PDA

View Full Version : Problemer med ujevn tomgang på 4Y motor

HAH
10-28-2007, 10:46
Jeg hadde nettopp 4Y motoren ute for å bytte clutch og div. pakninger på min 1989 modell Hilux. Etter at den ble innmontert igjen begynte den på oppføre seg merkelig på tomgang. Trykker jeg gassen litt inn og slipper den så stabiliserer tomgangen seg på ca. 2500 rpm. Trykker jeg gassen i bunn og slipper den brått så havner tomgangen på ca. 1000-1500 rpm. :confused:

Er litt overrasket over at den har plutselig blit slik, siden hverken forgasser eller tenningsanlegg ble rørt da motoren var ute. Er det noen her som har vært borti tilsvarende problem med disse motorene?

Dette er en av de siste forgassermotorene som ble levert før injection overtok fullstendig bla. pga. utslippskrav. Den har derfor et ormebol av vakumslanger som er en del av opplegget for å kontrollere utslippet. Kan det ha noe med dette å gjøre?

Tips mottas med takk!!

HAH
11-09-2007, 22:46
Det var lite tips å få om dette, men jeg fikset det selv.....

Ralph
11-10-2007, 14:17
Hva var problemet?

knixen
11-10-2007, 19:24
Legg gjerne ut info om dette, bensinmotorene her er IKKE mitt område og kan dessverre ikke hjelpe!

HAH
11-11-2007, 21:22
Det er nesten flaut å innrømme det, men.... :o

Det er noen elektriske sensor-dingser (?) på forgasseren. Disse er tilkoblet via en 4-polt plugg. Hadde glemt å koble til denne etter at motoren ble satt inn igjen, noe som bl. a. medførte at automatchocken ikke funket som den skulle.