PDA

View Full Version : Stempler som sitter fast i bremsekalipter...(Hilux)

ZukiJack
10-18-2007, 21:49
Oppdaget at to av stemplene i den ene kalipteren min sitter dønn fast.
De to som sitter står rett ovenfor hverandre, og jeg oppdaget det fordi jeg så at bremseklossene er veldig skakkslitt.

Tok av kalipteren, tok ut klossene og prøvde å klemme inn stemplene med ei kraftig skrutvinge, men de sitter dønn pal fast.
Er det noen håp for denne kalipteren? Har noen et godt tips om hvordan jeg får løs de to stemplene...og kan få sylindere og stempler i orden her?
Eller er det bare å bytte ut kalipteren?

Blesvik
10-18-2007, 21:53
Koble på bremseslangen igjen og luft systemet og se om du kan presse dem ut med pedalen.

massey
10-18-2007, 21:55
Sperre de stemplene som går....og trå på pedalen. HVis ikke det går så fjern støvpakningen og ha bremsevæske eller rustløser mellom stempel og kalipper, og la det ligge litt.

Var litt for sein gitt.....

Bergum
10-18-2007, 21:59
Ref pedaltrikset.
Det vil virke, du har et mye større moment med bremsepedalen, en det du kan drømme om å oppnå med ei tvinge.

Se bare på verktøy for å presse inn calipperen igjen, den er fingjenget, hva er tvinga di? Thefinger

Holten
10-18-2007, 22:17
Jeg tror jeg har samme problemet..Har ikke tatt av å sjekka enda men. Ligger ihvertfall ann på bremsa..:mad:

ZukiJack
10-18-2007, 22:27
OK...om det så løsner. Hva så må gjøres med stempel og sylinder?
Honing av sylinder kanskje, men hmmm...lar det seg gjøre å komme til der inne med honeverktøy?
Kan kaliptern deles eller noe?

massey
10-18-2007, 22:34
Fint sandpapir bruker å funke. Rusta og møkka som gjør at det sitter fast er utenfor o-ringen, så honing er vel strengt tatt ikke nødvendig.

jan terje
10-19-2007, 07:00
Få i enn fett nippel i bremse slange hullet og pump i vei.