PDA

View Full Version : start problem

krister
11-06-2007, 20:55
hallo
Har en 86 mod. pajero. Den har startet helt greit helt til det begynte å bli litt kaldt. Det er nå 1+ og den vil ikke starte. Kan det være dårlige glødere?

Tom K
11-06-2007, 21:46
Kan høres sånn ut ja, kan være lurt å bytte før det blir 10 blå

krister
11-06-2007, 22:03
Noen som vet forskjellen på 12V stift og 6V stift? Er det no måte å sjekke om de man har er dårlig? Er det bare fra batteri gjennom bryteren og til gløderene? Med tanke på om det er no mer som kan være dårlig.

HardKåre
11-07-2007, 11:35
Det er MYE som kan være dårlig... Men det enkleste og billigste er å bytte glødeplugger. Det er oftest de som er dårlige, hvis glødinga har viirket før.

På A-stolpen foran venstrefoten din sitter en kopperfarger boks. Den er hjernen bak glødinga. Den får input fra dynamoen, motortemperaturføleren, startmotoren osv osv. Den er DYR!

Rett bak batteriet på førersida sitter det to runde små dingser. De er gløderelèene.

Pajero'en er SVÆRT sensitiv på hvilke glødeplugger den får, så jeg vil anbefale deg å dra på Mitsubishi og få riktige. Litt dyrere, men da slipper du å få feil. Får du feil funker ikke glødinga i det heletatt.

Maylinn
11-07-2007, 11:51
da glødeplugger er dyrt ville jeg testen hvilke som funker og hvilke som eventuellt ikke fungerer..dette har jeg alltid gjort,greit å slippe kjøpe alle nye spesiellt hvis det er hjernen eller gløderele som er gåent...

Maylinn
11-07-2007, 11:56
Noen som vet forskjellen på 12V stift og 6V stift? Er det no måte å sjekke om de man har er dårlig? Er det bare fra batteri gjennom bryteren og til gløderene? Med tanke på om det er no mer som kan være dårlig.

slik har jeg alltid sjekket glødepluggne:
skru av strømforsyningen som går inn til den ene glødepluggen..
med en 7mm fastnøkkel skrur du av skinnen som går mellom alle glødepluggene,viktig at denne tas bort slik at ikke alle får strøm samtidig..
ta en ledning og avisoler den i endene,hold den ene enden på plusspolen på batteriet mens du tar den andre enden inntil en og en glødeplugg..
glødeplugger som er bra skal det være gnist på...