PDA

View Full Version : Orbitrolstyring

Mats Erik
10-01-2007, 21:32
Orbitrolstyring... Noken som kan fortelle meg ka da er?? Leste innpå ein Ligth truck tråd... har aldri hørt om da før:rolleyes:

Holten
10-01-2007, 22:12
Orbitrol styring er rett og slett hydralisk styring! Du har en sylinder som festes på akslingen, og så går det slanger i fra den, og opp til hydralikk sentralen. Så går det slanger derifra igjen og ned til servo-pumpa som lager trykket.

tror jeg

Rett meg om jeg tar feil! :rolleyes:

Arne
10-01-2007, 22:46
Orbitrolstyring... Noken som kan fortelle meg ka da er?? Leste innpå ein Ligth truck tråd... har aldri hørt om da før:rolleyes:

http://www.fourwheeler.com/techarticles/suspension/129_0611_hydraulic_steering_tech/index.html

Her finner du det greit forklart, riktignok på engelsk.............

Kaare
11-06-2007, 08:12
Fordeler/ulemper?

knixen
11-06-2007, 09:58
Ulovlig langs veien...

Bergum
11-06-2007, 10:04
Er det en fordel eller ulempe det?
At det er ulovlig langs veien?

Amund
11-06-2007, 10:37
Har kjørt traktor, dumper, hjullaster og skogsmaskin langs veien med hydraulisk styring jeg, det var lov det. Tar jeg ikke feil er det samme styring på JCB fasttrac også, den gjør vel 60-70 km/t... er ingen regel som sier dette ikke er lov, men vil vel tro biltilsynet ser litt rart på deg om du prøver å få det godkjent på en toyota :)

FSJFrank
11-06-2007, 10:47
Ikke hvis du registrerer Toyotan som traktor Thefinger

Kaare
11-06-2007, 20:51
...ulempene er altså at Toyotaer må registreres som traktorer og at de må strupes på max 70 km/t :confused:
Men dette er da bare fordeler?! Hva med Nissan?

Holten
11-06-2007, 21:05
Ulempe: Går hull på en slange, du mister styringa, KRASJ, BANG, BOFF Thefinger "Catch my drift?"

hehe, litt engelsk/norsk på det være..:p

Kaare
11-06-2007, 21:13
Endelig ett vettugt svar på ulempene. Men fordelen da? Hva skal man med detta?!

Tommy
11-06-2007, 21:15
Fordelen er førs og fremst at man kan sette sylinderen rett på akselen, slik at man slipper at bilen styrer av seg selv når den fjærer..
Med Hydraulisk styring så slipper man også slag i rattet...

Kaare
11-06-2007, 21:17
Aha! Fint hvis man mangler muskler!

jonny puma
11-11-2007, 15:28
Du kan få dette godkjent hos biltilsynet, men da må det bygges som hjelpestyring.. Altså som tillegg til orginal styring..

ZukiJack
11-14-2007, 19:11
Om motoren stopper har man vel NULL styring.!!!???
På vanlig servostyring så har man jo likevel den mekaniske styringen, mens på Orbitrol er det jo kun hydraulisk drift av svingen.
Om jeg har rett, så kan jo dette bli litt spennde om man kveler motoren oppi en bratt bakke og man ikke får start på den igjen. da blir det vondt å styre seg ned igjen.

Kanskje derfor man også bare kan benytte dette som hjelpestyring, om innlegget over medfører riktighet.
Kjedelig situasjon om motoren dør ut i fart og man er avhengig av å kunne styre før bilen har stanset.

Amund
11-14-2007, 19:40
Neida, alle noenlunde moderne orbitroler har en slags backupfunksjon som gjør at du får styrt uten motoren i gang. Det er jææ.. tungt, men det går så lenge den flytter seg bortover. Ikke så mye verre enn f.eks. en jeep med litt større hjul og original servo med motorstopp, det går fint til nød og tauing, bare helt umulig å snu med :) Hvis du ryker en slange er selvsagt løpet kjørt, men sannsynligheten for det er visstnok mindre enn å ryke et stag eller kule på vanlig snekkestyring sier gutta på nettet... så lenge man passer på når man bygger at slangene er hengt opp skikkelig så de ikke subber borti eller kan komme i klem.