PDA

View Full Version : Veltebur - Styrrelse stål?



Bergum
10-08-2007, 15:37
Jeg har bøyer for følgende dimmensjoner:
Beslag (2”) x 1
Beslag (1-1/2”) x 1
Beslag (1-1/4”) x 1
Beslag (1”) x 1
Beslag (3/4”) x 1
Beslag (1/2”) x 1

Hva dimm skal jeg bruke i buret på en Zuki?

Holten
10-08-2007, 17:57
Bare en ting: Du kan ikke bruke bend i biltrial..:)

Bergum
10-10-2007, 09:21
Da håper jeg at noen stopper meg om det jeg skriver her er galt.

Jeg kan bruke 1 1/2" (48,25 mm) stålrør med godstykkelse 2,77mm til vbeltebur på Zukien
Dette kan jeg bruke til hele bøylen, alle bøylene...

Beslag (2”) x 1
Beslag (1-1/2”) x 1
Beslag (1-1/4”) x 1
Beslag (1”) x 1
Beslag (3/4”) x 1
Beslag (1/2”) x 1

skogsvild
10-10-2007, 10:35
Jag provade att bocka 48,3mm rör med 2,5mm godstjocklek med en 1½ matris.

röret blev platt på ovansidan och massa veck på insidan. Det jag la märket till var att matrisen var lite förstor för 48,3mm, jag skulle tippa på att 50mm går bättre att bock i 1½ matriser.


Finns säkert nån som kan styrka eller dementera det jag menar

Ove
10-10-2007, 15:10
Da håper jeg at noen stopper meg om det jeg skriver her er galt.

Jeg kan bruke 1 1/2" (48,25 mm) stålrør med godstykkelse 2,77mm til vbeltebur på Zukien
Dette kan jeg bruke til hele bøylen, alle bøylene...

Beslag (2”) x 1
Beslag (1-1/2”) x 1
Beslag (1-1/4”) x 1
Beslag (1”) x 1
Beslag (3/4”) x 1
Beslag (1/2”) x 1

Du kan bruke rørene hvis de er sømløse .
Hovedbøylene må bøyes og være heldragne .

Hva mener du med de forskjellige "beslag" du ramser opp ?
Det er ikke ferdige bend for sveising vel ?
For det er ikke å bruke i buret , men skal du lage en frontbøyle funker dette .

Og i en rørbøyer må du bruke 1 1/2 " bakker på 48,3 rør .
Prøvde selv med 50mm rør i 1 1/2 " bakk , og det gikk rett til hel.... !

Geared
10-10-2007, 15:46
Er nok bakker han mener når han skriver beslag Ove.

ZukiJack
10-18-2007, 20:40
Jeg har brukt 1 1/2" bakker på mine 48.3x2.6mm sømløse kaldragne rør.
Funker som bare rakkern. Det viktige her er at man har riktig plassering på ytterbakkene om man bruker en slik rørbøyer som jeg bruker/har lånt.
Denne:
http://img356.imageshack.us/img356/8828/rrbyeriu8.jpg

Jeg prøvde først å bøye med den posisjonen på ytterbakkene slik det er vist på bildet, men da stoppet stemplet før bøyen var fullt 90grader.
Flyttet ytterbakkene et hull inn på hver side og det funket helt supert.

HUSK å smøre fett på ytterbakkene så røret får gli fint der...

Om du kikker i dette emnet: http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=5846 så ser du en annen type rørbøyer som jeg prøvde, og som det sees tydelig...så ble det bare skrapjern av rørene.
Jeg tror at det kom av at den bøyde FOR krappe svinger. Det ble store skrukker i innersving allerede ved 45graders bøy.
Den grønne bøyern lager litt større sving, men det blir knallfine bøyer.


Husk... radiusen i svingen på et trailbur må være minst tre ganger tykkelsen på røret.