PDA

View Full Version : Bygge henger.

Henrik
01-30-2007, 22:39
Er det noen som har bygd om et understell fra en campingvogn til bilfrakter. Og som har en litt grei fremgangsmåte sånn i forhold til krav Biltilsynet i Norge setter ang. visning og papirer. Blir den registrert som nybyggd henger, eller ombygd camper?:eek:

RamDodge
01-30-2007, 23:15
Kanskje litt på siden av det du spør om, men du får kjøpt bilhenger-byggesett hos Hofstads i Oslo. Kommer komplett med ramme, aksler og påløp og nesehjul. Er som 2000kg og 2700kg versjon, begge enten som biltransporter med knekk ned bak bakaksel eller helt rett varehenger. Du bidrar selv med elektrisk, hjul, skjermer og plan. Tror det kostet i overkant av 12 000.- og da er alt nytt.

Henrik
01-30-2007, 23:21
Kanskje litt på siden av det du spør om, men du får kjøpt bilhenger-byggesett hos Hofstads i Oslo. Kommer komplett med ramme, aksler og påløp og nesehjul. Er som 2000kg og 2700kg versjon, begge enten som biltransporter med knekk ned bak bakaksel eller helt rett varehenger. Du bidrar selv med elektrisk, hjul, skjermer og plan. Tror det kostet i overkant av 12 000.- og da er alt nytt.
Heisann Har sjekka det, 13900 pluss moms ++ regna meg fram til ca 20 lapper ferdig. Trenger ikke henger til annet enn konkurransebilen, derfor tenkte jeg å bruke en campingvogn.

Henning
01-31-2007, 11:58
Den registreres som ombygd henger..men praksisen varierer litt fra BT til BT... :eek: sjokkerende hva

Problemet med å bygge bilhenger av campingvognhenger er den lave nyttelasten eldre campingvogn har. For at det skal være økonomiskt lønnsomt må jo vogna være gammel..

Min gamle Cabby fra 1984 hadde en Totalvekt på 1100 kg (totalvekten styres av akslingen og er vanskelig å få justert opp av BT)

Understellet og kjørebruer er vanskelig å få under 400 kg totalt.

Totalvekt-egenvekt=nyttelast
1100kg-400kg=700kg

Der har du vel problemet... er vel ikke mange ferdigriggede trailbiler som veier 700kg?

Henrik
01-31-2007, 17:29
Den registreres som ombygd henger..men praksisen varierer litt fra BT til BT... :eek: sjokkerende hva

Problemet med å bygge bilhenger av campingvognhenger er den lave nyttelasten eldre campingvogn har. For at det skal være økonomiskt lønnsomt må jo vogna være gammel..

Min gamle Cabby fra 1984 hadde en Totalvekt på 1100 kg (totalvekten styres av akslingen og er vanskelig å få justert opp av BT)

Understellet og kjørebruer er vanskelig å få under 400 kg totalt.

Totalvekt-egenvekt=nyttelast
1100kg-400kg=700kg

Der har du vel problemet... er vel ikke mange ferdigriggede trailbiler som veier 700kg?
Helium fyllte dekk!:D

Må nok ha en boggie vogn, tenker jeg, og da er vi brått oppe i 1500 kg totalvekt, og da nærmer en seg!

Øystein
01-31-2007, 19:45
Må nok ha en boggie vogn, tenker jeg, og da er vi brått oppe i 1500 kg totalvekt, og da nærmer en seg!

Boggivogner er jo noe lengere, men er det greit for BT å korteinn henger ramme?

morten larsen
01-31-2007, 22:11
Er det noen som har bygd om et understell fra en campingvogn til bilfrakter. Og som har en litt grei fremgangsmåte sånn i forhold til krav Biltilsynet i Norge setter ang. visning og papirer. Blir den registrert som nybyggd henger, eller ombygd camper?:eek:

bygde om en camping vogn "boggi "understell for en del år siden,lagde en ny ramme som e skrudde på den originale, eneste bt sjekka var vekt, lengde,bredde , men så var den jo velgig fint malt da total vekt 1500kg
egenvekt 1000kg...

Henning
02-01-2007, 11:26
Helium fyllte dekk!:D

Spikerteltet mitt er bygd på et boogie understell.... 1400 kg totalvekt og lengden er kun 532, men det er vanskelig å finne billige boogie vogner.

Mitt tips er å finne en Cabby eller en Burstner fra 82-83... da er Chassiene så nye at de er galvansierte og det ble levert boogie på så korte vogner som 532

Husk at når du korter inn må du korte inne både før og etter hjulsettet... nytter ikke å bare korte inn hekken da er det umulig å få lastet hengeren fornuftig.

Per
02-01-2007, 21:02
Jeg bygget hengeren min selv, kjøpte aksler og påløp hos Hofstad (8000,-).
Ramma sveiset jeg av firkantrør som jeg galvaniserte i Fr.stad. Planet sveiset jeg i Alu, med løse lemmer også i Alu. Lemmene har jeg slitt litt med at har sprukket i sveisene, så der burde jeg beregnet noe bedre og med litt mer forsterkninger.
Den har hydraulisk tipp, så trenger ikke kjørebruer

Hengeren har tett plan, så jeg kan bruke den til alt mulig rart.

Hengeren kom totalt på ca 14.000,-
Totalvekt 2800 kg
Egenvekt 360 kg.

Kjempefornøyd, og til en MYE hyggeligere pris enn om jeg skulle handlet noe lignende

FrankWS
02-02-2007, 18:09
Mitt tips er å finne en Cabby eller en Burstner fra 82-83... da er Chassiene så nye at de er galvansierte og det ble levert boogie på så korte vogner som 532

Jeg har sett Bjølseth 530, av eldre mod, med boggie, men jeg er usikker på totalvekten.

Ove
02-03-2007, 10:39
bygde om en camping vogn "boggi "understell for en del år siden,lagde en ny ramme som e skrudde på den originale, eneste bt sjekka var vekt, lengde,bredde , men så var den jo velgig fint malt da total vekt 1500kg
egenvekt 1000kg...

Så mye arbeid for skarve 500kg last ????????
Har du fritidsproblemer , Morten ??Thefinger

Tom
02-03-2007, 12:27
Jeg bygget hengeren min selv, kjøpte aksler og påløp hos Hofstad (8000,-).
Ramma sveiset jeg av firkantrør som jeg galvaniserte i Fr.stad. Planet sveiset jeg i Alu, med løse lemmer også i Alu. Lemmene har jeg slitt litt med at har sprukket i sveisene, så der burde jeg beregnet noe bedre og med litt mer forsterkninger.
Den har hydraulisk tipp, så trenger ikke kjørebruer

Hengeren har tett plan, så jeg kan bruke den til alt mulig rart.

Hengeren kom totalt på ca 14.000,-
Totalvekt 2800 kg
Egenvekt 360 kg.

Kjempefornøyd, og til en MYE hyggeligere pris enn om jeg skulle handlet noe lignende

Hvordan gikk du fram for å få registrert denne da? Finnes det noe oversikt på hva slags krav som stilles ramme osv.?

sven
02-03-2007, 16:00
hva med å ta en telefon til biltrangsynet hos deg lokalt, eller et annet sted i nærleiken..

uansett hvilke svar du får av oss altviterne her er det BT som har siste ordet når du skal vise ombyggingen din...

et tips er at du ringer først ditt lokale BT, om ikke du får skikkelig svar der, ring de rundt i regionen din.... om du etterhvert får et godt svar om hvordan du skal gå fram... så bruk den personen hos BT fast igjennom hele prosjektet..

morten larsen
02-04-2007, 14:23
Så mye arbeid for skarve 500kg last ????????
Har du fritidsproblemer , Morten ??Thefinger

min feil ove , egenvekt er ca 500kg

Jonas
02-11-2007, 12:25
http://www.offroad.no/forum/index.php?showtopic=40670&b=1&st=&p=&#entry

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/sd-19941004-0918.html

kapittel 14,28, 32 og 45 er aktuelle for dem som skal bygge tilhenger på campingvognunderstell.
Har akkurat gjort dette, så det er bare å ta kontakt ved eventuelle spørsmål.

Per
11-27-2007, 21:44
Hvordan gikk du fram for å få registrert denne da? Finnes det noe oversikt på hva slags krav som stilles ramme osv.?

Kjøpte jo nytt påløp og aksler, da nummerene på disse samstemmer så er det ikke noe problem så lenge alt annet er iorden. Trodde lenge jeg skulle måtte vise dokumentasjon på sveising, men dette ble aldri noe tema.

Men jeg hadde dialog med BT underveis, det er sikkert ingen ulempe....

I ettertid har jeg bygget 3 hengere på campingvognchassier som jeg har fått godkjent, hver gang lurer jeg på hvorfor jeg ikke lærer.....

Det blir bedre, lettere og sterkere, i tillegg så er det lettere å tilpasse hengeren etter ønske.

Ulempen er at kostnaden som regel blir litt større, men ikke mer enn at det er verdt det....