PDA

View Full Version : Beadlock

Kaare
02-15-2007, 13:10
Hvorfor har ikke hjul med beadlockringer (og evt også løsningen til Staun) noe på veien å gjøre?

Tommy
02-15-2007, 14:43
Dette er ikke helt riktg, med staun tirelocks merker man ikke at dette er montert, det finnes også beadlocks som er godkjent for veibruk, men det største probleme til endel beadlocks er at de ikke sentrert dekke skikkelig på felgen.
på utsiden av felgen klemmes bare beaden fast mellom felgen(påsveist innerring) og ytterringen som man skrur fast. da kan man enkelt få 1-2cm høydekast i dekket, dette er ikke noe greit å kjøre med.
På beadlocks som er godkjent så ligger den en kant som dekket legger seg nedi og dermed sentres.

På tirelocks som staun ligger den en lavprofilslange inn dekket som presser beaden mot felgkanten fra innsiden.

Håper dette var oppklarende

Nitteberg
02-15-2007, 15:31
Disse sentrer dekket bra. Stanset ring som blir nesten som vanlig felg

http://home.no.net/niva/Bilder/jeep/jeep038.jpg

http://nofear.no/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=9&rowstart=10

http://nofear.no/forum/viewthread.php?forum_id=7&thread_id=463

Kaare
02-15-2007, 17:02
Nitteberg: Jeg klarer av en eller annen grunn ikke å komme meg inn på sidene til Nofear nå...? Har brukernavn og passord, men får beskjed om feil brukernavn og/eller passord...

Har sett litt i tråden "16 til 17 felg". Så skissen der som viser felg for beadlock med eget spor i felgen for dekket. Hvilken av variantene er det du har avbildet, Nitteberg? Samme gjelder bildet av "Rockcrawler" felgen til BGnor i den andre tråden.
Forstår jeg dere rett nå, så produseres og selges det "fiks ferdige" beadlock løsninger som egner seg for kjøring på vei uten nevneverdige ulemper som høydekast. Riktig?

Vedr. Stauns tirelock: Tommy, du sier dette er en løsning som ikke går utover veiegenskapene (Nitteberg: du har nylig montert dette på en av dine biler jeg fått med meg). Har klart å få med meg følgende: Av med dekket, bor hull til egen ventil for tirelockslangen og på igjen med dekket noe forenklet sagt.
Da kommer neste spørsmål: Ved tapping av luft er det nå to steder lufta skal slippes ut. Både i dekk og slange. Hvordan blir forholdet her? All luft (litt grovt sagt) ut av dekket og deretter justere til ønsket lufttrykk i slangen? Ta gjerne ett par eksempler: Ved ønske om 3 PSI og 12 PSI.
Noen ulemper ved løsningen til Staun? Fikk vite at sand el kunne bli et problem - les slitasje dekk/slange?

Tommy
02-15-2007, 17:59
Full tykk i slangen, så lite som mulig i dekket.. slangen ligger i en hylse som gjør at slangen kun utvider seg i bredden (slik at den trykker dekke mot felkanten)

knixen
02-15-2007, 18:06
Staun sin variant er bedre enn vanlig beadlock. Den presser jo dekket mot både inner og ytterside av felgen. Det er dessuten lettere å balansere felgen.

Men det koster fra 1500-2000 per felg... :(

Kaare
02-15-2007, 18:23
Ser ut som om du har ett poeng der, Knixen. Men vil Staun klare å holde dekket på plass like godt (eller i det minste tilfredsstillende) som en beadlockring ved hjulspinn?

Mest mulig luft i slangen og minst mulig luft i dekket er ok. Men ved kjøring i f.eks snø som krever maks bæreflate (luftrykke ned mot 2 PSI) så vil vel løsningen til Staun nesten bli en hindring fra å kunne slippe ut nok luft av dekka?

PS: Alt koster...

Jan
02-15-2007, 18:27
Jeg har ikke Staun, men Tirelock. Det fungerer veldig bra. Ikke noe problem med 2 psi. Eneste bakdelen med det er slanger som punkterer. Patrolen klarer ikke å rive dekket løst fra felgen ved hjulspinn.

Kaare
02-15-2007, 18:32
Jeg har ikke Staun, men Tirelock. Det fungerer veldig bra. Ikke noe problem med 2 psi. Eneste bakdelen med det er slanger som punkterer. Patrolen klarer ikke å rive dekket løst fra felgen ved hjulspinn.

Nå skrev Tommy litt lenger opp her at Stauns løsning kalles tirelock så nå blir jeg litt forvirra her. Stauns ser jo egentlig veldig solid ut der den er innkapslet i en grov "strie". JO - en trimma 3 liters Patrol klarer å rive dekket løst fra felgen ved hjulspinn. Det fikk vi bevis for nå helgen som var.

Tommy
02-15-2007, 18:54
tirelock var en svensk oppfinnelse, men firmaet gikk konkurs, og det har kommet flere nesten like løsninger på markedet blant annet staun...

Amund
02-15-2007, 18:56
Nå skrev Tommy litt lenger opp her at Stauns løsning kalles tirelock så nå blir jeg litt forvirra her. Stauns ser jo egentlig veldig solid ut der den er innkapslet i en grov "strie". JO - en trimma 3 liters Patrol klarer å rive dekket løst fra felgen ved hjulspinn. Det fikk vi bevis for nå helgen som var.

Jeg tror svaret er - men er ikke 100% sikker - at 'Tirelock AB' var et produktnavn på en lignende løsning de lagde i Sverige for en del år tilbake. Jan sier han har disse, og dermed klarer han ikke løsne dekket... Staun-ringen (eller tirelock for den saks skyld) bygger ikke mange cm over felgkanten, så om du slipper ut all lufta av dekket (men har trykk i lock'en) får du felgen nesten helt ned til bakken, men fortsatt ikke så mye at du kjører det i stykker, så i teorien vil du kunne kjøre et godt stykke på et punktert/istykkerrevet dekk (men ikke etter veien så klart, pga kjøreegenskaper og varmgang)

Eneste bekymring jeg har med denne typen 'beadlock' er - hva skjer om du har en lekkasje, eller for lavt trykk, eller 'glemt å sjekke' slangen, og dekket flytter på seg/felgen roterer i dekket? Da vil du sannsynligvis rive i filler hele slangen, pga ventilen festet i felgen? Eller?

Kan svare på en ting til når jeg er i gang, BG Nor sine stål-beadlocks har ikke den stansede ringen for sentrering, men boltene sentrerer likevel dekket rimelig bra iflg. Hoel. Har kjørt Jeepen hans med beadlocks på veien, merket ikke noe ubalanse i dekkene men kjørte kanskje ikke fort nok, det var spennende nok i 70-80 med 36", hiluxsnekke med 7 runder på og under 2 meter akselavstand. Renger med du må passere 100-110 før du merker kast i 36" hjul? Det avhenger kanskje av vekt på aksler, dekk og felg også... toyotaen min tar hvertfall av rundt 90-100 på 33".

Kaare
02-15-2007, 19:04
M.a.o. tirelock må være den beste løsningen for en bil som i all hovedsak ruller på veien, men som mer enn gjerne får en real tur offroad så snart muligheten byr seg? Eller hva anbefaler du Amund? Du kjenner både bilen og meg fra noen anledninger nå og du selger både Rockcrawler felgen med fiks ferdig beadlock og Staun(?). Eller blir alt dette rett og slett "overkill"?

Hmm. Du endret innlegget litt mens jeg skrev... Patrolen ruller på 37" MT/R og ligger stø som fjell i 130 uten kast i hjula. Du snakker nå om Irok i 36"? (Du har tidligere nevnt problemer med kast i de dekka når str blir stor)
Du hadde ett poeng der ja - hva skjer hvis felgen roterer i dekket.

Kaare
02-15-2007, 19:43
Fikk nå opp sidene til garasjen til Nitteberg hos Nofear.

Bildene av felgoppbyggingen (1. linken) gir en veldig god forklaring på hvordan beadlock fungerer og for meg ser det som om det burde fungere rimelig likt en vanlig felg - ja. Tilsvarende løsning på Rockcrawler felgen til BGnor?

Nitteberg
02-15-2007, 21:43
Tror ikke du klarer og ødelegge så mye men, vanskelig og få spin på dekket med trykk i beadlocken. Beadlocken skal ha ett trykk på 50psi hele tiden, står det i monteringsanvisningen. 2 psi i dekket ikke noe problem, har testet alt ;)

Tommy
02-15-2007, 21:47
Jeg har sett tester på den svenske tirelock da kjørte de i 4 timer i en steinrøys uten ventiler i dekket og 50PSI i innerslangen...

Dette er det til og med flere Formulabiler som kjører med...

Kaare
02-15-2007, 21:49
Takker, Nitteberg!
Da tror jeg den ultimate løsningen for en "gateoffroader" er funnet :)
Noen norske forhandlere? Og hvem kan evt stå for montering. Denne gutten en håndverker, ikke mekaniker...

Jan
02-15-2007, 22:28
Jeg har ikke Staun, men Tirelock. Det fungerer veldig bra. Ikke noe problem med 2 psi. Eneste bakdelen med det er slanger som punkterer. Patrolen klarer ikke å rive dekket løst fra felgen ved hjulspinn. Jeg mente at du klarer ikke å rive dekket løst fra felgen med Tirelock. Uten er det ikke noe problem å spinne inni dekket.

Kaare
02-15-2007, 22:54
Den er grei, Jan! Beklager at jeg misforstod deg der :)

Nitteberg
02-16-2007, 07:44
Vi kommer mest sansynlig til herstua den 24/2, så da er det mulig å se i praksis.

Kaare
02-16-2007, 10:44
Tenkte jeg skulle ta "treffri" den helgen, men skulle likt å se dette i praksis - og på Herstua hadde vi det moro sist :)

knixen
02-16-2007, 11:01
Man skulle tro at det kompositt materialet som er utenpå staun sine "internal beadlocks" som de kaller dem tåler litt av hvert av juling.

Jeg har fantasert om å få laget et sett her oppe i nord hos en lokal produsent av diverse til fiskeindustrien...

kermith
02-18-2007, 22:53
hvor får man fat i den beadlock man ligger inde i dækket har ikke mødt den model i danmark.

FSJFrank
02-18-2007, 23:14
http://www.staunproducts.com/distributors_international.php

kermith
02-19-2007, 11:00
fantastisk mange tak:) ;)

knixen
02-21-2007, 16:04
Nitteberg; hva betalte du for disse?

Kaare
02-22-2007, 15:01
Har tenkt på en ting til vedr Staun og evt fordel det kan ha: Når vi slipper ut luft av dekka, kjører, og deretter fyller opp igjen. Dekket har i mellomtiden flyttet seg en del på felgen og avbalansering som er foretatt er plutselig null verd. Dvs hjulene bør egentlig avbalanseres etter hver tur hvis man vil at de skal være opptimalt avbalansert til enhver tid.
Men - premium spørsmålet: Vil Staun tirelock klare og holde dekket så bra fast mot felgkanten at dette problemet opphører?!

knixen
02-22-2007, 15:27
How about wheel balance?

The Staun bead lock is symmetrical from inside to outside and around the rim. Further, all of the weight is located within and near the rim, so there are no balance issues whatsoever.

What are the advantages of Staun bead locks over mechanical bead locks?

Primarily, they lock both the outside and inside beads (look inside). There are no balance or ?street legal? issues. They prevent rim "spin" within the tire. They improve traction, and with a flat, preserve the rim, and typically the tire, by keeping it up off the terrain so you can limp back to camp

Et lite utdrag fra tech siden til staun som avklarer disse spørsmålene... ;)

Kaare
02-22-2007, 15:57
Takker. Dette ser lovende ut.

ZukiJack
03-01-2007, 21:17
Om man ikke har råd til beadlocks...enda... Er det noen idè å bruke vanlige slanger i dekkene?
Når man har lite luft i hjulene skal det lite til for at man vrir dekket slik at luften slipper ut. Hvordan er det da å bruke vanlige dekkslanger for å beholde luften selv om det slipper litt mot felgen?
Nå vet ikke jeg prisen for slanger til f.eks mine 35x13.5x15 da... Kanskje dyrt det også...!!??

HardKåre
03-02-2007, 12:51
Problemet er vel at hvis dekket begynner å rotere på felgen, tar det med seg slangen. Og dermed ryker ventilen...

Ove
03-02-2007, 18:44
Er det noen som sitter på CAD-tegninger for bedlocks ?

Skulle gjerne hatt tak i dette , da jeg har fått ett tilbud fra et mek. verksted ....Thefinger

sven
03-03-2007, 00:22
forresten, er slangene inne i staun beadlockene vanelige slanger, som bare blir presset ovale ut mot dekksidene pga "staun posene"?

Jan
03-03-2007, 00:33
Ja

sven
03-04-2007, 21:06
hvordan funker det da med ventilen for dekket da.... vil ikke slangen som presser dekket mot felgen hindre luft i å komme igjennom til selve dekket når den er oppblåst?

Tommy
03-04-2007, 23:40
Det er her en patentert liten dings kommer inn....
Den sender luften i en kanal under slangen ut til kanten av felgen og opp i dekket...

Kaare
03-05-2007, 09:14
Pratet med Per Bertelsen om fordeler og ulemper med Stauns løsning nå i helgen. Det vil samle seg en sand etc mellom slangen/strømpa/dekket. Dette bør optimalt sett rengjøres etter hver tur offroad. For ren treff kjøring som de fleste av oss bruker bilen til - for hvert 3. treff (alt ettersom). Sand etc som blir liggende mellom dekk/strømpe/slange sliter veldig på dekk osv. For og klare å rengjøre alt dette må alt demonteres. Dvs av med dekk, strømpe og slange og full vask av alle deler.
Dette blir litt vel slitsomt (og kostbart) for de som ikke har tilgang utstyr for dekk demont./remont. og/eller klarer å skifte dekk selv. Der røyk fordelen med Stauns tirelock for min del. Får heller finne meg i å kjøre dekket av felgen ett par tre ganger i året. Blir mindre styr det faktisk... :(

Tommy
03-05-2007, 09:29
Heisann Kåre
takk for sist forresten, alltid hyggelig å sette ansikter på navnene her inne.

Hadde jeg vært deg Kåre så hadde jeg gått for en løsninge med beadlocks, disse får du med TUV godkjenning og da sentrer de dekket perfekt.
Snakk med Hoel på BG nor, han har slike på den røde Runneren...

jan terje
03-05-2007, 11:02
Pratet med Per Bertelsen om fordeler og ulemper med Stauns løsning nå i helgen. Det vil samle seg en sand etc mellom slangen/strømpa/dekket. Dette bør optimalt sett rengjøres etter hver tur offroad. For ren treff kjøring som de fleste av oss bruker bilen til - for hvert 3. treff (alt ettersom). Sand etc som blir liggende mellom dekk/strømpe/slange sliter veldig på dekk osv. For og klare å rengjøre alt dette må alt demonteres. Dvs av med dekk, strømpe og slange og full vask av alle deler.
Dette blir litt vel slitsomt (og kostbart) for de som ikke har tilgang utstyr for dekk demont./remont. og/eller klarer å skifte dekk selv. Der røyk fordelen med Stauns tirelock for min del. Får heller finne meg i å kjøre dekket av felgen ett par tre ganger i året. Blir mindre styr det faktisk... :(

Ett tips:

Så en i DK som hadde med seg en brannslukker fylt med luft. Denne kan du ha svært høyt trykk på, og den egner seg meget bra til å sjokk fylle dekket med. Blir som å skyte det på felgen med startgass, bare mye sikrere.

Jan
03-05-2007, 11:09
Eller du kan fylle 60 psi. i reservehjulet og lage en slange med lik tilkobling i begge ender for å fylle med. Da blir reservehjulet trykktanken.

Blesvik
03-05-2007, 11:38
Uansett hvilken metode som velges bør dekket limes fast i felgen!
Jeg sliper bort lakk og rust fra felgen og stålbørster dekket og vasker det hele med tynner før jeg limer det fast med Sikaflex 221.
Dekket vil garantert ikke rotere på felgen!

Geared
03-05-2007, 12:16
En annen enkel løsning er vel å gå ned litt på bredden av felgen. Har ennå ikke kjørt av noen dekk på min bil. Jeg bruker 8" felg på 33x12,5 dekk. Ser mange som har samme størrelse på dekk, bruker 10" felg og kjører stadig av dekka.

Kaare
03-05-2007, 19:42
Her var det kommet inn mange bra forslag i løpet av dagen!
Tommy: Takk i like måte og det gjelder flere av dere har inne. Alltid hyggelig å treffe folka bak "brukernavnene"!
Skal høre med Hoel om de felgene. Er på jakt etter felger for sommerhjula nå.
"Brannsluker" har jeg fått demonstrert ved noen anledninger på Island og er absolutt veldig effektiv. Team Bertelsen solgte de, men jeg gikk bananas i den butikken på fredag - kona tråkka til slutt inn bremsen :-)
Reservehjulstrikset har jeg sett at de bruker mye i Frankrike, men takk for påminnelsen.
Smalere felg som f.eks 8" kontra 10", eller 12" for den saks skyld er også god ide. Men 8" blir litt snaut med 37" og jeg er ute etter bredde for maks flyt egenskaper. Har t..o.m. vurdert 12", men er forkastet. Holder meg til 10" bredde.
Kinxen sendte meg også ett godt tips på PM - stålfelger holder bedre på dekka en alu/chrom.
Lime dekket - høres drastisk ut på en "gateoffroader" Eller?

Blesvik
03-05-2007, 19:53
Lime dekket - høres drastisk ut på en "gateoffroader" Eller?

Ikke noen ulempe med liming!
Det er ingen problem å få dem av med dekkmaskin.
Har alltid grublet på hvorfor ikke flere limer dekka sine...

Nitteberg
03-05-2007, 21:03

Høres merkelig ut, hvor skulle sanden osv. kommet inn? Beadlocken presser jo på med 50 psi, og hindrer dritt og komme imellom dekk og felg. Det er uten staun og lite trykk hvor det kommer mye dritt ned mellom dekk og felg, men kommer jo ikke forbi selve beaden og inn i dekket uansett.

Kaare
03-05-2007, 21:12
Det lurte jeg på også, ble et veldig stort spørsmålstegn der, men var et faktum.
Men vi kan jo lure litt videre: Dansk sand er ekstremt finkornet. For oss er vel behovet for beadlock størst ved snøkjøring - og da klarer det jo ikke å lure seg inn mye sand. Eller for den saks skyld - vann. Har dekket fullt av vann. Det rister! (men tar ett par turer til med snøkjøring før jeg gjør noe med det - 2 helger på rad fremover med nye muligheter :rolleyes: )

Kaare
03-06-2007, 16:17
Hoel kontaktet og beadlock felger bestillit. Da gjenstår det bare å se om dette fungerer til mitt bruk eller ikke. Fungerer de ikke kommer det annet prosjekt etter hvert der de blir konge! (Demotur i Holms korte Patrol Y61 i Løkken... Jalla!!!)

Fant også denne siden som svarer på mange spørsmål: http://www.alliedrockathons.com/what_is_a_beadlock.htm

sebban
03-08-2007, 15:52
Disse sentrer dekket bra. Stanset ring som blir nesten som vanlig felg

http://home.no.net/niva/Bilder/jeep/jeep038.jpg

http://nofear.no/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=9&rowstart=10

http://nofear.no/forum/viewthread.php?forum_id=7&thread_id=463

Är detta weld-in beadlocks eller? Vet någon vart man kan köpa dem isåfall?

Nitteberg
03-08-2007, 16:31
De kjøpte jeg av en kar på pirate4x4.com som forhandlet de

http://rockcrawler-mrt.com/ mye fint der og super kvalitet

Nivanisse
03-12-2007, 00:32
Ikke noen ulempe med liming!
Det er ingen problem å få dem av med dekkmaskin.
Har alltid grublet på hvorfor ikke flere limer dekka sine...

Lime begge sider, eller er det nok med yttersida?

Tommy
03-12-2007, 00:40
Jeg limer på begge sider... pluss beadlocks....

Paja
03-12-2007, 17:17
Uansett hvilken metode som velges bør dekket limes fast i felgen!
Jeg sliper bort lakk og rust fra felgen og stålbørster dekket og vasker det hele med tynner før jeg limer det fast med Sikaflex 221.
Dekket vil garantert ikke rotere på felgen!

Noen grunn til du bruker Sikaflex 211 og ikke Sikaflex 11FC ? Blir det vanskelig å fa av dekket ved bruk av 11FC ?

Og hva er best å bruke til å lime dekket?

Nitteberg
03-25-2007, 22:14
Link til artikkel på nofear.no

http://www.nofear.no/readarticle.php?article_id=8

Tommy
03-25-2007, 22:40
Link til artikkel på nofear.no

http://www.nofear.no/readarticle.php?article_id=8

Kjempebra reportasje...

svenna
03-26-2007, 16:58
hvor og til hvilken pris får man dette??? link?

Kaare
03-26-2007, 17:12
http://www.team-bertelsen.dk/ har fra ca DKR 1500,- og oppover avhengig av str.