PDA

View Full Version : styring ???

gufre
10-15-2007, 10:20
Jeg oplever ved kørsel i 4hjulstræk, at pajeroen gerne vil "styre" lidt selv.
kan det være slidt styretøj med for meget slør ?
Jeg synes ikke jeg kan mærke noget når jeg kører i 2 hjul træk.

HardKåre
10-15-2007, 10:40
Om du mener at den vil rett frem når du vil svinge, så skal den det... :) Enda verre er det dersom du har differensialbrems bak!

Siden vi ikke har midtdifferensial på lekene våre så vil fremre mellomaksel og bakre mellomaksel alltid gå med samme hastighet. Men siden forhjulene må rulle en "lengre" vei enn bakhjulene i sving vil du få brytning i drivverket og bakhjulene vil søke å drive forhjulene rett frem...

Har du brems bak blir dette forsterket av at bakhjulene ønsker å rotere i samme hastighet, men siden det innerste hjulet får en "kortere" vei enn det ytterste vil de også søke å drive bilen rett frem...

gufre
10-15-2007, 12:39
ja det lyder rigtigt nok, at den forsøger at følge den lige vej, og hvis jeg gerne vil rette lidt på retningen, så gør den lidt modstand.. Det er jo ikke sådan at jeg ikke kan dreje.
Jeg har LSD aksle bag...

jeg vedlægger lige et par billeder, jeg synes ikke der skal være så negativ camper på forhjulene. Og bliver det værre/ mere hvis jeg løfter den på tosionsstængerne. Hvis nogen har billeder forfra af deres pajeroer til sammenlining, ville det være super..
http://www.opsynsmanden.dk/images/forhjul1.jpg
http://www.opsynsmanden.dk/images/forhjul2.jpg

Chri-ha
10-15-2007, 16:44
ser ikke så værst ut din.

slik skal det iallefall ikke værenonoThefinger

Thoma_s
10-15-2007, 20:15
Hmm de har en lei tendens til å hele innover på toppen ja, blir bare være med stramming av tortion staga.

Mulig løsning er vel Gen 2 øvre bære armen og en såkalt "ball flip joint flip"

gufre
10-16-2007, 07:07
jeg synes jo netop min går lidt ind i bunden??? Og hvis det forstærker det med at den gerne vil lige ud, vil jeg gerne ændre det..

@ chri-ha : hvilken str. er dine dæk?

@ Thoma_s: Meget flot pajero du har:)

Chri-ha
10-16-2007, 17:51
35 12,5 15

HardKåre
10-17-2007, 21:29
Hmm de har en lei tendens til å hele innover på toppen ja, blir bare være med stramming av tortion staga.

Mulig løsning er vel Gen 2 øvre bære armen og en såkalt "ball flip joint flip"
Correct me if I'm wrong, men jeg synes å huske at bilen blir mer som gufre sin bil når den blir hevet på torsjon? Nedre bærebru blir jo presset nedover og mer inn "under" bilen? Ergo får du mer slik hjulstilling når du hever: \\-------//

gufre
10-18-2007, 07:24
Ja det mener jeg også den må gøre.. men jeg prøver bare, jeg skal skifte bagfjedere idag, og der komme længere lasker på. Og så justere jeg op på torsion for at få "lige" bil. så ser vi hvor den det bliver.
Der kommer billeder.

Maylinn
10-25-2007, 10:57
nå er vel dette gammel emne,men svarer likevel..
opplevde det samme med min pajero..
Har du sjekket drivknutene???..på grunn av ødlagte belger røk drivknuten på den ene siden,var helt slerkete,andre siden var heller ikke helt bra..

gufre
10-25-2007, 19:17
var helt slerkete

hmmm jeg forstår ikke dette? nogen der kan hjælpe?

men du kan have ret, jeg tror dog mere på slør i styretøj, og hardkåre´s løsning. Måske kan det afhjælpes af styretøjdæmper ???

Maylinn
10-26-2007, 10:19
skal prøve å forklare litt bedre;)..
har en 84 pajero og for en tid tilbake hadde jeg problemer med styringen,følte der var slark,dødgang i styringen for bilen hadde en tendens til å styre ukontrollert til siden,både mot høyre og venstre..veldig ubehagelig opplevelse og måtte hele tiden være på vakt.oppdaget lekkasje i styresnekken så jeg byttet denne uten resultat..dette var vinterstid så jeg kjørte med 4wd,når jeg satte bilen i 2wd merket jeg ikke noe til denne dårlige styringen..
kjørte en stund slik,men så tilsa været at jeg måtte kople til 4wd og nå var bilen direkte farlig å kjørecrossbonedcrossbonedcrossboned..når jeg kom opp i litt hastighet hadde jeg store problemer med å holde bilen på veien.den tok ut til sidene og jeg mistet fullstendig kontroll..
sjekket bilen nermere og det visste seg at begge gummibelgene til drivknutene var revnet,istykker..
demonterte drivknutene på begge sider og disse var helt ødelagt..
når jeg roterte hjertet på knuten var de helt løse og roterte ikke jevnt..
satte i nye knuter fra en delebil og kjøpte nye belger,etter dette har styringen vært helt perfekt.
kan jo nevne at jeg kjørte på 35" og 2"hevesett med ekstra store sjakler og da merkes problemer med styringen mye mer enn om man kjører på originale dekk..nono
håper du ble noe klokere..

Maylinn
10-26-2007, 10:26
ser ikke så værst ut din.

slik skal det iallefall ikke værenonoThefinger

Hva var problemet her????

gufre
10-26-2007, 10:35
Ja jeg blev klogere.. Jeg har lige fået checkket styre kugler osv, ikke for meget slør..
Swinburne har ret. Tak. Det må være mit problem.. må skifte drivknuter, hvad så end det er??

gufre
10-26-2007, 13:46
Ja jeg blev klogere.. Jeg har lige fået checkket styre kugler osv, ikke for meget slør..
Swinburne har ret. Tak. Det må være mit problem.. må skifte drivknuter, hvad så end det er??

@ Swinburne du har vel ikke billede fra "operationen"?

Chri-ha
10-26-2007, 23:35
Hva var problemet her????

hehe, bare venta på at hjula skulle falle av. de gikk i alle retninger.

Skifta mye i forstillinga, og nå går den fint

Maylinn
10-27-2007, 11:58
@ Swinburne du har vel ikke billede fra "operationen"?

Beklager,har ingen bilder...:(:(Har dessverre aldri hatt digitalt kamera,noe jeg
absolut skulle hatt etter snart 6år med pajero..
husker jeg slet fælt med å få dette til,det er en del jobb..
Men det er kanskje andre her som har bilder..