PDA

View Full Version : Forslag ang. teknisk reglement Light Truck 2008?

Vier
09-30-2007, 19:12
Sesongen er slutt og mange skal bygge (eller bygge om) i løpet av vinteren.
Kan ikke vi som har tanker rundt Light Truck komme med forslag for 2008 her?

Jeg synes at det burde vært naturlig å kopiere regelverket til Modifisert, men med lang akselavstand. Dette er store og tunge biler, og det hadde vært en stor fordel å fått ned vekten. Modifisert-regelverket er mye friere på karosseri enn Light Truck, og jeg for min del kunne sikkert fjernet minst 100 kg i tillegg til å få en mye mer oversiktelig bil.

Rukus
09-30-2007, 19:42
Regelverke e vel ikje så ille sånn som det er nå, men jeg synes de kunne tillatt dobble transfer...
Men i følge visse personer så blir det vel mest sannsynlig tillatt...:cool:

Blesvik
10-01-2007, 09:40
Jeg syntes det burde vært åpnet for Orbitrolstyring i denne klassen!

Mad Max
10-01-2007, 10:06
Jeg syntes det burde vært åpnet for Orbitrolstyring i denne klassen!

Jepp, et meget godt forslag...

Chevy-Sheriff
10-01-2007, 13:13
Skal vi kopiere regelverket for Modified, må vi være klar over litt OMBYGGING av bilen i forhold til nåværende regelverk:
Endringene vi må gjøre for å holde regelverket er uthevet med rød skrift :

--------------------------------------------------------------------------

3.2 Drivstoffsystem
Drivstofftank tillates ikke plassert i førerrommet. Bensinrør skal være heldragne, klamret og godt beskyttet mot skader. Tanklokket skal være tett og det skal være montert enveisventil på utluftingen. Eventuelle reservekanner skal fjernes.

3.5 Elektrisk anlegg
Batteriet skal være sikkert fastmontert og ha væsketett lokk, tørrbatteri trenger kun beskyttelse over polene. Tørrbatteri tillates montert i førerrom. El. kabler skal være beskyttet og godt klamret. Innvendig hovedstrømbryter skal finnes og være montert slik at den kan nås av fører, sittende fastspent i beltet. Det anbefales også en utvendig strømbryter bak på kjøretøyet, merket med blå trekant med innvendig rødt lyn.

--------------------------------------------------------------------------

Ikke mye ombygging egentlig, og medfører ingen store kostnader for eksisterende Light Truck biler.

Jeg støtter Viers forslag om dette.

Ved å bruke Modified regelverket åpner det for andre ombyggingsmuligheter.

Jeg legger ut mulighetene vi da kan få her:

2.1 Dekk
Mønsterskjæring tillates

3.1 Motor
Motortype er fri

3.6 Kraftoverføring
For- og bakaksel skal tilsvare opprinnelig konstruksjon, differensialsperrer tillates benyttet i begge aksler. Automatkasse skal ha fungerende startsperre. Ellers valgfritt.
Bevisst utkobling av firehjulsdrift tillates ikke under konkurranse.

Sheriff kommentar: Dette åpner for å benytte dobble gearkasser

5.1 Styreinnretning
Kjøretøyet skal styres ved mekanisk overføring fra ratt plassert foran føreren, være vel dimensjonert og gi sikker styring av kjøretøyet.
Firehjuls- eller midjestyring tillates ikke benyttet under konkurranse, ellers valgfritt.

Sheriff kommentar: Dette åpner for å benytte orbitrol styring

extremetoy
10-01-2007, 13:17
5.1 Styreinnretning
Kjøretøyet skal styres ved mekanisk overføring fra ratt plassert foran føreren, være vel dimensjonert og gi sikker styring av kjøretøyet.
Firehjuls- eller midjestyring tillates ikke benyttet under konkurranse, ellers valgfritt.

Sheriff kommentar: Dette åpner for å benytte orbitrol styringOrbitol er vel ikke mekanisk overfring? er ikke tillat med orbitol i modified.

Berge-Olsen
10-01-2007, 13:22
Jeg stemmer ikke for å endre regelverket til en kopi av Modified.
Litt av sjarmen med Light Truck er jo nettopp at bilene ser ut som "vanlige" biler, ikke noe som er modifisert til det ugjenkjennelige.

Chevy-Sheriff
10-01-2007, 13:51
Orbitol er vel ikke mekanisk overfring? er ikke tillat med orbitol i modified.

Det trodde jeg.....:o

Okey, skal det tillates, må det kanskje sakses fra pro-mod....?

extremetoy
10-01-2007, 13:53
Det trodde jeg.....:o

Okey, skal det tillates, må det kanskje sakses fra pro-mod....?Ja der er det tillat..

Linda
10-01-2007, 13:56
Dersom regelendring fører til at flere kommer til å kjøre i klassen, er jeg for forslaget til Vier! Jo flere jo bedre!
Men, jeg håper det ikke blir endringer som koster "skjorta" å gjennomføre. Light Truck bør fremdeles være en rimelig klasse å delta i for nybegynnere så vel som "veteraner".:o

Chevy-Sheriff
10-01-2007, 13:59
Jeg stemmer ikke for å endre regelverket til en kopi av Modified.
Litt av sjarmen med Light Truck er jo nettopp at bilene ser ut som "vanlige" biler, ikke noe som er modifisert til det ugjenkjennelige.

Sakset fra Modified:
Forskjellene fra dagens LT er merket rødt:

Karosseriet skal ha umiddelbar gjenkjenningsverdi og være sikkert festet til chassiset.
Over midjehøyde (nedkant av vinduer) tillates fri modifisering av karosseriet.
Bakdør/baklem og sidedører tillates fjernet.
Inntil 10 cm av karosseriet rundt hele hjulbuen og inntil 10 cm av kanalene (nedre del av karosseriside) kan fjernes. Modifiseringen begrenses likevel til gulvets originale høyde.
Karosserideler kan erstattes med tilsvarende deler produsert i stål, aluminium eller glassfiber.
Deksel over motorrom (panser) skal finnes. Eventuelt luftinntak over panser skal være skjermet mot fører. Eventuelle ruter skal være av laminert glass eller polycarbonat/lexan.
Lastebil tillates med uoriginalt lasteplan dersom dette har en lengde som minst tilsvarer avstanden fra førerhuset til kjøretøyets absolutt bakerste punkt. Det kreves samtidig at lasteplanet i sin fulle lengde har minst samme bredde som førerhuset.

6.3 Gulv
Originalt gulv tillates fjernet, men skal i førerrommet erstattes med en heldekkende gulvplate av min. 2 mm. aluminium eller 1 mm. stål.

Jeg tror ikke disse endringene vil få bilene til å se "ugjenkjennelig" ut.

jan terje
10-01-2007, 15:55
Jeg er enig med det meste her, men mener att dører og tak skal beholdes på karosseriet.
Ellers ser jeg for meg att noen flytter setene inn mot midten av bilen og kommer med ett lite bur midt inne i bilen. Det store karosseriet skal være ett av "hinderne" i klassen.
Er bilen levert som kabriolet med løs vindusramme kan det selvsagt demonteres.

hoel-in-one
10-01-2007, 16:44
Enig med Berge-Olsen, man kan faktisk gjøre ganske mange endringer og bilen ser allikevel ut som den skal.
Doble transferkasser ble en gang forbudt, men ikke sammenkoblet og etterhverandre som de feks er på Runneren, der går det under utveksling, og det er fritt. De forbudte doble kassene er feks to Suzuki kasser i serie hvor du kan koble ut driften på bakaksel eller framaksel uavhengig av hverandre.
Orbitrolstyring er ingen hindring i mine øyne, sparer en del slit på 44" hjul.
Hoveststømsbryter bør det være, fuelcell kan monteres og batteriet bør kunne flyttet til mer egnet sted - påbudt med gelè batteri.
Men ikke - portalaksler og store endringer, da faller klassen ut av seg selv. Jeg synes også det er helt greit med motoralternativene som er nå, det sparer i byggekostnader. Andre aksler av samme karakter som de orignale kan benyttes, mens sporvidden skal ikke økes betraktlig.. feks...
At karosserideler kan byttes ut med lettere materiale er et pluss, det kan jo bare tilføyes i regelverket, samme med gulv. Mange råtne gulv i gamle HiLuxer !!

Rukus
10-01-2007, 17:45
Ja. det med dobble transfer burde være satt opp slik at man ikke kan koble ut f.eks bak aksel å slikt....men likt som Hoel har på runnern å jeg har på min Lux.

Chevy-Sheriff
10-01-2007, 20:31
Flott å se så mange engasjerer seg i Light Truck :):):)

Skal vi forandre noe på regelverket, er det greit vi enes her, og får ett forslag på plass så raskt som mulig.

Siden denne klassen bare kjøres i norge, har vi store muligheter for å forme den slik vi vil. Vi trenger ikke ta hensyn til Euro-regeleverk for samme klasse, f.eks.

Jeg håper ALLE som kjører og vil kjøre og bygge i denne klassen uttaler seg her.

For de som holder på å bygge, er det greit å få på plass ev endringer så raskt som mulig.

Chevy-Sheriff
10-01-2007, 21:07
Jeg satt med en formening om at dobble gearkasser var dobble....enten de var etter hverandre eller koplet sammen.....?

Dette er grunnen til at jeg ikke har spart opp cash til Offroad-designs "doubler-kit".
Dette oppsettet kopler sammen NP203 og NP205 transferkasser til en 4:1 utveksling.

Medfører dette riktighet, sier det hvor difust regelverket er.

Vel, nok om det.....jeg håper det uansett blir lov, om det så ikke er allerede...:)

Karosseri:

Dette er LIGHT TRUCK klassen. Bilene SKAL være store.
Noe innsmaling av karosseriet og forminsking av akselavtand (260cm) ser jeg på som uaktuellt.

Det er nå lov å fjerne baklem på biler med lasteplan.
Det å fjerne sidedørene ser jeg ikke på som noe annet fortrinn, enn det å slippe å rette dem opp etter hver konkuranse.
Og jeg skjønner argumetasjon, om at dette tar bort noe av bilens profil.

Det å kunne fjerne gulvet, og erstatte det med plate, har ett kosnadsreduserende og sikkerhetsmessig aspekt.
Ikke bare gamle lux'er som har dårlige gulv.....mang en gammal Cheva har den samme syken....;)
Orginale deler er dyrt, og det er i mine øyne tullete å koste på en trailbil en haug dyre orginaldeler, som det skal sveises i med en gang.
Kan man få lov å bytte gulvet til vanlig stålpate, vil dette gi en mye bedre sikkerhet for innfesting av buret.

3.6 Kraftoverføring
For- og bakaksel skal tilsvare opprinnelig konstruksjon

Med denne endringen, vil det være lov å bytte aksler.

Hvorfor ikke ? Det skal vel ikke være nødvendig å bytte stikkaksler og kryss hele tiden? Artig å kunne kjøre litt konkuranse innimellom også....;)

ORBITROL:

Jeg personlig ønsker dette som lovlig i klassen. Stor bil krever store hjul. Mulig 44" er overkill - but hell - crossbonedcrossbonedcrossboned

...hehe...seriøst: Håper dette blir lov. Vet ikke om jeg bygger om hvis det gjør det, mulig jeg bare satser på RAM-assist - hjelpehydralikk på paralell-staget drevet av bilens servo-styring

Mad Max
10-02-2007, 06:16
ORBITROL:

Jeg personlig ønsker dette som lovlig i klassen. Stor bil krever store hjul. Mulig 44" er overkill - but hell - crossbonedcrossbonedcrossboned

...hehe...seriøst: Håper dette blir lov.

Da kan jo jeg kjøre med god sammvitighet...:rolleyes:Thefinger;)

jan terje
10-02-2007, 06:44
Når det gjelder bruk av uorginale akslinger bør det tilates, selv om sporvidde endres. (ikke portal om ikke det er orginalt)
Om ikke blir det nærmest umulig å definere hva som er orginal aksling.
Kan man kjøpe fritt forsterkede deler?
Er fx. en slik aksling Hoel har kjørt med orginal når denhar Dana 44 ytterender, eller er den forsterket?

Heving kan like godt være fritt, det er jo ingen fordel å ha extrem høy bil likevel.

Karosseri reglene bør utvendig forbli som de er, om gulv er uorginalt har da intet å bety for fremkommeligheten.

Når det gjelder sikkerhet bør det fra neste år kreves att bur går i rammen.

Mad Max
10-02-2007, 06:47
.

Når det gjelder sikkerhet bør det fra neste år kreves att bur går i rammen.

På ny bygg ja...

jan terje
10-02-2007, 06:50
Er bur festet i gulv, går det fint å sette ett rør fra ramme til forsterkningsplaten i gulvet.
Men selvsagt vil vel ett slikt krav ikke ha tilbakevirkende kraft vil jeg tro.

Berge-Olsen
10-02-2007, 07:25
Alt som har med sikkerhet (fuelcell, gelebatteri, hoveststømsbryter osv) er jeg generellt for alt som kan høyne den så lenge vi bruker fornuft og har i bakhodet at det ikke er Formel 1 vi kjører :)

Når det gjelder karosseriet synest jeg ikke vi skal kunne kappe taket og skal det byttes ut karoserideler må disse være identiske i form (ikke tilsvarende) men materialvalg skal kunne være fritt. Mulig det kun bør gjelde skjermer/panser?

Tar jeg en titt ut vinduet er jeg også enig i at dører kun står i veien crossboned

Bronx
10-02-2007, 12:20
Har også kunne tenkt meg orbitrol og muligheten for halvdører eller rørdør.

hoel-in-one
10-02-2007, 14:44
Enig med dører i halv eller rør, jeg har knekt begge dørene på Runneren og det er litt kjedelig.. den nye bilen blir litt fin den òg, og da er det møkkajobb å rette dører etter hvert løp. Ja, det skal være en løpsbil, men blir det seende ut som dritt så er det ikke så interessant å se på.
Buret må vel ikke fast i ramma, er karosseriet helt og i orden er det overkill. Det blir et He.... å skifte karosseri og det koster ei krone å lage nytt bur også.
Hvordan er regelverket med utvendig bur i tillegg til innvendig bur ? Utvendig bur må nødvendigvis festes i ramma via stigbøyler og fangere.

Sven Arne
10-02-2007, 20:28
Er bur festet i gulv, går det fint å sette ett rør fra ramme til forsterkningsplaten i gulvet.
Men selvsagt vil vel ett slikt krav ikke ha tilbakevirkende kraft vil jeg tro.

Sikkerhetskrav er vel sikkerhetskrav.....Slike ting må jo gjelde for alle biler som deltar, ellers kan man jo ta en bil som ble brukt til biltrial fra før regelen om 6-punktsbur kom og kjøre med den.....

Sven Arne

jan terje
10-15-2007, 16:05
Jeg synes denne ordlyden fra Modifisert bør inn i Light Truck:

For- og bakaksel skal tilsvare opprinnelig konstruksjon.

I dag står det intet.

Rukus
10-18-2007, 15:36
Hva med å tillate å flytte radiator f.eks bak?

Chevy-Sheriff
10-19-2007, 10:41
Jeg synes denne ordlyden fra Modifisert bør inn i Light Truck:

For- og bakaksel skal tilsvare opprinnelig konstruksjon.

I dag står det intet.

Det står intet fordi det ikke er lov å bytte aksler til annet "merke".

Med den foreslåtte teksten, kan du sette F.eks Sugge aksler på en hilux eller Dana60 på en Patrol.

Jeg har ingen motforstillinger mot å få denne teksten inn.

jan terje
10-19-2007, 10:45
Ja det er det jeg mener.

jan terje
10-21-2007, 20:09
Når kan en vente endelig regeltekst?

Rukus
10-22-2007, 06:48
Ingen som er for å kunne flytte radiator?

Rukus
10-22-2007, 09:43
Så litt i den andre tråden om regler i LT klasse....vil jeg kunne bygge flat bed kit på min bil å fortsatt kunne stille i LT klassen? Ble litt usikker...

Legger ved noen bilder:

http://i36.photobucket.com/albums/e48/k2tusen/flatbed_truckside01_lg.jpg

http://i36.photobucket.com/albums/e48/k2tusen/flatbed_trucktop01_lg.jpg

http://i36.photobucket.com/albums/e48/k2tusen/flatbedkit_shop1_lg.jpg

jan terje
10-22-2007, 10:12
Det kan du.

Vier
10-22-2007, 10:13
Så litt i den andre tråden om regler i LT klasse....vil jeg kunne bygge flat bed kit på min bil å fortsatt kunne stille i LT klassen? Ble litt usikker...

Lastebil tillates med uoriginalt lasteplan dersom dette har en lengde som minst tilsvarer avstanden fra førerhuset til kjøretøyets absolutt bakerste punkt. Det kreves samtidig at lasteplanet i sin fulle lengde har minst samme bredde som førerhuset.

Så lenge planet er langt nok og like bredt som førerhuset, så kan du bygge som du vil.

jan terje
10-22-2007, 10:36
Men kan man korte rammen inn til fjærfeste når man har uorginal plan? Slik som på den gule det er bilde av her?
Det gjør jo mange påbyggere.

Chevy-Sheriff
10-22-2007, 11:12
Slik jeg leser reglene kan man IKKE korte rammen.

Man kan fjerne støtfanger.

Bygges uorginalt plan, må dette være i bilens (hyttas) bredde og hele rammens lengde.

Slik som bildet over viser, må "skjermene" være en del av planet, og det ser ut til at planet er litt for smalt.
I tillegg skråner de inn før plant slutter.

jan terje
10-22-2007, 11:21
Men begge har kortet rammen inn til fjærfestet.
Men du tolker det likt som meg. Og da må det være riktigThefinger

Rukus
10-22-2007, 11:49
Så da kan man ikke bygge et slikt flat bed kit som på bildet over? hmm....litt 4kantete regler da...men men, regler er vel regler.

jan terje
10-22-2007, 12:04
Så da kan man ikke bygge et slikt flat bed kit som på bildet over? hmm....litt 4kantete regler da...men men, regler er vel regler.

Det er jeg langt på vei enig i. Så lenge det er tillatt med uorginal plan, bør også endring fra rammens bak kant til fjærfeste tillates.
Om en bruker min Toyota 45 som eksempel, så er faktisk mange kappet slik av påbyggere i fx. Danmark.
Men egentlig ett fett for meg. Men vi skal bygge opp Arctics HiLux til klassen nå, og om det også blir endringer på dette bør det komme fort slik att jeg eller andre ikke bygger planet lengre enn nødvendig.

Chevy-Sheriff
10-22-2007, 12:06

JO, les hva vi sier:

Du KAN bygge flatbed, men BREDDEN MÅ ha samme bredde som HYTTA, og SAMME LENGDE som ramma.
Og du kan IKKE kappe ramma.

Men AKKURAT LIKT som bildet over, kan du IKKE bygge. Planet må være lengere og bredere.

Mulig reglene er 4kanta, men forandres de mye mer karosserimessig, er vi jo likt som Modified....

Light Truck er for STORE biler, ikke passe store biler som er lagd ennå mindre.....

Rukus
10-22-2007, 13:36
Jaja, har kutta av 15 cm av ramma mi æi...så da e d jo før seint....
LT for store biler...vil ikke si en Hilux er sååå stor da Thefinger :p
Bare du som har en forvokst Chevy på 44" hjul :eek: hehe

Chevy-Sheriff
10-22-2007, 13:53
Jaja, har kutta av 15 cm av ramma mi æi...så da e d jo før seint....
LT for store biler...vil ikke si en Hilux er sååå stor da Thefinger :p
Bare du som har en forvokst Chevy på 44" hjul :eek: hehe

Hehe....:).....lager du planet like langt som ramma var, er det ingen som rynker på nesa over de 15cm....

hjallis
10-24-2007, 18:26
det er jo også mulig å lage seg en kassse i tre eller noe annet som har samme mål som orginal planet og montere det kun til nc rundene.

jan terje
11-15-2007, 09:04
Med ny mann ved roret spør jeg for sikkerhets skyld igjen:

Blir/er det lov å skifte til andre akslinger i klassen (ikke portal)?

Det står intet og derfor har man tolket det likt som i Standard.
Ønskelig (for ossThefinger )er att det står likt som i Modifisert.

jan terje
11-16-2007, 08:36
Bump

Arne
11-16-2007, 15:17
Bump

Har ikke sett på dette ennå, hodet er fullt av karosseri i ProMod.
Light Truck klassen ble opprinnelig laget for registerte biler, men den tid er vel forbi.

Ettersom vi nærmest er alene om å ha denne klassen, er det ikke annet enn ønsker fra førere og arrangører som må hensyntas.

Jeg har et radikalt endringsforslag på PCn, men tør ikke slippe dette før jeg her brukt tid på det. Dette går i retning av Big Modified Trucks:)

jan terje
11-16-2007, 15:19
DET GLEDER VI OSS TIL!!!!!!

f**ns Caps Lock:o