PDA

View Full Version : Gløding 6.2 diesel

Edguy
10-11-2007, 20:04
GMC Suburban 6.2 diesel -83 4x4.

1. Hvor sitter den "glødesensoren" (den er ikke foran slik at du nesten ser på den :)

2. Hvor er det billigst å kjøpe glødeplugger til denne? Billigste hittil er G11 til 120,- stk.

3. Noen her som har bygd om fra 6V til 12V plugger? Erfaringer?

Raymond_K5
10-12-2007, 16:57
1. Jeg blir aldri klok på hvor de forskjellige modellene har denne... Hvis den ikke sitter i vann-crossover'n foran sitter den øverst og bakerst i den høyre toppen.

2. Har ikke peiling hvor det er billigst, men jeg ville satset på 60G selv om de er litt dyrere. De sveller ikke opp i tuppen slik de andre kan gjøre. Ta en telefon til Aarnes eller Amerikanske bildeler. Gå for AC Delco.

3. Det er 12 V til pluggene selv om det står merket med en annen spenning på selve pluggen. Glødereléet er koblet direkte på batteriet.

Raymond_K5
10-12-2007, 16:58
Og forresten; Velkommen til forumet. :)

Edguy
10-13-2007, 16:57
Takk for velkomsten! :)

Ja jeg vet at det står 12 Volt over pluggene på 6V. Men det jeg tenkte var å sette inn 12 Volts plugger istedet. De må glødes lenger, men tåler all verden.

Traff en kar i natt med Suburban 6.2 diesel, på drosjevakta mi. Han jobber tilfeldigvis på Steinkjer Elektrodiesel. Han viste meg (som du nevner) at den sitter fremme på den ene toppen på førersiden. Så jeg skal se etter etterpå (har nettopp stått opp :) ).

randknu
10-14-2007, 11:42
Jeg hørte om en som hadde montert manuell gløding, kansje dette hadde vert en ide? Hvis noen kjenner til hva slags rele som kan brukes til dette er jeg veldig intressert i å bygge om glødesystemet mitt selv.

Noclass
10-14-2007, 12:44
Jeg har manuell gløding på skogs chevy'n min.

Veit ikke hva som er brukt av deler, men jeg bor jo bare 20 min lenger opp R4 fra Harestua, så det er bare å ta seg en tur for å titte...

Chevy-Sheriff
10-15-2007, 13:13
Du må bruke ett KRAFTIG rele.

Jeg har brukt Warn winch relle når jeg koplet manuellt på trailbilen.

BG-Nor har disse rellene.

GMC 2500
10-15-2007, 20:56
Jeg har kjørt nå i flere år med manuel gløding.
Bruker det gamle relé´et som ble brukt på 1982 - 83 modellene til 6,2L
Det holder fint til manuell gløding.
Når jeg nå skal bytte til nye plugger, så blir det 60G
Dem tåler overgløding uten å brenne sund.

Edguy
11-04-2007, 17:34
Jeg finner ikke glødesensoren noe sted. Hverken framme i vann-crossover eller helt fremme i toppen på førersiden. En annen sa at på hans bil satt den bak å toppen mot torpedoveggen på passasjersiden.

Men på et amerikansk forum ble det nevnt at den satt under luftfilteret!? Kanskje sjekke der?

Må vel finne den snart!? :D

Raymond_K5
11-04-2007, 18:55
Hvis den ikke sitter i vann-crossover'n foran sitter den øverst og bakerst i den høyre toppen.

Jeg finner ikke glødesensoren noe sted. Hverken framme i vann-crossover eller helt fremme i toppen på førersiden. En annen sa at på hans bil satt den bak å toppen mot torpedoveggen på passasjersiden.

Den høyre toppen er på passasjersiden.
Sensoren er lettest å se hvis du tar av luftfilteret, men det skal ikke være nødvendig.

Edguy
11-05-2007, 00:13
Den høyre toppen er på passasjersiden.
Sensoren er lettest å se hvis du tar av luftfilteret, men det skal ikke være nødvendig.

Ok, da skjønner jeg. Da skal jeg ikke se under toppdekslet, men på oversiden. Litt svært det jækla luftfilteret, men da skal jeg stuke skallen nedi motor-rommet i morgen å finne den %&¤#"# sensoren! Hehe

Oddimann
11-05-2007, 17:47
Nei det skal ikke vere lett å finne alt.Jeg vet ikke hvordan ett gløderele sere ut en gang.:eek: Men nå har jeg netopp hugget hele bilen,tatt ut absolutt alt,men gløde rele?? hakke peiling. Men så var det også bygget om fra auto til manuell på min og,og det funka helt fint.Hvis det er noen som har ett bilde av ett sånnt rele (manuell gløding) så legg det ut på siden her,og når jeg da kommer hjem,så skal jeg se om jeg finner det som er på min.
Og hvis det da er noen som har ett behov for det,så skrik ut.

Chevy-Sheriff
11-05-2007, 20:07
Pokkers møkkavær.....regner som faen....man hva gjør man ikke for Cheva-brødre....:cool:

Legger ved noen bilder.

Dette er fra en millitær utgave av K30 m 6,2 diesel.
Der skal det være noe av det samme som det "gamle" glødeanlegget.

Her ser du Temp. følern. Den sitter på VENSTRE (fører) siden i ei blindplate i toppen.

11087

Her er releet på toredoveggen:

11090

Selve glødekontrollern sitter inne under dashbordet.

Oddimann
11-05-2007, 21:09
Off,dumt at du ble våt da,men det finns ikke dårlig vær,bare dårlig klær ThefingerThefinger
Men takk skal du ha.Skal se etter når jeg kommer hjem etter nordsjøturen.Men jeg mener jeg har skrudd av det der.Får se, får se.

Raymond_K5
11-05-2007, 21:51
Her ser du Temp. følern. Den sitter på VENSTRE (fører) siden i ei blindplate i toppen.

Jammen, jammen :o Da tror jeg sannelig det finnes begge utgaver. Har jo sett den i høyre toppen. Kan det være at den sitter i venstre toppen på gamle glødeanlegg og høyre toppen på de nyere? På de nyere sitter glødereléet på den venstre toppen.

11106

raffe
11-13-2007, 23:45
Hei. Tenkte bare jeg skulle si hva jeg gjorde på Blazern min 90 modell 6,2. Hadde problemer når det var varmt ute med at den ikke ville gløde. Men fungerer helt greit når det er høst/vinter. Så jeg kjøpte meg et gløde rele som tåler 250 amp, parralell kobla det med det orginale releet. La bare ny kabel fra hver side av plusskablen på orginal releet og innom det nye releet. La opp en fjær trykk knapp inni bilen. Så da fungerer det orginale når det ikke er for varmt. Å jeg kan gløde manuellt innenfra hvis det ikke gjør det, når mottoren er mellomvarm Eller hvis det er veldig kaldt ute og jeg trenger litt ekstra gløding.:)