PDA

View Full Version : Riktig bruk av ARB Air Locker

Kaare
02-16-2007, 11:22
Jeg har alldri hatt noen bruksanvisning for denne, har ARB i fremakslingen. Har registrert veldig forskjellig bruk av denne. Min praksis har så langt vært å stå stille ved inn-/utkobling, mens andre igjen har hatt fart i bilen, endog svingt ved inn-/utkobling. Hva er riktig, eller tåler denne "alt"?

Tommy
02-16-2007, 15:03
Den tåler mye men langt fra alt.
Tommelfingerregel er at hjulene skal ha samme fart, da belastes sperrene og resten av driverket minst.
Men de tåler som sagt endel..

Kaare
02-16-2007, 15:22
M.a.o. en hastighet på 20-30 km/t rett frem ved innkobling er uproblematisk. Kun ved sving og evt. hjulspinn man bør holde fingern unna bryter'n. Takk for oppklarende svar.
Liker denne "Nybegynner 4x4" saken :)

Blesvik
02-16-2007, 15:27
Glemmer aldri Kjellis for noen år siden da han var på høyden med Jeep'n, han stod fast og oppdager att sperra framme ikke er på- uten å slippe gassen på den rimelig potente V8 motoren strekker han seg fram og smeller inn ARB sperra!
At ingenting gikk galt da kan han takke Dana 60'n for!:eek:
Metoden anbefales ikke..

Men stort sett tåler ARB mye.

Kaare
03-06-2007, 17:32
Fikk demonstrert bruk av ARB-sperrer ved kjøring for "full spiker" av danske herr Holm med en kort Patrol Y61. Kjapt av gassen, smekk til brytern, full pinne igjen med en gang. Dvs ikke tid til noen røykepauser ved inn/utkobling der :)

Fikk besvart spørsmålet mitt en gang for alle m.a.o.

Tommy
03-07-2007, 08:13
Fikk demonstrert bruk av ARB-sperrer ved kjøring for "full spiker" av danske herr Holm med en kort Patrol Y61. Kjapt av gassen, smekk til brytern, full pinne igjen med en gang. Dvs ikke tid til noen røykepauser ved inn/utkobling der :)

Fikk besvart spørsmålet mitt en gang for alle m.a.o.

Dette er forsen til ARB... men jeg vet ikke om jeg ville brukt den metoden hele tiden.. er stor belastning på sperra spesielt... men en gang i blant eller når man virkelig trenger det...
Jeg har også smekka inn ARBen når jeg sto og spant på full gass i en steinrøys... det gikk det og... Jeg hadde aldri gjort det samme med originalsperra i Portalakselen min...

Amund
03-07-2007, 08:47
Ved vanlig 'pen' kjøring tror jeg ikke dette er noe å bekymre seg for i det hele tatt, jeg tror vi kan si det så enkelt som at så lenge ingen hjul spinner er det bare å klikke dem inn. Ikke så farlig om du har litt sving, hjulene må som regel gå i litt forskjellig hastighet for at tenna skal kunne smette på plass. Men jeg har en original bruksanvisning du kan få lese også :)