PDA

View Full Version : Pro-mod regler 2008

supersvein
10-08-2007, 21:24
Diskusjonene er allerede i gang i noen av de andre klassene, så kanskje vi skal komme i gang i pro-mod også...

Regelverket for 2007 antyder at styrebrems tillates fra 2008...
Er det noen andre endringer som ventes, eller vurderes for kommende sesong?
Dekkstørrelser? Ordlyd for karrosserikrav (ref diskusjoner før årets sesong)?
Burde også regelteksten angående bruk av håndbrems som styrehjelp, og kanskje utkobling av firehjulstekk oppdateres når styrebrems tillates?

Vier
10-14-2007, 09:58
Karosseriet skal kunne identifiseres med serieprodusert kjøretøy. Karosseriets lengde skal minst være fra framaksel til bakaksel
Panser, karosserisider samt fram- og bakskjermer skal finnes og være lignende original.

Det står jo egentlig ganske klart i reglene. Dillemmaet er vel at det ikke har blitt håndhevet strengt nok?

Hva skal vi gjøre for å komme ut av den trenden? Det er ikke enkelt for teknisk kontrollant å stoppe en bil han/hun mener bryter med reglene. Alle vet at da hadde helvete brutt løs...

Og vi som skal bygge i denne klassen godtar jo heller ikke at nybygde biler skal håndheves strengere enn etablerte biler i klassen.

Vier
10-14-2007, 09:59
Kanskje det er på tide å innføre årskontroll??

supersvein
10-14-2007, 11:26
Det står jo egentlig ganske klart i reglene. Dillemmaet er vel at det ikke har blitt håndhevet strengt nok?

Hva skal vi gjøre for å komme ut av den trenden? Det er ikke enkelt for teknisk kontrollant å stoppe en bil han/hun mener bryter med reglene. Alle vet at da hadde helvete brutt løs...

Og vi som skal bygge i denne klassen godtar jo heller ikke at nybygde biler skal håndheves strengere enn etablerte biler i klassen.

Sant nok det...
Det ble vel sagt i fjor at praksisen skulle strammes inn mot regelteksten, men jeg har ikke hørt om noen bil som er blitt stoppet eller fått anmerkninger i vognlisens.
Jeg bryr meg ikke om hva som skjer men synes at dersom praksisen skal fortsette som i dag, så burde regelen omformuleres slik at det samsvarer noe bedre.

Ove
10-14-2007, 12:27
Men da synes jeg noen skal tørre å kaste inn en brannfakkel , og forklare med eksempler hva som er akseptabel bygging og utforming av karosserikravet .

Slik som det nå hviskes og tiskes rundt om ang dette kravet , føler jeg det bare skaper rykter og negativitet .

Tror ikke noen blir så veldig fornærmet hvis deres respektive bil hentes opp som eksempler (vel - noen blir det sikkert , men vil tro at det går fort over .. ) .

Hvis feks min bil skulle være av en slik karakter , hadde jeg faktisk satt pris på å få det opplyst , slik at jeg kunne endre på dette .
De fleste som har bygget bilen selv har kanskje sett seg blind på at "dette er en OK utforming" , men muligens kunne trengt en liten veiledning .....

Så jeg utfordrer de som har en mening rundt dette om å komme med konkrete innspill !!

Blesvik
10-14-2007, 14:34
Syntes vi bør legge oss på linjen vi har lagt på i år, og regelen må tilpasses klassen og ikke motsatt.
Kan jo minne om at f.eks. min bil ble godkjent for norgescupen etter at den ble spesielt kontrollert til førsterunden, samt at den ble innkalt til ekstra teknisk kontroll på eurotrial og ble igjen godkjent uten anmerkninger selv etter at den var brukt som eksempel på eurotrialmøtet i tyskland sist vinter.
Her er vinnerbilen fra Eurotrial i år..
http://www.autosema.cz/images/aktuality/070304_1.jpg

rocky td
10-14-2007, 15:36
Her er vinnerbilen fra Eurotrial i år..
http://www.autosema.cz/images/aktuality/070304_1.jpg

kan ikke påstå at det ligner på noen serieprodusert bil dette her....nono Selv om den er stilig å se på fra siden da....

Blesvik
10-14-2007, 15:58
kan ikke påstå at det ligner på noen serieprodusert bil dette her....nono
Nei, men hva betyr det så lenge det er tillat i Eurotrial?
Det er jo det vi skal jobbe mot!

jan terje
10-14-2007, 16:57
Hvorfor skal "vi" jobbe mot Euro Trial reglene?
Er det ikke i Norge klassen er størst?
Tidligere vet vi att Euro Trial komiteen har hatt gamle bilen til ekeberg oppe til diskusjon, og da er den bilen på bildet intet å bruke som eksempel.

Jeg er sikker på att for ente gang blir dette en karosseri debatt. Som Vier skriver er regelverket helt klart på det punktet.
Men dessverre er den av og til merkelig praktisert, da enkelte starter 3 verdens krig hver gang debatten kommer.

En annen ting med bilen på bildet, og flere norske trial biler er att sikkerhets kravene til bur ikke blir fulgt.
Og det var j***ig surt å se også denne sesomgen for en som fikk beskjed i fjor om å kappe bilen i filler pga. noen millimeter.

Selv kommer jeg aldri mer å stille til start hverken i ProMod eller andre klasser før reglene gjelder for alle. Det er endel i miljøet som snart må innse att mange får nok av praksissen.
Om en ikke klarer å lese den enkle tegningen for bygging av ett seks punkts bur, bør en ikke kjøre bil i nærheten av mennesker av sikkerhets hensyn.

jan terje
10-14-2007, 17:15
Og om det er slik å forstå att bur reglene faktisk ikke skal praktiseres riktig, ser jeg på det som en selvfølge att de førerne som påpekte dette og tekniske kontrolanter går i samtaler med NBF om hvordan jeg skal få tapet erstattet.
Send PM for konto nummer.
Jeg kan også sende bilder på PM på minst 10 biler som fikk kjøre denne sesongen uten å tilfredstille regelverket, inkludert ett extremt grovt exempel.

Tommy
10-14-2007, 17:19
Her er flere bilder av bilen, den skal vistnok være veldig lik en eller annen Ford...

Ove
10-14-2007, 17:20
Synes du kan konkretisere dette Jan Terje !

Og vil du ikke i det offentlige rom , send meg gjerne en PM slik at ihvertfall flere en deg selv vet hva du mener !!

Tommy
10-14-2007, 17:24
Glemte linken!!
http://www.offroad.cz/modules.php?name=coppermine&file=thumbnails&album=59

Tommy
10-14-2007, 17:24
Jeg vil også gjerne vite hva du sikter til JT... for dette er faktisk helt ukjent for meg....

jan terje
10-14-2007, 17:29
Jeg kjørte i fjor med en komplett rør ramme. Hoved bøylen var 4 mm. for tynn i diameter. Så det tilfredstilte ikke regelverket og beskjed kom om att nytt bur måtte på til 2007. I tillegg måtte både jeg og Geir sveise inn noen ekstra stag.
Som vi alle har sett er det store mangler etter regelverket med mange biler som har kjørt i år.
Det betyr selvsagt ikke att burene er for dårlige, men de tilfredstiller ikke regelverket.
Jeg vil selvsagt ikke navngi de bilene her.
Jeg etterlyser bare att regelverket snart må praktiseres likt, ikke etter tryne faktor.

Tommy
10-14-2007, 17:32
Jeg har i år ikke sett noen biler som ikke tilfredtiller kravene, men nå er jeg ikke teknsik kontollant, jeg er også helt sikker på at trynefaktor ikke spiller særlig rolle, spesielt ikke hos en erfaren arrangør...
Hyggelig om du i det minste forklarer hva som har vært feil da..

jan terje
10-14-2007, 17:36
Da må jeg peke på konkrete biler, og det er ikke noe jeg gjør i full offentlighet.
Har brent meg på fingrene før på det her.
Men jeg kan finne linken til NBFs bur regler, så er det bare å titte litt og så se gjennom litt bilder fra løp i år.
Men, i likhet med min bil, så mener jeg ikke att burene ikke var gode nok, men de tilfredstiller ikke regelverket. Og det måtte jeg ordne opp i.

Blesvik
10-14-2007, 17:43
Men er ikke dette rimelig offtopic?

Ove
10-14-2007, 17:52
Men er ikke dette rimelig offtopic?

Joda , men tror det er bra at dette blir belyst .

Og JT , jeg er temmelig sikker på hva du mener - og hvem du mener .

Men kan opplyse deg om at nesten alle de tilfellene er rettet opp i , de har fått samme beskjed som du , og har tatt dette til etteretning .....

Men ikke skyld på dette ang din høyst frivillig avskjed som aktiv utøver .
Du skjærte av buret ditt , for å bygge nytt - men hadde andre vektige grunner for å legge opp .
Så jeg synes det blir feil å legge skylden for dette på håndteringen av regelverket - på din bil og andres ....

jan terje
10-14-2007, 18:32
Det du skriver Ove er både rett og galt.

Bilen ble kappet i deler for å utbedre ett pålegg.
Etter det skjedde det ting i mitt liv som umuligjorde å få den sammen igjen.
Det betyr att bilen ikke hadde blitt kappet i deler om ikke dette var påpekt.
Så la oss holde oss til fakta. Det betyr att jeg nok ikke hadde kjørt i år, men teoretisk hadde jeg hatt bil.

Pål: Dette er ikke off topic. Dette må avklares før regelendringer. Hva skal vi med regler om de ikke gjelder for alle?

KJELLIS
10-14-2007, 18:41
Hva med en som ikke er i miljøet utfører teknisk kontroll alle kjenner alle sånn som det er nå det er ikke lett å nekte noen og kjøre Det er karroseri so er det største proglemet eller?

Ove
10-14-2007, 19:07
Du JT , jeg er fortsatt like klok jeg !

Det må da gå an å forklare hva du mener er galt uten å trekke fram konkrete biler .

Jeg har , som Tommy ,heller ikke sett noen biler i år med mangler på buret , men er heller ikke teknisk kontrollant - men siden jeg nettopp er ferdig med min egen bygging har jeg da sett endel på konkurrentenes biler for å kanskje å fange opp noen idèer.

Siden du har tatt opp denne diskusjonen synes jeg du kan prøve å oppklare litt bedre hva du mener .

Arne
10-14-2007, 19:25
Hei karer.
Jeg har riktignok sagt fra meg ansvaret for Biltrial, men er forfatter av den omstridte karosseriteksten.

Slik ting har utviklet seg, bør vi glemme gamle feider, starte med blanke ark og stille spørsmålet;
TRENGER VI KAROSSERI MED LIKHET TIL SERIEPRODUSERT KJØRETØY I KLASSE PRO-MODIFIED?

Synes ganske enkelt at de som har deltatt i Norgescupen i år kan gi et klart JA eller NEI til dette spørsmålet. Det er ingen grunn til å tviholde på noe, dersom få eller ingen ser noen glede i det.

Dropper andre diskusjoner i denne tråden.

Blesvik
10-14-2007, 19:29
God ide' Arne, og jeg syntes de som gir sin stemme bør skrive noen få ord om hvorfor de mener ja eller nei.

jan terje
10-14-2007, 19:35
Ja til karosseri krav.

Jeg mener Bil Trial biler i Pro Mod skal ha ett karosseri som gir assiosasjoner* til ett serie produsert kjøretøy.
Dette begrunnes i att dette er BIL trial. Sporten klarer seg med en klasse uten krav til att karosseri skal ligne en bil.

(* kansje feilstavet)

BerntS
10-14-2007, 19:36
Legger inn en liten komentar på det med utsende.
Kjører ikke selv enda da,men synes no ikke de bilene jeg har sett i promod ligner så mye på utgangs punktet :-)

Så jeg mener det kunne vært fritt men at det bør se ut som en bil og ikke bare rør som i Proto....

Ronny
10-14-2007, 19:48
tror det vil bli meget vanskli å la det vere fritt å at det skal lingne på en bil, da vil det bli at den bilen man bygger selv lingner en bil, men det syntes ingen andre. Så tror nok man må ha litt mer å forholde seg til

Blesvik
10-14-2007, 19:49
Jeg mener Bil Trial biler i Pro Mod skal ha ett karosseri som gir assiosasjoner* til ett serie produsert kjøretøy.

Bra formulert JT, da er jo alle dagens PM biler innenfor den ordlyden:)
Vi trenger en slik enkel regel, for alternativet blir å bruke regelverket fra Modifisert og det har ingen hensikt.

supersvein
10-14-2007, 20:13
Jeg synes der bør være et karosserikrav i regelverket (svaret er ja), og egentlig at det burde være mere konkret enn at det kan "assosieres." Jeg er redd for at det vil gjøre det like vanskelig for tekniske kontrollanter med et såpass skjønnsbasert formulering.

Prinsippielt synes jeg også at det er fornuftig at vårt regelverk samsvare mest mulig med Eurotrial-reglementet.
Bildet av ET-vinneren i år synes jeg viser at det også i ET er sviktende håndheving av denne regelen. Jeg mister rett og slett lysten på å fortsette i denne klassen.

epa b loco
10-14-2007, 20:37
Promod=trøbbel:p Karosseri-kravet er selfølgelig noe å diskutere, men jeg synes at de promod bilene jeg ser på nettet og i ymse offroad-blad ser ok ut, og muliggjør at man kan stille med forskjellige bilmerker, ikke bare jeepcrossbonedDa må man godta at noen ligner mer og noen er litt mere på kanten:) Det har ingen hensikt å fjerne kravet heller, da er det jo bare sving bak som skiller klassen fra proto(hvis styrebrems kommer neste år)..Hvis noen prøver å kødde med sikkerheten så skal de selfølgelig ikke få starte og få påbud om å utbedre til neste gangThefinger

Vier
10-14-2007, 20:41
Jeg synes også at man kan gå bort fra at det skal ligne en serieprodusert bil. Men det må være karosserikrav. Dvs panser, grill, skjermer foran/bak, sidepanel og bakplate. Da ligner det en bil, uten at det må ligne en spesifikk bil.

Jeg er ikke like redd, så jeg viser til et eksempel. Smil Ove :)

Ove sitt nybygg i år ligner på en Jeep eller noe slikt, men hvis du hadde snakket med jeep-folk hadde de fått slag hvis du sa at det er en jeep...

Det er ingen serieproduserte biler som har en slik bakende, og fronten gir kun assosiasjoner til Jeep.
Dog ligner Ove's bygg mye mer på en skikkelig bil enn mange andres.

Jeg mener denne bilen kan være et godt eksempel på hvordan man skal kunne håndheve "assosieres".

Og til de som måtte være i tvil: Jeg synes bilen din er skikkelig fin Ove, og jeg hadde vært fornøyd hvis jeg kunne bygget noe som er i nærhten :cool:

Blesvik
10-14-2007, 20:59
Tips til dem som syntes det er meget viktig at bilen skal ha ett karosseri som skal se ut som en serieprodusert bil fra alle kanter, kopier ett av disse, de er 2,5 m lange og dekker dermed de fleste akselavstander i klassen, kapp av taket og hiv dørene så har man en i noens øyne perfekt promod bilThefinger
http://elbil.no/images/stories/el-bil03.jpg

Vier
10-14-2007, 21:14
Tips til dem som syntes det er meget viktig at bilen skal ha ett karosseri som skal se ut som en serieprodusert bil fra alle kanter

Du kan si hva du vil, men pr i dag står det i reglementet at den skal ligne en serieprodusert bil. Det er jo det hele diskusjonen går ut på...

Holten
10-14-2007, 22:18
kapp av taket og hiv dørene så har man en i noens øyne perfekt promod bilThefinger
http://elbil.no/images/stories/el-bil03.jpg

:D:D:D

KJELLIS
10-15-2007, 12:15
Etter min mening så synes jeg hele karroserie skal ligne. eller så kan man kutte ut den regel med karroserie.

Blesvik
10-15-2007, 15:37
Etter min mening så synes jeg hele karroserie skal ligne. eller så kan man kutte ut den regel med karroserie.
Da må vi isåfall bruke reglen fra Modifisert, hvis ikke vil det igjen bli opp til hver enkelt om det "ligner" nok...
Ingen tvil om at regelen må endres slik at det ikke blir opp til hver enkel å tolke den, men jeg tror ikke det er lett å finne en ordlyd bedre en den JT kom med at "karosseriet skal kunne assosieres med serieprodusert kjøretøy"
Da vil bilene kunne være som de er i dag og karosserier ala Spider vil ikke være tillatt.
En innstramming vil vel tvilsomt kunne ha ettervirkende kraft siden det vil utgjøre store ombygginger på biler som allerede er godkjent og en slik blanding vil vi vel ikke være tjent med.

rocky td
10-15-2007, 15:41
Ja til karosserikrav:
Biler i promod bør gi assosiasjoner* til en serieprodusert bil , også for å ØKE avstanden mellom denne klassen og prototyp. Jeg synes det begynner å bli veldig lite som skiller dem...

supersvein
10-15-2007, 16:52
Da må vi isåfall bruke reglen fra Modifisert, hvis ikke vil det igjen bli opp til hver enkelt om det "ligner" nok...Det må da gå an å lage en konkret ordlyd uten at det nødvendigvis må bli identisk med Modified-regelen.

"karosseriet skal kunne assosieres med serieprodusert kjøretøy"Jeg synes denne definesjonen bare kompliserer tolkningen. Det er fortsatt opp til øye som ser, hva et bygg kan assosieres med (hvor kritisk skal en være??). Jeg tror at vi må gi teknisk kontrollanter noe konkret de kan vise til dersom dem noen gang skal være istand til å underkjenne et karosseri. Hvis ikke vil ikke en endring føre noe lenger en hvor vi er i dag.

En innstramming vil vel tvilsomt kunne ha ettervirkende kraft siden det vil utgjøre store ombygginger på biler som allerede er godkjent og en slik blanding vil vi vel ikke være tjent med.
Dersom det skulle bli en instramming, så må den ha ettervirkende kraft - hvis ikke vil jo regelverket diskriminere nybygg. Det er ihvertfall meningsløst!

Per i dag påføres teknisk kontrollanter en utakknemlig jobb med regelverket, men det er mulig at et nytt karosserikrav påfører noen en minst like utakknemlig jobb med utformingen av det. :(

Ove
10-15-2007, 18:47
Det må da gå an å lage en konkret ordlyd uten at det nødvendigvis må bli identisk med Modified-regelen.

Det tror jeg ikke , Svein !

Ordlyden i dag er vel egentlig ganske konkret :

"Panser, karosserisider samt fram- og bakskjermer skal finnes og være lignende original"

Så enten må kravet helt vekk , og det er ikke ønskelig , eller formulere det som foreslått over " assosieres med serieprodusert kjøretøy .

Innføres kravet likt til Modifisert , kan vi likegodt droppe hele klassen og enten bygge om til Modifisert eller opp til Proto .

En Mod-bil i dag går som regel igjennom seksjonene med færre prikker enn PM likevel ....

Så skal klassen bestå , og det skal være større skilnad til Proto enn sving bak , må det være en ordlyd på regelen som feks : " ... skal kunne assosieres med serieprodusert kjøretøy , og panser, karosserisider samt fram- og bakskjermer skal finnes "

supersvein
10-15-2007, 20:11
Jeg siktet til den foreslåtte ordlyden hvor det skal assosieres til et kjøretøy.
Dagens ordlyd er klarere, men likevel klarer vi ikke å håndheve den. ...alle virker til å være enige om at det er biler som ikke skulle vært godkjent etter dagens regler.
Forran årets sesong skulle det strammes inn, og jeg hørte til og med tekniske kontrollanter som nevnte bestemte biler som ikke skulle godkjennes dersom karosseri ble utbedret - likevel har ingenting skjedd.

Skoen trykker kanskje like gjerne på de som gjør teknisk kontroll. Dessverre kan det kanskje være at de ikke tør å ta såpass upopulære avgjørelser (jeg misunner dem definitivt ikke).

Jeg blir nok upopulær nå, men utganspunkt i Modified regelen trenger ikke å være hakkende gale. Det vil likevel kunne spesifiseres friere modifikasjoner, blant annet at det kan kappes bort mer enn de 10cm som gjelder for Mod.
Selv om det blir likheter til mod, så mener jeg at det er betydelige forskjeller på klassene, spesielt når/om styrebrems og utkobling av 4x4 tillates.
Vi har i motsetning til tidligere år, sett at Pro-mod toppene har oppnådd mindre prikker enn mod-bilene i noen få løp (skjedde ikke i noen løp i fjor). Dette vil vi nok se oftere når styrebrems tillates, samt at portaler og større hjul også skiller klassene.

Blir det derimot fritt med karosseri, vil det kun være "rausving" og nivåregulering (som ingen norsk protobiler har for tiden) som skiller p-m fra proto :(

...hadde vært interessant med kommentarer fra NBF's rep her snart.??
Fører dette noen vei, eller er dette bare en diskusjon til underholdning for noen?

Tommy
10-15-2007, 20:15
Er vel meg du tenker på, jeg følger diskusjonen nøye... og takker for alle innspill...

Ove
10-15-2007, 20:29
...... men utganspunkt i Modified regelen trenger ikke å være hakkende gale. Det vil likevel kunne spesifiseres friere modifikasjoner, blant annet at det kan kappes bort mer enn de 10cm som gjelder for Mod.

Jamen der har vi problemet , Svein !
Hvem skal bestemme hvor mye som kan kuttes vekk ?
Den tekniske kontrollanten ??
Blir det slik , finner vi 1,5 cm av begynnelse og slutten på skjermer , panser vil kanskje bestå , bakplate være nesten fraværende og front skjært og tilpasset .

Se på min egen bil:o , der er så mye flex bak at jeg valgte å legge skjermer(plater) på innsiden for at det i det hele tatt skulle være noe som lignet skjermer .
Hadde jeg latt skjermene følge linjene til balja , hadde jeg laget skjermer som var 1-2 cm på toppen av buen , med tilsvarende mangler på resten av skjermen og bakplata .

supersvein
10-15-2007, 20:53
Jamen der har vi problemet , Svein !
Hvem skal bestemme hvor mye som kan kuttes vekk ?
Hvem bestemmer de 10cm som gjelder for Mod?
Kan det være mye mer komplisert enn det?
Settes det med bestemte mål hvor mye som kan kuttes vekk, så er det ikke lenger opp til skjønn av den enkelte som har teknisk kontroll.

Tar ting borti når man har kappet det man har lov til, så kan man løfte karosset, begrense flexen eller bruke mindre hjul.

Ja, jeg setter dette på spissen nå.
Poenget er at om det skal være noen mening i et karosserikrav, så må det kunne håndheves av kaross-politiet. Hvis ikke er de beste å fjerne hele kravet.

Blesvik
10-15-2007, 21:02
Hvem bestemmer de 10cm som gjelder for Mod?
Kan det være mye mer komplisert enn det?
Settes det med bestemte mål hvor mye som kan kuttes vekk, så er det ikke lenger opp til skjønn av den enkelte som har teknisk kontroll.

Tar ting borti når man har kappet det man har lov til, så kan man løfte karosset, begrense flexen eller bruke mindre hjul.

Ja, jeg setter dette på spissen nå.
Poenget er at om det skal være noen mening i et karosserikrav, så må det kunne håndheves av kaross-politiet. Hvis ikke er de beste å fjerne hele kravet.
Nå er du litt på bærtur Svein.
Hva med biler som Magic og Firer'n?
Hvor skal skjermen kappes der??
Skal de utestenges?
Nå må vi dra opp nisselua og se litt ut i verden!

Ove
10-15-2007, 21:09
Se på Mod nå , hvor mye er det igjen der ?
Og skulle vi tillate enda mer kutting , er vi nede på de måla jeg nevnte over ....

Men hvorfor må det være enten-eller ?

Med krav tilnærmet Mod får 90% like biler i PM også , dvs Suzuki , og resten cj3 og cj5 .
Vel - er nok det i dag også - men ingen er neste IDENTISKE .....
Og det vil det bli med kravet du skisserer ....

Innfør fargekrav også - rød eller gul - så blir vi nødt til å skrive navnet vårt på bilene .... ellers havner vi i feil sete Thefinger

epa b loco
10-15-2007, 21:12
Hvis vi kan se litt bort fra karosseri-kravet.ThefingerNår kommer det nye regelverket for 2008?det blir vel styre-brems har jeg fått med meg, men er det noe mer nytt på gang?utkobling av firehjuls-trekk?trodde jo dette skulle være en billig hobby jeg:p

jan terje
10-15-2007, 21:19
Hvis vi kan se litt bort fra karosseri-kravet.ThefingerNår kommer det nye regelverket for 2008?det blir vel styre-brems har jeg fått med meg, men er det noe mer nytt på gang?utkobling av firehjuls-trekk?trodde jo dette skulle være en billig hobby jeg:p

Dette er debatert i fjor. Styrebrems skal innføres som ledd i å tilpasse seg de 2-3 pro mod bilene som finnes i andre land slik jeg har forstått det.
Det vil gjøre bilene 15-20 tusen dyrere omtrent.

GRIZZLY
10-15-2007, 21:30
Dette er debatert i fjor. Styrebrems skal innføres som ledd i å tilpasse seg de 2-3 pro mod bilene som finnes i andre land slik jeg har forstått det.

Anng. styrebrems, så behøver det vel ikke å koste skjorta. Blir vel opp til hver enkelt hvor avansert og kostbart en gjør det.
Se på firern, enkel og grei løsning syns jeg.

KHD
10-15-2007, 21:53
TRENGER VI KAROSSERI MED LIKHET TIL SERIEPRODUSERT KJØRETØY I KLASSE PRO-MODIFIED?

Synes ganske enkelt at de som har deltatt i Norgescupen i år kan gi et klart JA eller NEI til dette spørsmålet. Det er ingen grunn til å tviholde på noe, dersom få eller ingen ser noen glede i det.
Nei, ser ingen grunn til at det skal ligne et serieprodusert kjøretøy da dette ikke har noe med framkomligheten å gjøre.

Er helt enig med det Vier sier her:

Jeg synes også at man kan gå bort fra at det skal ligne en serieprodusert bil. Men det må være karosserikrav. Dvs panser, grill, skjermer foran/bak, sidepanel og bakplate. Da ligner det en bil, uten at det må ligne en spesifikk bil.

Det blir ofte skader på karosseriet i løpet av sesongen. Ved å gå bort ifra at det skal ligne en serieprodusert bil, blir det enklere å skifte ut karosseriplater, dører o.l. uten å kjøpe delebiler eller nye karosseriplater, da en heller kan lage dem selv.( holder kostnadene nede)
http://pirate4x4.no/forum/image.php?u=126&dateline=1170572831&type=profile

Holten
10-15-2007, 21:59
Enig i innelegget ovenfor! Enkelt og greit.:rolleyes:

KJELLIS
10-15-2007, 22:01
Kan du Ove og Pål svare meg på en ting. Bakskjermene på bilene deres ligner dem på orginale eller tilnærmet like? jeg har svakt syn men for meg er det langt ifra orginalt

jonny puma
10-15-2007, 22:12
Syns litt av "stasen" me å kjør trial e at bilan ska lign på en opprinneli serieprodusert bil æ..crossboned
å d mellom romme mellom mod-promod og promod-proto i dag syns æ e bra..
bynne vi me styrebrems å alskens ting å tang i promod så e du no bevega dæ innafor proto klassen.... promod e en perfekt klasse sånn som den e no...crossboned

Ove
10-15-2007, 22:13
Kan du Ove og Pål svare meg på en ting. Bakskjermene på bilene deres ligner dem på orginale eller tilnærmet like? jeg har svakt syn men for meg er det langt ifra orginalt

Omtrent like mye orginal eller tilnærmet lik som fronten på siste bilen du bygget ThefingerThefinger

Men som du sikkert har sett med ditt svake syn - hverken Pål eller jeg ønsker slik et krav heller ..... ;)

Blesvik
10-15-2007, 22:19
Dette er feil JT, noe jeg tror du vet..;)
Styrebrems koster 80$ pluss frakt, dette er to små ventiler så frakten blir ikke stor.
Du vil kanskje da si at man i tillegg må ha sperrer og det er jo riktig, styrebrems funker dårlig på en sveist bakaksel.
Men jeg vet om flere biler som har bare styrebrems på forhjulene.
Og jeg vet heller ikke om noen som satser på Norgescupen med sveist bakaksel..
Utkobling av bakhjulstrekken kan være noe dyrere, men det går faktisk ann å lage selv, eller kjøpe en sats til ca 400$ som passer Suzuki og Toyota, bruke Dana 18 eller NP205 fordelingskasse eller som jeg bruke en fordelingskasse med senterdiff som det finnes mange utgaver av.:)

Og hvis det er noen som er imot dette og vil ha strengere karosserikrav har vi en fin klasse som heter modifisert som gjerne vil ha flere deltagere;)

KJELLIS
10-15-2007, 22:23
Det er jo det jeg mener kravet er jo der i dag allerede hvorfor går bilene gjennom teknisk da jo fordi alle kjenner alle og han som har teknisk kontroll tørr ikke noe annet enn å la dem kjøre

Vier
10-15-2007, 22:27
Og hvis det er noen som er imot dette og vil ha strengere karosserikrav har vi en fin klasse som heter modifisert som gjerne vil ha flere deltagere;)

Enig med deg der Pål. Vi bør ikke begynne å diskutere penger oppi dette. ProMod er nest-største klasse (modifiseringsmessig), og er ikke lengre en økonomiklasse.
Dette er etter mitt syn en klasse for viderekomne både kjøre- og byggemessig.

Blesvik
10-15-2007, 22:28
Syns litt av "stasen" me å kjør trial e at bilan ska lign på en opprinneli serieprodusert bil æ..crossboned
å d mellom romme mellom mod-promod og promod-proto i dag syns æ e bra..
bynne vi me styrebrems å alskens ting å tang i promod så e du no bevega dæ innafor proto klassen.... promod e en perfekt klasse sånn som den e no...crossboned
Må minne om at Norge er det ENESTE landet i Europa der styrebrems og utkobling ikke er tillatt.
Hvorfor skal vi ha dette handikapet?
Vi vil jo gjerne kjøre Nordisk og EM på lik linje med dem andre!

Ronny
10-15-2007, 23:16
det finnes oxo en fin klasse som heter proto........ som oxo trenger og ønsker flere deltakere......... Vi må ikke komme fornærme de andre klassene...:mad::mad:

jan terje
10-16-2007, 05:39
"Må minne om at Norge er det ENESTE landet i Europa der styrebrems og utkobling ikke er tillatt.
Hvorfor skal vi ha dette handikapet?
Vi vil jo gjerne kjøre Nordisk og EM på lik linje med dem andre!"

Her er det Euro Trial komiteen som har sviktet. Så langt jeg har registrert er klassen størst i Norge. Og da er det unaturlig att de andre skal styre reglene.
Men i Norge har jo styrebrems vært tillatt i en år rekke. I Proto, der det ikke er PÅBUDT med 4 hjuls styring.
og vi har jo sett att det frie regelverket i Proto har trukket til seg de Promod bilene som vil kjøre med styrebrems.

Jeg er enig med Vier att en egentlig ikke kan tenke kostnader når man tenker klasser. Men, det er likefult ett faktum att for de fleste snakker en om en kostnads økning på 15-20 tusen.
Sveist bakaksling og brems på ett forhjul vil ikke dreie bilen nevneverdig.
Og dermed er alternativet, om det skal gjøres billig, å kjøre med åpne differ og styrebrems.

Jyskreseren kostet ca. 5000kr å bygge. Da var den bygget med HiLux aksler med sveist diff.
Oppgraderingen til akslinger med manuelle sperrer kostet 16000kr, + kompressor. Så kommer styrebremsene i tillegg.

Tommy
10-16-2007, 06:03
Nå må noen og enhver komme litt ned på jorda her vel...

for det første blir det til neste år ikke tillatt med utkobling av firhjultrekken, men styrebrems blir innført, andre ting er jeg ikke sikker på enda, det som er sikkert er at dagens regelverk ikke fungrere når man ser på karrosserikravet, det er som Kjellis og Ove er enig om..
Tsjekkiske Marek mente helt riktig at vi bør bort fra alle regler der kontrolant må synse...

Når det gjelder kostnader til styrebrems så er tallene JT kommer med fjernt fra vireligheten, de aller fleste Promodbilene i dag har allerede sperre bak, en styrebrems kan faktisk kompensere for mangel på sperre, de aller fleste mellomeuropeiske promodbilene har ikke sprerrer hverken foran eller bak, men bruke styrebremsen mer aktivt, en av dem vant Promod i Ungaren.
Snakk med Lasse her inne, han mekker styrebrems av en ARB ventil som han plukker på hugginga...

Vi må også tro at vi er verdens promod navle for det er vi ikke, å si at Eurotrialkomiteen har sviktet bør man egentlig la være, det finnes ikke et eneste land i europa som har fått så mye til som nettopp Norge innefor eurotrialregelverket, jeg nevner blant annet opprettelsen av først Light Truck så Promodified klassen, og en teknisk regelverktilnærming som ingen andre har opplevd.
Finland har en vel så stor Promodklasse som oss, og holdt på med denne klassen i 13 år!!!!!
Så når klassen skulle opprettes så var det jeg og Jare som sammen laget regelverket, jeg nevner at finnene ville ha styrebrems, utkobling av firhjulstrekk, kun rette aksler og maks 35" hjul, så vi fikk det vel mest som vi ville der også...

jan terje
10-16-2007, 06:52
Selvsagt er ikke styrebrems i seg selv dyrt om man kjører med åpne differ.
Mitt regnestykke tar utgangspunkt i att en i tillegg skall ha manuelle sperrer.
Jeg vil tro som du skriver att i de fleste land der en kun kjører i grus, sand og bark vil kunne bruke en slik teknikk du beskriver. I Norge er jeg mere tvilende, men i Trial blir en jo stadig overasket over hva førerne får til.
Om noen tviler på mine tall, så sjekk hva 2 ARB koster, legg til Påls tall på styrebrems. (ja, jeg vet de mest krative kan lage det selv. Men en bør ta utgangs punkt i "kjøpepris")

Samtidig er det jo litt skremmende å lese innlegget til Tommy. Om det er slik att Norge skal tilpasse seg andre, er det da fare for att vi tilpasser oss Finnenes 35 tommers regel og att kun rette aksler skal tillates?

Egentlig er dette en tullete diskusjon. Styrebrems er tilatt i Norge. Det har det vært i mange år. Det står helt klart i regelverket. Det samme med denne karosseri debatten.
Det er jo bare å gjøre som Pål og kjøre Proto?

Blesvik
10-16-2007, 07:52
Man må huske på at styrebrems vil ikke bli påbudt, på lik linje med at sperre heller ikke er påbudt!
Man vil fint kunne stille til start med sveist bakaksel.
For stiller man med sveist bakaksel i Biltrial kjører man likevel ikke for å vinne for det går ikke!
I fjor mener jeg at det var kun en bil som kjørte med sveist aksel..
Så sperrer må man uansett ha vis man vil satse på dette og da er ikke den 500 lappen ekstra til styrebrems noe tema!
Må rette opp en liten skrivefeil i Tommys innlegg, han mente ABS og ikke ARB ventil..
Må også minne om at det er utrolig gøy å kjøre med styrebrems!:)

supersvein
10-16-2007, 08:01
Jeg blir oppgitt, virkelig.
Tror jeg har formidlet mitt budskap(mening) hva angår karosseri, så tar jeg nisselua mi og melder meg av bærturen.

Faktum er da at det er enighet i at dagens karosseri-regel ikke fungerer, og da bør de som involverer seg argumentere for løsninger på problemet fremfor morsomme karakteristikker av de som tør å spinne i gang noen tanker rundt alternativene.

Angående styrebrems og utkobling, så ser jeg ikke meningen med å tillate det ene og ikke det andre? Hvis tilnærmingen til ET-regelverket er målet, så må det vel være mest praktisk å ta begge deler med en gang.
- Hvordan skal en dommer avgjøre dette? Når Magic bremser bakhjulene sine, så er det tillatt, men ikke når Ove gjøre det.

Blesvik
10-16-2007, 08:14
Jeg blir oppgitt, virkelig.
Tror jeg har formidlet mitt budskap(mening) hva angår karosseri, så tar jeg nisselua mi og melder meg av bærturen.

Svein, min venn:), det var ikke personlig ment og jeg beklager formuleringen:o

jan terje
10-16-2007, 08:40
Om vi skal bli litt edruelige i argumentasjonen her, synes jeg følgende skal avklares både i styrebrems og karosseri debatten:

Ønskes det en tilnærming til ET reglene, eller er det fra enkeltes side ett ønske om regel forandringer til egen bil?

Og en ting til, selvsagt er nye regler slik att de vil få tilbakevirkende kraft. Det var jo derfor endel biler ikke kunne kjøre i Modifisert da kravene til bil ble skjerpet. Før det var det mulig med fx. Jeep karosseri på Volvo Felt ramme siden hjulavstand og fjærings system var likt. Nå skal ramme og karosseri være fra samme bil.

jan terje
10-16-2007, 08:48
Og la meg legge til:

Dekk begrensningen med portaler skulle selvsagt vært 35 tommer.
I dag må en med rette aksler kjøre på 46 tommere (Eks. HiLux/Volvo 303) for å få samme bakkeklaring som bil med portaler og 1 meters hjul.
Og dette er ett godt eksempel på att man ser seg rundt og oppdager att de med portaler hadde større hjul og lager regelen deretter.

supersvein
10-16-2007, 08:53
Angående styrebrems, så er jeg for det av hensyn til reglene "der ute." Ikke bare ET, men da vil en også kunne konkurrere f.eks i Sverige på lik linje med de en konkurrerer mot.
...og jeg har ikke styrebrems på min bil.

Blesvik
10-16-2007, 09:27
Og en ting til, selvsagt er nye regler slik att de vil få tilbakevirkende kraft. Det var jo derfor endel biler ikke kunne kjøre i Modifisert da kravene til bil ble skjerpet. Før det var det mulig med fx. Jeep karosseri på Volvo Felt ramme siden hjulavstand og fjærings system var likt. Nå skal ramme og karosseri være fra samme bil.
For biler som ikke klasser inn i Modifisert kan de klasse opp i Pro Mod og muligens gjøre det enda bedre der.
Men å klasse en ProMod bil opp i Proto pga at karosseriet ikke ligner nok på en Modifisertbil er ikke det samme!
Vi kan sammenlikne med Formula, når det kom nye regler der som krevde større ombygging hadde ikke det tilbakevirkende kraft (Har ikke sjekket, men jeg mener å huske at det var slik)
Vi har 6 klasser i Biltrial og det er vel for lite med bare en hvor man kan ha litt kunstnerisk frihet i utforming av karosseriet?
Ønsker vi at 90% av bilene i sporten vår skal se ut som en Suzuki?
Det tror jeg ikke publikum ønsker...

Ove
10-16-2007, 17:07
Vi kan jo også spørre oss om hva utøverene av klassen virkelig ønsker !

Jeg tok en gjennomgang av de bilene som har stilt til start i PM i år , og det ser ikke lovende ut for klassen neste år !!!

Hvis regelverket skal praktiseres på punktet :
" Panser, karosserisider samt fram- og bakskjermer skal finnes og være lignende original " så er situasjonen som følger :

29 biler var til start
9 Suzuki-lignende
2 GW-lignende
1 Bronco
1 Unimog-lignende
5 CJ5-lignende
10 CJ3-lignende
1 UKJENT

Kun 5 av disse tilfredstiller regelverket - 1 Bronco , 2 CJ5 og 2 CJ3 . Ingen Suzuki-lookalike hadde gått igjennom .

Det er bare å studere bildene , og husk - etter reglene som enkelte gjerne vil ha strammet inn - gjelder dette :

Panser, karosserisider samt fram- og bakskjermer skal finnes og være lignende original .

Er det virkelig slik enkelte av dere ønsker ?

Eller et regelverk som gir litt rom for kreativitet på karosseriet og gir litt mangfold i klassen ?

Jeg mener den beste ordlyden hadde vært :

Karosseriet skal gi asossiasjoner til serieprodusert kjøretøy og inneha minimum panser, karosserisider, front- og bakskjermer samt front- og bakplate .

.

Blesvik
10-16-2007, 17:40
Litt inhabil her muligens, men "bakplate" er lov å fjerne i modifisert og bør vel da ikke være påbudt i ProMod?
Noe som er viktig å få med i teksten er at "karosseriet skal dekke akselavstanden"

Ove
10-16-2007, 17:53
Synes ikke at bakplate kan kunne fjernes.
For å opprettholde en god asossiasjon burde så mye av karosseriet som mulig være med.
Skulle noe annet være endret , synes jeg faktisk heller at det skulle asossieres med serieprodusert firehjulsdrevet kjøretøy , for å slippe Gråtass ol.

Forslag til paragraf 6.1

6.1 Karosseri
Karosseriet skal kunne asossieres med serieprodusert kjøretøy. Karosseriets lengde skal minst være fra framaksel til bakaksel
Panser, karosserisider, fram- og bakskjermer samt front- og bakplate skal finnes .(Oppfylles ikke minimumskrav til karosseri, skal kjøretøyet klassifiseres som prototype.)
Eventuelt luftinntak over panser, skal være skjermet mot fører.
Eventuelle ruter skal være av laminert glass eller polycarbonat/lexan.

jan terje
10-16-2007, 18:06
For biler som ikke klasser inn i Modifisert kan de klasse opp i Pro Mod og muligens gjøre det enda bedre der.
Men å klasse en ProMod bil opp i Proto pga at karosseriet ikke ligner nok på en Modifisertbil er ikke det samme!

En klasser i så fall bilen opp pga. att den ikke tilfredstiller klassens regelverk.
Slik er det bare.

Man må huske på at styrebrems vil ikke bli påbudt, på lik linje med at sperre heller ikke er påbudt!

Det er ei heller påbudt med 4 hjuls styring i Proto.

Blesvik
10-16-2007, 18:19
For å opprettholde en god asossiasjon
Da er vel muligheten for synsing tilbake på plass Ove?

JT; innlegget ditt gidder jeg ikke svare på da jeg regner med at det var kun for å provosere..:rolleyes:

Blesvik
10-16-2007, 18:33
.(Oppfylles ikke minimumskrav til karosseri, skal kjøretøyet klassifiseres som prototype.)

Denne linja syntes jeg faktisk skal bort fra regel 6.1 så lenge det er mulighet for forskjellig tolking av regelen og karosserikravet ikke har noen konkurransemessig hensikt.
Det er en rimelig hard dom fra en "konservativ" kontrollant i f.eks. en kvalifiseringsrunde til Eurotrial..

Med at karosserikravet ikke har noen konkurransemessig hensikt så mener jeg at det er ingen problem å finne og seksjonere ett karosseri så det blir veldig oversiktig og likevel lovlig selv med strengeste tolking av dagens regelverk.

jan terje
10-16-2007, 18:36

En klasser i så fall bilen opp pga. att den ikke tilfredstiller klassens regelverk.
Slik er det bare.

Det er ei heller påbudt med 4 hjuls styring i Proto.

Dette er selvsagt ikke skrevet for å provosere. Jeg har bare skrevet det som manglet i inlegget, altså trukket linjene oppover.

Ove
10-16-2007, 18:41
..... så mener jeg at det er ingen problem å finne og seksjonere ett karosseri så det blir veldig oversiktig og likevel lovlig selv med strengeste tolking av dagens regelverk.

Feil Pål !

Du har IKKE lov til å seksjonere ett karosseri etter strengeste tolkning .

La meg friske opp hukommelsen din :

"... skal finnes og være lignende original. "

Enhver seksjonering vil påvirke slik at det ikke er "lignenden original " .

Linda
10-16-2007, 18:54
Bare å begynne å bygge gutter!:):)

Hilsen Linda, med ferdigbygget protobil...

epa b loco
10-16-2007, 18:58
Anng. styrebrems, så behøver det vel ikke å koste skjorta. Blir vel opp til hver enkelt hvor avansert og kostbart en gjør det.
Se på firern, enkel og grei løsning syns jeg.

Hvis man bruker line locks blir det ikke så dyrt, det som koster er at du må ha åpne differ=sveising går ikke lenger, må ha en locker=dyrt..

Amund
10-16-2007, 19:30

NEI!

Jeg mener alle argumenter peker mot også:

1. Vant ET-bilen fordi den ikke hadde et serieprodusert bil? Neppe, den er kanskje til og med tyngre enn en kledd med færre rør og karosseri av glassfiber eller aluminium.
2. Er ET-bilen stygg? Ikke i mine øyne (men den kunne hatt noen andre dekk :flipoff2: )
3. Hva ser penest ut, en ryddig kledd rørramme eller et krøllete karosseri, noe det fort blir?
4. Hvis noen mener biler med karosseri ser penere ut er det opp til hver enkelt bilbygger, man kan lage det like lett med alu og glassfiber... bare mer vedlikehold for å holde pent.
5. Fordel for rekruttering og deltagelse, vet om mange biler som ikke klasser inn i promod pga karosserikrav uten MYE jobb, som gjør at bilene og (gjerne ferske) førere kvier seg for å delta i trial...
6. Rekruttering igjen, lettere å bygge en bil som klasser inn

De argumentene jeg har hørt FOR karosserikrav er

1. fordi det skal se ut som bil. Da må jeg bare spørre, hvorfor? Det er da 4 andre klasser for biler som har karosseri.
2. for å kunne skille dem fra proto. Javel, men igjen hvorfor? Promod er norges største klasse, de bilene passer ikke inn i noen annen klasse selv om de skulle ende opp med å ligne litt useendemessig...

Blesvik
10-16-2007, 19:52
Feil Pål !

Du har IKKE lov til å seksjonere ett karosseri etter strengeste tolkning .

La meg friske opp hukommelsen din :

"... skal finnes og være lignende original. "

Enhver seksjonering vil påvirke slik at det ikke er "lignenden original " .

Det har aldri vært tolket slik at det ikke er lov å endre noe!;)
Men det viser igjen hvor forskjellig en regel som vi har hatt til nå kan leses.

-----------------------------------

Bra innlegg Amund!:)

BerntS
10-16-2007, 19:59
Snu det litt på hodet.

Hadde det vært en kontrolant fra feks rallcross som tok teknisk????
Tror det hadde blitt en del merknader........
Må ikke være slik at ja men det gikk jo igjennom i forrige runde!

Neste år er det runder fra mange steder i Norge og er jo ikke sikkert det blir "tolket" på samme måte alle steder så lenge det kan "vurderes"!

Amund
10-16-2007, 20:12
Må bare få legge til at jeg blir litt oppgitt over at dere greier å lage karosserikravet til en så stor sak når det ikke har noenting med framkommelighet eller konkurransefortrinn å gjøre! Enhver bileier/bygger må vel få lov til å bygge bilen sin som han syns den bør se ut? Skjønner at leiern er splitta mellom de som vil ha biler med karosseri og de som vil ha rør, løsningen er å fjerne hele regelen (dvs. kopiere teksten fra proto) så kan de som vil bygge det de vil - så kan de som ser på mene hva de vil...

Over til styrebrems, trodde dette var opplest og vedtatt, men det er det tydeligvis ikke, derfor:

I finland bruker veldig mange i promod kun styrebrems på bakhjula, dette ser ut til å fungere veldig bra til å dra snuta rundt krappe svinger - her kan man bruke sveist aksel også, eller enda bedre - en detroit locker eller billig automatsperre, da kan man låse et bakhjul og det andre triller fritt. Dette krever utkobling av drifta bak, men det er muligens billigere enn ARB-sperrer uansett? Og det krever selvsagt lov til å koble ut 4x4. Skjønner ikke vitsen med å tillate styrebrems uten å tillate utkobling av firehjulstrekk - begge eller ingen.

Var med til Eurotrial som copilot for Pål, og så at det er mange forskjellige måter å bruke styrebrems på, både blant norske og utenlandske førere, og det er mange måter å løse de forskjellige metodene på uten at det trenger å koste skjorta:

- Pål bruker kun styrebrems på begge hjul på en side av gangen. (Krever utkoblbare sperrer)
- Tore Magic bruker bare styrebrems på begge bakhjul samtidig, muligens fordi hans bil er for lang og smal til å styre med to hjul på en side. Dette fungerer veldig bra på hans bil. (Krever kun utkobling bak)
- Jeff & Bob bremser ett og ett bakhjul. Dette fungerer veldig bra med deres 'rally' kjørestil, de tar fart og sladder rundt hindre. Men som Jan Terje sier så fungerer nok dette ikke like bra i norsk ulendt terreng... (trenger kun åpen diff bak, evt med sperre)

Må legge til at styrebrems er fryktelig moro, og gir helt andre måter å kontrollere bilen på... det er rett og slett frustrerende å sitte på med Pål i norgescupen og vente på styrebremsen men så komme på at kabelen til kontrollpanelet hans ligger i funksjonærteltet... :o en liten avsporing til slutt, dere skulle bare sett når Pål tok burnout etter løpet i San Marino... først venstre forhjul, så høyre forhjul, så et og et bakhjul... så høyre forhjul og venstre bakhjul... osv. det var egentlig verdt hele styrebremsopplegget bare det! :p

jan terje
10-16-2007, 20:28
Nå skal vi ikke glemme en ting dere......

Det har vært enighet om att regelendringer ikke skal gjelde "neste" sesong, men den etter det. Dette fordi regel endringene alltid drar ut, og da mister bilbyggerne halve vinteren.
Derfor blir det ingen endringer i karosseri reglene.

Styrebrems derimot er varslet i fjor, så den kommer.

Blesvik
10-16-2007, 20:41

Det har vært enighet om att regelendringer ikke skal gjelde "neste" sesong, men den etter det. Dette fordi regel endringene alltid drar ut, og da mister bilbyggerne halve vinteren.

Du mener altså at regelen neste år må praktiseres som i år..?

epa b loco
10-16-2007, 21:21
jeg synes at bilene fremdeles skal ha karosseri, hva det ligner på er ikke så viktig, vil bare unngå at det bare blir rørhauger igjen i løypa:pgleder meg til å montere styrebrems jeg, er ikke negativ til det. Grunnen til at jeg starta i promod var at det virket som en klasse som var relativt fri for regler ang. understell og at man ikke trengte alskens duppeditter for å henge med i løypa. Jo mere som blir tillat, jo dyrere blir det(som regel). Håper at i løpet av de neste åra får en felles europeisk norm,som gjelder på internasjonale og nasjonale konkurranser(drømme,drømme:p) Ellers e d bærre lækkertThefinger

Hilux
10-16-2007, 21:39

Nei, jeg er i mot karrosserikrav, må si meg enig med innlegget til Amund hvor han skriver om for og mot i et innlegg litt over.

Det er vel nok klasser med karosserikrav og forskjeller nok på PM og Proto til at det kan åpnes for en klasse til uten karosserikrav?

Jeg er ikke aktiv i biltrial, men har fått med meg en del løp opp igjennom de siste årene og synes alle klasser er morsomt å få med seg. Men jeg må innrømme at PM og Proto er de bilene jeg følger mest med på, ikke fordi det er kjedelig med de andre, men rett og slett for de jeg blir imponert over fremkomlighet og tekniske løsninger og utseendet på bilene og speisielt rørbiler.

Jeg bygger selv bil om dagen og hadde planer om å lage til panser, skjermer og resten av karosseribitene for å kunne stille i et par konkuranser til neste år. Men det blir nok bare rør med plater rundt hele bilen. Så jeg har vel tatt valget her selv, proto eller holde meg til kjøretreff og bilen jeg bygger har vel strengt tatt ikke stort i proto å gjøre tenkter jeg uten bakhjulstyring, styrebremser osv..

Men jeg orker ikke lenger å stå å banke ut dører, vindusrammer osv etter uhell og forfengelig som jeg er har jeg ikke lyst til å rase rundt med bulkete bil heller.

Så fra en "publikumer" og spire som forsiktig ønsker å prøve seg litt på biltrial, stemmer jeg NEI til karosserikrav Thefinger

jan terje
10-16-2007, 21:39
Du mener altså at regelen neste år må praktiseres som i år..?

Ja.

supersvein
10-16-2007, 22:27
Jeg vet at jeg meldte meg ut av karosseri-diskusjonen tidligere, men noe rimer bare ikke helt med noen av argumentene.

Noen sier at de ikke kunne hatt mer karosseri på bilen fordi det da ikke blir plass for hjulene ved flexing. Samtidig hevdes det at karosseriet ikke påvirker bilens fremkommelighet :confused:
Hvor mye karosseri som må være igjen på en bil vil veilede hvor mye flex og hvor store hjul en kan ha på en bil og følgelig påvirke dens fremkommelighet.

Amund har et poeng som jeg forstår veldig godt med at et rørbygg tåler mere juling uten å måtte rette på det hele tiden, men likevel... Dette er jo tilfellet i alle klasser, ikke minst også for modified som kjører samme spor. Og mod-bilene ser definitivt ikke mere herpet ut p-m bilene.

Er det slik at en regeloppdatering ikke kan gjelde for neste sesong, så er oppskriften å stille med en mod-bil og ferdig utfylt protest i lomma. Thefinger

Ove
10-16-2007, 23:44

Styrebrems derimot er varslet i fjor, så den kommer.

Dette er ingen regel , men har vært en enighet .

Derfor er det nå veldig viktig at NBF's representanter gjør en jobb med regelene FØR sesongen er slutt og folk begynner med bygging/ombygging .

DA er det mulighet for å varsle regelendring for 2008 NÅ !

Hvis ikke , og regelene skal tolkes/håndheves på strengeste måte , er jeg redd Norge ikke har noen som er kvalifisert til ET 2008 blandt de 10 beste i klassen i år .......:rolleyes:

Tommy
10-17-2007, 05:22
Generelt vil jeg si at jeg etterhvert synes klassen fungerer bra, men jeg er enig i at endel strekker strikken vel langt, men jeg vil si at jeg synes JT svartmaler situasjonen mye, det er flere biler som jeg synes er klart innenfor, blant annet bilen til Maylinn som er komplett Suzuki både skjermer og sider..
og mange andre også..

jan terje
10-17-2007, 05:49
Jeg er enig med deg Tommy i att jeg, i år som i fjor som året før, strekker strikken langt.

Men, som SuperSvein skriver om karosseriets påvirkning på fremkommelighet, så vil jeg si att jeg ikke helt klarer å få følelsen av om det er en tilpassing til ett ET regelverk som ligger bak den enkeltes argumentasjon.

La oss stoppe opp og se oss tilbake:

Hva var grunnen for ettableringen av ProMod?
Og kan vi se noe der vi kan ta utgangspunkt i?
For, vi bør ihvertfall ikke skjerpe inn det som var tillatt av karosseri da.

Det var 2 hovedgrunner for ettableringen av ProMod.
1. Modifisert reglene ble skjerpet.
2. Vi håpet å trekke de som falt ut av Modifisert + de gamle proto bilene uten 4 hjuls styring.

Da synes jeg det er rett og rimelig att vi tar utgangspunkt i de bilene som da fantes og som klassen var tiltenkt.

Da er bilen til Magic som vel falt ut av Proto, ett godt utgangs punkt.
Dette er ett rør bygg kledd med plater som gir assiosasjoner til en Jeep.

Eksempel 2 får være den den der Unimog kopien som falt ut av Modifisert, som ett annet godt eksempel.

Begge disse bilene har panser og skjermer forran/bak.

Ingen av disse bruker noe fra en orginal bil, men jeg vil tro de fleste ser hva det forestiller.

Selvsagt er det ikke enkelt når hele karosseriet blir hjemmebygget å se eksakt hva det er, men la oss si att Magic sa det var en 2CV han hadde, og han med Unimogen sa det var en BMW han hadde, ja da er saken annerledes.
det kan selvsagt ikke godtas att de 2 bilene er 2CV og BMW, for de gir klare assioasjoner om Jeep og Unimog.

Ett nybygg som deltok kun første sesong var Geir Sollis Døytz(?). Den ga ingen assiosasjoner til noen ting, og dermed skulle den ikke gått i ProMod, men blitt tilbytt en plass i Proto.

Geir
10-17-2007, 08:56
Jeg synes denne diskusjon er helt lik de som har vært tidligere år , med samme resultat og ....at lite nyttig dukker opp.

-jeg tror jeg vil si meg enig med Amund ang. karrosseri kravet, at det fjernes.
-de fleste vil nok bygge en pro-mod bil som ligner en serieprodusert bil uansett
-bilen jeg en gang lagde,skulle absolutt ikke vært godkjent i klassen etter reglene som gjelder nå,og det er vel alle enige om.
-strikken var allerede strukket langt av mange andre,og dermed ville det bli for dumt å stenge meg ute i dette tilfelle.

det som irriterer meg mest angående regler/reglerendringer i biltrial , er at de for mange kommer så altfor seint på året eller før sesongstart.

-dette har jeg med mange andre diskutert på forum flere ganger tidligere.
-hvorfor skal det være så vanskelig å ha regler for neste sesong klare tidligere på året?
-de regelendringer som ble vedtatt i 2006 , trer altså i kraft sesongen 2008 - hvilke er dette ?

*så etterhvert en annen tråd der ne av det samme diskuteres men men ....

Tommy
10-17-2007, 08:59
Heisann...
Regelendringer de siste 3 årene har det vært veldig lite av, det lille som har vært har stort sett vært klarere formuleringer på regler som allerede er der, så noe veldig stort problem kan det umulig ha vært.

Les regelverket for i år så står det der hva som skal gjøres foran neste års sesong og i farten kommer jeg kun på dette med styrebrems i ProModified...

Det som har vært den store diskusjonen i Promodified klassen hvert år har mere vært hvordan regelen, som etter min mening er veldig klar, håndheves...

tjd
10-17-2007, 16:00
Nei til karosserikrav
Ja til like regler i Norge og eks Danmark
Ja til fokus på konkurransen og spenningen
Ja til verving av nye deltaker og gode løpstilbud
Ja til de som vil bruke tiden på bilsport og ikke tid på kvasi debatt crossboned

Tom Dahl

Ove
10-17-2007, 16:23
....... hvordan regelen, som etter min mening er veldig klar, håndheves...

Javel ?
Det virker som du er alene om å mene det .....

Og hvordan i helvete skal jeg vite om mitt karrosseri blir godkjent neste år alle plasser der en teknisk kontrollant finnes ??

Fjern hele regelen , og la det skje med virkning fra 2008 !!

ToyLux
10-17-2007, 20:11
Hey hey! crossboned
Jeg kjører selv med et originalt og komplett Willys kaross.
Synes det er litt av sjarmen, men det har lite med god eller dårlig framkommelighet. Det er mye annet som kan endres først. :)
Så karosserikravet har ikke så mye og si for meg.. men jeg har mitt synspunkt:

Siden jeg har komplett karosseri er jeg selvsagt subjektiv i denne saken, som mange andre Thefinger
Jeg mener den formuleringen som står i dag om kaross, er enkel og tolke! Synsing, assosieres med osv. bør ikke være ordlyden i et regelverk.
"Panser, karosserisider samt fram- og bakskjermer skal finnes og være lignende original"

Sånn generelt når det gjelder klasser, synes jeg at utviklingen ikke skal endre klassene til og bli mer tilspisset år for år. Nå er det ikke mye som skiller promod og proto, så flere "tilnærminger" bør det ikke være, syns jeg. (Jeg ser det blir styrebrems i promod.)
Har ikke full kontroll på alle regler i formula, men det er vell bare karosseri kravet og dekktype som skiller klassene. Noe som gjør inngangsbilletten til å starte med formula ganske høy! Håper klassene i Biltrial holdes med et skille ca som det er i dag.

Gleder meg til ny sesong! crossboned

KJELLIS
10-17-2007, 21:44
Hva sier resten av europa når en fjerner karosseri kravet har ikke dem samme regel?

Blesvik
10-17-2007, 22:49
Eurotrialregelen fra 07:

3.7.6.1 Body
The body should be recognized as a serial produced vehicle. The length
should be at least from axle to axle.
Hood, body sides, wings front and rear should be present.

Det har vært mye diskusjon om dette i Eurotrial komiteen også, og mitt forslag er at vi avventer og ser om Eurotrialkomiteen kommer opp med ett nytt forslag til regeltekst og i såfall er det naturlig at vi kopierer den inn i vårt regelverk.
Fram til det skjer anbefaler jeg at vi praktiserer regelen som det har blitt gjort i år.

Men jeg er overbevist om at alt annet enn friere karosseriregeler i Pro Mod vil gi grunnlag for diskusjoner som dette.
Eneste regelteksten ved innstramming som ikke kan diskuteres er Modifisert regelen men det skjønner nok alle at ikke lar seg gjøre og heller ikke har noen hensikt.
Ord som "tilnærmet lik" "gjenkjennbar" "assosieres med" eller "liknende" kan ikke brukes i regelteksten!!nono
De vil alltid åpne for tolkninger...

Etter en meget hyggelig sesong i Pro Mod med bare smil og kameratskap er det synd at en slik karosseriregel skal splitte oss på denne måten.
Vi må unngå at det skjer igjen:)

KJELLIS
10-17-2007, 23:02
ja er enig med deg PÅL

jan terje
10-18-2007, 05:37
Helt enig Pål.

Men, la oss samtidig ta lærdom av dette. Over 3 sider er det fremstilt krav om å tilpasse seg ET reglementet om karosseri, og så viser det seg att det er likt.

Tommy
10-18-2007, 05:57
Hmmmm merkelig at dere ikke har sett dette før, karroserikravet i eurotrialreglen, er jo laget utfra det norske og finske regelverket.

Forandring på dette ble diskutert før årets sesong, men det ble vedtatt å ikke forandre noe, men at regelen skulle håndheves bedre.
Komiteen så at dette ikke var tilfelle og på møter vi hadde der nede ble dette tatt ad nota.
Det blir sikkert en ny diskusjon på dette i vinter.

Fjerner vi karroserikravet skal dere huske på at vi plutselig kan havne i en situasjon der halve startfeltet vårt står uten mulighet til å starte i eurotrial...

Geir
10-18-2007, 07:39
stemmer fortsatt for nei til kravet jeg

- flere her inne kan da seriøst ikke mene at har en bil som ligner noe ....Pål og Ove ???
- det vil da si at bilen jeg hadde , måtte blitt godkjent om jeg hadde satt en plate i fronten , tegnet 2 runde lykter og noen vertikale malingstreker ----> og ment det var en Jeep.
- er jeg helt på vidda nå ?

rocky4x4
10-18-2007, 09:44
Hær Er Noen Bilder Av Snublefot Så Får Dere Dømme Sjøl Om Dere Mener Den Går Karosserikravet Eller ikke

Geir
10-18-2007, 10:02
Rocky4x4 : vil poengtere at bilen jeg siktet til i tidligere innlegg ikke er denne - men en annen jeg bygget.

Snublefot ligger langt innenfor kravene slik de er nå.
- den har tilogmed ett godkjent veltebur ! Denes var grei og tipset meg om hva som manglet , og fikk ordnet det før sesongstart ( de to stagene som går fra 'baken' og ned mot hovedbøylen ved ramme ) - disse magler på andre lignende biler i pro mod

Blesvik
10-18-2007, 11:18
- flere her inne kan da seriøst ikke mene at har en bil som ligner noe ....Pål og Ove ???
Vel, jeg har som du sikkert vet Suzuki karosseri, med Suzuki dører, Suzuki panser og Suzuki grill.
Skjermene er tilpasset akselavstand, hjulstørrelse og innfjæring.
Jeg kan ihvertfall se at det er en Suzuki..

Geir
10-18-2007, 11:42
hvis du synes bakskjermene dine ligner en suzukis mener jeg du tar feil Pål....men ikke verre enn andres bakskjermer.

Holten
10-18-2007, 16:26
-Dere kan da ikke mene, at dere ikke syns bilen til Pål ser ut som en Suzuki? Geir?

:rolleyes:

Ove
10-18-2007, 16:39
... karroserikravet i eurotrialreglen, er jo laget utfra det norske og finske regelverket.

Kan vi da være førstemann til å fjerne kravet , så kommer kanskje ET etter ??

Fjerner vi karroserikravet skal dere huske på at vi plutselig kan havne i en situasjon der halve startfeltet vårt står uten mulighet til å starte i eurotrial...

Det er ikke noe arrgument , og ville heller ikke vært et problem , de som satser for ET bygger for å tilfredstille de gjeldene ET-krav !

Geir
10-18-2007, 18:46
Holten , det som er mitt poeng er at det egentlig går an å starte en diskusjon om hvilken som helst bil i pro-mod , og få ulike meninger om samme bilene.... og dermed er vi like langt....igjen :rolleyes

-det blir da rene lotteriet når du stiller til start i denne klassen, alt etter hvilke tekn.kontrollant du treffer på.

- fjern kravet , la norge være først , så følger resten etter...

Toro
10-18-2007, 22:41
synnsit vi ska fjern karoserikrave helt i promod...litt forskjell må det vær på proto å promod!! da risikerer vi tilslutt å få en til klasse med kun "spider" byggThefingerThefinger litt karoseri må det være...synns det e bra som det e no æ:)

Ove
10-18-2007, 22:56
De fleste av oss synes jo at det er bra slik som det er , men slik reglene er nå kan det tolkes forskjellig.
En dag møter vi en virkelig paragrafrytter og iherdig teknisk kontrollant som har en annen tolking av reglene , og får kjørenekt .

Magic Hansen
10-18-2007, 23:27
Jeg leste i et tideligere innlegg der du sier at styre brems blir tillatt fra 2008. Men at utkobling av firehjuls trekk ikke blir innført?

Stemmer Det:confused:

jan terje
10-19-2007, 05:43
De fleste av oss synes jo at det er bra slik som det er , men slik reglene er nå kan det tolkes forskjellig.
En dag møter vi en virkelig paragrafrytter og iherdig teknisk kontrollant som har en annen tolking av reglene , og får kjørenekt .

Bare så det er sagt, jeg tar teknisk kontrolant kurs i vinter.

Ove
10-19-2007, 15:11

Nei fy fa.. !

Da er det bare å parkere bilen for kommende sesong ThefingerThefinger

Magic Hansen
10-24-2007, 17:37
Jeg vil med dette framlegge et forslag til endring i regelverk for Promodified:

Utkobling av firehjuls trekk tillattes.

Litt av begrunnelsen for dette forslaget er at det er biler i klassen som har senter diff.
Så nå som styrebrems blir tillatt så kan man her bremse bare bak, noe som resulterer i bare forhjulstrekk, med låste bakhjul. Dette vil for noen dommere se ut som bilen har koplet ut bakhjulstrekken.

Argumenter for:

For å unngå diskusjoner.
Fordi jeg tror det er enighet blant førerenne i denne klassen om at dette bør innføres samtidig med styrebrems.
Fordi dette er tillatt i andre land som tillater styrebrems.
Fordi dette er tillatt i Euretrial.

Blesvik
10-24-2007, 17:49
Amen

Lasse suzicán
10-24-2007, 18:29
Vel, jeg har som du sikkert vet Suzuki karosseri, med Suzuki dører, Suzuki panser og Suzuki grill.
Skjermene er tilpasset akselavstand, hjulstørrelse og innfjæring.
Jeg kan ihvertfall se at det er en Suzuki..
Hmmmm!
Du vet vad anser om det, Pål....
Du lär få bjuda mig på måååånga http://www.offroad.se/icon/drink5.gif innan jag håller med om att din bil liknar en Suzuki....
Och det gäller inte bara din bil, Pål utan även flera andra Norska Pro-Mod...

- fjern kravet , la norge være først , så følger resten etter...
Sorry!!!!!
Ni kan i sämsta fall bli tvåa......Thefinger Thefinger Thefinger
I Sverige har vi redan fri kaross, och har haft det i många år....
Och vi klarar av att bygga Pro-Mod-bilar som slår er i Eurotrial, MED ORIGINALKAROSSER!!!!! crossboned

Jag anser att karosskravet i ET ska skärpas (bli strängare) då vi behöver inte 2 prototypklasser (med respektive utan bakhjulsstyrning)....
Kan berätta att det finns fler som anser att karosskravet ska återinföras i Sverige, än det finns såna som vill låta karossen vara fri...

Lasse suzicán
10-24-2007, 18:53
Når det gjelder kostnader til styrebrems ...
Snakk med Lasse her inne, han mekker styrebrems av en ARB ventil som han plukker på hugginga...
Stämmer bra....
Jag bygger styrbromssystem på med ventilblocket från ABS:en från (bästa alternativet) Saab 9000 1993 och nyare... Jag betalar 300 svenska nödmynt för ett sådant block hos bilskroten...

Chevy-Sheriff
10-24-2007, 21:55
Jeg vil med dette framlegge et forslag til endring i regelverk for Promodified:

Utkobling av firehjuls trekk tillattes.

Jeg kan ikke skjønne hvorfor dette ikke er lov i ALLE klasser......:confused:

Tommy
10-24-2007, 22:39
Grunnen er enkel, tidligere var det stadig noen smartinger som rigget seg til med utkobling av bakjulstrekken, og brukte brekket til å svinge med... ved å spinne seg rundt ved bruk av framhjulstrekk..

Mad Max
10-25-2007, 07:28

Hmmm dette gleder meg......

Chevy-Sheriff
10-25-2007, 09:43
Grunnen er enkel, tidligere var det stadig noen smartinger som rigget seg til med utkobling av bakjulstrekken, og brukte brekket til å svinge med... ved å spinne seg rundt ved bruk av framhjulstrekk..

Okey....:)

Personlig synes jeg man burde få bruke bilen for det den er god for, i de øverste klassene.

rocky td
10-25-2007, 16:16
Jeg mener også at det bør bli tillatt å kople ut 4-hjulstrekket hvis det blir tillatt å bruke styrebremser.. åpner for flere muligheter det crossboned

Magic Hansen
10-30-2007, 22:30
Angående utkopling av 4hjuls trekk ser jeg at det er 100 % oppslutning blant de som har kommet med tilbakemeldinger.

Etterlyser tilbakemelding på dette tema fra flere aktive førere i pro mod klassen.:)

Det hadde vært fint om vi kunne få til en saklig og konstruktiv diskusjon rund dette temaet også :rolleyes:

Magic Hansen
11-13-2007, 16:55
[QUOTE=
Det hadde vært fint om vi kunne få til en saklig og konstruktiv diskusjon rund dette temaet også :rolleyes:[/QUOTE]

Dette med saklig og konstruktiv diskusjon rund dette temaet også skremte vist bort de aktive debutantenne i dette forumet.:cool:

Arne
11-13-2007, 17:16
Dette med saklig og konstruktiv diskusjon rund dette temaet også skremte vist bort de aktive debutantenne i dette forumet.:cool:

Du må ikke stille for store kravnono
Spøk til side, her er et foreløpig utkast og noe håndfast dere kan diskutere:

3.6 Kraftoverføring
Bevisst utkobling av firehjulsdrift tillates ikke under konkurranse, ellers valgfritt.
Kjøretøy med automatgir skal ha startsperre og ikke kunne startes i gir.
For kjøretøy med manuell girkasse anbefales startsperre montert på brems- eller koplingspedal.
Ellers valgfritt.

4 Bremsesystem
4.1 Driftsbrems
Fotbrems skal effektivt påvirke alle hjul, ellers valgfritt.

4.2 Parkeringsbrems
Godt fungerende parkeringsbrems - eller sperre skal finnes.
Parkeringsbrems tillates ikke benyttet som styrehjelp.

4.3. Bremserør
Bremserør skal være beskyttet og godt klamret.

4.4. Styrebrems
Det tillates bruk av tilleggssystemer som bremser ett eller flere hjul.
Ved bruk av ”inline brakes” skal fjærbelastet aktiviseringsknapp være montert.

5 Styresystem
5.1 Styreinnretning
Ordinær styring av kjøretøyet skal skje ved bruk av ratt plassert foran føreren, styringen skal være vel dimensjonert og gi sikker styring av kjøretøyet.
Firehjuls- eller midjestyring tillates ikke, ellers valgfritt.

OBS: Dette er bare mitt personlige forslag!!
Brunt = fjernes
Gult = settes inn
Kanskje er det ikke riktig å kjøre Modified spor lenger med denne endringen?

Geir
11-13-2007, 19:25
synes det begynner å se bra ut jeg .

Tommy
11-13-2007, 19:31
Ser at regelen blirstående med parkbrems... i praksis har park på automat og 1 gir på manuell, vært godtatt, hvordan blir dette fremover..

Magic Hansen
11-13-2007, 19:57
Ser meget bra ut:):):)

Angående modifisert sporet så tror jeg ikke det blir noe problem. Bilene i Pro Mod er som kjent i snitt lenger og breiere en i Mod så mulighetene i det nye regelverket "dersom det blir innført" vil bare til en vis grad kompensere for dette.
Dersom det blir et problem så kan jo løypene vris litt fra ”autoslalom” mot bil trial. i fare for å trå noen på tåsen så må jeg si at løypene har vært meget bra i år.
men ved å legge løypene med mindre skarpe/trange svinger å heller bruke vaskelige hindringer i terrenget så blir dette med styre brems og utkopling mindre aktuelt og dermed vil løypene passe for begge klassene.

supersvein
11-13-2007, 20:04
Jeg synes utkastet til Arne ser fornuftig ut.
Tror egentlig ikke det vil være noe problematisk å fortsatt kjøre pro-mod i gult spor, og at vi burde se hvordan det slår ut i kommende sesong før vi tar stilling til om pro-mod må få "eget spor."