PDA

View Full Version : Locker i fram akslingen?

BerntS
02-15-2007, 14:19
Har en locker liggende men lurer litt på div.
Det er en 413 BigBlock med manuelle frihjulsnav.

På vei tror eg eg har kontroll, kjøre med et av navene innkoblet sånn at man har styring..og trehjuls trekk:)

Men hvis eg knekker en stikkaksel kan eg da bare koble ut det navet der den er knekt og fortsette videre inn i skauen??
Hva er ulempene med locker framme??

Fikk plutselig litt arbeidslystcrossboned

ShuDuck
02-15-2007, 14:43
Ja du kan kjøre med trehjulstrekk, men den vil oppføre seg veldig rart og dra i rattet. Vil anbefale servo før du monterer locker crossboned

Du kan vel koble ut den ene sida om du knekker en stikkaksling, men det kommer vel ann på hvor du knekker den også. Det mest sansynlige å ta er vel drivknuten, om du tar den så er det fare for at delene hindrer sving. Been there done that. Er kjapt å renske opp i knokkelhuset og kjøre videre. Men du har vel 31" ? Hadde ikke vært spesielt bekymra for å ta stikkaksling med 31", så lenge du tar det forsiktig i revers og med sving nono

Ulempene er tung styring og null styring om du bruker 4x4 på glatta. Men fordelene i offroad er så store at det er bare å ingorere bakdelene. Du vil ikke angre, jeg gjør det ikke Thefinger

Amund
02-15-2007, 14:53
Tut og kjør! 4x4 på veien går fint det og, blir litt tung på rattet bare - men pass på en ting - IKKE KJØR i 2WD PÅ VEI MED FRIHJULSNAVA INNKOBLA! Da får du deg nemlig en liten aha-opplevelse når du bremser og låser et hjul ;)

Vær forsiktig med å kjøre rundt med kuste drivledd på biler med cv-ledd.. plutselig kan de låse styringa, selv om du har kobla ut navet, det er litt skummelt på veien...

BerntS
02-15-2007, 15:13
Har 30" hjul eg...
Uten servo.....

Det med å koble ut er mest for å komme seg hjem fra treff...
Er ikke avhengig av bilen hver dag. Men kjekt å få den med seg hjem fra treff...

Men er det beder å kjøre med begge navene innkoblet etter veien??

Zuki
02-15-2007, 15:52
Bernt, du har da ALDRI bruk for 4wd langs veien, så har du frihjulsnav er det vel bare å peise på med den lockern...misunner deg den...

Hadde jeg hatt EN locker tror jeg at den hadde havna foran, da forhjula stort sett er utkopla langs veien. Da betyr det jo ikke noe fra eller til med sperre der, og da hadde den jo gjort mest nytte for å dra meg opp der hvor det butter. Men bak hadde jo en locker kunne laga litt spetakkel på glatta, og de er jo ikke så lett å kople ut for oss som ikke har twinstick. Og en drivknute kan du jo blåse i terrenget uten sperra og...

BerntS
02-15-2007, 15:56
Har jo locker bak også:-)
Må nesten ha 4wd med mud dekker vet du :-)

Zuki
02-15-2007, 15:59
Har du så dårlige grep i dekkene at du må ha 4wd for å komme deg frem, vil jeg tro at det ikke er noe fornuftig å kjøre med de uansett. Bremseeffekten blir jo ikke bedre med 4wd...:eek:

Tror ikke jeg ville satsa på locker fremme og samtidig ikke kunne kople fra drivverket foran. Har jo aldri prøvd locker verken her eller der, men mistenker at det kan være litt skummelt. Så skal du ha locker fremme bør du vel også kjøre 2wd på vei. Synes rett og slett at du skal bytte den i en 410-locker og få den til overs! Thefinger

ShuDuck
02-15-2007, 17:14
Sant som Ståle sier at en har ikke bruk for 4wd på vei hvis man har gode dekk, jeg har ikke brukt 4wd på vei denne vinteren pga. gode dekk.

Locker bak er ikke noe problem på glatta, har mye mer kontroll over hekken da man vet at begge bahjula spinner når en trykker på gassen. Snurrer man hele tiden med locker, så klipp lappen i to Thefinger Thefinger

Mitt råd er hvertfall at du burde installere den. Kjør med 2wd på vei og ha det ene frihjulsnavet innkobla så kan du sette den i 4wd om du ikke kommer over kneika. Med 30" så skal du mishandle rimelig bra om du skal ta stikkakslinger. Men alt er mulig, jeg er ikke bekymret over at mine stikkakslinger skal ryke crossboned

BerntS
02-15-2007, 19:03
da skal den inn, satser på å fikse det i helgen...
Skal prøve å ta litt bilder underveis......

Amund
02-15-2007, 19:26
Har jo aldri prøvd locker verken her eller der, men mistenker at det kan være litt skummelt. Så skal du ha locker fremme bør du vel også kjøre 2wd på vei.

Ikke skummelt, det eneste som er litt kjedelig er at det ikke går å kjøre WRC-sladd i 4x4 lenger Thefinger

Zuki
02-15-2007, 21:24
Bernt, det er ganske mye jobb, men ei lita oppfordring likevel :rolleyes: :

Det er jo en del som tenker på lockers, og det er mange av oss som ikke er all verdens mekanikere (meg, blant annet). Så montering av lockers er et veldig relevant emne. Det hadde vært herlig om du hadde tatt deg den ekstra jobben å lage en steg for steg how-to med masse bilder, gjerne bilde fra hvert trinn i jobben. Lag den som om en komplett idiot skulle montert den etter den bruksanvisninga, da blir den garantert bra! Hadde du gidda det? Så har vi den for evig og alltid i basen over bra tech-stoff!

Espen
02-16-2007, 07:38
AYYRRRR crossboned

Dette er vårens første stor-prosjekt for meg og så det hadde vært fint om du orket og dokumuntere fremdriften.

Lurer på bak i første omgang så får jeg se din skal du få se min:rolleyes:

BerntS
02-16-2007, 07:48
Var egentlig enklere enn eg trodde å sette den i bak...
4-5 timer med masse luring....første gangen eg skrudde på en diff...
Fikk litt hjelp å sette den opp igjenn. men skal ta det alene denne gangen...
Skal lade det gamle digitale kamera og ta litt bilder....
Noen som vet hvilken maling eg kan bruke på tannhjulene....

Geared
02-16-2007, 08:10
For å være helt ærlig Bernt, så brukte ikke jeg noe maling eller noen andre hjelpemidler når jeg monterte locker i bakakslen min. Satte den sammen på feelingen og det funket perfekt. Og det var første gangen jeg var inne i en diff...

BerntS
02-16-2007, 08:13
Var no helst hvis naboen gikk forbi :)

Hadde sett litt mere proft ut med vernebriller og spesialmaling :cool:

crossboned crossboned crossboned crossboned crossboned crossboned crossboned crossboned

ShuDuck
02-16-2007, 09:31
hehe. Satt mine opp slik som Geared, og de har rulla noen mil uten problemer crossboned

BerntS
02-16-2007, 18:53
Det datt inn en bøtte med arbeidslyst og eg måtte bare sette i gang så da var lockeren kommet på sin rette plass.
Passet mye bedre i Diffhuset enn i hyllen i garasjen.
Har tatt en del bilder og kan legge de ut i en egen tråd litt senere...

Kinnycry
04-07-2009, 14:30
Kjør med 2wd på vei og ha det ene frihjulsnavet innkobla så kan du sette den i 4wd om du ikke kommer over kneika. Med 30" så skal du mishandle rimelig bra om du skal ta stikkakslinger.

------------------------------------
Lyde god Musik (http://www.bedstekuponer.dk/kategorier/Musik/)

Nöcke Gunnar
04-15-2009, 18:25
Når det ene frihjulsnavet er koblet inn og det andre ikke er det. Vil ikke det bli akkurat som om det ene hjulet henger i friluft.

Jeg trodde all kraft gikk til det hjulet som har dårligst veggrep og dersom det ene frihjulet ikke er koblet inn vil den stikkakslingen bare snurre uten motstand. Dermed tar den opp all rotasjon mens det hjulet som er koblet inn ikke vil bli tilført noen som helst kraft.

Dermed skulle det ikke være noe som helst poeng i å kjøre med ett frihjulsnav innkoblet for om en setter bilen i 4wd vil den ikke trekke på det innkoblede hjulet i det hele tatt.

Tommy
04-15-2009, 18:53
Helt riktig som Gunnar sier....

sven
04-15-2009, 21:55
ikke hvis du har locker i akslingen..... da vil den sannsyneligvis oppfatte det hjulet som er frikoblet som "spinnende" og låse diffen.

Ergo trekk på det hjulet som ikke er frikoblet

Nöcke Gunnar
04-15-2009, 21:58
Klarer lockeren å slå inn og holde bare med stikkakslingen uten motstanden som hjulet med sin tyngde gir?

Om lockeren klarer slå inn skulle det bli som om en kjører med en innkoblet ARB og da skulle den kunne trekke på ett hjul innkoblet.

Med en LSD i stedet for en locker trekker den ikke på ett hjul dersom det andre ikke gir noen motstand. De er jo ulike, men noe er jo likt også.

Dette er kanskje en av de tingene som må testes før en kan si hvordan det funker.

EDIT

Ser sven skrev et innlegg mens jeg holdt på med mitt

knixen
04-15-2009, 22:06
Klarer lockeren å slå inn og holde bare med stikkakslingen uten motstanden som hjulet med sin tyngde gir?

Om lockeren klarer slå inn skulle det bli som om en kjører med en innkoblet ARB og da skulle den kunne trekke på ett hjul innkoblet.

Med en LSD i stedet for en locker trekker den ikke på ett hjul dersom det andre ikke gir noen motstand. De er jo ulike, men noe er jo likt også.

Dette er kanskje en av de tingene som må testes før en kan si hvordan det funker.

EDIT

Ser sven skrev et innlegg mens jeg holdt på med mitt

I praksis er ikke dette riktig, lockeren vil kun koble inn når det innkoblede hjulet går saktere enn drivlinjen. Og dette fungerer godt i praksis.

Jeg har locker foran og bak på runneren og kan kjøre på glatt vei uten problem. Men man må justere kjørestilen noe da egenskapene endrer seg.

Blom
04-16-2009, 07:27
En locker er i prinsippet alltid innkoblet !

Den kobler UT når friksjon overvinner kreftene som de interne fjærene har som holder delene sammen.
Dvs at har du locker i en fremaksel, med ett frihjulsnav i fri, så vil du ha drift på det ene hjulet der frihjulsnavet er i lock.

En locker kobler derfor ut på tørr asfalt i sving, og når det er nok friksjon til at dekkene ikke spinner mot underlaget.
Er det skikkelig glatt, med begge frihjulsnav i lock, vil hjule(ne) spinne kontra at lockeren kobler ut.

En locker tillater ikke at noe hjul går saktere enn kronhjulshastigheten, men i sving, når ytterhjulet går lengre vei enn indre hjul, så er det da det ytre hjulet som frikobles og går lengre vei enn det indre hjulet.
På asfalt, med begge frihjulsnav i lock, vil det derfor være det yttre hjulet som frikobles og triller fortere enn det indre hjulet.

Nöcke Gunnar
04-16-2009, 08:47
En locker er i prinsippet alltid innkoblet !

Den kobler UT når friksjon overvinner kreftene som de interne fjærene har som holder delene sammen.
Dvs at har du locker i en fremaksel, med ett frihjulsnav i fri, så vil du ha drift på det ene hjulet der frihjulsnavet er i lock.

En locker kobler derfor ut på tørr asfalt i sving, og når det er nok friksjon til at dekkene ikke spinner mot underlaget.
Er det skikkelig glatt, med begge frihjulsnav i lock, vil hjule(ne) spinne kontra at lockeren kobler ut.

En locker tillater ikke at noe hjul går saktere enn kronhjulshastigheten, men i sving, når ytterhjulet går lengre vei enn indre hjul, så er det da det ytre hjulet som frikobles og går lengre vei enn det indre hjulet.
På asfalt, med begge frihjulsnav i lock, vil det derfor være det yttre hjulet som frikobles og triller fortere enn det indre hjulet.

Så med en locker vil det ALLTID overføres kraft til hjulet med BEST veggrep mens uten locker vil det ALLTID overføres kraft til hjulet med DÅRLIGST veggrep.

Har jeg fortstått det riktig da?

Jeg har alltid trodd at smellet i lockeren var at den koblet inn når ett hjul begynte spinne og dermed dro med det hjulet som gikk fortest rundt. Men det er jo egentlig logisk som du skriver der for ellers ville den koble ut og inn i raskt tempo omtrent som en ABS-bremse.

Hvis en ikke tør spørre så lærer en ikke noe heller. Takker.

ShuDuck
04-16-2009, 09:09
Har du locker og kobler ut et frihjulsnav vil dekket som er koblet inn få all kraft ja... Hjulet som er utkoblet blir bare diltende etter, og vil virke som et anker da det ikke får noe som helst moment. Dårligere fremkommelighet med sperre og bare drift på ett hjul enn med åpen diff der en får moment på begge hjul

At lockeren overfører kraft til hjulet med best grep er ikke helt riktig måte å se det på. lockeren overfører kraft til begge hjul uavhengig av underlag når man har over et visst moment på pinjongen. Så uten mye kraft fra motor til pinjon så løser ytterste hjul ut i sving på asfalt. Med større moment er diffen låst og alle på kjøpesenteret vil tro du har utrolig sprek bil som spinner på asfalt :laughing: