikke brukt noen form for testutstyr - skal prøve å sjekke tenningspunktet - mulig det burde vært justert anderledes mtp turbo???

i så tilfelle kunne jeg gjort en ny runde og sett om det hadde vært mulig å hente ut litt mer...

har litt inntrykk av at pumpa har litt lite reguleringsområde og trenger saftig ombygging skal den fungere på både høyt og lavt turtall......