PDA

View Full Version : Hvorfor er hiluxen skeiv

Muzaki
02-21-2007, 09:02
Som overskriften sier...

Den er 2cm høyere mellom bladfjær og ramme foran på førerside i forhold til passasjerside. Og den har vel egentlig alltid vært sånn.. Har sett på 2 andre luxer, og de har også samme problemet..

Vanligvis blir jo bilene lavere på førerside etterhvert, er fjærene laget slik fordi de etter noen år vil synke på den siden, eller er det andre ting som gjør det?

knixen
02-21-2007, 09:34
Såvidt jeg har lest meg frem til så er det på std fjærer forskjell på fører og passasjer siden. Mens bytte fjærer ala pro-comp er like...

Muzaki
02-21-2007, 09:36
Hmmm. Det er procomp jeg har... Jeg har ikke fått målt på standard bil ennå...

Roger'n
02-21-2007, 09:48
Problemet kan ligge i at "klossen" bladfæra ligger ann mot på akselen begynner å bli rundt. Dettte er en kjent sak uten at folk egentlig pleier å gjøre noe med det. Jeg vet at Oldman emu lager skims som fikser ett slikt problem, om Procomp har veit jeg ikke.
Og hvis problemet ikke ligger men muligens i fjærene er det en smal sak å lage ett flattjern som du monterer mellom fjær og aksel på den lave side....

Jan
02-21-2007, 09:53
Det er det samme på Trailmasterfjærer også. Fjæra på førersida er litt stivere. Settet er brukt i 3 år forskjellen er fortsatt den samme.
Jevner seg ut når det er 100 kg i førersetet.

Muzaki
02-21-2007, 09:57
Da er det sikkert bare sånn det er da:p

Jeg har ikke lagt mye merke til det før i går kveld, da jeg måtte sette på 33" og skulle måle om dekkene holdt seg innom. Men pga vinkelen det lager, så blir den ene innenfor, og den andre utenfor hvis jeg legger en planke på utsiden av dekket og sjekker.

Men sånn gjennomsnittlig så er begge innenfor:cool:

Ante
02-21-2007, 10:17
Sitter det stagget som går fra ramma og ned på akselen der, eller har du
crossover?
Hvis det stagget sitter der så kan det være stagget som holder bilen igjen.

Muzaki
02-21-2007, 10:19
Det staget sitter der, men i såfall må det løfte bilen det da:confused:

For det sitter jo på førersiden..

Ante
02-21-2007, 10:25
Når jeg hevet min gamle, så sveiset jeg om stagget, kjørte og etter en uke så var bilen skjeiv og det var brukte fjærer. Jeg tok av stagget brukte bilen en tur i skogen og sveise det om, nå er bilen rett crossboned

Muzaki
02-22-2007, 12:21
Tror jeg har funnet "feilen".

Festet på høyre side på akselen er høyere enn den på venstre. Da har de kompendert med å ha forskjellig størrelse på fjærene, i stedet for å legge noe under. Og derfor blir vel den ene fjæra større enn den andre etterhvert.. Og feilen flytter seg over til den andre siden.:rolleyes:

knixen
02-22-2007, 12:25
BRA!

(det betyr jo at jeg hadde rett da... at det er forskjell på originale fjærer, mens uorginale er like...) :rolleyes:

hoel-in-one
02-22-2007, 18:53
Jeg kan bekrefte at alle produsenter av fjærer til stivaksel HiLux lager høyre og venstre fjærer. OME leverer nå like fjærer, og jeg har de siste to årene stort sett solgt kun venstrefjærer i ProComp og rådet kundene til å kappe det nederste bladet fra den gamle pakka og sette den midterste biten under venstre fjær for å få den rett. Fjærene er forskjellig smidd, og noen synker ulikt og bilen blir skjev. AllPro leverer ferdig 10mm spacer som nestes fast på akselen under fjæra.

Muzaki
05-25-2007, 15:22
Må nok bygge opp litt, eller bytte ut fjærene.. Nå er bilen hele 4cm skeiv...

glennnr
05-25-2007, 15:26
Står det ikke PS og DS på fjærene dine forran...? Det gjorde det på mine ProComp fjærer.

Muzaki
05-28-2007, 14:43
Nei, står L og R på dem.

Blir vel nye allpro fjærer foran på meg, og lengre stopper