PDA

View Full Version : Fordelingsboks strøm

Zuki
10-04-2007, 20:39
Har prøvd å leite, men finner ikke det jeg lurer på. Noen som vet om og hvor det finnes en fordelingsboks fror strøm til bil? Det er så rotete når det går mange små ledninger fra batteriet og rundt om kring til ting som trenger strøm.

Det hadde vært greit å kople en tykkere ledning fra batteriet via en koplingsboks med f.eks 30A sikring, som man kan kople tynnere ledninger fra og videre til småting. Så kunne man gjort det samme med styrestrøm. Så hadde jeg hatt to bokser inni kupeen med 12v og styrestrøm, til alt som trenger dette. Så hadde det ikke vært så mange småledninger hit og dit via sikring fra batteriet osv...

Noen som vet? Har bare funnet reine sikringsbokser, hvor antall ledninger inn og ut er det samme, og det er ikke det jeg ser etter.

Chevysub
10-04-2007, 20:58
Du får jo kjøpt løse sikringsbokser til dette bruket.

Jeg ser hva du skriver, men det er jo greit at tinga du kobler på er safet med sikringer d :)

Du får jo sånn blokk der dem selger bilstereosaker da. En feit kabel inn, og flere uttak for tynnere ledninger. Jeg har en slik, men bruker den til anlegget i bilen.

martinj
10-04-2007, 21:04
hei jeg kjøpte på maritim i arendal. det er en boks med 6 eller 10 sikringer. der det er en bolt på til å feste inngående strøm inn jeg har vel 16 kvadrats ledning inn fra batteriet. å da kan man bare koble seg på så har du sikret strømmen ut. veldig greit.

Ove
10-04-2007, 21:37
Eller gjøre som jeg har gjort i trialbilen - gå til hugger'n og finn en sikringsboks for motorrom .
I min er det 8 sikringer og 3 relè'er - forsynt med en hovedkabel - og boksen er kapslet og sprutsikker .

Zuki
10-05-2007, 23:27
Takk for gode forslag, både båtrekvisita og huggermodellen er jo gode løsninger! Er litt nervøs for at "hovedledningen" skal ryke, så det er vel greit å kople det via en slags hovedsikring før mindre sikringer til de små tingene.

Ove
10-06-2007, 00:22
Den jeg brukte , Nissan Sunny -95 , har en 50A hovedsikring i boksen.