PDA

View Full Version : Forskjell på ET og norske regler i Standard klassen

Sven Arne
10-07-2007, 09:52
Jeg vil bare påpeke forskjellene på Eurotrial reglene og de norske reglene i Standard klassen. Jeg tar selvfølgelig ikke med det som går på sikkerheten, for der synes jeg ET reglene bør heller gjøre som oss.

Batteri:

ET: Skall være montert på original plass
NORGE: Kan flyttes, men må beskyttes.

Dekk
ET: Max bredde 320mm, max diam. 900mm. Ekstremt aggressivt mønster ikke tillatt. f.eks "alligator og "super cross". Max 18" felg. Om dekkene går på utsiden av skjermene, må man sette på "flaps".
NORGE: Ingen restriksjoner på størrelse eller hvor aggresivt mønster du kan ha, men må være godkjent for 80 km/t

Bremsesystem
ET: Biler med tromler foran kan bytte disse til skivebremser
NORGE:Her kan man også bytte bak om man vil.

Eksossystem
ET: Eksosutløp over eller på siden av bilen må være bak senter av bilen. Eksosrøret skal ikke avsluttes lengre inn enn 100mm fra siden eller bakkant av bilen. 98+2 dbA.
NORGE: Ombygging tillatt. Max 100 dbA.

Fjærer:
ET. Fritt, bare man bruker samme fjærsystem. og innfesting. Lengre sjakler tillatt.
NORGE: originalkomponenter eller tilsvarende.

Støtfanger:
ET: i tillegg til å fjærne støtfangeren, kan man også fjerne platen som støtfangeren er festet til.
NORGE:Her kan man kun fjærne støtfangeren.

Frontrute:
ET: Rammen må beholdes
Norge: Rammen kan fjernes.

Bodylift:
ET: 50mm tillatt
NORGE: ikke tillatt

Motor
ET. Fritt, bare man ikke overskrider originalt antall sylindre
Norge: Det samme, men det må være en annen BILmotor.

Tror jeg har fått med meg det meste nå. Selv synes jeg at forskjellene er så små, og de fleste som bygger bil vil gjrne tilfredstille begge regelverk. Jeg synes igrunnen at vi kan endre de få punktene som er forskjellige.

Sven Arne

Sven Arne
10-18-2007, 11:01
Ingen som har noen synspunkter angående reglene i Standard?
Kanskje like greit å ha like regler til ET da?

Sven Arne

Mats Erik
10-19-2007, 22:37
Viss du skal kjøre standard i Euro trail, med ein blir som er bygd etter de norske reglene... får du da lov å stille viss du har fjerna frontruta o.l.

I tilfelle regel konvertering til ET regler... Ka med dei som har ein standard bil fra før der frontrute er fjerna og dekka har et agresift mønster.

Sven Arne
10-20-2007, 07:46
I ET kan du fjerne glasset i frontruta, men ikke ramma.

Når det gjelder dekk, så har jeg ikke sett noen standard biler i Norge med mønster som er for aggresivt. Tror det et aller annet sted i ET reglementet er bilder av dekkene som ikke er tillatt.

Sven Arne

Mats Erik
10-20-2007, 12:18
Kor står desse ET reglane då??

Vier
10-20-2007, 16:05
Kor står desse ET reglane då??

Google er din venn...

http://www.eurotrial.org/downloads/index.html

Sven Arne
10-20-2007, 17:55
Der er bilder av de som ikke er tillatt i Original. Jeg kjører på det mønsteret som kalles "wild power", og det er ihvertfall lovlig i standard klassen.

Sven Arne

Lasse suzicán
10-21-2007, 09:29
Här i Sverige skrev jag om Standard-reglementet för 1 år sedan, så här kör vi med ET-reglerna fullt ut i standard, UTOM just framrutan (lätt att montera igen) och att skärmbreddare ska täcka däcket, och här är alla nöjda med dom förändringarna...
Direktlänk till svenska reglementet (http://web.sbf.se/regler/up/12/ORT_TK.pdf)