PDA

View Full Version : Behandles folk forskjellig....

Tommy
10-28-2007, 09:31
Nå drypper det stadig inn innlegg på diverse tråder der det skinner igjennom at noen føler at det er en trend der folk behandles forskjellig i forhold til sikkerhetskav og det tekniske regelverket.

Dette har i det siste dukket opp fra gjengen i Sokndal spesielt..
Jeg har pratet både med JT, Arne og diverse tekniske kontrollanter om dette uten at jeg kan si at jeg har opplever det på denne måten..
Det har også blitt nevnt at jeg som ansvarlig for Biltrial og TT i NBF's Ferdighetseksjon er med på dette "Komplottet"

Jeg vil gjerne at vi drøfter dette her og blir ferdig med det en gang for alle.. la oss kalle en spade en spade å få frem hva som egentlig menes med dette eller hva som ligger bak....

Geir
10-28-2007, 09:46
hvis du sikter til siste innlegget mitt om "ryggsekk"beltene , ble jeg fortalt av deg ,som NBF rep., at disse ikke var godkjente og jeg dermed ikke kunne bruke dem.

Når Tore fikk bilen sin hjem fra Sverige , kunne han bytte sammebelter ut ,og legge dem som salg her inne som godkjente belter , der jeg og bemerket dette igjen ... men da var de godkjente likevel mente du?

- burde dette kommet med i neste års tekn./sikkerhetsreglement hva som er godkjent eller ikke ?

om du vil kalle dette et komplott eller ikke , har jeg ingen formening om.

jan terje
10-28-2007, 09:48
Det er vel ikke snakk om ett komplott?

For egen del fikk jeg beskjed om å bytte hoved bøyle pga. 2-3 mm. feil på dimmensjon. Dette selvsagt med rette etter reglene, MEN om det skulle blitt vurdert på skjønn burde selvsagt en så masiv rør konstruksjon blitt godkjent.
10741

10742

10743

10744
Dette er selvsagt surt når en ser andre kjøre med bur, som selkvsagt etter skjønn, er gode nok- men ikke etter regelverket.

Da tar jeg utgangs punkt i regelverkets krav til 6 punkts bur med ett skråstag.
Ofte montert i i ett rustent karosseri.

Av annet kan nevnes att Geir ikke fikk bruke "ryggsekk sele" (disse ble tilatt når en Europamester skulle selge slike), Tom måtte forandre bur siden ikke skrå støtter sto helt ute i hjørnene.

Skrekk eksempelet er den AOK Rockyen som alltid kjører på Gjærsta sladden samt kjørte runden i santaket i år. Det buret med infestninger gir kulde gysninger.

En annen trend er disse små burene der snart halve kroppen er på utsiden, på folkemunne kalt "Tvedestrand stuket".
Sikkert etter reglene, men er det sikrere enn mitt bur var? Vi satt ihvertfall godt inni bilen?

Ellers ser vi mange bøyde skråstag, ja opp i 180 grader.

jan terje
10-28-2007, 10:03
Disse skråstagene på denne bilen er godkjente på teknisk, sikkert sikre nok, men etter regelverket?
(Dette er ett eksempel, ikke ett person angrep. Det finnes mye verre eksempler men de vil/tør jeg ikke bruke.)

Geir
10-28-2007, 10:06
jeg ble oppringt av tekn.kontrollant med beskjed om å sveise inn ekstra stag for å få bilen godkjent da jeg hadde laget lignende bur , ellers ville jeg risikere å stoppet på startstreken. ( forrige bilde , fra rød pil og ned til ramme ved hovedbøyle )

- merkelig ble det da jeg kunne se så mange andre biler gå gjennom tekn. uten forsterkningene ?

- fikk en følelse av at det gikk greit å si dette til meg , men ikke de andre garvede førerne som ENDA kjører rundt med slikt bur ....

jan terje
10-28-2007, 10:12
Dette buret har jeg fått beskjed av en teknisk kontrolant att ikke vil bli godkjent.
Rart egentlig. Helt etter boka, montert i ramme og ikke minst godkjent i mange år!

Tommy
10-28-2007, 10:12
Skråstivere som f.eks på bildet over ser jeg ikke noe problem med,
I Promod er det tillatt med rørramme, om en tenker seg at Pål hadde måtte bytte ut skråstiverene bak på grunn av f.eks en skade... da kunne han bare kappet ut den rette delen av skråstagene og kalt den underste bøyde delene ramme...

Når rørene er for tynne, så er klart man må bytte dette, uansett om du hadde mye ekstra rør....

For små bur ser jag kan være et problem, men skjønner ikke hvorfor dette kalles Tvedestrand stuket, jeg synes dette er et størst problem i Prototype..
Forklar gjerne hva du mener her...

Tommy
10-28-2007, 10:18
jeg ble oppringt av tekn.kontrollant med beskjed om å sveise inn ekstra stag for å få bilen godkjent da jeg hadde laget lignende bur , ellers ville jeg risikere å stoppet på startstreken. ( forrige bilde , fra rød pil og ned til ramme ved hovedbøyle )

- merkelig ble det da jeg kunne se så mange andre biler gå gjennom tekn. uten forsterkningene ?

- fikk en følelse av at det gikk greit å si dette til meg , men ikke de andre garvede førerne som ENDA kjører rundt med slikt bur ....

Jeg forstår ikke helt hva du mener..
Men vær klar over en ting.. tekniske kontrollanter er forskjellige, de er også bare mennesker, av og til legger de ikke merke til ting desverre, noen ganger oppfatter de ting annerledes enn de er... jeg reiser rundt mange steder å kjører biltrial, og opplever av og til at tekniske kontrollanter kan bemerke ting, er jeg uenig så tar jeg diskusjonen der og da, og tar en ekstra titt på regelverket... Pleier alltid å ordne seg...

Geir
10-28-2007, 10:19
>Angående skråstagene jeg fikk beskjed om en slikt kontruksjon ikke ville tåle de belastninger de skulle etter sikkerhetskravene.
- jeg kan ikke forklare mere om dette , men jeg fikk vite hvor og dim på rørene jeg måtte sveise inn av tekn.kontr.Denes.

Isåfall er Påls bil bare en av flere som mangler dette og må få sveist inn dette til neste sesong.

Tvedestrandsburet er et veltebur der en eller flere personer henger med halvparten av kroppen på utiden av buret.

Maylinn
10-28-2007, 10:19
Dette er selvsagt surt når en ser andre kjøre med bur, som selkvsagt etter skjønn, er gode nok- men ikke etter regelverket.

Skrekk eksempelet er den AOK Rockyen som alltid kjører på Gjærsta sladden samt kjørte runden i santaket i år. Det buret med infestninger gir kulde gysninger.

Ellers ser vi mange bøyde skråstag, ja opp i 180 grader.[/QUOTE]

Jan Terje,det hadde vært veldig flott hvis man kan legge ut bilder av biler man mener strider mot regelverket..
kanskje mange som meg sitter å lurer på om noen stiller spørsmålstegn ved min bil..
skal man diskutere ting som dette må man vise eksempler så alle ser hvilke feil som klages på..
Regner ikke med at mange tar det ille opp om bilen deres klages på,er bedre å
få slike ting frem i lyset og ikke minst at alle kan ta del i de tingene det klages på...nononono

Tommy
10-28-2007, 10:20
Dette buret har jeg fått beskjed av en teknisk kontrolant att ikke vil bli godkjent.
Rart egentlig. Helt etter boka, montert i ramme og ikke minst godkjent i mange år!

Da vil jeg gjerne vite hva som er galt her...

Jeg hører at dere stadig sier at dere blir oppringt av tekniske kontrollanter som påpeker ting, jeg har aldri hørt noen andre som har opplevd noe lignende...
Er dette en og samme kontrollant eller??

jan terje
10-28-2007, 10:22
Skråstivere som f.eks på bildet over ser jeg ikke noe problem med,
Disse stagene tilates IKKE bøyd. I tillegg måtte jeg og Geir sette inn forsterkning der. Ja, vi ser det samme på mange Proto biler.
I Promod er det tillatt med rørramme, om en tenker seg at Pål hadde måtte bytte ut skråstiverene bak på grunn av f.eks en skade... da kunne han bare kappet ut den rette delen av skråstagene og kalt den underste bøyde delene ramme...
Nei. Dette har vi fått avklart av teknisk kontrolant når Jyskreseren, Snublefot og nå Arctics reserbil ble/blir bygget.

Når rørene er for tynne, så er klart man må bytte dette, uansett om du hadde mye ekstra rør....
Ja. Men her er spørsmålet om reglene skal følges 100%, eller om teknisk kan bruke skjønn. Skjønn bli brukt på mange andre bur.

For små bur ser jag kan være et problem, men skjønner ikke hvorfor dette kalles Tvedestrand stuket, jeg synes dette er et størst problem i Prototype..
Forklar gjerne hva du mener her...

"Tvedestrand stuket" som utrykk ble overhørt av meg på ett løp i sommer fra ett par førere som hadde fått på pekt noe små tjavs på bilene sine.
Men seriøst må en vel kunne si att Proto burene og en del andre bur er for små.

Gjør nå ikke dette om til en "person krig".
Vi i Sokndal har jo lagt opp likevel.... crossbonedcrossbonedcrossboned

Maylinn
10-28-2007, 10:24
>Angående skråstagene jeg fikk beskjed om en slikt kontruksjon ikke ville tåle de belastninger de skulle etter sikkerhetskravene.
- jeg kan ikke forklare mere om dette , men jeg fikk vite hvor og dim på rørene jeg måtte sveise inn av tekn.kontr.Denes.

Isåfall er Påls bil bare en av flere som mangler dette og må få sveist inn dette til neste sesong.

Tvedestrandsburet er et veltebur der en eller flere personer henger med halvparten av kroppen på utiden av buret.

Geir,kan du nevne hvilke biler dette gjelder,er usikker hvilke biler du sikter til,
spesielt siden det kalles "tvedestrandsbur"???

Tommy
10-28-2007, 10:24

Dette er etter min mening det reneste vrøvl... om man bygger en ramme i rør som skal ta i mot skråstiverne så sier regelverket ikke noe om hvordan den ramma skal bygges..

jan terje
10-28-2007, 10:25

Ellers ser vi mange bøyde skråstag, ja opp i 180 grader.

Jan Terje,det hadde vært veldig flott hvis man kan legge ut bilder av biler man mener strider mot regelverket..
kanskje mange som meg sitter å lurer på om noen stiller spørsmålstegn ved min bil..
skal man diskutere ting som dette må man vise eksempler så alle ser hvilke feil som klages på..
Regner ikke med at mange tar det ille opp om bilen deres klages på,er bedre å
få slike ting frem i lyset og ikke minst at alle kan ta del i de tingene det klages på...nononono[/QUOTE]

INGEN stiller spørsmålstegn ved noens biler. Les Tommys start innlegg.

Kort sagt er det vel slik att vi synes det under bygging er fint å ha kontakt med teknisk kontrolant og fikse ting underveis.

jan terje
10-28-2007, 10:30
Dette er etter min mening det reneste vrøvl... om man bygger en ramme i rør som skal ta i mot skråstiverne så sier regelverket ikke noe om hvordan den ramma skal bygges..

Kjære Tommy.

Ja, jeg synes også hele saken er vrøvl.

Men, som du og andre tydelig kan lese, er det en hvis form for forskjellsbehandling her.

Dette skal du ta med deg i din NBF rolle og ta opp med Tekniske kontrolanter.

Og først oppfordre oss til å stikke nesa frem og kontretisere hva vi mener, for så å skrive att det er tull og vas må jeg si jeg oppfatter som svært useriøst fra din side.

Men OK, snu saken på hodet, og gjør hva du/dere vil.

Mvh.
Den forne racing stjerna
Jan Terje.

Tommy
10-28-2007, 10:30
"Tvedestrand stuket" som utrykk ble overhørt av meg på ett løp i sommer fra ett par førere som hadde fått på pekt noe små tjavs på bilene sine.
Men seriøst må en vel kunne si att Proto burene og en del andre bur er for små.

Gjør nå ikke dette om til en "person krig".
Vi i Sokndal har jo lagt opp likevel.... crossbonedcrossbonedcrossboned

Jeg finner ikke hvor det står at skråstiverne IKKE skal bøyes...
Og på en røramme bil, hva er ramme og hva er bur??

Vet at noen også gir de en liten bøy i toppen for at buret skal bli penere og at man skal få litt bedre plass inne i buret, jeg ser heller ikke noe problem her..

På ingen måte interresert i å gjøre dette til noen "Personkrig" men kan være greit å få ting på bordet slik at vi kan bli enig om hva vi diskuterer samt få en klarhet i om førere faktisk behandles forskjellig på generell basis.. noe jeg betviler sterkt...

Geir
10-28-2007, 10:32

Tommy ,da må du ta dette opp meg tekn.kontrollant -> man kan ikke ha vrøvl i reglementet hvis det er tilfelle.

Maylinn , dette med skråstagene har ikke noe å gjøre med Tvedestrandsburene , jeg prøvde å forklare hva de andre mente i et annet innlegg.
-ser man bilen langs siden , kan man se at fører har skuldre/hode på utsiden av buret.

Tommy
10-28-2007, 10:36
Kjære Tommy.

Ja, jeg synes også hele saken er vrøvl.

Men, som du og andre tydelig kan lese, er det en hvis form for forskjellsbehandling her.

Dette skal du ta med deg i din NBF rolle og ta opp med Tekniske kontrolanter.

Og først oppfordre oss til å stikke nesa frem og kontretisere hva vi mener, for så å skrive att det er tull og vas må jeg si jeg oppfatter som svært useriøst fra din side.

Men OK, snu saken på hodet, og gjør hva du/dere vil.

Mvh.
Den forne racing stjerna
Jan Terje.

Kjære JT
Det jeg ser på som vrøvl er dette dere har fått beskjed om av TK, vær klar over at det slett ikke er alltid disse har rett, kan jo være greit å lese selv også slik at man kan diskutere dette med TK selv.. du er jo en mann som liker å diskutere...

Vi har vært år møte med Arrangørene av NC der slike ting diskuteres...

Min rolle i NBF er snart et avsluttet kapittel da tiden ikke lenger strekker til desverre... men det er vel en helt annen sak..

jan terje
10-28-2007, 10:37
På eksempelbildet:

1: Skråstag

2: Ramme

3: Kunne vert ramme, men da må skråstag avsluttes der. Ikke som her att det fortsetter i 180 grader.

Nei det står ikke att det ikke kan bøyes, men vi måtte forsterke punktet. Det til tross for att vi hadde ramme på punkt 3.
Men, som vi vet vil staget svekkes med en bøy der. Det er også påpekt av finnene som ikke godtar dette.
Og, det er ikke krav til pent bur, men bur etter regelverket.

Tommy
10-28-2007, 10:39
[QUOTE=Geir;40458]Tommy ,da må du ta dette opp meg tekn.kontrollant -> man kan ikke ha vrøvl i reglementet hvis det er tilfelle.

QUOTE]

He he du leser ikke hva jeg skriver, beklager at jeg er utydelig....

Det står ikke noe i regelverket om dette, jeg har selv hatt diskusjon med TK på kontroll der vi har vært uenige, jeg har bedt TK finne fram reglene og vise meg hvor dette sto... etter iherdig lesning så var vi enig i at JEG hadde rett...

jan terje
10-28-2007, 10:40
Kjære JT
Det jeg ser på som vrøvl er dette dere har fått beskjed om av TK, vær klar over at det slett ikke er alltid disse har rett, kan jo være greit å lese selv også slik at man kan diskutere dette med TK selv.. du er jo en mann som liker å diskutere...
Det kan jeg selvsagt ikke gjøre.
Hvorfor?
Nei, på min bil fulgte de regelverket. Det kan ikke diskuteres.
Problemet er att de har brukt skjønn på andre biler.

Tommy
10-28-2007, 10:42
[QUOTE=jan terje;40460]På eksempelbildet:

3: Kunne vert ramme, men da må skråstag avsluttes der. Ikke som her att det fortsetter i 180 grader.

Så da er vi enig i en ting, om Pål Rett og slett bare tar vinkelsliperen og skjærer igjennom røret for så å legge en sveisesøm rund det... da er det tillatt....

QUOTE]

jan terje
10-28-2007, 10:44
Så da er vi enig i en ting Rett og slett bare tar vinkelsliperen og skjærer igjennom røret for så å legge en sveisesøm rund det... da er det tillatt....

Ja. Så enkelt er det. Og ikke trekk inn navn. Dette er ett eksempelbilde.

Tommy
10-28-2007, 10:46
Får å si det sånn JT, jeg kan ikke se noe problem at fol bygger burene sine på denne måten og kan på ingen måte se hvorfor dette ikke er i henhold til regelene som det er.

Jeg opplever heller ikke at folk får godkjent sånne ting som bur på skjønn...
Men kanskje jeg er blind...

Maylinn
10-28-2007, 10:50
Fikk den oppfatningen av at dere har flere biler på hjertet som dere stiller
spørsmålstegn til ved godkjenning..
Hadde vært flott med konkrete eksempler eller for oss som ikke er så godt kjent med de forskjellige bilene noen bilder..
som ganske fersk trialfører/bilbygger er det interessant å se eksempler når noen mener ting er "litt på kanten" osv....

Geir
10-28-2007, 10:50
Tommy , beklager hvis innleggene kommer litt oppå hverandre ,med kanskje en misfortåelse.

alt i alt mener jeg at det burde vært likt for alle, og slik har det ikke vært til nå pga forskjellige kontrollanter da tydeligvis.

men ser du skriver at du har hatt oppe tingene med de andre , så regner med det ordner seg.

jan terje
10-28-2007, 10:52
Veltebur:
Veltebur skal ha minst seks festepunkter og minimum bestå av;
tverrgående heldragen hovedbøyle, tverrgående frontbøyle og langsgående siderør mellom hoved- og frontbøyle, alternativt 2 sidebøyler og tverrgående frontrør mellom disse, to bakoverstrevere fra hovedbøylens øvre hjørner til bakre festepunkter, diagonalstag i hovedbøyle, eller fra øvre hjørne i hovedbøyle til motsatt bakoverstrevers nedre festepunkt. (Staget kan være demonterbart.)

Det står her i NBFs regelverk. Nyttig lesning om en driver i sporten.

Om meningen nå er att dette skal bli en spydighets tråd så ok for meg.

Du startet med om det var forskjelsbehandling i Biltrial.
Ja, det ser vi tydelig i tråden.

Men hopp fra bur til seler. Hva er tilatt?

jan terje
10-28-2007, 10:54
Fikk den oppfatningen av at dere har flere biler på hjertet som dere stiller
spørsmålstegn til ved godkjenning..
Hadde vært flott med konkrete eksempler eller for oss som ikke er så godt kjent med de forskjellige bilene noen bilder..
som ganske fersk trialfører/bilbygger er det interessant å se eksempler når noen mener ting er "litt på kanten" osv....

NEI NEI NEI NEI NEI

Vi stiller spørsmål om det kan brukes skjønn. Les nå innleggene.

jan terje
10-28-2007, 10:57
Nå drypper det stadig inn innlegg på diverse tråder der det skinner igjennom at noen føler at det er en trend der folk behandles forskjellig i forhold til sikkerhetskav og det tekniske regelverket.

Dette har i det siste dukket opp fra gjengen i Sokndal spesielt..
Jeg har pratet både med JT, Arne og diverse tekniske kontrollanter om dette uten at jeg kan si at jeg har opplever det på denne måten..
Det har også blitt nevnt at jeg som ansvarlig for Biltrial og TT i NBF's Ferdighetseksjon er med på dette "Komplottet"

Jeg vil gjerne at vi drøfter dette her og blir ferdig med det en gang for alle.. la oss kalle en spade en spade å få frem hva som egentlig menes med dette eller hva som ligger bak....

Det er dette vi diskuterer.

jan terje
10-28-2007, 11:02
Nå er jeg ingen professor, men er exempel 1 eller 2 sterkest?

Blesvik
10-28-2007, 11:02
På eksempelbildet:

Nei det står ikke att det ikke kan bøyes, men vi måtte forsterke punktet. Det til tross for att vi hadde ramme på punkt 3.
Men, som vi vet vil staget svekkes med en bøy der. Det er også påpekt av finnene som ikke godtar dette.
Og, det er ikke krav til pent bur, men bur etter regelverket.
Jeg har ikke bøyd skråstaget.
Det er faktisk samme røret som jeg hadde før jeg bygget om ramma bak.
Bare kortet det inn og la litt jobb i å føye det hele sammen som en helhet.
Og det er lov!;)
Jeg kunne faktisk tatt bort all ramme under røret som skråstøttene og bakskjermene er festet i og det hadde fortsatt vært lovlig..

jan terje
10-28-2007, 11:05
Jeg kunne faktisk tatt bort all ramme under røret som skråstøttene og bakskjermene er festet i og det hadde fortsatt vært lovlig..

Det er feil.
Da hadde det blitt lovlig. Slik det er nå er det ikke lovlig.

Blesvik
10-28-2007, 11:07

Det er feil.
Da hadde det blitt lovlig. Slik det er nå er det ikke lovlig.
Hvorfor er det ikke lov nå da?

jan terje
10-28-2007, 11:07
OBS OBS OBS

Minner igjen om att det er dette vi skal diskutere her:

jan terje
10-28-2007, 11:09
Hvorfor er det ikke lov nå da?

Det skal vi ikke diskutere i denne tråden, viser igjen til:

Lag gjerne en egen tråd på spørsmålet.

Blesvik
10-28-2007, 11:12
???

Tommy
10-28-2007, 11:13
Nå er jeg ingen professor, men er exempel 1 eller 2 sterkest?

Vi må huske på en ting JT, det er noe som kalles sterkt nok....

Jeg er på ingen måte spydig JT, da kjenner du meg dårligere enn jeg trodde...

Ove
10-28-2007, 11:14
Jeg skjønner meg ikke på deg , Jan Terje !

Du påpeker at der er forskjellsbehandling , men vil ikke utdype noe mer .....

Du påpeker tekniske mangler , og er bombastisk i dine uttaleser , og påpeker at andre tar feil - men vil ikke utdype det noe mer .......

Hvorfor bakker du ut hver gang og henviser med stor skrift til tidligere innlegg ???

Geir
10-28-2007, 11:19
jeg for min del mente dette skulle handle om forskjellsbehandling.

1. angående dette med skråstagene bak ,mener jeg at det ble utvist forskjellsbehandling da jeg måtte gjøre noe med dette og andre ikke.

2. angående beltene mine som jeg måtte bytte helt til Tore fikk slike, mener jeg og var forskjellsbehandling.

hva som til slutt er korrekt etter regelverk m.m. har/tar Tommy tatt tak i.

jan terje
10-28-2007, 11:21
Jeg skjønner meg ikke på deg , Jan Terje !

Du påpeker at der er forskjellsbehandling , men vil ikke utdype noe mer .....

Du påpeker tekniske mangler , og er bombastisk i dine uttaleser , og påpeker at andre tar feil - men vil ikke utdype det noe mer .......

Hvorfor bakker du ut hver gang og henviser med stor skrift til tidligere innlegg ???

Denne tråden starter som en diskusjon om det er/har vert tilfeller som kan oppfattes som forskjelsbehandling.

Det har bla. jeg i klartekst sagt att ja det har vi følt.
Dette er vist med eksempelbilder.
Jeg må sii det føles feil om jeg skal spore av tråden og gå i en detalj diskusjon om her biltrial bil i norge. Det er ikke det Tommy spør om.

Nå har jeg kalt en spade for en spade samt prøvd å holde meg til det saken gjalt. Om Pål eller Swinburne eller andre vil ha en teknisk vurdering av sine biler, ta kontakt med en teknisk kontrolant.

Eksempelbildet med en del av Påls bur var for å vise ett punkt det har vært forskjellige tilbakemeldinger på fra teknisk side.
Dette har selvsagt ikke noe med trender eller konspirasjoner å gjøre.
Men det går på skjønn og forskjellig praksis.

Blesvik
10-28-2007, 11:22
http://pirate4x4.no/forum/attachment.php?attachmentid=10751&stc=1&d=1193569324
Er det noen som har bøyd skråstaget slik som nr 2 da?

Geir
10-28-2007, 11:24
Generelt :

Hvis jeg skulle nektes å kjøre med buret jeg hadde laget , hva med denne ?

nok ett eksempel på at noen slipper lettere igjennom enn andre mener jeg da .....

jan terje
10-28-2007, 11:25
http://pirate4x4.no/forum/attachment.php?attachmentid=10751&stc=1&d=1193569324
Er det noen som har bøyd skråstaget slik som nr 2 da?

Ja det er det.

Ove
10-28-2007, 11:29
Da er vi vel tilbake på det Tommy spurte deg om JT ; er det en og samme TK dette gjelder, og blir dere virkelig oppringt av vedkommende ??!!

For forskjelsbehandlling har ikke jeg heller sett forekomme eller hørt om .

For det kan ikke være du/dere som har oppfattet uttaler fra TK feil , at det bare var ment som tekniske råd ??

jan terje
10-28-2007, 11:36
Ja Ove. Som tidligere skrevet, har vi til tider valgt å ha ett svert nært sammarbeid under bygging med teknisk kontrolant. Dette for å slippe problemer senere.
Og jeg er av den oppfatning av att det er like greit å fikse det som blir påpekt.

Men, på spørsmål om forskjelsbehandling så må jeg si ja, det har forkommet.

Nå brukte jeg en del av påls bil for å peke på ett diskutert punkt.
Jeg sier ikke det ikke er godt nok eller sterkt nok.
Jeg bare peker på ett punkt som bla. jeg ikke fikk godkjent.

Og derfor blir det feil om vi skal, bare fordi Tommy drar inn ett konkret navn, nok en gang gå i gang med en person debatt.

Og, etter Tommys start innlegg her der han ber om en spade for en spade, bør han snareset skrive her att vi må moderere oss og holde oss til hva han faktisk spurte om.

Geir
10-28-2007, 11:41
Jeg har vondt for å tro at jeg (ikke du JT /dere , men Geir Solli) mistolket dette da jeg hadde flere samtaler med TK om dette for å være sikker på at jeg lagde buret etter reglene.

og hvis jeg er den eneste som å se forskjellsbehandlingen angående beltene . . . . inntrykket mitt er enda at disse beltene ble bestemt lovlige etter Tore skulle selge sine , sorry me.

Geared
10-28-2007, 11:43
Må nok innrømme at jeg har stusset på at burene i noen av protobilene blir godkjent. Ser absolutt ikke bra ut når skuldre og delevis hodet på føreren stikker ut på utsiden av buret.

Helt klart at slike bur har fordeler i løypene, men er det ikke sikkerheten som står høyest da?

Mange ganger får jeg inntrykk at at de mest profilerte førerne kan gjøre litt mer som de vil.

Mulig jeg tar helt feil, men det er dette inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha følgt med på denne sporten i noen år nå.

Hilux
10-28-2007, 11:49
Dette blir sikkert slaktet som helt off topic i denne tråden, men jeg går med et lite ønske om å få med meg noen runder/løp i 08. Men jeg kjenner det bremser litt på min motivasjon når jeg leser tråder som dette og opplever å få delvis sarkastiske svar på andre tråder jeg starter for å få litt info.

Nesten så mine startnerver blir erstattet med skrekk for å stille til teknisk kontroll og de diskusjoner det tydeligvis medfører. Eller tenk om teknisk kontrolant ikke liker trynet mitt, kjipt å bli sendt hjem.

Men seriøst, er det virkelig så store forskjeller? Jeg leser i denne tråden om at det oppleves mye forskjellsbehandling, men kan bare lese om et par eksempler hvorav den ene er litt difus for meg og den andre bygger på en misforståelse rundt noen belter..

Sånt som dette er vel ikke særlig heldig for rekruteringen. Har vært ivrig leser her inne siste måneden for å lære meg litt regler o.l, men det jeg finner mest av, er tråder med en del sure oppstøt og sarkasme og diskusjoner på personlig plan..

arctic
10-28-2007, 11:52
Må nok innrømme at jeg har stusset på at burene i noen av protobilene blir godkjent. Ser absolutt ikke bra ut når skuldre og delevis hodet på føreren stikker ut på utsiden av buret.

Helt klart at slike bur har fordeler i løypene, men er det ikke sikkerheten som står høyest da?

Mange ganger får jeg inntrykk at at de mest profilerte førerne kan gjøre litt mer som de vil.

Mulig jeg tar helt feil, men det er dette inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha følgt med på denne sporten i noen år nå.

Dette må jeg si meg helt enig i.. Jeg er forholdvis helt fersk i gamet, men det kan ikke stikkes under en stol at det er en viss grad av trynefaktor her...
Jeg vil nødig støte noen, men det finnes en del "klikker" som nærmest kan gjøre hva de vil...
Og det er jo uten tvil vanvittig urettferdig...
Og det kan ikke være slik at TK slipper gjennom biler pga frykt for kjeft og utskjelling..

jan terje
10-28-2007, 11:53
HiLux.

Legg merke til att det er 2 som har lagt opp som "tør" stikke nesa frem.

Det er selvsagt ikke like greit for en som konkurerer å si rett ut hva han mener om en konkurents bil.

Tommy
10-28-2007, 11:55
Vi må komme oss ned på jorda litt her gutter..
Husk at vi driver med Biltrial, og vi har meget høye sikkerhetskrav...
Det er ikke noe i reglene som sier noe om størrelsen på buret, man det er klart at man skal sitte inne i buret..

Husk at vi etterhvert har fått mange TKer.. og det er også forskjellige, noen har ikke satt seg godt nok inn i reglene... synd å si det, eller tar direkte feil eller blander sammen regler fra f.eks Formula...

Om jeg noensinne har opplevd forskjellsbehandling på Teknisk så må jeg si at det alltid har gått i favør nybegynnere og debutanter..

Blesvik
10-28-2007, 11:56

Er det virkelig noen som har skuldre og delvis hodet utenfor buret når de sitter i bilen?

Tommy
10-28-2007, 12:02
Håper ikke slike diskusjoner er med på å hindre rekruttering... husk vi er etterhvert blitt et stort miljø med mange personligheter, og opplever miljøet som veldig sammensveist og bra, tror da aller fleste nye føler det slik også...

Husk at sikkerhetsreglene er laget for å ta vare på deltagerne, husk også at man gjerne får råd uten at det er på ting som står nedfelt i reglene.

Dette er en viktig diskusjon... men hold dere til Topic...

Toro
10-28-2007, 12:04
er vell noen bur som er litt smale pål...deriblant mitt!! men ingen som sitter med hode utenfor sånn som jt sier...isåfall bør di stramme selene litt mer!!!

Arne
10-28-2007, 12:11
Er det virkelig noen som har skuldre og delvis hodet utenfor buret når de sitter i bilen?

Det er desverre slik, dette er også noe jeg har lagt merke til.
Kanskje må vi få et krav til plassering av stol i forhold til burbredde også i Biltrial, et første steg kan være å påby nett dersom avstanden er under et gitt mål.

Toro
10-28-2007, 12:13
vi trøndere kan vel kalle oss ganske ferske i norgescup sammenheng!! et miljø som vi føler oss veldig godt motatt i...å vi har på ingen måte følt oss urettferdig behandlet på noen måte!! men om det skulle kommet en tk å påpekt noe på min bil som han/hun ikke syntes var forsvarlig, ville jeg rettet meg etter dette å ikke lett etter feil å mangler på andres biler for å se om det kunne sammenlignes...regler er til å følges uansett om du er en "profilert" eller nybegynner innen biltrial!!

Tommy
10-28-2007, 12:20
Jeg har nå gått igjennom mye bilder uten å finne noe særlig med eksempler på dette, og etter hva jeg kan se så er det overraskende nok ikke spesielt ille i Prototype...

Blesvik
10-28-2007, 12:25
Teknisk kontrollant kan ta feil og i flere tilfeller også bruke sin egen vurdering.
Var selv teknisk ansvarlig i klubben og på en mengde løp før jeg begynte å kjøre selv og var flere ganger ute for tilfeller der jeg ved mer inngående vurdering enn den man har i på morgenen før start, har måttet gordkjenne ting jeg først har avvist.
Så hvis man har gode argumenter i mot er det viktig å ta det opp.
Men hvis man føler seg urettferdig behandlet bør man ikke bare legge ut andre eksempler men legg også ut bilder som viser hva man selv ikke fikk godkjent.;)

Arne
10-28-2007, 12:28
Jeg har nå gått igjennom mye bilder uten å finne noe særlig med eksempler på dette, og etter hva jeg kan se så er det overraskende nok ikke spesielt ille i Prototype...

Må vel kanskje rette meg litt, mente ikke at hode og skulder var utenfor når man sitter pent på plass i stolen.
Faren ligger jo der når man i en velt kan få både hode og skulder utenfor buret...................

jan terje
10-28-2007, 12:30
Teknisk kontrollant kan ta feil og i flere tilfeller også bruke sin egen vurdering.
Var selv teknisk ansvarlig i klubben og på en mengde løp før jeg begynte å kjøre selv og var flere ganger ute for tilfeller der jeg ved mer inngående vurdering enn den man har i på morgenen før start, har måttet gordkjenne ting jeg først har avvist.
Så hvis man har gode argumenter i mot er det viktig å ta det opp.
Men hvis man føler seg urettferdig behandlet bør man ikke bare legge ut andre eksempler men legg også ut bilder som viser hva man selv ikke fikk godkjent.;)

Ja du mener slik jeg har gjort?

jan terje
10-28-2007, 12:32
Må vel kanskje rette meg litt, mente ikke at hode og skulder var utenfor når man sitter pent på plass i stolen.
Faren ligger jo der når man i en velt kan få både hode og skulder utenfor buret...................

Her er det en kombinasjon av slakke seler og lite bur. Det er ikke flat mark det kjøres på, men ofte i svært ulent tereng.
Nå brakte jeg utrykket på banen, og det er nå slik att om en kan stikke hodet ut under kjøring, kommer odet også ut ved velt.

Ove
10-28-2007, 12:35
Dette er en viktig diskusjon... men hold dere til Topic...

Enig her Tommy , men det er ikke lett å holde seg til Topic uten å trekke inn eksempler .

Hvis det fremsettes en på stand om forskjellsbehandling synes jeg den må kunne underbygges , ikke bare fremsette en påstand .....

Personlig tror jeg dette bare er et problem som er knyttet til en plass - og her er jeg kanskje på tynn is - av en TK som bare har kommet med veiledende råd , men som dessverre kanskje blander litt de forskjellige reglemangene fra Formula og Biltrial .

Og ang beltene som Geir nevner ; skjønner frustrasjonen hans , men vedkommende som mente de ikke holdt kravet har da gått bort fra sin uttalese og innrømmet at han feiltolket reglene .

Så hvis dette er de eneste punktene der det menes at det er forskjellsbehandling - er min påstand at det ikke er forskjellsbehandling , men kanskje i noen få tilfeller en litt for dårlig skolert TK som likevel har utøvd sin funksjon så godt som han kan .

Så kanskje er tiden inne til å ta en ny runde med de TK'ene som vi har og kjøre et "oppfriskningskurs" med disse , samt få utdannet noen nye ....

Toro
10-28-2007, 12:41
"Så kanskje er tiden inne til å ta en ny runde med de TK'ene som vi har og kjøre et "oppfriskningskurs" med disse , samt få utdannet noen nye ...."

enig med ove!!

Toro
10-28-2007, 12:49
Her er det en kombinasjon av slakke seler og lite bur. Det er ikke flat mark det kjøres på, men ofte i svært ulent tereng.
Nå brakte jeg utrykket på banen, og det er nå slik att om en kan stikke hodet ut under kjøring, kommer odet også ut ved velt.

i trøndercuppen har vi praktisert at en funksjoner har gått over selene før hver seksjon får å sjekke om de er strammet til!! dette har ikke sjedd en gang til meg under nc iallefall...har observert at mange kjører med sykt slakke seler for å få bedre oversikt!! noe som er direkte farli uansett om buret er lite eller bredt...

Blom
10-28-2007, 13:18
Litt fra sidelinjen vil jeg nå kanskje få påpeke at de som satser mye, nok ikke har sjans å kompromisse på hverken bur eller kvalitet, eller tar jeg feil ?

Det er trail løp utenlands og i forskjellige kanter av landet og man risikerer å møte på TK man kanskje ikke har truffet før, om man da har løsninger på grensen og i værste fall over grensen, risikerer man jo ikke å få startet !

Er helt enig med trøderene som har sjekk av hvor stramt beltet er festet før seksjonene, det burde være fast rutine !!

Selv om mange bygger seg crawler kasse, har jeg likevel bilde av Fireren i friske hopp oppover seksjonene på Valen friskt i minne. Så at det virkelig kan være store krefter og mulighet for at fører og copilot slenges rundt er absolutt tilstede.

Er svært enig da med Arne at det kanskje kan være på tide med entydige krav om plass rundt stolen i forhold til bur.

Vi tar med oss endel av momentene her til vi i Hordaland skal arrangere løp neste år :)

Skjalg
10-28-2007, 13:24
Jeg har ved flere anledninger blitt strammet meget godt fast av seksjon funksjonær i NC og SC.

For å si det enkelt så er det kun sin egen sikkerhet det går på:)

Geared
10-28-2007, 13:41
For å si det enkelt så er det kun sin egen sikkerhet det går på:)

Det der mente du vel ikke, mye og store skader vil selvfølgelig ødelegge for hele sporten, ikke bare for deg selv.

Tommy, har sett flere bilder på nettet jeg hvor føreren av en protobil har mye av den ene skulderen på utsiden av buret. Og vil har vel alle sett hvor fort en velt kan komme i løypene som blir laget nå for tiden, ikke veldig heldig å sitte med skulderen på utsiden av buret da.

En regel som sier at funksjonærene altid skal sjekke om selene er stramme nok burde komme. Og det raskt!

Maylinn
10-28-2007, 13:54
Svarer selv om det ikke passer helt inn i den egentlige diskusjonen..Føler det blir feil å legge ansvaret for om selene er stramme nok over på funkjsonærene,de har da mer enn nok å gjøre..
Her får førerne ta ansvar selv,det er sin egen sikkerhet man setter ifare..
syns det holder lenge at funksjonærene spør om alt er festet og sjekker før man blir starter..
er absolut ikke for at andre skal stramme selene mine..crossbonedcrossboned

Tommy
10-28-2007, 13:55
Jeg har som sagt ikke funnet noe særlig, klart vi har biler, min inkludert med lite bur.. men har ikke sett noen med skulderen på utsiden... vis meg gjerne et bilde...

Blesvik
10-28-2007, 14:09
Jeg har også skulderen langt ute, men det er slik at en Suzuki er ikke større..
En regel om avstand fra stol til bur vil jo utelukke de fleste trialbilene vil jeg tro:rolleyes:
Det er også slik at hvis vi velter er det større sjans for at terrenget kommer innenfor buret enn at skulderen kommer utenfor..

Blesvik
10-28-2007, 14:09
Men det må også nevnes at vi ikke har hatt slike ulykker i norge så vidt jeg vet!!

Skjalg
10-28-2007, 15:50
Det der mente du vel ikke, mye og store skader vil selvfølgelig ødelegge for hele sporten, ikke bare for deg selv.

Jeg skrev dette nettopp fordi jeg mente det! Det er ikke noe å sutre for at det blir påpekt feil og mangler i henhold til sikkerhets regler. Det er bare å forholde seg til.
Det er tross alt sin egen sikkerhet det gjelder. Og ingen ønsker vel å skade seg selv. Enig?
Skjønner jo etterhvert at slike tråder som dette må en bare holde seg unna fordi alt du sier kan og vil bli brukt mot deg.
Have a nice day!

sven
10-28-2007, 17:15
Men det må også nevnes at vi ikke har hatt slike ulykker i norge så vidt jeg vet!!

kanskje litt usaklig, men det hadde ikke styrtet noen fly i World Trade Center før 9.11 heller...

Det kan fort holde med en alvorlig ulykke før forholdene rundt sikkerheten for biltrial forandrer seg en god del...

men nok om det.....

så lenge det skal være rom for litt skjønn, vil det nok alltid være rom for litt foskjellbehandling, siden det er mennesker som gjør TK....

epa b loco
10-28-2007, 20:03
jeg kan jo stikke fram nesa mi jeg da, som ny i trailsporten:pman kan snakke om alle slags krav, men er det et krav det IKKE skal fires på så er det buret. syns det er litt smålig å kritisere alle andre når man ikke fikk det til selv, kommer på det samme hvor mange skråstrevere man harcrossboned

Tommy
10-28-2007, 20:48
Dette ble en livlig diskusjon...

Mitt poeng er egentlig at oppnådd, ihvertfall etter min mening...

Jeg tror som sagt ikke noen bevisst forskjellsbehandles, men at noen opplever forskjeller på tekniske kontroller og tekniske kontrollanter er jeg ikke i tvil om..
Men en ting skal dere alle vite, at i Norge opplever vi uten tvil de strengeste tekniske kontrollene...

Jeg tror heller ikke at noen ikke tør å si fra her fordi de er aktive.. det rimer ihvertfall ikke med det miljøet jeg kjenner gjennom mange år..

Mad Max
10-29-2007, 07:08
At det forekommer forskjells behandlig innad i trail miljøet ang div teknisk regelemang er det ingen som helst tvil om..

Når det gjelder skader skjedd under velt osv i bil trail så går det faktisk mennesker rundt med nakkeskader etter å ha tatt en runde rundt, selv om beltene var meget godt strammet...

jan terje
10-29-2007, 07:12

Hva med dette eksempelet?

Tommy
10-29-2007, 07:57
Hva snakker vi om her... trodde dette gjaldt om folk hadde hodet og skulderen utenfor buret... er det jeg har lett etter..

Jeg er helt enig i at det forekommer at folk behandles forskjellig, men gå derfra til å si at dette skjer på generelt grunnlag og at noen får godkjent ting ikke andre får godkjent grunnet trynefaktor, og å si at folk ikke tør å utale seg stemmer ikke i min verden ihvertfall...

Jeg kjenner miljøet som kjernesundt, der alle tar vare på hverandre på en skikkelig måte, de tekniske sikkerhetsreglene er srenge med rette og skal følges...

jan terje
10-29-2007, 07:59
Ja, her er hodet utenfor buret.

Tommy
10-29-2007, 08:05
Oki... da skjønner jeg hva du mener JT... men husk at buret er ikke bare hovedbøyle og frontbøyle.. det er også bakoverstrevere, når jeg leser utenfor buret så regnet jeg med at du mente sideveis..
Og ja det finnes eksempler på slikt.. det har jeg også funnet, men ikke så mye jeg trodde det skulle være faktisk..

Man vil alltid finne tvilstilfeller til og med ting man kan si at IKKE skulle vært godkjent, mitt poeng er at dette ikke nødvendigvis betyr at folk forkjellsbehandles utfra hvem de er....

Denne vil jeg si er godkjent, selv om jeg selv ikke ville bygd det slik....

Sven Arne
10-29-2007, 08:50
En annen tekst i reglene som kanskje bør rettes/endres, er dette med armstraps.
Såvidt jeg vet, er jo tanken at den skal festes nedenfor albuen, slik at armen ikke kommer ut av bilen. Har vært ute for at enkelte hevder at de kan feste den ovenfor albuen fordi det ikke står noe om dette i reglene.

Sven Arne

Jan
10-29-2007, 09:54
Her er etter min mening et for smalt bur. Observerte flere ganger at skuldra var utenfor buret.Men, det er ikke min skulder.
(Lånte bildene fra NC#2 fra Ålesund)

Blesvik
10-29-2007, 14:26
Når det gjelder skader skjedd under velt osv i bil trail så går det faktisk mennesker rundt med nakkeskader etter å ha tatt en runde rundt, selv om beltene var meget godt strammet...
Var dette pga smalt bur?

jan terje
10-29-2007, 14:54
Spørsmålet her er vel om eksempelburene er forsvarlige.

Tommy
10-29-2007, 15:36
Jeg har aldri sagt at det ikke er tilfelle... kanskje jeg pynter på det samtidig som du svartmaler det..
Men klart bildene over er ikke bra, jeg har også et lite bur på min bil, men benytter en stålnetting dør nettopp for min egen sikkerhet...

Denne diskusjonen startet egentlig fordi det fra noen hevdes at folk som er sentrale i miljøet letter glir igjennom teknisk nettopp på grunn av hvem de er.. og det tror jeg ikke... men at teknisk i mange tilfeller kan være for snille er uten tvil riktig, men at dette gjøres på generelt grunnlag eller at folk ikke sier fra her inne på denne tråden fordi de er redde må jeg nesten le litt av...
Det tror jeg ikke på noen måter stemmer...

toresailor
10-29-2007, 17:51
Maa bare skyte inn med en liten kommentar her.
Jeg har vaert ute for at TK paa et sted, har kommet med paalegg om utbedringer paa bilen min, paa ting som andre ikke har kommentert, men kan ikke si at jeg har foelt det har vaert forskjelsbehandling. Men om noen foeler det slik, saa maa det taes paa alvor.

Er enig i at det kansje kunne vaere greit aa faa oppdatert de TK som er, og gjerne faa laert opp noen nye. Dette for at det skal bli saa lite forskjeller som mulig.

:cool:

Syns dette er en fornuftig sak aa ta opp.

Beklager at det mangler norske bokstaver her, men jobber paa laant laptop, uten norsk tastatur, er tungvint.

crossboned

lazy donkey
10-29-2007, 19:04
Hva er det som gnager deg JT?
For det første så har jeg aldri opplevd å bli forskjells behandla noen steder. Verken på sørlandet heller noe annet sted.(har holdt på ca 6 år)
For det andre så har jeg på følsen at du sitter suttrer for at du dreit deg ut med for tynne rør i buret. Sett på "balle" stroppen på de selene dere snakker om så har dere firepunkt.
og til slutt. Hvorfor er ikke Stein grisete på skulderen . kan det være at skulderen er innenfor?
Men godkjent bur er det uansett. Uten trynefaktor og kompis opplegg.

unlimited
10-29-2007, 19:13
hvis du sikter til siste innlegget mitt om "ryggsekk"beltene , ble jeg fortalt av deg ,som NBF rep., at disse ikke var godkjente og jeg dermed ikke kunne bruke dem.

Jeg har nettopp kjøpt bil fra Sverige. Selene er av typen med vanlige sikkerhetsbelte-låser. Det er kun ett låsepunkt da begge selene på hver side henger sammen. Er dette "ryggsekkbelter" og er de lovlige?

Arne
10-29-2007, 19:18
[QUOTE=Geir;40435]hvis du sikter til siste innlegget mitt om "ryggsekk"beltene , ble jeg fortalt av deg ,som NBF rep., at disse ikke var godkjente og jeg dermed ikke kunne bruke dem.

QUOTE]
Jeg har nettopp kjøpt bil fra Sverige. Selene er av typen med vanlige sikkerhetsbelte-låser. Det er kun ett låsepunkt da begge selene på hver side henger sammen. Er dette "ryggsekkbelter" og er de lovlige?

Hvis de har 2 festepunkter bak setet er de både lovlige og såkalte "ryggsekkbelter". Går de sammen til ett feste bak setet er de godkjent i klasse 1,2 og 3 etter dagens reglement.
Det negative med "ryggsekkbelter" er at det er vanskelig å komme seg løsetter velt, fordi ikke alle stropper frigjøres av låsen.

Se her (http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=7771) for en forklaring på forskjellige belter.

ZukiJack
11-10-2007, 09:06
Passer det å spørre her da om mitt bur er godkjent bygget?

Spesifikasjoner:
Rør:
48.3x26mm kaldragne, sømløse.

Festeplatene på frontbøylen:
ca.140cm² 4mm plate på buret og tilsvarende mothold på undersiden
og boltet sammen med 4stk. 10mm 8.8-bolter i hver plate.

"Festegaffler" i hovedbøyle og bakoverstrevere:
9mm plater sveiset i U over ramma og boltet i ramma med 4stk 10mm 8.8-bolter i hver gaffel.

(Jeg skal etter hvert lage rør fra motholdsplatene under frontbøylen inni kupèen og ned i ramma, men det er vel slik jeg har lært godkjent slik det allerede er!!!??)

Slik ser buret ut separat og på bilen.

11291

11292

11293

11294

11295

Arne
11-10-2007, 14:41
Passer det å spørre her da om mitt bur er godkjent bygget?

Med fullt kryss i hovedbøylen er dette buret bedre enn kravet som stilles i Biltrial reglementet. Tut og kjør:)
Hvis du vil øke styrken betraktelig, kan du legge inn noen små trekanter i 3 mm plate i de fire V-ene i taket

--------------------------------------------------------

Vi jobber ellers med en anbefaling på hvordan et bur bør bygges for optimal styrke og sikkerhet.
Med ditt bur som utgangspunkt, kan følgende gjøre buret ennå sterkere:

Rette rør i bakoverstreverne.
Krysset dras helt ned til festeplatene for hovedbøylen.
Siderør, bakoverstrevere og kryss(diagonalstag) møtes i et felles punkt.

(ZukiJack: ikke ta dette som noen form for kritikk, bare et tips til de som skal bygge noe lignende)

----------------------------------------

Tommy
11-10-2007, 15:21
Jeg har alltid bygd bur slik at det ikke er mer en max en rørdiamter mellom treffpunktet der sidestrevere og bakoverstrevere møtes...

Ellers må vi ikke glemme at det er noe som heter "Godt nok"

ZukiJack
11-10-2007, 17:15
Jeg har alltid bygd bur slik at det ikke er mer en max en rørdiamter mellom treffpunktet der sidestrevere og bakoverstrevere møtes...

Ellers må vi ikke glemme at det er noe som heter "Godt nok"

Da tenker du på her Tommy?
11345

Men er det noen regel for det, eller er det slik du vil gjøre det fordi du synes/vet det er best?
Kan jeg risikere å få klage/kjørenekt pga denne detaljen?
Om den detaljen er kritisk...vil jeg måtte flytte de bakoverstreverene ut til krysningspunktet, eller kan jeg f.eks sette inn et par korte tilleggsrør som på tegningen?

Og, ja Arne...jeg har allerede tenkt tanken å lage avstivninger i hjørnene.

At jeg har laget en ca.45 graders bøy nede på bakstreverene er ikke noe ulovlig vel? Er det ikke litt dette JT er inne på i sine innlegg?

By The Way... Jeg skal også lage frontstrevere på buret, men er ikke helt ferdig med de.
Vet at de ikke er påkrevet, så derfor laget jeg mitt spørsmål i forhold til buret uten disse.

Lasse suzicán
11-10-2007, 17:35
Da tenker du på her Tommy?
http://www.pirate4x4.no/forum/attachment.php?attachmentid=11345&d=1194714561

Men er det noen regel for det, eller er det slik du vil gjøre det fordi du synes/vet det er best?
.......
Om den detaljen er kritisk...vil jeg måtte flytte de bakoverstreverene ut til krysningspunktet, eller kan jeg f.eks sette inn et par korte tilleggsrør som på tegningen?
Nu har vi ju olika regler, men i Sverige hade inte din bur blivit godkänd. Bakåtsträvan får ligga max ½ rör sidan om dom framåtgående sidorören enligt det svenska reglementet....
Annat land och andra regler, jag vet, men så har vi det...

Tommy
11-10-2007, 18:13
Her er det norske regelverket...
http://www.bilsport.no/reglement_2005/tekn_biltrial.htm#biltr106

Egentlig burde en rekke ting også her vært bedre deffinert..

Arne
11-10-2007, 18:26
Og, ja Arne...jeg har allerede tenkt tanken å lage avstivninger i hjørnene.

At jeg har laget en ca.45 graders bøy nede på bakstreverene er ikke noe ulovlig vel? Er det ikke litt dette JT er inne på i sine innlegg?

Igjen, buret er lovlig med vår regeltekst pr idag.

Avstiving av hjørnene gjør at du også er nærmere den svenske regelboken, som forøvrig er mye bedre definert enn vår.

Vinkelen på bakoverstreverne svekker konstruksjonen, men er lovlig idag.
Tenk deg en framlengs rulle, hovedbøylen vil da forsøkes klemt ned og bakover. Men vinkel på bakoverstreverne vil dette røret forstette å "slå rygg" på seg.

Så vidt jeg kan se ligger ikke vårt burreglement ute på NBFs sider og regelverket er urørt siden 2005. Det vil komme et bedre definert reglement før jul.

ZukiJack
11-13-2007, 18:40
Kan vi risikere endringer av disse reglene som har tilbakevirkende kraft slik at f.eks buret mitt bli underkjent om reglene blir endret til likt svenskene sine?

Har svenskene forbud mot bøy på bakoverstreverene også?.

Geir
11-13-2007, 18:52
Igjen, buret er lovlig med vår regeltekst pr idag.

Avstiving av hjørnene gjør at du også er nærmere den svenske regelboken, som forøvrig er mye bedre definert enn vår.

Vinkelen på bakoverstreverne svekker konstruksjonen, men er lovlig idag.
Tenk deg en framlengs rulle, hovedbøylen vil da forsøkes klemt ned og bakover. Men vinkel på bakoverstreverne vil dette røret forstette å "slå rygg" på seg.

Så vidt jeg kan se ligger ikke vårt burreglement ute på NBFs sider og regelverket er urørt siden 2005. Det vil komme et bedre definert reglement før jul.

Vi kommer vel kanskje til å nærme oss dems bedre definerte regelverk?

Har du/dere kommet noe lengre om andre regelendringer ?