PDA

View Full Version : Girkasse som hogger veldig.

StigAre
11-05-2007, 18:48
Hei.

Jeg har en 1991 Chevolet Suburban 6.2D 2500 med TH700 girkasse.
Ifølge forrige eier på bilen skulle kassa være overhalt og forsterka, som jo mange av de kassene er.

Men når jeg kjører så hugger den noe sinnsykt når den girer fra 1 til 2, og nesten kun da.
De andre gira er mye mykere (normale)
Det hender også at den går kjempe fint og mykt mellom 1 og 2, men stort sett veldig hard giring.

Noen som vet hva dette kan være ? og hva som evt kan gjøres ?

Chevysub
11-05-2007, 19:29
Girer den sent, ev på høyere turtall en vanlig ? Du kan jo prøve å justere på girkontrolleren/TPS som sitter på dieselpumpa.

tigger
11-05-2007, 20:37
Er det en -91 så har den nok en 4L80E kasse.
Den harde giringa kommer nok av at TPS er enten kommet ut av stilling eller er røket :(.
Den er ganske lett å feilsøke på, det er en "oval" plastsak som sitter under luftfiltret mot dieselpumpa med 3 ledninger på (den sitter i 2 stk 1/4" skruer) du bare måler de 3 ledningene når bilen er god og varm.;)
De 3 ledningene skal da vise 0V 5V og ~0,63V, den på 0,6xV skal stige ved pådrag og gå tilbake til utgangspunktet igjen etterpå. Du kan prøve å justerte denne litt frem og tilbake for å finne det giringspunktet som passer. Går det ikke å endre så er TPS defekt å bør byttes.:mad:

StigAre
11-07-2007, 00:03
Takk for info.

Skal prøve og få rota meg ut imorra og sjekka litt.
Satse på at det bare er litt justering som skal til.....

Thunderbolt
11-08-2007, 20:29
Har 700 kasse i jeepen som oppfører seg slik på grunn av shift kit installert og justert med de hardeste fjærene.

På min er det som sagt gjort med vilje for å kunne holde fullt trykk på lamellene ved fullgass giring fra 1-2 så den ikke slurer.

StigAre
11-09-2007, 20:44
Jeg har nå funnet ut at jeg har 4L80E kasse og ikke Th700.
Nå er det bare og få justert evt. bytta TPS'n så den girer litt smoothere.
Får vondt av bilen når den girer, rister og hugger skikkelig i bilen.

Mann med hatt
10-24-2010, 12:08
Jeg har nå funnet ut at jeg har 4L80E kasse og ikke Th700.
Nå er det bare og få justert evt. bytta TPS'n så den girer litt smoothere.
Får vondt av bilen når den girer, rister og hugger skikkelig i bilen.
Hei
Jeg har den hvite BN-registrerte van'en som går i samme strøket som deg. Har du målt TPS'en? Er det vanskelig å komme til? Hvor mye må fjernes av dashboard og andre deksler for å komme til? Problemet med min bil er at den ikke går i OD. Den hugger mellom 1. og 2., og skifter (penere) til 3. på 50-60. Når den har kost seg på en motorvarmer i lengre tid, girer den flott i en times tid, også til OD, før OD forsvinner igjen.

StigAre
11-14-2010, 10:08
Jeg har solgt Suburban nå...
Men TPS'n på suburban sitter under luftfilteret på motoren, du må vel bare av med motorkassa inni bilen for å komme til.

Enkelt og måle og justere.
Jeg bytta hele TPS til slutt, hjalp en stund..

Han som kjøpte bilen av meg fant ut at grunnen til at den gira hardt og hoppet ut av OD var en defekt converter påstod han.

En hvit BN reg van sier du, bilde ?