PDA

View Full Version : Bakfjører-lage sakse shakler?

Espen
02-19-2007, 23:24
Har av en eller annen grunn bakfjærer på min 413 som er så lange at shakkel'n ligger brettet helt inntil ramma bakover. bilen sitter høyt på fjærene til og være orginalt synes jeg og 30" dekka går fint i hjulbuen uten berøring ved flex. Den er litt lav på rumpa, men egentlig ikke visuelt merkbart..så bilen fjærer da overhode ikke bak i dag siden fjæra ikke får beveget seg, jekker jeg opp bilen holder demperen(orginal) akselen igjen fra og droppe helt ned, så shakkelen blir rett......

Sånn som jeg ser det er det mulig å gjøre 3 ting;

Borre nytt hull i ramma lenger bak + lengre dempere
Få tak i orginal bladfjær i riktig lengde.
Mekke til en shakkel til på shakkel'en (tilnærmet lik revolver-shakkels) og fremskaffe noen lengre dempere for flex.

Synspunkter-deler til salgs-younameit??????

Amund
02-19-2007, 23:53
Har revolvers til suki på lager på BG Nor, Espen ;)

ShuDuck
02-20-2007, 01:17
Hvaslags fjærer er det du har mon tro, jeep cj kanskje? du har ikke et bilde å legge ut?

Folder ikke revolvers på seg selv? og da er forhold mellom feste i ramma og bladfjæra det sammeog man er like langt. Du må vel isåfall ha en som folder mot ramma. Slik at ene halvdelen ligger mot ramma og den andre delen blir som en normal sjakkel, med riktig vinkel.

se tegning Thefinger

Espen
02-20-2007, 08:26
Hvaslags fjærer er det du har mon tro, jeep cj kanskje? du har ikke et bilde å legge ut?

Folder ikke revolvers på seg selv? og da er forhold mellom feste i ramma og bladfjæra det sammeog man er like langt. Du må vel isåfall ha en som folder mot ramma. Slik at ene halvdelen ligger mot ramma og den andre delen blir som en normal sjakkel, med riktig vinkel.

se tegning Thefinger

Det blir noe slik som på bildet jeg hadde tenkt. Men øverste sjakkel er skrudd gjennom ramma, ikke nedenfor på egen brakket som på tegning. Ville ikke være noe stort problem og fabrikert en sjakkel til og hengt på under der slik som du tegnet....Men jeg må ha lange nok dempere... hmmmmm

Flere innspill?

Henning
02-20-2007, 09:51
Det blir så jævli jalla...... du får fint tak i brukte orginale fjærpakker, eller du kan kjøpe OME fra Sånn passe ærlige Hennings nesten ny Zuki bruktdel formidlingsagentur. Kr 4000,- og dine gamle fjærer.

sven
02-20-2007, 11:05
ellers så selges sukifjærer til 500 kr stykket i sverige.....
nye... men da må de hentes ved grensa da..

Espen
02-21-2007, 08:21
Da blir det brukte OME fjærer rund baut og nesn nye dempere i hvert hjørne. Kan vel kanskje egentlig tenke meg at det der hadde gleppet og smelt, og kanskje også vært smule trafikkfarlig ved elgtesting.:eek:

Zuki
02-21-2007, 11:07
Høres ut som en MYE bedre deal enn sjakler, så får du heving med på kjøpet. Trur du har rett i det med at det kan være litt trafikkfarlig med de sjaklene. Jeg ser kan også ikke helt se for meg hvordan sjakkel-løsningen reagerer dersom man treffer et telehiv i 100 km/t og forakselen dropper ned på begge sider samtidig. Blir det noe ukontrollert landing da, eller veldig mye belastning på sjaklene? På veien her er det en ganske kraftig hump i 90-sona, og det føles i alle fall som om landingen er nokså hard...

martinj
02-24-2007, 20:09
jeg kjøpte nye fjører fra veng å det ble veldig mye høyere en jeg hadde innbilt meg. veldig godt fornøyd med det. men jeg kjører jo i standard klassen å har ikke lov å heve bilen derfor synes jeg dette alternativet er det beste for min del. men skulle jeg hatt den til vei bruk hadde jeg absolutt kjøpt hevefjører å muligens bodylift i tillegg...

Espen
02-25-2007, 00:20
http://www.izook.com/tech/samurai/bumper/gcreasearch/images/lrear34.jpg

slikt noe så jeg for meg......men de bakfjærene jeg har nå er omtrent som på dette bildet.. Noen som trenger???