PDA

View Full Version : Stort problem med NP241

randknu
10-19-2007, 17:14
Jeg var under subben idag for å finne ut hvor det var ubalanse i den fremre mellomakselen... Det viste seg at det var ikka mellomakselen men utgående aksel fra transferkassa som er helt løs, Jeg kan bevege flensen ca 5mm fra side til side. Hvor kan jeg få tak i et rimelig rep-sett evt. om noen har en kasse jeg kan overhale eller andre forslag. Har ikke så mye penger for tida så et billig alternativ er best. Jeg kan overhale disse selv.

EKJ
10-19-2007, 17:24
mener å huske at det er ett standard lager der... del kassa og se etter lagernr. simmering koster ikke rare greiene, ikke løse lager heller. foruten dette trenger du bare silikon og arbeidslyst og litt dxIII tilslutt:rolleyes:

Oddimann
10-19-2007, 23:00
Prøv å søke på google,Der skriver du bare inn np 241,og da kan det hende det dukker opp tegninger av kassa di.Jeg prøvde isted,men lykkes ikke.Tidligere så har jeg søkt.og funnet tegninger både av 203,205 og 208.Lykke til.

randknu
10-20-2007, 18:28
Jeg har funnet et ok delekart av NP241 kassa, og beskrivelse av jobben. Men jeg vet ikke hvilke lager jeg må bytte og hvordan simmerringen ser ut. Jeg må sannsynligvis vente med å demontere noe til ETTER eu-kontrollen. som det haster veldig med nå.

randknu
10-30-2007, 16:46
Da har bilen vert på EU, fikk noen mangler ja, mye rust bak under bærebjelken, slakk i bærekuler og/eller styrekule(r) husker ikke helt hvor mange og hvilke. Og så ville han ikke godkjenne bilen med de skader transferkassa hadde.

Jeg har ingen mulighet til å gjøre slike store jobber selv og spesielt sveisejobber føler jeg meg serdeles lite kompetent til. Derfor anbefalte remzi meg å snakke med en kar på granlunds garage om de kunne ta det for meg. Er det noen som har erfaring med disse folka der? gjør dem en god jobb og ikke skriver regning med gaffel?

Chevy-Sheriff
10-30-2007, 22:50
Og så ville han ikke godkjenne bilen med de skader transferkassa hadde.

Ville han ikke godkjennne bilen pga den fremme mellomakselen og slakke der?
Som du kun bruker i 4x4....
Hva slags nazi er dette ?

Neste gang hadde jeg brukt ett annet verksted.....

randknu
10-31-2007, 12:51
Det er remzi, som chevysub anbefalte, og forsåvidt så kan jeg forstå han.
Da jeg fylte på olje på transferen rant alt omtrent rett igjennom... så ikke mulig å ha mer olje enn til kanten av fremre utgående aksel. Det kan jo ikke være bra for transferkassa... selv om jeg bare kjører i 2wd.

Chevy-Sheriff
10-31-2007, 13:33
Det er selvsagt ikke bra for transfer i lengden.

Men hvis den ikke lekker olje ved visning, burde det gå igjennom.

Jeg viste PU min uten fremmre mellomaksel, og den gikk tvert igjennom.

randknu
11-01-2007, 14:13
Jada han nevnte faktisk det, hvis det manglet en mellomaksel fremover så gjorde ikke det noe, men han mente at skaden var for stor til at han ville godkjenne det pga. at 2wd vil bli påvirket og kan resultere i fullstendig ras på transfer, med låste bakhjul til følge.

Uansett ville jeg bare vite om noen hadde erfaring med Granlunds garasje...

Chevy-Sheriff
11-02-2007, 11:34
Uansett ville jeg bare vite om noen hadde erfaring med Granlunds garasje...

Jeg har handlet endel der.
Helt OK.
Har fått greie priser, men som sagt, har handlet endel der før.

raffe
11-17-2007, 10:16
Hei. Et litte spørrsmål i forbindelse med NP241. Skulle bytte bakre kryss på mellomakslen for et par uker siden. Når jeg dro ut mellomakslen, så begynnte det å renne ut olje? Er det vanlig? Mener å ha tatt ut mellomakslen før uten at det har skjedd, men var kanskje før jeg hadde oljeskift på hele bilen. Så var kanskje lite olje den gangen?:rolleyes:

Raymond_K5
11-17-2007, 10:24
Da hadde du nok litt lite olje på ja...
Det sitter en simmerring der og når du tar ut mellomakselen er det fri flyt Thefinger

raffe
11-17-2007, 10:47
Da hadde du nok litt lite olje på ja...
Det sitter en simmerring der og når du tar ut mellomakselen er det fri flyt Thefinger

Hehe, ja var nok litt lite olje før ja, tenkte på det når jeg skrev det... Men da er det jo greit da...:)