PDA

View Full Version : Sikkerhet/tekniske krav i Biltrial

Arne
11-08-2007, 21:50
Enkelte krav vil bli skjerpet og reglene tydeliggjort for 2008, her er noe dere kan tenke på allrede nå:

Skillevegg mot drivstofftank, pumper, radiator, oljekjøler og annet som er montert bak stolene. Veggen skal forhindre at væske skal kunne sprute eller renne inn førerrommet - uansett hvilken vinkel bilen måtte ligge i. Her er det mange som må legge til en vinkel eller lignende for å få dette til.

Føreren skal sitte inne i buret under kjøring, hva med et nett som fanger opp hode og skulder når det er på vei ut av bilen i en velt. Et liten trekant kan gjøre susen.

For 2008 blir de valgfritt å ha hovedstrømsbryter på venstre side foran A-stolpen istedet for bak på bilen. Fra 2009 blir dette obligatorisk plassering.
OBS: Motoren skal stanse når bryteren slås av - på mange biler skjer ikke dette så lenge dynamoen fortsatt gir strøm til anlegget.

Alle FIA og SFI godkjente sikkerhetsbelter tillates brukt i Biltrial. Vi ser bort fra datomerkingen, men beltet skal være uten skader eller mangler.
Såkalte "ryggsekkbelter" anbefales ikke brukt og forbys helt fra 2009.

Komme med flere hint etterhvert som vi jobber frem reglementet.............

Holten
11-08-2007, 22:22
Enkelte krav vil bli skjerpet og reglene tydeliggjort for 2008, her er noe dere kan tenke på allrede nå:

Skillevegg mot drivstofftank, pumper, radiator, oljekjøler og annet som er montert bak stolene. Veggen skal forhindre at væske skal kunne sprute eller renne inn førerrommet - uansett hvilken vinkel bilen måtte ligge i.

Vil det si at man må ha en plate over hele platten?

Arne
11-08-2007, 22:35
Vil det si at man må ha en plate over hele platten?

Nei, ikke nødvendigvis. Kravet er et skjold som forhinder direkte sprut og at det kan renne direkte inn på fører/co-driver.

"Doffen" hadde forresten en god forklaring i Gjerstad:
Legg et kosteskaft på toppen av hjelmen - pek bakover i alle retninger -alt som inneholder væske innen denne siktlinjen skal skjermes mot førerrommet.

Kanskje Jan Terje kan bidra med en av sine fantastiske forklaringer i paint?

Toro
11-08-2007, 22:42
hva med et krav om at bure skall festes i ramma? vet det har vert snakk om det...

Arne
11-08-2007, 23:00
hva med et krav om at bure skall festes i ramma? vet det har vert snakk om det...

Kommer nok foreløpig som en anbefaling............i Pro Modified og Prototype.

Geir
11-09-2007, 06:41
-orbitrolstyring tillatt i Light Truck

Geir
11-09-2007, 06:56
-Utkobling av firehjuls trekk tillattes. Pro Mod --> ( alle klasser.? )

er det tillatt å bruke inn-og utkopling av senterdiff i en orginal bil (f.eks Niva,Range Rover ), hvis ikke , hvorfor ikke ?

- slett det som passer Arne , ble litt spørsmål oppi dette og.

jan terje
11-09-2007, 06:56
Jeg har her laget en illustrasjon.
Det som er farget rødt, skal kun brukes for å sjekke om du trenger annerledes skillevegg, må fjærnes før start!
(takk til Toro som stilte opp på illustrasjons bildet)

Toro
11-09-2007, 12:08
ingen problem jan terje:) alltid en ære å stille som modell for en berømt kunstner som dæ...bare si fra vesst det e nå mer du vill æ ska stillopp påcrossboned

Toro
11-09-2007, 12:09
Kommer nok foreløpig som en anbefaling............i Pro Modified og Prototype.

hva med light truck?? store tunge biler kombinert med et tynnt golv....nono

Arne
11-10-2007, 14:51
Jeg har her laget en illustrasjon.
Det som er farget rødt, skal kun brukes for å sjekke om du trenger annerledes skillevegg, må fjærnes før start!
(takk til Toro som stilte opp på illustrasjons bildet)

Jan Terje; du fikk vel ikke med hverken skillevegg eller tank/radiator/oljekjøler i din flotte skisse. Kan også anbefale å fjerne selve kosten fra skaftet før bruk:rolleyes:

Mats Erik
11-11-2007, 19:25
Kor høgt opp må den plata ligge?? Opp til ca midt på seteryggen eller heile veien opp på hovedbøylen?

Holten
11-11-2007, 19:32
Opp til skjermene!:) Altså opp til toppen på karroseriet\platten.

Arne
11-11-2007, 20:08
Kor høgt opp må den plata ligge?? Opp til ca midt på seteryggen eller heile veien opp på hovedbøylen?

Ikke noe fast mål på dette, stikker radiatoren over skjermkantene må den skjermes mot fører. Har du bare en lav bensintank bak, holder det at denne er skjermet.
Tenk veggen som en vinkel som skal forhindre at væske kan sprute etter renne inn i førerrommet - selv når bilen står på snuta eller ligger opp ned.
(Slik noen av oss stadig gjør:o

Tommy
11-11-2007, 20:28
Hva med fuelcell.. gjelder det samme der??
Om tanklokket står opp over lokket som ligger over baken på bilen skal da dette også skjermes..

Maylinn
11-11-2007, 20:41
kan slangen for påfylling/tanklokkk stikke opp gjennom platen eller må alt "skjules"....

Blesvik
11-11-2007, 20:45
Hva med å gjøre som meg, sette opp en lexanplate i hovedbøylen?

Maylinn
11-11-2007, 20:46
Når vil eventuelle endringer i regelverket bli avklart..
det er kanskje mange,blandt annet meg selv,som skal bygge/bygge om i vinter
og da er det greit å ta tak i de nødvendige forandringer når man er igang...

Maylinn
11-11-2007, 20:49
Hva med å gjøre som meg, sette opp en lexanplate i hovedbøylen?

hindrer ikke denne sikt bakover..
det er ikke stort man ser bakover uansett,men siden man ikke kan ta hodet ut til siden,må man prøve se bak inni bilen..

Mats Erik
11-11-2007, 21:14
Med andre ord så er buret og plata lovlig på dette bilde: (linken)
http://www.offroad.no/forum/index.php?act=Attach&type=post&id=12093

Arne
11-11-2007, 22:14
Med andre ord så er buret og plata lovlig på dette bilde: (linken)
http://www.offroad.no/forum/index.php?act=Attach&type=post&id=12093

Ligger denne bilen på taket med snuta nedover, kan besin renne rett i bakhodet på fører og codriver dersom en slage blir skadet.
En vinkel bakover fra toppen av plata vil hindre dette.

Arne
11-11-2007, 22:19
kan slangen for påfylling/tanklokkk stikke opp gjennom platen eller må alt "skjules"....

I utgangspunktet ønsker jeg en skjerming av dette. Fort gjort å slå i stykker et plastlokk eller rive av en slange.

Tommy
11-11-2007, 22:55
<vil det her være noen forskjell på fuelcell og vanlige tanker...

Arne
11-12-2007, 08:05
<vil det her være noen forskjell på fuelcell og vanlige tanker...
Ønsker meg én regel uansett hva som brukes. Det er mye rart å se av koblinger og utlufting, selv om det er montert fuelcell.

Savner forøvrig tilbakemeldinger fra tekniske kontrollanter, men de er kanskje ikke på nett så ofte?

Sven Arne
11-12-2007, 10:16

For 2008 blir de valgfritt å ha hovedstrømsbryter på venstre side foran A-stolpen istedet for bak på bilen. Fra 2009 blir dette obligatorisk plassering.
OBS: Motoren skal stanse når bryteren slås av - på mange biler skjer ikke dette så lenge dynamoen fortsatt gir strøm til anlegget.

Hvilke klasser gjelder dette?

Sven Arne

Geir
11-12-2007, 10:26
Dette vil vel gjelde for alle klasser , som i ET reglementet ?

Husker det ble montert på standard biler til ET Ungarn.

Sven Arne
11-12-2007, 12:16
Det er pr idag ikke påbudt med hovedstrømsbryter i Original og Standard. Hverken i ET eller Norge.

Sven Arne

Arne
11-12-2007, 13:43
Hvilke klasser gjelder dette?

Sven Arne
Plasseringen er for å tilpasse seg andre lands reglement. Vi er alene om plassering bak på bilene.

Blir nok fortsatt en anbefaling i Original og Standard, vurderer påbud i Light Truck dersom vi åpner for større ombygning enn i dag. Dette er uavklart pr. dato.

Chevy-Sheriff
11-12-2007, 15:17
hva med light truck?? store tunge biler kombinert med et tynnt golv....nono
?nono?

Bygges det skikkelig er ikke dette noe problem.

Jeg har gått rundt, sidelengs inn i ei treklynge......buret holder....gulvet også.

Regner med du har eksepler å vise til siden du tar frem pekefingeren......

Toro
11-12-2007, 15:27
?nono?

Bygges det skikkelig er ikke dette noe problem.

Jeg har gått rundt, sidelengs inn i ei treklynge......buret holder....gulvet også.

Regner med du har eksepler å vise til siden du tar frem pekefingeren......

var ingen direkte kritikk til noen av bilene:) bygges det skikkelig holder det sikkert...men det er store tunge biler det er snakk om! og et rør ifra ramma til undersiden av innfestningsplatene til buret er ganske enkelt og fort gjort å lage!! + at det forsterker en hel del....men var det ikke en chevrole pickup som for et par sesonger siden fikk buret trykkt ned over ramma??

Chevy-Sheriff
11-12-2007, 15:42
Det var en K5 hvor buret ble deformert, i ei løype ingen LT biler burde satt ut i.
Det løsnet også rundt festeplata i gulvet, riktig det.
MEN, buret gjorde jobben. Hovedbøyle ble også deformert og bilen vrak.

Ett problem med å få buret i ramma på disse bilene er rammebredde vs. karosseribredde.
Du må fra undersiden av gulvet lage ett rør med nesten 90gr. knekk inn mot ramma. Enkelt som du sier, men en falsk trygghet. Dette røret bør ikke ha større vinkel enn 45gr. skal de ha noe for seg.

Ett bedre forslag, er å kunne bytte gulv i disse bilene. I stedet for å bruke dyre orginaldeler, kan man lage det selv av plater. Ev. ett krav til tykkelse i disse platene.

Tommy
11-12-2007, 15:51
Jeg er på mange måter enig i at ikke alltid bur i ramma øker sikkerheten, bur som står dårlig i rustne gulv burde uansett hvert forbudt.
Synes ofte at bur som går i ramme blir for smalt i bunnen og vill lettere bli slått over..
Så at bur år i ramme er ikke altid utelukkende positivt

crom
11-12-2007, 17:34
burde det ikke være noe krav til setene i bilen???da det kommer mer og mer kina produkter på markedet som kansje ikke er så gode???
vi som kontrolanter/aransjører hender at ser et og annent sete som er så som så.
mvh
gorm
www.nofear.no
pro-mod

Mad Max
11-13-2007, 06:14
....men var det ikke en chevrole pickup som for et par sesonger siden fikk buret trykkt ned over ramma??

Det var en K5 hvor buret ble deformert, i ei løype ingen LT biler burde satt ut i.
Det løsnet også rundt festeplata i gulvet, riktig det.
MEN, buret gjorde jobben. Hovedbøyle ble også deformert og bilen vrak.

Ett bedre forslag, er å kunne bytte gulv i disse bilene. I stedet for å bruke dyre orginaldeler, kan man lage det selv av plater. Ev. ett krav til tykkelse i disse platene.

Helt riktig Sheriff, her gjorde buret jobben sin... Og litt til...

Holten
11-13-2007, 14:11
Nå har jeg et vanskelig valg. Festene til buret er snart ferdig, de skal festes på samme måte som Jasen teamet! Lett å gjøre ferdig, lett å lage bur.

ELLER

Skal jeg bruke mer tid på å feste det i ramma? Mye mer jobb, mye lengre tid.
Har det noe for seg? Blir det sterkt nok sånn som jeg har tenkt det?

HJELP!!!

Arne
11-13-2007, 18:20
Nå har jeg et vanskelig valg. Festene til buret er snart ferdig, de skal festes på samme måte som Jasen teamet! Lett å gjøre ferdig, lett å lage bur.

ELLER

Skal jeg bruke mer tid på å feste det i ramma? Mye mer jobb, mye lengre tid.
Har det noe for seg? Blir det sterkt nok sånn som jeg har tenkt det?

HJELP!!!

Etter hva jeg har klart å se utfra bilder på nettet, blir det sterkt nok som du har tenkt.
Kravet til innfesting i ramma kommer først hvis du har tenkt å prøve deg i Offroad Sport (Speed-Trial).
I så fall løser du det best ved å beholde buret som du tenker og i tillegg montere et skråstag fra festet i hovedbøylen ned til ramma. For optimal styrke bør det også være en tverrbjelke i ramma der du fester disse.