PDA

View Full Version : Teknisk

mercemann
02-21-2007, 01:04
Her samler vi alt som kan hjelpe andre. Vedlikehold, feil og mods.

Mattis

Tenkte prøve å få sortert litt her, slik at det er enklere å finne frem til de ulike delene ved hjelp av klikkbare linker istedet.

Så her prøver vi:

Pumpejustering (http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?829-Teknisk&p=18919&viewfull=1#post18919)

Tankmåler FIX (http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?829-Teknisk&p=52642&viewfull=1#post52642)

Body Lift-montering (http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?829-Teknisk&p=55767&viewfull=1#post55767)

Stramme hjullager (http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?829-Teknisk&p=130804&viewfull=1#post130804)

Ørjan

Stakan
02-22-2007, 09:21
Kjempebrae greier dette. Regner med å trenge litt hjelp etter hvert:p

mercemann
05-14-2007, 00:39
Får gjøre en innsats her på teknisktråden. Begyner med hvordan vi justerer opp dieselmengde på om617 og om 617A

Skruen på toppen er justering av Alda ventilen. Når denne skruen justeres ut lures pumpa til å tro at motoren har turbotrykk. Den vil da gi mere diesel. Alda har bare funksjon så lenge motoren ikke har turbotrykk. (den skal begrense mengden med diesel for å unngå røyk) Når skruen justeres ut vil motoren få mere diesel ved lavt turbotrykk og turbotrykket vil dermed komme raskere. Motoren vil også allerede ha mere diesel og dermed vil akselerasjonen være merkbart bedre.

Den andre skruen som er merket med pil er maks mengde skruen. Når denne justeres ut vil motoren få mere diesel over hele turtallet. Den må ikke justeres for langt ut for da vil den henge seg opp. (kan justeres maks 6-7 runder ut)

Lundblad
05-14-2007, 09:36
Noen som vet omdet finnes/har vært bortig smøreskjema til G?

mercemann
05-14-2007, 10:55

Smøring av G er enkelt: Tre smørenipler på hver mellomaksel (totalt 9) og en dersj fett i hvær pokal en gang i blant.

mercemann
05-22-2007, 22:06
http://www.gikturbo.se/files/Teoridels.82-121.pdf

Lundblad
06-07-2007, 09:23
Har lekasje på det framste røret til sperrene/fremste sperre. Har bytta slangen fra beholderen og ned til røret, men bremse væsken renner like fort ut som jeg fyller på..
Er det mulig og bare trekke en 8mm armert slange rett fra beholderen og inn på sperra, eller er det for mye trykk der?
Bakerst er det tørt og fint, heldigvis :)

knixen
06-07-2007, 10:28
så nu tar du dæ dårlig frem??? ThefingerThefingerThefingerThefinger

Lundblad
06-07-2007, 11:09
så nu tar du dæ dårlig frem??? ThefingerThefingerThefingerThefinger

Spærren funke, ligg jo en liten pess skvætt i selve pumpa så! Thefinger

mercemann
06-07-2007, 21:50
Ja du kan strekke slange heile veien. Ingen problem.

Lundblad
06-08-2007, 09:32
Ja du kan strekke slange heile veien. Ingen problem.

Hurra!
Da har æ bare å trekke slange å lufte systeme, få lånt mæ nåkka større dekk så e æ klar før mauken!
Bytta olje i gir og transferkasse pluss begge diffan.. Va på tide, så ut som svart honning når det kom siganes ut..

g-wagen
08-25-2007, 22:09
Får gjøre en innsats her på teknisktråden. Begyner med hvordan vi justerer opp dieselmengde på om617 og om 617A

Skruen på toppen er justering av Alda ventilen. Når denne skruen justeres ut lures pumpa til å tro at motoren har turbotrykk. Den vil da gi mere diesel. Alda har bare funksjon så lenge motoren ikke har turbotrykk. (den skal begrense mengden med diesel for å unngå røyk) Når skruen justeres ut vil motoren få mere diesel ved lavt turbotrykk og turbotrykket vil dermed komme raskere. Motoren vil også allerede ha mere diesel og dermed vil akselerasjonen være merkbart bedre.

Den andre skruen som er merket med pil er maks mengde skruen. Når denne justeres ut vil motoren få mere diesel over hele turtallet. Den må ikke justeres for langt ut for da vil den henge seg opp. (kan justeres maks 6-7 runder ut)

Dette med at skru op for brændstof tilførelsen er ikke en ret smart ide på en G ( for den sagskyl heller ikke andre 4wd)
Du ender ud med en brændstof pumpe som slides hurtiger end ellers her tænkes på de små dele inde i pumpen.

desuden begrænser du muligheden for at regulatoren virker 100%

g-wagen
08-25-2007, 22:12

Hvilken model har du ??

Da der er en lille smule forskel på hvilken intivaller du skal smøre efter
og hvad du skal bruge af olie og fedt

Men rigtig at der er 9 nipler på kadanakslerne og ej at forglæmme så skal styrhovede også ha fedt ca 1-2 tuber

Helium
01-12-2008, 22:29
Etter å hatt dårlig tankmåler en stund var tiden inne til å ta en titt.
Har hatt oppe tanken tidligere og sveis den,samt rengjort filteret etc etc.
( det var nesten helt tett, og motoren fikk for lite mat vet lavt tanknivå og hardt gasspådrag)
Det viste seg at det var dårlig kontakt mellom to punkter innvendig i målere.
Dette er rett under forskruvningen på toppen av måleren.

Kontaktpunktene A og B er poppet sammen og det var irr mellom.

Siden det ikke er mulig å ta dette istykker uten å ødelegge hele dritten så tok
jeg og skrapte rent med en minifil og tapetknin slik at kontaktpunktene ble blanke og fine. Deretter loddet jeg sammen disse med tinn.
Voila...tankmåleren min er som ny !

Har ikke bilder etter lodding.

Rossi
01-30-2008, 20:05
Tenkte jeg sku legge in en liten how to om montering av BL og 35" på Geländewagen:)

Objektet som var i stort behov av ett aldrig så lite løft
14776

Løft opp sperrehendlene og løsne radiatorfestene
14774 14775

Løsne ev skruer som holder sammen bakfangeren med karrosseriet og Diesel/bensinpåfyllingsslangen(hvis du har bil med safaritank er det en slange på hver side)

14772 14773

Karosseriet er festet til rammen med totalt 8 Bolter, på gamle Geländewagen(frem til ca 85) er disse M12, på nyere G sitter det M10 i ca 125mm lengde. For å få montert 45mm BL bør di nye boltene være absolutt minimum 150mm lange men helst litt lengre....

Demonter grillen og skliplaten for å komme til di to fremre boltene, en på hver side. Skru av muttrene men la boltene stå igjen

14763

Gå inn i bilen og løft teppet fremme for å komme til boltene der. En på hver side. Igjen løsner du muttrene og lar boltene stå

14766

Velt frem baksetet og løft teppet for å finne boltene (en per side) som her sitter under di runde platene festet med tre skruer. Løsne muttrene og la boltene stå

14767

Åpne bakdøren og løsne plastlisten som holder teppet på plass. Løft teppet for å finne boltene som sitter en på hver side. Løsne muttrene og la boltene stå

14768

Nå kan du forsiktig løfte bilen på ene siden mens du NØYE passer på att ingenting blir ødelagt (det løsnet en slange på fra spylermotoren på min bil når vi løftet) Når så karosseriet er passe høyt oppe drar du ut den gamle bolten, løfter den store stålskiven og plasere BL-klossen UNDER den. Tre i den nye bolten og vent med mutteren til alle fire klossene med bolter er på plass. Når en siden er ferdig med mutrene på plass gjør du samme jobben på den andre siden.

14770

Da var bilen løftet, gratulerer med en forhåpentligvis vel utført jobb:)

Nå skal ting justeres og tilpasses:

1. Radiatorfestene snus opp-ned

14771

2. Sperrehendlene forlenges med to skøtemutrer, fire vanlige mutrer og to M6-skruer i passe lengde. Kapp skruene i ønsket lengde og skru sammen

14777

3. På min bil med automatkasse var det ikke nødvendig med noen justeringer men på biler med manuell girkasse må overføringen justeres så girene er der di skal være. Det hjelper veldig mye å være 2 til den jobben:rolleyes:

4. Transferkassespaken bør forlenges for å få i lavgir uten bryting, trenges fingjenget mutter, skøtemutter og gjengestav i M10 tykkelse

14778

5. For å få skikkelig plass til 35" hjul må det kappes litt i framskjermene og i rammerøret som stikker ut bak fremhjulet

14780 14781
14782

6. Du må sansyneligvis justere ut svingstoppene litt for att ikke hjulet ska ta i ramma ved fullt rattutslag

Så endelig det ferdige resultatetcrossboned

14779

mercemann
01-31-2008, 16:47
Flott beskrivelse Rossi

rocky td
02-11-2009, 21:28
Heisann.
jeg sliter med en del vibrasjoner i min nyinnkjøpte G. Det viste seg da jeg la på nye hjul (33") at det var slarke i hjullagrene på høyre side fremme. Er det noe værre å stramme lagrene på denne bilen enn på en Hi-Lux ? Er det eventuellt noen som kan legge ut noen tips for å gjøre det enklere for en noobi på G ?
På forhånd takk for hjelpen.
Vidar

mercemann
02-11-2009, 22:23
Heisann.
jeg sliter med en del vibrasjoner i min nyinnkjøpte G. Det viste seg da jeg la på nye hjul (33") at det var slarke i hjullagrene på høyre side fremme. Er det noe værre å stramme lagrene på denne bilen enn på en Hi-Lux ? Er det eventuellt noen som kan legge ut noen tips for å gjøre det enklere for en noobi på G ?
På forhånd takk for hjelpen.
Vidar

Hjullagrene fremme kan strammes, men de vil nok ikke leve så lenge.

Slik gjør du:

Ta bort koppen som dekker muttra til hjullageret.
Der en låsemutter som er låst av med et blekk. Gjør godt rent så ser du hvordan du løsner dette.
Skru ut låsemutra.
Ta vekk låseblekket.
Stram hjulagermutra til slakken er borte mens hjulet enda går lett rundt.
Sett på plass låseblekket.
Skru på låsemutter.
Lås muttra med blekket og sett på beskyttelseskoppen.

Mattis

rocky td
02-14-2009, 17:26
takker for hjælpa.
Har stramma lagrene nå, men det er tydelig at de ikke vil leve lenge nei.. Strammet maks, men hadde fremdeles en liten slarke... Sjekka pris på nye på Autoproducts Nord i trondheim. Dem ville ha 1040 pr. Side. Høres det ut som en grei pris ?

mercemann
02-14-2009, 18:39
mener mekonomen tar rundt 7-800

rocky td
02-20-2009, 17:23
mener mekonomen tar rundt 7-800

Nope.... tar samme pris dem også:shaking:

rocky td
04-14-2009, 22:13
Noen som vet hvor man kan få tak i foringer til bærearmene på G? på merkeforhandleren krever de jo for pokker 950,- pr stykk... blir dyrt det tilsammens :pissed:

Rossi
04-14-2009, 22:25
Det finnes et firma i Tyskland (tror jeg) som selger polyurethanforinger. Mener et komplett sett til i stort sett hele bilen kom på 4-5K.......
Kan sjekke det opp nærmere imorgen for deg hvis du vil?

rocky td
04-15-2009, 21:18
Det finnes et firma i Tyskland (tror jeg) som selger polyurethanforinger. Mener et komplett sett til i stort sett hele bilen kom på 4-5K.......
Kan sjekke det opp nærmere imorgen for deg hvis du vil?

Hadde vært kjempefint om du kunne ha gjort det ja:eyemouth:

Rossi
04-16-2009, 16:26
http://www.desert-service.com/shop/product_info.php?info=p87_Polyurethanbuchsen-Mercedes-G-460-461-Satz.html&XTCsid=318df52679ac713ca0e8b9a70e003f6b

Enjoy:wink_animate:
Gi gjerne tilbakemelding om resultatet hvis du handler:smile:

rocky td
04-20-2009, 22:30
http://www.desert-service.com/shop/product_info.php?info=p87_Polyurethanbuchsen-Mercedes-G-460-461-Satz.html&XTCsid=318df52679ac713ca0e8b9a70e003f6b

Enjoy:wink_animate:
Gi gjerne tilbakemelding om resultatet hvis du handler:smile:

Takk for linken. Virka som det var mye spennende der. Skal gi deg tilbakemelding etter å ha kjøpt settet selvføløgelig :smokin:

Holten
05-02-2010, 22:21
Ble 300D/TD'n i Gelendewagon levert med stålbunnpanne?

Lundblad
05-02-2010, 22:41
Ble 300D/TD'n i Gelendewagon levert med stålbunnpanne?

Har kun vært bortig alu

RozzY
12-01-2011, 11:40
skulle hatt en How too, om skifte av bak fjæran.

Rossi
04-27-2012, 20:26
skulle hatt en How too, om skifte av bak fjæran.

Bytte fjærer bak er rimelig greit. Mener det er fullt mulig å slippe ned akselen og plukke ut fjærene uten å demontere så veldig mye, men det er lenge siden jeg gjorde det, så jeg kan ikke beskrive det i detalje dessverre. Løft opp bilen høyt bak og sett skikkelig kraftige bukker eller liknende under rammen, så tipper jeg du ser ganske raskt hva som må gjøres:smile:

maelling
05-25-2012, 11:11
For å bytte fjær trenger man bare å la bakakselen henge, og bruke noen fjærklemmer. Det er en grei kosejobb. Foran skal det mer til. Der har jeg aldri fått til å skifte fjær med fjærklemmer alene, så der må man nok løsne noen stag, eventuelt bruke jekk tror jeg var et triks :)