PDA

View Full Version : Hvor finnes konkurranseregler/NBF prottyp?

unlimited
10-29-2007, 19:16
Hvor står utfyllende konkurranseregler for prototypklassen? Skal på Sladden. Reglene på NBF sin hjemmeside er ikke utfyllende nok.
Tenker på ting som:
Hva er berøring av merkebånd, siktelinje loddrett?
Hvor langt ut kan man kjøre før brutt, til merkebåndet ryker?
Kan port passeres med ett hjul innenfor og tre hjul utenfor, så lenge pinnen ikke går i bakken?
Hvilke porter er hellige?
Etter start, hvor langt kan man rygge tilbake mot start, siktelinje horisontalt eventuelt utenfor med noen av hjulene?
Når er berøring av pinne brutt, to punkter i bakken, eller når den må rettes opp?
Når tillates rygging, gjennom egne eller andres porter?

Og sikkert mange andre småspørsmål.

Tommy
10-29-2007, 19:26
Hvor står utfyllende konkurranseregler for prototypklassen? Skal på Sladden. Reglene på NBF sin hjemmeside er ikke utfyllende nok.
Tenker på ting som:
Hva er berøring av merkebånd, siktelinje loddrett?
Siktlinje ja.. og lodrett vegg

Hvor langt ut kan man kjøre før brutt, til merkebåndet ryker?
Ja

Kan port passeres med ett hjul innenfor og tre hjul utenfor, så lenge pinnen ikke går i bakken?
På sladden holder det med 2 hjul innenfor, og selv om pinnen detter får man kun berøring (5 prikker)

Hvilke porter er hellige?
Ingen porter er hellig annet en neste porten du skal kjøre og den siste porten du har kjørt. men det eneste er at man ikke kan kjøre disse portene feil vei...

Etter start, hvor langt kan man rygge tilbake mot start, siktelinje horisontalt eventuelt utenfor med noen av hjulene?
Du må ha minst senter av et hjul banen

Når er berøring av pinne brutt, to punkter i bakken, eller når den må rettes opp?
Dette spiller ingen rolle på SLadden, her får du kun berøring, man altså så må to hele hjul være innefor

Når tillates rygging, gjennom egne eller andres porter?
Les over på det jeg skrev om passering av porten over

Og sikkert mange andre småspørsmål.

Håper dette var forklarende.. bare kom med flere spørsmål...

unlimited
10-30-2007, 06:03
Takk for svar!
Er det slik å forstå at hundrevis av mennesker i Norge bruker titusenvis av kroner på en sport hvor reglene ikke finnes nedskrevet?

jan terje
10-30-2007, 06:16
http://www.bilsport.no/reglement/regl_2006/biltrial/Konkurransereglement_Biltrial.pdf

Dette er det som står nedskrevet hos NBF.

Dette er selvsagt litt grovt, men en kan vel si att det er opp til arrangørene hvordan det skal kjøres.
Reglene på Sladden er vel like som i NorgesCup, og så er det annerledes i SørlandsCup.
Dette står utfyllende beskrevet i program blad, samt att det alltid gjennomgås på førermøte.
Det blir også alltid tilbydt "nye" att noen erfarne tar dem med til seksjoner og forklarer.

Tommy
10-30-2007, 06:41
En liten korreksjon, vi kjører etter NC reglene på Sladden.
Jeg har laget noen rettningslinjer på hvordan det har vært dømt i NC de siste årene, jeg skal finne de..

Ellers så er det en stor jobb å gjøre for å få skrevet gjeldende praksis ned i regelverket...

ToyLux
10-30-2007, 10:03
Håper virkelig denne jobben blir gjort før neste sesong. Vi ser noen diskusjoner her på forumet om visse regler, så det er viktig at de er skrevet ned! crossboned

Det er ikke lett for nye deltakere og få en komplett og god oversikt over reglemanget, slik det er i dag. Jeg vet at dere "dær sør" Thefinger har dette i fingrene etter mange års praksis, men det må være mulig og lese seg til det for "oss nye"!!! nono

Vennlig hilsen :)

Arne
10-30-2007, 10:18
Håper virkelig denne jobben blir gjort før neste sesong. Vi ser noen diskusjoner her på forumet om visse regler, så det er viktig at de er skrevet ned! crossboned

Det er ikke lett for nye deltakere og få en komplett og god oversikt over reglemanget, slik det er i dag. Jeg vet at dere "dær sør" Thefinger har dette i fingrene etter mange års praksis, men det må være mulig og lese seg til det for "oss nye"!!! nono

Vennlig hilsen :)

Vi er alltid åpne for gode forslag til regeltekst som ikke kan mistolkes.;)

unlimited
10-30-2007, 16:44
http://www.bilsport.no/reglement/regl_2006/biltrial/Konkurransereglement_Biltrial.pdf

Dette er det som står nedskrevet hos NBF.

Dette er selvsagt litt grovt, men en kan vel si att det er opp til arrangørene hvordan det skal kjøres.
Reglene på Sladden er vel like som i NorgesCup, og så er det annerledes i SørlandsCup.
Dette står utfyllende beskrevet i program blad, samt att det alltid gjennomgås på førermøte.
Det blir også alltid tilbydt "nye" att noen erfarne tar dem med til seksjoner og forklarer.

Enig at dette "selvsag er litt grovt". Sist jeg kjørte etter sørlandscup-reglene var det slik som du sier, reglene ble delt ut på forhånd og på førermøte ble det spurt om det var noen som ønsket at reglene skulle gjennomgåes. Jeg svarte ja og reglene ble gjennomgått.
Jeg startet en seksjon med å rygge et hjul utenfor siktelinen på starten, dermed fikk jeg brutt. Dette var det ikke informert om på forhånd hverken i skrivet som ble delt ut eller av funksjonærer.
Naboen har en sønn på 5 år. Han inviterte meg inn en dag for å spille et terningspill han hadde. I og med at han var 5 år, så kunne han ikke fortelle meg reglene før vi begynte å spille. I stedet lærte han meg reglene etterhvert som jeg gjorde "feil". Han vant!

Poenget er at ingen kan huske alt, hverken funksjonær som skal opplyse, eller deltager som skal prøve å lære alt på 5 minutter under førermøte. Det som gjør det ennå mere utfordrene er at det er forskjellige regler i SN, SC og Trøndercup. Har ikke deltatt i Midt-norsk, hvor det kan være en mulighet for ytterligere ett sett regler.

Er ikke verden blitt liten nok enda til at vi kan kjøre ett sett regler og da gjerne EC - regler i hele scandinavia!?
Forslag; vi begynner i Norge og så får de andre komme etter.

Fremover i tid blir det garantert slik at flere og flere offroadentusiaster reiser mere og mere mellom både byene ikke bare i Norge, men hele scandinavia. Hvorfor ikke gjøre det nå som allikevel kommer en dag, EC-regler over hele linja?

epa b loco
10-30-2007, 20:21
Takk for svar!
Er det slik å forstå at hundrevis av mennesker i Norge bruker titusenvis av kroner på en sport hvor reglene ikke finnes nedskrevet?

jepp, jeg har ihvertfall gjort det, og jeg har ikke peiling på reglene:confused::p:eek: Jeg syns at alle arrangører av biltrail bør finne en norm å følge, å holde seg til den:), men øvelse gjør mester gjelder vel både førere og arrangører. Har hittil vært på 1 cuprunde, så mine argumenter er vel ikke så tungtveiende:)

Tommy
10-30-2007, 20:45
jepp, jeg har ihvertfall gjort det, og jeg har ikke peiling på reglene:confused::p:eek: Jeg syns at alle arrangører av biltrail bør finne en norm å følge, å holde seg til den:), men øvelse gjør mester gjelder vel både førere og arrangører. Har hittil vært på 1 cuprunde, så mine argumenter er vel ikke så tungtveiende:)

Alle arrangører av Norgescupen har selvsagt brukt ekstakt samme regler og regeltolkning....