PDA

View Full Version : Siden denne ligger først i konkuranser og slikt

Bergum
10-05-2007, 22:24
Vi skal stille med bil til nesteår.
Altså, ut å kjøre konkuranse.
Nå står det en Zuk 413 orginal, uten bur eller noe.

Hva skal jeg gjøre med den for å delta i hvilke (lette) konkuranser?

Må ha inn bur, såpass forstår jeg og :-)
Hva mer?

Kan jeg fjerne alt av glass?
Kan jeg fjerne alt "dill" i bilen?
Kan jeg sveise diffen bak?
Kan jeg bytte dekk? (selvsagt kan jeg bytte dekk, men kan jeg sette på noe større?)
...
Kan jeg bytte motor?
Kan jeg bytte akslinger?

Mats Erik
10-05-2007, 22:44
Hvilken klasse tenker du på da? Original og standard er forsåvidt lette.

Når det gjelder bytte av motor i desse klassane er det ikkje lov å bytte motor i Original, men i standard kan du bytte så lenge ikkje antal sylindere ikkje overstiger det originale.

Akslinger er ikkje tillatt å bytte. med mindre det er akslinger fra samme type bil

Du kan fjerne alt av glass, og dill og sveise sperr i standard, e litt mer usikker på original når det gjelder glass.

Rett meg viss noko er feil:)

Holten
10-05-2007, 22:47
**

Orginal:

Alle vinduer kan fjernes eller erstattes med polycarbonat/lexan.Eventuell takluke av plast eller glass må teipes i sin helhet med lerretsteip, alternativt kan luken fjernes og hullet tettes med metallplate.

Sven Arne
10-05-2007, 22:57
Original: http://www.bilsport.no/reglement/regl_2007/biltrial/Klasse1.pdf

Enkelt fortalt...du kan fjerne glass i frontrute, glass i lykter kan erstattes med plate. Tank kan settes oppi bak, men original tank må være på plass. Du kan sette inn sperre/sveise bak. dekkdimensjon som står i vognkortet. + noe annet småplukk...

Standard: http://www.bilsport.no/reglement/regl_2007/biltrial/Klasse2.pdf

Som Mats erik sier angående motor. Du kan sette inn sperre foran og bak. Du kan sette inn forsterkede drivaksler, men kan ikke maskinere på akslinger for å få dette det. Du kan bytte girkasse(r), men kan ikke forandre på tunnell eller torpedovegg. kan fjerne støtfanger. kan flytte tanken. fritt når det gjelder dekk.

I reglene står det beskrevet hva som er lov, så er det ikke beskrevet, er det ikke lov. Det ligger også eget regelverk når det gjelder bur.

Flott at det er flere fra Kristiansand som skal bygge løpsbil.

Sven Arne

Ove
10-05-2007, 23:27
Ikke helt korrekt ang lykter i Original:

7.1 Lykter
Hovedlys, parklys, blinklys og baklys skal finnes og være i original utførelse. Lamper utført i glass må teipes for å unngå glasskår ved eventuelle sammenstøt. Lamper i støtfangere tillates fjernet dersom hullene tildekkes med plate i metall.

Bergum
10-06-2007, 10:16
Må handbrekket fungere?
---
Hovedlys, parklys, blinklys og baklys skal finnes og være i original utførelse. Lamper utført i glass må teipes for å unngå glasskår ved eventuelle sammenstøt. Lamper i støtfangere tillates fjernet dersom hullene tildekkes med plate i metall.

Jeg kan altså fjerne alle blinklys og parklys i fangeren, men alle andre skal være der?
Hva når jeg setter fronten i et tre og de knuser?
Må jeg sa dette inn nye?

Må frontruteramma sitte på, eller kan denne fjernes?
Må invendige instrumenter som klokke være på plass?

Si i fra om jeg gjør noe feil :-)

http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?p=37551#post37551

Sven Arne
10-06-2007, 11:20
sorry Ove...du har selvfølgelig rett når det gjelder lyktene i original

Bergum...
Hvilken klasse planlegger du å stille i? det er lettere å gi svar da...

Sven Arne

Bergum
10-06-2007, 11:27
Klasse 1. Orginal.

Ove
10-07-2007, 16:45
Vindusramma må være med , og knuses et lykteglass må nok dette erstattes .....

Håndbrekk må også finnes som originalt , men hvor bra det skal fungere sies ingenting om .....

I de andre klassene godtaes 1.Lav som parkeringsbrems for biler u/automat , så hvis ikke brekket funker 100% er likevel 1.Lav der som parkbrems å regne ...........

Sven Arne
10-07-2007, 18:04
Tror du kan fjerne sideblinklys og sette på en metallplate, siden det finnes versjoner i andre land uten dette.

Sven Arne