PDA

View Full Version : tranferkasser som tåler juling

knut e
10-18-2007, 20:59
skal bygge bil nå, blir vel endel motor under panseret så må ha noe som tåler en trøkk men er det noen av de np kassene som man bør styre unna, eller er alt som heter f.eks np203-np208 og alt det der verdt og bruke?

Holten
10-18-2007, 21:13
Suzuki kassene er jo kjent for å tåle en del! ;)

Blesvik
10-18-2007, 21:37
Suzukikassene er vel noe av det svakeste som finnes, skal du ha noe i motsatt enda av skalaen er vel 205 ett bra valg.
Men f.eks. første generasjon King Cab er brukbar i forhold til størrelse.

Holten
10-18-2007, 21:48
Da må jeg ha lest/lært feil! :p

Sorry!

Ove
10-18-2007, 22:41
Er KC- og 205-transfer frittstående , eller henger de på gearkassa ?

Og hvilke frittstående tranferer har senterdiff som kan sperres ?

FSJFrank
10-18-2007, 22:53
Enkelte Ford og Dodge utgaver av NP205 var frittstående, men de fleste sto fast til gearkassa. Og de er sperra i 4wd.
De er bombesikre, men svært tunge og lavserien er bare 2:1

jan terje
10-19-2007, 05:52
Om en er ute både etter styrke og lav vekt, så er det selvsagt en fordelingskasse fra Toyota du skal bruke.
Hilux er bra og Landcruiser er bedre og det er flere crawler sett å få tak i.
Desuten lages det adaptere til de fleste kjente USA automater.

Blesvik
10-19-2007, 08:14
Er KC- og 205-transfer frittstående , eller henger de på gearkassa ?

Og hvilke frittstående tranferer har senterdiff som kan sperres ?
Lada Niva kassene var vel frittstående, hadde senterdiff og var små.
Men kvaliteten vet jeg ikke noe om..
Som JT sier er Toyota ett meget bra alternativ hvis den skal boltes i girkassa.
Finnes masse bra deler til dem, samt sats for utkobling av bakhjulstrekken.
205 kassa og f.eks. Dana 18 kan enkelt bygges om til twin stick og kan dermed også koble ut bakhjulstrekken.
Gammel KC kasse er frittstående.

Amund
10-19-2007, 09:05
Jeg har en NP205 til salgs hvis du er interessert. Den er stor og tung, men er vel noe av det mest solide man får. Kun tannhjul og ingen kjeder, og den skal være lett å lage twin-stick av (så man får en spak L-N-H for forhjul, og samme for bakhjul separat, kjekk for trial). Kassa mi har sitti på en 350 automat, adapter følger med.

Blesvik
10-19-2007, 09:16
Her er bilde av en 205 kasse jeg hadde en gang som jeg bygde om til twin stick.
Sammenliknet med Chevy 302'n ved siden av er det stor og god!:)

jan terje
10-19-2007, 10:28
Sikkert ett godt valg til Formula eller om en skal bygge seg monster truck...
Ikke glem att lav vekt er vel så viktig i trial som i annen motorsport. Og, det koster "krefter" å drasse på en slik tung kasse som en 205.
Gå for Toyota gutterThefinger

Chevy-Sheriff
10-19-2007, 10:29
NP208 er en bedre kasse. Den tåler vesentlyg mindre yttre påkjenninger, men hvis du beskytter den med plater, slik at den ikke smeller borti stein og røtter, hadde jeg brukt en slik.
BEdre lavgear utveksling 2,6:1 og MYE lettere.....

Finken
10-19-2007, 15:23
Penger som styrer alt, skal du bruke no kroner så hvorfor ikke ei Atlas fordelingskasse, tåler juling, er lett og masse muligheter på utveksling.
Eller man kan bruke en del penger på gromme deler til ei toyota kasse eller lignende og få den nogenlunde skuddsikker.

jan terje
10-19-2007, 15:52
Eller man kan bruke en del penger på gromme deler til ei toyota kasse eller lignende og få den nogenlunde skuddsikker.

HA HA HA...

knut e
10-19-2007, 18:50
hmmm tja nå er saken følgende, bilen er en land cruiser lj73 som skal bygges om til morobil men skal bygges for og kunne delta i formula klassa modified og skal få en motor på sånn ca 400-600hk håper jeg, har jo fordelinga fra toyota på den men holder den til såpass mye og er den da med andre ord til og kunne monteres på f.eks i th350 virker det som iflg jan terje men det er jo da dette med hk antallet osv.

jonny puma
10-19-2007, 20:14
hmmm tja nå er saken følgende, bilen er en land cruiser lj73 som skal bygges om til morobil men skal bygges for og kunne delta i formula klassa modified og skal få en motor på sånn ca 400-600hk håper jeg, har jo fordelinga fra toyota på den men holder den til såpass mye og er den da med andre ord til og kunne monteres på f.eks i th350 virker det som iflg jan terje men det er jo da dette med hk antallet osv.

hei. veit itj om du kjenne t gamle bila t løvskogen æ, men den har æ no å på den står d lc hj 40 transferkasse på. å den har no han kjørt formula me ganske så leng og den står bak en 350 aut....crossboned holdt no t han...Thefinger så æ trur d går bra æ...:cool:

jan terje
10-19-2007, 23:02
Da ville jeg nok funnet en fra en Landcruiser. Det har du jo selvsagt, men jeg tror det er samme som på HiLux.
På dem kan du knekke akslingene som flensene står på ved brutal bruk. Men også det finnes det forsterkede deler til.
En slik kasse som jonny puma bruker tipper jeg veier 30kg og er regnet som skudd sikker. Nå knekte riktig nok han sin, men det var pga. ytre påvirkning og ikke pga. motoren.

Rukus
10-20-2007, 16:21
Hilux transfer funker greit. Men skal du bruke en slik burde du skifte giringer så du får 23 spline, eventuelt får tak i en som har 23 spline (V6 transfer osv)
Skift også utgående aksel i transfer til en forsterket fra Longfield. Da skal den tåle litt juling. Men stort sett alt kan gå sund da....

knut e
10-20-2007, 20:03
ok, men da tror jeg at landcruiser delene skal få prøve seg jeg, har jo tenkt og prøve lc akslingene også, men blir jo gm motor og automat riktignok, får heller få tak i no hj60 deler da det jeg hare nå ryker.

jonny puma
10-20-2007, 20:57
Da ville jeg nok funnet en fra en Landcruiser. Det har du jo selvsagt, men jeg tror det er samme som på HiLux.
På dem kan du knekke akslingene som flensene står på ved brutal bruk. Men også det finnes det forsterkede deler til.
En slik kasse som jonny puma bruker tipper jeg veier 30kg og er regnet som skudd sikker. Nå knekte riktig nok han sin, men det var pga. ytre påvirkning og ikke pga. motoren.

knekte riktig godt min ja, men som du sier JT så var d pga at mellomakselen gikk for mye sammen når bila fjæra helt sammen i et rund velt..newburn
løvskogen har hatt den transfern på så læng æ veit å den e holdbar den.tar ikke stor plass heller.. er forresten en 10 spline og ikke en 16 spline..(fikk 16 spline av dæ JT, tar bare å flytte over innmaten fra den ødelagte kassa og over i den hele..:) e forresten laver gira å den 10 splines kassa..crossboned)

Amund
10-20-2007, 23:15
ok, men da tror jeg at landcruiser delene skal få prøve seg jeg, har jo tenkt og prøve lc akslingene også, men blir jo gm motor og automat riktignok, får heller få tak i no hj60 deler da det jeg hare nå ryker.

Ikke for å mase, men 205'en min er nettopp skrudd av en 350-kasse.. 1500 kr så er den din ;) Skal du ha LJ70-kasse på 350 kan jeg nesten garantere deg at eneste alternativ er å finne fram en stor klump med stål og ei flatfil... LJ70 har en helt egen kasse og ble aldri levert i USA, mulig Australia lager adaptere men det er nok ikke billig....

Tommy
10-20-2007, 23:19
Lada Niva kassene var vel frittstående, hadde senterdiff og var små.
Men kvaliteten vet jeg ikke noe om..
Som JT sier er Toyota ett meget bra alternativ hvis den skal boltes i girkassa.
Finnes masse bra deler til dem, samt sats for utkobling av bakhjulstrekken.
205 kassa og f.eks. Dana 18 kan enkelt bygges om til twin stick og kan dermed også koble ut bakhjulstrekken.
Gammel KC kasse er frittstående.

Det er Dana20 kassa som enkelt kan bygges om, jeg har aldri hørt noen bygge om Dana18 til utkobling av 4 fremhjulstrekk...

Blesvik
10-20-2007, 23:27
Mente dana 20..

knut e
10-21-2007, 19:43
Ikke for å mase, men 205'en min er nettopp skrudd av en 350-kasse.. 1500 kr så er den din ;) Skal du ha LJ70-kasse på 350 kan jeg nesten garantere deg at eneste alternativ er å finne fram en stor klump med stål og ei flatfil... LJ70 har en helt egen kasse og ble aldri levert i USA, mulig Australia lager adaptere men det er nok ikke billig....

skulle ha kjøpt den men nå blir det jo litt tid til jeg får begynt for har akkurat begynt og bygge på huset så holder nok på med det minst frem til jul, men uansett så er jo planen min og ikke kjøpe adapter men finnes det så kan jeg jo lage selv, mye morsommere og ikke minst dyrere:) men er den fremdeles tilsalgs om et halvt år så kjøper jeg nok