PDA

View Full Version : Skivebremser på Volvo portaler for under 2000kr!

Blesvik
11-10-2007, 12:01
"REDNECK HI-TECH" SKIVEBREMSER TIL VOLVO PORTAL AKSLER!
Det du trenger er 4 stk Suzuki 413 bremseskiver og kalipere samt 4 stk kalipterfester som koster ca 1000kr.
Plukk av alt av gamle bremsedeler fra Portalen.
Navet i skivene maskineres bort (veldig mykt stål som er enkelt å jobbe med!) og det må maskineres ett styrespor i baksiden av navet fra Portalen.
Skiven sveises fast med i navet, skiven er støpejern og navet er støpestål, jeg brukte støpejernspinner og sveiset i korte etapper samtidig som jeg smidde sveisen med slagghakka for å få ut spenninger.
Kalipterfestet boltes fast der ankerplata satt, bytt ut umbrakoboltene med 6-kant bolter for å lettere komme til med verktøy (husk locktite på alle boltene) og slip litt i portalhuset for å få litt bedre plass til kaliperen (2-3mm)
Har kjørt siden sommeren med mine og det har funket perfekt bortsett fra at noen bolter har løsnet, men jeg brukte heller ikke locktite på gjengene.
Jeg laget samtidig adapter fra 8 til 6-bolt mønster, men hvis du vil bruke 8 bolt må du bruke navet fra trommelen som mellomlegg for at ikke hjulmutterene skal bunne i gjengene.
Løsningen med å sveise fast skivene er ikke veldig servicevennlig, men jeg tror ikke jeg sliter ut skivene på trialbilen noen gang.
Men med 17" felgene mine kunne jeg bytte alle klossene uten å ta av hjula!:cool:
God plass med 15" felger også! (se bilde)
Kaliperfester og adapter til 6-bolt kan jeg skaffe.
Delene er laserkuttet.
Ca 1000kr pr.sett pluss frakt

sven
12-02-2007, 01:50
Nå er ikke dette noe jeg har gjort noen gang, jeg liker ikke portaler og kunne aaaaaldri tenkt meg slikeThefinger

men jeg tror jeg ville ha brent meg ut og dreid noen ringer og sveisa på skivene med portalboltmønster.... slik at jeg kunne ha skrudd fast skiva istedet for å sveist den, om man dreier et sentreringsspor i ringen som passer ytterdiameteren på anlegget på skiva så kan man lett sentrere den før man sveiser....

om plassen til calipper er et problem ville jeg bare borra og forsenka og brukt forsenkede umbraco tredd i motsatt vei.... det forutsetter vel at men bruker adapteren til 6 hullsfelg da men....

bare en tanke...

krissrrv8
05-21-2008, 20:00
Hi!
I'm French and don't understand your posts, but I was very interested by the pictures you posted. Would you please be so kind as to translate me these posts? Did I understand correctly that you sell the mounting plates to adapt disc brakes on a Volvo portal axle?
I'm about to buy a set of portal axles to fit on my Range Rover and would like to convert it to disc brakes.
With thanks and regards
Christophe

Blesvik
05-25-2008, 22:08
Hi!
I'm French and don't understand your posts, but I was very interested by the pictures you posted. Would you please be so kind as to translate me these posts? Did I understand correctly that you sell the mounting plates to adapt disc brakes on a Volvo portal axle?
I'm about to buy a set of portal axles to fit on my Range Rover and would like to convert it to disc brakes.
With thanks and regards
Christophe
http://www.pirate4x4.com/forum/showthread.php?t=629253:smile:

Bergum
11-01-2009, 09:34
Hi!
With thanks and regards
Christophe

http://translate.google.com/translate?prev=hp&hl=en&js=y&u=http%3A%2F%2Fpirate4x4.no%2Fforum%2Fshowthread.p hp%3Ft%3D8200%26highlight%3Dskivebremser&sl=no&tl=fr&history_state0=

Here it is in french.. :-)
Can you please now put me in the right directions for buying a Suzuki SJ with spiral springs in france?

Skjalg
11-13-2009, 15:08
"REDNECK HI-TECH" SKIVEBREMSER TIL VOLVO PORTAL AKSLER!
Det du trenger er 4 stk Suzuki 413 bremseskiver og kalipere samt 4 stk kalipterfester som koster ca 1000kr.
Plukk av alt av gamle bremsedeler fra Portalen.
Navet i skivene maskineres bort (veldig mykt stål som er enkelt å jobbe med!) og det må maskineres ett styrespor i baksiden av navet fra Portalen.
Skiven sveises fast med i navet, skiven er støpejern og navet er støpestål, jeg brukte støpejernspinner og sveiset i korte etapper samtidig som jeg smidde sveisen med slagghakka for å få ut spenninger.
Kalipterfestet boltes fast der ankerplata satt, bytt ut umbrakoboltene med 6-kant bolter for å lettere komme til med verktøy (husk locktite på alle boltene) og slip litt i portalhuset for å få litt bedre plass til kaliperen (2-3mm)
Har kjørt siden sommeren med mine og det har funket perfekt bortsett fra at noen bolter har løsnet, men jeg brukte heller ikke locktite på gjengene.
Jeg laget samtidig adapter fra 8 til 6-bolt mønster, men hvis du vil bruke 8 bolt må du bruke navet fra trommelen som mellomlegg for at ikke hjulmutterene skal bunne i gjengene.
Løsningen med å sveise fast skivene er ikke veldig servicevennlig, men jeg tror ikke jeg sliter ut skivene på trialbilen noen gang.
Men med 17" felgene mine kunne jeg bytte alle klossene uten å ta av hjula!:cool:
God plass med 15" felger også! (se bilde)
Kaliperfester og adapter til 6-bolt kan jeg skaffe.
Delene er laserkuttet.
Ca 1000kr pr.sett pluss frakt

Trenger 4 stk kalipterfeste. Hva blir prisen?

Blesvik
11-13-2009, 18:24
Trenger 4 stk kalipterfeste. Hva blir prisen?
Til portaler?

Skjalg
11-13-2009, 19:56
Til Tom Eriks portaler.
Regnet nesten med at noen ville spørre:smile:

Hva er prisen for 4 kaliperfester?

Blesvik
11-14-2009, 00:33
Mener å huske at det var 1000kr paret.
Skal sjekke med IMS.

Tommy
11-15-2009, 19:07
Jeg har liggende SKjalg... som jeg kanskje skal selge... tror jeg beholder tromlene...

Skjalg
11-15-2009, 19:14
Jeg har liggende SKjalg... som jeg kanskje skal selge... tror jeg beholder tromlene...

Tom erik tar kontakt med deg...

Tommy
04-09-2010, 05:35
Grublet på disse igjen... skal sjekke med noen som kan maskinere litt først....

Skjalg
04-09-2010, 08:21
Grublet på disse igjen... skal sjekke med noen som kan maskinere litt først....

Hvordan ble resultatet med tromler og bremsekraftforsterker?
Noen som husker hvor bremsesylindre skaffes?

Tommy
04-09-2010, 09:45
Bremsekraftforsterker har jeg hatt hele tiden, men nå har jeg satt på en hydroboost... det virker bra... eller virket bra første test i går var det ræva... mulig vi må lufte mer...

Absolut Offroad
03-13-2011, 21:28
Er det suzuki skiver og calipper som her ble brukt? Er suzuki kalipperen sterk nok?

Blesvik
03-13-2011, 22:40
Er det suzuki skiver og calipper som her ble brukt? Er suzuki kalipperen sterk nok?
Det har gått greit med Suzuki kalipere, men jeg vurderer å sette på større på mine aksler nå.
Men det er og mulig at jeg har for stor hovedsylinder (BMW 528) så derfor hadde jeg litt hard pedal.

martinj
10-04-2011, 22:14
dette gleder jeg meg til å prøve:smile:
trommeltiden er definnitivt over:wink_animate:

martinj
03-05-2012, 17:31
dette kan virkelig annbefales. det er flere fordeler med dette oppsettet.
det er mere skånsomt for knutene.
mindre dilldall og fjører som er et he€!!" å komme til.
lett å gjøre reint etter gjørmebad.
mindre deler som kan gå i stykker og færre plasser det kan begynne å lekke.

unlimited
03-05-2012, 20:16
Jeg har fire stk kalipterfester liggende, kjøpt av Pål, men aldri montert. Selger disse for 1.000,- for alle fire!

Svein54
03-06-2012, 18:36
Jeg har fire stk kalipterfester liggende, kjøpt av Pål, men aldri montert. Selger disse for 1.000,- for alle fire!

Jeg kjøper disse av deg hvis dem passer på mine Volvo aksler

unlimited
03-06-2012, 18:40

Det gjør de!

Send meg en mail på martin@insaneracing.no, så blir vi enige om frakt etc.

martinj
03-06-2012, 19:24

du trenger bare braketter til de. og skiver da:smile:

Svein54
03-06-2012, 20:27
du trenger bare braketter til de. og skiver da:smile:

Brakettet:question: eller mener du calippere:question:

martinj
03-06-2012, 20:30
Brakettet:question: eller mener du calippere:question:

bilde nr 4 fra toppen i denne tråden.

unlimited
03-06-2012, 20:44
Det er slike som er avbildet på bilde nr 4 som du nettopp har kjøpt.

martinj
03-06-2012, 20:52
Det er slike som er avbildet på bilde nr 4 som du nettopp har kjøpt.

glem det. jeg trodde det var calipere du hadde kjøpt. leste littt fort her:shaking: sorry....