PDA

View Full Version : How-to: Montering av locker

BerntS
02-16-2007, 21:38
Siden Ståle var litt bekymret for om eg kom meg opp bakkene med Mudd dekker på vinterenn så måtte eg fikse skikkelig 4x4.crossboned

Har Locker i bak fra før og er godt fornøyd så nå var det turen for en i fronten også.
Bildene ble litt dårlige men men.
Det du trenger er selfølgelig selve lockeren, pakningslim, ny olje til diffen.
Pipesett fastnøkkler og hammer.
Litt grease er også kjekt å ha.. og litt arbeidslyst.

Start med å sikre bilen på støttebukker. Tapp gear olje.
Av med hjul og bremse caliper og bremse skiven.
1054
1055
1056
Så er det 4 skruer som er på bremse skjoldet som skal av.
Når de er ute er det bare å dra ut hele akslingen.
1058
Kanskje du må gi et kakk med hammeren for å løsne gammelt pakningslim.
Pass på så du ikke skader simmerringen....
1059
Repeter på andre siden:o

Så er det av med mellomakslingen og skru ut alle skruene som holder fast diff huset i akslingen..
1060
Diffen sitter sikkert litt fast men med et forsiktigt kakk med hammeren så løsner den. Obs den veier noen kilo så vær klar til å ta imot...
Sett et merke på diffen så vet du hvilken vei den skal på igjenn..
1061
1062
Da er det bare å sette den fast i skrustikken husk å kjenn hvor mye slakk det er i diffen. hold på utgående aksel og beveg diff huset så kjenner du en liten slakk..kjekt å vite hvordan den skal settes opp igjenn:)
1065
Så er det å demontere lager strammerne og resten :-)
1063
Lurt å legge delene i rekkefølge for å få alt på rett plass.
Når du er inne i selve diffen så er det å fjerne sol hjulene de små husk de små glideplate/lagrene som ligger bakom hjulene.
1064
1066
1067
1068
1069

Da er det å finne esken med de nye delene.
1070
Få på plass det nederste tannhjulet.
1071
Eg brukte grease på styrings pinnene og fjærene så faller de ikke ut når du skrur sammen igjenn.
1072
Husk de to skivene som skal mellom Pinnene.

Da er det bare å sette diffen sammen igjenn.
Nå kommer det som er "vanskeligt" det er å sette opp diffen igjenn.
Skru lagerboltene nesten fast og spenn opp lageret på gefylen..
Her kan det være lurt å få hjelp men eg tok å strammet det slik at det gikk lett rundt med samme "slakken" som det var før eg demonterte.

Da er det bare å skru spetakkelet på plass igjenn, eg brukte pakningslim og greaset opp knokkelhuset på nytt.
1074
Trøkk i stikkakslingene og fyll olje.
OBS OBS før du fyller ny olje på er det lurt å skru i tappepluggen.
1073
Da blir det skikkelig 4x4 crossboned crossboned

Jobben tok ganske nøyaktig 3,5 time og to kopper kaffi.

Espen
02-17-2007, 18:35
Nå er det snart sent på dagen, hvordan gikk test-turen... Og kan du gå tilbake og plassere teksten mellom bildene, tenker da særlig på de 4-5 inni girene..

Uansett jeg er solgt, 3-4 timer og ut i skogen opp i trærne..Hvem forhandler, hvilket merke, quanta costa????????crossboned crossboned crossboned

Zuki
02-17-2007, 18:43
Kjempegreier Bernt,:) har lagt den under How-to-tråden! Men trur du er mer kompetent enn meg på å sette riktig bilde på riktig plass i teksten. Bare å la markøren stå der hvor bildet skal stå, også velge bilde fra den samme bindersen du brukte for å legge dem inn. Da havner bildet i teksten.

Henning
02-18-2007, 08:51
Nå er det snart sent på dagen, hvordan gikk test-turen... Og kan du gå tilbake og plassere teksten mellom bildene, tenker da særlig på de 4-5 inni girene..

Uansett jeg er solgt, 3-4 timer og ut i skogen opp i trærne..Hvem forhandler, hvilket merke, quanta costa????????crossboned crossboned crossboned

Espen... bla. Calmini selger locker, jeg skal ha til Vitaraen, så hvis du bestiller så ta med en locker til meg også... da sparer vi masse gebyrer.

www.calmini.com

BerntS
02-18-2007, 14:54
Har redigert litt bilder, takk for hjelpen Ståle.

Hadde en liten test tur idag ;-)
Ikke lang, var på fest i går kveld......

Men har en mur på garasjetaket, lå forhjulet innpå og kjørte rett oppover veggen. :)

Heftigt, ser ut til å funke meget bra, har ikke kjørt etter veien enda.
Så no er det bare å begynne å hamstre CV led.....
Verd hver krone...eg kjøpte min hos Rocky Road i Amerika og bruker Magnum som transportør...
Løp og kjøp.

Zuki
02-18-2007, 16:08
Grattis Bernt...og GLIMRENDE!!

beerman
02-18-2007, 23:58
Verd hver krone...eg kjøpte min hos Rocky Road i Amerika og bruker Magnum som transportør...

hvor dyrt blir det å bruke RR og magnum?

hvor mye må en gange opp dollar'n med for å få riktig pris?

de har noe snacks jeg har lyst på ser du grnpirate

BerntS
02-19-2007, 07:38
Gange ned dollaren er det vel no :)

Når eg shopper så setter eg bare en null bak dollaren og det er prisen ferdig tollet og momset og fraktet til Norge.
Og sånn som dollaren er no så blir det litt billigere også, men eg regnet ca 1500 for en slik locker, men det var med flyfrakt levert på døren hjemme...

martinj
02-22-2007, 18:06
NÅ HAR JEG OGSÅ MONTERT SPERRA JEG KJØPTE AV DEG BERNT. MEN BILEN ER IKKE FERDIG ENDA SÅ JEG HAR IKKE FÅTT PRØVD DEN ENDA. MEN SKAL DET VÆRE EN KLIKKELYD I DEN NÅR MAN SVIVER PÅ DET ENE HJULET:eek: JEG HVET JO IKKE FOR DETTE ER FØRSTE GANG JEG GJØR DETTE...

ShuDuck
02-22-2007, 18:10
ja når dekka går i forskjellig hastighet skal det være en klikkelyd

super how-to Bernt

BerntS
02-22-2007, 18:13
Ja det er "låse" tennene som sklir over hverandre.
Den lyden kommer når hjulene ruller uten belastning i svinger, dvs uten pådrag fra motor eller motorbrems.

crossboned crossboned crossboned

martinj
02-22-2007, 20:00
glimrende... var litt i tvil virket liksom litt rart. men nå er det vel ikke så alt for lenge til jeg kan få prøvd den. må bare få på foraksel å karosseri og alt elektrisk stell, så bærer det rett til skogs. skal kjøre hele norgescupen i standard i år:)

BerntS
02-23-2007, 13:41
Da har lockeren fått prøvd seg litt etter veien.

Det er faktisk snø i Bergen idagcrossboned

Så til test, som vanlig i 2 høy, så er det enklere å ligge sideveis enn å kjøre normalt.:)

4wd høy gir etter vei med et nav inne:greit rett fram men får forskjellig svingradius og tyngre å svinge til en side, skummelt spør du meg nono

4wd høy med begge navene inne: helt ok litt lengre svingradius og litt tyngre på rattet, sklir kanskje litt gjennom svingene men ok i 50-60kmt.
Fikk litt risting i 80-90...
Med lite pådrag svinger det helt ok, men hvis du lar big blocken få alle de dråpene med bensin den vil ha så går det bare rett fram nono

2wd høy etter vei med begge navene inne, merker egentlig ikke noe til lockeren hverken under kraftig bremsing med skliiing. eller normal brems...

Dette er testet under snøføre med useipede Mudd dekk...

j0han5en
02-27-2007, 20:39
hvor mye forskjell må det være før "tennene" griper hværandre?

sven
02-27-2007, 21:29
så langt jeg har forstått ikke noe..

en locker godtar at det ene hjulet går fortere en detsom driver men aldri saktere, da hogger den i og låser akselen...

derfor locker er brukende etter veien

dette er iallefall slik jeg har forstått virkemåten på en locker..

BerntS
02-28-2007, 16:49
Prøver på et svar eg, arrester meg hvis det er feil forklart..
Johansen, så lenge det ikke er moment på akslingen så ruller begge hjulene fritt, med en liten klikkelyd.
Med en gang man gir gass eller bruker motor bremsen kobler den inn mommentant.

sven
02-28-2007, 17:03
hva skjer om du kjører normalt i en sving da da Bernt??

eller slipper gassen

BerntS
02-28-2007, 17:14
Da låser akslingen og du får en fiiiiiiiiiin skrens :-)

Hvis du kjører normalt så merkes den ikke men gir du på eller slipper gassen i svingen så låser den...

ShuDuck
02-28-2007, 17:46
Den låser seg bare når det gis moment på pinjongen. gass/slipp av gass. Bremser man låser den seg ikke. hvis man f.eks har en lekk sylinder høyre bak så låser venstre seg og høyre triller..klikk klikk klikk. ask me how I know Thefinger (så det hjelper ikke med locker på EU-kontroll)

Er kanksje litt funky å bli vant til da det er det innerste hjulet som driver bilen og det ytterste som triller fritt

På tørt underlag og man gir gass i en sving så skjener bilen litt, også når man akselrerer hardt(når man girer)

Et tips når man f.eks skal trille inn på en parkeringsplass og svinger hardt , så tar man naturligvis og clutcher. Men da får en ofte en fryktelig slerking i drivverket. Hvis man napper den ut av gir samtidig så fjerner man det problemet helt. tok litt tid før jeg fant ut av det, men det gjør all the difference :)

j0han5en
02-28-2007, 20:03
aha, da skjønner jeg litt mer :D
Må nåkk invistere i lockers, satt alvålig fast i går, lovet bilen lockers hvis jeg kom meg hjem ganske fort, sto å grov me 3 kompiser i 1.5 timer, så d blir ikke for bilen sin del men pent for min egen del :p

Espen
03-01-2007, 07:38
Er det egentlig stor forskjellig fra og bare sveise diffen? Blir det ikke helt annerledes kjøreegenskaper uansett, eller er det verdt det? (Har tilgang på angreaksel)grnpirate

sven
03-01-2007, 09:22
skal du langs vei vil du ikke ha sveist aksel uansett...

da MÅ at av hjulene uansett slippe taket under sving og du sliter masse unødvendig dekk og ikke minst foringer...

Zuki
03-01-2007, 12:31
Også er det veldig greit for oss andre som ferdes på veien at det ikke er for mange biler med sveist aksel på den samme veien...:eek:

Espen
03-01-2007, 13:12
Suzukien er ren nr 2bil. Men blir kjørt til og fra kjørefeltet. Tror jeg skal kjøpe locker, men leser jo her at det uansett er litt sjening, slædd og drivverks rykk med den og. Men sikkert bedre en med stivakslet bil ja, ser dengrnpirate

BerntS
03-04-2007, 11:16
Ny test raport.
Var en tur i skogen og fikk testet litt....
Funker heftigt...minuset med å ha locker forran og bak er uten tvil sving radiusen.
Men det klatrer enormt.
Men her var det bare winchen som hjalpcrossboned

camel
03-08-2007, 23:36
Ser du har revolver sjakkler,hvordan er dette å kjøre med på gata?,i skogen?har du det både foran og bak?har tenkt å lage sette det på "det høgvarviga japanske rasedyret "mitt også men er litt spendt på hvordan det fungerer på vei.Ser for meg at sukin ikke skårer no høyere på elgtesten med slike sjakkler...

BerntS
03-09-2007, 18:12
Litt overasket egentlig over hvordan det funker...
Har testet med heftig brems og den løfter seg ikke bak under rett framm bremsing, selv med låste hjul..
Men i rundkjøringer så ligger den seg godt over...... men no kjører eg uten stab stag også... men det er no ikke noen racer i utganspunktet heller...
Men den er mere stabil no en den var orginalt, men eg kjører med 8" felger og spacere på noen gode cm også, tror ikke det hadde funket noe særligt på en orginal smal bil...
I skogen er det bare en sinnsyk fleks....får kanskje noen rare vinkler på driverket men det er derfor det finnes dele biler :-)

ZukiJack
05-23-2007, 22:06
På en ren skogsbil er det vel unyttig å sette inn locker, om jeg skjønner dette rett???!!!
Da har man jo stort sett enten gasspådrag eller motorbremsing hele tiden... og locker'n vil være låst hele tiden nesten. Skjelden man svinger med trillende fart der...